De Kromme Watergang in Hoofdplaat

€€€

Deal Ervaar experimentele Zeeuwse smaken bij dit 2 Sterrenrestaurant. Reserveer dit 5-gangendiner voor slechts 86,-!

Experimentele Zeeuwse smaken!

Onze keuken is gebaseerd op de zilte en aardse smaken die we hier vinden rondom ‘De Kromme Watergang’. We streven ernaar om lichte, gemakkelijk verteerbare en creatieve gerechten te maken geïnspireerd op het mooie Zeeuws Vlaamse landschap.

De sport is om de lijnen tussen de producten (producenten) en de keuken zo kort mogelijk te houden. Louis, de vader van Blanche, zorgt voor de dagelijkse aanvoer van de vis, schaal- en schelpdieren. En voor de deur is er sinds enkele jaren 1 ha tuin aangelegd waar we groenten en fruit verbouwen in samenwerking met De Dethon en Wim Maes. Hij is een expert in het kweken en telen van bijzondere groenten, fruit en kruiden.

Geniet nu met 12% korting van een 5-gangendiner bij dit sfeervolle 2 Sterrenrestaurant. Nu slechts 86,-!

98,00 86,00 -12%
Meer informatie Beschikbaar tot 01-02-2018

Deal Ervaar experimentele Zeeuwse smaken bij dit 2 Sterrenrestaurant. Reserveer deze 3-gangenlunch voor slechts 50,-!

Experimentele Zeeuwse smaken!

Geniet nu van een heerlijke 2 Sterren drie-gangenlunch in dit sfeervolle restaurant voor slechts 50,-!

57,50 50,00 -13%

1291194558 94
1319886996 95
1420310530 91
1492041625 93

1. Ben goed gewend voorheen maar het diner van twee weken terug was geen ster waardig.
    Ree waar we voor kwamen was er niet en de vervanging was taai.
    Ook met de klacht hierover is niets gedaan bij het afrekenen 400 euro nogmaals commentaar gegeven.
    En werd ons koffie aangeboden leuke geste toch voorlopig maar niet meer.

2. Het was weer de hoogste tijd voor het bezoek aan een van onze top favorieten in Zeeland. Onze gastvrouw van vanmiddag was Pauline Wiskerke die ons begeleide naar de vertrouwde tafel in de hoek. We hadden het gevoel dat er wat veranderd was, er zijn wel wat lampen bijgekomen, die waren nog niet gedimd waardoor het wat lichter was.

Als aperitief een witte In Vino Erotico 2015 die goed beviel. Ernaast de bekende shot van gin tonic met limoen en knabbels. Vier soorten krokantjes met twee originele dipsausjes, waarbij het krokantje van tarbot graten de meeste indruk maakte.

De amuse was een vierluik gepresenteerd op een tegel van leisteen, de volgorde van eten duidelijk werd aangegeven, fijn. In een glaasje bouillon van dashi, lekker hartig. Beignet gevuld met stukje varkenswang, prima textuur. Op een lepel crème van gerookte aubergine met zwarte sesam en een krokantje, erg smaakvol. Als laatste de crème van ganzenlever met een crumble van spek, heerlijk.

De eerste begeleider werd keurig toegelicht, Der Tom und sein “Gemischter Satz”, een blend van zeven Oostenrijkse druivenrassen. Fruitig aroma met tonen van bloemen, fris en sappig in de mond met klein prikje op de tong. Uit de keuken een mooie presentatie op een bord met speciale vorm en tint van parelmoer. Een gerecht waarvan je een lentegevoel krijgt. Cannelloni van heilbot gevuld met een delicate krabsalade met een complex maar verfijnd garnituur. Een melange van verse kruiden, komkommer structuren, toefjes avocado en crème fraise, aan tafel afgewerkt met een saus op basis van komkommer. Wat een verfijning met veel afwisseling en verrassingen door frisse accenten en pikante toetsen. Een culinair hoogtepuntje en voor beide de topper van de middag. (9.85)

We kregen een proefhapje van paling in het groen. Een flink stuk dikke zeepaling in een groene kruidensaus met erop verschillende verse kruiden. Zo proef je pas echt hoe delicaat een paling smaakt, prima. Om het compleet te maken nog een frietje “ultra de luxe”. Gemaakt van aardappelen gekookt in zeewater daarna gepureerd, gevormd en afgebakken. Erop toefjes mayonaise en takjes zeegroenten voor een heerlijke ziltige toets. Voor mij het lekkerste frietje ooit gegeten.

