Op dit adres zit nu: Bar Pasta

1607190817 78
1620144707 78
1671960263 78
1710821930 78

1. Sibrecht Benning is een lady chef waar je op Facebook niet omheen kunt. Haar originele manier van bord presentaties, stages bij gerenommeerde chefs en de Arabische smaakinvloeden maken je nieuwsgierig. Onlangs is het interieur helemaal vernieuwend en is de naam “fine dining” achter de naam op de wand gekomen. Voor mij belangrijk zijn de lunch mogelijkheden op zondag, wel even telefonisch reserveren.

Het was mooi nazomerweer, het terras behoorde tot de mogelijkheden. We besloten toch om binnen plaats te nemen in het gezellig ingerichte restaurant. Zwarte hoogglans tafels en donker mintgroen gestoffeerde stoelen en banken. Na een gezellige kennismaking mochten we een plaatsje kiezen, het werd er een aan het raam in het zonnetje, fijn.
    Als aperitief de eerste begeleider, een a typische Riesling uit Washington van Chateau Ste. Michelle, rond in de mond met een prikje op de tong.
    De amuse was een “tompouce” met een vulling van gerookte makreel uitgeserveerd in een stoommandje waarin smeulend hooi, wat zorgde voor een aangename geur. Naast de tompouce op een salie blaadje nog wat extra makreel met gedroogde besjes en algenpoeder. Mooi hoog op smaak met een flinke salie toets.

De eerste gang zag er verzorgd uit. Sashimi van coquille bedekt met spaghetti van komkommer en blokjes gepekelde komkommer waartussen stukjes rode ui, eromheen eilandjes kataifi krokantjes, dotjes schuim van komkommer gekruid met vlierbloesem, puntjes gel van komkommer met mint en algenpoeder. Ofwel komkommer in de hoofdrol. De coquille combineerde het mooist met de dotjes gel gecombineerd met kataifi en het schuim. De Riesling kreeg door de komkommer een groenten toets, apart. (8,5)

Verder met Briouat een typisch Marokkaans gerecht door de cheffin zelf gepresenteerd. Driehoekjes van filodeeg gevuld met kalfstong getrokken in dukkah op basis van bloemen. Uitgeserveerd op een streep aardappelcrème met abrikozen chutney, fleurige bloemenblaadjes, dotjes ras-el-hanout mayonaise en baharat, wat een pikante toets gaf. Goede smaken en texturen met exotische accenten. De Chileense Viognier bleef hiernaast keurig overeind. (8,5)

Over naar rood met een teruggekoelde Zuid Afrikaanse Pinot Noir 2014 van Stellar Organics, aangenaam fris met toets van kersen en een zachte afdronk. Uitgeserveerd in een kleine witte tajine, blokjes gestoofd kamperlam in een schuimige saus van Pinot Noir, ernaast puree van bataat en crème van aubergine gekruid met knoflook, afgewerkt met blaadjes paarse basilicum. Het lamsvlees was zacht met delicate smaak die mooi combineerde met de wijn. (8,8)

Terug naar wit met een Chileense witte blend, de Signos van Emiliana met voornamelijk Chardonnay 2015, complex met vanille toets. Op het bord gepekelde zalmfilet in een charmila, Marokkaanse groene saus op basis van groene tomaat, erop een schuimige witte wijn saus van ras-el-hanout. Ernaast een quenelle spinazie met gepofte tchicha (gerst), toefje pompoencrème en kleine tomaatjes. De zalm was kort geschroeid en van binnen nog glazig. Hij had een ziltige toets, dit combineerde mooi met de spinazie. De specerijen waren keurig gedoceerd en subtiel aanwezig. De wijn was keurig in balans. (8,8)

Het predessert was een pannacotta van hibiscus met hibiscus-popcorn, engelenhaar, muntblaadjes en Arabisch kruim. Veel texturen met verrassende frisse tonen.

