Betaald parkeren voor de deur.

NS Station op vijf minuten loopafstand.

di lunch 11:00 - 17:00 diner 17:30 - 21:00

1420241717 80
1455920687 66
1470192275 75

1. Wandajansen

Heerlijk gegeten. Het lunchmenu is top.

2. Heerlijk lunchmenu, zeer prettige bediening, gezellig terras, goede wijn

3. Eric de vries

Gisteren een super lunch gehad. !
    Leuke bediening, en een top keukenbrigade
    Pratend met de chef over beleving van sausjes kwam er nog even een verse kreeft met een beurre blanc saus op tafel om te proeven!
    We komen zeker weer snel terug.
    Dank voor de heerlijke middag

4. aart van Eupen

Het was niet de eerste keer bij Brasserie de Swaen.
    Ambiance, service en kwaliteit lunch prima.

5. Als Belgen toevallig in de Swaen beland, hebben een mooie avond gehad op het terras met voortreffelijke gerechten met een Belgisch tintje versierde borden en een heerlijke witte wijn aanbevolen door de chef.
    Zeker zijn prijs waard. Keren zeker weer naar deze leuke tent

6. Kees Moerenburg

Hebben we geluncht met 5 personen waren goede en lekkere lunch gerechten die we hadden besteld vonden we. Alle gerechten goed gedaan door de koks. Is een goed restaurant.

7. whpoot

8. Enrique

Je maakt een duidelijke afspraak om op zondag te komen eten; blijkt dan als we zondag komen dat ze nergens de gemaakte reservering kunnen vinden en sturen je dan doodleuk weg! Geen plaats! Wat een waardeloze service!! Eigenaar deed erg neurotisch!

9. Niet de eerste keer dat wij hier waren en elke keer weer een feestje voor ons. Heerlijke gerechten met prima bijpassende wijnen. Prachtig terras mooi verzorgd en fijne stoelen. Vriendelijke attente bediening. Wij komen weer terug!

10. Heerlijk gegeten, maar helaas was de service zeer minimaal. Wij bestelden een twee gangenmenu. Toen we vertelden wat we wilden, en dat -bleek later- niet onder het twee gangenmenu hoorde, vertelde de ober dit niet aan ons. Pas toen we de rekening kregen, zagen we dat we 25% meer moesten betalen dan we bij het bestellen dachten. Van zo'n chic, mooi en goed restaurant verwacht ik service ... dat ontbrak. Tip: laat je goed informeren, want voor je het weet is je buikje gevuld met zeer lekker eten en je portemonneetje leeg.

11. adriaan 19371 punten

De Swaen is een restaurant met een lange geschiedenis en waar enkele van mijn favoriete chefs werkzaam zijn geweest. Zelf was ik er nog nooit geweest. De restaurantweek bood een goede gelegenheid. Het weer was als een heerlijke lentedag en het flinke terras zag er aantrekkelijk uit. Toch hadden we de voorkeur voor een plaatsje binnen om zo geen last te hebben van rokers. We waren hierin overigens wel de enige.
    Het restaurant is strak ingericht met voornamelijk vierkante tafels waarvan er een met een linnen loper was ingedekt. Een wand is rood en op de vloer ligt een donker tapijt wat sfeer verhogend is. Een lange hoge gebogen bank verdeeld de ruimte om zo de loop naar het terras te camoufleren, keurig.
    Het eerste nieuws was niet zo goed, Frans Knaapen de maître was 's morgens met de ambulance naar het ziekenhuis afgevoerd, improviseren dus. De partner van Frans nam het over en ze werd ondersteund door een jongen van de zwarte brigade die hielp bij het presenteren van de wijnen.

Als aperitief een witte wijn, Sauvignon Blanc en Gros Manseng. Lekker licht en fruitig. Hierbij een bladerdeeghapje en een kerrie cakeje. Dat werd gevolgd door een amuse in een glaasje. Een stukje gemarineerde tonijn met een dip en verse groentjes.