Voor bij het pièce, de Sommeliers Cuvée ‘Holzfass Gereift’ 2015 van het huis Pflüger uit de Pfalz. Een witte blend met rijk aroma, vol en complex in de mond met een lange afdronk, heerlijk! Op het bord twee bruingebakken scholfilet’ s met erop stukjes krokant gebakken kippenkont, langoustine en wortelstructuren, aan tafel afgewerkt met een saus op basis van langoustine bisque waarin wat bruine rum. De schol had een hele goede cuisson en was mooi hoog op smaak. Ook de kippenkontjes waren hoog op smaak wat het gerecht wel ietsje zwaarder maakte. De langoustine was delicaat en had met de saus een prima aanvulling. De wijn was ondanks de krachtige smaken keurig in balans, genieten. (9.6)

De Spaanse dessertwijn was een beetje terug gekoeld, een Etim Verema Tardana Negre 2014 gemaakt van laat geoogste Grenache, heerlijk aroma met toetsen van rijpe pruimen en kersen, in de mond rijk en rond met een fluweelzachte afdronk. Het dessert was een strakke presentatie op een zwart bord. Een heerlijk stoofpeertje, stukje aardpeer, quenelle vanille-ijs op een crumble van espresso, toefjes karamel en krokantjes. Mooie geconcentreerde smaken die prima combineren en door de fruitige wijn werden aangevuld. (9.5)

Partner had een suikervrij dessert waar ik ook nog van heb geproefd. Buiten het feit dat de presentatie er geweldig uit zag was het ook nog eens verrassend lekker. Frisse tonen en aangename kruidigheid, kaneel en komijn om er maar eens twee te noemen.

Als afsluiter nog een krachtige espresso uitgeserveerd in een glaasje, leuk.

Bediening was zeer goed tot uitstekend verzorgd met in de hoofdrol de zachtaardige Pauline Wiskerke. Keurige presentaties van wijnen en gerechten op een fijne en correcte wijze, ofwel goede aanwinst. Leuk dat de mannen uit de keuken zelf enkele keren hun gerecht kwamen toelichten.

Prijs-kwaliteitsverhouding was zeer goed tot uitstekend, het 3 gangen lunchmenu koste €57,50 de huiswijn €6,-,wijnarrangement €27,- en espresso €4,50

Samengevat kunnen we stellen dat het weer een geslaagde culinaire middag was en de reis helemaal waard. Aanrader voor de levensgenieters, luxe eters, fijnproevers en liefhebbers van producten uit de zee, bedankt.

3. Christa

Een culinaire belevenis! Pure verwennerij. Een absolute aanrader, gun jezelf deze ervaring! Verrassende smaken, heerlijke wijnen en prima sfeer. Leuk dat er jonge bediening is en dat Edwin zelf aan je tafel komt om de bestelling op te nemen. Verwachtingen zijn natuurlijk hoog bij een twee sterrenrestaurant, dus ik vond het persoonlijk wel een minpuntje dat mijn specifieke wens voor het nagerecht is vergeten/niet nagekomen? En een scheve wc-bril op het damestoilet verwacht je ook niet... Aandachtspunt voor de bediening is: blijf aandachtsvol voor je gasten, hoe druk je het ook hebt, maak contact. Dat maakt de gehele beleving nog persoonlijker!

