De Lindehof in Nuenen

Gerechten vol gevoel, passie en hartstocht

€€€

In de omgeving

Buslijn 121

ma lunch 12:00 - 14:00 diner 18:00 - 21:30

Bij Restaurant De Lindehof omarmt gastvrijheid je op het moment dat je binnenstapt. Een warm welkom door zowel de bediening als aan tafel door chef-kok Soenil Bahadoer zelf.

Het restaurant is licht met accenten in aardse tinten. Aan het plafond hangt een schitterend armatuur, aan de muren kleurrijke kunstwerken. Een subtiele glaspartij gunt je een blik in de keuken.

Kruiden en specerijen maken de gerechten van Soenil uniek. Geen strak afgewogen hoeveelheden en samenstellingen, maar gevoel, daar draait het om. Het resultaat is gerechten met een harmonieuze compositie van smaak, geur, kleur en vorm. Uiteraard vervult de smaak daarbij de hoofdrol. Iedere smaak heeft haar eigen kracht en intensiteit.

De unieke smaken van de gerechten maken het selecteren van bijpassende wijnen tot een uitdaging. Van harmonieus samenspel tot stevig contrast, klassiek of nieuwe wereld, op de zorgvuldig samengestelde wijnkaart is de keuze onbeperkt.

4. Betalen pin Visa Master Card American Express

ma lunch 12:00 - 14:00 diner 18:00 - 21:30

1190056230 84
1196713238 84
1203370246 84
1323196394 88

1. Ze wisten niet dat we kwamen rare gewaarwording. Gelukkig was er wel een tafel. Het diner was zoals altijd heel lekker. En ook de amuses zijn fantastisch. Was heerlijk.

2. Het was weer de hoogste tijd voor onze jaarlijkse beleving bij Soenil. Ditmaal een tafel aan de keukenzijde met uitzicht over het gehele restaurant. Wel wat tegenlicht waardoor het fotograferen een kleine uitdaging werd. Een luchtig krokantje van mais stond al op tafel, er kwam nog een dip van mais met piment naast, lekker.
    Edgaras kreeg carte blanche voor het aperitief. Het werd een champagne van Bollinger die uitstekend beviel. Een grote rode peper kwam op tafel met erop een drietal fingerfoods. Krokantje van gepofte wilde rijst met toefje pindasaus en toefje groene kerrie, mooi hoog op smaak. Nachos gekruid met ras-el-hanout met toefje avocadocrème, beetje taai maar erg lekker. En een stukje buikspek gelakt met soja, mooi hoog op smaak.

De praline van witte chocolade is de klassieker die er acht jaar geleden al was. Ditmaal gevuld met zoete aardappelen gekruid met chili, jammie. Het hapje op de hand was een merengue van bloemkool met waterkers waarop wat haringkuit, heerlijk!

Het wafeltje van aardappel met erop quenelle gemaakt van sardientje gekruid met madam Janette was gebaseerd op een jeugdherinnering van Soenil uit Suriname. Erg smaakvol en redelijk pikant.

Een nieuwe uitvoering van de rendang, gemaakt van spitskool met erop Indische kaas, afgewerkt met matcha, eronder wat granité. Prima.

We sloten de parade af met een miniatuur uitvoering van een signature gerecht. Sashimi van coquille op een bedje van gekarameliseerde witlof, waarop een dun plakje gesmolten ganzenlever en een krokantje van sepia, rondom een schuimige schaaldierensaus. Wow, heerlijk.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd. Een Droge Muscat uit het zuiden van Frankrijk, de Escapade 2016 van Vaquer, mooi fris met het typische Muscat aroma. Keukenchef Gijs Hoevenaars presenteerde het eerste gerecht, leuk om hem eens in het restaurant te zien na 12,5 jaar trouwe dienst. Twee bereidingen van langoustine, een heerlijke fijngemalen tartaar aangemaakt met limoen en een dikke staart subtiel gegaard en geschroeid, ernaast ingelegde radijs, compote van palmhart, stukje lotuswortel en een vinaigrette van groene curry. Aan tafel afgewerkt met een luchtig krokantje van sepia dat met pincet werd gedresseerd. De langoustine was echt super, heel delicaat en sappig, met de verfijnde exotische smaakjes in het garnituur kon verrassend goed afgewisseld worden. De wijn vulde het gerecht aan met zijn mooi zuren, genieten! (9,85)

uit Spanje een Godello 2015 van Mara Moura, fris met subtiele kruidigheid. Uit de keuken een bekende van vorig jaar. Een op de graat gebakken tarbotfilet afgewerkt met dansend bonito schaafsel, ernaast en blokje van geperste bonen, structuren van wortel en een toefje zwarte bonen crème. Aan tafel afgewerkt met een hartige saus van bokking. De tarbot was mooi gebakken en heerlijk van smaak welke door de saus nog wat versterkt werd. Goede afwisseling met de kruidige toetsen in het garnituur. De wijn vulde het gerecht keurig aan met zijn zuren. (9,7)

uit de Saumur een La Paleine 2015 bio dynamisch gemaakt van Chenin blanc druiven en gerijpt op hout. Mooi goud geel in het glas met in het aroma citrusfruit met subtiele honing toets, complex in de mond, heerlijk. Een mooi bord met zilveren rand verscheen op tafel. Onderin een laag dahl waarin een bruin gebakken coquille, tajerblad, takje broccoli en een exotisch gekruid worstje van kip. De dahl had een hele uitgesproken smaak. De coquille was hiertegen opgewassen. De smaak van het worstje met stevige textuur was nieuw voor mij en erg lekker. Een mooie smaken combinatie weer. De wijn bleef overeind naast de kruiden en was keurig in balans. (9,7)

