Hier zie je hoe de meningen over de restaurants in Kortrijk verdeeld zijn.

“SLECHTSTE ERVARING OOIT. LEES AUB ALLES VOOR U ER GAAT ETEN

Mijn broer verjaart vandaag (02/02) en wil vanavond met zijn echtgenote iets gaan eten. Vroeg mij mee om er een gezellige avond van te maken. Hij was al 2 keer naar La Dolce Vita te Kortrijk (Stationsstraat 10) gaan eten en zeer tevreden tot vandaag. Er aangekomen, tof interieur, wel zeer slechte akoestiek, luidruchtig en zeker niet typisch Italiaans, wat men laat uitschijnen. Zeer afstandelijk "gemaakt" vriendelijk, dit tot voor de klacht en dan werd het nog erger. Niets deed mij aan een Italiaans restaurant denken behalve pizza die we her en der zagen aan andere tafels. Mijn broer die jarig is wil dat we allen een menu eten (€ 47 p.p.). Bij het voorgerecht drinken we elk een glas witte wijn, flauwe wijn voor zijn geld. Tot daar aan toe, maar dan komt het hoofdgerecht. Mijn broer en zijn vrouw beiden een stukje vlees gegeten die goed is en ik, de broer die werd uitgenodigd eet een stukje zalm op het vel geroosterd. Ben een viseter en zeker ook een sauseter. Begin van de vis te proeven en ook van de saus. Precies zuiver zout die ik proef. Zeg dit met een aarzelend gevoel tegen mijn broer en schoonzus die trakteren. Deze proeven van mijn saus en zeggen, ja straf of is dit nu zo erg gekruid. Probeer er verder van te eten en hun avond niet te verpesten, maar na een 2 tal keer dit nog eens te zeggen en ze ook nog eens proeven vinden we alle drie dat het niet te eten is van het zout, en geen klein beetje (zeker zonder te overdrijven). We roepen de persoon die ons bediende, deze gaat het gaan zeggen aan de keuken, komt zich excuseren en zegt "Ik kan tegen veel zout, maar inderdaad dit is er ver over, onze excuses, we gaan dan een koffie aanbieden". Hierop vinden wij dat dit geen oplossing is naar ons toe. Kort daarop komt de dame met blond haar die bij onze aankomst zeer vriendelijk was, maar plotseling is de sfeer gekeerd. Komt arrogant over en laat uitschijnen dat wij willen profiteren door de vis niet te betalen. Vragen de zaakvoerder, die ze eerst niet wil roepen en uiteindelijk wel. Deze komt bij ons zitten, zegt dat de saus inderdaad mislukt was door ze te lang in de keuken te laten staan en het vocht verdampt was en het zout achterbleef. Zei dat ik maar onmiddellijk moest geroepen hebben en niet wachten tot de helft op was. Hij wilde compenseren met een koffie maar wou niet weten van een stuk terug te betalen van mijn menu "de vis". De zaakvoerder zei dat er veel profiteurs zijn, en hij niet op het eten wou terugbetalen. Na wat woordenwisseling riep hij in de zaal dat onze tafel niks moest betalen, nul euro. Hierop zei mijn broer dat hij ons niet zou pakken op profiteren, en we de goede dingen zeker wilden betalen. Heel arrogant werden wij zowel door de dame met blond haar als de zaakvoerder behandelt. Kom zopas thuis en heb 7 glazen water gedronken en voel mij niet goed. Weet tevens van hoge bloeddruk en dacht om misschien de dokter van wacht te bellen. Op aanraden van mijn schoonzus wat melk gedronken en pas nu, een 3 tal uur later verminderd het onpasselijke gevoel van branden in mijn mond en slokdarm. Is niet van mijn gewoonte van de sociale media te gebruiken, maar dit is er ver over. Slecht eten, geen zalm geproefd maar meer dan gepekeld zuiver zout geproefd, onpasselijk achteraf, wisten dat het de verjaardag was van mijn broer en ons nog zo arrogant behandeld. Vooraleer er te gaan eten, realiseer waar je aan begin. Zijn 49, 54 en 54 jaar, veelvuldig overal al gaan eten maar dit nog nooit tegengekomen. Iets meer dan € 150 heeft mijn broer betaald. Schandalig. Men zegge het voort.