4. Carla 1307 punten

Keurig rondom 16.00 arriveerden we bij De Kromme Watergang om de sleutel op te halen van de suite waar we met onze vrienden zouden overnachten. Mevrouw Vinke begroette ons allervriendelijkst en vroeg ons haar met de auto te volgen naar de suite, zodat ze ons eventjes de weg kon wijzen. De suite is prachtig ruim en licht en van alle gemakken voorzien.
    Nadat we lekker hadden bijgekletst met de vrienden kwam de auto ons ophalen om ons naar het al flink gevulde restaurant te brengen. We keken nog even naar het schitterende Zilte Hof, waar kok Edwin Vinke zijn groenten en kruiden verbouwt en vandaan haalt, prachtig om te zien!
    We kregen een wat onhandige ronde tafel, in die zin dat er een pilaar stond, waardoor het personeel daar telkens omheen moest lopen, ikzelf had er verder geen last van.
    Het restaurant deed wat donker aan, ik heb zo het idee dat de gastvrouw erg weg is van zwart. Rechtstreekse verlichting boven de tafel biedt overigens voldoende licht, hoewel er redelijk vaak met donkere borden wordt gewerkt, waardoor het fotowerk wel iets minder dan gewoonlijk is geworden.
    De tafel is verder gedekt met een donker plaatje met amusebestek, glazen uiteraard, een pottenbakstertheelichtje, iets uit de zee uiteraard en een tableautje met peper/zout, olie, hoeveboter en een verstuiver met zeewater.
    De sommelier vroeg of we een aperitiefje wilden, wat voor drie van ons het geval is (een van ons drinkt geen alcohol) en we kregen een glaasje champagne. J.M. Gobillard&Fils hier, een wat simpele champagne vond ik.
    De kaart en de menu’s werden ons overhandigd en we upgraden ons arrangement van 7 (menu de Kromme Watergang) naar 10 gangen (menu Zilte Klei). Vreemd genoeg werd ons niet gevraagd wat we liever niet wilden, waardoor al bij de eerste amuse een oester verscheen, terwijl de andere dame aan tafel geen oesters eet....
    Het was een amuse in tweeën, of eigenlijk meer in drieën. Op het plaatje wat op tafel lag verscheen een glaasje met daarin een koud/warme huiscocktail, een Gin Fizz. Opmerkelijk zilt van smaak en daardoor erg lekker. Ervoor in een glazen schaaltje een oester met Margarita. Heel erg weinig Margarita bij mij, wat ik eigenlijk wel prettig vond, want nu kwam de perfecte smaak van de oester mooi naar voren.
    Aan beide kanten van de tafel nog een standaardje met daarin een grote plak krokant zeewier met inktvis.
    Vrijwel direct verschenen er twee nieuwe amuses. Op een granietachtig aandoend schaaltje een stukje avocado met mozzarella en Granny Smith, romig en fris tegelijk, leuk, en in een grijs schaaltje haring met kiwi en peterselie. Een voor mij onbekende, maar prettige combinatie.
    Aansluitend weer twee amuses. De garnalen die elke dag vers gepeld worden door de vader van de gastvrouw (de volgende ochtend kwamen we toevallig binnen toen hij ging beginnen, een mooi gezicht). Op een oranje schoteltje een salade van garnaal met sla uit eigen tuin. Heerlijke garnaaltjes (verser krijg je zo volgens mij niet of je moet ze zelf pellen natuurlijk) en leuke slasoorten. Erboven in een kommetje schuim van gepofte rijst met gebakken garnalen en crunch van kokos. Verder een toets van koriander en groene peper en ook nog een gefrituurde garnaal. Erg lekker!
    Vers gebakken brood kwam op tafel, zo’n leuk broodje, half voorgesneden en lekker stevig en dat werd tot aan het hoofdgerecht telkens bijgevuld.
    De eerste wijn werd ingeschonken. Een mij bekende wijn van mijn favoriete Table d’Amis. De Kies Grüner Veltliner van Kurt Angerer 2011. Een typische, niet heel indrukwekkende, Grüner Veltliner. Mineralig en lekker fris. Hij paste wel goed bij de kabeljauw & Noordzeekrab. Met zeegroenten, aardappel en algen. In een licht onhandig langwerpig bakje/kommetje (te diep) kwam de krab met de kabeljauw, erbij wat crèmetjes van aardappel, algen en zeegroenten. Zeegroenten nog erop en een heerlijke tartaar van scheermes in de halve schelp met erop - denk ik - iets erg lekkers van inktvis. Verder proefde ik een fijne citroentoets, die erg prettig was en ik vond het een mooi gerecht.
    De volgende wijn was een Touraine van Francois Chidaine, 2011. Ook niet zeer indrukwekkend helaas, wel prettig bloemig.
