Land- en Zeezicht in Holwerd

vr vanaf 08:00
za vanaf 08:00
zo vanaf 08:00

1292642054 73

1. Seit über 20 Jahren besuchen wir mindestens einmal in der Saison das Schnellrestaurant am Fähranleger - zu Anfang wegen der Vielzahl landesüblicher Speiseangebote! Mittlerweile ist die Karte auf ein bescheidenes Minimum geschrumpft, was allerdings von den Preisen nicht behauptet werden kann!
    Unser letzter Besuch, um einen kleinen Imbiss einzunehmen, war allerdings der kulinarische Tiefstpunkt: Eine strohtrockene Frikadelle (Gehaktball), die wohl schon lange in der Küche zu Gast war, nebst einer Terrine Erbsensuppe (landestypisches Püree) deren Einlage aus verschiedenen kaum definierbaren Wurst. Und Fleischstücken in Punkto Trockenheit der Frikadelle noch den Rang ablief: Die bröselige Konsistenz der wurstählichen Inhalte ließ vermuten, dass alle Geschmackstoffe und Fette während der langen "Schwimmzeiten" verloren gingen…
    Fazit: nie wieder!

Vrije vertaling Eet.nu

De afgelopen 20 jaar bezochten wij minstens een keer in het seizoen dit restaurant - voornamelijk vanwege de verscheidene lokale gerechten.
    Inmiddels is de kaart minimaal geworden, terwijl dit niet geldt voor de prijzen.
    Ons laatste bezoek, we wilden een kleine snack nemen, was toch wel een culinair dieptepunt. Een droge frikadel (gehaktbal), die waarschijnlijk al lang in de keuken lag, samen met een erwtensoep met verschillende moeilijk te definiëren stukken worst. En stukken vlees die nog droger waren dan de frikadel: De kruimelige consistentie van de worstachtige inhoud suggereerde dat alle smaakstoffen en vetten verloren gingen tijdens de lange "zwemtijden"...
    Conclusie: nooit meer!

2. Voornamelijk self-service. De meneer bij wie je aan de counter bestelt en afrekent en die het bestelde eten komt brengen is wel heel vriendelijk. Hier geregeld fijne plates gegeten, maar de kleine kaart stelt teleur. De panini is basic, de kinderbox te duur. Geserveerd wordt een bakje friet met 4 kipnuggets en een kuipje appelmoes. En een cadeautje (een drinkbeker deze keer), maar met een zelfgehaald flesje Fristi kom je op bijna Euro 10 uit. De drank is voor zelfbedieningsbegrippen uberhaupt te prijzig.

3. Het is en blijft meer een luxe kantine dan een restaurant (een counter met een kassa, dus dranken zelf pakken, bestelling doorgeven aan de kassa en gelijk betalen), maar wat ze uit de keuken toveren blijft verrassen. Het bestelde wordt dan wel aan tafel geserveerd, en als je een extra bordje nodig hebt om een Burger te delen maakt de hardwerkende medewerker subiet een extra loopje naar de keuken. Die Burger, de American XXL is geweldig. Ik ben geen Burgerman, maar deze eet ik, gedeeld met mijn zoon, met smaak op. De jongste kiest voor een kindermenu, maar de 4 kipnuggets in hetzelfde bakje als de friet zijn een beetje karig. De bijgeleverde handpop, een ananas, maakt 'ḿ helemaal blij. Mijn vrouw blieft de Caesarsalade en kijkt enigszins bedenkelijk als het ei hierbij in gebakken vorm meekomt, maar deze dichterlijke vrijheid kan ze uiteindelijk wel waarderen. En klaagde ik een vorige keer nog over de speciaalbieren die beperkt bleven tot Palm en witbier, nu staat er een heuse Tripel op de kaart. Heel fijn.

4. De boot naar Ameland gaat om 19.30 uur, dus ik reserveer voor 18.00 uur. Na een lange reis komen we stipt op tijd aan, maar dan moet je je wel even melden aan de counter, want bediening aan de tafel is er niet. Dat betekent ook de bestelling aldaar doorgeven en de drank oppikken, en dat is jammer, want op dit gebrek aan service na (1 en ander wordt wel vriendelijk opgediend) is het verder allemaal prima.

Het kindermenu van de kleinste, inclusief verrassing, de zalm van mijn vrouw (met rond de Euro 15 gelijk het duurste gerecht van de kaart), de burger van mijn zoon en de satéschotel van mijzelf: allemaal heel goed en bovenal zeer betaalbaar (mijn schotel doet Euro 10, klasse!), en bovenal heel leuk opgediend. Met frisse sla en heerlijke barbecuefrieten. De mayonaise is inclusief, dus dat scheelt weer gezeur. Ook over een paar glaasjes water wordt niet moeilijk gedaan.

Onze vakantie begint hier uitstekend. Er is alleen wat onduidelijkheid over het toiletbezoek. Dat zou 50 Eurocent moeten kosten. Mijn vrouw betaalt dat dan gewoon, maar als gast weiger ik dat.

