Inter Scaldes in Kruiningen

1488981935 87
1510197918 87
1524341906 87

1. l.frauenfelder

Het was een fijne culinaire avond met prachtige gerechten, niet alleen visueel, maar ook prachtige smaken en de wijnen die het tot een mooie avond maakten.

2. Na onze zeer goede ervaring vorig jaar verheugen we ons om weer bij Inter Scaldes te mogen dineren en overnachten. We worden hartelijk ontvangen op de parkeerplaats, naar de prachtig gerenoveerde suite gebracht en nemen een paar uur later plaats aan een mooie tafel. Het team herkent ons nog van de vorige keer en dat geeft meteen een zeer prettig gevoel. De champagne en witte wijn worden ingeschonken, we kiezen voor het 8-gangen menu en de eerste amuses verschijnen meteen. Heerlijk!
    Daarna volgt een prachtig menu met o.a. octopus, eendenlever, scheermessen, kaviaar, zeetong, haas, kaas, chocolade en nog veel meer. Mooie composities, kleuren, smaken en dit alles vergezeld van topwijnen. Daarna nog koffie met veel zoetigheid en een afzakkertje. We beleven een prachtige avond en voelen ons enorm in de watten gelegd. Inter Scaldes behoort terecht tot de top van ons land. Dank aan allen voor deze heerlijke verwendagen.

3. Gereserveerd en vernomen dat er niet a la carte gegeten kon worden. Wel was het mogelijk een menu te kiezen, waarbij de chef rekening hield met gerechten die men niet beliefde.

Ontvangst was warm. Een uitstekend opgeleide zwarte brigade deed de hele avond haar best het ons naar de zin te maken. De gerechten uit de keuken waren meer dan voortreffelijk.

Complimenten aan familie Brevet. Ze bezorgen hun gasten het gevoel welkom te zijn en verwennen en verrassen je met de lekkerste hapjes.

4. We willen dit jaar enkele restaurants uit de top van Nederland bezoeken en Inter Scaldes was de eerste. De volgens Lekker, nummer twee van Nederland, een beetje spannend vond ik het wel.
    Helaas was het niet het beste weer om met de auto te gaan, code oranje werd afgegeven en het was dan ook op sommige plaatsen verraderlijk glad. Maar op de snelweg viel het mee. We waren ruim op tijd vertrokken en kwamen mooi op tijd aan bij het landgoed dat net buiten het Kruiningen ligt. Het ijzelde en Arnold Zwartkruis de sommelier kwam ons met paraplu bij de auto ophalen, wat attent.
    We kregen een mooie plek in de grote serre met uitzicht over het gehele restaurant. De tafels zijn keurig gedekt met fijn linnen, moderne zilverkleurige vaasjes met bloemen, zilveren couverts, water “glazen” die aan de binnenzijde geheel verguld zijn en indrukwekkend servies van Piet Stockmans. Dit servies is speciaal voor Inter Scaldes op kleur aangepast zodat dit beter in het interieur past.. We waren al meteen onder de indruk.

We bestelden een witte wijn als aperitief. Gepresenteerd werd een witte Macon Vergisson “La Roche” 2011 van Sylvie en Gilles Guerrin met een complex maar ingetogen aroma en relatief hoge zuurgraad in de mond. Hier werden drie hapjes uitgeserveerd, op een groot wit bord met op de rand de initialen van de chef. In een vierkant schaaltje een rillette van zalm tussen twee kerriekrokantjes met ernaast enkele blokjes Tosazu gelei.
    In een rond schaaltje bakje mousse van tomaat met hierop fijn maanzaad en krokant rolletje van thee. En op een porseleinen lepel een cilindertje paté eendenlever met blauwe kaas en erom een dun laagje bietengelei, ernaast nog een toefje chutney met een krokantje erin. Stuk voor stuk delicate hapjes die prima bevielen.