De eerste begeleider werd beknopt gepresenteerd, een Quintaluna Rueda 2011 van het huis Ossian, met tonen van appel en kruisbes. Uit de keuken een langwerpig goed gevuld bord met zeefruit, zeegroenten, structuren van quinoa en komkommer en een ponzu dressing. De smaken zijn goed maar niet verrassend, de coquille springt erbovenuit met zijn zoete korst en sappige kern. De afwisseling in structuren was prima uitgevoerd.

De tweede begeleider kwam uit uit de Douro streek. Een Aneto Branco 2011, een rijkere wijn met heerlijke vanille toets. Op het bord een keurig gebakken stukje heilbot met hierop een quenelle Moluga (nep kaviaar). Hiernaast gepureerde aubergine, partjes van gefrituurd artisjok hart, gepoft tomaatje en het geheel is afgewerkt met basilicum olie en een schuim van parmezaan. Mediterraanse smaken die mooi combineren en voor voldoende afwisseling zorgen bij de sappige vis. De Moluga was verrassend goed van smaak evenals de schuim. De wijn was een prima begeleider. Dit was onze favoriete ronde van deze middag.

Voor het hoofdgerecht was een Argentijnse Tikal Natural 2011 geselecteerd, gemaakt van Malbec en Syrah, mooie diepe kleur, fruitig aroma, vol en tanninerijke afdronk. Goed om even te vermelden dat ik het rund gerecht heb laten wisselen door een vrije keuze uit de keuken. Dit werd een hoender filet met geschaafde Bianchetti truffel, krokante aardappel, quenelles knolselderijpuree, knolletjes, champignons en een jus van laurier. Ernaast nog een hoorntje met kipsalade en truffel. De hoender vond ik ietsje droog en het velletje was wat taai, jammer. De combinatie met de wijn was niet helemaal optimaal daar de wijn over de hoender heen ging. Ik had nog van het stoofvlees geproefd, dat combineerde duidelijk beter.

De dessertwijn was van het huis Tschida, een Auslese van Muskat Ottonel 2012. Een heerlijk frisse dessertwijn met in het aroma tonen van muskat en abrikoos. Op het bord een keurige presentatie. Een balk van cheesecake ernaast een quenelle roomijs met passievrucht op een crumble en een “compote” van tropische fruit met hierop een schuim van limoenblad en kokos. Hele mooie smaken die prima combineren met de wijn.

Bediening was ondanks de improvisatie goed verzorgd. De partner deed het op een gezellige informele wijze en ze gaf je een thuisgevoel, leuk. De jonge man uit de keuken had duidelijk een hobby met wijn want hij wist ze op een leuke wijze te presenteren.
    Prijs-kwaliteitsverhouding is goed, vier gangen lunchmenu 34,50, aperitief 4,30 en begeleidende wijnen tussen de 5,50 en 6,50.
    De gerechten waren iets minder verfijnd dan we gewend zijn en iets groter van formaat. Wel hebben we genoten van deze gezellige middag. Als afsluiter nog het “goede” nieuws dat de Frans Knaapen de maître gedotterd was maar nog wel enkele dagen rust nodig had, wat voor iemand in de horeca geen eenvoudige opgave is.

12. Echt heerlijk gegeten. Bediening vriendelijk. Stelden zelf een pauze tussen de gangen voor. Sfeer erg prettig. Zeker een aanrader om eens te gaan eten.

13. Jose Lodge

Heerlijk!!! Eerste keer hier. Wat een heerlijk eten en een super ervaring. Onze volgende reservering staat inmiddels. Nu niet meteen met hordes tegelijk hier naar toe, anders kunnen wij weer niet terecht!

14. Nieuwhuis

Je zit hier vorstelijk op dit prachtige terras met mooie meubels en leuke aankleding met witte plantenbakken en rode zomer bloemen.
    Als lunch hebben wij gekozen voor een salade seafood en de Flammkuchen van de dag. Een gerecht uit de Elzas en nieuw op de kaart. Van ons hoeft dit er nooit meer af. Het eten was heerlijk, lekker verse salade en alles goed van smaak. De rose huiswijn smaakte ons ook goed. De bediening is attent en vriendelijk. Wij hebben echt genoten en komen snel nog eens terug.

