't Amsterdammertje in Loenen aan de Vecht

1333719311 85
1392191752 85
1468205927 89
1520831125 93

1. We kwamen in de top 300 van de wereld opgesteld door 'the best chef awards' een voor ons nog onbekende Nederlandse chef tegen. Dat maakt nieuwsgierig dus maar gelijk geboekt voor een lunch op donderdag.
    Het restaurant is goed bereikbaar, ligt in het centrum en parkeren kan in het straatje tegenover. Als je binnen stapt dan is het verrassend groot, het hele pand word gebruikt. Links de lounge, centraal de grote open keuken en rechts het restaurant verdeeld over twee etages. Weinig daglicht binnen, dat vind ik een minpuntje.
    We kregen een keurig ingedekte tafel langs de wand. Als aperitief een Spaanse witte, de Synera Blanco gemaakt van Macabeo en Chardonnay, die goed beviel. Ernaast de knabbel. Een gemarineerde olijf, mooi hoog op smaak met hartige toets. En broodsoldaatjes in een heerlijk frisse dip.
    De maître stelde zich voor en stemde onze wensen nauwkeurig af, complimenten.

De amuse ronde was een vierluik met als thema een wereldreis. We starten met een ijshoorntje geïnspireerd op China. De vulling was met soja en sorbetijs van oester. Wow een uitbundige smaakbeleving.
    In een vogelkooitje gevulde eitjes, als ode aan de Franse chef Alain Passard. Een gestoomde eidooier met fris schuim van appel afgewerkt met broodcroutons, bieslook en haringkuit. Dat lepelde heerlijk weg.
    Hertenworstje in een krokante cannelloni afgewerkt met Amsterdamse tafelzuren.
    Uit Bonaire, pasteitjes gevuld met tonijn afgewerkt met piccalilly, prima textuur en goede smaak. De mond was inmiddels helemaal op smaak en de toon was gezet.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd, Sauvignon Blanc Gran Reserva 2015 uit Chili van Tabali Pedregoso, knisperend fris. Uit de keuken een mooie presentatie op een zwart bord. Als basis een crème van jalapeno, centraal erop een marbre van geroosterde paprika waarop een quenelle ijs van geitenkaas en een krokantje van de huid waarin wat Anna kaviaar. Eromheen stukjes gepekelde en geschroeide forelfilet. Een verrassende smakencombinatie, heel speciaal maar goed uitgevoerd met goede texturen. De wijn bleef verrassend overeind, keurig. (9,6)

verder met een Italiaanse Gewürztraminer 2016 van Terlan, mooi aroma, strak droog met een stevige licht gekruide afdronk. Op een diep bruin bord een grote ravioli gevuld met kreeft op een bedje van gepofte zaden, gekruid met zoete sambal en gel van citroen, die in een crème van pompoen lagen. Het geheel was afgewerkt met een Thaise saus en een takje bimi (jonge broccoli). Wederom een verrassende smakencombinatie, een goede bite door de gepofte zaden, mooi zoetzure toets en licht pikant. De wijnsloot naadloos aan, genieten! (9,7)

voor bij het pièce een Chileense Chardonnay Gran Reserva 2014 van het huis Carmen, beetje stoer aroma, in de mond verrassend fris met bescheiden houttoets. Op het bord een krokant gebakken kabeljauwfilet in een beurreblanc met champagne, ernaast pommes duchesse, toefjes crème van kweepeer, amandelen en een krokante cannelloni van kruidkoek gevuld met gefermenteerde rode kool. Er werd aan tafel nog wat gemalen peper toegevoegd uit een hele grote pepermolen, leuk. De kabeljauw had een prima cuisson. In het garnituur mooie smaken, lekker frisse gefermenteerde rode kool, de pommes duchesse was mooi krokant met toets van kaas. De wijn combineerde erg goed. (9,5)

de dessertwijn was een Riesling Pfedders Heimer auslese 2015 van Pfannebecker, mooi aroma en prima zoet zuur balans, lekker. Als overgang een shot van duindoornbes gepresenteerd als kleine sinaasappel die we uit een boompje moesten plukken. Leuk en lekker verfrissend.
    Het dessert werd gepresenteerd in een cocktailglas. Onderin een schuim van kardemom, erop een platte cilinder custard van sinaasappel en ijs van zwarte thee afgewerkt met een merengue van duindoorn, crème van sinaasappel (in de vorm van een partje) en zeste van kaffir. Heerlijk aroma, veel smaakbeleving met veel verschillende texturen. Voor mij de topper van de middag. (9,75)

bediening was zeer goed tot uitstekend verzorgd. Goede presentaties op een correcte, joviale wijze.

