Restaurant De Vierbannen in Ouwerkerk

1338542052 83
1469193197 92
1519443638 89
1574719123 89

1. Mijn vorige recensie behoort gerectificeerd te worden, want het bedrag is wel door mw. Heijboer betaald en door slordigheid onzerzijds niet opgemerkt! Echter geld kan niet alles goedmaken....
    Ineke van Strien, Miep van de Sluis.

2. adriaan 56327 punten

De Vierbannen stond al weer even op onze verlanglijst. Ik was aangenaam verrast dat ze aan de restaurantweek meededen, dus maar meteen geboekt voor een lunch op zondag. Het weer zat met de reis erg mee maar juist voordat we arriveerde begon t te regenen waardoor we onze geplande wandeling door het natuurgebied langs de Oosterschelde moesten skippen. Hierdoor waren we wel echt te vroeg in het restaurant, wat overigens geen probleem was. De brasserie was namelijk al geopend.

Stipt 12 uur werden we begeleid, via een mooie wenteltrap, met uitzicht op een dakvenster van “glas in lood”, naar een prima plaatsje in het restaurant op de eerste etage. Het werd een mooie grote ronde tafel aan het raam met uitzicht over de Oosterschelde, geweldig!
    De inrichting straalt luxe uit en is redelijk strak en modern, rondom veel ramen met mooi uitzicht. De tafels staan ruim uit elkaar en liggen in een kring rond de wenteltrap. Ze zijn keurig met linnen en rok ingedekt. De gestoffeerde armstoelen zitten prima.

Als aperitief een witte Spaanse uit de Penedes van Marques de Gelida, verrassend complex met subtiele zuren. De tafel werd gevuld met allerlei hapjes. Het blaadje verse sla met een paar druppels vinaigrette was wel een verrassing, met het advies om met de hand te eten. Dit om meer gevoel met het product te krijgen, grappig.
    De witte chocoladeparel gevuld met vloeibare limoen was een echte smaak explosie die de wijn positief beïnvloede, heerlijk!
    De makaron van appel, bestrooid met poeder van codium, was subtiel van smaak.
    Als laatst aten we de in het zuur gemarineerde gepofte tomaatjes met lavendel bloemetjes, stukje ansjovis en takje citrusafrikaan. Behoorlijk uitbundige smaken die verrassend goed combineerden, prima.

De amuse was een signature gerechtje van de chef. Als basis een dunne laag mousse van rode biet, beetje gezouten. Erop een fijne brunoise van groene appel en venkel, mede voor de bite. Afgewerkt met een quenelle yoghurtijs die ietsje gezoet was. Een originele smakencombinatie, lekker.

De eerste begeleider werd keurig toegelicht, “Der Tom und sein Gemischter Satz”, een blend van zeven Oostenrijkse druivenrassen. Fruitig aroma met tonen van bloemen, fris en sappig in de mond met een elegante afdronk. Op het bord een tartaar van zeebaars, erop toefjes mayonaise van groene curry, bieslook, stukjes krokant gebakken kippenhuid en een schuim van verjus die het gehele gerecht bedekte. De baars was delicaat, de curry subtiel maar de kippenhuid uitbundig. Goed doceren was de oplossing. De verjus bracht een aangename frisse toets en zorgde voor een goede aansluiting met de wijn. (8,8)

Over naar een Galets Dores 2015 van Chateau Mourgues Du Gres, wat voller en rijker met een aangename mineraliteit. Op het bord, centraal een stuk op de huid gebakken harderfilet met eromheen een “wandeling” door de Oosterschelde. Met onder andere mossel, kokkel, oester, takje codium, zeebanaan, poeder van groene alg en rolletjes van in het zuur gemarineerde komkommer. De harder had een goede cuisson en was mooi op smaak. Er was veel afwisseling met het heerlijke voornamelijk ziltige garnituur. Allemaal kraakverse producten met een sappige textuur. De wijn sloot keurig aan maar had van mij ietsje frisser mogen zijn. (9.4)

Over naar rood uit Duitsland, een Ahrweiler Spätburgunder 2014 van Adereuer, heerlijk aroma met tonen van kers en bos aardbei, verfijnd in de mond met een elegante afdronk, heerlijk! Uit de keuken een leuke presentatie van een origineel gerecht. Op een zandhoopje een witte kom gevuld met allerlei aardappel structuren, van mousseline tot schuimig kookvocht, afgewerkt met stukjes zomertruffel. Goede smaken en texturen maar wel ietsje aan de zoute kant, de sappige wijn loste dit gelukkig prima op. (8.5)