    Het tweede gerechtje was harder & bonen. Met basilicum, ansjovis & gazpacho. Een mooi stukje kort gegrilde harder kregen we, nog mooi glazig met erbij wat verse ansjovis, wat ansjovismayonaise, crème van avocado en een kruidje. Verder een gelei van een consommé (dachten we zo), snijboontjes en tuinboontjes, piepkleine fantastisch lekkere mosseltjes en kruim van gazpacho. Een erg mooi gerecht vond ik.
    De derde wijn was een Louis Chèze, een viognier/chardonnay uit de omgeving van Condrieu en die was lekker.
    Het gerecht was Oosterscheldekreeft met courgette, couscous & salie. Een gerecht in tweeën. Op een bordje en in een kommetje diverse bereidingen van couscous met een lekkere pittige bisque bij de ene bereiding en ijs van courgette en ijs van hangop bij de andere bereiding; diverse groentjes, krokantjes, courgette en tempura van snijboon. Erg mooi in de combinaties, maar ook zeker apart. De kreeft was uiteraard perfect.
    Bij de koningspoon & tomaat schonk de sommelier een Bordeaux Clairet, Maison Neuve, Alexia Eymas, een rosé. Ik ben niet bepaald weg van rosé-wijnen, maar deze ging wel.
    Het gerechtje, waarvan ik te laat een foto heb gemaakt, excuses, kwam in een bruinig bakje. Een mooi stukje koningspoon kregen we met diverse bereidingen van tomaat, incl. een koekje van gedroogde tomaat. Verder artisjok, amandel en sinaasappel, waarbij vooral de sinaasappel een fijn accent gaf. Amandelmelk werd aan tafel bijgeschonken. Weer een fijn gerecht.
    De volgende wijn, een Vouvray Vigneau-Chevreau Cuvée Silex, beviel me beter. Een fijne mineralige wijn, die een beetje stevige vis goed kan hebben, hoewel hij in de afdronk duidelijk aan kracht inboette.
    Het gerecht was deze ronde inktvis & varken, een combinatie die me intrigeerde. Erbij selder, zeemos en lavas.
    Een mooi, doch onhandig (weer te diep en te schuin) bord verscheen met erin perfecte stukjes gefrituurde inktvis, lavas en zeemos, paksoi, varkenshuis en nog meer inktvis maar dan als een soort tartaar en reepjes selder. Alweer een mooi en bijzonder gerecht.
    In het glas kwam een Bourgogne. Roux Père & Fils, Chardonnay, les Genouvrées. Een fijne Bourgogne.
    Erbij het laatste visgerecht van deze avond. Tarbot & wortel. Abrikoos, macadamia & eendenlever. In een donker gestreepte grote kom een perfect stukje tarbot met geglaceerde wortel, biologische eendenlever onder de tarbot en groentjes en kruiden. Een mooi gerecht, hoewel een klein beetje zout het gerecht iets hoger op smaak bracht. Wederom tevredenheid wat mij betreft.
    De rode wijn was een Corbières. Chateau la Bastide 2010. In zijn klasse een aardige wijn..
    Erbij reebok & bieten. Met yoghurt, roos en zwarte bes. Een gerecht in tweeën. Op een zwart bord een perfect stukje reebok met structuren van biet en yoghurt en aan tafel bijgeschonken rozensaus. Apart in een zwart bakje paddestoelen en een stukje gekonfijte reenek, waardoor het een soort sukade werd. Verder snijbiet en leuke bloemetjes. Een mooi vleesgerecht vond ik het.
    We waren toe aan de desserts, de Corbières kreeg er een plakje bij en het eerste dessert verscheen. Platte kaas & radijs. Met pijnboompitten & PX azijn. In een donker bakje kregen we ijs van radijs en platte kaas, ijs van PX-azijn, crumble van pijnboompitten, kruidjes en nog wat radijs en andere kruidjes. Een leuk, fris dessertje vond ik het.
    Een dessertwijn werd ingeschonken. Een Red Muscadel Rietvallei wijnlandgoed Robertson. Ik hou wel van die rode dessertwijnen uit Zuid-Afrika, hoewel ik het wijnarrangement over de hele linie eerlijk gezegd aan de simpele kant vond voor een **restaurant, ik verwacht beter. Een dessertje in drieën kwam erbij. Framboos & vanille, zuring, perzik & pistache. In een zwart bakje parfait van vanille-ijs met Stevia en framboos. Op een plaatje een cakeje met Stevia en framboos en op een grijs bord mousse van framboos, framboos, merengue, schuim van framboos, kruidjes en munt en een crumble van het een of het ander. Een lekker fris dessertje!
    Het derde en laatste dessert verscheen ook in drieën. Mojito. Erwten, limoen, rum & munt.
    Een glaasje met een Mojito-interpretatie van de kok, lekker! Ernaast een halve limoen met chiboust en ijs en in een kommetje spongecake van erwten, limoen, munt en rum. Dat laatste vond ik aan de suffe kant eerlijk gezegd, ik weet nu niet of erwtjes in een dessert echt iets toevoegen.