Prijs-kwaliteitverhouding was uitstekend.

Samengevat wat ik verrast door de originele en soms zelfs gedurfde smaken combinaties van de gerechten. De chef houd er een heel eigen stijl op na, complimenten. Veel smaakbeleving met als rode draad de zoetzure toets. Ernaast goede wijnen die prima aansluiten en een fijne bediening. Een aanrader voor de smaakavonturier en levensgenieter, bedankt!

2. W.H. Visser

3. In september gegeten met mijn beleggingsclub 40 personen. De ontvangst en gehele presentatie was grote klasse. Het eten en de wijnen waren voortreffelijk en het personeel deed hier niet voor onder. Daarom bij deze bedankt voor de geweldige avond. Een aanrader voor ieder die iets te vieren heeft.

4. Nico Karssemeijer

5. Mark 5 punten

Absoluut geweldig eten en drinken. Prijs kwaliteit is ook heel goed. Dit restaurant steekt ver boven veel andere 1 sterren restaurants uit.

6. D. Adriaanse

7. Cees Bakker

Na enkele malen eerder, met zakenrelaties, genoten te hebben van de lunch, hebben we vandaag ; 25 november 2011 geluncht onder de zgn "45 minute lunch" .
    We hadden bewust gekozen voor de lunch incl water, wijn en koffie/thee arrangement om eens te zien of er een verschil in de ons bekende zeer verzorgende bediening waar te nemen zou zijn. Nou dat verschil was er zeker !!!!
    Bij binnenkomst werden we naar onze tafel gebracht en uitgenodigd een aperitiefje te nemen. Om zeker te zijn van het feit dat we voor de zgn." 45 minute lunch" gereserveerd hadden heb ik dit aan het bedienende personeelslid medegedeeld . Ik hou van duidelijkheid en vroeg daarom of het aperitief bij het lunch arrangement zat; nee was het antwoord, dit stond er los van ....
    Tijdens het aperitief kwam André aan tafel om ons een hand te geven en te vertellen dat hij zijn uiterste best ging doen ons met apéro en lunch met wijn en koffie arrangement te verwennen.
    Nou ik mag zeggen dat de lunch méér dan geslaagd was, het was zeer smaakvol en mooi gepresenteerd.
    Bij het voorgerecht kregen we een lekker glas huiswijn maar bij het hoofdgerecht, een mooi stukje hertenfilet, kregen we geen glas wijn. Bij navraag kreeg ik uitgelegd dat ,omdat we een aperitief hadden" gekregen" we geen glas rode wijn hadden gekregen! De lunch werd besloten met een mooie
    koffie complet.
    Bij het afrekenen heb ik het gemis van het glas rode wijn kenbaar gemaakt, maar de meneer van de bediening vertelde me ; we kunnen natuurlijk, voor dat geld, niet teveel weggeven !!! ( 4 personen € 160.-)
    Ik heb die meneer geadviseerd zijn aanbieding voor de "45
    minuten lunch" duidelijker op het internet te plaatsen en ipv wijn en water, koffie\thee arrangement : 1 glas wijn en 1 glas water en 1 kop koffie/thee te schrijven.
    Op deze manier zorg je ervoor dat er duidelijkheid is . Onduidelijkheid zorgt voor irritatie en dat is zonde van dat
    heerlijke eten van André .
    Bij mij zorgde het in ieder geval voor een kater ! Dat van 1 glas wijn. Zonde en onnodig!!!!!

