Ralf Berendsen in Lanaken

wo lunch 12:00 - 12:30 diner 19:00 - 19:30
do lunch 12:00 - 12:30 diner 19:00 - 19:30
vr lunch 12:00 - 12:30 diner 19:00 - 19:30
zo Gesloten

1. Een exclusieve beleving in Lanaken. We werden opgewacht bij de voordeur en kregen een rondleiding door het pand dat door de nieuwe eigenaren een geheel nieuwe look heeft gekregen, leuk. We eindigden in de salon waar het aperitief werd gepresenteerd. Een exclusieve Champagne La Grande Année Brut 2012 van Bollinger, groots. Even later werden we begeleid naar een tafel aan het raam in het modern ingerichte luxe restaurantgedeelte. De eerste amuse was een tafelbereiding van de geperfectioneerde groene “olijf” die in een cocktailglas aan tafel kwam. Deze werd overgoten met tomatenwater waarbij basilicum olie en een erwtenscheut. In een keer in de mond. Hele sappige textuur met verfijnde frisse smaakjes, een prima begin.

Gevolgd door een krokant hoorntje gevuld met een bereiding van spekbokking met de ingrediënten voor piccalilly en mosterd, fris en verfijnd.

Door met een fingerfood duo. Om te starten een dunne pasta buidel gevuld met hoeve-ei, Tiroler spek en parmezaan, luxe afgewerkt met geraspte Alba truffel. Verfijnde smaken met delicate truffeltoets. Gevolgd door een prachtig hapje. Een dun gevouwen krokantje van biet gevuld met een cilinder van ganzenlever waarop een plakje gerookte paling en dotjes bieten gel, een echte delicatesse, wow.

De parade werd afgesloten met een hele luxe amuse die tevens de overgang naar de eerste gang optimaliseerde. Als basis een mousse van steur waarop Imperial Heritage kaviaar afgedekt met een ijs medaillon van champagne, decadent genieten.

De eerste begeleider werd op enthousiaste wijze met kennis van zaken gepresenteerd. Frühlingsplätzchen Riesling 2011 van Emrich-Schönleber, indrukwekkend aroma met in de mond verfijnde zuren en een royale portie mineralen. Uit de keuken een specialiteit van de chef in de voor mij bekende tweetraps uitvoering. Om te starten een sandwich van twee dikke plakken licht geschroeide hamachi waartussen chawanmushi, erop gepofte zaden, stukjes scheermes en zee-egel kuit. Aan tafel aangevuld met een vinaigrette van zee-egel verrijkt met Imperial Heritage kaviaar en enkele druppels verveine olie. De tweede bereiding was gemaakt van dezelfde ingrediënten met iets intensere smaken gepresenteerd in de zee-egel. Delicate ziltigheid met verfijnde zuren en zachte texturen, puur genot! De wijn sloot naadloos aan en werd intenser door de ziltige toetsen. (10)

Voor bij een klassieker een heerlijke Saint-Aubin 1er Cru 'La Châtenière' 2019 van Andre Moingeon. Een dikke tarbotfilet, zacht gegaard en gekonfijt in de boter waarnaast een hele grote licht gepocheerde gillardeau oester met structuren van prei en stukjes gebrande hazelnoot (die de koppeling naar de wijn perfectioneerde) in “bak kut teh” (Indonesische bouillon), aan tafel afgewerkt met een schuimige beurre blanc. Prima bereidingen van top ingrediënten, verwennerij. (9,75)

Verder met Viognier op zijn best, de Cuvée Pagus Luminis 2016 uit de Condrieu van Louis Cheze, waar we blij van werden. Ernaast een prachtig bord met centraal een hele grote langoustine staart. Uitgeserveerd op een mousse van Hass avocado in een schuimige Mumbai kerriesaus, erop gefermenteerde rettich met toefjes ananas gel en dunne plakjes chili, aan tafel afgewerkt met een schuimige bisque. De sausjes bleven op tafel, toppie. Verfijnde smaken waarin de delicate langoustine, die mocht zwemmen in de heerlijke Viognier, keurig overeind bleef. (9,75)

We mochten kiezen tussen wit of rood, het werd uiteindelijk beide wijnen. In een groot glas Châteauneuf-du-Pape Blanc 2019 van Domaine Pierre André, een naadloze overgang na de Condrieu, wel iets minder rond en duidelijk complexer. In een kleiner glas de rode Vaucluse 2015 van Domaine des Tours, deze verleide ons met een heerlijke aardbeien toets en intense zuren. Op een zwart bord een luxe “surf en turf”. Een grote sint-jakobsschelp omwikkeld met dunne plakken Kagoshima wagyu (short rib 24 uur gegaard) erop stukjes gebakken shiitake met ui, afgedekt met plakken Alba truffel, aan tafel afgewerkt met een schuimige sambai saus. Top ingrediënten met delicate smaken die uitstekend combineerden. De witte wijn was in onze beleving uiteindelijk toch de beste begeleider hoewel we niet van de rode af konden blijven die absoluut toegevoegde waarde had. (9,75)

De Brunello di Montalcino 2015 van Gianni Brunelli was al aan het begin van de middag overgeschonken in karaf. Het glas werd met een elegante beweging gevuld door de getrainde sommelier. Diepe kleur, verrassend elegant in de mond met tonen van kers, vleugje tabak en zachte tannines. Helaas voor de Brunello stond de Vaucluse nog op tafel die het gerecht voor mij meer glans gaf. Een flink stuk perfect gegaarde eendenborstfilet in de eigen jus, erop gepofte zaden, ernaast een bereiding van aubergine en galangal aan tafel afgewerkt met een schuimige tom kha kai saus. Hele pure smaken die werden versterkt door de heerlijke Vaucluse. Er kwam een na service, krokantjes van de huid waartussen een praline van de lever, verrukkelijk. En een hete bouillon met ijsparel die ervoor zorgde dat ieder slokje een andere smaakbeleving opleverde, leuk. (9,5)

Als dessertwijn een Riesling Marienburg 2018 Auslese Falkenlay van Clemens Busch waarbij een drietraps dessert. De patissier maakte aan tafel de warme kokos soufflée compleet met een quenelle maracuja ijs. Dat lepelde heerlijk weg. Nog voor we hem op hadden stond de tweede bereiding op tafel. Bereidingen van maracuja, kokos en duindoorn afgedekt met een schijf witte chocolade. Als afsluiter het absolute hoogtepunt van het dessert. Mousse van gekarameliseerde witte chocolade waartussen een krokantje, chocolade plaatje met toefje geld van duindoorn en bereidingen van passievrucht en kokos, in een schuimige saus van galangal en citroengras. Verrassend fris met redelijk uitbundige smaken en exotische toetsen, de geweldige Riesling maakte het feestje compleet. (10)

Als afsluiter een krachtige espresso met een keuze van de royaal gevulde friandise wagen met praline box, waar helaas nauwelijks plaats meer voor was.

Bediening was was uitstekend verzorgd door een gedreven team dat ons op enthousiaste wijze helemaal in de watten heeft gelegd.

Kortom een exclusieve topbeleving van de bovenste plank met alles erop en eraan waar dan helaas ook wel weer een flinke prijskaart aan hangt. Hierdoor zijn ze voor mij nu de lijstaanvoerder van onze meest kostbare eetbeleving ooit. Bedankt.