De Basiliek in Lochem

Mediterraan genieten

In en nabij centrum.

Mediterraan restaurant de Basiliek (sinds 1994 een begrip in Lochem) is een intiem en informeel restaurant gevestigd in een gemeentelijk monument in het centrum op de Kleine Markt in het gezellige stadje Lochem.

Het pand bezit waarschijnlijk een oudere kern dan de voorgevel doet vermoeden. De 19de eeuwse lijstgevel verkreeg rond 1925 een nieuwe ijzeren pui in Amsterdamse Schoolstijl. Recentelijk is de tweede bouwlaag van de voorgevel gewijzigd en van een dikke structuurpleister voorzien. Het pand heeft dienst gedaan als smederij/ijzerhandel (vandaar de ijzeren pui) .
Het pand is markant gelegen in een reeks panden met min of meer historische gevels en
overeenkomstige bouwvolumes. Het vormt een karakteristiek ensemble in de nabijheid van de oude kerk en het stadhuis. Aan de rechter zijde bevindt zich een smalle brandgang. Datum plaatsing monumentenlijst 26-2-1991.

1271519205 94
1294291947 88
1419542028 84
1522019367 86

1. Hetty Helder

Prima gegeten in een fijne ambiance.

2. Heerlijk gegeten in een gezellige sfeer met prima bediening.

3. Heel erg leuk en knus restaurant. Erg leuk aangekleed van binnen. Er is veel oog voor detail! Er hangt een gezellige sfeer. Bediening is erg oplettend en vriendelijk, maar niet opdringerig wat heel erg fijn is. Wat wij vooral erg leuk vonden was dat de chefkok achteraf even aan tafel komt om te vragen of alles heeft gesmaakt, erg attent! Gerechten waren allemaal goed op smaak.
    Al met al een erg goed restaurant en zeker het proberen waard!

4. Jose Withag

Heerlijk gegeten met zn viertjes. Fijne bediening. 3 gangen menu was een aanrader!

5. Heerlijk gegeten.
    Heel vriendelijk personeel vlotte bediening.
    Mooie zaak echt een aanrader wanneer je lekker uit eten wilt gaan.
    Wij waren er op vakantie uit Zeeuws Vlaanderen!

6. Lekker gegeten. Complimenten aan de chef en de bediening :)

7. Goed gegeten. Personeel prima. Attente bediening.

8. Dick van Altena

Heerlijk gegeten.
    Fijne bediening.

9. Wederom weer heerlijk gegeten. Erg leuk personeel.

10. 2 uur lang zitten wachten op alleen een hoofdgerecht. Terwijl het helemaal niet druk was.
    Niet gaan eten als je een glutenallergie hebt, het personeel is niet op de hoogte van kruisbestuiving! En ze bieden ook geen alternatieven aan als een product niet mag.

Vlees was verder te doorbakken en taai.

De hond werd nog beter behandeld dan wij.....

11. Zeer goed gegeten en aardige bediening op een perfecte locatie in de binnenstad van Lochem.

12. Heerlijk gegeten met z'n vieren, zelf Voorde vijfde persoon die later aanschoof werd heel soepel nog even een hoofdgerecht gemaakt. Sfeer goed en veel gevoel voor humor van het bedienend personeel. Voor ons niet de eerste keer en zeker niet de laatste keer..

13. Ellis Lageweg

Een zeer gezellig en gemoedelijk restaurant met uitstekend eten. Keurige en vriendelijke bediening.
    Kortom een echte aanrader!

14. Schollema

Vooraf soort antipasti met garnalenkroketjes en lekkere aangemaakte olijven. Heerlijk lams stoofpotje gehad met grove groenten en een bijzonder bijpassende abrikoos. Met heerlijk gekruide vlaamse frieten. Maar vooral ook de rijst erbij was heerlijk. Voortreffelijke ijskoffie na. Tafelgenoten ook een lamspotje.
    Emad heeft zn best gedaan. En dat wisten wij zeer te waarderen. Gastvrouw zeer enthousiast en allert op indien je iets wilde. Top! Zeer geslaagd op een schitterende avond buiten op het terras.

