Hier zie je hoe de meningen over de restaurants in Kasterlee verdeeld zijn.

1. Internationaal Kasterlee

Cor Van Roey

Kwam vorige jaren in de zaak met ons personeel en was tevreden. Graag informatie over de menu's in buffetvorm.

2. Internationaal Kasterlee

adriaan

3. Internationaal Kasterlee

Na het verrassende eerste bezoek vijf maanden later een vervolg bezoek geboekt. Ditmaal kregen we een mooie ronde tafel aan het raam aan de andere zijde van het restaurant. Nu met uitzicht over het terras, leuk.
    Als aperitief een witte wijn, die in het glas zonder toelichting werd gepresenteerd. Navragen leerde dat het een Soave was, gemaakt van Garganega die goed beviel, weer eens wat anders. Het eerste hapje was een zuurdesem cracker met toefjes crème en schaafsel van parmezaan. De tweede een cakeje van biet met hierop een schijf ganzenleverpaté en gel van hibiscus, jammie.
    Er volgde nog een tweeluik. Ik een houten kom couscous, met bloemkool en augurk en een saus van pinda. De pinda was overigens slechts subtiel aanwezig.
    In een wit schaaltje een stukje haring in tomatensap met rode uien ringen en toefjes mayonaise met hierin dennentoppen voor een verrassend accent.

De eerste begeleider werd kort toegelicht, uit Rueda een Basa 2013, met heerlijk aroma, mooi fris in de mond en een elegante afdronk. Uit de keuken een mooie presentatie van een zalm tartaar opgemaakt met uien ringen dunne schijfjes radijs toefjes avocado met hierin dunne takjes. Het geheel was besprenkeld met dille olie. De zalm was mooi op smaak en er was voldoende afwisseling met het garnituur. Het venkel bloemetje gaf een verrassend mooi accent. De wijn was een fijne begeleider die het gerecht keurig ondersteunde.

De tweede wijn is een Spaanse van het huis Mustiguillo een blend met voornamelijk Merseguera, voor mij nog onbekend. In het wat ingetogen aroma tonen van geel rijp fruit, in de mond aangenaam fris met een elegante afdronk. Uit de keuken een mooi stukje Noordzee schol filet, met mosselen, stukjes artisjok, gepofte cherrytomaatjes, eekhoorntjes brood, pijpjes van dun gesneden courgette, mousseline van aardappel en artisjok. Aan tafel afgewerkt met een jus van ansjovis met tomaat. De schol was keurig gegaard evenals de mosselen die lekker sappig waren. De wijn sloot keurig aan maar had van mij ietsje rijker mogen zijn.

Ook de dessertwijn kwam uit Spanje, van Jose Pariente een laat geoogste Sauvignon Blanc 2012 met een mooie zoet zuur balans, erg lekker. Uit de keuken op een leiplaat, een ruime sortering van vers rood fruit aangevuld met gemalen chocolade en een stukje bros, verder een quenelle ijs en schotsen van framboos en sorbet ijs van basilicum. Mooie smaken met veel afwisseling en een goede match met de wijn.

Als afsluiter nog een prima Nespresso met assortiment heerlijke friandises.

Bediening werd wederom keurig verzorgd door twee dames. De gerechten werden door Erin Elst gedetailleerd toegelicht. De wijnen merendeels door Wendy Helsen, beknopt maar kundig.
    Prijs kwaliteitsverhouding is zeer goed. Menu €37,-, begeleidende wijnen €7,- en koffiearrangement €6,-.
    We hebben de keuken Van Frederik Helsen nu een beetje leren kennen, een echte vakman die de gerechten complex uitvoert maar wel allemaal keurig in balans. Dit menu met lichtere smaken was duidelijk afgestemd op de zomer. Weliswaar Iets minder verrassend dan bij ons vorige bezoek maar dat heeft meer met persoonlijke voorkeur te maken. Wij worden fan en we voegen Helsen toe aan onze favorieten.

4. Gisteravond heerlijk gegeten! Veel aandacht voor opmaak borden en net iets meer bijzondere gerechten. Wij hadden een 3-gangen menu voor €34,-.