8. Francoise de Jong

9. Rob 30 punten

Heb hier vaker gegeten. Zo een goed restaurant, alles perfect verzorgd, eten subliem, bediening niet aanwezig maar altijd daar. Alles zeer correct zonder beklemmend of intimiderend te zijn. Hier hebben ze het juist begrepen, 100% de ster en prijs waard, prima wijn kaart, absolute aanrader.

10. Chloe

11. De laatste keer dat we bij Andre en Genevieve gegeten hadden was met de Kerstlunch.

Vorige week ging hij 'jammen' met zijn oud chef van de Kromme Dissel en waren we weer te gast in het Amsterdammertje.

We hebben genoten van het heerlijke eten, mooie wijnen en prima bediening. Dank daarvoor!

Beide heren en hun teams kookten met passie en dat kun je dan ook proeven! Tot een volgende keer!

Adri & Charlotte.

12. Hier komen we al jaren. Rustiek en verfijnd - het gaat samen in dit sfeervolle restaurant. Kaart en gerechten zijn gevarieerd, mooi in seizoen. Vaak wat grote porties bij 3 tot 4 gangen.

Ervaring met een vriendin die een stukje tand brak door een klein stukje glas in het dessert. We zijn direct door de eigenaar bezocht - tandartskosten etc volledig vergoed en een waardebon voor een uitgebreid luxe diner met vip treatment mag je wel zeggen.

We blijven terugkomen want de bediening heeft zorg voor de gast, de gerechten uitstekend en de prijzen heel redelijk!

Aanrader in het pittoreske Loenen!

13. Mooie ambiance, goede kaart. Gangen lieten even op zich wachten maar was absoluut de moeite waard! Veel creativiteit in de gerechten!

14. Great high standard food with good pricing compared to the quality and competitors. Good, flexible service personell with a good background knowledge. Nice location too.

15. Pien 20 punten

Andre kwam ook ons welkom heten en ik vond dat een leuk gebaar.
    Inderdaad verder een zakelijke en formele sfeer in de bediening.
    Het eten was prima, maar het ontbrak aan uitleg.
    En door de overdaad aan decor van de gerechten werd het onoverzichtelijk.

Prijs/kwaliteit verhouding gemiddeld ok, wel aan de dure kant. We komen al jaren in het Amsterdammetje en komen zeker ook terug, maar kan me ook voorstellen dat we in de toekomst ook een andere keuze maken.

16. Tja, hier kunnen we heel kort over zijn, het was perfekt. We hebben ons laten verrassen door Andre Gerrits en zijn team. Zij hebben voor ons een acht gangen menu gekookt.

Dit alles was van uitzonderlijke kwaliteit, ik denk dat er voor de toekomst zeker een michelinster in zit, ook veel open wijnen en zeer attente bediening.

17. Bezocht 18-04-2009.

De ambiance is werkelijk super. Ook hebben we heerlijk gegeten, maar toch een paar minpuntjes.

Chef-kok Andre kwam ons persoonlijk welkom heten, vroeg of er items zijn die we werkelijk niet lusten; dit was niet het geval, dus concludeerde hij dat we het verrassingsmenu namen... we hebben geen menukaart gezien.

De gerechten die we kregen waren zeer smakelijk, maar sommige helaas niet echt verrassend.

Ook is het jammer dat de bediening je zeer "zakelijk" benadert: in telegram stijl vermelden wat er op je bord ligt en weg waren ze.

De wijnkaart werd pas na vragen gegeven, maar totaal niet toegelicht of een advies gegeven. Later hoorden we dat er een wijnarrangement mogelijk is; wij zijn er niet over geinfomeerd...

De flessen wijn die we hadden uitgekozen werden geopend, maar weer zonder enig commentaar. Het is leuk als de bediening iets over de wijnen vertelt. Ook al zijn dat dingen die je misschien al weet over de wijn.

Wij misten het enthousiasme van het bedienend personeel om iets te vertellen over de gerechten en de wijnen. Er was totaal geen interactie. Jammer.

Wij hebben met zijn vieren een gezellige avond gehad, lekker gegeten, de wijnen smaakten goed, maar deze puntjes wilden we toch onder de aandacht brengen.