15. Rob Reisner

Met 4 personen buiten op het terras gezeten en een 3 gangenkeuze menu besteld.
    Eten was goed maar de hoeveelheid (hoofdmaaltijd) was vrij karig en niet echt ruim voldoende voor 4 personen.
    De prijs/kwaliteit/volume verhouding is daarom ook een 6,5 als waardering.
    Vrij prijzig en hoeveelheid houdt niet over, kwaliteit van het eten is dik in orde en gewoon goed.

16. Gezellige mensen en heerlijk gegeten.

17. De bediening is zeer gastvrij en vriendelijk. De kaart is niet heel uitgebreid maar wij hebben heerlijk gegeten, en genoten van de lekkere biertjes.

18. Diepenheim

Lang, zeer lang moeten wachten op het hoofdgerecht. Bovendien werd om de haverklap door meerdere medewerkers gevraagd (werd bijna gênant) of we nog wat wilden drinken. Wat wij wilden was eten en niet ons vol laten lopen met drank. We hebben vriendelijk aangekaart dat zo lang wachten niet kan. Toen mijn man afrekende kwam er een excuus en werd ons een drankje (als mosterd na de maaltijd) aangeboden. Aangezien we weg moesten hebben we dit afgewezen. Het was charmanter geweest dit tijdens het lange wachten aan te bieden. Kortom onze eerste keer hier en helaas een teleurstellende ervaring.

19. Gisteren (30 april) voor het eerst bij de Basiliek gegeten. Vriendelijke ontvangst en bediening. Echt lekker gegeten, jammer dat we niet in de buurt wonen anders zou ik hier zeker vaker eten. Echt een aanrader!

20. Riek Dekker

Heerlijk eten en een bijzonder vriendelijke en attente bediening.

21. E.Schaper

Een krap afgepaste maar lekkere maaltijd. De salade die wij voor 2 personen kregen was lekker maar aan de weinige kant.

22. Met 4 personen prima gegeten. Snelle adequate en vriendelijke bediening met begrip. Alle vier tevreden. Jammer dat het niet ietsje drukker was. Maar in deze regio is het nooit echt druk in deze tijd (eind mrt) dus niet de schuld van het restaurant. We komen weer terug!

23. Gezellig, klein en intiem restaurantje in het oude centrum van Lochem. Samen met mijn collega lekker getafeld en een biertje gedronken. Was allemaal dik voor mekaar: lekker eten, mooi biertje en bijzonder aardig personeel. Als je Lochem aandoet zeker een aanrader!

24. Wim Slagter

25. Erg lekker gegeten, goed aan de maat en vlotte en attente bediening. De plannen voor een volgende keer zijn al gemaakt… Komen hier graag nog een keer.

26. Zeer lekker gegeten en prima bediening.

27. Heerlijk gegeten!

28. Evert & Jessie

Leuk gezellig restaurant met goede bediening en lekker eten voor een aantrekkelijke prijs.
    Aanrader!

29. Goed eten voor een goede prijs. Zeer vriendelijke bediening!

30. We hebben een heerlijke maaltijd gehad met een goed glas wijn. Ondanks dat het later wat drukker werd was er nog steeds persoonlijke aandacht. Ook straalt het restaurant sfeer uit met oog voor detail. De open keuken wekt dan nog eens extra vertrouwen. Al met al een aanrader.

31. Goede service klantvriendelijk.
    Alles was top, zelfs voor de hond.

32. We hebben heerlijk gegeten. Alles tegelijkertijd op tafel. Prima bediening.

33. Lydie en Wim

Heerlijk gegeten met de familie (6 personen) op het terras. De kaart bood een ruime keuze en er was voor elk wat wils. De kwaliteit was prima en de bediening was erg vriendelijk en attent.
    Een aanrader!

34. ans en ernst

We zijn uitgenodigd door vrienden om in de Basiliek te eten. Een heel goede ervaring. Tijden niet zo lekker buiten de deur gegeten. Personeel zeer vriendelijk en attent en wekten in ieder geval de indruk hun werk met veel plezier te doen. Een aanrader.

