Rondom het restaurant (betaald tot 22.00 uur)
    Parkeergarage Hoeksterend op 400 mtr (24 uur per dag)
    Parkeergarage Oosterstraat op 40 mtr

• OV

Buslijn 31 vanaf cs (halte voorstreek)

ma Gesloten

1276591977 87
1325920236 89
1503501968 90
1612024138 86

1. Top restaurant, gerechten zien er niet alleen prachtig uit, maar de smaak is perfect. Goede combinaties, origineel, met heerlijke kruiden.
    Aantal gerechten sowieso 4,5, maar je krijgt waar voor je geld 👍

2. Bert Boersma

Groep vakmensen met heel veel liefde voor het vak.

3. By Us is een klein restaurantje in het centrum van Leeuwarden met voor ons de sfeer van een hip huiskamerrestaurant. Er wordt alleen gewerkt met verrassingsmenu's. Wij hadden 6 1/2 gang met 1 maal een bijpassend wijnarrangement (All inclusive zoals dit heet op de website). Echter het aperitiefdrankje en de koffie zijn helaas nooit geserveerd. Tafelwater en brood is inbegrepen. Heerlijk gegeten, topkwaliteit. De porties zijn echter te minimaal voor deze prijs. De bijpassende wijnen waren zeer goed en ook wat gedurfd hier en daar. De dessertwijn was heerlijk gematcht. De rekening voor 2 personen inclusief 1 bijpassend wijnarrangement en 1 speciaalbier was tegen de € 184,00. We hebben een gezellige avond gehad met heerlijk eten maar er zijn toch genoeg goede alternatieven voor deze prijs.

4. Tatjana

Wat een fantastische mooi opgemaakte heerlijke gerechten! Verrassend zijn ook de amuses in alle opzichten(presentatie, samenstelling en snaken). Heerlijke goed bijpassende wijnen, vergezeld van authentieke verhalen. Een aanrader voor ieder die houdt van smaakvol eten in fijne no nonsense ambiance. Verfrissend is ook het “water… gewoon in leuke flessen op tafel zetten”; geen gedoe dus.

5. Dit is een restaurant als je van bijzondere gerechten en fijne smaken houdt. Als je je maag gevuld wilt hebben moet je hier niet naar toe gaan. We hebben een gezellige avond gehad met heerlijke wijnen en bijpassende gerechten, maar toen we naar huis toe liepen keken we toch met een schuin oog naar de snackbar (maar dat kan ook aan ons liggen natuurlijk). De prijzen zijn aan de hoge kant.

6. A.M. Nortier

Bijzonder heerlijk gegeten. Gevarieerde gangen; juist ook de vegetarische varianten.
    Lekkere amuses tussendoor en het ziet er prachtig opgemaakt uit!
    Complimenten!

7. Voortreffelijk !! Ja hoor, ook wij hebben hier mogen genieten van de verrukkelukke smaaksensaties en bijpassende uitstekende wijnen van/bij het verrassingsmenu.. want zowel de vlees/vis, als de vegetarische gangen, na een bataljon aan zeer smakelijke amuses, waren gewoon geweldig goed en ook verrassend idd.. overigens prachtige mini-plaatjes telkenmale.. en ja, fantastisch lekkere begeleidende wijnen, maar misschien wel ietwat aan de prijs.. maar wat een heerlijke kaasplateau en last but not least bij de prima koffie echt zeldzaam lekkere homemade koekies en chocolade.. uit de kunst, een heerlijke afsluiter.. uit goed voor u, haha..
    bediening was voorbeeldig (maar eerst een wel wat heel erg hoog tempo moeten corrigeren) bijzonder plezierige ambiance, wat je van buitenaf niet direct zou verwachten.. aanrader !!

8. Mark terpstra

Super gegeten alle gerechten waren vernieuwend en top op smaak, ik zal iedereen aanraden om hier te gaan eten.

