Château Neercanne in Maastricht

1395420448 88
1569193989 92
1645219914 91

1. Cécile Többen

Wat een spannende en heerlijke gerechtjes met uitgebalanceerde drankjes erbij.
    De bediening was uiterst correct en vriendelijk kortom een geweldige ervaring.

2. Chris

3. Geboekt voor een lunch op het Château. De ligging is fantastisch, in het Jekerdal aan de voet van de Cannerberg. Voor het kasteel een grote terras tuin ingericht in modern Franse stijl, erachter in het mergelsteen gewelven met verschillende ingerichte ruimtes, waaronder de wijnopslag en een ruimte met de eerste Limburgse Wiskie gemaakt van gerst uit de Limburgse hooglanden.
    Je komt binnen in de grote centrale hal waarnaast het restaurant met luxueus klassieke inrichting, grote kristallen lusters, oude antiek eiken vloer, ronde tafels ingedekt met fijn linnen en rok, waaraan comfortabele armstoelen bekleed met kobalt blauw fluweel met hierop het wapen van het kasteel.

We werden begeleid naar een tafel aan het raam, prima. Als aperitief een cava, de Brut van Portium die goed beviel. Ernaast warme Franse chouquettes gekruid met lavas en schaafsel van parmezaan, lekker.

De amuse was een tafelbereiding. In een goudkleurig cocktailglas blokjes van gepofte knolselderij met mosterdzaadjes overgoten met een gebonden bouillon van knolselderij en afgewerkt met rasp van Fiore Sardo (een gerookte schapenkaas uit Sardinië) wat voor een aangenaam aroma zorgde. Winterse smaken met een hoofdrol voor de knolselderij.

Gevolgd door een amuse duo. Om te starten een mousse van macadamia in een citrus vinaigrette met erop slanke paaltjes granny smith en stukjes witlof, heerlijk.
    Op een gouden lepel een chutney van rode biet waarop een plakje Florence Maritime (Belgische geitenbrie) en crème van basilicum, afgedekt met gelei van escabeche met een crunch van zuurdesem, erg lekker.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd, van Hoeve Nekum (de buren) een Riesling 2015, elegant met ronde aanzet. Uit de keuken een gerecht met vrolijke kleuren. Dikke plakken licht gepekelde kingfish in een vinaigrette van sambai azijn waarin forel eitjes, afgebiesd met Shiro Miso (sojapasta). Erop een quenelle heerlijke koningskrab salade, balletjes avocado en krokantjes van zeewier. Redelijk complexe smaakbeleving met verfijnde smaakjes en frisse accenten. (8)

Uit Spanje Rebels de Batea 2018 gemaakt van Grenache Blanc met tonen van appel en peer. Ernaast stukken licht gemarineerde makreelfilet op een bedje van opperdoezer ronde met stukjes yacon wortel en crispy bleekselderie, afgewerkt met een schuimige beurre blanc en een oesterblad. Een uitgekiende smakencombinatie waarnaast de wijn keurig in balans was. (7,75)

Uit Zuid-Afrika een lekkere dikke “Unwooded” Chardonnay 2017 van Constantia Uitsig. De chef presenteerde zelf zijn gnocchi gerecht. Drie bruin geroosterde gnocchis met vloeibare vulling van Mimolette, afgewerkt met geschaafde Mimolette en dotjes crème van knolselderij waarbij dikke plakken wintertruffel, in een schuimige beurreblanc aangemaakt met truffel. Normaliter ben ik niet zo’ n liefhebber van gnocchi maar deze hartige variant met mooie truffel toets is de lekkerste die ik ooit gegeten heb. De chardonnay sloot naadloos aan. (8,25)

Over naar Italiaans rood met een Primitivo Merlot van Feudi Di San Marzano, vol met rijp zwart fruit en een elegante afdronk. Het pièce, stukken licht krokant gebakken en zacht gestoofde short rib van Black Angus waarop smeltende ganzenlever met aardappel kaantjes op bedjes van spinazie, centraal een bereiding van witlof met kleine spruitjes en een paddenstoel in een saus van gerookte boter. Het vlees was om te zuigen, mooie volle smaken die door de frisse tonen van de wijn werden versterkt. De topper van de middag, genieten! (8,75)

Als dessertwijn een Welschriesling Auslese 2017 van Gerhard Haider met mooie vanille toets en in de mond ronde zuren. Op het bord een melange citrus fruit van Humberto Martinez (kweker uit Valencia). In gekonfijte yuzusap vruchtvlees van bloedsinaasappel, sinaasappel en grapefruit met plakjes kumquat en parels van witte chocolade, aan tafel afgewerkt met een quenelle pistache roomijs. Heerlijke zuren met sappige texturen, partner had sorbetijs van gember, die vond ik er persoonlijk nog beter bijpassen dan de pistache. De Welschriesling bleef keurig overeind en werd wat ronder. (8)

De afsluiter mochten we in de gewelven nuttigen tussen de wijnopslag, prima. Een krachtige espresso met een lekker taartje van dulce de leche karamel op een biscuitje van chocolade.