35. Gert-Jan

We hebben zaterdag heerlijk gegeten. Prima kwaliteit. Mooi opgemaakte borden! Buitengewoon vriendelijke bediening!! Dus voor herhaling vatbaar!

36. Fam. Buurman Arts

Geweldige ontvangst met een glimlach van ontvangst tot het afscheid.
    Heerlijk eten, fijne bediening en een hele fijne sfeer.
    Bedankt.

37. Het eten was goed. Genoeg en lekker. Geen culinaire hoogstandjes. Je eet lekker en niet al te duur.

38. Arianne

Voor het eerst bij De Basiliek wezen eten gisteren op ons eerste huwelijkslustrum; dat we dit niet eerder ontdekt hebben in onze eigen gemeente! Heerlijke relaxte sfeer, vriendelijke bediening en prima gegeten. Ik twijfelde en op aanraden van de eigenaresse de saté Basiliek genomen: die kan ik nu iedereen aanraden! Hier eten is absoluut voor herhaling vatbaar....

39. Vriendelijke mensen , heerlijk eten en voor de prijs hoef je het niet te laten dus reserveer zou ik zeggen!!😋

40. l.kokshoorn

zeer goed. culinair voortreffelijk evenals de bediening en de prijs. Klasse

41. Matthijs en Marije

Erg vriendelijke ontvangst, chique uitstraling, eten ruim voldoende en voortreffelijk. Zeer attent personeel. Komen beslist terug als we weer eens in deze streek zijn.

42. H.A. van Hengel

Heerlijk gegeten; om te onthouden en als we in de buurt zijn zeker nogmaals bezoek waard.

43. R. Tissen

Heerlijk gegeten! Vriendelijke bediening! Prettige sfeer! Perfect voldaan aan een extra verzoek!

44. Fam.van Winsen

Heerlijk gegeten, zeer goede keuken, fijn personeel.
    Gezellige ambiance.

45. henk oortgijs

Goed en met zorg bereid eten. Prettige en je tot elkaar brengende ambiance. Wellevende bediening. Van harte aanbevolen!

46. Raymond Jong

Zeer goed.
    Prima prijs/kwaliteit verhouding.
    Lekker ontspannen gezeten.

47. Eten was perfect aardige bediening. Komen zeker terug.

48. Vriendelijk ontvangt en het eten was goed.

49. Marije Vermeulen

Aanrader! Goed eten, warme bediening, prettige sfeer en betaalbaar.

50. Gisteren heerlijk met zijn tweeën bij de Basiliek gegeten om ons 15-jarige huwelijk te vieren.
    Goed en erg lekker als altijd! Fijne sfeer en we hopen er de komende 15 jaar van te mogen blijven genieten!

51. Een restaurant dat een warme uitstraling heeft met zeer vriendelijk personeel. Traditioneel komen wij hier ieder jaar met Valentijnsdag. Echter de kwaliteit van het eten loopt steeds verder achteruit. Deze teruggang kondigde zich tijdens de afgelopen kerst reeds aan en helaas werd dit afgelopen dinsdag bewaarheid. De varkenshaas was droog en had een harde korst en niet rosé van binnen. De kogelbiefstuk was niet mals. Deze was aan de ene kant doorbakken en liep geleidelijk aan over naar medium terwijl die ook nog eens niet warm was. Ter garnering lagen op de borden koude groenten bestaande uit enkele schijfjes wortel en een aantal sperzieboontjes. Bij dit alles werd een gigantische schaal friet geleverd dat in geen verhouding stond met een wel heel klein schaaltje rauwkost wat overigens wel goed smaakte.
    Andere jaren kregen de vrouwen een leuke attentie ter ere van Valentijnsdag. Dit jaar werd er geen aandacht aan besteed. Jammer!

52. Ontzettend lekker gegeten, de sfeer was gezellig en de bediening goed. Het toetje zag er prachtig uit en smaakte net zo. We komen zeker terug.

53. Gezellig restaurant en lekker gegeten voor een mooi prijsje!

54. Mariet Goorman

Heerlijk uit eten geweest bij de Basiliek. Lekker eten voor een prima prijs in een gezellig restaurant waar de bediening prima is.