9. 28-10-2017 Om 19:30 uur.
    Bord/schaal was heet maar het vlees wat erin lag koud, bij het hoofdgerecht Hertenbiefstuk was het bord ook weer heet maar de biefstuk was koud/lauw en het personeel nam niet eens de moeite om te vragen of het heeft gesmaakt of smakelijk eten te zeggen. Erg slecht…

10. M.hilberts

De hele avond was een culinaire verrassing met een prima prijs/kwaliteitverhouding.
    Een echte aanrader!

11. marijke blom

Wat een verrassing daar aan de "over de kelders". Alhoewel ik qua eten helemaal niet zo van een verrassingsmenu houd, was het dit keer meer dan raak. Geweldig 3,5 gang met de meest verfijnde gerechten. Elk gerecht was een smaaksensatietje op de tong. Wijnarrangement echter behoorlijk aan de prijs met 6 euro per glas. Prettige en toegewijde zwarte en witte brigade en gelukkig geen luide achtergrondmuziek. Tot ziens en zet 'm op!
    Marijke blom, Rotterdam.

12. Sfeervol restaurant, uitgebreid getafeld met heerlijke verrassende gerechten en een puike bediening.

13. Elbrich Wind

Super lekker en heel bijzonder gegeten! Bijzonder origineel en je smaakpapillen genieten!

14. Een aanrader!! Vorige week hebben we bij het "nieuwe" By Us gegeten. Eerlijk is eerlijk, eerst geprobeerd te reserveren bij een ander restaurant, maar deze zat vol. Vandaar toch gekozen om kennis te maken met de nieuwe eigenaren van "By Us" en hun manier van koken. We waren een beetje sceptisch, aangezien het andere altijd zo super was, maar...ontzettend goed!! Erg blij verrast!!!

We hebben de vijf gangen gedaan en iedere gang was een verrassing! Kom je voor een tomatensoep met ballen en een schnitzel, tja dan ben je in dit restaurant echt verkeerd. Iedere gang was een kunstwerkje met enorme smaakbeleving. Bijzondere bijeen gebrachte smaken, er was duidelijk over elk gerecht goed nagedacht!

De bediening was heerlijk normaal! Geen poespas en stijf gedoe! Dit restaurant bewijst dat culinaire hoogstand niet alleen bedoeld is voor de "hoge stand". Culinair past het restaurant in het rijtje van Eleve, Us Heit, Eindeloos enz. maar in de bediening minder stijf gedoe.

Ik hoop dat er een mooie wisseling is in het menu, waardoor we hier vaak eens even kunnen aanschuiven! Tip: misschien meer gebruik gaan maken van biologische producten.

Al met al een aanrader! Snel reserveren!

15. The food, service, experience. All, was AMAZING! I would recommend this restaurant to everyone!

16. In 1 woord zalig. Genoten van alles, de wijnen, het eten, en de sfeer.

17. Super avond, heerlijk gegeten. Mooie wijnen gedronken.

18. Uitstekend gegeten. Zeer originele gerechten. Leuke sfeer en goede gastvrouwen. Voor mijn vrouw en ik een ster waard.

Voor de nieuwe eigenaren in de nabije toekomst zal het een uitdaging worden.

19. Stuart Addison

Echt een genot om BY ÚS te eten. Gewaagde experimenten gecombineerd met uitstekende service.

21. Heerlijjk gegeten, gastvrij ontvangen en super parkeerservice!

22. Danique Molenaar

Het restaurant is nogal langwerpig, waardoor je weinig van de andere restaurantgasten ziet - dit zal de ene persoon als voordeel ervaren, en de ander als nadeel. De bediening is beleefd, maar ook wat afstandelijk decadent. Ons voorgerecht was auberginecarpaccio, maar wij konden op ons bord niets herleiden dat daarop leek. Het was in feite een groot bord met een plasje saus, waar gefrituurde kruidentakjes op gelegd waren. Als hoofdgerecht hadden we tomaten met bechamelsaus, misogroenten, gerookt tomatensap, oregano en wilde paddenstoelen. Dat kwam neer op een bord met saus, waarin stukken tomaat en paddenstoel verdronken. Gerookt tomatensap? Niet geproefd, niet gezien, evenals de oregano. Wel vond ik bij toeval een stukje plastic in de saus, gelukkig zag ik het op tijd en kon ik het aan de bediening melden. Bleek het een afgebroken dekseltje van een plastic kruidenpotje te zijn. Als goedmakertje wilden ze me een kop koffie aanbieden. Het nagerecht was erg lekker. Het bord was mooi opgemaakt en het suikerbroodijs met hazelnootspeculaaskoek smaakte uitstekend. Voor mensen die graag interessant doen over eten is dit wellicht een aanrader, maar als je voor gezelligheid, lekker eten en normale porties gaat, kun je By Us beter voorbij lopen.

