Eetgelegenheid gesloten

Op dit adres zit nu: Post Plaza

16 positieve stemmen1 negatieve stem

Brasserie Lourens beschikt over een beperkt aantal, eigen parkeerplaatsen. Kosten hiervoor bedragen 5 euro.

Voor de deur parkeren is ook mogelijk, dit is betaald parkeren.

Op loopafstand (10 minuten) bevindt zich parkeergarage Hoeksterend.

Openbaar vervoer vanaf Centraal Station Leeuwarden:

Diverse buslijnen brengen u dichtbij de Tweebaksmarkt. Echter vanaf het Blokhuisplein is Post-Plaza het makkelijkst te bereiken. U neemt daarvoor lijn 2, 3, 8, 10, 13, 37, 50, 51 of 62. U loopt vanaf de bushalte rechtdoor de Druifstreek/Tweebaksmarkt op.

Post-Plaza bevindt zich na ca. 300 meter aan de rechterkant.

• High tea: € 22,50

1520029449 85
1552142008 85
1568198287 85

1. Els 30 punten

Wij hadden een viergangen diner van de chef, voorgerecht was heerlijk, soep was iets minder, hoofdgerecht was lekker alleen jammer dat er geen friet of aardappeltjes bij zaten, nagerecht was ook goed.Jammer dat de wijn die ik bij het hoofdgerecht had besteld drap had vanwege het laatste beetje uit de fles, hoewel ik wel 6.25 voor dit glas moest betalen.

2. Alle gerechten waren uit de kunst. Mooi opgemaakt en vooral erg lekker. De bediening is losjes en correct, een verademing ten opzichte van vele andere restaurants. Dit in een stijlvolle klassieke ruimte met modern meubilair en prima stoelen. Je moet er niet voor €25 willen eten, dat gaat gewoon niet voor wat er neergezet wordt, maar de prijs-prestatieverhouding is uitermate gunstig, je krijgt absoluut waar voor je geld. Ik vond de rode huiswijn niet bijzonder, maar dat is een kwestie van smaak want mijn partner vond hem prima. Alles bij elkaar een werkelijk uitstekend restaurant! En wat die wijn betreft, volgende keer proberen we een andere want één ding weten we zeker, wij komen terug.

3. Rob 2563 punten

Brasserie Lourens is een prima zaak gelegen bij het uitstekende Post Plaza hotel in het hartje van Leeuwarden. We aten op deze prachtige zomeravond op het bijgelegen terras. Dit terras zal niet de prijs winnen voor meest idyllisch gelegen terras en aan de aankleding zou nog zeker de nodige aandacht besteed kunnen worden.

We aten a-la-carte en alle gerechten die we vanavond geserveerd krijgen zijn zonder uitzondering zeer smaakvol en kundig bereid. De langoustine bisque als tussengerecht is bijvoorbeeld echt van uitstekende kwaliteit. Alleen jammer dat deze bisque bij het hoofdgerecht met zeebaars transformeert in een saus van strandkrabbetjes. Met andere woorden, de bijgevelerde saus van strandkrabbetjes bij het hoofdgerecht is exact dezelfde als de bisque van langoustines als tussengerecht. Slordig en een onderschatting van de dinerende klant.

Op het gebied van de service zijn er vanavond wel de nodige op- en aanmerkingen. Er ontbreekt aansturing, waardoor het bijvoorbeeld veel te lang duurt voordat onze keuze wordt opgenomen en het zodoende ook kan gebeuren dat we ruim voor het tussengerecht een fles wijn bestellen die we pas geserveerd krijgen, nadat het tussengerecht al geserveerd en verorberd is.

De keuken is in dit restaurant prima op orde. De prijzen zijn zeer redelijk, alleen de service dient verbeterd te worden.

4. Ben 7466 punten

We hadden hier 2 overnachtingen geboekt naar aanleiding van onze 26e huwelijksdag gekoppeld met een diner bij Frouckje State. De 2e dag hebben wij hier gegeten in restaurant Brasserie Lourens.

Midden in de Friese hoofdstad ligt dit 4 sterren hotel met een sfeervolle ambiance. Heerlijke luxe kamers, een gezellig lounge en sfeerrijk bovenvermeld restaurant. Het ontbijt in dit hotel was prima.

