Danny in Maasmechelen

vr lunch 12:00 - 14:00 diner 18:30 - 21:00
zo Gesloten

1. Jan de Weerd

Dramatisch slecht!!
    Via een mail van Maasmechelen Village (outlet) lazen wij over het Terhills Hotel in Maasmechelen dat ook nog eens over een sterrenrestaurant beschikte (Danny). Omdat wij tijdens een weekje Genk/Maastricht ook Maasmechelen zouden bezoeken, leek het ons leuk Terhills en Danny te reserveren.
    Een dag van tevoren werden wij gebeld door het hotel dat Danny op vrijdag 10 februari al het Valentijnsmenu zou serveren en dat er geen andere keuze zou zijn. Maar omdat wij al eerder geboekt hadden zou men ons het 5-gangen Valentijnsmenu van € 92,00 aanbieden voor de prijs van het 6-gangenmenu (€ 88,00) dat wij normaliter hadden kunnen kiezen.
    Omdat wij het menu niet kenden, namen wij de mededeling maar voor kennisgeving aan.

Het menu zag er op papier goed uit, maar het werd op tafel een hele grote teleurstelling.
    Het voorgerecht werd ons geserveerd als kabeljauw, maar het bleek tonijn te zijn, zoals ook op het menu vermeld. De stukjes tonijn dreven in donkergroen/bruine drab, die extreem zuur smaakte. Toen wij de bediening vertelden dat we het een slecht gerecht vonden, dat veel en veel te zuur was, meldde de jongedame dat het een ceviche was. Nu weten wij wel wat ceviche is (marineren met citroen en limoen), maar dit had er echt niets mee van doen.
    Het tweede gerecht was een Tom kai kai. Deze Thaise soep werd geserveerd met een paar mosselen. Het was niet slecht, maar zo’n soep eten wij minstens zo lekker ook bij de lokale Thai; daarvoor hoeven wij niet naar een restaurant met een ster.
    Het derde gerecht stond op de kaart als Kreeft & Livar buikspek. Wat was dat slecht. Van de kreeft was niets te proeven door een potpourri aan overheersende smaken (chili, pindasaus). Het buikspek werd gepresenteerd met een grote dikke rand spek omdat deze door onvoldoende garing niet was weggesmolten. Als ik dit gerecht een naam zou mogen geven, dan zou “moord op een kreeft” het gebodene treffend omschrijven. Uiteraard meldden wij onze onvrede weer aan de bediening.
    Het hoofdgerecht was Holstein rund. Aan het begin van de avond hadden wij gekozen voor het supplement van truffel aan tafel geserveerd (€ 10,00). Gelukkig werd dit door de bediening vergeten, want het vlees werd geserveerd met een overheersende sojasaus. De truffel zou volledig weggeblazen zijn door deze soja. Het vlees was slecht bereid of niet geschikt voor de gekozen bereiding, maar het resultaat was alleen met langdurig kauwen weg te werken. Mijn vrouw heeft haar bord vrijwel onaangeraakt teruggegeven omdat ze er onpasselijk van werd. Wederom onze onvrede gemeld.
    Blijkbaar was er overleg met de keuken geweest, want ons werd een ander dessert aangeboden (want u zult het dessert uit het menu ook wel niet lekker vinden), te weten een dame blanche. Hiervoor hebben wij vriendelijk bedankt, omdat dat niet bepaald ons favoriete dessert is.
    Het dessert viel ons wat de smaak betreft niet tegen (passievruchten, vanille, chocolade). De uitvoering was, volgens de dame van de bediening, geïnspireerd door een jeugdtrauma van de chef. Hij was genietend van een ijsje bij opa en oma gestruikeld en daarbij was zijn ijsje pardoes beland in opa’s asbak. Het dessert liet hij nu ook in een asbak serveren, waarbij het ijshoorntje op z’n kop stond in een as van witte chocolade. Als fervente niet-rokers vonden wij het toch een raar idee uit een asbak te moeten eten. Waar eindigen deze fratsen? Is het volgende een kleine po op tafel waarin de chef een chocoladegerecht in de vorm van een charmant drolletje serveert?
    Het is voor ons onbegrijpelijk waarvoor dit restaurant een ster heeft gekregen. Of was er iets anders aan de hand? De bediening was onderbezet (de sommelier was ziek), was misschien ook de halve keukenbrigade afwezig en had de afwashulp het roer in handen genomen?
    Hoe dan ook, er was geen enkele verklaring, geen enkel excuus en geen enkel begrip voor onze ontevredenheid. Hier is sprake van een grote onverschilligheid en arrogantie ten opzicht van de gasten. De rekening (300 euro! voor 2 personen; voor het menu werd toch € 92,00 berekend, na reclamatie gecorrigeerd) werd ons aangereikt met de opmerking dat ze hoopten dat wij nog eens terug zouden komen. Daarop heb ik duidelijk gemaakt, dat als dit het laatste restaurant op aarde zou zijn, wij nog niet terug zouden komen. Wij zijn restaurantbezoekers met ervaring in zo’n 50-60 restaurants met een ster in de Benelux en hebben nog nooit zo iets rampzalig slechts meegemaakt. Normaal is een Michelinster een garantie voor een bepaald niveau. Hier is dat alleen van toepassing op het prijsniveau, dat is hoog. Het eten is beneden alle peil!
    Waren wij de enige die het menu zo hebben ervaren? Nee, van de drie andere tafels in het gedeelte van het restaurant waar wij zaten, uitten de gasten van twee tafels ook nadrukkelijk hun ontevredenheid. Omdat de dame aan het tafeltje achter ons dat op luide toon deed, weet ik dat zij het eerste gerecht ook veel en veel te zuur vonden. En van het gerecht met kreeft herinner ik mij de letterlijke tekst nog: “wij vonden dit helemaal niks”.
    Normaal neem ik niet zo snel de moeite voor het schrijven van een uitgebreide recensie, maar voor dit restaurant maak ik graag een uitzondering. Dit is zo dramatisch slecht. En als u er dan toch heen zou willen gaan, kunt u niet zeggen dat u niet gewaarschuwd bent.