5. Vanwege de plek, met geweldig uitzicht op de Waddenzee en Ameland hebben we Land- en Zeezicht het voordeel van de twijfel gegeven en hebben we vanuit Esonstad hier voor een maaltijd 'aangemeerd'.

En... wat een goed idee was dat. Natuurlijk kun je van een zelfbedieningsrestaurant naast de vertrekhal van de boot naar Ameland niet de gezelligheid van een dorpscafé of stads restaurant verwachten. Maar de zaak is recent aangepakt en de inrichting is netjes en niet te clean.

De kaart lag op tafel en we werden netjes bediend i.p.v. zelf te moeten bestellen. En: wat hebben we lekker gegeten! Draadjesvlees á la oma, noodles met kip en heerlijke toetjes na.

De bediening was vlot, zelfs toen de zaak volstroomde met tegen de honderd (!) hongerige gasten die met een puzzeltocht bezig waren, hebben we niet lang hoeven te wachten.

Dus: heerlijk eten tegen een zachte prijs en een geweldig uitzicht. Wat wil je nog meer?

6. Een plek waar je belandt omdat je bijvoorbeeld nog 1 uur op de boot naar Ameland moet wachten, maar er zijn beroerder plekken. De zaak is onlangs opgefrist, en ziet er nu een stuk leuker (minder oudbollig) uit. Het is self-service, dus dranken (er staat 'speciaalbier' op de kaart, maar dat gaat niet verder dan Palm en witbier) en hapjes / kleine gerechten zelf pakken, maar wat werd uitgeserveerd van de kaart oogde goed. Ik kwam 3 medewerkers tegen, en die waren allen even netjes als vriendelijk...

7. Anoniem

Met een groep wezen eten, mochten tafels aan elkaar schuiven. Alle eten werd tegelijk opgediend en de prijs/kwaliteitverhouding was erg goed. Erg vriedelijke bediening.

8. Jos 89 punten

Afgelopen vrijdag een lunch genuttigd. Op zich was het eten van goede kwaliteit (uitsmijter) maar verder niet bijzonder.

Waar ik me echter mateloos aan ergerde was de ongeinteresseerde, arrogante, ja bijna onbeschofte wijze waarop het personeel met de klanten omgaat. Op de eenvoudige vraag of er ook warme lunchgerechten werden geserveerd (op het buffet waren slechts koude zichtbaar) werd met een grommend: "de kaart staat op de tafel" gereageerd. Het gerecht werd redelijk snel gebracht, maar de ober kon het bord niet zo goed kwijt (lange tafels, he, dan krijg je dat), waarop het bord zonder dat dat gevraagd werd in mijn handen werd gedouwd. Bij het weggaan werd een groet van mij met een arrogant zwijgend wegkijken beantwoord.

Land- en zeezicht, doe hier iets aan, dit slaat werkelijk nergens op!

9. Er werd speciaal voor mij een heerlijk gerecht zonder smaakversterker (glutamaat) gemaakt. Ik geniet nog steeds na. Daarvoor werden geen extra kosten gevraagd. Natuurlijk werd die extra inspanning wel beloond.
    Personeel was bijzonder vriendelijk.

10. Prima eten voor een zelfbedienings café. Personeel is alleen erg onvriendelijk en zeker niet bereid iets meer moeite ergens voor te doen. Of je te helpen als ze er zelf niet beter van worden.

11. Eigenlijk onvermijdelijk als je nog een stop wilt maken van/naar Ameland, tenzij je op bezoek gaat bij het Amelander Veerhuis in Holwerd zelf maar daar had ik geen tijd voor. Zoals ook door anderen recensenten aangegeven is de voornaamste pré van deze gelegenheid de locatie en het uitzicht (je ziet ook de boot aankomen, handig dus). Daarnaast is het aanbod eenvoudig, met gewone prijzen, meer passend misschien bij een uitgebreide snackbar dan een restaurant. Houd er rekening mee dat het zelfbediening is, maar dat komt natuurlijk ook de snelheid ten goede (ik weet niet of dat altijd zo is, ben alleen overdag geweest). Kortom, prima als je het je niet kunt veroorloven om de boot te missen en verder niet al te hoge verwachtingen hebt, anders zul je het toch verder moeten zoeken.

12. jolande

Lekker gegeten leuke jongens in de bediening beetje oud ingericht.

Maar dat werd goed gemaakt door de bediening.

13. Even een soepje en wat gedronken. De entourage is erg ouderwets en weinig sfeer daar. Tien jaar terug zijn wij er ook geweest, weinig veranderd daar. Vreselijk die kunstplanten in een plantenbak bij het loopbuffet.
    Het terras is koud en saai aangekleed en als je beneden bij het terras staat zie je allemaal sigaretten peuken liggen. Over al trappen en geen lift. Bediening was wel aardig.

14. Ik geniet van het uitzicht, de Waddenzee met aan de einder Ameland.... en je geniet van de bedrijvigheid van de aankomende en vertrekkende veerboten.

Eten is eigenlijk prima, maar smaakt in entourage nog beter!

15. Super locatie, goed eten, niet duur en heel aardig personeel