Hier zie je hoe de meningen over de restaurants in Lanaken verdeeld zijn.

1. Internationaal Lanaken

Een week geleden was La Source voor mij nog een onbekende. Een bericht op Facebook trok de aandacht en na wat onderzoek wilde ik het restaurant graag eens uitproberen. Geboekt voor een lunch op donderdag.
    Het restaurant is gevestigd in Hostellerie La Butte aux Bois, een mooi manoir gelegen in het bosrijke groen van Nationaal Park Hoge Kempen. Parkeren kan op een van de eigen parkeerplaatsen. Je meld je bij de receptie die je dan begeleid naar het luxe restaurant aan de tuinzijde. Het restaurant is strak modern ingericht verdeeld over twee ruimtes. We kregen een ronde tafel aan het raam met uitzicht op de tuin, prima.

Als aperitief een champagne, die om de verbouwing te vieren voor een schappelijke prijs werd aangeboden. Een premier cru blanc de blancs van René Bouché die erg goed beviel. Ernaast voor ieder twee “olijfjes” (in de vorm van) gepresenteerd op een laagje “aarde” in een laag zwart “kistje”. Het groen olijfje was gevuld met Vermouth, geadviseerd werd om het eitje met de lepel te pakken en dan meteen wat “aarde” mee te lepelen. Onder de crispy “aarde” zat nog een laag romige licht gerookte Spaanse Schapenkaas. Leuk gevonden en ook nog eens erg lekker. De zwarte “olijf” was zelfs nog iets lekkerder omdat deze gevuld was met ganzenlever, heerlijk. Om de ronde af te sluiten nog een shot Vermouth.

Na het uitgebreide broodgarnituur volgde een heel mooi gepresenteerd amuse duo. Op een glazen schaaltje scheermesjes met stukjes venkel, takjes zeekraal en toefjes citruscrème, verfijnd en prima combinerend met de champagne. Zo ook de gepocheerde Gillardeau oester met ijs van vlierbes en een makaron van rode biet, genieten!

De laatste amuse werd gepresenteerd in een ei. Spaghetti carbonara met Tiroler spek en champignon, lekker hartig met prima textuur en smaken die bij de herfst passen.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd, een dikke rijke Argentijnse Chardonnay 2016 van het huis Alma negra met een etiket wat weinig geheimen prijs gaf. Ernaast een tweetraps gerecht. We startten met sashimi van coquille op een crème van selderij met erop een fijne brunoise van groene appel, blokjes buikspek en wat Anna Gold kaviaar. Dit werd aan tafel afgewerkt met een schuimige saus van zee-egel en schaafsel van een blok geperste kaviaar. Een licht en verfijnd gerecht met frisse tonen aangename ziltigheid, heerlijk! We deden het nog eens over met een lauw warme variant die we konden lepelen uit een zee-egel, wat zorgde voor een aangenaam ziltig aroma, wow. De wijn vond ik naast het gerecht net wat te krachtig, met kleine slokjes ging het goed. (9,85)

Voor bij het pièce Spaans rood uit Montsant van het huis Acústic gemaakt van Garnacha 2014 geplukt van oude stokken. Krachtig met tonen van zwarte fruit en subtiele kruidigheid. Op een goud kleurig bord twee perfect gegaarde medaillons van de reerug, ertussen verschillende structuren van pompoen, krokante ravioli gevuld met paddenstoel en toefjes crème van bosui, aan tafel afgewerkt met een heerlijke eigen jus afgekruid met groene peper. De ree was heerlijk en het verfijnde garnituur met doordachte texturen zorgde voor voldoende afwisseling. De in sinaasappel gemarineerde pompoenblokjes viel in positieve zin op. De wijn was krachtig maar in balans, genieten. (9,8)

De dessertwijn was een Private cellar selection van Rolf Binder, amber kleur, in het aroma tonen van gekonfijte sinaasappel, geconcentreerd in de mond met een subtiele oxidatieve toets. Op het bord een mooie presentatie. Structuren van chocolade en structuren van banaan met ertussen ijsparels van yuzu voor wat fijne zuren. Apart uitgeserveerd een lauw warm beignetje gevuld met lopende chocolade afgewerkt met een schijfje banaan. Prima bereidingen met volle smaken waarbij de wijn goed combineerde. Ben zelf wel iets meer een liefhebber van wat lichtere desserts maar deze mocht er zeker zijn. (9,5)

Als afsluiter en niet zo krachtige espresso met een keuze van het uitgebreide assortiment lekkernijen op de friandise trolley.

Bediening was uitstekend verzorgd, professioneel met ruim voldoende persoonlijke aandacht.