5. Internationaal Kasterlee

adriaan

We hadden al enkele goede recensies gelezen over deze jonge chef waardoor we nieuwsgierig geworden waren. Het restaurant is inmiddels ruim twee jaar geopend en ze hebben inmiddels 14 GM punten, dus maar eens gereserveerd voor een lunch op vrijdag. Parkeren kan voor de deur op het eigen terrein. Even aanbellen voor je naar binnen mag, blijft een aparte ervaring. We krijgen een tafel aan het raam, leuk. Het restaurant is strak ingericht met zwarte en witte tinten, de houten vloer geeft warmte. De lederen armstoelen zitten comfortabel. De tafels zijn keurig met fijn linnen ingedekt.
    We bestellen het aperitief, voor mij een witte wijn. Deze werd zonder toelichting in het glas uitgeserveerd. Navraag leerde dat het een droge PX was uit de Rueda streek, die prima beviel. Het lunchmenu werd aan tafel toegelicht en klonk prima. De keuze was snel gemaakt.

De eerste amuse was een warm kaassouffleetje van comté op een bedje van gedroogde grijze garnalen. Beide mooi hoog op smaak. De garnalen waren krokant en op het eind bleef een klein taai stukje over, een aparte beleving.
    De tweede ronde was een Italiaans krokantje met een salade van noordzeekrab en een beetje huisgemaakte sambal. De sambal overheerste de smaak.
    De derde ronde was een tweeluik. Tartaar van rund met piccalilly en een mousse van komkommer. Lekker fris met een fijne structuur. Ernaast in een klein schaaltje een stukje sappige kip met hierop krokant van kip, echt mooi hoog op smaak, heerlijk.

De eerste begeleider word gepresenteerd op leuke maar beknopte wijze. Een Spaanse Bolo gemaakt van Godello 2013, elegant met mooie mineraliteit. Op het bord een mooie compositie. Twee mooie stukken paling met structuren van bleekselderij en rettich, gel van dashi, blaadje zeesla en een saus van spinazie. Een hele mooie smaken combinatie. Vooral de gronderige paling met de spinazie en en ziltige zeesla waarbij de wijn met zijn mineraliteit erg mooi aansloot. Veel afwisseling in structuren en hartige accenten door de dashi, een genot voor de fijnproever.

De tweede begeleider kwam uit Slovenië, Santomas gemaakt van Malvasia, complex, rijk en toch elegant, heerlijk. Uit de keuken een sappig stuk schelvis met een complex beetgaar groente garnituur, hartige cilinders van aardappel en toefjes crème van pompoen. Aan tafel afgewerkt met een betoverende langoustine saus. Een heerlijk aroma kwam van het bord en de smaak van de vis werd hierdoor prima ondersteund. Ook zorgde de saus voor de koppeling naar de heerlijke wijn. Wederom een gerecht met veel afwisseling in smaak en structuur, helemaal geslaagd weer.

De dessertwijn was iets speciaals. Een Eiswein van Ernst Triebaumer met de Gruner Veltliner in de hoofdrol. Hele fijne zuren met mooie rondingen, een traktatie. Op een donker bord een mooie compositie van citrusfruit. Cakje van sinaasappel, krokantje van citroen, ijs met yuzu, gel van calamansi, poeder van citroen, crème van passievrucht en een schijfje witte chocolade met gepofte rijst. Hele mooie frisse smaken met zoete toetsen die prima aansluiten bij de heerlijke wijn.

Als afsluiter een espresso met nog drie rondjes heerlijke friandises die de puntjes op de i plaatsen.

Bediening werd op correcte en charmante wijze verzorgd door twee dames. De gerechten werden gedetailleerd toegelicht. De wijnen werden beknopt maar kundig toegelicht. De wijnkeuzes zijn niet alledaags en verrassend goed.
    Prijs kwaliteitsverhouding is zeer goed tot uitstekend. Menu 37,-, begeleidende wijnen 6,-, aperitiefwijn 7,- en koffiearrangement 6,-.
    Onze eerste kennismaking is erg goed bevallen, een culinaire verwennerij van begin tot eind, in een fijne ambiance. De lunch wordt, in tegenstelling tot Nederland, goed bezocht. We kunnen van Helsen, zeker voor de fijnproevers, sterk aanbevelen.

