Wij hebben voldoende parkeergelegenheid op eigen terrein.

Er is een bushalte voor onze deur. U kunt ons bereiken met lijn 126 en 127. Halte ridderstraat.

ma lunch 12:00 - 15:00 diner 17:30 - 21:00

Welkom bij restaurant Zout&Citroen,

Bram Helleman en Patricia de Groot ontvangen u in het door de Michelin beoordeelde, Bib Gourmand restaurant Zout&Citroen in Oosterhout. Het Restaurant is gevestigd in het oude Koetshuys van Slotje Brakenstein wat deel uitmaakt van het stadspark in Oosterhout.
Midden in het drukke stadscentrum vormt onze monumentale locatie met romantische tuin een mooi rustgevend decor om te kunnen genieten van de pure creaties van Bram en zijn brigade.
De locatie voor uw zakelijke lunches, netwerkborrels en diners.

Onze 'zwarte' brigade

Onze 'zwarte' brigade staat onder leiding van Patricia de Groot, zij heeft van jongs af aan ervaring opgedaan in verscheidene horecagelegenheden in de regio.
"Gasten willen niet langer alleen een stijve ober aan tafel, de 'zwarte brigade' moet buiten de correcte technieken ook contact kunnen maken met hun gasten.
Een bezoek aan ons restaurant moet dan ook voelen als een warme deken".

Zakelijk

Bib Gourmand restaurant Zout&Citroen is uw ideale locatie voor een zakenlunch in Oosterhout. In een sfeervolle omgeving bieden wij u de lekkerste lunchgerechten voor uw en uw collega's en uw zakenrelaties. Zout&Citroen is gevestigd in het prachtige oude koetshuys van Slotje Brakestein midden in het stadspark in het centrum van Oosterhout.
Wij serveren een snelle, lichte 2-gangen lunch maar u kunt ook gebruik maken van ons bib gourmand menu of menu du chef. U kunt dit aflsuiten met koffie of een borrel in onze mooie stadstuin op het terras.
U kunt bij ons uw zakenlunch gebruiken van 12:00 - 15:00u. Ook voor een zakelijke presentatie, zakenbespreking, of personeelsfeest is restaurant Zout&Citroen een unieke locatie om u met uw relaties te ontvangen. Tevens bieden wij u gratis parkeergelegenheid op eigen terrein.

Arrangement

Huwelijk

Uw bruiloft in een prachtige omgeving? Een mooier decor voor uw huwelijksdag is ondenkbaar. Wij kunnen zorgen voor een fantastische dag, of dat nu alleen een receptie is, of een complete huwelijksdag (inclusief trouwerij met ambtenaar).

Jublieum

Bronzen bruiloft, 65 jaar, reünie? Wij helpen u graag om van deze speciale gelegenheid een dag te maken om met plezier aan terug te denken.

5. Betalen American Express Master Card Visa pin

ma lunch 12:00 - 15:00 diner 17:30 - 21:00

1320393002 81
1430120797 84
1452066356 83
1474011915 74

1. De liefde van een mens gaat door Zout en Citroen!
    Toprestaurant; niet goedkoop maar als je het eten ziet ruikt proeft en beleefd is het dit zeker waard.
    Personeel is vriendelijk en geeft duidelijke uitleg met passie.
    Wij gaven ook aan dat bijpassende wijnen wellicht iets teveel voor ons was; daarop werd het idee geopperd dat we ook halve glazen konden nemen; perfect voor ons.
    Bedankt voor deze culinaire reis.

2. Vorige week hier gegeten met een groepje van 6 personen. Door het mooie weer waren de tafels op het terras gedekt. De sfeer binnen kunnen we dus niet beoordelen. Het terras mag wel wat worden opgeknapt en gemoderniseerd. Ik keek uit op een heg (en een gebouw in de steigers). Gelukkig was ik in goed gezelschap.

We kozen voor het 7-gangen menu van 79,95. Duur, maar 1x per jaar doen we 'gek'. Het glas champagne voor 35 euro hebben we maar wel afgeslagen, we kozen voor een goede wijn.

Het eten was heerlijk, mooi opgemaakte borden, goede smaakcombinaties, met vooraf enkele amuses. Niets op aan te merken.
    Ook de bediening was goed en vriendelijk.

Helaas gingen wij, nadat we 250 euro per stel hadden afgerekend, met honger naar huis. Vandaar slechts een 5 voor prijs-kwaliteit.

Voor ons geen 2e keer, er zijn restaurants genoeg met een prachtig terras, waar je voor veel minder geld ook heerlijk (en genoeg) kunt eten.

