Hier zie je hoe de meningen over de restaurants in Knokke-Heist verdeeld zijn.

1. Ben er niet goed van sinds ik dit slecht nieuws las.
    Niet alleen het lekkere eten, maar vooral de supersympathieke ontvangst en bediening zullen we missen.
    Maak er het beste van.
    dirk

2. Gezellige sfeer, accurate bediening, doordachte menukeuze, fantastische ligging, TOP.

3. Retour naar Knokke voor een culinaire lunch bij een van de beste Tapasbars van de Benelux. De reis viel 100% mee dus konden we nog even naar het strand. Keurig op tijd liepen we binnen in het hippe lounge gedeelte met grote bar, erachter het restaurant gedeelte met achter glas de grote keuken. We kregen een grote ronde tafel langs de wand toegewezen en konden ditmaal niet wisselen vanwege de corona maatregelen. Door het indirecte licht van de lampen die aan de binnenzijde een gouden keur hadden kwamen de kleuren van de gerechten niet helemaal tot zijn recht.

Als aperitief een Les Crais Auxey-Duresses 2019 van Prunier die uitstekend beviel. Het eerste hapje werd uitgeserveerd op een stuk Parmezaanse kaas. Een bonbon met vloeibare vulling op een crème van parmezaan afgewerkt met een blaadje goud. In een keer in de mond, een verrassend delicate smaakbeleving.

In een wit schaaltje Ajo blanco met druppels dille olie, centraal erin een komkommer rolletje gevuld met crème van zeewier, erop stukjes gemarineerde scheermes met zeebanaantjes en takje zeebesjes afgewerkt met granité van groene jalapeno. Behoorlijk complex met aangename ziltigheid.

De laatste amuse was een lauwwarme ravioli gevuld met gekonfijte eend uitgeserveerd op een crème van pompoen in een schuimige saus van eekhoorntjesbrood. Mooi hoog op smaak.

De eerste begeleider werd met kennis van zaken gepresenteerd door de sommelière. Riesling Trocken 2019 van Jüngling, uitbundig aroma met een vleugje petrol, sappig in de mond met mooie zuren. Ernaast een strakke presentatie in de vorm van een roos. Stukken van licht gemarineerde en gepekelde makreel met stukken Zeeuwse creuse gewikkeld in dunne plakken van gele biet afgewerkt met citrusgel en zalmeitjes. Deze stond in een crème van yoghurt gekruid met sumak waaromheen een vinaigrette van duindoornbes. De smaken zoveel mogelijk combineren zorgde voor het optimale resultaat. De frisse wijn was een echte smaakversterker en hij vulde het gerecht aan met zijn heerlijke aroma. (8,5)

Uit karaf een lang gerijpte Portugese Malvasia 2009 van Fundação Oriente, complex met subtiele ziltigheid en oxidatieve toets, speciaal. Op een dunne schaal in de vorm van een schelp de “levend” verse coquilles. Als basis een mousseline van in zoutkorst gegaarde knolselderij afgedekt met een dashi beurreblanc waarin op drie schijfjes savooiekool dikke plakken kort aangebakken coquille waarop bonito flakes en dotjes kombu algen opgemonteerd met boter. Ronde smaken met subtiele umami toets die door de speciale wijn een extra dimensie kregen, heerlijk. (9,25)

Over naar rood met een Arcuria Etna Rosso van Calcagno, transparant robijn rood in het glas, in de mond complex met krachtige mineralen en droge afdronk. Ernaast kip in Marokkaanse stijl. Een strakke kippendijfilet, 4 uur gegaard op 62 graden en op de huid krokant afgebakken, in een schuimige ras-el-hanout saus, erop lobbig schuim van mais, ernaast een platte cilinder couscous aangemaakt met aubergine waarop dotjes crème gekruid met ras-el-hanout afgedekt met blaadjes tuinkers. De kip was ondanks de stevige huis nog sappig, ik kon de smaak van de crème op de couscous erg waarderen. De wijn kwam naast het gerecht helemaal tot zijn recht, complimenten. (8,5)