over naar rood met een El bon Homme uit Valencia gemaakt van Monastrell met wat Cabernet Sauvignon. Mooie donkere kleur met in het aroma tonen van pruim en kers, in de mond een medium body. Uit de keuken maar liefst vijf verschillende bereidingen van kooi-eend uitgeserveerd in twee delen. Op een langwerpige bord een filetje van de borst (zonder jasje) waarop het haasje, ernaast structuren van aardpeer en kervelwortel. Op het kleine bordje in de vorm van een blad, gestoofde bout, gekonfijte eendenmaag en eenden tong met een crème van mint en een aangezuurd radijsje. Prima bereidingen met mooie smaken. De wijn werd ietsje branderig maar was in balans. (9,7)

door naar het dessert met een tweetraps gerecht waarbij elk een eigen wijn die door de meester zelf werd uitgeserveerd. (Ik plaats ze achter elkaar.) we starten met een hele oude Riesling spätlese 1994 uit de Mosel, Diep geel maar nog verrassend vitaal met mooie zuren. Op een diep glazen bord met gouden rand een stukje gebakken ganzenlever, ernaast een quenelle ijs van gemberbier, krokant van gekruide snoepjes, stukjes macadamia en een blaadje burumbi met yuzu aangemaakt. Tja, hier kunnen we kort over zijn, toppie!
    Verder met de Traminer auslese 2013 van het huis Rabl, heerlijk aroma met tonen van rozen, in de mond een toets van rozen en lychee met een prima zoet zuur balans. In de witte kom, met een parelmoer afwerking, een mooie plak terrine van ganzenlever met stukjes gekarameliseerde banaan, compote van banaan, warme blini van chocolade, quenelle vanille-ijs, toefjes chocolade crème en bramen. O, o feestje. Soenil rekende hier even af met het feit dat hij met de desserts het niveau van de gerechten niet helemaal haalt. Complimenten, een gerecht voor in de toplijst. (9,85)

dan denk je dat het feest voorbij is en dan wordt er nog eens ingedekt. Erbij een wijn van laat geplukte Moscatel druiven 2015 van het huis Vistamar uit de Limari vallei in Chili. Geconcentreerd fruitaroma met hints van perzik en abrikoos met in de mond een mooie zoetzuur balans. De patissier die er pas ruim een maand werkte presenteerde zijn dessert. Op een wit bord met parelmoer afwerking, centraal een quenelle ijs van gemberbier, ernaast een mooie quenelle mousse van chocolade, eromheen druppels karamel aangemaakt met limoen, toefjes ganache, gesuikerde pinda's, krokantjes van miso en een vinaigrette van limoen met gember. Wow wederom smaakbeleving op topniveau. Ik houd van fris en gember, de combinatie met de zoete en hartige componenten was top. (9,8)

als afsluiter nog een krachtige Nespresso in een glaasje gemaakt van bonen uit de Himalaya met een vijftal prima friandises waarin de specerijen weer prima gedoceerd zijn.

Bediening was uitstekend verzorgd met een duidelijke hoofdrol voor entertainer Edgaras Razminas die werd ondersteund door drie jonge dames. Ik vond het top om verschillende jongens van het keukenteam aan tafel te zien die de gerechten tot in detail presenteerde. Natuurlijk ook een compliment voor Soenil die alles in goede banen wist te leiden.

Prijs-kwaliteitverhouding was uitstekend. Niet voordelig maar absoluut waar voor je geld.

We komen niet zo vaak maar het voelt altijd als thuis komen. Verwennerij ten top en een memorabele beleving. De kruiden lopen als een rode draad door het gehele menu, altijd verfijnd gedoceerd. De teams van Soenil groeien nog steeds. Aanrader voor de levensgenieters, luxe eters en avontuurlijke fijnproevers, bedankt!

3. Joke westerveld

Wat Soenil en zijn medewerkers ons afgelopen zaterdag hebben voorgeschoteld grenst aan het heerlijkste wat wij met z'n tienen ooit gegeten, genoten en ervaren hebben. Onze dank aan heel het team! Het was een bijzonder verjaardagsmaal. Groeten uit Zuid Frankrijk, Joke en Franklin.

4. A. van Amelsvoort

Amuses onthutsend goed. We hadden gekozen voor Soenil's signature. Voorgerecht (met tonijn) voortreffelijk, hoofdgerecht (kalfsbout) beetje saai. Prima nagerecht.
    Huiswijn: sangiovese uit de Marken was niet slecht, maar deed in niets denken aan die uit Toscane en was met € 8 per glas echt te prijzig.

5. Bijzondere ervaring. Zijn verwende gasten maar deze proeverij van 9 amuzes en 6 gerechten zal ons lang heugen. Geweldige smaken en de sommelier kent zijn vak uitmuntend. Ontspannen sfeer met heel verschillende mensen en toch een geweldig draaiend team. Iets om heel trots op te zijn. Veel bio wijnen en daar gaan wij ook voor. We komen zeker terug.

6. Fenomenaal. Menu toque 6 gangen. Verbluffende smaak, perfecte gerechten, service als nooit tevoren.

7. Als (ervaren) kok ben ik redelijk wat gewend en had ik hoge verwachtingen van De Lindehof. Alle verwachtingen waren ruimschoots waargemaakt en zelfs overtroffen. Bediening: gastvrij, attent, professioneel, snel, zorgzaam en hard werkend. Keuken: WAUW! Wat een smaken, wat een combinaties, wat een verrassing, wat een genot. Chef Bahadoer en zijn team zijn helden!!

8. Rob 2499 punten

Dit restaurant behoort inmiddels tot de top zaken van Nederland en heeft dan ook twee michelinsterren. In een weinig opvallende villa in Nuenen ligt dit kleine restaurant verscholen.