De eerste amuse is een Caprese 2013 - Pointillisme! Een mooie presentatie in een porseleinen beker. Deze is gevuld met een lichte gel waarop druppels zijn aangebracht met de smaken tomaat, basilicum en mozzarella (de kleuren van de Italiaanse vlag) wat resulteerde in een frisse mediterrane smaakbeleving.

De menukaart werd uitgereikt door Claudia Brevet de maître en hierbij een stukje persoonlijke aandacht, erg leuk. Er zijn volop uitbreidingsmogelijkheden en we besluiten een extra gang te nemen.

De tweede amuse komt in een speciale eierdop, die op een schuin sokkeltje staat. In de eierschaal een op lage temperatuur gegaard roerei met Oosterschelde paling, bloemkoolroosjes en gekruid met basilicum. Hierbij nog een warme krakeling van bladerdeeg met specerijen. Heerlijke volle smaken van paling en ei die in de wijn mooie smaken naar voren brachten.

De eerste begeleider wordt deskundig ingeleid en deze komt uit de Alsace. Een Silvaner 2011 van oude stokken van het huis Martin Schaetzel met mooi bloemig aroma en een elegante afdronk. Uit de keuken een mooie presentatie in twee delen. Op het bord dunne schijfjes gemarineerde sint jacobsmosselen op een mousseline van knolselderij en afgewerkt met oester cress, eromheen toefjes hangop met krokantje erin. In een kopje een brandade van zeetong met hierop een dun laagje truffelgelei en puntjes van tomaat en basilicum. Delicate smaakjes weer. In de marinade was kerrie te proeven, de cressjes gaven mooie accenten. De wijn was een goede begeleider.

De tweede begeleider was een Spaanse met moeilijk uit te spreken namen. Txomin Etxaniz, Txakoli 2011 gemaakt van de inheemse druif hondarrabi zuri. Mooie bloemige tonen in de neus en een lichte afdronk met subtiel prikje op de tong. Uit de keuken weer een indrukwekkend stuk porselein, een groot hoogglanzend donker bord dat naar het centrum naar wit overging, met hierop een afgedekt schaaltje. Waarin een mooie presentatie met op de bodem een laagje venkelcrème met rondom puntjes van zee algen, centraal een bolletje van noordzeekrab met hierop enkele stukjes zoetzure koolrabi. Genieten weer van deze delicate smaakjes, de wijn vulde het gerecht met zijn mooie aroma uitstekend aan.

We vervolgden met “Schaal – Schelp” waarbij een Franse witte uit de Minervois geschonken werd. Le Moulin des Nonnes "cuvée Ines” van Château La Rèze Gravade. Rijk aroma met mooie vanille toets en in de afdronk een subtiel bittertje. Op het bord geplette Langoustines met kaviaar van olijfolie en erom een bereiding met komkommer en geleitoefjes met basilicum.
    In een kopje ernaast een warm langoustinesoepje met hierin, stukjes scheermes, gemoute gerst, eikels, chicorei en vijg. We begonnen met het soepje dat vol van smaak was, een heerlijke langoustine smaak en de scheermes erin was uitstekend van cuisson. We hebben hem nog nooit zo mals en sappig gegeten. De wijn was hierbij een uitstekende begeleider met zijn mooie aroma en rijke smaak.
    Hierna genieten van de delicate smaken van de geplette langoustine met het frisse van de komkommer, heerlijk. De wijn was door het bittertje in de afdronk hierbij net iets te krachtig maar het aroma was een uitstekende aanvulling van het gerecht.

De begeleider van het hoofdgerecht komt uit de Languedoc, De Chansac gemaakt van hout gerijpte chardonnay, een mooie rijke wijn, heerlijk. Uit de keuken een mooi stuk gegaarde rogvleugel gekruid met een mengsel van twaalf verschillende specerijen. Ernaast een aardappelmousseline, een quenelle crème van wortel met sinaasappel en een cannelloni van spitskool. Het geheel wordt aan tafel afgewerkt met een heerlijke vleesjus, het kannetje wordt helemaal leeg geschonken. De rogvleugel was mooi van cuisson de lamellen zaten los aan elkaar, de specerijen waren subtiel. De vleesjus gaf een fijne ondersteuning en deze was mild van smaak. De wijn was een prima ondersteuner van het gerecht.