Terug naar wit met een Les Ruisseaux Viognier 2019 van Jean-Claude Marsanne gemaakt in de stijl van Condrieu. Rond aroma met tonen van vanille en geel fruit. In de mond verfijnd, romig en een subtiel bittertje in de afdronk. De chef presenteerde zelf zijn kleine meesterwerkje in een speciaal zwart bord. Als basis lintpasta van boekweit in een schuimige schaaldierenjus waarin een kort aangebakken langoustinestaart met zalmeitjes, plakjes palmhart, toefje ziltige crème van bamboe afgedekt met een shisoblad in tempura. Ofwel pasta op zijn lekkerst, ruim voldoende afwisseling in smaakbeleving waarbij de verrukkelijke begeleider naadloos aansloot, toppie. (9,5)

Voor bij het pièce Spaans rood, Adoremus Reserva 2011 van Vega Saúco, een krachtige maar gebalanceerde Tempranillo. Ernaast een keurig getrancheerde rugfilet van hertenkalf gegaard op de barbecue met truffelrisotto waarin blaadjes roodloof. Verder nog een krokantje van gele biet en dotjes compote van kweepeer met duindoornbesjes, afgewerkt met de eigen jus. Het vlees was perfect gegaard en had een mooie barbecuetoets. Prima frisse accenten door de compote en een heerlijke truffeltoets in de romige risotto waarbij de wijn keurig in balans was. (9)

We wilde ook graag nog een dessertwijn om het feestje compleet te maken. Flor del Saúco Vendimia Tardía 2006 van Vega Saúco, troebel in het glas vanwege het bezinksel, duidelijk minder zoet en krachtig dan verwacht. De chef presenteerde het dessert met drie verschillende bereidingen. De bloem was een ijs praline van hazelnoot afgewerkt met goud folie, ernaast een krokante cilinder gevuld met ijs van za'atar en bolletje chocolademousse met dulce de leche afgewerkt met krokantje, aan tafel aangevuld met een heldere jus van Filipijnse bergamot. Wow drie originele smaken die afzonderlijk verrukkelijk waren maar die uitstekend combineerden. De frisse bergamot maakte het gerecht verteerbaar en de wijn sloot (boven verwachting) naadloos aan. (9,25)

Als afsluiter een “sigaartje” van zoethout waarbij (voor de optimale beleving) smeulend hooi en een cakeje met five spices chocolade en gelei van morilles, prima.

Bediening was uitstekend verzorgd op informele wijze met top sommelière, we voelden ons helemaal in de watten gelegd.

Samengevat was het een top middag in een informele setting. De gerechten waren ietsje minder uitbundig dan vorige keer maar nog steeds erg smaakvol met top bereidingen en uitstekende smakencombinaties. De excellent geselecteerde wijnen geschonken in prachtige glazen verdienen een dik compliment, ze hebben de gerechten naar een hoger niveau gebracht. We voegen ze graag toe aan onze favorietenlijst, bedankt.

4. Esther De Meulder

Worst experience ever! Het was meteen duidelijk dat we enkel de hoog geprijsde gerechten mochten kiezen. Salades waren volgens hen niet meer beschikbaar. Voorgerechten als hoofdmaaltijd bestellen mocht niet. Onze dochters van 13 hadden zIn in zeetong, dit was echter een portie van 500g vis… vraag of dit gedeeld kon worden tussen de kinderen was eveneens niet mogelijk (volgens de dienster zouden ze beide makkelijk ieder een portie van 500g vis opkrijgen). Dan maar een kindergerecht besteld… wat volgens dienster voor babies is…). Deze waren echt een schande, verlept blaadje sla, 20 frietjes, 5 stukjes kip en een lepel appelmoes. (Volgens onze vrienden, die hier de week voordien waren komen eten, zag dit kindergerecht er veel beter uit). Voor 17€ mag je toch ieta deftiger verwachten. Volwassenen hebben zich aan de mosselen gewaagd, smaak was goed, pot echter 3/4 vol… dan nog ikzelf kreeft besteld, taaier dan mijn schoenzool! Dus kort samengevat… NOOIT MEER! Dit was zijn geld niet waard, een pure schande en een 13de verjaardag in mineur.