De mooiste begeleider van de middag was de Abenheimer Klausenberg Solaris Trockenbeerenauslese 2013 van het huis Hemer, geconcentreerd met mooie zoetzuur balans en tonen van rijpe meloen en ananas. Het dessert zag er prima uit, “After Eight” à la Sibrecht. Op de rand van het bord kleine toefjes pure chocolade, dulce de leche en mint, verder nog aquafaba (merengue van kikkererwt) en stukjes braam. Centraal kataifideeg met erop een balletje meloen gedrenkt in Mojito, aan tafel afgewerkt met een soepje van mint. Krachtige smaakjes op de rand die door de dosering subtiel over komen waarbij het milde soepje voor sappigheid zorgde, mooi. De heerlijke wijn vulde het gerecht aan. (9)

Als afsluiter een krachtige espresso met tweetal bonbons waarvan de kokoskogel indruk maakte.

Bediening was zeer goed verzorgd, keurige uitleg van wijn en spijs in een gezellige ambiance.

Kortom een speciale beleving met exotische smaken die op originele wijze worden gecombineerd. De Arabische toets liept als rode draad door het gehele menu. De ideale wijnen ernaast vinden is een hele uitdaging. Een keuken in ontwikkeling waar we nog meer van gaan horen. Wij hebben genoten, bedankt.

2. We hebben heerlijk in de zon gezeten op het terras met goede wijn. Op verzoek kregen we kraanwater. Dit zijn echte pluspunten.
    Verder moet ik melden dat alles klein en prijzig is. Brood vooraf was voor twee personen één heel klein bolletje. Het hoofdgerecht, tajine lam, had ik hier enkele jaren geleden uit een heuse tajine gegeten en dat was toen heerlijk en voldoende. Nu ligt er een soort schaaltje in de vorm van een mini tajine op je bord. Weinig en het is ook nog eens stevig geprijsd.
    Allemaal nog te overkomen als je heerlijk eet, helaas was de lam niet erg mals. Het toetje hebben we laten zitten en we zijn met trek naar huis gegaan.

5,1
  3. Mark Molewijk

Het eten was heerlijk. Ruim 1.5 uur wachten op voorgerecht (met onze kinderen van 13 en 15) is echt te lang. Keuken kon het duidelijk niet aan. Reacties op onze opmerking hierover ('het is een totaalconcept') vonden wij bepaald jammer. En wél heel prijzig allemaal. Echt jammer, erg lekker eten, maar voor ons eenmalig.

3,9
  4. Edwin

5. Jarenlang heerlijk gegeten, maar de porties zijn inmiddels nagenoeg gehalveerd en staan niet meer in verhouding tot de prijs. Erg jammer. Ik kwam er graag; voor mij nu geen Sjalot meer..

6. Het was erg lekker Sjalotjes. Jullie hebben echt een kwalitatief goede keuken met unieke gerechtjes. De mezze-schaal was erg lekker. Ook de vrouw was er zeer over te spreken en dat is altijd een monsterlijk moeilijke eter. De wijnen zijn uniek en prijs/kwaliteit verhouding is goed.

7. Nou hier is onze "recensie" dan. Nee niet negatief! Wij hebben echt genoten van jullie kookkunsten. Het eten smaakte lekker kruidig en de opmaak is mooi. De mezze schotel smaakte naar meer. Het terras is fantastisch opgezet met de ruime lounge banken. Als we weer in de buurt zijn komen we weer langs. Toedels!

8. Lekkere smaken zoals bij de Bestilla. Toen wij in Marokko op vakantie zijn geweest hebben wij dit gegeten maar deze vonden wij beter. Wij hebben het chefs menu gegeten en daar zat hij bij. Wat een heerlijke verrassing zeg. Wat een smaken. Drie gangen compleet in de watten worden gelegd. Tot snel mensen. Mvg Riet en Toon.