Bediening was uitstekend verzorgd door een groot team, correct met Limburgse gezelligheid.

Samengevat kan ik stellen dat de beleving toch wel boven verwachting was. Prima gerechten in klassieke stijl met moderne invloeden waarnaast keurig geselecteerde wijnen op een luxueuze locatie. Een echte verwen middag, tot de volgende keer, bedankt!

4. Rob

5. Edwin

6. Perfect gegeten gisteren in het restaurant. Hier word met smaak gekookt. Mooie gerechten en een super wijnarrangement. Een dikke ster met een vette rand!! Hier eten is een belevenis. Dit was een geweldige keuze om ons jubileum te vieren. Bedankt team Neercanne!!

7. Ger Oord

We hebben heerlijk vergeten en een zeer goede bediening.

8. We waren hier voor de gouden bruiloft van onze ouders en alles was gewoon super. Beginnend met een heerlijk glaasje huischampagne in de gezellige wijnkelder. Als voorgerecht een compositie met Jacobsschelp, gevolgd door tarbot. Het reebiefstukje was ook super lekker.

9. Wij hadden op vrijdag 7 augustus 2015 gereserveerd voor een uitgebreide lunch met 6 personen. Ontvangst was prima, er stond een mooie tafel klaar. Maar onze hoge verwachtingen kwamen niet uit helaas. Wat ging er goed: Eten van goede tot prima kwaliteit, goede warme borden, mooi opgemaakt. Wat ging er niet goed: Een hoofdober die zich constant bemoeide met onze prive-conversatie, grappig probeerde te zijn en de etiquette voor serveren niet kende (rechts opdienen, links afhalen, etcetera). Kwam ongevraagd met een aperitief met wijn en likeur. De bestelde witte wijn werd na een hele tijd als out-of-stock gemeld en er kwam een binnenlands alternatief. Een tweede fles die wij bestelden werd in een plastic zak met koud water op tafel gezet met de mededeling dat hij nog moest koelen, stond helaas niet koud. Zelfs na het nagerecht was deze wijn nog niet op temperatuur. Resultaat: hoofdgerecht en nagerecht zonder wijn genuttigd. De hulpober was een jonge vakantiekracht, zonder enige ervaring en/of opleiding. Waarom niet iemand van de hotelschool?! We gingen om 13:00 uur aan tafel en waren pas om 16:15 uur klaar, dit is veel te lang voor een 3-gangen-lunch en kwam simpel omdat de bediening slecht georganiseerd was.

10. Rolf Somers

Drie gangen lunch, met 1 glas witte huiswijn. Perfecte gerechten met veel wisselende goed combinerende smaaksensensaties. Mooi uitzicht naar buiten, gezellige entourage met attente, vriendelijke, niet formele bediening.

11. van Zanten

Na een treinreis van twee uren, en een taxi, hebben we heerlijk gegeten! Wat een feest om daar te zijn. Personeel heel vriendelijk, vooral bij het afscheid even een flesje sap meegeven voor onderweg! Nog nooit meegemaakt! We hopen gauw nog een keer teug te komen, maar dan met mooi weer, en dan lekker op het terras eten!

Vriendelijke groet uit Larenc

12. Lissa Bots

Château Neercanne is voor mij het perfecte restaurant voor een romantische onvergetelijke avond. Het eten en de sfeer er omheen, mede door de service, is perfect.

13. Op bezoek bij qua ligging het mooiste sterrenrestaurant van Nederland. Na de hartelijke ontvangst en een mooie tafel volgen meerdere lekkere mondvermaakjes bij het aperitief waarna een mooi 4-gangen menu volgt.

Het eerste gerecht met gemarineerde zalm, sint Jakobsschelpen, avocado en komkommer is heerlijk. De zalm is boterzacht en de komkommer zorgt voor mooie friszure tonen.