1,3
  2. Chinees Kortrijk

Maes urbain

adriaan

19371 punten

We waren in Kortrijk en Table D'Amis stond al lang op de verlanglijst. Ze zijn inmiddels verhuist naar het centrum van de stad. In een oud pand aan de voet van de Sint-Maartenskerk. Binnen is het strak en luxe ingericht. De tafels zijn met satijn ingedekt met het logo van het restaurant erin geweven. De armstoelen zitten prima.
    Als aperitief een Vinho Verde van Muros Antigo, geschonken in indrukwekkend glaswerk van Zalto, die goed bevalt. Ernaast een bouillon van knolselderie met Japanse munt en soja, lekker hartig met verrassende smaak.
    Gevolgd met een schaaltje krokantjes met een heerlijke groene kruidendip waarin een toets van venkel.
    In een houten kistje een zuurdesem krokantje met gevogelte lever en plakjes appel, erg lekker. Op het dekseltje een krokantje met crème van brokkelkaas en carpaccio van champignon, verrassend in smaak en textuur.
    Als laatste een gepocheerde oester met champagneschuim, een delicatesse.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd door de jonge sommelier. Een Chablis 2013 Pisse-Loup, strak met mooie zuren. Ernaast escabèche van makreel met tartaar van biogroentes en tuinkruiden, emulsie van gerookte horsmakreel met specerijen-olie en gepofte amaranth. De makreel was meer ziltig dan fris, de emulsie was mooi hoog op smaak. Mooie textuur door de gepofte amaranth en tartaar van groentjes die eveneens hoog op smaak was. De wijn vulde het gerecht aan met zijn mooie zuren, een prima eerste ronde.

Voor de tweede ronde was een voorkeur voor vis gevraagd. Dit werd keurig gecorrigeerd door de sommelier die eerst een rode wijn had gepresenteerd, prima. Over op een hout gelagerde Pecorino van Rêve, elegant met bloemen en vanille, heerlijk. Op het bord een stuk op de huid gebakken kabeljauw met een uitgebreid beetgaar groente garnituur, nage van garnalen en toefjes crème van bisque. De cuisson van de kabeljauw was perfect, zacht, sappig en delicaat. Keurig in balans met de mooie groentjes en wijn. Genieten.

Als afsluiter nog een krachtige espresso met een viertal lekkere friandises.

Bediening was uitstekend verzorgd, beetje formeel maar zeer correct.

Prijs-kwaliteitsverhouding was zeer goed, twee gangen lunchmenu met koffie €45,-, wijnen €10,- per glas.

Toch wel onder de indruk van deze beleving, doordat er speciale gerechten worden gemaakt met minder luxe ingrediënten, pluim verdiend! Een aanrader voor de verwende eters en levensgenieters.

Toen wij ons voorgerechtje kregen dacht ik topper 👍 Tot we aan het hoofdgerecht kwamen. Mijn vlees niet doorbakken, van de andere veel te ver, daarna moest ik zoeken waar mijn patatten zaten. En dan nog de soep, was veel te waterachtig en vooral smakeloos. Nu ik dacht het dessert zal veel goed maken, tot ik het op mijn bord kreeg. Zwaar ontgoocheld een plakje vanille-ijs zonder saus of niets en drie stukjes fruit, triestig.

Altijd lekker, altijd leuk om terug te komen!

Ingrid

7. Grieks Kortrijk

Christian Koch

Nooit meer. Onvriendelijke bediening, saaie bedoening,
    prijs kwaliteit onder alles.

coucke jean marie

Is niet de eerste keer dat we komen en zeker niet de laatste keer. Vriendelijke bediening en zekers prijs kwalitet zeer goed. Lekker eten ook.