9. Lekker gegeten vooral de tajine viel erg in de smaak. Ben niet erg bekend met deze keuken maar erg bijzonder. Wijnen zijn erg goed, personeel is gezellig en kundig. Ja had best een fijne avond. Tot ziens

10. Heerlijk gegeten bij dit leuke restaurantje in Nijmegen oost. Lekkere smaken. Onbekend ook. Wij hebben de koks hun gang laten gaan en gekozen voor het chefs menu en dat vonden wij verrassend. Een goede wijn gedronken bij de gerechten een Sauvignon. Mooie gerechten, biologisch en dat spreekt ons aan. Eerlijke prijs voor de producten.

11. Gisteren een hapje wezen eten met een klein groepje! Voor het eerst dat wij dit restaurant bezocht hebben! Hadden wel goeie verhalen gehoord maar het is ons helaas toch een beetje tegen gevallen, toen we binnen kwamen keek het meisje van de bediening even of dat het er te veel werd voor dat ze naar ons toe kwam! Dan voel je je toch al niet zo welkom meer! Toch plaats genomen want eten dat wilden we graag!! Helaas vielen een paar gerechten best tegen, helemaal in de verhouding met prijs! Had meer op het bordje gemogen!! Gezellig qua inrichting maar wel vrij krap binnen allemaal! Tafels dicht op mekaar en het personeel zit soms bijna bij je op schoot!!

4,5
  12. Gisteren avond een hapje wezen eten in voor ons een nieuwe tent! Als je claustrofobisch bent is dit geen aanrader! Zeer kleine ruimte, het personeel zit bijna bij je op schoot! Eten was wel oké maar hadden meer verwacht denk ik! Meisje in de bediening had wat vriendelijker mogen kijken. Wel gezellig 's avonds met lampjes, maar de volgende keer een grotere tent voor ons!!

5,7
  13. Op een zaterdag avond in oktober ons eens lekker in de watten laten leggen door het team van de Sjalot. Wat een heerlijke avond en een genot om te zien hoe alle medewerkers zelf ook plezier beleven. Dit kom je te vaak anders tegen in "den lande". Fijn om mensen met passie en drive te zien werken

Voor het keuken team... diep respect voor hetgeen jullie uit die "keuken" toveren. Met 2 gasstellen die in de meeste studentenflatjes staan en met het handje afwassen... buitengewoon knap!! En die jongeman in de bediening (Edwin dacht ik)... wat een schatje... je wilt hem zo mee naar huis nemen, haha.

Ga zo door en "alles" komt goed... gr. Mike en Maan

14. We vonden het eten ontzettend tegenvallen. De couscous vegetarisch, smaakte slechts naar wat tomatenpuree met couscous, niks marokkaans ofzo! En ook het nagerecht viel erg tegen! De wijn was heerlijk maar erg duur. De bediening was super vriendelijk en het restaurant ook gezellig ingericht. Aan het eind van de avond stond veel personeel achter de bar en dat gaf nogal wat onrust, rumoerig! We vonden het alle vier erg tegenvallen..

6,3
  15. Heerlijk en bijzonder gegeten, goede prijs. Kwaliteit is hier hoog. Alles wat ik op mijn bordje kreeg was vers. Gastvrouwen en gastheren zijn zeer vriendelijk in dit restaurantje. Leuke en gezellige atmosfeer. En de kok komt zelfs aan je tafel buurten. De tajine du canard was echt voortreffelijk. Wil je eens iets anders proberen dan raad ik je De Sjalot aan.

16. Gisteravond weer bij dit gezellige restaurantje wezen eten met vrienden. Allemaal waren wij zeer onder de indruk van het samenspel van het bedienend personeel, de keuken. Jullie mensen weten wat ze doen en kiezen duidelijk voor kwaliteit. Mals lamsvlees, mooie salades, eend met raselhanout. Heerlijke smaken, mooie wijnen. En dat bijna allemaal biologisch. 3 Gangen kiezen van de menukaart en dat voor maar 25,-...waar vindt je dat nog? Ik zelf was hier al eerder geweeest maar nu toch echt een recensie van onze kant. Petje af mensen. Ga zo door.