15. Paul van Rixtel

16. Wij hebben hier gegeten op mijn verjaardag. Lekker op het terras gezeten. Je bent hier zo welkom op het terras!! (rokers he) Vorig jaar zijn wij hier ook geweest en toen was het weer minder. Konden een dekentje krijgen als we het koud hadden. Het eten is hier lekker, maar de prijzen zijn hier dan ook naar. Maar wij hebben heerlijk genoten, volgend jaar gaan we weer!

17. Ben 5244 punten

Dit jaar hadden we besloten om tijdens de restaurantweek het oude restaurant van Cas Spijkers eens te bezoeken.

Sinds 2006 zijn Frans en Carien Knaapen de uitbaters van ‘Brasserie De Swaen’ . Daarvoor waren zij 10 jaar de eigenaar van de “Lindehof” in Nuenen.

Het is een mooi statig pand aan de Lind in Oisterwijk waar vele restaurants een hotspot hebben met een sfeervol terras aan de voorzijde van de restaurants. Ook “ de Swaen” is altijd druk bezocht in de weekenden en in de zomer moet je er vroeg zijn voor een plekje.

Op maandag 5 maart lieten we ons fijn brengen door onze jongste zoon zodat we beiden konden genieten van een lekker wijntje.

Het pand heeft van binnen een mooie uitstraling met een warm en redelijk modern interieur waarbij de oude uitstraling van dit oude pand niet verloren is gegaan.
    We werden heel vriendelijk ontvangen door de eigenaar en naar ons zitje midden in het restaurant begeleid.
    Ik merkte wel dat het deze avond volle bak zou worden en een kwartier later waren alle 60 couverts bezet.

Aangezien ik van tevoren al de menukaart had geraadpleegd en wist dat men naast de gewone ruby ook 2 Tawny’s had van 10 en 20 jaar oud, werd die van 10 jaar de keuze voor ons 1e drankje. Een heerlijke port, met een lekkere taansmaak en mooi zacht en licht gekruid.

Een eerste amuse kwam op tafel: wat huisgemaakte chips van zoete en gewone aardappel, die waren wel opvallend snel verdwenen en daarnaast 2 kaaslolly’s, heel smakelijk en een beetje zoutig. Daarnaast nog een madeleine (cakeje) van wasabi.
    Een volgende amuse was van oester, avocado en schuim van tomaat: Een smakelijk zurig en fris hapje. Hierna volgde nog een amuse in een smal glaasje, een schuim van Amerikaanse kool en walnoten waarbij ik het denk ik, niet goed had gemengd want ik proefde alleen het zurige van de kool.

Als voorgerecht wat stukjes albacore tonijn, heerlijk fris, met daarbij wat blokjes sushi. De frisheid ontstond ook door de verse komkommer, en radijs die met wat miso op smaak waren gebracht.
    We hadden de mogelijkheid om een tussengerecht van kabeljauw te nemen maar deze sloegen we over.

Als hoofdgerecht enkele mooie stukjes gerijpt rund. Het vlees was heerlijk mals en een soort barbecue saus paste hier goed bij. Als aanvulling was er een prachtige combinatie van verschillende groenten. Stuk voor stuk proefde je wat je zag, De aubergine, witlof, gebakken aardappel, koolrabi, tomaat, rode biet etc. waren allemaal subliem van smaak.

Als nagerecht een dessert van peer. Nu vind mijn vrouw dit heerlijk en ik eigenlijk niet maar het kwam allemaal goed: het was maar een klein stukje peer en de parfait met de stroopwafels en de gezouten karamel waren prima. Heerlijk luchtig ijs, een beetje zoetig die prima smaakte bij de smeuïge krokante wafels en de karamel was een mooie begeleider.

Daarna namen we nog een smakelijke cappuccino waarbij nog enkele friandises voorbij kwamen. Wat witte chocolade kaviaar met een pannenkoekje van advocaat en een van mint hangop. Gelukkig pakten we die als eerste want de lolly met suiker en de chocolade truffel bonbons waren heerlijk.