Prijs-kwaliteitverhouding was zeer goed tot uitstekend. Niet voordelig maar absoluut waar voor je geld. Het zeer goed gedeelte komt vanwege het wijnarrangement wat pittig geprijsd was en in de combinaties niet helemaal aansloot bij mijn persoonlijke smaak.

Kortom een beleving die boven verwachting was, een echt verwenadres waar we graag op herhaling gaan.

Medina is vaker dicht dan open. Zoals vandaag!

Gewoon zoals het hoort! Heerlijk eten met vriendelijke attente bediening en dat ook nog voor een schappelijke prijs!

4. Eetcafé Lanaken

Callebaut annick

Paprikasoep zeer zoet, en vol-eau-vent te sterk gekruid met curry en te vettig. Zeker geen aanrader!

Super vriendelijke bediening en heerlijk eten. Prijs/kwaliteit is prima.

Fabrieksmatig, geen oog voor de klant wel goede prijs maar voor mij nooit meer. Niet eens komen vragen of alles naar wens is, bediening in de gaten houden voor je wat krijgt, nee betaal liever meer voor service.

Het was even wachten, wat kwam doordat het vlees wordt bereid waar je bij staat. Het eten was het beste Thais wat ik in mijn leven heb gehad. Zonder overdrijving.

8. Internationaal Lanaken

Dit restaurant prachtig gelegen op het landgoed van La Butte Aux Bois heeft zijn naam de laatste jaren in het hogere segment gevestigd en dat is niet voor niets.

We kunnen vandaag ons aperitief (een heerlijke rose champagne van Ruinart a 135 euro per fles) nuttigen op het prachtige terras. Hierbij krijgen we meteen verschillende fingerfood en amuses geserveerd. Allemaal zeer delicaat en bijzonder smaakvol. Alleen de gillardeau oester sneeuwt helemaal onder bij het te zoete garnituur met vlierbessen. Een ander detail is ook dat we een servet missen op de buitentafels, deze zouden wat meer ingedekt mogen worden, ook al wordt vanavond het diner binnen geserveerd.

We kiezen het prestige menu in zes gangen met begeleidende wijnen (inclusief wijnen voor 215 euro pp) en we verplaatsen ons naar de eetzaal, deze ontbeert wat sfeer. We beginnen met langoustines in drieën geserveerd. Fenomenaal gerecht en meteen een blijk van de grote kunde van de chefkok. Zalige bisque met tartaar van langoustines, apart geserveerd geplette langoustines met enkele Aziatische toetsen en dan een op een hotstone een half gegaarde hele langoustine. Fantastisch! De erbij geserveerde wijn, een Gruner Veltliner, is weliswaar heerlijk maar combineert niet heel goed bij dit smaakintensieve gerecht.

We vervolgen met zeebaars, hierbij kokkels en rettich. Delicaat, precies en overheerlijk. Dat is ook de wijn uit het zuiden van Frankrijk, een aparte blend van vier druivensoorten (riesling, viognier, sauvignon blanc en petit manseng), dit keer wel perfect combinerend met het gerecht.

Dan komt een gerecht met tarbot, Bellota ham, artisjok, basilicum en poeder van ganzenlever. De ganzenlever is bij dit gerecht overbodig en heeft geen meerwaarde. Zeker ook als er nog een volledige ganzenlever gang gaat volgen, had die hier weggelaten kunnen worden. Desalniettemin is dit weer een uitstekend gerecht. Klein, verfijnd en mooi op smaak. Wel ook weer een miniatuur stukje vis, net als de zeebaars, dat mag wel iets guller. De chenin blanc van Jean Daneel is hierbij een schot in de roos.

Wijnen worden ondertussen royaal geschonken en de service is op prima niveau. We vervolgen met zomerree, bereidingen van pastinaak, mango en wat tandoori/curry toetsen. Werkelijk overheerlijk en de zomerree heeft de perfecte cuisson en de tandoori kruiden zijn delicaat aanwezig. De 100% garnacha uit Spanje is wederom een prima begeleider. Het stukje ree had wel weer wat groter gemogen. Of een extra bereiding (zoals bij de langoustines) had hier zeker van meerwaarde geweest. Dit zijn weliswaar details, maar om volgende stappen te maken, zijn dit wel de puntjes die op de "i" gezet moeten worden. Daarbij zijn de prijzen al op een dergelijk niveau dat je als gast ook op dit detaillistisch niveau kritisch gaat zijn.

Dan volgt er een overheerlijke ganzenlevergang, dit keer wel een royale portie gebakken ganzenlever en ring van ganzenleverterrine met wat yuzu toetsen en hazelnoot. Ook dit gerecht geserveerd op het fantastische servies van Pieter Stockmans. Hierbij een prima begeleidend glas wijn in de vorm van een Jurancon.