10. Vietnamees Kortrijk

Tinetracy Vanhee

11. Chinees Kortrijk

Heel goed. Goede bediening, prijs kwaliteit heel goed. Beste die ik al gevonden heb in Kortrijk.

12. Frans Kortrijk

Aan de buitenkant ziet het er mooi uit met een groot terras voor het restaurant. Wij bestelden hoofdgerechten salade kip met kaasschilfers en pasta met gebakken champignons/rucola.parmezaanse kaasschilfers. Wat werd er geserveerd: een bord ijsbergsla en enkele stukjes gebakken kip en enkele kaasschilfers, een kleurloos en smakeloos geheel voor EUR 22,00. Daarnaast een bordje mie (wij konden het geen pasta noemen) met gekookte champignons en enkele kaasschilfers voor EUR 19,50. Qua portie niet meer dan een voorgerechtje. Kopje thee met een zakje rozenbottelthee waar rooibosthee gevraagd was voor EUR 3,00 belachelijke prijs, serveer dan verse thee.

Wij voelden ons duidelijk bestolen door hetgeen er opgediend werd voor zoveel geld. Prijs en kwaliteit en hoeveelheid staan in geen enkele verhouding tot elkaar. Misschien kwam het door de drukte? Dat vinden wij in ieder geval geen excuus. Op andere locaties op de Markt kun je veel beter, lekker en goedkoper eten dan bij Nata. Een eenmalige ervaring en daar blijft het voor ons bij. Jammer.

Vertaal van English naar Nederlands

We wilden hier met vier personen komen eten. We kwamen binnen en we kregen een tafel aangewezen. Op dat moment sprak niemand in het restaurant Engels of Nederlands. Er werd ons met handgebaren duidelijk gemaakt dat er over 5 minuten iemand zou komen die Nederlands zou spreken, helemaal prima wij hebben die vijf minuten netjes gewacht.
    Toen kwam de Nederlands sprekende vrouw die zei dat de tafel waar aan we zaten gereserveerd was (terwijl ons net deze tafel aangewezen werd) en het gehele restaurant leeg was. Daarnaast viel ze enorm tegen ons uit dat wij het niet respecteerden dat de mensen daar geen Nederlands spraken en kort gezegd dat we maar op moesten donderen!
    We zijn meteen op gestaan en weg gegaan. Nog nooit ben ik zó onbeschoft en asociaal behandeld. Wij komen hier nóóit meer terug. Een gastvrijheid of horeca cursus is misschien op zijn plaats ;).

Verder was er een hele kleine kaart waar (wel in het Nederlands) net 7 hoofdgerechten op stonden.

Verschrikkelijk!!

Van Belleghem

Het is een gezellige zaak waar men door een sympathieke en vlotte bediening voor een eerlijke prijs kwaliteitsverhouding aan een heerlijk gerecht kan geraken. Carnivoren komen hier zeker aan hun trekken. Ook genieters van bier kunnen er iets speciaal vinden. Wij gaan er graag.

Vertaal van English naar Nederlands

Great price/quality... I would recommend it!

Lode Broux

Mosselen!!!! Heerlijke zeeuwse jumbo's gegeten. Het waren voor mij de eerste mosselen, en ze waren meer dan smakelijk. Absoluut aan te raden. Over de bediening ook alleen maar goed! Alles dik in orde.

17. Eetcafé Kortrijk

Gezellige bistro. Wij hebben er samen met vrienden gezellig gezeten. Lekkere amuse, lekkere wijn en het vlees was perfect klaargemaakt. De bediening was erg joviaal en vriendelijk. Rekening viel ook prima mee. Wij kunnen het alle vier aanraden.

Johan Seurs

Trendy restaurant in het hartje van Kortrijk. Heerlijke tonijnsteak met een tomatensausje, verse basilicum en look gegeten. Tonijnsteak was perfect klaargemaakt. Jonge en vlotte bediening.

19. Eetcafé Kortrijk

Miranda S.

Wij hebben er met ons gezin genoten van een heerlijk ontbijt. Alles was kakelvers en heel erg lekker. Het is niet goedkoop maar je hebt wel heel erg goed ontbeten als je alles op krijgt. Mooi gelegen en vriendelijke mensen.