De chef zelf komt het menu voorstellen en geeft ons een allerhartelijkste ontvangst. De zwarte brigade bestaat voor de rest uit jonge, kundige meisjes en een jongen en een sommelier (waarover later meer). De stortvloed aan amuses vangt meteen aan en dat is prettig. Zeer originele en fantastisch gepresenteerde hapjes verschijnen op tafel en dat onder het genot van een glas huischampagne van Charles Heidsieck. Zo krijgen we een macaron op de hand gepresenteerd, gevuld met knolselderij, gazpacho van rode kool met mosterdijs geserveerd in Delfts blauw 2.0 en een bitterbal met bloedworst en ganzenlever. De wow-factor is meestal hoog en het is ook nog eens bijzonder lekker.

En dan moet het echte werk nog beginnen. We kiezen voor het 6-gangen menu Toque met begeleidend wijnarrangement. Als eerste gerecht een rollade van rauwe zeebaars met diverse kleine frisse bereidingen van atjar en apart geserveerd een oester met zwarte bonen. Overheerlijk gerecht met rake smaakcombinaties. Hierbij drinken we een grauburgunder van Okonomierat uit de Pfalz, een uitstekende combinatie. Dan wordt vervolgd met flinterdun gesneden coquilles, ganzenlever, gekarameliseerde witlof en saus van schaaldieren. Wederom heel lekker, alleen is de witlof in wat te grote mate aanwezig en overheerst deze jammerlijk de overige delicate smaken. De wijn is wederom goed gekozen, een combinatie van chardonnay, viognier en rousanne uit de Languedoc.

Ondertussen zit de zaak afgeladen vol en valt het voor het eerst op dat de zaak vrij gehorig is, zeker als er twee grotere groepen zitten. Tafels staan ook wat kort op elkaar en om de toiletten te bereiken dien je wat onhandig langs tafels en gasten te manoeuvreren. Dit zou op dit niveau beter moeten.

We vervolgen met fazant met verschillende bereidingen van pompoen, een wat zoete saus met mango en appel en kruidenolie. De fazant heeft de perfecte cuisson en heerlijk krokant vel. Erg lekker gerecht, maar ook wel weer redelijk klein qua portionering. De Bourgogne pinot noir is lekker erbij, maar niet heel speciaal. Ook het wijnarrangement wordt vanavond niet erg gul geschonken. De oost-Europese sommelier die een moeilijk te volgen mengeling van Engels en Nederlands spreekt, gaf bij de keuze voor het wijnarrangement nog aan dat we, omdat niemand van ons gezelschap hoeft te rijden, "oost-Europese" stijl gaan. Dit houdt kennelijk in dat we een wijnarrangement krijgen dat meer op BOB niveau is, glazen worden echt te summier gevuld en nauwelijks bijgeschonken. Dit is deels waarschijnlijk ook te wijten aan het feit dat vanavond de sommelier de enige persoon is die wijn mag inschenken en bijschenken. Met meer dan 40 gasten in de zaak is dit niet te doen als je elke tafel de aandacht wat de betreft de wijn wil geven die eigenlijk zou horen op dit niveau. Dus raffelt de sommelier zijn verhaal af, ondertussen druk om zich heen kijkend en hij gaat zelfs een keer halverwege het verhaal naar een andere tafel en komt dan weer terug gesneld om zijn verhaal te vervolgen. Dit stoort behoorlijk en is niet zoals we het gewend zijn op dit niveau. De service komt daardoor chaotisch en onrustig over.

Als hoofdgerecht krijgen we dan nog overheerlijke ree met bietsoorten, truffel en truffeljus, voortreffelijke smaken, maar wederom wat karig, zeker als hoofdgerecht. De Lalande de Pomerol die we erbij drinken is uitstekend. Dan vervolgen we met een stoofpeertje, met hierbij quenelles van gevogelte en kardemom. Intense smaken en een verrassend lekkere combinatie. De hierbij gekozen riesling auslese uit Rheinesen combineert minder goed en sneeuwt qua smaak helemaal onder bij dit gerecht.

Tot slot nog verschillend bereidingen van mandarijn, met ijs van basilicum en aan tafel geschaafde palmsuiker. Heerlijk fris en een prima afsluiter. Hierbij combineert de Chileense dessertwijn prima. Daarna nog koffie met uitgebreide en overheerlijke friandises en een begeleidden digestief. Het bestelde digestief krijgen we echter pas wanneer we de koffie al op hebben, dit omdat ook deze handeling alleen blijkt voorbehouden aan de sommelier (zo geeft de zeer bekwame jongeman in de bediening ook zelf enigszins cynisch aan).

Chefkok Soeniel Bahadoer kookt hier echt op heel hoog niveau en weet niet alledaagse (in ieder geval niet alledaags op Europees sterrenniveau) smaken en kruiden heel natuurlijk te integreren in topgerechten die allemaal smaakintensief zijn, maar altijd in balans. We missen vanavond echter een beetje de gulheid zowel in het glas als het op bord. Daarnaast mist de zwarte brigade een gastheer of -vrouw, zeker omdat de sommelier het ook erg druk met zich zelf heeft en kennelijk alles zelf in de hand wil hebben, geen goede zaak. De prijzen zijn daarbij aan de hoge kant, zeker gezien de enkele kritische kanttekeningen die we vanavond moeten plaatsen.

10. ilona piris

Werkelijk een tongstrelende en bijzonder aangename verrassing: een zeer hartelijk welkom. Bijzonder persoonlijke aandacht van de chef zelf, die zeer uiteenlopende smaksensaties en schilderijtjes op het bord had getoverd! Allen weer met andere kruiden, kleuren en texturen. Ook een zeer kundige sommelier, die hele mooie, maar vooral zeer aparte onbekende wijnen bij de gerechten had uitgezocht. Van begin tot eind een heerlijke middag, met een zeer goed uitgebalanceerd menu.

