De Dwaze Herder in Maastricht

• vr lunch vanaf 10:00 diner tot 22:00
  • za lunch vanaf 10:00 diner tot 22:00
  • zo lunch vanaf 10:00 diner tot 22:00

Het verhaal van De Dwaze Herder

Er was eens een man die 3 zonen had. De oudste 2 waren aanzienlijk veel listiger en geniepiger dan de jongste. De jongste was ook vaak het mikpunt van spot. Toen z’n vader hem vroeg wat hij later wilde worden antwoordde hij; ”ik zou graag herder willen worden”. Dus werd de jongen herder bij een boer aan de Slakweg in Gronsveld.

Op een dag kwam er een oud vrouwtje naar hem toe en vroeg hem hoe hij hier als herder terecht was gekomen waarop de jongen antwoordde en zei; mijn broers vinden mij dom en mijn vader vind mij een dwaas met 2 linkerhanden. De boer en de boerin zijn heel goed voor mij en geven mij 3 keer per dag te eten zei hij tegen het vrouwtje. Het vrouwtje vraagt hem; “Is er nog iets wat aan dit geluk ont breekt dan op dit moment?” , nou zegt de jongen ik zou graag een doedelzak willen. Dan krijg je die van mij en met een toverslag toverde het vrouwtje een doedelzak te voorschijn. Veel geluk ermee en ze verdween.

De jongen ging de doedelzak natuurlijk meteen uitproberen. Hij blies en in een klap begonnen de schapen, de geiten, de paarden, de ezels, het varken en de konijnen in de weide te dansen. Vanaf toen speelde de jongen iedere dag op z’n doedelzak en danste de kudde iedere dag door de weide, het dansen deed de dieren goed, ze groeiden als kolen zagen er allemaal goed uit. Toen de rijke boer stierf schonk hij z’n kudde en boerderij aan de herder. Deze bleef iedere dag op z’n doedelzak spelen totdat hij er op een dag te oud voor werd, hij verkocht de boerderij en zei erbij ik heb nog een wens; zou U hier iets van willen maken waar jong en oud zich zou kunnen vermaken. Natuurlijk zei de man en zo gezegd zo gedaan beleef nu zelf het resultaat.

Bekijk onze menukaarten
Foto van De Dwaze Herder in MaastrichtFoto van De Dwaze Herder in MaastrichtFoto van De Dwaze Herder in MaastrichtFoto van De Dwaze Herder in MaastrichtFoto van De Dwaze Herder in Maastricht

Overnachten
Hotels in de buurt »