5. Het tweede restaurant van onze culinaire tour. Je herkend het aan de strakke zwarte gevel. Je komt binnen in het hippe lounge gedeelte met grote bar, erachter het restaurant gedeelte met achter glas de grote keuken. We kregen een grote ronde tafel langs de wand toegewezen waar weinig licht was, gelukkig mochten we wisselen met een kleine tafel onder het dakvenster, prima.
    Als aperitief een Hongaarse Olaszrizling 2018 van Szászi Endre die zeer goed beviel. Het eerste hapje werd door de chef gepresenteerd die meteen onze wensen op nam, prima. Een mooie presentatie op een grote schelp. Op een gouden lepel een witte parel met vloeibare vulling van bouillabaisse in een rouille, in een keer in de mond. Een echte smaakbom, wow.

De tweede amuse werd gepresenteerd op een blauwe krab. Een krokante cannelloni van butternut pompoen gevuld met een verse noordzeekrab salade afgewerkt met dotjes gel van duindoornbes en zalmkuit. Mooi krokant en hoog op smaak, verrukkelijk.

In een schaaltje pulled pork van de barbecue (24 uur gegaard) op een licht pikante Maleisische pindasaus, stukjes koolsla en rozijnen, afgedekt met een lobbig schuim van aubergine met rode curry. Dat lepelde heerlijk weg en was spannend van het eerste tot laatste hapje, toppie!

De eerste begeleider werd kundig door de sommelière gepresenteerd, Juwel Grauburgunder Trocken 2017 van Juliane Eller, mooi vol met tonen van peer en meloen. Uit de keuken een tweetraps gerecht. In een zwart cocktailglas gazpacho van watermeloen waarin sappige kokkels, hele frisse tomaatjes en dotjes crème van lavas.
    Op het bord als bases de zoetzuur gemarineerde watermeloen in het sap voor de ceviche, waarin frisse tomaatjes, sappige kokkels en dotjes crème van lavas, afgewerkt met blauwe bloemenblaadjes. Beide hoog op smaak, sappig en fris met subtiele ziltige accenten door de kokkels. Hiernaast werd de wijn lekkerder. (8,75)

Verder met een speciale Belgische wijn gemaakt van Dornfelder en Chardonnay 2017 van Hoenshof. Gekoeld geschonken in een prachtig Zalto glas, sappig fris rood fruit met subtiele kruidigheid. Om de mond op smaak te brengen een krokant hoorntje van gele biet gevuld met rundertartaar en oester waarop een toef sorbetijs van savora mosterd. Mooi crispy met heerlijke smaken, wow.
    Op een “huisgemaakt” keramisch schaaltje handgesneden tartaar waarop plakjes augurk, stukken Greveling oester en krokant bloemetje van gele biet met savora mosterd, ernaast een lobbige crème van gebrande ui en een oester blaadje. Normaal minder een liefhebber van rund maar deze was delicaat, fris en ziltig met crispy krokantje en een heerlijke crème. De wijn sloot naadloos aan, genieten! (9,5)

Van de Belgische wijnbouwer Jean-Marie Guffens een Viognier 2017, in het aroma tonen van rijp geel fruit, in de mond tonen van abrikoos met een rijke, ietsje ronde, afdronk. Uit de keuken een mooie presentatie in vrolijke kleuren gepresenteerd door de chef. In een oosterse komkommerjus stukken dikke Oosterschelde paling, gerookt en gelakt met teriyakisaus, centraal een cilinder sushirijst waarop een ijsparel van sake en wasabi, stuk paling en crème van miso. Wederom veel smaakbeleving met mooie Aziatische toetsen, de wijn bleef hiernaast keurig overeind. (9,25)