11. Met enige regelmaat lieten wij ons al verwennen door chef en gastheer Soenil Bahadoer met zijn medewerkers. Altijd tot volle tevredenheid. Wij vonden het dus ook zeer terecht dat de prestaties van Soenil en zijn team in het najaar werden beloond met een 2e Michelinster! Dat is een logisch gevolg van het harde werken.

Onze reservering voor kerstavond stond (gelukkig) al, want gisteravond was er geen plaats meer vrij. Dit wordt een recensie waarin helemaal niets, maar dan ook niets als minder geslaagd of minder lekker genoemd kan worden. Alles klopte van het geweldige 6 gangen verrassingsmenu.

Van amuses tot dessert: het was top! Rekening houdend met onze dieetwensen kregen wij de allermooiste gerechten uit de keuken, geweldige producten met o.a. kreeft, krab, wagyu vlees en foie. Op allerlei manieren bereid met invloeden uit de hele wereld en telkens op bijzondere wijze gepresenteerd, niet in het minst door de waarneembare zorg die aan bereiding, opmaak en presentatie was besteed. We kwamen in allerlei smaakexplosies terecht.

Tel daarbij op de wijze waarop de sommelier de gerechten combineerde met het wijnarrangement en de manier waarop de zwarte brigade haar werk deed, dan kunnen wij niet anders dan constateren dat onze kersavond top was!!

12. Elke Van Hauwermeiren

De chef Soeniel vertegenwoordigt de moderne wereld door zijn culturele achtergrond te combineren met zijn klassieke opleiding. De gerechten zijn klassiek met een bite, aan te bevelen aan iedereen die houdt van smaken van de wereld. Echt een must go!!!

13. J. van Rooij

14. Maike

15. jacques pechtold

Gisteren gegeten en echt genoten. Het eten was top. Ik heb nu zelf het woord smaakexplosie mogen ervaren. Wat ik extra wil vermelden: de twee gast-dames hebben een juìste sfeer weten neer te zetten, door klasse te combineren met ongedwongen. Ook een kunst. Super! Voor mij de reden om terug te komen.

16. Geniet ervan!

Dat is wat we herhaaldelijk (en voor ons teveel) te horen krijgen tijdens ons diner bij de Lindehof in Nuenen. Na de beide Nederlandse 3* en alle Limburgse sterrenzaken te hebben bezocht, zijn we toch wel nieuwsgierig geworden of de vele loftuitingen voor Soenil en zijn team ook volgens ons terecht zijn.

We dineren tijdens de Restaurantweek en krijgen een tafeltje bij de entree.
    In het begin is deze stek wat rommelig maar als iedereen gearriveerd is, wordt het een rustig mooi plekje. We worden welkom geheten door de chef zelf en maken de keuze om een extra gerecht te bestellen.

Bij het aperitief gaat meteen de vaart er in met een veelvoud aan lekkere amuses. Doordat het restaurant helemaal vol zit en de meeste gasten rond zevenen zijn binnengekomen, is het een drukte van jewelste in zowel restaurant en zeker in het office. Vandaar uit hoor je regelmatig zowel de chef als zijn sous heel hard gerechten uitroepen en dat stoort nogal. Later zal er gelukkig meer rust in het restaurant ontstaan en dat is toch prettiger. Het personeel trouwens is vriendelijk, rustig, professioneel. De enige opmerking is dat de geschonken witte en rode wijn bij onze tafel geen uitleg krijgen. Waar is de sommelier?

De amuses zijn trouwens heerlijk van smaak en mooi van opmaak maar wat vooral opvalt, zijn de licht pittige smaken die toe te schrijven aan de kruiden en specerijen die gebruikt worden. Dit is echt anders dan bij de collega's. Top.

Het voorgerecht dat volgt, is zeer smakelijk en een mooie kleurrijke creatie.
    Het extra gerecht valt echter tegen. De zeebaars is te klein en als extra gerecht staat de prijs van dit gerecht (€22,50) in geen enkele verhouding tot de prijs van het gehele menu (€37,50) en dat is teleurstellend.
    Hoofdgerecht en nagerecht zijn daarentegen beide ongelooflijk goed. Perfect in balans, mooi om te zien en een genot om te mogen eten.

Die snelheid blijft er trouwens in. Waarom alle amuses en gerechten bij de meeste gasten zo snel geserveerd worden, is ons een raadsel. We hebben de hele avond tijd! 9 amuses en 4 gerechten in nog geen 2,5 uur is echt veel te snel.

Als eindconclusie kunnen we stellen dat de gerechten van topklasse zijn en absoluut op 2* Michelin-niveau. Aan de rest moet nog geschaafd worden.
    Als bovenstaande opmerkingen ter harte worden genomen, gaat het wellicht wat sneller in Parijs.

17. Brian Kersten

18. Harrie 343 punten

Gisteravond genoten van het 5-gangen "Dining-with-the-Stars" diner.
    TOP-diner! Ondanks dat we regelmatig aanschuiven bij deze culinaire tovenaar, weten Soenil & Gijs en hun brigade ons telkens weer te verrassen met vernieuwende combinaties & smaaksensaties. Service/bediening zoals het hoort in 'n sterrenrestaurant: vlekkeloos, accuraat en zeer persoonlijk. Ook de chef zelf neemt 'n aantal keer de tijd voor 'n "onderonsje" en serveert met regelmaat zelf een gerechtje uit. Kortom: dit is/blijft de top op culinair gebied in Nuenen en wijde omgeving.
    Inspecteurs, où est la deuxième étoile au guide michelin ?????
    Franc & Marielle Baggen, 04 jun 2013, 09:17