20. Internationaal Kortrijk

Taste and colours is 100 % een aanrader. De ontvangst was super hartelijk. Het restaurant ligt in een prachtig pand met daarbij een erg mooie stadstuin met veel kruiden en eetbare bloemen. Erg apart. Ze hebben geen kaart maar je hebt er de keuze tussen een 3 of 4 gangen menu met allemaal dagverse producten. Prijs kwaliteit is dik in orde. Aanrader!

Wij zijn langsgeweest voor de kreeftenmenu. Zeer hartelijk ontvangen door de eigenaar zelf. Superlekker gegeten ! Zeker voor herhaling vatbaar .

Rob Lemmens

Super ervaring! Het voornaamste : héél héél lekker! Reken daarbij een vlotte en erg vriendelijke bediening, het knusse kader en je hebt er eentje uit de duizend. Het enige minpuntje is het lawaai van de weg wanneer je op het terras zit.

23. Japans Kortrijk

Nicole Paes

Een Japans restaurant van het hogere niveau. Zeer lekker eten, bereid met eerste klas verse producten. Mooi gepresenteerde borden en vriendelijke bediening. Ook een mooie wijnkaart met goede betaalbare wijnen. De prijs/kwaliteit verhouding is absoluut zeer goed. Hier komen we zeker terug!

24. Frans Kortrijk

Het was heerlijk om te gaan eten bij Nata. Het eten was lekker.Wij hebben de dag lunch genomen, alleen had er wat groter stuk zalm mogen opgediend worden, voor de rest was het aangenaam eten.Voor herhaling vatbaar. Zeker wat prijs kwaliteit betreft was het een voltreffer.