Wat volgt is een nage van asperges met daslook en gelakte grotchampignons, een zacht gekookt kwarteleitje en saus van asperges met gerookt spek. Prima gerecht waarin de aardse smaken van de champignons en de lichte asperges prima samengaan.

Als hoofdgerecht volgt eendenborst met "Ras el Hanout" specerijen, compote van appel met grenadine en Madeira jus. Botermalse eend, de frisheid van de appelmoes en krachtige saus zijn in de combinatie heel erg lekker. Mooi gerecht.

En als laatste een tompoes met vanillecrème, Valrhona chocolade met mint, Licor "43" en vanille-ijs. Redelijk eenvoudig dessert maar heerlijk in de uitvoering. Prima.

Al met al een heerlijke avond gehad. Chateau Neercanne is en blijft een restaurant waar je geen nieuwe technieken tegen zult komen maar altijd lekker op niveau kunt dineren.

14. Ramon Jungbauer

Bij prachtig zomerweer, genoten van de jubileum lunch. Een groot compliment voor de keuken (eerlijke gerechten), zeer attente bediening en aangename sfeer op het mooiste terras van Nederland ! Hoe mooi kan Limburg zijn.

15. hw 156 punten

prima gerechten, uitstekende service op magnifieke locatie. gewoon goed.

16. Cees de vos

Fantastische keuken, lekkere wijnen, goede service: bediening zorgzaam zonder overheersend te zijn, niet stijf. Prijs/kwaliteit verhouding zeer goed.

17. Wijnen zijn subliem. Mooie klassieke gerechten. Het zijn geen spannende gerechten maar wel zeer lekker.

Valt me wel elke keer op dat het zo rustig is in tegenstelling tot andere restaurants in Maastricht van hetzelfde kaliber.

18. Wanneer wij Maastricht bezoeken dan is het een feit dat wij bij aankomst eerst lunchen bij Château. De ontvangst is altijd prettig en een feest van herkenning. De gerechten subliem en verrassend. Dit met het geweldige uitzicht geeft ons altijd het besluit de volgende dag een wandeling maken door het Jekerdal en af te sluiten in de Auberge naast gelegen naast het restaurant van Château Neercanne. Geweldig eten en een gastheer die weet hoe hij zijn gasten verwelkomt. Gewoon top.

19. 4 gangen gegeten bij Neercanne incl een wijnarragement.

Aperitief in de wijngrot. Machtig mooi!

Leuke amuses en friandise.

Mooie gerechten, niet verrassend maar puur van smaak en perfect in balans.

Vooral de eend in de piece was mega top.

Bij iedere gang werd een passende wijn geserveerd.

Erg vriendelijke bediening in stijl maar zeker niet stijf.

De sfeer is top, in het kasteel voel je je als een koning.

Prijs kwaliteit is ook prima.

Ben nog nergens geweest waar het totaalplaatje zo goed klopt.

20. Op 30-6-2010 hebben we genoten van de jubileumlunch. De omgeving, de ontvangst, de bediening, de gastvrijheid, de sfeer, de persoonlijke benadering en het voortreffelijke eten; het was heel bijzonder.

21. Erg goed weer deze keer. Wijnen goed afgestemd op de verfijnde gerechten. Uitleg van gerechten en wijn voortreffelijk. Klasse gastronomische avond!

22. Dit is voor mij met stip het beste restaurant van Nederland. Beter dan menig restaurant met drie Michelin sterren. Heb er onlangs nog gelunchd en eten is daar een regelrechte belevenis. Een ambiance die alleen als majesteitelijk valt te omschrijven, een ontvangstteam dat je perfekt op je gemak laat voelen en je het gevoel geeft "thuis "te zijn. De gerechten zijn hemels. Ik ben helaas niet vaak genoeg in de buurt, maar maak er wel graag een omweg voor.

23. Depauw Didier

Daar ik in 1992 gewerkt hebt , vind ik het nog altijd fantatisch om alles weer opnieuw te beleven . Doe zo verder teamgenoten ,Didier

24. Verschrikkelijk mooi klassieke uitstraling! Live Piano op zondag bij de lunch, dit maakt het helemaal af!

Het eten is voortreffelijk!
    De wijnkelder is prachtig en je kunt je naam er kwijt in de muur, erg leuk.

Fijne sfeer en hele aardige mensen die liefde voor het werk hebben en een hart voor de zaak!