19. Op deze 8e februari reden we alweer in de sneeuw richting Nuenen. Ons doel was De Lindehof, waar we zouden gaan genieten van een Wagyu-diner. Ons bestond in dit geval uit de twee jongemannen en ikzelf, want echtgenoot had een verplichting in Utrecht. De ontvangst was weer vriendelijk en we kregen een tafeltje aan de zijkant van het restaurant. Het restaurant was overigens helaas niet geheel gevuld en ik meen ook dat niet elke tafel het Wagyu-menu heeft genomen. Wij wel. Een glaasje champagne wilden we wel graag, dat werd een Serge Mathieu, heerlijk. Erbij direct een glaasje met de bekende broodsoldaatjes met garnalen en de tandooridip, wat ik nog steeds erg lekker vind. Na korte tijd kwam de chef met zijn witte bonbon met topinamboer en espuma van chili, ras el Hanout brengen ook die was zoals gebruikelijk erg lekker. De herfstschaal van de vorige keer was vervangen door een winterse inhoud met ook weer andere hapjes. Deze keer een bara met tomaat en yoghurt - fantastisch lekker; een krokantje met saffraan en avocado - ook bijzonder smakelijk en een krokantje van mosselen en stokvis - ook al erg lekker! Vervolgens kregen we de crème van specerijen op onze hand gespoten en verscheen de bonbon met vadouvan en groene mango, die ik ook telkens weer erg lekker vind. Een nieuw hapje was het scheermes met aromaten, yuzu en nog wat, gepresenteerd op in een schaaltje op een zoutkorst. Ook al weer bijzonder smakelijk. Intussen werd de olijfolie in dat leuke ronde schaaltje geschonken, deze keer iets krachtiger, omdat deze eerder geplukt waren, aldus de uitstekende zwarte brigade en inderdaad vonden we hem erg lekker. Een nieuw schaaltje verscheen, schattig om te zien vond ik, met erin ossenstaart met crème van witte bloemkool en romanesco en een heerlijke massalatoets. Wederom erg lekker. Ook nog wat nootjes troffen we aan. Het laatste hapje was een mooie verrassing. Morjon sardien aangemaakt met tomaat, crème van rouille en een dressing van sesam en soja en een krokantje van gepofte aardappel. Allerleukst gepresenteerd in een sardineblikje en heerlijk gekruid van smaak. Ik ken de sardien niet, maar ik ga hem zeker eens kopen, erg lekker. Leuk hoe chef Bahadoer toch telkens zijn roots verwerkt in zijn gerechten. Iete, gastvrouw en sommelier, kwam de glazen vullen. Met twee wijnen deze keer. Het gerecht zou ook uit twee delen bestaan. Als eerste een glaasje Ine Mankai, gemaakt van rode rijst en heel prettig rokerig. Ernaast een glaasje Pouilly Fumé, Domaine Champeau, ter begeleiding van het foie-gedeelte van het gerecht. Het gerecht zelf bestond dus uit twee delen. Als eerste Asian Style Wagyu-tartaar met gerookte eidooier, rundermerg, Gillardeau-oester en kaviaar. De tartaar was fantastisch, zo ook de gefrituurde oester. Het merg, de eidooier en de kaviaar vervolmaakten het gerecht en ook het schuim van rijst en sake was er bijzonder smakelijk bij. Verwennerij vonden we het. Het tweede deel van het gerecht bestond uit terrine van ganzenlever met gel van gember, sesamkrokant, crumble van citrus en poeder van mierikswortel. Ook nog een toefje tartaar troffen we aan, wat Japanse radijs, zeer kunstig neergelegd en nog een krokantje van gember. Alweer een schitterend gerecht. Nu is Maurits niet heel dol op ganzenlever, dus dat schoof hij door naar zijn broer en tot zijn en onze verrassing kwam er speciaal voor hem een extra gerechtje. Hamachi op diverse manieren (gebakken en rauw) met een croute van koriander, een dressing van soja, en gelei van groene mango. Hij was er zeer over te spreken en wij vonden het bijzonder attent. De volgende wijn werd ingeschonken, een Grauburgunder, Muschelkalk, Spätlese Trocken, 2011. Een erg prettige wijn vond ik. Het gerecht erbij kwam weer op twee bordjes, maar nu complementair aan elkaar. Rechts aardse groenten - waaronder pastinaak, diverse wortelsoorten en biet - met truffel en een aantal tafel geschonken krachtige kalfsjus en links een steen met lauwwarme Wagyu rib-eye met truffel en paddestoel. In principe kun je de rib-eye op de steen geheel gaar laten worden, maar wij houden wel van dat boterzachte rode vlees en zoals verwacht was het fantastisch mals en net goed warm. Een erg mooi gerecht, zeker ook met de groentjes en de kalfsjus. Bij het begin van de maaltijd had ik aan Iete gevraagd of het mogelijk was dat ik de hele avond witte wijn zou drinken en dat was geen probleem. Ik kreeg dus een glas Chateau Pierre-Bise, le Haut de la Garde, Anjou 2008 ingeschonken, alweer een erg fijne wijn, die me prima beviel. Ole - want Maurits was de BOB vanavond - kreeg een glas Domaine Pascal Gasné, les Bremards, Chinon, Cuvée Prestige 2008 ingeschonken en ook hij was verguld met zijn wijn. Mooi licht. Het gerecht erbij was Shabu-Shabu, Wagyu procureur, taugé, krokant van aardappel, mihoen en pikante gerijpte soja. Verder nog wat paddestoelen en aan tafel geschonken bouillon van witte soja en laos. Hoog op smaak was die bouillon, lekker! De procureur was flinterdun gesneden, naar mijn smaak eerlijk gezegd iets te dun, hij voelde wat onprettig in de mond. Maar dat is puur over de textuur, de smaak was geweldig. Bij het hoofdgerecht schonk Iete voor Ole een Domaine de Janasse, Terre de Bussière, vin de Pays de Vaucluse en voor mij een Saint Aubin, 1er Cru, Hubert Lamy, les Frionnes 2008. Een erg lekkere Saint Aubin! Het hoofdgerecht bestond uit Wagyu-entrecôte van de bbq, bereidingen van kastanje, groene asperge, gedroogde tomaat en een saus van kastanje. In een apart schaaltje een hamburger met een basilicum-emulsie. De entrecôte was fantastisch, evenals de genoemde groentjes. Erbij verder nog wat artisjok, een krokantje van kastanje en jus en kaantjes van Wagyu, heerlijk! De hamburger paste prima bij de basilicum-emulsie, maar ik vond persoonlijk het broodje iets te droog. De jongens hadden daar helemaal geen last van, dus wellicht ligt het gewoon aan mij. In ieder geval een leuk idee. Bij het dessert kregen we een glaasje Muscat de Rivesaltes, Domaine Lerys. Een typische Rivesaltes vond ik. We kregen ook nog een glaasje van een absolute favoriet van Iete, een Hasensprung Huxelrebe Auslese 2010 en die vond ik werkelijk fantastisch. Ik begrijp ook helemaal waarom het een favoriet van haar is. Een heerlijke wijn, prettig fris. Het dessert van deze avond was baby-ananas van de bbq, massala-ijs, emulsie van laos en citroengras, malibu-gin-limoen-pastille, krokant van cassave, gedroogde laos, jelly marbré van ananas en kokos en marmelade van ananas. Hierover kan ik kort zijn: een absoluut fantastisch dessert met schitterend bij elkaar passende smaken en texturen. Om het bord bij op te eten, zo lekker. Maurits en ik wilden nog wel een espresso, Ole wilde graag een Ice Tea. Maurits en ik kregen er friandises bij. Ole niet. Maar we hebben gedeeld. De friandises heb ik in mijn vorige recensie uitgebreid besproken, dus daar zijn ze te lezen. Na het betalen van de rekening verlieten we weer diep tevreden De Lindehof. Dom genoeg ben ik vergeten afscheid te nemen van Iete, die ons deze avond bijzonder verwend heeft. Als je dit leest Iete, hoop ik dat je het me niet kwalijk neemt, de volgende keer zal ik beter op letten. Ik was een beetje moe van al het fantastische eten en de geweldige wijnen. Wederom: De Lindehof is mijn absolute favoriet in Nederland, om heel, heel vaak te bezoeken.