23. Leuke, attente bediening. Goed, verrassend eten. Alleen de ambiance heeft wat meer pit nodig.

24. Leo Schoonmade

25. G Roosjen

Warme ontvangst en een fijne sfeer in het restaurant. Verrassende gerechten op mooi opgemaakte borden. Goede wijn. Al met al een goede kennismaking. Een restaurant waar we zeker vaker naar toe zullen gaan!

26. F. Leeman

Na een prettige ontvangst verrast met een leuk welkomstdrankje. De kaart was duidelijk en aan te passen al naar gelang de wensen. De wijn was bijzonder en begeleidde zowel het voorgerecht als hoofdgerecht op een verfijnde wijze. Opvallend en verrassend waren de verschillende arrangementen waarin gepresenteerd werd. Als met al een goede kennismaking met een zich nadrukkelijk onderscheidend restaurant, waarvan je er - niet zo gauw - een tweede vindt in Fryslân.

Annie en Frans

27. Wij hebben echt zalig gegeten. Alles met zoveel zorg en aandacht bereid. Verrassende combinaties, warme en prettige bediening, kortom een heerlijke avond. Af en toe reizen we speciaal van uit Utrecht om hier te eten. Tot de volgende keer.

Dieuwke en Paulus

28. Stefan van Engelen

5 gangen Fries menu gegeten. Alles was goed verzorgd en heerlijk. Bijpassend wijnarrangement was ook top!

29. Metje Tolsma

Afgelopen vrijdag heb ik met drie vriendinnen uit de Randstad gegeten bij By Ús.
    Het menu van € 30 werd voorafgegaan door een zeer originele en lekkere amuse van het huis.
    Niet alleen de opmaak van de gerechten, maar ook de kwaliteit van de Friese (streek)producten was werkelijk uitstekend. De drank- en wijnsuggesties voldeden helemaal aan onze smaak, de bediening was uiterst vriendelijk, behulpzaam en oplossingsgericht.
    Van harte aanbevolen!

30. Dit restaurant verdient echt een top waardering. Elk onderdeel was subliem. Als we in de buurt zijn springen we zeker nog eens binnen, want zo lekker eet je zelden voor zo'n prijs. Nogmaals een dikke proficiat en veel succes in de toekomst. Zeilers uit de omgeving van Gent, België.

31. Kwamen het tegen en het bleek een echte verassing!

De gastvrouw was erg kundig, vol humor en zeer vriendelijk. Drankjes heerlijk. De sfeer is perfect. Knus, leuk uitzicht (mensen kijken bij het raam).

Het eten was spannend en erg lekker. Goede combinaties van spannende locale producten. Alles was passend en mooi gepresenteerd.

De salade bij de main vond ik minder. Zowel culinair als presentatie. Op het oog simpel en yoghurtachtig en zo smaakte het ook.

Ik kom er zeker terug om de overige gerechten uit te proberen!

Bedankt!

32. Ton en Elly van den Berg

Zondagavond met 5 personen hier gegeten. Ieder een ander menu, maar we zijn het er unaniem over eens, dat dit restaurant net even boven alle andere restaurants uitsteekt. Het eten was een waar feestje en de bediening erg aangenaam. Prijs kwaliteit verhouding is goed. Horen volgens ons met dit niveau bij de toppers van friesland.