De kaaswagen werd nog voorgereden om ons nog even te verleiden, maar dit aanbod sloegen we af.

De sommelier kiest graag wijnen uit Europa maar de dessertwijn komt uit Chili. Laat geoogste en deels zon gedroogde moscatel 2011 uit de Limari vallei van het huis Vistamar, mooie amber kleur met in de neus tonen van rijp fruit in de mond een prima zoet zuur balans die doet denken aan een Duitse Beerenauslese. Het dessert bestaat uit drie delen, een balk heerlijke chocolade mousse op een krokant koekje, ernaast blokjes gemarineerde ananas en blokjes marshmallow van champagne (heel apart en lekker!). In een cocktailgas ernaast, sorbetijs van kerrie en erop een gezouten koekje, een aparte maar mooie smaakbeleving. De wijn was een prima begeleider, de topper in wijn spijs van deze middag.

Als afsluiter nog een heerlijke espresso in schitterend porselein met prima friandises. Fijn dat er ook nog de mogelijkheid was om de friandises niet te nemen. We kwamen bij binnenkomst verschillende tafels tegen met digestieven en de tafel met armagnac viel op. Veel verschillende jaartallen en de kleur van die uit 1962 was echt al donker bruin.

Bediening was grote klasse, de zwarte brigade bestond deze middag uit een zestal personen, dat is voor acht tafels royaal. Aan onze tafel verschenen deze middag twee vriendelijke jonge dames en Arnold Zwartkruis de sommelier die de wijnen deskundig op een vriendelijke wijze presenteerde. Claudia Brevet maakte enkele keren een rondje langs de tafels om redelijk uitgebreid te informeren naar de gang van zaken, erg leuk.

Prijs kwaliteit is zeer goed, het kost natuurlijk wel wat meer als anders. Maar het is dan ook een twee sterren restaurant waar je een totaalbeleving krijgt, van het afhalen bij de auto tot de handdruk bij het afscheid. De chef heeft een eigen signatuur van mooi verzorgde delicate gerechten. De ambiance is chique en alles is tip top verzorgd.