55. Henk Hagen

We hebben met 6 personen genoten van het kerstdiner. Al was een ruime keus aan gerechten en iedereen was zeer te spreken over smaakvolle bereiding. Het personeel was uitmuntend en attent bij de bediening en hadden duidelijk plezier in het werk. De ambiance is gewoon gezellig en sfeervol. Een dikke aanrader was ons betreft.

56. Jammer dat (door drukte de vorige dag) niet meer alles beschikbaar was van de menukaart. Tevens wat "verwarring" over het feit dat drie van de vijf gebruik maakten van het keuzemenu, maar werd netjes opgelost. Heerlijk gegeten!

57. John van Ballegooijen

Uitstekend gegeten; vooral de hertenbiefstuk was van een goede kwaliteit.
    Restaurant is waard om genoemd en gepromoot te worden.

58. In één woord geweldig. Mooie zaak en zeer vriendelijk personeel. We hebben heerlijk gegeten.

De Taizikie met brood was zoals het hoort te zijn. De zalm op een bedje van spinazie met daarbij rijst en witte wijn saus was volgens mijn man ontzettend lekker. Zelf had ik de vegetarische mousaka. Ook heel lekker. Wel jammer dat deze versie er niet was met gewoon gehakt. Misschien een tip, maar de vegaversie was zeer de moeite waard.

Ik kan deze zaak bij iedereen die van mediterraans eten houdt aanraden.

59. Heerlijk gegegeten samen met mijn partner. Sfeer goed, gezellig, aardig personeel, super lekker gegeten. Als we weer in de buurt komen van Lochem gaan we zeker weer.

60. Lang geleden dat ik zo lekker heb gegeten. Een mals stukje vlees, goed bereid en goed van smaak. Het driegangenmenu is waar voor je geld! De serveerster was vriendelijk en kundig. De ambiance strak maar sfeervol. Een aanrader!

61. Francisca

Voor de 2de keer hier heerlijk gegeten. Alles voelt prettig aan: de sfeer, de bediening, de inrichting en als dan het eten geserveerd wordt, ben je helemaal gelukkig.

62. W.Hoftijzer

We hebben heerlijk gegeten, ook onze gasten vonden het eten lekker. Toetjes niet te groot maar fijn van smaak en een prima sfeer.

63. Heerlijk buiten kunnen eten. Wij hebben gebruik gemaakt van het keuzemenu. Vriendelijk personeel en een goede prijs kwaliteit verhouding.

64. Edith van Eijk

Altijd goed en lekker eten. Fijn restaurant om te zitten, niet teveel herrie, dus prettig praten met tafelgenoten. Altijd even praatje met Jolande. Gewoon fijn restaurant.

65. Wij hebben erg lekker (en ook voldoende) gegeten bij De Basiliek. We hadden een prima plek achterin de zaak, in het verlaagde gedeelte. Het was er gelukkig niet al te druk toen wij er waren. Prima prijs/kwaliteit verhouding wat het eten betreft. Vriendelijke bediening. Een aanrader wat ons betreft.

66. We hebben lekker gegeten, maar het was wel erg rustig. Ook de bediening liet enigszins te wensen over.

67. We hebben er lekker gegeten, ook positief was de vriendelijke en vlotte bediening. We hoefden niet al te lang te wachten, wat voor de kinderen weer prettig was. Value for money. Ik vond de akoestiek ook prettig, er was nog een goed gesprek te voeren.

68. Gerda Lammers

Heerlijk gegeten bij ons favoriete restaurant.
    Gezellige sfeer en heel goede kwaliteit eten, echte aanrader!

69. Heerlijk gegeten, goede prijs/kwaliteit verhouding. Vriendelijk personeel, geen gehaast, je kunt lekker en rustig tafelen. Zeker een aanrader!!

70. Lekker gegeten samen met een vriendin, prima kaart met genoeg keuzes! Enige puntje is dat het dessert warm hoorde te zijn maar koud was, was jammer maar verder prima. Gezellig zitten, je wordt niet weggekeken, snelle bediening dus al met al een aanrader :)

71. Was goed en lekker, geen gehaast. Een aanmerking, alleen een bakje sla verder geen groenten, dat kan verbeterd worden met een extra groentensoort erbij. Bediening goed en vriendelijk.

