Dock Five in Maastricht

Een Gastrobar?

We leggen het graag even uit.

Gastrobar is de Nederlandse benaming voor het, van oorsprong, Engelse horecaconcept, ‘gastropub’.

In de jaren ’80 hadden veel Engelse pubs moeite om hun hoofd boven water houden vanwege de economische crisis.

Ze bedachten ‘de gastropub’, door de informele pub-sfeer in stand te houden, maar tegelijkertijd heerlijke gerechten te serveren die gebaseerd waren op het Middelands Zeegebied.

Kortom, heerlijke kwalitatieve en culinaire gerechten. Ook om te delen. Een informele sfeer. Eerlijk en huisgemaakt. Een lekkere kop koffie, een goed glas wijn of een koud pilsje. Aantrekkelijk geprijsd. Genieten.

1. Chris 1940 punten

Hier vanmiddag/vanavond gegeten. De service is heel goed, de gastvrouw/serveerster vertelde pas net begonnen te zijn, dus ze moest nog wat dingetjes navragen maar deed het verder uitstekend en heel vriendelijk (zelfs toen de lastige vragen van onze vegan kwamen). De gastheer/chefkok (als ik het goed begrepen heb) was eveneens heel vriendelijk en heeft ook foto's gemaakt, waarvoor dank!

Het voorgerecht kroketten met champignons was in eerste instantie koud in de kern, maar nadat dit gecorrigeerd was, waren ze uitzonderlijk lekker.

Het hoofdgerecht filet mignon was eveneens heerlijk, hoewel het vlees wat groter had gemogen. Gezien de prijs valt er overigens niets van te zeggen, maar wat meer en duurder had gemogen. De patattas bravas (gebakken aardappelen) waren ook heel smakelijk.

Het nagerecht chocolade mousse was uitzonderlijk. Het zag er mooi uit, en er zaten lekkere vruchten in. Maar hoe mooi ook gedaan, het was vooral de smaak die als "prachtig" kan worden omschreven.

De conclusie lijkt me duidelijk: dit was geheel naar tevredenheid en bij gelegenheid kom ik hier heel graag terug.

Mijn complimenten!