Bij de espresso en thee kwamen nog allerheerlijkste friandises, die we heerlijk hebben opgesnoept en diep in de nacht verlieten we De Kromme Watergang. De taxi bracht ons terug naar de comfortabele suite waar we de volgende ochtend nog genoten van een fijn ontbijt en dat was ons bezoek aan De Kromme Watergang.

5. Culinair at Sea

6. Jan en Astrid

Wat een beleving.. heerlijk genoten van een zeven gangen menu met een fantastische wijn.. dit was echt subliem!
    Alles was tongstrelend, bediening galant, maar niet overdreven.. wij voelden ons echt thuis!

7. Miranda

8. fam culinair

In een klein dorpje zo'n fantastisch restaurant! Puur genieten in een geweldige sfeer. Veel vis. Gerechten en wijn waren top. Uitgebreid dessert, heel bijzonder. Zeer enthousiast team. Klaar voor een tweede ster!?

9. Door een samenloop van omstandigheden met Edwin Vinke in contactgekomen en daarom afgelopen zaterdag met vrienden zijn restaurant bezocht. Wat een fantastisch feest! Een combinatie van prachtige pure smaken in een mooie en gastvrije ambiance. Wij hebben de afgelopen jaren heel wat sterren restaurants bezocht, maar wij hebben een nieuwe nummer1!

10. Dit restaurant van Edwin en Blanche Vinke is helemaal geweldig.

Het eten is super, mooi als een plaatje en de smaken helemaal geweldig. Bijzonder is de gastvrijheid en sfeer, geheel anders dan bij de andere sterren restaurants. Je voelt je direkt thuis.

11. Gisterenavond, op uitnodiging van een goede vriendin, eindelijk eens naar het restaurant van Edwin Vinke en zijn team gegaan. Aangezien we (te) vroeg aankwamen, zagen we het keuken team lekker ontspannen voetballen in de wei tegenover de eetgelegenheid. Een goed teken: de onderlinge sfeer was blijkbaar goed en dat is goed voor topprestaties. Het restaurant kwam gelijk positief mooi en warm over ons heen: prachtig ingericht, zwart, wit, schitterende fotografie aan de muren en prachtige glaskunst in huis. We namen een 10 gangen menu en hierbij werden de diverse voorafjes/amuses niet meegeteld. Omdat vis hier het belangrijkste ingrediënt is, ben je als vleeseter aan de goden overgelaten. De dames genoten van alle vis soorten en zelf was elke gang een beleving, beginnend met de presentatie: door de zwart/witte inrichting kwamen juist de kleuren als een prachtig pallet extra sterk naar voor. Elke gerecht had ik wel willen fotograferen. Dit maar niet gedaan met camera, maar wel geprobeerd de enorme hoeveelheid aan smaak sensaties in mijn geheugen te prenten. Een lange avond intens genieten met elke hap, elke slok (bijna perfect wijnarrangement, waarbij ik alleen de dessertwijn mistte), elke geur en vooral niet te vergeten perfecte bediening welke goed aanvoelde dat er bij ons ruimte was om 'dichtbij' te komen, maar waar iemand die juist van 'afstand' houdt, zich ook perfect thuis zal voelen. Het hele Vinke team wordt hierbij erg hartelijk bedankt. De creativiteit die Edwin Vinke aan de dag legde, heeft hij zeker van zijn vader die een gerenommeerd glaskunstenaar is.