Wijnen:
    Bij het voorgerecht hadden we een sauvignon Blanc van circus maximus uit Argentinie. Een lekkere zurige frisse (appel) wijn, mooi helder geel van kleur. Hij paste goed bij de tonijn.

Bij het hoofdgerecht een Monastrell van de Cepas Viejas uit Jumilla Spanje. Maar liefst 14,5% maar de alcohol bracht geen inbreuk op de wijn, hij had mooie stevige tannines en een diep rode kersenkleur. Heerlijk bij het rund en ik ga steeds meer van die spaanse druif houden en nam nog een glaasje meer.

Bij het dessert een Muskat. Een Tamaya Sweet Goat ( hoe komen ze op de naam) uit Chili, wel lekker maar vlakte wat af tegenover de heerlijke parfait.

Wij werden de gehele avond bediend door mijnheer Knaapen zelf, een vakman in hart en nieren, hij zag alles wat er aan de tafels moest gebeuren, niet dominant aanwezig en ook het overige personeel stond hun mannetje/vrouwtje.

Mede hierdoor en door het smakelijk diner hebben we een hele fijne avond gehad.

Een gezellige brasserie waar we aankomende zomer nog eens zullen terugkomen. Een 3-gangen diner met amuses, friandises en wijnarrangement voor € 111,00 is een keurige prijs.

18. Wij komen hier regelmatig en het verveelt nooit.
    Een leuke bediening en een uitstekende keuken, lekker, aparte, gedurfde combinatie's en alles loopt er gesmeerd.
    Super. En voor de prijs hoef je het niet te laten.

19. Beroerde lunch met niet al te fris ruikende visfrituurtjes in een fantasieloze presentatie. Veel te duur voor dit soort eenvoudige troep. Nette bediening, dat wel. Geen aanrader

20. de ruijter

Heb nou al twee keer uitstekend bij de Swaen gegeten. Heb veel verrassende gerechten gegeten die stuk voor stuk heerlijk waren. De bediening is erg attent en voelt de gasten goed aan. Kom zeker nog terug.

21. Wij hebben een fantastische avond gehad. Menu du chef, door de chef in overleg met ons samengesteld, met allemaal heerlijke gerechten. Daarbij een wijnarrangement met lekkere wijnen die ruim werden geschonken. Wij komen graag weer terug.

22. L.Vries

Wij zijn bij de Swaen gaan eten.ondanks het slechte weer konden we alleen op het terras plaatsnemen.We hebben heerlijk genoten van de culinaire hoogstandjes van de chefkok.Onder andere tarte tatin van tomaat met krokant gebakken zwezerik, subliem!!
    Jammer was het dan ook wel dat de bediening zeer gestrest overkwam.Het was duidelijk dat de bediening het niet aankon.Er werden veel fouten gemaakt in de organisatie en het was dus zeer prettig dat de keuken top was.
    Er werd na het hoofgerecht gevraagt of wij nog een kopje koffie wenste, maar wij verkozen toch liever de dessert kaart.Al met al was het zeker een bezoek waard wij komen zeker terug, dan kunnen wij ook de kaart wat verder uit proberen.Maar wij hopen wel dat de bediening er dan wat beter bij is.Ga er niet vanuit dat de gast "vol"zit maar vraag om een dessert.!
    Volgende keer beter.

23. na de mooie wandeling langs alle mooie kunst tijdens oisterwijk sculpture bij de swaen gaan eten.
    heerlijke pittig soepje als amuse,
    daarna genoten van sublieme parelhoen oosters bereid met frisse paksoi , echt een aanrader !.
    donderdag 7-6-2007

24. klopt nog niet helemaal

25. j.h. hoogers

vriendelijke bediening; heeft als een van weinig restaurants wijnen van Louis Latour met redelijk prijs op klaart staan; hier kunnen veel restaurants met schroefdopwijnen en zgn. nieuwe wereldwijnen nog veel van leren.