33. We waren met z'n zessen op sterrenjacht in het Noorden. Na drie sterren restaurants (absolute toppers) wilde we iets avonturieren, nou dat werd het. Een heerlijk Fries avontuur. Wat een fantasie in de keuken en wat een durf om een schaaltje Ras patat te serveren, wij dachten dat het niet meer bestond, pure nostalgie en wat zijn ze toch lekker. En hier spreekt het avontuur van de chef uit, gewoon als het lekker is serveer ik het ook. We aten voor een derde qua bedrag in vergelijking met de sterren zaken, maar we hadden 100 % plezier door de durf van de chef. En het nagerecht van o.a. suikerbrood ijs moet gewoon een Fries Nationaal Gerecht worden. De gastvrouw verdient zo wie zo een ster in de Michelin want iemand die zo met hart en ziel gastvrouw is moet een onderscheiding krijgen. Dit is een restaurant waar Leeuwarden, Friesland eigenlijk het hele Noorden trots op moet zijn.

34. Bijzonder dat is zo veel goed recensies zie.. In het weekend voor de eerste keer hier gegeten...

Inrichting...gezellig en sfeervol..
    Bediening..vooral een compliment voor de jonge dame zij doet het echt heel goed..
    Eten.. Borden mooi opgemaakt..
    - Kwartel, redelijk maar zeer klein portie
    - Carpaccio.. ik heb nog steeds de olijfolie smaak in mijn mond...Eerste keer dat ik carpaccio met olijfolie op mijn bord kreeg voorgeschoteld.(teveel olijfolie die veel te overheersend was)...niet lekker...
    Hoofdgerecht:
    - Snoekbaars: was goed maar niet bijzonder (al hadden we wel wat meer snoekbaars op het bord verwacht ) bord weer leuk opgemaakt..
    - Scharrelvarken: vlees was lauw...groente was er niet afgezien van een paar zeer zeer kleine stukjes aubergine (bij het scharrelvarken) en een schaaltje gesneden sla met een paar stukjes spek en een smaakloze dressing(bij recensie van 5 januari ook al een opmerking over geweest, wordt kennelijk niets mee gedaan)...Geen schaaltje met wat aparte groente, helemaal niets... En dan als klap op de vuurpijl, geen gebakken aardappeltjes of iets waarvan je denk mmm dat ziet er goed uit, nee... patat!!... een schaaltje raspatat met mayonaise!...we kregen echt het gevoel dat we in een snackbar zaten. Hoe bedenkt je het!!!

Enige echt goede complimenten die wij hebben zijn voor de gastvrouw(de jonge dame, die net haar mbo studie had afgerond) en de inrichting..Voor de prijs ad +- euro 90, zonder nagerecht (daar hadden we geen zin meer in)..vinden wij de prijs in geen verhouding tot het eten..

Samenvattend...geen bijzonder restaurant...

Gerard en Koning

35. Hilda Schram

Je fiele je daliks as je deryn komme wolkom en dat bliuwt sa sa lang as je der binne. De ynrjochting is tige oangenaam en fersoarge. De kaart is ferrassend en datjinge wat op tafel komt binne wiere keunsstikjes mei diverse goed by inoar passende en dochs kontrastearjende smaaksensaasjes. De wynkaart is tige goed en de wynadvizen meitsje dat je hiele goede kombinaasjes krije.

36. Dit is het beste restaurant waar ik toe nu toe heb gegeten.De bediening,smaak,creativiteit,prijs etc. was allemaal uitstekend.Overal is goed over nagedacht.

Wij komen binnenkort zeker weer!

37. Warme ontvangst door de eigenaresse Ypie v/d Lei. Vriendelijke bediening. Samen met onze vrienden heerlijk gegeten! Misschien een aanrader om er nog een warme groente bij te serveren en de salade iets op te leuken. Een aanrader om je bij BY ÚS te laten verwennen!
    Douwe, it iten wie tige lekker!

Mei golle groetnis,

Douwe en Mieke Huizinga.