3. Super!! Dit restaurant en kok
    Verdient meer clientèle. Heerlijk gegeten!!

4. We hebben hier een aantal keren na tevredenheid gegeten, behalve de laatste keer. Onze dochter van 9 wilde hier heel graag een keer eten (haar papa heeft er vroeger gewerkt). Ander halve week van te voren gebeld of dat we haar mee konden nemen en ze hebben aangegeven dat dat geen probleem was, meer dan welkom.
    Ze heeft zich helemaal opgetut mooie jurk aan enz. bij binnenkomst voelde ze zich een prinses haar jas werd aangenomen, stoel aangeschoven. Toen we gingen eten ging het helaas mis, voor haar was alles hetzelfde als voor ons alleen halve porties (wel hele prijzen). De smaaksensatie was niet voor een kind, helaas ze hadden nl. aan de telefoon gezegd dat ze daar rekening mee zouden houden. Ook wij vonden het eten niet zo lekker als de voorgaande keren. Helaas is deze avond qua eten een domper geworden, maar we hebben samen er een gezellige avond van gemaakt. Maar helaas gaat hij op de verkeerde manier het geheugen in...
    Mijn man had nog een e-mail gestuurd maar hier niks meer van vernomen, jammer.
    Na deze avond is Zout en Citroen van ons lijstje afgestreept

5. Ron van Haarlem

6. De eerste keer was ik hier in 2015, op een zaterdagavond. We kwamen om 19.00 uur. Het duurde bijna 2 uur (!) voordat we ons voorgerecht kregen. In de tussentijd bleven de amuses maar doorkomen (bij elke amuse een ingewikkeld verhaal). Na het voorgerecht weer een uur wachten voor het hoofdgerecht. Wel amuses. Ik had het gevoel dat we zoet gehouden werden met de amuses. Uiteindelijk waren we om 23.00 uur klaar.

Gisteravond was het helaas niet anders. We konden kiezen uit 3 hoofdgerechten. De weinige voorgerechten spraken ons niet aan, dus we vroegen om een groene salade. Na 3 amuses en anderhalf uur kwam deze, was wel heel goed, dat moet gezegd. Hoofdgerecht (Eur 34,00) kwam na weer 2 amuses en een uur, was wel goed.
    Na de koffie was het alweer 22.30 uur. We hebben dus 3,5 uur gezeten. Voor mij is dat veel te lang.
    Mijn mening: Duurt allemaal veel te lang (met 3 hoofdgerechten moet dat toch sneller kunnen), duur en veel te pretentieus.

7. Stefhan

8. Top avond. Culinair echt super. Lang geleden dat we weer echt verrast werden door de mooie smaak combinaties. Topper voor ons was de makreel met Indische invloeden. Goede sfeer, attente bediening. Een zaak waar je echt een avond uit bent. Dank!!

10. Eerste kennismaking met dit restaurant... en het werd er een om nooit meer te vergeten! Wat een prachtig opgemaakte borden, wat een smaaksensaties. Alle smaken pasten bij elkaar, in een woord verrukkelijk! Wij kozen voor het 3-gangen Zout en Citroen menu.

Alvorens we het voorgerecht geserveerd kregen werden er eerst 3 amuses geserveerd plus 2 soorten brood met van alles erbij (gratis). Na het voorgerecht weer een verfrissende amuse (gratis), gevolgd door plaatjes van hoofdgerechten. Nadat we de keuze voor het dessert kenbaar hadden gemaakt kregen we een passende amuse (gratis) vooraf.

Naargelang de keuze voor vis of vlees werden de smaken van alle gangen goed op elkaar afgestemd en proefde je een heerlijke smaakexplosie, echt geweldig! Bij de koffie werd gevraagd of we er friandises bij wensten. Na ons "nee" kregen er een elk 1 huisgemaakte bonbon (gratis) bij.

Wij hebben een geweldige avond beleefd, de gerechten waren stuk voor stuk sterren waardig. De gebruikelijke frites bij het hoofdgerecht die je doorgaans overal krijgt hebben we hier totaal niet gemist. We hadden voldoende gegeten en gedronken voor nog net geen EUR 50,00 per persoon.

Een echte aanrader voor de echte lekkerbekken!