72. Driek van de Vondervoort

Gezellige sfeer, leuk personeel en prima prijs-kwaliteitverhouding. Een aanrader als je het mooie Lochem bent!

73. G. Wanders

Uitstekend gegeten. Prima sfeer. Heel verzorgd. Je voelde je gast, dus welkom. We komen graag terug.

74. Heerlijk gegeten.

75. Ellen Fruke

Heeerlijk gegeten, ook glutenvrij. Een aanrader!

76. Heerlijk gegeten. De garnalen pasta is zeker aan te bevelen, eveneens de fles malbec.

77. Dit was voor mij de tweede keer dat ik bij de Basiliek heb gegeten en wederom tot volle tevredenheid. Ondanks dat er niet zo'n ruime keuze is bleek wederom dat wat er op tafel komt goed van smaak is en wat ik ook belangrijk vind, een mooi plaatje is.
    De bediening is correct, vriendelijk en behulpzaam. Ook dit was beslist niet de laatste keer.
    Loek Diemel/Borne

78. wijnand broer

We hebben er 8 januari heerlijk gegeten en voelden ons écht als gast behandeld in een sfeervolle omgeving. We hebben gebruik gemaakt van de AH restaurant actie: een leuk 3-gangen menu, waaruit wij gekozen hebben voor de zalm, zowel bij het voor-als hoofdgerecht. Een adres om terug te keren!

79. Vriendelijke bediening en ook snel. Prima gegeten, maar voor een medi keuken verwacht ik wat meer smaak. (En miste bv ook een heerlijke knoflook geur als je binnenkomt). Vond het dan ook te "vernederlandst". Ook de inrichting deed niet medi aan, te modern. Ik had bij het reserveren aangegeven dat mijn man jarig was, maar hier werd niets mee gedaan. Gemiste kans, een klant zal op z'n minst een felicitatie zeer waarderen.
    Leuk restaurant, maar de term Mediterrane vinden wij niet geheel passend. Vandaar een 5 voor de sfeer. Maar verwacht je gewoon lekker eten, met prima wijn in mooie grote glazen en een vriendelijke bediening, dan zeker een aanrader om eens te proberen!

80. Voor de tweede maal hier gegeten. Nu binnen. Wat ons direct opviel was dat we weliswaar naar onze tafel werden begeleid, maar de jassen werden niet aangepakt. Ook werd niets verteld over een kapstok. Dan maar over de rugleuning van de stoel. Het eten en de wijn waren echter wel goed, dus toch een prima avond gehad.

81. Het was weer heerlijk eten en een zeer prettige bediening.

82. H.Fleming

Een sfeervol restaurant, fijne bediening en natuurlijk erg lekker gegeten!

83. Sjanniee Soete-Blox

Het eten was goed. Prijskwaliteit te duur. Jammer dat ze mijn verjaardag vergeten waren.

84. Hans en Nelly Bonhof

Wij wonen in Zuid-Frankrijk vlakbij de Middellandse Zee en de Spaanse grens. Wij weten dus hoe de Mediterrane keuken smaakt. De Basiliek weet dit op voortreffelijke wijze te evenaren. Het eten was voortreffelijk! In de Midi eet men laat en dus kan men ook laat aan tafel blijven zitten. Hier zou de Basiliek nog iets kunnen leren. De schoonmaak begon al toen wij nog wilden natafelen. Een beetje storend. Maar al met al toch een aanrader.

85. Gerrie Spenkelink

Lekker gegeten. Vriendelijk personeel. Goede prijs/kwaliteit verhouding.

86. Lekker gegeten, sfeer en bediening prima. Wel erg beperkte kaart. Geen keuze voor een vegetarier en twee van de vijf desserts niet meer voorradig. Hier valt nog een slag te slaan!

