Nieuwste recensies in Namen

1. Internationaal Dinant

Heel leuk en gezellig "huiskamerrestaurant ".
    Eten is heerlijk en bediening heel vriendelijk en dat alles voor een goede prijs!!

Samen met John een exclusief restaurant geselecteerd. Het was een lange reis naar het Franstalige Namen, gelukkig op zondag niet druk op de wegen. Door het glooiende landschap raak je in vakantiestemming. Het landgoed ligt op het platteland met eromheen een hele grote moestuin. Fijn dat er ook een grote eigen parkeerplaats is.
    Ontvangst was in het Nederlands. Het restaurant is verdeeld over een aantal kleinere ruimtes met een maximum van zo’n 5 tafels om zo een wat intiemere sfeer te creëren. De inrichting is strak modern met aan het plafond allemaal stukjes touw, wat een leuk effect geeft. Op de muur een projectie van de activiteiten in de keuken. De tafels waren ingedekt met een lederen rok, de lederen armstoelen zaten goed. Boven de tafel een cracker (het zwevend brood), grappig.

We hadden bij reservering het Genesis menu geselecteerd, een upgrade naar het terroir menu was geen probleem.

We startten met een glaasje water dat op smaak is gebracht met ananas en salie om de smaakpapillen op te wekken. Ernaast als aperitief voor mij een rosé champagne, de Saignee 'Les Beaudiers', van Laherte Freres gemaakt van Pinot Meunier. Beetje onbekende smaak maar wel lekker. Het eerste hapje werd uitgeserveerd uit een Staub pannetje, een mossel tussen twee krokantjes van aardappel, leuk.

Het tweede hapje was duidelijk meer ons ding, een praline van foie op een dun karamelkrokantje afgewerkt met een toefje pruimen-gel, een delicatesse.

We gingen verder met een chip van zoetzure ui waarin een melange van visseneitjes en takje dille. Lekker maar de ui overheerste in de smaak zodat we van de eitjes niet veel proefde.

Verder met een krokantje van parmezaan met erop een crème van kreeft en een hartige gelei van paddenstoel. Een gelaagde smaakbeleving waarbij je de kaas als laatste proefde, erg lekker.

Het tweede hoogtepuntje van de hapjes was de ravioli gevuld met petit gris (slak) met samjang (gefermenteerde soja), een echt smaakbommetje, super.

Als laatste het dieptepuntje van de hapjes. Een eitje gevuld met de dooier waarop wat slagroom en een broodsoldaatje om te dippen, tja.

De eerste begeleider werd beknopt gepresenteerd. De L’Uva van Domaine de la Tournelle, gemaakt van ongefilterde Ploussard druiven, tikkeltje boers karakter met tonen van aardbei en aardse tonen, verrassend. Uit de keuken een gerecht wat een eerbetoon gaf aan de bijna uitgestorven tonijn. Een strakke presentatie van stukjes rode biet, vongole, percebes (eendenmosselen), gedroogde visjes en stukjes van verschillende zeegroenten. Aan tafel afgewerkt met een jus van rode kool waarin later met een pipetje rode druppels van ziltig water werden toegevoegd die de tonijn symboliseerde. Hele verfijnde ziltige smaakjes die door de wijn werden versterkt, de rode biet haalde de aardse tonen in de wijn naar boven, uitgekiend. Het eten ging ietsje moeaam omdat we de percebes niet goed uit de schelp kregen. (9.6)

Terug naar wit met een Acacia du Jonc Blanc 2013 gemaakt van Sauvignon Blanc en Sémillon in Bordeaux stijl. Op het bord een melange van seizoensgroenten en kruiden besprenkeld met wat venkelolie aan tafel afgewerkt met een gefermenteerde lacto-jus (die deed denken aan beurre blanc). Een mooie smakencombinatie met soms hele frisse accenten die de ronde tonen in de wijn versterkte. Verder ook wat rondere smaken die op hun beurt de Sauvignon pimpte, leuk gevonden. (9.3)

Uit Duitsland een heerlijke Riesling van Heymann Lowenstein, de Uhlen R 2013. Op het bord een achttal structuren van groene kool aan tafel afgewerkt met een hartige tomatensaus. Ben zelf niet zo’n liefhebber van kool maar de saus maakte er iets lekkers van. De heerlijke wijn was voor mij deze ronde duidelijk de hoofdrolspeler. (8.5)

Verder met een Chablis 2014 van Chateau de Beru gemaakt in een hele frisse stijl. Op het bord een strakke presentatie van drie halve bruingebakken coquilles, chips van zilverui, crumble van kamille en toefjes crème. Aan tafel afgewerkt met een botersaus waarin kamille en kaffir lime. Hele mooie textuur met delicate smaakjes, de frisheid van de chablis werd verzwakt door de zilverui waardoor hij meer geheimen prijs gaf. Voor mij de topper van de middag. (9.8)