5. Dit eerste weekeinde van december was een waar culinair weekeinde, want na de geweldige maaltijd bij Hertog Jan zouden we gaan lunchen in Kruiningen. We maakten een korte stop in Sluis, waar we weer een bezoek brachten aan de slijterij van Het Slijterijmeisje i.c. Petra. Deze keer was ze er wel, dus we babbelden even wat, ze liet ons - vooral echtgenoot dan, want ik hou er echt niet van - wat mooie whisky’s proeven, we kochten er wat en vinden de winkel nog steeds een aanrader. We reden door naar Kruiningen, uiteraard bij Inter Scaldes, waar we keurig om 13.00 arriveerden. Een van de dames kwam ons weer bij de auto tegemoet en leidde ons naar binnen, waar we een zeer hartelijk onthaal kregen van onder andere de gastvrouw. Een fijne tafel in de geheel gevulde serre kregen we, later zag ik dat ook de ruimte waar een gezelschap kan zitten geheel gevuld was, dus een drukke middag. Het was dan ook het weekend van Dining with the Stars. De jeugdige en zeer kundige sommelier herkende me van de vorige keer en ik feliciteerde hem met de finale in 2013 van de Copa Jerez. Ik vertelde hem dat we de avond ervoor bij zijn concurrent voor de Copa hadden gegeten, wat blijkbaar een nieuwtje was voor hem, leuk dus. Champagne kwam er uiteraard. Deze keer van Legras & Haas, waarbij hij een hele uitleg gaf, maar helaas ben ik de details ervan kwijt. In ieder geval was hij erg lekker. Inter Scaldes gaat trouwens een geheel eigen champagne voeren, de sommelier zou de week erna naar het Champagnegebied vertrekken
    Drie schitterende hapjes kwamen. In een ovaal bakje een rillette van witvis met een krokant koekje met kerrie aan beide zijden en Tosazu gelei, in een vierkant bakje gelei van tomaat met kruidig kruim van maanzaad en krokant rolletje van thee en op een lepel een rolletje biet gevuld met eendenlever met ook een lekker krokantje en wat chutney erbij. Een heerlijk begin weer. Nadat we besloten hadden om niet het wijnarrangement te nemen, maar een fles van onze geliefde Saint Romaine - Vieilles Vignes, Domaine de Bellene 2009, kwam ook water, brood en dergelijke op tafel.
    En een amuse. Eentje die ik al eens had mogen proeven, maar echtgenoot nog niet, dus erg leuk. De schitterende Caprese 2012 - Pointillisme! Voor ons helaas niet in die prachtige piramide, maar in een ander mooi schaaltje en wederom stond ik versteld van de diepe smaken. Ook echtgenoot was onder de indruk.
    Het eerste gerecht kwam. ‘Ying - Yang’ (vis - vlees). Peking, popcorn, cacao, zeetong, tomaat. Fantastisch gewoon, want de combinatie crème van pekingeend met erop crème van popcorn vond ik de vorige keer al geweldig, deze keer vond ik hem zo mogelijk nog lekkerder. In het andere kommetje een gelei van tomaat met geleitjes van komkommer en ook nog gelei van truffel. Ook een fantastische smaakcombinatie, waarbij ook de zeetong goed te proeven bleef, bijzonder knap!
    We vervolgden met Schaal - Schelp. Langoustines, komkommer, basilicum, scheermes, gemoute gerst, eikels, chicorei en vijg. Dit gerecht was overigens uit te breiden met kaviaar, maar dat hebben we niet gedaan deze keer. Op het bord de langoustineplakjes met een soort dikke crème waarin komkommer verwerkt was en wat geleitoefjes die flink naar basilicum smaakten. In een kopje de combinatie van gemoute gerst, eikels chicorei en vijg, waarbij voornamelijk de chicorei de hoofdrol speelde, want het geheel smaakte ernstig naar mokka. Onderin overigens nog geweldig schattige, piepkleine tuinboontjes, heerlijk!
    Het volgende gerecht was een zeer aangename verrassing. We kregen namelijk een extra gerecht aangeboden door het echtpaar Brevet! Een prachtig en ontzettend lekker stuk tong met een jus van gerookte boter, crème van knolselderij, een heerlijke vinaigrette (ik proefde verschillende soorten olie dacht ik) en heel fijngesneden bieslook. Fantastisch gewoon en ook zo ontzettend vriendelijk! Ik was er een beetje confuus van, wat bijzonder aardig vond ik dit! Nadat we van deze verrassing bekomen waren gingen we door met het menu.
    Rogvleugel. Twaalf condimenten, vleesjus, wortel, sinaasappel, yuzu. Een schitterend stuk rogvleugel kregen we, geheel ingesmeerd met dus twaalf verschillende specerijen en dat was goed te proeven, werkelijk een fantastische smaakbeleving vond ik het. Erbij heerlijke vleesjus, die ook geweldig goed combineerde, wat aardappelmousseline, wat crème van wortel met sinaasappel en waarschijnlijk ook de yuzu en ook nog een cannelloni van en met spitskool. Echt een uitstekend gerecht. Het dessert was in aantocht en ik wilde nog wel een glaasje dessertwijn. Dat werd een erg prettig glas Vert de l’Or van Chateau Baumard.
    Het dessert zelf was Reliëfconstructie. Chocolade Grand Cru Caraibe 66%, ‘ile flottante’, ananas, Champagne, kerrie ijs. Op het bord de chocolade die geweldig ‘klef’ (excusez le mot, maar het dekt wel de lading en is zeer positief bedoeld) was, erbij de gebrande ananas en de interpretatie van de chef van de Ile Flottante, waarop geleitjes lagen van champagne. Bijzonder lekker! In een glas ijs van kerrie met een koekje met kerrie, ook een zeer bijzondere (en lekkere) smaaksensatie.
    We sloten af met uitstekende espresso, waar nog een heel plateau met snoeperijtjes kwam en diep tevreden verlieten we Inter Scaldes. Zoals niet vaak genoeg gezegd kan worden: een restaurant om keer op keer op keer te bezoeken!