87. Robert Allard

Buiten de deur eten is een kwestie van smaak, en smaken verschillen. Bij de Basiliek eet je in een fijne, intieme sfeer. Het eten is prima, maar, en hier komt mijn persoonlijke smaak, het vlees had iets meer zout mogen hebben en de aardappels iets minder. De service was top, net als de bediening. Niet opdringerig, vriendelijk en precies wat het moet zijn. Ik werd bij binnenkomst meteen gefeliciteerd met mijn 50e verjaardag. Doet het altijd goed. Een minpuntje waren de kleine tafels en de grote menukaarten. Je ziet het vrijwel overal. Kleine mooi aangeklede tafels. Bij de Basiliek vind je op een tafel voor 3 personen een fles wijn, een fles water, een kaarsje, een schaaltje chips en 2 servetten met bestek op je tafeltje. En daar komen dan nog twee drankjes bij - 2 flesjes, 2 glazen - 2 borden met eten en ongeveer 4 schalen met wat er bij de gerechten wordt geserveerd. Dat is een hele tafel vol. Maar het belangrijkste was bij de De Basiliek dik in orde.

88. Heerlijk gegeten, prima service met een persoonlijke noot!

90. Na een middagje thuis bankhangen op, deze trieste zondagmiddag gezellig met Jolanda naar De Basiliek, 2 minuten lopen. We hadden een prachtig plekje bij het raam.

We hebben heerlijk gegeten en natuurlijk ook heerlijk genoten van de fantastische kookkunsten van de kok. En zeker niet de laatste keer!

Onze dag was weer helemaal goed.

91. Het was een beetje rustig toen ik hier at, maar onterecht: enorm lekker gegeten voor niet al teveel geld, en de bediening was zeer vriendelijk en bekwaam. Als voorgerecht een stukje brood besteld met de verwachting een saai stukje stokbrood te krijgen, maar dit bleken superverse breekbroodjes te zijn, erg lekker. Als hoofdgerechten varkenshaas met mozzarella (met hele lekkere saus, misschien wel een van de lekkerste hoofdgerechten die ik ooit heb gehad) en een spies van ossenhaas. Persoonlijk had ik de tiramisu liever iets zoeter gehad en de achtergrondmuziek iets minder nadrukkelijk aanwezig.

92. Het was op zondagavond wat stilletjes. Door de opening van het Raedthuys?? Maar het was hier weer uitstekend. Een prima voorgerecht, de kogelbiefstuk goed gebakken. Het dessert viel me wat tegen, de combinatie van caramelblokjes bij het ijs niet zo geslaagd. De lekkere huiswijn: een Merlot uit de Pays d'Oc. Al met al een goede prijs-kwaliteit verhouding. De sfeer zou iets gezelliger kunnen, bijv. met een zacht muziekje op de achtergrond?

93. Mariska Ruesink

Gezellig restaurant. Heerlijk eten. Vriendelijke bediening. Prijs eten goed.

94. Gezellig restaurant.De biefstuk was heerlijk; we hebben heerlijk gegeten.

95. H.. Seesink

Wij waren met een groep van acht personen een weekend in Lochem in hotel "Hof van Gelre". Na een stadswandeling hebben wij restaurant De Basiliek bezocht voor een diner. Alle personen waren verrast door de gezellige ambiance van het restaurant, de keurige bediening en gastvrijheid van de restauranthoudster. Ook de gevarieerdheid van het menu en de prijs kwaliteit verhouding vonden wij zeer goed.

96. Erg gezellig restaurant, hele leuke bediening, en onwijs lekker eten voor een betaalbare prijs

97. Josefien Spoelder

Prima gegeten. Sfeer in restaurant vonden wij formeel, tikkeltje decadent. Mag best iets losser qua sfeer en inrichting. Keuken is goed.

98. Super lekker en goed gegeten. De Baseliek is een sfeervol en gezellig restaurant waar je prima kunt eten.

99. Weer heerlijk gegeten. Eigenlijk altijd een goede keus om daar te eten. Op de kleine markt in Lochem is het ook nog eens gezellig zitten met al die terrasjes in de buurt.

100. Hans en Ellen

Zaterdagavond 22 maart superlekker gegeten. Jammer dat het restaurant niet in Winschoten gevestigd is (dan zouden we er zeker vaak gaan eten!).

Volgende pagina