Op dit adres zit nu: Brasserie Ome Jan

1419947283 89
1421977453 89
1458520509 74
1476792037 76

1. Heerlijk eten in een prachtige omgeving. Lekker buiten gegeten kijkend op een mooi stukje natuur.

Eten prima, volle smaken, puur en eerlijk gekookt. Geen pakjes of blikjes werk, heerlijk alles vers. Blijf zeker zitten voor de koffie en laat je verrassen door de zelfgemaakte zoetigheden.

Een aanrader

2. Bij aankomst viel ons de stijlloze reclamedoeken al op, maar gelukkig zegt dat normaal weinig over de beleving binnen. Het restaurant is keurig aangekleed en ook het terras aan de achterzijde is schitterend. Het restaurant heeft alles om een toppertje te worden, maar.... de bediening en het eten blijft ver achter bij de verwachtingen. De gerechten worden uitgeserveerd zonder toelichting. Wij hadden diverse bites als voorgerecht besteld die we als vierkoppig gezelschap door middel van shared dining wilde veroberen. De kleine gerechten werden op een dienblad geplaatst en als geheel op tafel geschoven, waarna de jonge dame weer verdween. Geen idee wat we voorgeschoteld kregen. Zo gebeurde dit ook met het hoofdgerecht en de wijnen. Schijnbaar hebben ze iets meegekregen van onze verontwaardiging, want de dessert(wijnen) werden wel toegelicht. Kwaliteit van het eten zelf was ver onder het niveau van wat je mag verwachten voor een restaurant met deze uitstraling en prijzen.

Al met al een behoorlijke teleurstelling.

3. I.p.v. weer naar de Lind te gaan gekozen voor Bord'o en dat was geen straf. Interieur en exterieur zijn prima in orde en dat gold ook voor het eten. Wij hadden gekozen voor het drie-gangen menu en de wijnen die erbij werden geserveerd waren perfect. Een echte aanrader wanneer je eens niet in het centrum van Oisterwijk wilt zitten.

4. Daar we de prijs nog niet ontvangen hadden en het geld van ons vorig bezoek nog niet terug gestort was, hadden we besloten om nogmaals een bezoek te brengen. Een uurtje tevoren hoorden we dat er van uitbater zou worden gewisseld en wel op deze avond. Dus even van tevoren kortgesloten bij het restaurant. Het werd sportief opgepakt door het nieuwe uitbaters koppel, niemand minder dan Jerry van der Pluijm, 14 jaar uitbater van het sterrestaurant in Kaatsheuvel en zijn vriendin Monique Rombouts.

We kregen een tafel aan het raam, het ven was nog niet uitgelicht maar dit zal in de toekomst gaan gebeuren. Als aperitief de Terramater, een Chardonnay uit Chili, mooi fris met aangenaam aroma en een subtiele hout toets. Nu wel wat te knabbelen erbij, een schaaltje met taggiasche olijven.

Onze keuze was gevallen op het menu dat niet op de kaart stond en aan tafel werd toegelicht. De eerste begeleider was een cuvée Carol gemaakt van chardonnay en viognier, mooi aroma met de viognier op de voorgrond, lekker. De eerste ronde werd uitgeserveerd op een houten dienblad. Vier verschillende “bites” die we samen delen. Een bordje met gefrituurde beukenzwammetjes in tempura, een blikje handgerolde couscous met sherry tomaatjes waarbij een blikje tonijn ventresca. Een bordje met knolselderij salade waarin truffel en erop een schuim van knolselderij. De vierde was een terrine van duif, eend en ganzenlever met compote van veenbes. Een bourgondische ronde met mooie bereidingen van pure smaken. De terrine en de salade waren mijn favorieten.

We schakelen over op “Le Prady” uit Bordeaux, lekker fris en elegant. Ernaast in een heet gietstalen schaaltje twee Wilde Gamba’s met stukjes chorizo, amandelen in een olie met broodkruim afgewerkt met strooisel parmezaan. Mooie mediterraanse smaken waarbij de frisse toets van de wijn een prettige ondersteuning bood.

Voor bij het vlees een Monastrell '4 Meses', van Juan Gil uit Jumilla gerijpt op kleine vaten die zeer goed bevalt. Ernaast een flink stuk kalfssukade met een heerlijke saus, ernaast drie kleine witlof stronken in de JOSPER gebakken en een gepofte aardappel in aluminium folie. Een simpele traditionele combinatie maar wel erg lekker vooral ook door de mooie wijn.

Inmiddels was het tekenen van de stukken afgerond en werd ons om het te vieren een heerlijk glas Veuve Clicquot aangeboden, erg leuk.

De dessertwijn werd door de eigenaar van het pand gepresenteerd, Didier Deleuil een bourgondische ondernemer uit België waar we nog even een praatje mee hebben gemaakt. Leuk te horen dat er binnenkort gestart word aan zijn project om in Tilburg een toprestaurant te maken aan de Bredaseweg.
    De geselecteerde wijn was een exclusieve, van domaine De Nidolères “les feuilles rouges” 2003 geschonken in een groot glas. Rijp aroma met tonen van amarena kers, in de mond mooie zuren en fluweel zachte tannines, heerlijk. Uit de keuken een klassiek dessert, een hazelnoot progrestaartje met erop vloeibare karamel, kogel amandelijs en een gestoofd peertje op bladerdeeg krokant met een amandelspijs vulling. Mooie klassieke smaken, goed uitgevoerd. De wijn combineerde het mooist naast de stoofpeer, leuk om te proeven dat hij zelfs naast de zoete karamel overeind blijft, mooi.