Een klein tussendoortje die overigens wel als hele gang werd afgestreept. Een cocktail met quenelle ijs van venkel en appel en erop een plakje witte chocolade. Aan tafel overgoten met een brandende Sambuca. Een lekkere combinatie waarin de anijstoets krachtig aanwezig was. (9)

We bleven bij wit met een Arena 2015 van Agnes & Rene Mosse uit Savennieres gemaakt van Chenin Blanc in een loepzuivere verfijnde stijl. Uit de keuken de meest gedurfde combinatie van de middag. Kumamoto oester met een stukje op de huid gebakken zeebaarsfilet, gebakken foie en rolletje nori, aan tafel afgewerkt met een heldere bouillon. In de mond een complexe smaakbeleving met zachte textuur. De foie maakt het gerecht wat zwaarder en zorgt er voor dat de wijn wat wordt weggedrukt, jammer. (9)

Over naar rood voor bij het pièce, de Beaumont uit de Crozes Hermitage van David Reynaud. Heerlijk aroma met tonen van bessen, fruitig in de mond met aangename kruidigheid en subtiele tannines. Op een mooi wit bord twee stukken fazant met jasje, stukje aardappel, toefjes pompoen, balletje van ui, aan tafel afgewerkt met een eigen jus gekruid met pruimen en Ras el Hanout. De fazant had een hele mooie cuisson hoewel het jasje wat taai en hoog op smaak was, iets minder mijn ding. De kruiden in de saus overheerste de delicate fazant, jammer. De heerlijke wijn bleef keurig overeind en werd de hoofdrolspeler van de gang. (8.8)

De volgende gang was het pre dessert. Stukjes gemberkoek, mandarijnen schil waarop sorbet van mandarijn, chocola gevuld met mandarijn en bovenop een quenelle sorbetijs van rum en viooltjes. Een bekende smakencombinatie, keurig uitgevoerd. (9.2)

De dessertwijn kwam uit Hongarije, cuvée Zsofia 2014 van Pelle Prince, complex aroma met tonen van honing, abrikoos en limoen, met in de mond een hele mooie zoetzuur balans, heerlijk. Uit de keuken een taartje van pompoen. Een vorm van dun koek krokant waarin een crème van pompoen met calamansi, moscovado suiker en vanille, afgewerkt met structuren van pompoen. Goede smaken en textuur, zeker niet weeïg. De wijn vulde het gerecht keurig aan met zijn heerlijke fruitigheid. (9.3)

Als afsluiter nog een krachtige espresso met een uitgebreide keuze uit de friandise kist.

Bediening was zeer goed verzorgd, beknopte presentaties op een formele wijze, beetje mechanisch zelfs. Het liep gesmeerd, in het Nederlands en al onze vragen werden keurig beantwoord.

Prijs-kwaliteitverhouding beoordeel ik met twijfelachtig. Zelf vind ik het niet fijn als een cocktail en pre-dessert als volledige gangen worden gerekend. Het aangekondigde 9 gangen menu degradeerde hierdoor naar 7, jammer. Wijnen waren zeker groots, origineel en goed geselecteerd. De gerechten en hapjes waren in mijn beleving niet constant.

De verwachting was torenhoog, deze werd helaas niet vervuld, dit zou voor liefhebbers van groenten wellicht helemaal anders kunnen zijn. Ofwel een ervaring rijker en een illusie armer.

3. Indiaas Namen
    Vertaal van English naar Nederlands

Le meilleure restaurant indien de Namur!

Vrije vertaling door Eet.nu:
    Het beste Indiase restaurant in Namen!

Het was een heerlijk weekend in dit hotel!!! Goede service en warme ontvangst door de eigenaressen. Super schoon en een goed bed!!

Voor fijnproevers een super goede plek om de smaakpapillen te laten dansen. Een kok met passie voor eerlijk eten.

Mooie omgeving met heel veel wandel mogelijkheden.

An

Met zes vriendinnen een weekendje weg in Profondeville. Was een super weekend, met prachtig weer, dat we wilden afsluiten met een klein etentje in Les 7 Meuses (niet al te uitgebreid dus, gewoon een spaghetti of croque ofzo). Een zaak met werkelijk een prachtig uitzicht!

