1. De eerste keer in mijn leven dat ik een negatieve ervaring heb met een wokrestaurant. "De wok van Ridderkerk" heeft de primeur te pakken. Vooropgesteld, ik ben nimmer erop uit om iemand een slechte reputatie te geven maar dit is met recht een "Economisch Delict" om het maar met de woorden van de AD-haringtest aan te duiden.

Wat een bedroevend slecht restaurant is dit. Hier mankeert van alles aan. Waar moet ik beginnen? Laat ik beginnen bij het rauwe eten. Het vlees is verkleurd, grijze biefstuk bijv. Zelfs de taugé is gerimpeld en niet meer zo wit als dat je zou verwachten. Het vlees voor de tepan-yaki ziet er redelijk uit. Wel even de mooie stukken uitzoeken.

Dan het eten. Eerst de wok. Ik proef érg veel zout in iedere hap, waarschijnlijk komt het van de saus. Het vlees is taai en heeft een vreemde bijsmaak. De patat is slap, lauw en moddervet. Wanneer is het frituurvet voor het laatst vernieuwd? Gelukkig smaken de frikandelletjes nog wel lekker.

Dan de Tepan-yaki. Ik zocht een mooi stukje kip uit en 2 stukjes zalm. Het heeft niets met zalm te maken. Tevens is de zalm erg vettig, maar dan geen visvet, maar meer richting zonnebloemolie. Dan de kip. Vreemde smaak voor een kip met in de laatste happen (iets dikker stuk) een paar taaie stukken.

Gelukkig kun je je dan altijd nog vol eten aan ijs. Maar ook hier een domper. Weinig sortering maakt me niet uit, maar het ijs is al ontdooid in de bak (zoals iemand hier al zegt, de vriezer werkt mogelijk niet goed) en smaakt maar redelijk.

Is er dan niets positiefs te melden? Jawel, het is een klein restaurant wat wel eens leuk is tussen alle vreetschuren in. Het bedienend personeel is vriendelijk, echter de heren achter wok en tepan-yaki spreken geen woord teveel en datgene wat ze zeggen klinkt alsof ze er al helemaal klaar mee zijn voor die dag.

Teleurstelling na teleurstelling. Jammer, want al zijn de koks nog zo chagrijnig, met goed eten had je me teruggezien. Maar als de basis niet klopt, kun je met de rest ook niet meer scoren.

Detail: We hebben gegeten op woensdagavond.

1,9