Carla

Eindelijk was het weer zover. Op de een of andere manier kwam het er telkens maar niet van, maar nu dus wel.
    Nadat we hadden ingecheckt in het zeer aangename hotel Messeyne en ons wat hadden vermaakt in de lounge reden we met een taxi naar Table d’Amis. Veel te lang geleden was het.
    De ontvangst door allerlei nieuwe dames en heren was vriendelijk, Sofie was er deze avond helaas niet. We kregen - ik zou bijna zeggen ons vaste tafeltje, een tweetje, schuin tegenover de keuken. Matthieu kwam even snel zijn keuken uit om ons te begroeten en later op de avond konden we gelukkig nog even fijn bijpraten.
    Een aperitief wilden we wel. Ik graag het huisaperitief, Crémant de Luxembourg, Gales, Private Cuvée, met crème de Mûre met enkele druppels wodka. Nog steeds erg lekker. Echtgenoot wilde wel een glaasje champagne en die is hier van Doyard, Cuvée Vendémiaire, Premier Cru. Een fijne champagne vond hij het.
    Erbij direct drie hapjes.
    Een velouté van pompoen met schuim van spek in een mooi klein bekertje, met erop nog wat kruim van spek en direct herkenden we weer de hand van de meester. Formidabele smaken, verfijnd en toch heel aanwezig, heerlijk!
    Erbij een makaron gemaakt met St. Bernardus-bier gevuld met foie. Hier hetzelfde weer: het bier was uitstekend te proeven, de makaron was perfect en de foie paste er perfect bij.
    Verder nog kalfskop met erop een toastje waarin oud bruin verwerkt is en ook dit hapje was weer fantastisch. Hoe blij kun je toch worden van zo’n mooi klein hapje!
    Het laatste hapje was een profiterolle met gezouten karamel en Reypenaar en ook hier was de smaakbalans absoluut geweldig.
    Dit zijn nu hapjes waarvoor je terugkeert.
    Wat overigens goed te zien was in de zaal: afgeladen vol en zelfs in het loungegedeelte zaten mensen te eten. De bediening had het er heel druk mee, wederom viel het me op hoe geweldig de witte en de zwarte brigade op elkaar zijn ingespeeld, bijzonder knap. Geen hiaat te bekennen.
    Dat mooie bakje met het heerlijke huisgebakken brood en gezouten boter kwam op tafel en we bekeken de kaart.
    Uiteraard kozen we het menu Terroir. Voor de kaart verwijs ik zoals gebruikelijk naar de website.
    De eerste wijn werd ingeschonken. Een Patricius Tokaj, 2011, Hárslevelü, dry száras. Een typische Furmint, voor ons wat aan de lichte kant. Het gerecht erbij echter....gebrande coquilles, port en bessin met karnemelkkaas en koolrabi, bouillon van geroosterde inktvis was superbe. Een gerecht in tweeën. Op een bord de gebrande coquilles, absoluut perfect van cuisson, eronder een schitterende saus van postelein, mosterdzaadjes her en der, kaas van karnemelk, chips van aardappel en kruidjes en linten van rammenas. Perfecte smaken en texturen bij elkaar. Zo waren de chipjes van aardappel bijvoorbeeld koud, wat toch weer onverwacht is.
    In een mooie kom ernaast tagliatelle van pijlinktvis met erop een aantal geschonken bouillon van gerookte pijlinktvis. Ik kan bijna niet duiden hoe intensief deze smaken waren. Zo ontzettend lekker en zo ontzettend diep van smaak, werkelijk fantastisch. Voorzover het al niet het geval was, was nu de toon weer geheel gezet. Dit zou een avond van bijzonder genieten worden.
    De volgende wijn is een bekende voor ons. Een Chileense Amayna. Een Sauvignon Blanc, eentje die we op prijs stellen, want hij heeft behoorlijk wat diepte.
    Erbij een topper van de avond, de Bretoense kreeft geglaceerd met biet en rode ui. Een zeer kleurrijk bord met perfecte stukken kreeft in boter gebakken met een heerlijke lichtzoete smaak en reducties van biet en rode ui. Fantastisch vond ik het. Boterzachte kreeft, heerlijke aardse smaken van de biet met de rode ui en dat alles paste ook nog eens perfect bij elkaar. Je moet er maar opkomen.
    De derde wijn was een Bartinney, Stellenbosch, 2011, Chardonnay en ook deze wijn vonden we lekker. Niet te vet, maar mooi strak.
    Erbij alweer zo’n geweldig creatief gerecht. Gegrilde steenbolk met bloemkool, geraspt en geroosterd. Nu had ik nog nooit gehoord van steenbolk, maar men vertelde dat de vis lijkt op wijting. Googelend echter kom ik erachter dat de steenbolk tot de kabeljauwachtigen behoort. In ieder geval kregen wij een mooi stukje gegrilde steenbolk met erop krokantjes van gepofte rijst. Erbij de geschaafde en daarna gegrilde bloemkool (fantastisch, niet alleen om te zien, maar ook om te eten) met erop een prachtig paars poeder, wat gemaakt is van rode kool en veenbessen. De saus erbij, die enorm hoog en diep van en op smaak was, is ook van steenbolk. Verder nog toefjes crème van bloemkool en ook nog wat chipjes van bloemkool. Wederom een schitterend gerecht.