Voor bij het pièce was Oostenrijks rood geselecteerd. Een Pitti 2015 van het huis Pittnauer, heerlijk aroma met tonen van rood fruit en subtiele kruidigheid, verrassend elegant in de mond. Op het bord een stukje borstfilet van boerderij eend op een dunne laag zalf van pompoen, ernaast julienne van wortel een een gezichtje van een delicate crème. Aan tafel afgewerkt met de eigen jus. De cuisson van de eend was prima, het jasje was aangenaam krokant en zeker niet taai. Voldoende afwisseling met het garnituur, met originele smaken die goed combineerde. De wijn vulde het gerecht aan met zijn mooie aroma en fruittonen, prima. (9.3)

De dessertwijn was een Garnatxa D’ Emporda ambre van het huis Garriguella, amberkleur met in het aroma tonen van noten en rozijnen, vol en complex in de mond met een ronde afdronk. Uit de keuken “het Krekelbos”. Allerlei structuren van chocolade met toefjes frisse gel, stukjes hazelnoot en een crème van passievrucht. Goede smaken maar voor mij net iets te weinig afwisseling. De wijn sloot naadloos aan. (8.5)

Bediening was zeer goed verzorgd op een correcte en gezellige wijze. Goede uitleg bij de gerechten en wijnen. Onze vragen werden keurig beantwoord met kennis van zaken.

Prijs-kwaliteitsverhouding was zeer goed. Restaurantweek lunchmenu €24,50, uitbreiding €10,- per gang, wijnarrangement vijf gangen €29,- en de huiswijn €4,50 was van het huis, waarvoor dank.

Kortom, een aangename kennismaking met mooie gerechten met keurige begeleiders, maar de ligging en het uitzicht hebben op mij de meeste indruk gemaakt.

3. Gisteren op aanraden hier gegeten en het was top! De ligging is prachtig met zicht op de Oosterschelde en de kreken. De bediening was attent en vriendelijk, op vragen werd serieus ingegaan. Gekozen voor het viergangen menu en het eten was verrassend, vers, heerlijk op smaak. De opmaak oogde smakelijk, kleurrijk en zeer verzorgd. Dit alles werd aangevuld met verrassende amuses. Werkelijk een top avond gehad en kennis gemaakt met nieuwe smaken. Wij komen beslist terug!

4. Paul te Booij

We hebben hier inmiddels 4 keer genoten van de geweldige kookkunsten van Wouter Kik en zijn team. Hierbij heb ik het over het restaurant, de brasserie ken ik niet. Ik kan niet anders zeggen dan dat Wouter daar slaagt waar ik door chefs in sterren-restaurants nog wel eens teleurgesteld wordt, creatieve gerechten, aandacht voor de klant en porties die samen met de wijnarrangementen absoluut als ruimhartig beschouwd mogen worden. Wij gaan hier graag nog vaker genieten

5. Uitstekend restaurant met oog op details qua inrichting. Bijzonder uitzicht op de kreken en de Oosterschelde.
    Aangename persoonlijke bediening. Chapeau!
    Culinair op een vrij hoog niveau. Maar smaken zullen altijd verschillen.
    Compliment voor de gerafineerde amuses.
    Prachtig interieur met goed meubilair en tafelaankleding.
    Goede ruimte voor een tweepersoonstafel.
    We komen beslist hier op terug.
    Klein punt van kritiek is de achtergrondmuziek die , wat mij betreft, niet goed was afgestemd. Het geroezemoes van de aanwezige gasten overstemde de sfeer.
    Terwijl de aanwezige gastheer te veel aandacht had voor een speciale tafel. We kregen een hartelijk afscheid door hem , maar hadden wel een beetje aandacht van hem verwacht tijdens het diner.
    Al met al.. een dikke 8.

6. zaterdag 12 mei gegeten in het restaurant van De Viebannen. Donderdag geen goede ervaring met het schenken van kraanwater nu waren er, naast de wijn, wel glazen kraanwater. De Vierbannen blijkt een snelle leerling!! Super!!

7. inrichting fantastisch met oog voor details; uitzicht adembenemend; bediening persoonlijk en betrokken; leuke kwalitatief goede gerechten; misschien moet chef Wouter wat ingetogener met zijn ambities omgaan en wat voorzichtiger zijn met smaakcombinaties. Deze zaak is een aanwinst voor culinair Zeeland.

8. Kegelclub "Ostran"

Ondanks alle drukte met de a.s opening boden jullie ons de mogelijkheid om toch te komen dineren en daarvoor hartelijk dank namens "Kegelclub Ostran"!
    Wat hebben we "heerlijk gegeten" bij jullie....
    Aan de mooi gedekte tafel met dat fantastische uitzicht! Aan de ene kant de "Oosterschelde"en aan de andere kant zicht op de "Kreken van Ouwerkerk". Een "Toplocatie" voor Schouwen Duiveland!
    We komen graag terug en wensen jullie "veel succes" toe voor de toekomst!