6. Bart

7. Culinair at Sea

8. Wij genoten de ''Dining met de Stars'' lunch. Wordt teveel gerommeld met wel natuurlijke, maar wat flauwe smaken; uiteindelijk komt er iets gekunsteld, nogal mousse-achtig, on-definieerbaars op tafel. Het voelt zoals met zogenaamde ''kunst''. Creaties op de borden is wel leuk gedaan, maar bijzaak. Harde broodjes waren veel te hard gebakken. Echt lekker eten is iets anders. Smaak is persoonlijk zegt men, maar zeker een van de mini-gerechtjes, vonden wij beiden echt niet te eten. Sfeer wat stijf-klassiek met wat plichtmatig gedoe. Weinig intieme sfeer in de ruimten cq aan tafel. Buitenterras heeft in de zomer wel ambiance. Bij de 'Service aan tafel', ligt wat ''druk'' op omzet. Sommige prijzen 'extras' blijken (achteraf) buiten-proportie.
    Maar dan blijkt de (te hoge) rekening (achteraf) ook nog eens niet te kloppen! Een doodzonde voor een 2-sterrenrestaurant! De klant moet erop kunnen vertrouwen, dat de nota duidelijk en correct is.
    Debat aan-tafel is voor de klant hoogst onaangenaam. Men dacht dat I.S. misschien in 2011 wel een derde ster zou krijgen; nou dan staan ze niet meer met beide benen op de grond.

9. Het ontvangend en bedienend personeel doet er alles aan om je op je gemak te stellen en is niet alleen vriendelijk maar ook communicatief.

Prachtige ambiance, prachtig servies, heerlijke dranken en spijzen.

Laat maar komen. Natuurlijk, het heeft een stevig prijskaartje, maar daar staat wel iets tegenover: een kok die het koken tot hogere kunst weet te verheffen.

Wie hier vandaan met een slecht humeur naar huis gaat die is een notoire mopperkont of rijp voor een bezoekje aan de psychiater.

10. Eindelijk toegekomen en direct maar goed gedaan en een kamer genomen, die zeer redelijk geprijsd was en schitterend. Vanaf de ontvangst tot na het ontbijt de volgende dag een feest. Iedereen geeft je een warm welkom gevoel. We hebben het verrassings menu genomen. De verrassing was zeer aangenaam, alleen mijn partner houdt niet van duif. Maar dat was te overleven :) Alles was mooi en lekker, de wijnen erbij mooi passend met een goed verhaal erbij. Enige opmerking je zit allemaal wel ver van elkaar af, elke tafel is een eilandje.

11. Een paar weken geleden weer super gegeten. Jannes verdient een derde ster. Hier is echt alles in orde.

12. Goddelijke gerechten en als je ziet hoeveel verschillende dingen je tijdens een menu te eten en drinken krijgt dan is de prijs-kwaliteit verhouding ook nog prima in orde. Personeel heel vriendelijk, ambiance ook erg goed. Jammergenoeg geen terrasweer, dat lijkt me nog wat toevoegen aan de al sublieme kwaliteit.

13. Er zijn maar weinig zaken waar alles zo klopt. Vriendelijk personeel en fantastisch eten

14. Leuk voor de Jetset die wat geld over heeft. Hoe kleiner de bal, hoe groter de kwal. Sigaartje na het eten voor 45 euro? Als je echt geld teveel hebt moet je daar gaan eten maar programmeer op je Tom-Tom op weg naar huis even een snackbar, dan heb je in ieder geval niet het idee dat je van de honger thuiskomt.