12. Fam. Mariman

Een avond in dit restaurant is een ware beleving! Alles klopt. Het eten is heerlijk en ziet er fantastisch uit. De aangepaste wijnen zijn echt geweldig. En dat in een ongedwongen sfeer met perfecte bediening. Hopelijk in de toekomst nog eens!

13. Kom hier een paar keer per jaar samen met Karin, mijn vrouw. Eet er altijd bijzonder lekker en er heerst een heel fijne sfeer. Jammer dat het wat ver weg is, het is echt een bijzondere beleving.

14. We hebben alweer wat jaartjes geleden dit restaurant gevonden. De menukaart intrigeerde dusdanig dat het etentje t.g.v. de 50ste verjaardag van mijn vrouw een dagje werd opgeschoven.

Half zeven binnen, half één volledig voldaan er uit gerold... dat was mei 2004 en we hebben het er nog regelmatig over... meer is niet nodig denk ik. Alleen moeten gasten gesubsidieerd worden. Je moet dit een keer meemaken.

15. Een top restaurant zonder enige vorm van decadentie en met een natuurlijke hartelijkheid. De lunch was uniek en zal ik bijschrijven in het rijtje van mooiste tafelherinneringen. Vooral de perfect gegaarde zeetong en kreeft heeft grote indruk gemaakt. Maar ook de overige bereidingen waren perfect. Waren er dan helemaal geen klachten? Neen!

16. Wat moet ik schrijven?

Dat het eten goed is, dat de sfeer goed is, dat de service goed is, dat de prijskwaliteit goed is? Nee, dat doe ik niet.

Ik schrijf gewoon dat ik nog nooit zo'n heerlijk avondje uit ben geweest met mijn gezin en vrienden. Geen ""stijve" sterrenzaak, hier voel je je meteen thuis en de gerechten waren subliem.

De gehele brigade was top! Slikplaat is een wereldstad.

17. Liza

18. P.B

19. Op 4 dec 2009 hier gegeten op advies van Guesthouse Ensenada. En wat een feest! Het was deze dag niet alleen mijn verjaardag die feestelijk was, maar ook alle gerechten die ons voorgeschoteld werden. We hebben ervan genoten. Het zijn stuk voor stuk kunstwerken en nog heerlijk ook!
    Dit was zeker niet onze laatste keer hoor.
    Bedankt voor de h(eerlijke) avond, en van ons mag er wel een sterretje bij hoor.
    Groetjes van Jeannette en Rinus uit Breda.

20. Wat je hier beleefd doe je niet bij Piet friet om de hoek.

In de kromme Watergang was het gewoon fantasties, zowel het eten de sfeer en bediening. Deze mensen doen gewoon hun best met heerlijke menu's en gezellige sfeer in een prachtige omgeving en schitterende tuin met terras.

Ga zo door en wij komen zeker terug.

21. aaron demeestere

De prijzen vallen zeer goed mee als je ze vergelijkt met die van andere toprestaurants.

De bereidingen van de vis zijn perfect uitgevoerd.

Ik ben al reeds 2 keer gaan eten in De Kromme Watergang en het was steeds fantastisch.

22. Tja, niet zoals verwacht. Maakt zijn naamsbekendheid niet waar. Te DUUR!!

23. mark veldman

Heel vervelend om de vorige recencies te lezen, we hebben genoten alles was perfect, deze mensen doen alles om u een geweldige avond te bezorgen.
    Ik vondt het super laat u niet afschrikken door deze recencies.

24. Johan en Marijke

Viel eigenlijk tegen

25. Toch beetje heel duur. Verse VIS??
    Lıever ergens anders.

26. r.hendriksen

na het lezen van de internetpagina van de kromme watergang voel in de arbeid die geleverd is om je droom te verwezenlijke. ik ben zelf leraar op een koksschool en blijven geloven in jezelf is je grootste kracht.
    heel veel succes