20. Het was alweer enkele jaren geleden dat ik voor het laatst reserveerde bij De Lindehof te Nuenen. Men had inmiddels zowel het restaurant als de keuken onder handen genomen.

We kwamen dan ook in een voor ons geheel nieuw restaurant binnen wat de entree extra leuk maakte.

We stapten vanuit de ijzige kou een behaaglijk warme garderobe binnen. Vanuit de garderobe hadden we al zicht op de keuken waar de chef et patron ons al glimlachend begroette met een hartelijk knikje.

Nadat onze jassen verdwenen achter de mooie glazenschuifdeur werden we via een zelfde schuifdeur het restaurant in geleid. De schuifdeuren bleken een terugkomend fenomeen te zijn in het restaurant na de verbouwing.

Goede keuze! Meer restaurant zouden dit moeten doen. Schuifdeuren geven een serene uitstraling welke stil zijn, waardoor je creatief met ruimte om kunt gaan en ze verplaatsen geen lucht door de zaak. Ideaal eigenlijk.

We werden naar ons tafeltje aan het raam begeleid waar we plaatsnamen in de comfortabele slanke lederen stoelen. Niet veel later kwam de meester zelf ons vriendelijk en gastvrij begroeten. Het verbaasd me telkens weer hoe vriendelijk en gastvrij Soenil is. Je voelt je hier meer dan welkom.

Men besteedde direct eventjes aandacht aan mijn allergie voor schaal- en schelpdieren. Toch altijd weer geruststellend en professioneel.

Voor ons werd een fluitje rosé champagne ingeschonken om met een fris zuurtje onze eetlust op te wekken. Al gauw werd de parade aan amuses in gang gezet.

We beginnen met een herfstbord wat zowel heerlijke amuses bevat als een sfeerstuk op de tafel vormt.

Elke volgende amuse is weer een sensatie van verschillende texturen van onder andere quinoa en smaken. Ook Soenil verrast zijn gasten met een klein stukje gast participatie. Nadat hij een mousse op de hand heeft gespoten wordt er een bonbon opgeplaatst, welke je vervolgens in een keer in de mond moet plaatsen en worden opgegeten. Een explosie van smaak is het gevolg. Heerlijk!

Het was tijd voor de eerste gang, bestaande uit een tartaar van Belgisch blauwrund met krokantjes van Pata Negra, zoetzure tomaat en structuren van radijs, vergezeld door een terrine en ijs van eendenlever geserveerd op twee mooie ronde porseleinen plateaus. De terrine was vol romig van smaak en het ijs gaf deze een frisse twist. De tartaar van Belgisch Blauw had een diepe, karaktervolle smaak.

Het geheel werd verrassend begeleid door een witte wijn. De frisse zuren in de wijn sneden mooi door de rijke smaken in het gerecht, een schitterend gerecht en mooi wijn/spijs combinatie.

De volgende gang was een mooi opgebouwd gerecht van coquille met ossenstaart en een crème van gegrilde peterseliewortel in kalfsjus. Vanwege mijn allergie kreeg ik een aangepast gerecht.

Waar andere restaurant soms moeite lijken te hebben met aanpassingen en substituten in gerechten en menu's, blijkt dit voor Soenil en zijn brigade geen énkel probleem te zijn. Een teken van een echte chef!

Ik kreeg een schitterend bereidde snoekbaars. Er was zelfs een speciale afwijkende jus voor het gerecht bereid, grote klasse.

Ik houd van jus, dus de kannetjes jus welke extra bij het gerecht werden geserveerd waren meer dan welkom. De cuisson van zowel de coquille, als de snoekbaars was perfect. Een waardige opvolging van het voorgaande.