In het restaurant bied men o.a. de mogelijkheid om een menu te kiezen voor een 3 t/m/ 6 gangen menu maar wij gingen voor de 10-gangen amuse proeverij die men net die week had geïntroduceerd. Wij waren de 1e gasten die hier gebruik van maakte.

Als aperitief een lekkere frisse prosecco (limoen cello) met vers brood , roomboter, tapas en olijven. Als amuse een gerookte bosduif met zuurkool. De zuurkool was lekker maar overheerste het vlees van de duif, ik kon geen wildsmaak ontdekken.

Daarna begonnen we aan de proeverij van 10 kleinere gerechten. Daarnaast bood men aan om een wijn arrangement te nemen waarbij men voor elke 2 gerechten een wijn zou schenken. Mijn vrouw wilde graag telkens een half glaasje.

Als 1e een gerookte Dorado, een mooi stukje vaste vis met wat crème van ansjovis, wat pesto van zeekraal en zwarte olijf. Heerlijk verse smaken, omhult d.m.v. een soort wijnbladen en best decoratief opgemaakt.
    Daarna een kalfslende, mooi gemarineerd met een tonijncrème(!), welke goed paste bij de kerriekoekjes en de lende, een onverwachte smaak combinatie, afgemaakt met frisse blokjes kool.
    Bij deze 1e twee gerechten een pinot gris uit Australie. Een Tempes Two Victoria uit 2006 van 13%. Een mooie licht gele, bloemige wijn met prima zuren en een goede nadronk. Heel fris en paste prima bij de Dorado en de lende.

Als 3e gerecht een mooi stukje Friese lamsbout. Mooi stevig vlees waarbij een marmelade van sjalotten, wat boerenyoghurt en hazelnoot, mooie gecombineerde smaken.
    Hierna een bouillon van Kalfsstaart. Een hele lekkere krachtige licht gezouten soep met verse asperges .
    Bij het 3e en 4e gerecht een Mirambeau, een rosé, 100% Cabernet Sauvignon uit de Bordeaux. Een mooie rosékleur , zacht met mooie geuren van fruit en bloemen.

Als 5e gerecht een bisque van langoustines. Echt heel lekker , gecombineerd met citroengras en een puree van bloemkool/
    Als 6 gerecht een stukje zeeduivel. Mooi gestoofde witvis met wat gegrilde courgette en een zurige saus. Witvis zoals deze hoort te zijn vlezige, stevig en zeer smaakvol en de saus paste hier goed bij.
    De wijn bij deze 2 gerechten een zuivere Chardonnay: Mission Sud, cotes de Cascogne uit 2010 van 12%. Mooi heldergeel en smaken en geuren helemaal een chardonnay, heerlijk bij de bisque.

Als 7e gerecht wat draadjesvlees van het lam, mooi zacht vlees tezamen met wat ravioli. Daarbij mooi zacht gekookte andijvie, wat gekonfijte tomaat en een heerlijke jus van het lam. Ook hier weer prima gecombineerde smaken.
    Daarna een stukje kip. In een stoomoven vacuüm bereid (sous vide) , het had hierdoor een lekkere malse smaak met daarbij een Madeira-jus en een smakelijk aardappel pureetje.
    De wijn bij de laatste 2 genoemde gerechten een Touraine, Domaine des Corbillieres uit de Loire. De gerechten hadden hier de overhand ten opzichte van de licht rode wijn.

Als 9e gerecht een sorbet van rabarber. Heerlijk fris met de lekkere stukjes knapperige nougatine, een paar duindoornbessen en bramen met nog een mascarpone.
    Als laatste chocolade van Valrhona ( een bedrijf uit Frankrijk), Een mooie mousse en een prima einde.
    Bij deze laatste 2 gerechten een heerlijke Semillon uit 2010 van 13,5%. Afkomstig uit Chili uit de Colchaqua vallei. Heerlijke geuren en smaken van fruit, waaronder perzik en mango. Nogal zoet maar toch fris, een hele fijne afsluiter.

Koffie e.d. was niet meer nodig.
    Het personeel was vriendelijk en attent maar absoluut niet storend op de juiste momenten aanwezig.

Een prima adres voor zowel overnachting met ontbijt als diner. De wijnen waren telkens prima gekozen bij de gerechten . De twee overnachtingen met ontbijt behoorde bij een diner gekoppeld aan restaurant Frouckje State.