11. Ron van Haarlem

12. Ik volg het restaurant al even en een fijne manier om relatief voordelig kennis te maken is tijdens de restaurantweek. Het was prima zomerweer en het restaurant ligt op fietsafstand. De tocht langs het Wilhelmina kanaal is aan te bevelen.
    Het restaurant is gevestigd in een monumentale koetshuis van Slotje Brakestein Het ligt mooi in het groen in een luxe wijk van Oosterhout. De inrichting is sfeervol met authentieke elementen zoals een balken plafond en muren met de onderste helft van baksteen. Op de vloer liggen donkere tegels. Achter het restaurant is een serre gebouwd met uitzicht op de mooie grote tuin. Naast de serre is het terras. De tafels binnen zijn keurig ingedekt met damast en de lederen stoelen zitten comfortabel.
    Het aperitief gebruiken we op het terras, een Duitse Sylvaner 2012 van het huis Winzer Sommerach. Doordat hij wat te koel geschonken werd was het aroma ingetogen maar bloemig. In de mond een aangename zuurbalans en een elegante afdronk, een hele fijne huiswijn. Het borrelgarnituur bestond uit met groene olijven en een schaaltje knapperige groentes met onderin een dipsaus die naar “joppie” smaakte.

De kaart werd uitgeserveerd en er waren volop uitbreidingsmogelijkheden, we kiezen als extra amuse de oester bereidingen en een extra tussengerecht.
    De eerste amuse is een madeleine van Raz el Hanout met hierop granaatappel, keurig. De tweede was origineel, een Chibouste van rendang met saté crunch. Zoet met hartig een heerlijke combinatie die naar meer smaakt.

Het broodgarnituur is luxe, sneetjes zuurdesembrood van Menno met ernaast rucola pesto, fleur de sel, olijfolie met handig pipetje en gezouten boter.

De oesters hadden een lauw warme en een koude bereiding. De warme is met Huitre de champagne, de oester komt hierin mooi tot zijn recht, heerlijk. De tweede is met aardbei en vanille, hierin is de aardbei overheersend en kwam de oester pas in de nasmaak op de voorgrond.

We gaan in de serre (sfeervoller) zitten voor de rest van het menu. De eerste begeleider wordt keurig gepresenteerd en deze is een favoriet van de sommelier. Een Duitse Pinot Blanc 2011 van Schloss Saarstein, een strakke zuivere wijn met heerlijk aroma, mooi. Uit de keuken een fijnproevers gerecht. Carpaccio van gamba met cocktailsaus, blokjes avocado, granny smith appel, makarons van kropsla en afgewerkt met assortiment cressjes. Wat een heerlijke smaakjes en wat een geweldige aansluiting met de wijn. Een echt topgerecht en onze topper van de middag.

De tweede begeleider was een Australische van het huis Rolfbinder. De Christa Rolf 2011 gemaakt van Shiraz en Grenache met in het aroma tonen van zwarte bes en aangename kruidigheid, soepel in de mond met een heerlijke afdronk, erg lekker. De presentatie van het tussengerecht was apart, het zat in een whisky glas en was gelaagd opgebouwd. Op de bodem hachee van ossenstaart met hierop een eidooier, dan een schuim van aardappel en de bovenste laag was met blokjes pata negra, brood krokant en verse kruiden. De start is uitstekend maar na dieper scheppen gaat de smaak van de hachee overheersen. Hierdoor verdween de verfijning in het gerecht. Het vlees was zacht en een beetje glibberig, dat laatste is minder mijn ding. Ook de wijn werd overschaduwd door de hachee maar was met zijn heerlijk aroma een goede begeleider. Een bourgondisch gerecht dat zeker lekker is maar dat een naar mijn mening een te groot contrast vormt met de eerste, zeer verfijnde gang.

Voor het hoofdgerecht schakelen we terug naar wit. Een Riesling “S” 2012 van het huis Geil, een fijne strakke Duitse riesling die goed bevalt. Op het bord een fleurige compositie van een moderne paella. Op de huid gebakken dorade met gepofte tomaat, crème van tomaat, crème van gele paprika, crème van doperwt met hierop gedroogde rijstkorrels, gekookte doperwten en een vissaus. Stuk voor stuk goede bereidingen die goed combineren. De vissaus en de crème van doperwt met krokante rijst springen er iets boven uit. De wijn was iets te licht in de mond tegen de vollere smaken van het gerecht. Hij was met zijn aroma een fijne begeleider. Een goede ronde maar niet top.