Ondertussen werden we regelmatig voorzien van heerlijk vers gebakken broodjes. Fijn dat sommige dingen niet waren veranderd.

We vervolgen met een gerecht van zwezerik en bloemkool, met een gerookte eidooier en tonnetjes van topinamboer. Het gerecht werd geserveerd in een diepe schaal met een jus van boleten welke samen met de gerookte eidooier alle elementen van het gerecht tot een smaakvol geheel maakte. De zwezerik was mooi bereid en combineerde perfect met de bloemkool. De gerookte eidooier prijkte als een als een gouden juweeltje in het hart van het gerecht.

Ook deze gang werd vergezeld door een witte wijn. Deze had wat meer hout gehad, waardoor hij krachtiger van smaak was met mooie vanille noten.

De tijd was aangebroken voor het hoofdgerecht bestaande uit een filet van duif, een gekonfijt pootje van duif en huisgemaakte bitterbal van gekonfijte duif. Het vogeltje werd begeleid door een mousseline van aardappel en gefermenteerde knoflook. Door het fermenteren van de look, had deze een mooie zachte smaak gekregen welke zich mooi liet combineren met de andere elementen in het gerecht.

De opmaak was wederom een perfect en ook de smaken vulde de mond en liet geen aspect van het palet onberoerd. De garing was ook hier weer fantastisch.

Dit gerecht werd vergezeld door een krachtige rode wijn. Opnieuw een goede combinatie, maar hij had voor mij een graadje of 2 minder koud mogen zijn, maar dat heb ik wel vaker en komt neer op persoonlijke voorkeur

Het dessert was met name voor mijn vrouw een schot in de roos. De bittere chocolade met structuren van bietjes en een separaat geserveerde bonbon waren een waardige afsluiting van het menu.

De meester zelf lichtte het gerecht op speelse en vooral Brabantse wijze toe.

Soenil was veel voor deze avond. Het is altijd leuk om de creator van zoveel lekkers ook op de vloer mee te maken. De passie en het enthousiasme spatten van hem af. Hij is zichtbaar trots op zijn ambacht en dat is wat ons betreft volledig terecht!

Om onze avond af te sluiten hebben we nog een lekker kopje thee en espresso genoten met friandise. De espresso was mooi en krachtig van smaak en werd geserveerd in een creatief kopje. Iets te groot voor mijn smaak waardoor de koffie wat snel afkoelt. Maar dat mag de pret zeker niet drukken.

Soenil heeft mijn eerdere ervaring ruimschoots overtroffen. Hij combineert op unieke wijze de klassieke Franse keuken met zijn héritage door subtiel gebruik van specerijen. Het getuigd van vakmanschap om door dit gebruik van specerijen een echte eigen identiteit te creëren.

Hiermee weet hij zich te onderscheiden en tilt zijn creaties naar een nog hoger niveau. Wat ons betreft is de Lindehof goed op weg om zijn tweede Michelin ster binnen te slepen.

21. Paul van Rixtel

22. Mieke

23. Cynthia

24. foodlover

25. We hebben hier een lunch gegeten via de restaurantweek. Dit restaurant, is qua kwaliteit van het eten absoluut een Michelin ster waard. Zeer veel interessante en originele gerechten, uitstekend geserveerd, hoewel soms iets te snel. Het restaurant is echter erg klein en de inrichting heeft weinig sfeer.

We zaten vlak bij de gang naar de keuken en dan is het wel een beetje te rumoerig en er lopen steeds obers achter je langs. (We hebben het hier wel over een restaurant met Michelin ster en dito prijzen, dus een beetje kritisch zijn mag ook :-) ).

Hoedanook, met een iets betere plek, absoluut een aanrader.

Ik zou de restaurateur aanbevelen een ander, groter, pand te betrekken.

26. Bram 149 punten

Ronduit perfect! Heerlijk 'in de keuken' gegeten bij Soemil en zijn koks. Dit betekent dus dat de koks ook opdienen, helemaal super want als je hier om uitleg of bereiding vraagt wordt het je niet alleen uitgelegd maar ook getoond. Een fantastische zet om deze zitplaatsen te creëren.

Let wel: Uiteraard is het een georganiseerde chaos in de keuken dus wanneer u voor een rustig avondje gaat is het beter een tafeltje in het restaurant te reserveren.

Al met al niet alleen heerlijk culinair verwend maar ook een stuk wijzer geworden!

27. Het was voor mij alweer enkele jaren geleden dat ik bij de Lindenhof geweest was maar op aanraden van vrienden hebben we een tafel gereserveerd. En wat word ik hier vrolijk van, wij hebben van het begin tot het einde genoten, de ontvangst, gastvrijheid, service, en dan de smaak sensaties die Soenil gecreëerd heeft verrassen je de hele avond door en niet te vergeten het wijn arrangement wat er bij geschonken wordt is met liefde gekozen het was echt genieten, de koffie en de lekkernijen als afsluiter maakte het helemaal af, wat hebben we genoten, de avond was helemaal top en komen zeker snel terug.

28. M. Kochan

1 punt
  29. In verband met de restaurant week besloten wij verschillende restaurants uit te proberen, met als afsluiter De Lindenhof.
    Om eerlijk te zijn hadden wij nogal hoge verwachtingen van dit restaurant, maar dit viel al met al een beetje tegen. Het eten was prima bereid, maar voor ons gevoel op 'safe' gespeeld. Het was niet erg spannend. De sfeer en de bediening was verder prima.
    Wij zijn helaas niet erg onder de indruk van dit restaurant.

30. Jose

31. Eten is erg goed de chef / eigenaar Sunil maakt er altijd een “culinair feestje” van. Door de goede combinaties van de juiste specerijen, kruiden en andere ingrediënten is het een genot om hier te eten. De gerechten zijn allen met topproducten bereidt. Bediening is kundig en erg vriendelijk. Er is een mooi terras aan de voorzijde er zijn erg goede stoelen wat ik ook erg belangrijk vind. Zeker een aanrader.