6. Josee Segers

7. adriaan

We kregen een tip van Leen de Visscher om eens naar Fleur de Sel te gaan. Het restaurant is bijna twee jaar geopend en wordt gerund door een jong koppel. Ze hebben het eerste jaar van Gaultmillau al een indrukwekkende 14 punten gekregen en won begin dit jaar de horeca award “Betere Belgische restaurant”

Het restaurant ligt in het groen langs de grote weg van Kasterlee naar Turnhout. Parkeren kan voor de deur. De verbouwde villa ziet er verzorgd uit, de ingang is aan de zijkant. De inrichting is strak met beige tinten. In het plafond zijn lichtvensters gemaakt met kunst licht, dat ziet er goed uit. De veelal rechthoekige tafels zijn keurig met linnen ingedekt, de met leer beklede armstoelen zitten comfortabel.
    We kregen een tafel aan het raam en we bestelde een witte wijn als aperitief. Het glas werd geschonken gepresenteerd en je moest even vragen wat erin zat. Een Sauvignon Blanc uit de Loire die goed bevalt. Op een houten blokje een chip van zoete aardappel met mayonaise en tandoori. Het hapje had een lekker aroma en een mooie smaak. Hierna een drietal amuses. In een glazen schaaltje makreel met doperwt. In een groen schaaltje pastilles van schorseneer met eendenlever, zalf van eendenlever en Irish coffee. In de pastilles was de smaak van de levergoed te proeven en de combinatie met de Irish coffie, was goed gevonden. Op een hoge voet, sashimi van coquille met gepofte quinoa en witlof. Mooie smaken die veelbelovend waren voor het verdere menu.

We kregen de kaart en het lunchmenu werd aan tafel mondeling uitgelegd. We gingen voor het drie gangen lunchmenu. Partner wilde graag de vegetarische uitvoering. Dit omdat het restaurant een van de 12 genomineerde is voor Groenterestaurant 2014 van de Benelux.

De eerste wijn wordt keurig gepresenteerd door Nathalie de Baenst (maître). Een witte Corbières 2012 van het huis Ollieux Romanis gemaakt van Roussanne en Marsanne. Aangenaam aroma, vol in de mond en een klein bittertje in de afdronk. De eerste gang kwam op tafel en ik was toch een beetje geschrokken van het volume. Het volume is ontstaan doordat de Kempenaren graag nat het eten met een vol gevoel naar buiten gaan. Op een bed van risotto een keurig gegaarde doradefilet met ernaast bereiding van kreeft gerold in gegrilde aubergine, het geheel was afgewerkt met blokjes en olie van chorizo. De risotto had een prima structuur en was mooi op smaak, de chorizo verrijkte deze waardoor het snel vulde. De vis was wat licht van smaak tegen de wat vollere smaken. Hij was wel erg sappig en prima gekruid. De smaak van de rolletjes met delicate kreeft werd een beetje overheerst door de aubergine, jammer. De wijn kon de rijke smaken boven verwachting goed aan en was goed gekozen.
    Partner was erg tevreden over haar meer bescheiden portie van het vegetarische gerecht dat keurig gepresenteerd was.

De tweede wijn was een Spaanse, een favoriet van de maître. Een rode crianza 2008 van Jordan de Asso gemaakt van Garnacha en Cabernet Sauvignon. Een mooie diepe kleur, in het aroma heerlijke fruittonen en een zachte kruidige afdronk. Uit de keuken twee stukken borstfilet van langzaam gegaarde Bressekip met stukjes asperge, tuinbonen, aardappel en druppels tomatenpuree. De licht gerookte eigen jus wordt aan tafel toegevoegd, subtiel gedoseerd. De kip was ondanks de langzame garing toch nog ietsje droog maar mooi op smaak, zeker de saus was een prima smaak maker. Gelukkig werd er later nog wat bijgeschonken. De groentes waren kort gegaard en hadden een prima bite. De wijn paste goed bij het gerecht zonder te overheersen.
    Het gerecht van partner was uitgevoerd met ongeveer hetzelfde garnituur aangevuld met radijs en rettich. Hierbij werd een heerlijke saffraansaus geschonken. Veel pure smaken waarmee ze wederom tevreden was.