De dessertwijn was weer iets speciaals, een versterkte muskat van het huis Frontignan, 15 maanden op hout gerijpt. Hierdoor een donkere amberkleur. In het aroma tonen van krenten en sinaasappel, in de mond vol en complex met een zoete afdronk.
    De dessert amuse is geïnspireerd op het bekende raketijsje. Op een kiezel een schuim van 7-up met erop twee makarons van framboos waartussen sinaasappel mousse. Smaken die duidelijk herkenbaar zijn en de mond is hierna aardig gereset naar zoet.
    Het dessert ziet er keurig uit, op een bedje van gemarineerde ananas blokjes een quenelle roomijs van salmiak, schijfjes zwarte olijf en partjes framboos. Op het ijs nog een krokant plaatje van ananas en ernaast nog een vinaigrette van framboos. De salmiak is de verrassende smaakmaker van het gerecht en opvallend was de naadloze aansluiting van de wijn, uitstekend. Een prima keuze en een prima ronde.

Als afsluiter een krachtige espresso met een zestal heerlijke friandises.

Bediening is geheel verzorgd door Patricia de Groot (maître en sommelier) dat liep gesmeerd, goede presentatie van gerechten en wijnen en voldoende persoonlijke aandacht.
    Prijs kwaliteit is in de restaurantweek altijd goed geregeld en komt uit op zeer goed. Het menu 22,50, de oesters 7,50, tussengerecht 13,50, wijnarrangement 25,50 en koffiearrangement 6,50.
    Bram Helleman de chef hebben we niet echt gesproken maar we hebben hem wel verschillende keren aan tafel gezien. Zijn gerechten zijn naar mijn mening erg wisselend, van verfijnd tot bourgondisch met soms nieuwe en verrassende smakken. De wijnen waren over de gehele linie zeer goed maar niet altijd even goed aansluitend. Een zaak met potentie, wij blijven volgen.

13. Arjan Wilschut

Vorige week weer eens een bezoek gebracht aan Zout en Citroen.

We hebben er in een woord fantastisch gegeten. Verrassende smaken, prachtige bereiding en presentatie van 5 heerlijke gangen. De amuses waren een mooie traktatie die een passende aankondiging waren van het Menu du Chef. Ook de wijnkeuze bij de gerechten was erg goed.

We waren aangenaam verrast, dat er in Oosterhout zich blijkbaar een top restaurant aan het ontwikkelen is. We zijn benieuwd naar het volgende bezoek.

14. Van Uffelen

Wij hebben onlangs met 4 personen bij Zout & Citroen gegeten. De recenties van kennissen waren redelijk positief, dus een 3-gangen menu voor € 32,50 klonk niet verkeerd.
    Aardige ambiance, vriendelijk personeel en een heerlijk diner met de diverse amuses. Die avond liet personeel wel tot 3 keer toe het nodige bestek/servies op de grond vallen.
    Jammer is wel dat je voor het brood moet betalen alsmede voor iets zoets bij de koffie. Als je geen friandises bij de koffie wil, krijg je dus ook alleen maar koffie. Een koekje of klein chcolaatje kan er niet af tenzij je ook hiervoor weer betaalt!
    Dat geeft toch een beetje een scheef beeld van de prijs/kwaliteit verhouding. Geef dan i.p.v. 3 amuses gewoon 1 amuse en presenteer automatisch brood en friandises.
    De gerechten zelf waren zeer smaakvol, gedurfd,prachtig geserveerd. Naar onze mening met iets teveel prominente smaken bij elkaar, waardoor deze teveel in elkaar overgingen. Maar we hebben een goede avond gehad !

15. Wij eten wel vaker bij zout en citroen en zullen dit in de toekomst blijven doen. Het eten is prima van kwaliteit, goed verzorgt en erg smakelijk. De sfeer is wat ons betreft prima, je kan elkaar altijd goed verstaan en zeker geen rumoerige eetschuur zoals je elders wel eens meemaakt.
    Het is niet goedkoop, geen restaurant voor kinderen, voor de standaard biefstuk met friet ben je verkeerd en voor drankgelach ook. Je moet het meer zien als rustig kunnen praten onder het genot van een heerlijke warme maaltijd.
    De bediening was vroeger wel iets minder nors.

16. Afgelopen weekend een 5 gangenmenu gegeten met groupon-bon. Mooie locatie, maar met weinig gasten doet het wat "killig"aan. De gerechten zien er fantastisch mooi en creatief uit, maar ja, de smaak viel nogal tegen. En dat het goed smaakt is toch het belangrijkste. Koffie na afloop slap (hoefden er uiteindelijk niet voor te betalen) , wijn per glas super duur. Al met al een teleurstellende ervaring.

17. Rene En Marissa Van Der Lee

Prima eten, vooral de verrassing menu's extra amuses erg lekker en gewaagd. Als het niet druk is kan het wat koud aan doen

18. S. Van horssen

Tja, mooie locatie met matig voedsel. Weinig smaak - profiel, weinig creativiteit, feitelijk is " weinig" de meest duidelijke omschrijving van dit restaurant.