32. Het eerste uur was geweldig ; lekkere sfeer, uitstekende bediening en een hele parade aan zeer spannende amuse's top, top top.... Maar toen kwamen we aan het echte eten toe en dat viel toch iets tegen ; allemaal prima gemaakt maar zeker niet zo spannend als het begin deed vermoeden.

Zeker omdat we de keuken zelf lieten bepalen welke vier gangen ze konden maken verwachtte ik dat we weer verrast zouden worden, helaas...

33. Om onze trouwdag te vieren hebben wij een tafel voor twee personen gereserveerd. Het personeel stond al op ons te wachten, toen wij aan kwamen lopen. Maar ja, niet iedereen heet Tuan Lê. Beter dan dit bestaat niet, zo'n hartelijk ontvangst. Wij krijgen direct een gevoel van: wij zullen alles aan doen om een jullie een geweldige avond te bezogen.

Nou, dit gevoel hebben meegenomen toen wij weggingen.

Onze tongen zijn nog steeds in de war van de geweldige smaken die wij mogen ondergingen bij dit restaurant.

Met dit medium is het niet mogelijk om te beschijven wat je proeft en hoe je in de watten wordt gelegd. Je moet het gewoon ondergaan om te ervaren dat KWALITEIT en SERVICE met hoofdletters worden nageleefd bij dit restaurant.

Wij hebben besloten om de naam van dit restaurant te wijzigen. Dit restaurant heet voor ons vanaf nu: Puntje op de i restaurant.

Soenil en medewerkers, hartelijk dank voor de geweldige avond die jullie ons hebben bezorgd op onze trouwdag. Wij komen zeker weer op jullie te zien en ons laten verwennen op het culinair gebied.

34. mitch

35. De passie van Soenil Bahadoer overtreft alles. Deze fantastiche kookkunstenaar laat alle zintuigen aanspreken die er zijn. Helemaal geweldig. Wij mochten het beleven donderdag 26 augustus tijdens de restaurantweek. Er wordt geen enkele consessie gedaan vanwege een andere prijsstelling deze week. Een scala van tongstrelende amuses met een samensmelting van Oosterse en Westerse kruiden. Een zalvend voorgerecht van Gebakken Coquille met verschillende bereidingen van tomaat, creme van mozzarella, double van tomaat en mozarella, Flinterdun gesneden coquille met aromaten. Helemaal geweldig! Bisque van kreeft en op een brioche geserveerd:kreeft met truffel en ganzenlever met daarbij pata negra, subliem! Degustatie van kalf, zwezerik, wang en lende met een saus van eekhoorntjesbrood en pasteitje van kalfs. Overtreffelijke smaakbeleving! En dan nog... perzik met pannacotta van vanille, krokant van perzik en vanille ijs! Ik ben hier al vaker geweest en wist gelukkig weer een tafel te bemachtigen tijdens de restaurantweek. Als deze kookkunstenaar met zijn fantastisch team niet snel een tweede ster krijgt dan eet ik het rode boekje op.
    Lieske Vos

36. Wederom gaan eten bij deze topper. Het is wachten op de tweede ster.

Geweldig gegeten in 'n heerlijke sfeer. Niets is hier te...maar alles perfect.

37. Wat een feest! Uiteraard het verrassingsmenu gekozen met het wijnarrangement en werkelijk genoten van de aanvankelijk vreemde combinaties die werkelijk subliem in evenwicht bleken! Hulde!

Ongelofelijk gelachen met de bediening.....geweldig!

We gaan zeker terug!

38. Ongelooflijk goed, we wonen al twintig jaar in Nuenen en hebben er vanavond voor het eerst meesterlijk gegeten.

De smaken waren verrassend, mooie combinaties.

Het wijn arrangement was een huwelijk met het eten.

De inrichting was mooi en strak, daar kunnen heel wat restaurants wat van leren.

Het was een waar feestje van smaken.

39. Mijn vriendin en ik zijn via dining with the stars terecht gekomen bij De Lindehof.

We waren aangenaam verrast door de service die we kregen.

We werden zeer verrast door de verschillende smaak sensaties.

Geweldige chef, erg vriendelijk!

Zeker een aanrader!

40. Wat een smaakkunstenaar! Combi's gehad welke ogenschijnlijk vreemd zijn, maar wonderlijk lekker zijn. Topklasse.

41. Onberispelijke service, tongstrelende verrassende gerechten.

Kortom: het "neusje van de zalm" op culinair gebied.

42. Jacqueline

Zelfs de meest verwende eter staat hier nog voor verrassingen!

Je wordt van het eerste tot het laatste moment verrast met de heerlijkste gerechten die je ooit hebt gegeten!

Echt een aanrader.

43. Harrie van de Ven

Zeer verrassende keuken waarin elementen uit verschillende culturen worden gefuseerd. Zeer creatieve kok!

44. Peeters

Heerlijke en bijzondere gerechten, perfecte avond gehad!

45. Modern restaurant. Heb al behoorlijk wat restaurants bezocht, maar nauwelijk zo goed gegeten. Creativiteit in menu is ongeëvenaard! Niet zo'n overtrokken bediening als bij Linnen in Oisterwijk, maar gewoon top. Hier mag nog wel een ster bij.

46. Guus van Kollenburg

Mijn vrouw en ik hebben een bijzondere avond gehad. Het interieur is nogal strak en spreekt ons minder aan. Wij houden meer van rustiek. De kwaliteit van het eten is geweldig. De bediening is ook perfekt en zeer vriendelijk.

47. Paul Veldkamp

eten erg goed, fijne niet te strakke bediening.
    Beetje kaal aandoend interieur.
    was een voortreffelijke avond (met groep van 14 personen, iedereen enthousiast)