We kwamen toe rond 17u op een zondag. Het was erg mooi weer en de zaak zat dus goed vol. We vroegen of er nog een tafeltje vrij was en kregen toen de vraag of het om te drinken was (je kan er ook gewoon iets drinken, zonder te eten). We zeiden dat we graag iets wilden eten en kregen te horen dat de keuken gesloten was en terug open ging om 18u, maar dat het wel mogelijk was om iets van de kleine-/desserten kaart te eten. Dat vonden we een beetje vreemd en ook erg jammer, maar toch gebleven.

Na lang wachten en heel vaak zwaaien en roepen naar de bediening (leek wel alsof ze ons negeerden), werd eindelijk onze bestelling opgenomen: drinken en voor 3 van ons een pannenkoek. Het drinken volgde vlot, maar op de pannenkoek was het even wachten. Het was dan ook erg druk.

Op zich geen probleem dat we moesten wachten, maar wat ons tijdens dat wachten opviel, deed ons wel verstommen. Ineens kwam er een ober naar buiten gewandeld (we zaten op het terras) met 2 borden eten in z'n handen. Na even kijken op de menukaart, bleek dit een voorgerecht te zijn! Vreemd, maar misschien viel dit ook nog onder "kleine kaart" (hoewel wij hadden begrepen dat we enkel desserts konden bestellen).

Toen kregen wij eindelijk onze pannenkoeken. Qua smaak waren ze wel ok, maar de presentatie kon echt een stuk beter. Ik had de pannenkoek met suiker en kreeg gewoon een klein potje kristalsuiker erbij. Om eerlijk te zijn, had ik een schoteltje met verschillende soorten suiker verwacht, aangezien bij bestelling niet werd gevraagd wat voor suiker ik wilde hebben. De pannenkoek van een vriendin zag er niet beter uit: slagroom en chocolade lagen gewoon over de pannenkoek, in plaats van (op z'n minst) de chocolade in een apart potje te doen. Tijdens het eten viel ons helaas op dat er opnieuw een ober naar buiten kwam, dit keer met 2 borden spaghetti!! Ok, dit vonden we echt niet meer leuk, vooral omdat het op een tafel werd neergezet waar een koppel zat dat nà ons was toegekomen.

Nadat de pannenkoeken op waren, wilden we de rekening vragen. Ook hier meermaals teken gedaan naar de bediening, die gewoon langs ons door liep en wanneer ze aan de deur stonden te "kijken" naar het terras om te zien of ze ergens van dienst konden zijn, keken ze nooit onze richting uit. 3 vriendinnen zijn zelfs nog naar de wc kunnen gaan en toen hadden ze nog steeds niet gezien dat onze borden en glazen leeg waren en dat we teken op hen deden! Dit vonden we echt schandalig.

Uiteindelijk zijn we gewoon opgestaan en nog vriendelijk naar de kassa gelopen. Daar ook nog 5 minuten gestaan, voordat iemand ons aansprak. We vroegen beleefd de rekening en toen kon ik het niet meer laten. Ik vroeg naar de keukenuren en kreeg te horen dat de keuken in het weekend doorlopend open is. Toen ik vroeg waarom wij dan geen eten hadden kunnen bestellen, kreeg ik als antwoord dat het zodanig druk was, dat ze de keuken vroegtijdig hadden moeten sluiten, zodat deze zich kon voorbereiden op de volgende dienst. Intussen was er nog een man bijgekomen, die het woord overnam (ik vermoed de leidinggevende) en deze vroeg wat het probleem was. Ik legde het aan hem uit en kreeg hetzelfde antwoord als ervoor. Toen zei ik dat wij nog borden uit de keuken hadden zien komen, die bij mensen werden neergezet die na ons waren toegekomen. Hij keek verbaasd en zei dat dit niet had mogen gebeuren, verontschuldigde zich en zei dat hij het met het personeel zou opnemen. Ook bedankte hij mij voor de feedback. Wij vermoeden dus dat de keuken inderdaad gesloten was, maar dat sommige personeelsleden dit niet hadden meegekregen en toch nog mensen hadden laten bestellen.

Om een lang verhaal kort te maken: prachtige locatie en heel mooi interieur. De pannenkoeken waren ok, maar niet super. Jammer dat de bediening zo was tegengevallen, wat tegelijk ook de sfeer verpestte: dat andere mensen nog eten kregen en wij niet (ook al komt het misschien door een interne communicatiefout) en dat we zo goed als volledig genegeerd werden door de bediening (bij afrekenen hadden we gerust naar buiten kunnen wandelen zonder betalen, dus in feite hebben ze nog geluk dat wij dat niet hebben gedaan), was écht niet leuk. Waarschijnlijk een heel leuke zaak als het wat rustiger is, maar bij de drukte van die warme zondag was het niet goed.

Meer recensies in Namen