    De vierde wijn, een San Giovanni della Sala, Orvieto 2011, beviel ons ook zeer. Ik hou zeer van de grechettodruif en in een blend als deze komt hij eigenlijk extra goed tot zijn recht.
    De uitstekende bediening kwam met een soort glazen kan, waarop een filter van papier was gezet. Ter plekke werd er een bouillon van alleen paddestoelen in gegoten, zodat deze gefilterd werd.
    Na enige tijd verscheen een bord met erop gegrilde en gefermenteerde champignons en pompoengnocchi. De gefilterde bouillon werd bijgeschonken en zo werd het gerecht: potagie van gegrilde en gefermenteerde champignons, pompoengnocchi, gecreëerd. Bijna overbodig zo langzamerhand om te zeggen dat ook dit gerecht ongelofelijk diep van smaak was. Zowel de bouillon als de champignons hadden dat diepe aardse en de pompoengnocchi, die mooi zacht was en zeker niet machtig gaf er iets zoetigs aan. Alweer erg mooi.
    De wijn die het hoofdgerecht zou begeleiden was deze avond een Ribera del Duero, Tinto Ribón, Barrica 2009. Een fijne blend van Tempranillo – Merlot - Cabernet Sauvignon.
    Het hoofdgerecht was melklam uit de Pyreneeën, winterwortel en geitenmelk.
    Weer een gerecht in tweeën. Op het bord schitterend gebakken lam, saus van Trompet de la Mort, winterwortels en crème van yoghurt van geitenmelk. Ook nog een prachtig stukje buikspek van het lam, perfect klaargemaakt en wederom waren we diep onder de indruk.
    Van het tweede gedeelte van het gerecht vielen we stil van bewondering. In een rond schaaltje kregen we een fantastische aardappelmousseline met eronder flink wat compote van de bout van het lam. Zo mals en zo vol van smaak en zo goed passend met de mousseline, werkelijk schitterend vonden we het. Wat een smaakkunstenaar is Matthieu toch!
    Zoals ieder zichzelf respecterend (sterren)restaurant heeft ook Table d’Amis inmiddels een kaaswagen en het werkt echt! Zodra mensen de kaaswagen zien, willen ze kaas. Wij dus ook ;-).
    Maar liefst 7 mooie stukjes kaas (veel Belgische natuurlijk) zochten we uit, erbij voor allebei een glaasje van de witte Stellenbosch, die er prima bij paste en wederom waren we erg tevreden.
    Gelukkig waren we er nog niet, want de dessertjes van Martijn zijn ook altijd hoogtepunten hier wat ons betreft.
    We dronken de Stellenbosch gewoon lekker door en het eerste dessertje kwam. Rabarber en witte chocolade. Een mooi bordje kregen we met - kortgezegd - een tube van witte chocolade met rabarber en rozen. Erbij diverse structuren van witte chocolade en rabarber en de tube was schitterend geparfumeerd met rozen. Een echt mooi dessert.
    Het tweede dessertje was Stasegemse boter en melk. Een zo mogelijk nog mooier bordje met ijs van boter, gedroogde melk, crumble van melk, melkkaramel, en huisgemaakte yoghurt. Ik schrijf het nu even kort op, maar ik kan nauwelijks beschrijven hoe fantastisch de smaken bij elkaar kwamen en hoe fantastisch lekker het ijs en de melkkaramel waren. Een dessert om van te dromen werkelijk.
    Het derde dessertje en de laatste volgens ons was geroosterde peer met lijnzaad. Hoe simpel klinkt dit. In een glas kregen we ijs van gebrande peer met een crumble en en een krokantje van lijnzaad. Geweldig lekker weer. Zo knap om zulke geconcentreerde smaken te krijgen, complimenten!
    Tot onze verrassing kwam er uit de keuken nog een extraatje van Martijn. Een dessertje in ontwikkeling. Alles rondom mout. Het zijn ook enorme bierliefhebbers hier. Later op de avond zagen we nog de schitterende bierkaart die ze hier voeren! Maar goed het dessertje in ontwikkeling dus. Het ging om een pannenkoekje van mout met erop een quenelle van ijs van zuurmout, waarbij dan aan tafel nog een sabayon van Pannepot bier bij komt. Schitterende smaken alweer, waarbij mij vooral de zoet/zout-combinatie opviel en erg beviel. Sterker nog, ik ben er dol op. Dank je wel Martijn!
    Bij de goede espresso nog drie geweldig heerlijke zoetigheden, waaronder een prachtig chocoladetaartje om te delen en diep diep tevreden sloten we deze fantastische maaltijd af.
    We hebben nog een hele tijd nagepraat met Matthieu en diep in de nacht rolden we ons bed in, waar we nog eens de hele avond de revue lieten passeren en het er zeer over eens waren: Table d’Amis is en blijft ons absoluut favoriete restaurant in België. Het eten is een droom, de sfeer is heerlijk losjes en iedereen heeft plezier in zijn werk. Fijn om te zien!

Carla