Over naar rood met een Hongaarse biodynamisch gemaakte Kékfrankos Balf 2017 van Weninger, mooi fris en elegant met mineraliteit. Om de mond op smaak te brengen een amuse. Een sandwich van krokante kippenhuid waartussen een crème van wortel met citrus, mooi droog krokant met heerlijke hartige zoetzuur beleving.
    Het pièce was Baskische hoevekip 'Label Aradoa', eerlijk gezegd staat deze normaal gesproken niet hoog op mijn verlanglijst. Op een zwart bord een smalle reep van de borstfilet, zacht gegaard met erop een krokant huidje, ernaast een Marokkaans garnituur. Quenelle couscous op een crème van wortel, een hele wortel en drie dotjes hele frisse saus met saffraan, aan tafel afgewerkt met een saus op basis van ras el hanout. De filet was keurig gegaard en mooi op smaak, het garnituur maakte er een feestje van, de wijn vulde het gerecht aan met zijn mooie rode fruittonen. (8,75)

De dessertwijn was een bekende van domein Lafage, Muscat de Rivesaltes met lichte kleur en de typische Muscat toets. Uit de keuken een mooie gestapelde presentatie op een fijn gedecoreerd bord. Als basis een cilinder van stukjes appel gegaard in gezouten karamel, erop een bombe van dulce de leche en krokante bloem van kalamansi waarin een toef dulce de leche chocolade. Ernaast een heerlijke saus van gezouten karamel waarin een ijspastille van frisse granny smith gekruid met kaneel. Aan tafel afgewerkt met een betoverende kalamansi saus. Indrukwekkende smaken met prima texturen. De wijn was in balans. (9,25)

De parade van friandises mocht er ook zijn, keurige presentaties met wederom indrukwekkende smaken. Onder andere een steen gevuld met pinda gekruid met nootmuskaat. De hoofdrol was voor de gesuikerde gelei van cactusvijg met rozemarijn, wow.

Bediening was zeer goed tot uitstekend verzorgd in een hippe ambiance.

Samengevat was deze beleving boven verwachting. Van begin tot eind alles mooi hoog op smaak met uitgekiende smakencombinaties en wow beleving, waarnaast de wijnen keurig geselecteerd waren, bedankt!

6. Julie dhont

Verschrikkelijk! Steak tartare en bouillabaisse gegeten. Steak tartare was prepare uit potje. Bouillabaisse was diepvries. Frieten diepvries en voor de rest alles uit zakje. We vroegen wat brood bij en kregen toast regelrecht uit de Aldi zak. Zelfs niet getoast. Nooit zelfs overwegen om hierheen te gaan!

2,2
  7. Het was super super lekker, zowel het voor- als het hoofdgerecht. Ook de bediening was zeer vriendelijk. Mij zien ze er in ieder geval zeker terug.

8. Volckaert Ivan

9. Internationaal Knokke-Heist

A. Rijpers

Al tientallen jaren komen wij vanuit Nederland naar Heist voor een wandelingetje, een terrasje of iets te eten. De meeste restaurants hebben we dus eens gehad. Maar vrijdag 8 augustus zijn wij in Heist geweest en hebben een ontdekking gedaan.
    Een vriendelijk restaurant met alle ingrediënten voor een heerlijke maaltijd (lijkt Frans). En het klopte, heerlijke vers bereide producten. Door de vrouw van de Patron. "Hier gaan we zeker were komme" zeggen ze in België. Met dank.