38. Zelden zó lekker gegeten! Alles! Terwijl ik toch echt een kritische eter ben. De carpaccio voortreffelijk en vernieuwend. ( het hapje vooraf van het huis niet alleen mooi maar ook verrassend van smaak) Het hoofdgerecht wild zwijn....wéér uit de kunst. De enige reden om geen 10 te geven is de tamelijk fantasieloze salade. Vanzelfsprekend was bij de creatie van de gerechten goed nagedacht over de presentatie; ook dat is fijn. Ik kan iedereen aanraden eens "by us" te gaan tafelen!

39. Sietske de Boer

We hebben heerlijk gegeten, heerlijk gedronken, bediening prima, vriendelijk en behulpzaam.

40. Service goed bedoeld, maar te vaak bij/aan de tafel. Kwaliteit eten matig-redelijk (meer uiterlijk dan echte goede smaak), koffie (espresso) matig.

41. Gezellig, heerlijke amuse, zalige wijn! Fantastisch dat het biologische eten is en op een heerlijke wijze bereid. Het kalfsribstuk is een aanrader. Maar ook het vegetarische taartje en de eend waren erg lekker. Ze hadden rekening gehouden dat we een afspraak hadden later op de avond, dus we hebben ontspannen kunnen genieten! We komen nog eens..

42. Gezellig restaurant met uitstekende service. Ik vond mijn voorgerecht, bot met inktvis niet zo lekker. Hoofdgerecht (hert) en toetje ( friesecdumkes) waren heerlijk. We komen zeker terug !

43. Douwe en Ypie weten goed wat hun gasten verwachten. Kwaliteit ! En dat krijg je hier ook. Tot in de puntjes worden de gerechten bereidt, en zorgen Ypie en Ilse als gastvrouwen dat het je verder aan niets ontbreekt.

44. Ontzettend lekker 5 gangen diner gehad met wijnarrangement. Een echte aanrader.

45. Fantastisch lekker en gezellig. Kundige service en weten goed in te schatten wat het gezelschap wil. Fantastische verassende amuse.

46. Super gegeten hier! De bediening was top en het eten echt héérlijk! Wij komen zeker terug.

47. P.Bruining

Wat hebben wij hier fantastisch gegeten half februari! De bediening is uiterst professioneel. De kaart is gevarieerd en de borden zijn net kunstwerkjes, en de de smaak is uitstekend! Nog nooit zulk mals vlees geproefd en de vis was zo goed bereid, dat het net leek of de stukjes smeltten op de tong, echt geniaal lekker. Ze werken met regionale en biologische producten en dat is een goed uitgangspunt.

De open keuken zit in het midden van het restaurant en je kunt zien waar de koks mee bezig zijn, dus geen geniep in de keuken.

Kortom, dit retsaurant verdient de hoogste notering, echt super en hier komen we zeker terug!

48. Zeer correcte bediening, prima eten met fraaie presentatie. Voor een avond uit eten, zeer betaalbaar! Prima adresje in Leeuwarden.

49. Martijn

50. Stephanie

Gezellige inrichting, heerlijke plek bij de open haard, super bediening (en dat zien we niet vaak meer!) en een heerlijke kaart!

51. Meerdere keren gegeten, bediening heel goed en wat er uit de keuken komt is ook buitengewoon lekker.

52. H. Feenstra

Wij vinden dit echt een toppertje in Leeuwarden. Heerlijk eten met hele vriendelijke bediening. Voor wie echt lekker wil eten in een aangename sfeer is dit een echte aanrader.

Hilfred.

53. Afgelopen donderdag dit restaurant bezocht en wat een fantastisch smakenfestijn. De gerechten prachtig opgediend en de bediening was erg vriendelijk en goed. Een culinaire belevenis. Hier komen wij zeker terug.

54. Harmjan Voskuyl

Uitermate vriendelijke bediening met kennis van zaken. Goede ambiance. Het tempo waarin het eten werd opgediend vonden wij snel. Helaas zijn er honden toegestaan, hetgeen wij ongepast vinden in een restaurant van dit niveau. Het eten was namelijk voortreffelijk.