Hierna voor twee personen een keuze van de mooie kaaswagen en voor twee personen het zoete dessert. De kaaswagen laat een mooie collectie zien met enkele minder bekende keuzes. Het zoete dessert bevalt ook uitstekend. Bij de kazen drie verschillende wijnen. De droge moscatel uit Spanje (ook geserveerd als eerste wijn bij het tonijngerecht in het andere menu) snappen we niet helemaal als begeleider van kaas, de overige twee wijnen (een prima port en een met whiskey versterkte wijn van Rolf Binder) zijn wel overheerlijk bij de kaas.

Hier wordt echt op hoog niveau en zeer delicaat gekookt. De chefkok heeft een eigen signatuur die uitgaat van een klassieke basis met hierbij een duidelijke rol voor zoete toetsen bij een gerecht en daarbij graag een aantal smaakmakers uit de Aziatische/Oosterse keuken gebruikt. Dit maakt zijn keuken verrassend en ook zeer goed verteerbaar. Soms mag het iets guller. De service is daarbij adequaat en de heren en dames in de bediening zijn allemaal kundig.

De prijzen zijn echter aan de hoge kant voor 1 michelinster. Zeker het wijnarrangement a 85 euro pp is gewoon te duur, de wijnen zijn weliswaar prima, maar niet van het niveau dat deze prijs zou rechtvaardigen. Daarnaast is 1 specifieke wijnleverancier (Ad Bibendum) wel heel nadrukkelijk aanwezig in de arrangementen.

Zeer lange wachttijden. Na lang half uur wachten gevraagd hoe lang het nog ging duren waar men niet op kon antwoorden. Na 3 kwartier gevraagd of het de moeite was om nog te wachten waarop men reageerde dat het nog zeer lang ging duren en ik beter ergens anders naartoe kon gaan.

G. van der Heide

We hebben hier lekker gegeten op basis van een 3-gangen menu. Goede prijs/kwaliteit verhouding.

G. van der Heide

Wij hebben hier heerlijk gegeten, de ontvangst en service was prima. Echt beter dan de wok restaurants in Nederland.

Genoeg keuze uit diverse gerechten. Snel en vakkundig gewokt. Een echte aanrader voor iedereen die wokken wil.

13. Snackbar Lanaken

An

Dit is echt een super goede frituur! De frietjes zijn hier altijd lekker, niet te dik, niet te dun en perfect gebakken! Heerlijk goud-bruin en krokant, zonder extreem hard te zijn. De snacks zijn natuurlijk ook altijd in orde :-)
    Het is hier vaak erg druk, juist omdat het zo'n goede frituur is, maar zelfs dan gaat het nog redelijk vlot vooruit. Ze staan meestal met 3 personen en hebben elk hun eigen taak (bestellingen en kassa / frieten en snacks / broodjes), waardoor het volgens mij zo vlot gaat. Je kan er ook telefonisch bestellen en afhalen. Ze laten je dan weten hoe lang het ongeveer duurt eer je bestelling klaar is. Verschrik je echter niet, want als je op een echt druk moment belt, kan dit makkelijk een uur duren. Zelf heb ik daar geen problemen mee. Als wij bellen, is dat meestal omdat we nog onderweg zijn naar huis en dan komt een uurtje eigenlijk goed uit (tegen dan zijn we thuis en hebben we de auto kunnen uitladen van vakantie/inkopen/whatever en dan kan je stilaan naar de frituur vertrekken).
    De inrichting is mooi, beetje modern, gezellig en vooral proper. Er staan een paar tafeltjes, zodat je ook in de frituur zelf kunt eten. Als je binnenkomt zijn er aan het raam comfortabele bankjes waarop je kan zitten tijdens het wachten.
    Qua prijs is het te vergelijken met andere frituren, niet per se duur of goedkoop, gewoon de normale prijs. Maar doordat de frietjes hier zo lekker zijn, vind ik de prijs/kwaliteit zeker goed! Ik heb alleen de indruk dat er vroeger meer frieten in de kleine/gewone/grote zak friet zaten dan nu.

Lekker gegeten, vriendelijk personeel en zeker voor herhaling vatbaar. Een echte aanrader om lekker en gezellig voor niet al te veel geld te eten.

Slecht. Lang wachten op eten, slechte wijn, onvriendelijk en onprofessioneel op de bazin na dan, die was alleraardigst en gastvrij. Speelparadijs is afgeknaagd en onveilig

Heel aangenaam restaurant, zeer gezellig zitten aan de haard en genieten van een lekker 3-gangen menu. Wij hadden een echt Limburgs vakantiegevoel.