19. Wij hoorden verschillende reacties van mensen, de één vond het goed, de ander vond het er niet te eten. Maar moet zeggen, wij vonden het ook niet geweldig, op het toetje na dan. Sfeer is er echt super, open haard enzo

20. Op een rustige avond gegeten bij zout en citroen. Onze keuze werd een 4 gangen verrassingsmenu. Vooraf werd gevraagd naar wensen, onze voorkeur ging uit naar wild.
    We kregen heerlijke gerechten opgediend en hebben er erg van genoten.
    De bediening was zeer attent. Zeker voor herhaling vatbaar!

21. Wij hadden iets te vieren en waren met z'n vieren. De keuze van het restaurant lag voor de hand. Het was niet de eerste keer dat wij bij Zout en Citroen een tafel hebben gereserveerd.Het was een rustige woensdagavond.Wij kozen om goed uit te pakken voor een vijf gangen verrassingsmenu,zonder een speciaal wijnarrangement.Het werd een verrassing.De wijn van het huis was ook heel goed.Het werd een feestelijk gebeuren.Heerlijke gerechten als kunstwerkjes opgediend.
    Je weet niet waar je dan aan moet beginnen want het is "zonde"om er mes en vork in te zetten. Eerst wel even een foto gemaakt van het "stil leven" op je bord. Het oog wil ook wat en de gerechten ogen dat met veel zorg en creativiteit is samengesteld. De smaak is een speciale ervaring van genot. Daarom is het eten bij Patricia en Bram een feestje. Ik heb geen "verstand" van wijn en eten maar er wel heel veel gevoel voor. Wat ook zo lekker is dat is het knapperige brood, misschien een bijkomstigheid, maar ook zeer aanbevolen. Wij hadden zo veel elkaar te vertellen, dat ik (gelukkig) weinig gehoord heb van de achtergrondmuziek, dan enkele scherpe jazz klanken. Andere achtergrondmuziek is misschien wel aan te bevelen. Overigens een persoonlijke smaak. Een advies voor de meeste restaurants. Zout en Citroen zeer aanbevolen en is de eerste keuze. Je voelt je ook erg welkom door de sfeer van gastvrijheid. Je zit ook ruim.
    Wij komen graag weer terug. Frans Peterse en Marianne

22. Wij hebben hier al diverse keren gegeten en het is ons restaurant geworden. Patricia weet precies welke wijn we lekker vinden en we hoeven dan ook niks te zeggen als we binnen komen. Dat is pas service !! Daarnaast is het eten erg lekker en zijn de borden een plaatje om te zien. Ga zo door en wij blijven komen.

23. De prijs kwaliteit verhouding vond ik niet reëel. Het eten was goed maar de prijs die er tegenover stond was erg hoog.

Tevens vonden wij het wijnarrangement à euro 25,- te duur, gezien de hoeveelheid en kwaliteit die je hiervoor krijgt.

24. Wij hebben vorige week vrijdag met 8 personen bij Zout&Citroen gegeten. We wisten dat het helemaal nieuw was en waren dan ook erg benieuwd.

Het bleek een groot succes te zijn.

We hebben ons laten verrassen met een 4 gangenmenu en iedere gang was origineel, had verrassende smaak combinaties en was kwalitatief erg goed!

Het bedienend personeel is kundig, erg aardig en ze begrijpen het spelletje erg goed.

Al met al, zeker de moeite waard en wij gaan ook zeker nog eens terug.

25. Wij hebben afgelopen zaterdag bij Zout en Citroen gegeten. Wat heerlijk!

De bediening was erg goed, gastvrij en weet de inhoud van de gerechten goed te omschrijven!

De keuken was voortreffelijk, heerlijke dagverse producten die met zorg zijn bereidt. Overal proef je de pure smaak van de (biologische) producten terug. Het mooie is dat ze in ieder gerecht het zout en de citroen (zuur) proberen terug te laten komen. Bijvoorbeeld het gerecht eend, deze wordt geserveerd met rodebietensaus (de citroen/zuur) en met kleine stukjes spek (zout). Heerlijke combi!

We hebben echt met heel veel smaak zitten eten en waren inclusief drinken en 3 gangen later EUR 97,50 kwijt! Goede kwaliteit-prijs verhouding en je gaat zeker niet met honger naar huis.

Over de sfeer valt te zeggen dat je vanuit het restaurant neerkijkt op een sfeervolle openhaard en vanuit de serre op het mooie park.

Patricia en Bram heel erg bedankt voor het openen van dit nieuwe kwaliteitsrestaurant. We komen zeker nog een keer terug.