55. Voortreffelijk gegeten in een leuke ambiance. Het was op deze avond redelijk rustig terwijl de zaak eigenlijk een vol huis verdient. Uitermate vriendelijk personeel waarbij de gastvrouw einde van de avond ook nog even alle tijd had. Als wij nog weer eens in Leeuwarden komen hebben wij alvast een leuk adresje!

56. Gezellig restaurant met een goede omkadering. Het is hier klein maar knus en een mens voelt dat hier mensen staan die er willen voor gaan!

De service was eigenlijk heel goed, niets op aan te merken. Alles verliep vlot, snel en met de glimlach.

Het eten en drinken waren van een goede kwaliteit en dit voor een eerlijke prijs. Mijn vlees was misschien net iets te rood maar kwa smaak zat het dan wel weer goed, de lasagne bij de tournedos was niet echt nodig.

De 'overdosis chocolade' was dan weer een echte topper net zoals de bonbons bij de thee.

Achteraf nog een kort praatje gemaakt met de gastvrouw, dit zijn de kleine details die veel bijdragen aan het slagen van een avond.

Ga zeker door in deze lijn!

57. Vanavond (19 augustus 2010) hier heerlijk gegeten!

We waren met z'n vieren en hebben allemaal zitten smullen van diverse voor- en hoofdgerechten. In jaren niet zo'n malse tournedos gegeten....

Niet alleen kunnen de koks geweldig koken ook de gastvrouw en Ilse zijn zeer attent en gezellig!

We willen graag dat dat "By Us" gewoon "Bij Ons" wordt in de buurt van Arnhem; dan kunnen we veel vaker komen eten!

58. H. van Rijthoven

Gisteravond heerlijk gegeten. Was een geweldige belevenis. Vooraf creme brulee, eekhoorntjesbrood met brie en aardpeer. Zeer verrassend en goede combinatie met als hoofdgerecht rogvleugel en coquille. Heel de avond in één woord Top!

Mooie ambiance en goed attent personeel.

Zeker een aanrader.

59. Machteld Lijzenga

Gisteravond voor het eerst gegeten in restaurant By Us, en dat was een aangename verrassing. Entourage en sfeer klopten helemaal, vriendelijk en zeer attent personeel, en heerlijk gegeten, met de complimenten voor de hardwerkende koks!

Een volgend bezoek staat al vast.

60. Pascal & Jolanda

Wij komen hier heel vaak. Het is een prima restaurant met een goede kok en zeker goede bediening.

Eeen echte aanrader.

61. Wij hebben hier met vrienden en familie een geweldige avond gehad, mooi restaurant, leuke bediening, het eten was geweldig, niets op aan te merken en ook de cappuccino goed.

Een reden om terug te komen.

62. wim en tjitske

in een sfeervol in kerstsfeer ingericht restaurant genoten van heerlijke gerechten, met bijpassende wijnen.
    Oogstrelend opgediend door een vriendelijke bediening met kennis van zaken, die zichtbaar ook zelf genieten van hun werk en passie.
    Een echte aanwinst voor Leeuwarden, en zeker een aanrader.

63. Jan en Ellen

Gisteravond 6 dec. 2008 heerlijk gegeten. De voorgerechten zagen er prima verzorgd uit. Geitenkaas was overheerlijk en zeker aan te bevelen. Het voorgericht van zalm zag er werkelijk schitterend uit en de smaak was ook perfect. Het hoofdgerecht van wilde eend was werkelijk een tractatie. Ook de kabeljauw op de huis gebakken en gekruid is zeker aan te bevelen. Samen als afsluiting genoten van het overheerlijke leuke opgemaakte kaasplankje en de begeleidende 10 jaar oude port. Het zeker een aanrader om hiert na toe te gaan. Reserveren lijkt ons zeker gewenst. Ook de bediening was correct en vriendelijk.
    Wij wensen dit restaurant heel veel succes.

64. Het eten vonden we niet spannend genoeg, te traditioneel met te weinig smaak, bediening sprong hier goed op in, door direct actie te ondernemen. We hadden meer verwacht van het eten.

5,5
  65. heerlijk gegeten, alleen mag er wel iets meer aan bijgerechten op tafel. Maar het eten ws super