Desiree Konings

Familie V.

Wat hebben wij hier heerlijk gegeten gisteravond. Vriendelijk personeel, ook voor onze kinderen. Na het eten nog wat gedronken binnen, gewoon omdat het zo gezellig was.

Myra Driessen

Zijn er gaan eten omdat de kinderen er zouden kunnen spelen maar alles was gedateerd. In het achterste gedeelte waar je als ouders kon eten was het warm en muf. Ook de ballenbak was vies. Het eten was ook echt niet te pruimen. Saté was kurkdroog, frieten waren niet te eten, pannenkoek was beton hard, stokbrood was nog wit, scampi's waren taai en door gegaard... we baalde echt toen we de auto in stapte dat we 47 euro lichter waren en zo slecht gegeten hadden. Mij zie je er niet meer terug..

Monique

An

Bij Huis Meers onlangs een pannenkoek gaan eten met m'n mama. Voor mezelf een pannenkoek met banaan, een bolletje ijs en chocoladesaus. Voor mijn mama een gewone pannenkoek met suiker.
    De pannenkoeken (2 per persoon) waren erg lekker en hebben onze maag goed gevuld. De banaan was erg rijp en dus lekker zoet. Handig dat het bolletje ijs en de chocoladesaus apart werden geserveerd (zie foto). Zo heb ik de helft van het ijs op mijn pannenkoeken gedaan en de andere helft apart met het geserveerde lepeltje kunnen opeten.
    De bediening was erg vriendelijk. De prijs was niet zo goedkoop, maar wel ok voor de geleverde kwaliteit. De sfeer en aankleding waren ook goed.

Gezellig uit eten geweest met een vriendin. Héél vriendelijke bediening. Het eten zelf was super en met onze kortingsbon was het minder dan de helft van de normale prijs voor 3 gangen.
    Een aanrader! We gaan zeker nog terug.

23. Internationaal Lanaken

Als je echt lekker wilt eten, moet je in dit restaurant echt eens geweest zijn. Hier word je verwend van het begin tot het einde. Speciale aperitiefkaart tot in de puntjes uitgewerkt.
    Het dessert vond ik iets minder; te simpel: een trio van chocolade. 3 quenellen mouse: wit, melk en pure chocolade.

In de zomer kan je ook op het terras zitten, echt zalig zo afgelegen in een oase van rust.

Als je het restaurant aan de buitenkant bekijkt, krijg je echt schrik, maar als je dan eenmaal binnen bent, heb je een heel ander gevoel. Heel mooi samengestelde kaart, veel gecombineerd met hun specialiteit: verse kreeft. Ze hebben een mooi bassin in het restaurant staan en komen die kreeft er uithalen zodra jij dat gerecht bestelt.

Een echte aanrader is de Surf & Turf. Kreeft samen met ossenhaas in pepersaus. Smullen!

25. Internationaal Lanaken

Rob

26. Internationaal Lanaken

Een fantastische eetervaring in dit restaurant van La Butte Aux Bois gehad. Dit gaat (of is wellicht al) één van de betere restaurants worden in de Euregio. Een uitgebalanceerd menu met heerlijke en vaak originele smaken en zeer goede bereidingen. Een precieze en uitgekiende opmaak en daarbij ook een zeer goede en bourgondische service. We kozen voor het 6-gangen menu met een bijbehorend prestige wijnarrangement en dit werd royaal geschonken en leverde prachtige wijn spijs combinaties op. Hoogtepunten waren ondermeer het eerste gerecht met langoustines, met hierbij geschonken een Kerner uit de Alto-Adige en een zeer verrassend gerecht met geitenkaas, ganzenlever en maisijs met hierbij een halfzoete Vouvray. Enige kritiekpunt deze avond was het hoofdgerecht, dat niet warm genoeg ter tafel kwam.

27. Internationaal Lanaken

Uitstekende beleving van eten! Voor 8 verwende eters, een genotvolle avond incl. welgekozen dranken. Entourage top, verzorging top. Chef Berendsen heeft ons verwend. Dank!

An

Super lekker gegeten hier! Vriendelijk personeel en met dergelijke porties ga je echt niet met honger naar huis.

Lekker eten, gezellige inrichting, vriendelijk personeel, echt een aanrader.

Alfred K.

Contrast is de geschikte naam voor dit pand. Vanbuiten een authentieke hoeve en aan de binnenkant een moderne, stijlvolle en warme inrichting. Bediening erg vriendelijk en losjes. Heerlijk 3-gangen menu gegeten, alles mooi gepresenteerd en van uitstekende kwaliteit. Erg tevreden van ons bezoekje.