De dessertwijn kwam uit Gascogne, la Demoiselle de Laballe gemaakt van Gros Manseng, een delicate niet te zoete wijn. Uit de keuken een mooie presentatie, op een bedje van chocoladekruim bereidingen van aardbei, kers en chocolade. De smaak van het ijs was prima, en ook de geleitjes mochten er zijn. De kruim lag onder het gehele dessert en was daardoor bij bijna iedere hap aanwezig, wat ik persoonlijk wat minder vond. Hierdoor werden de mooie smaken van andere producten wat tekort gedaan. De wijn vond ik iets te licht bij het gerecht, met name de chocolade overvleugelde de fijne smaak van de wijn.

Als afsluiter een romige niet te krachtige espresso met friandises die we van de kar mochten kiezen. Een ruim assortiment werd aangeboden en de crème brulee werd aan tafel afgebrand, leuk.

Bediening was prima verzorgd, goede uitleg bij de gerechten en goede presentatie van de wijnen. Er was ook tijd voor gezelligheid voor hen die dit leuk vonden, wat ik altijd erg waardeer. Leuk was het ook dat de Alex Verhoeven de chef nog even aan tafel kwam om te vragen hoe het was geweest. Zelf denk ik dat de chef meer in zijn mars heeft dan dat hij vandaag heeft laten zien, zeker op basis van de verfijnde amuses die prima in de smaak vielen. De chef heeft uitgelegd dat de verfijning meer naar voren komt in de uitgebreidere menu's waarin iets luxere ingrediënten verwerkt en het volume over meerdere gangen wordt verdeeld.
    Prijs kwaliteit is ruim voldoende tot goed. Menu 38,- wijnen ca. 6,- fles water 0,75l 6,- en koffiearrangement 6,-.
    Tevreden en voldaan keerden we weer naar huis, hoewel ik er wel ietsje meer van had verwacht.

8. Gertie B.

Door man en kinderen meegenomen voor een heerlijk etentje voor Moederdag. Ze hadden me niet beter kunnen verrassen. Lekkere aperitiefhapjes bij het glaasje cava. Voorgerecht zalm met verse handgekuiste garnaaltjes. En als hoofdgerecht een lekkere entrecote met verse groentjes, aardappeltjes. Als dessert aardbeien. Ze hadden me niet beter kunnen verrassen. Het was een zalige dag.

9. Bert Smeers

Goede en vriendelijke ontvangst, gezellige tuinkamer voor aperitief. Lekkere gerechten, mooie bordschikking. Begeleidende wijnen pastten zeer goed bij de gerechten, incl. dessertwijn uit Tunesie. Forfait voor de wijnen werd voorgesteld aan 15€, maar bleek bij de afrekening 19€ te zijn. Jammer, maar nog steeds een schappelijke prijs voor de geschonken wijnen.

10. Internationaal Kasterlee

Renilde de Zwart

Zeer goede keuken en bediening in een mooi kader. We hebben er van genoten en het was voor herhaling vatbaar. Mocht er echter de mogelijkheid geweest zijn om, mits supplement, een extra gerecht in te lassen in het menu hadden we daar zeker gebruik van gemaakt.

11. Tom Peeters

Spijtig dat er maar 4 personen aanwezig waren, ( 's middags ! ) dat heeft wel een invloed op de sfeer. Maar van vrienden heb ik vernomen dat het 's avonds best gezellig is.De verrassing was ook wel de Turkse wijn , een aanrader toch !Wij gaan zeker terug ,maar dan 's avonds.