17. Onze ervaring was een tegenvaller. Wij kregen geen vier, maar slechts twee stukjes baklava van 1 cm bij 1 cm! Waarschijnlijk omdat wij een driegangen keuzemenu voor € 25 hadden, worden de porties ook kleiner? Vlees was niet mals maar taai. Duur.

3,2
  18. Mijn ervaring samen met mijn vriend, die mij trakteerde op een etentje bij De Sjalot op 22 juli, was een ware tegenvaller.

Het hoofdgerecht was heel summier. Na zeker 1 uur wachten kreeg ik mijn kalfspies; deze was lekker maar de frieten een ware tegenvaller, net als de bijgerechten veel te weinig...

Mijn vriend had als hoofdgerecht de garnalen, nou er zaten weliswaar 3 mini garnalen in en 2 tomaten en het was een soep, het leek meer op een voorafje (een SOEPJE).

En toen was er het nagerecht baklava... We wilden het eerst delen, maar uiteindelijk haalde hij me over om ook een nagerecht te nemen dus ook baklava... nou is maar goed ook; weliswaar 4 stukjes baklava van 1 bij 1 cm, nou echt iets voor in je holle kies.

Dus een slechte ervaring, voor 72 euro geen aanrader. Jammer! Dus voor ons geen Sjalotje meer!

19. Miranda

De Sjalot is mijn favoriete restaurant in Oost. De tajines van lamsvlees zijn echt hun specialiteit. Zo mals en met veel liefde gemaakt proef je ze nergens!

De eigenaresse heeft een eigen moestuin waar ze haar groentes verbouwd: alle ingredienten zijn lokaal en biologisch, dus op alle mogelijke manieren verantwoord. Het personeel dat er werkt heeft een afstand tot de arbeidsmarkt en krijgt op deze manier dus ook een volwaardige kans. Dit zie ik als een plus: de obers zijn altijd erg betrokken en hebben de gast voorop staan.

Ook het terras is lekker lang zonnig. Kortom: veel pluspunten, maar neem wel een gevulde portemonnee mee (met twee personen snel 75 euro kwijt).

20. Gisteren voor het eerst bij de Sjalot geweest. Ik heb heerlijk gegeten en we zijn fantastisch geholpen door Ed; petje af! Hij weet waar hij het over heeft en hij besteedt aandacht aan alles wat hij doet. Erg leuk dat eigenaresse Sibrecht aan tafel kwam om te vragen naar onze ervaring. Wat mij betreft zeker een aanrader!

21. Uniek en puur.

Heerlijk verse smaken, met natuurlijke ingrediënten. Zelden dat ik zo goed heb gegeten. Op het menu staat precies waar gluten, noten, lactose e.d. in zitten. Het vlees is scharrelvlees, als je wil kun je ook biologisch vlees krijgen (van te voren doorgeven)

Hier kom ik zeker terug!

22. Gisteren voor het eerst bij de Sjalot gegeten en wat een culinair hoogstandje was dat. Ik begon met de “Dukah dip” een heerlijke dip, en als hoofdgerecht de “Tajine poussin ́et citron”. Kortom... een heerlijk scharrel kippetje. De wijnen zijn ook uitstekend evenals de sfeer en het bedienend personeel. Wat een verfijnde keuken en wat een aanwinst voor Nijmegen.

23. Laatst gegeten bij de sjalot en het eten was gewoon top en prijs kwaliteit verhouding is goed. De bediening is ook top. Wil je echt uniek en kwalitatief goed eten, dan moet je zeker bij dit biologische restaurantje langsgaan. De reden waarom ik van die hoge cijfers geef, is omdat ik het ook echt zo ervaren heb.

Ik ga hier zeker nog terugkomen.

Tip: Hun biologische tapas is om je vingers bij af te likken.