5. Normaliter eten mijn partner en ik nooit in het restaurant van het hotel waar wij overnachten, maar de kaart van Brasserie Lourens nodigt erg uit. Gelukkig viel het op geen enkel punt tegen; mooi opgemaakte borden en de smaken komen prachtig samen. We hebben bijzonder lekker gegeten, zeker een aanrader!

6. Als zeer fervente restaurantbezoeker (zeker 1 of 2 x in de week) kan ik wel zeggen dat ik heel blij ben dat ik enkele maanden geleden dit restaurant ben binnen gestapt, mede dankzij mijn dinerbon waar Lourens op is aangesloten. Heerlijk (culinair) eten, lekkere bijpassende wijnen en een prachtige ambiance. De stoelen zorgen er voor dat je de hele avond relaxed kunt blijven zitten en het eten is altijd lekker. Wij, mijn man en 2 kinderen, nemen altijd het verrassingsmenu en na ongeveer 8 bezoekjes hebben we nog niet één keer hetzelfde gehad! Complimenten voor de kok! Bediening is ook zeer vriendelijk en we gaan hier zeker nog heel vaak naar toe!

7. Vanwege alle lovende kritieken bewust in dit restaurant gaan eten. Mooie inrichting, vriendelijke bediening. Maar voor ons niet voor herhaling vatbaar. Als je van hert, wildzwijn en eend houdt in kleine porties zit je hier aan het goede adres. Onze biefstuk bestond uit 4 dunne plakjes bovenop een bergje aardappelpuree. Waarschijnlijk hebben ze 1 klein biefstukje in tweeën gedeeld. Een tegenvaller dus.
    Duur is niet erg. Alle waren naar zijn geld ten slotte. Maar dit hadden wij nog niet eerder meegemaakt.
    Veel 'chique show'. Van die sfeer hou ik niet zo.

8. Heerlijk gegeten. We namen het verrassingsmenu, de gerechten waren zeer gevarieerd en origineel. Een aanrader!

9. Martijn

10. Wij hadden het Valentijnsarrangement genomen met daarbij het wijnarrangement. Het was echt fantastisch. Was prima op elkaar afgestemd allemaal. Alles is mogelijk. Ik ben bijv geen vis eter en zonder problemen kreeg ik een heerlijk vleesgerecht. Dit is een absolute aanrader en wij gaan hier zeker voor terugkomen.

11. Heerlijk eten, vlotte bediening en een gemoedelijke sfeer. Zeker voor herhaling vatbaar. Personeel was behulpzaam.

12. Luxe sfeer, mooie ruimte. Pluim voor de medewerkers die een zeer nette bediening weten te combineren met oprechte vriendelijkheid en gastvrijheid. Diner was uitstekend. We komen zeker nog eens langs.

13. M. de Boer

Erg leuk restaurant. Uitstekende keuken, prettige bediening, niet te stijf, wel heel correct. Ook pastte de wijn erg goed bij de gerechten. Voor herhaling vatbaar!

14. Wij deden mee aan de actie: Bepaal zelf wat je betaalt. We dachten eerste dat er een addertje onder het gras zit, maar we mochten het echt zelf bepalen. Het eten was heerlijk, bediening uiterst vriendelijk en sfeer een dikke 10.

15. van der Hoek

Zeer goed restaurant met een leuke binnentuin, in de zomer kun je hier heerlijk buiten tafelen. Drie bereidingen van lam waren verrukkelijk. Prijzen zijn heel redelijk, zeker voor deze kwaliteit!

Wij komen snel weer!

16. Van Erpervoort

Heerlijk gegeten in dit restaurant. Wat een smaak! Tijdens de lunch kun je ook van de grote kaart bestellen. Is voor het eerst dat je in Leeuwarden zo uitgebreid kunt lunchen volgens mij. Heb dat nog niet eerder gezien hier. Zeker een aanrader. Ik kom snel weer. Ook een prachtige inrichting.

17. poortvliet-zijlaart t.

Geweldig genoten in dit prachtige restaurant in Leeuwarden, de amuse, de dessertamuse en de attente tussenamuse (geen tussengerecht besteld, mijn partner wel!) was geweldig, wij zijn genieters en dat hebben we gedaan in dit nieuwe restaurant met de eendelever met gerookte eend en kweeperen, de zacht gegaarde tarbot met makreelbrandade en de fantastische sorbet van moscato, het gehele plaatje klopte en wij hebben genoten van de vriendelijke bediening en het heerlijke eten.

Wij komen graag uit Limburg spoedig terug naar Leeuwarden!