Signatuur in Hoogstraten

1. Om onze culinaire zomervakantie af te sluiten geboekt bij de vorig jaar ontdekte gastro-bistro in Hoogstraten. De keuze tussen binnen of buiten was moeilijk, daar de parasols geopend waren was het binnen relatief donker waardoor we voor buiten gingen. Inmiddels binnen wel een pareltje in de wijnkast ontdekt, Saint-Aubin 1e cru 2017 van Marc Colin, heerlijk. Het menu hebben we hierop afgestemd.

Om te starten een hapjes kwartet. In een reageerbuisje een vitamine shot van komkommer en snijboon, lekker fris.
    Soesjes gevuld met een romige vulling van oude beemsterkaas (14 maanden).
    Plakjes Bressaola (gedroogd Italiaans rundvlees), erg lekker.
    En een schaaltje met jonge groene olijven, zeer delicaat met zachte textuur.

De eerste gang werd door (Noordzee) chef Bart gepresenteerd, de ‘catch of the day”. Plakken licht gepekelde wijting waarop een ‘sauce vierge’(frisse tomatensaus), kleine oesterblaadjes, grijze garnalen, gedroogde garnalen koppen en zwarte kaviaar, aan tafel afgewerkt met een heldere tomaten bouillon, verfijnde smaken met mooie ziltige toetsen die de mineraliteit van de wijn versterkten, prima. (8,5)

Verder met het hoogtepuntje van de middag. Een dikke zacht gegaarde langoustine staart gelakt met saus gemaakt van de schillen en de koppen, erop wat dungesneden licht aangezuurd lint van koolrabi en afgewerkt met een poeder van lavas. Verder nog dotjes crème van koolrabi en saus van langoustine. Ofwel de smaak en textuur van de langoustine in de hoofdrol, hier werden we blij van. (9)

Door met de “steak tartaar” van bietjes uit eigen tuin, waarop wat geroosterde pecannoten en salade van zuring, het geheel was bedekt met schaafsel van ganzenlever. Fijne textuur en subtiele smaken die vooral het aroma van de wijn versterkte. (7,75)

We hadden voor het kaasgerecht gekozen. Een stuk geschroeide Fetakaas, van geit en schaap, waarop gemarineerde venkel gekruid met poeder van nori en een takje dille, eromheen een vichyssoise van venkel. Hoewel de feta niet bij mijn favorieten staat moet ik zeggen dat deze smakencombinatie goed beviel, en belangrijker, de wijn bleef ernaast keurig overeind. (7,5)

Als afsluiter nog een krachtige espresso met een viertal lekkere friandises.

Bediening was uitstekend verzorgd met gezelligheid en veel persoonlijke aandacht.

Samengevat was het een geslaagde afsluiting van onze vakantie. Goede gerechten die ten opzichte van vorig jaar iets verfijnder zijn met betere presentaties. Ernaast een schappelijk geprijsde heerlijke wijn en hele gezellige bediening. We voegen ze graag toe aan onze favorieten. Bedankt.