Als afsluiter een krachtige espresso, ernaast een cakeje gevuld met amarena kers en een bonbon van pure chocolade.

Bediening was goed verzorgd door een jonge man die nog niet de kennis van de wijnen had maar wel duidelijk zijn best deed. Hij werd af en toe bijgestaan door Mirjam Fijneman, een meer ervaren dame.
    Prijs-kwaliteitsverhouding kan ik ditmaal niet beoordelen omdat onze gewonnen prijs nu wel werd “uitbetaald”, een gepaste tip was op zijn plaats.

Het nieuwe uitbaters koppel zal de ingeslagen weg van de Bord'O blijven volgen. Laagdrempelig met mooi producten in een klassieke pure stijl. Met ernaast een uitgebreide wijnkaart met exclusieve pareltjes voor de meer bedeelde en een groot assortiment gin-tonic mogelijkheden.

Wij hebben genoten van de speciale avond en wensen Jerry van der Pluijm en Monique Rombouts heel veel succes met hun nieuwe uitdaging.

5. Paul Adriaanse, de maître van van een van mijn favoriete restaurants, ging werken bij een nog te openen restaurant, Bord'O en dat trok mijn aandacht. Ik had de Facebook pagina geliked en meegedaan met de prijsvraag die ik gewonnen had, leuk. De prijs was een diner voor twee tijdens de tijdens de proef 10 daagse. Onze agenda was gevulde en het was geen probleem dat we net na deze periode kwamen.
    Het restaurant ligt op een toplocatie, aan een ven in de bossen van Oisterwijk, super. Het was heerlijk nazomer weer dus streken we neer in de lounge bank op het terras met uitzicht op het ven. Binnen is het overigens sfeervol ingericht met luxe loungeruimte, royale bar en twee geschakelde restaurantruimtes.

De kaarten werden uitgedeeld. De menukaart is ingedeeld in drie groepen, “Bites” (hapjes) ook voor hen die alleen komen borrelen. “Dishes”, de hoofd gerechten en “Sweets” de desserts. De wijnkaart is behoorlijk uitgebreid met een tiental open wijnen waardoor de toevoeging wijnbar naast restaurant gerechtvaardigd is.

Als aperitief een witte wijn, “Le Prady” uit Bordeaux, lekker fris en elegant. Helaas geen borrel garnituur en amuses.

De eerste begeleider was de Terramater, een Chardonnay uit Chili, mooi fris met aangenaam aroma en een subtiele hout toets. Op het bord een stukje met soya gelakt buikspek uit de Josper. (houtskool-oven). Keurig getrancheerd op een bedje van noedels met groente. Mooie smaak en structuren.

De wijn werd door geschonken voor bij de beukenzwammen in tempura met een dip van parmezaan dressing. Mooi gebakken en de dressing had een subtiele parmezaansmaak.

De tweede begeleider was een cuvée Carol gemaakt van chardonnay en viognier, mooi aroma en vol in de mond, erg lekker. Uit de keuken in een bamboe stoommand drie dumplings. Met rendang gevuld en afgewerkt met mayonaise druppels en wat takjes zeekraal. De rendang was mooi op smaak maar niet echt pikant.

Na de Bites het eerste gerecht. Ernaast een Opera Divina uit het Rhône gebied zonder appellatie of jaartal. Beetje boers gemaakt maar met mooi rood fruit, subtiele kruidigheid en een elegante afdronk. Ernaast een gekonfijte eendenbout, in de Josper afgewerkt, op een bedje van zuurkool en aardappelpuree met eromheen een saus van gemarineerde veenbes en aan tafel afgewerkt met een mosterdsaus. In klassieke stijl gedresseerd maar met mooie smaken, de zuren op de voorgrond.

De dessertwijn was een Zuid Afrikaanse Special Late Harvest 2013 van Bovlei gemaakt van Chenin Blanc die duidelijk frisser is dan de Franse variant uit de Layon. Uit de keuken een stukje limoentaart bedekt met verse frambozen en afgewerkt met een quenelle vanille ijs met erop wat zeste van limoen. Mooie pure smaken.

Als afsluiter een espresso met een kletskop en tweetal pralines.

Bediening was vertrouwd en zeer goed, geheel verzorgd door Paul Adriaanse die op enthousiaste wijze vertelde over de wijnen.
    Prijs-kwaliteitsverhouding is twijfelachtig, daar we een prijs gewonnen hadden waren we niet voorbereid dat menu's in rekening werden gebracht. Dit was voor mij €50,- en voor partner €35,- en daar kwam het water €4,50 nog bij. De wijnen en de tomatensap waren wel van het huis.

Samengevat kunnen we zeggen dat de gouden troef van Bord'O de mooie locatie is. Zeker met goed weer is het prima vertoeven op het terras aan het ven. Voor fijnproevers zal ik de keuken zoals hij nu is niet meteen aanraden. Maar we hebben niet te min genoten van deze mooie nazomer middag.

Naschrift: Er was geen rekening gehouden met de door ons gewonnen prijs en dit is alsnog gecorrigeerd. De prijs die berekend was, was die van het proefarrangement, €50 incl. dranken en € 35 excl. dranken. Hierdoor valt de beleving in de categorie goed.

6. Mir