10. Ilse Kuyf

Ik ben in totaal 4 keer bij Cinq Annoo geweest. De eerste drie bezoeken heb ik als zeer aangenaam ervaren. We waren met een groep mensen, honden welkom en kindjes ook. Eten is zeer goed. Vandaag ben ik er weer geweest, mede door de goede voorgaande ervaringen. Helaas kwam ik van een koude douche thuis. De uitbaatster was zeer onaardig en leek geen tijd te willen maken om het haar klanten (ons) naar de zin te maken. Ze nam amper de tijd om onze bestelling op te nemen, en bij de simpele vraag of wij al een pannenkoek konden bestellen, werd gesnauwd dat dat duidelijk op de kaart stond. (Het was kwart voor twee, pannenkoeken konden pas vanaf half 3 besteld worden). Vragen kan altijd, zo ben ik tenminste opgevoed. Wij besluiten even te wachten. Vervolgens wordt de pannenkoek toch na 10 min voorgeschoteld, zonder enige uitleg. Na deze bestelling is er geen enkele keer gevraagd of wij nog iets wensen. Bij het afrekenen pak ik mijn bankkaart, ik had vooraf geïnformeerd of ik hiermee kon betalen. Waarop meneer zegt, tsja dat is eigenlijk alleen bij eten, niet drinken. Waarop ik verbouwereerd afreken, aangezien wij toch een soep en pannenkoek hebben besteld. Ik vind het ontzettend jammer en vooral triest dat wij alleen vriendelijk worden bediend als onze vrienden, die vaste klant zijn, erbij zijn. Schandalig dat er zoveel verschil zit in de manier van behandelen van de klant. Voor mij is iedereen gelijk en verdient iedereen een prettig verblijf.
    Ik ben zodanig teleurgesteld dat ik hier niet meer terug zal gaan .

11. Maxime R.

Erg mooie eetgelegenheid. Niet groot, dus reserveren is zeker aan te raden. Wij aten er het menu Bel Etage (50 euro voor 3 gangen) en sloten af met de befaamde van Tricht kazen (hiervoor moet je wel een toeslag van 6 euro betalen). De smaken waren verrassend en fijn dat de kok ook aan tafel komt. Echter achter het fornuis is hij nog beter op zijn plaats, want koken kan hij als de beste. Alles verliep vlotjes. Voor herhaling vatbaar.

12. Prima ervaring. Wij gaan zonder twijfel nog een keer terug. De vis was om van de smullen, super vers en heerlijk klaargemaakt. De bediening was snel en vooral efficient. Lekker eten en drinken voor een juiste prijs. Ik raad het iedereen aan.

13. Lekker gegeten in een gezellige sfeer. Zeer goede prijs/kwaliteitsverhouding. Wij kunnen het iedereen aanraden. De bediening was zeer vriendelijk. Wij komen zeker nog eens terug.

14. Freddy Wampers

Heel lekkere keuken en een heel gezellig interieur. We hebben er nogmaals van genoten. Een bezoek aan L'Orchidee is bij ons jaarlijks bezoek aan Knokke een must. Enthousiast team. Absoluut een aanrader.

15. Paul M.

Wij hebben er op zaterdagavond gegeten en het menu genomen. Als voorgerecht hadden we king crab en ons hoofdgerecht was kreeft. Heerlijk. De gerechten waren echt perfect klaargemaakt, prima kwaliteit. Vriendelijk ontvangen, fijne en vriendelijke service.

16. Steven

De chef kent hier z'n vak,niets op aan te merken. Hij kruidt stevig af, wat in ons gezelschap tot tevredenheid leidde. Bediening was vriendelijk en gereserveerd, niet stijf. De prijzen zijn correct voor wat wordt aangeboden. De amuse hadden we wel liever geserveerd gezien aan tafel per persoon i.p.v. de ober die rondgaat van tafel tot tafel met een plateau hapjes zoals op een receptie. Dit is echter een detail, we komen hier zeker nog eens terug na een dagje Knokke.