Nr. 12 by Helsen in Herentals

di Gesloten
do lunch 12:00 - 15:30 diner 18:30 - 23:00
za lunch 12:00 - 15:30 diner 18:30 - 23:00
zo Gesloten

1. Een getalenteerde chef die we uit het oog zijn verloren nadat het koppel op een laagdrempeliger niveau zijn gaan werken zodat ze het restaurant met zijn tweetjes konden runnen.
    Gevestigd in een herenhuis aan de grote markt met ervoor een klein terras. Minimalistische inrichting in lichte tinten met huiselijke sfeer. Voornamelijk vierkante marmeren bistrotafels waaraan houten stoelen en aan de muurzijde een bank met losse kussens.

We mochten een tweetje uitzoeken. Het menu en de drankenkaarten lagen op tafel. Helaas weinig wijnen per glas dus gekozen voor een Duvel als aperitief waarbij uiteraard “Frederic’s keuze”.

We startten met een fingerfood trio, gerechten om te delen. Een schaaltje gevuld met stukken Sardijns platbrood waarbij een smeuïge dip van Mimolette afgewerkt met fijngesneden augurk en jonge blaadjes, krokant en smaakvol.
    Even snacken met de runderwangkroket waarbij een aioli dip.
    Het lekkerst vonden we de plakken boudin blanc waarop een heerlijke mostarda van appel.

Er verscheen een duo voorgerechten op mooi porselein. "Gravad lax”, gemarineerde zalm met heerlijke dressing, partjes komkommer en takjes verse dille. En Carpaccio "Carné Salata" (gepekeld en gekruid Spaans rundvlees) waarop een milde rucola en schaafsel van Barilotto (kaas). Redelijk eenvoudige gerechten maar door gebruik van hoogwaardige ingrediënten verrassend smaakvol, prima.

Ik schakelde door naar een Louis PP Cru 55 Tripel gemaakt volgens recept van apotheker Louis Smets uit de regio. Amber kleur, duidelijk vollere smaken dan de Duvel en een hoppig bittertje in de afdronk. Uit de keuken ravioli in een rijk gevulde bospadenstoelen saus afgewerkt met blaadjes rucola en schaafsel van parmezaan. Volle smaken met prima texturen waarbij het bier naadloos aansloot.

Hoofdgerecht vis. Een stuk bruingebakken scholfilet in beurre blanc saus waarbij sappige Zeeuwse mosselen, ringen jonge prei en zeesla, afgewerkt met forelkuit en takjes dille. De presentatie was dan weliswaar geen schilderijtje maar de smaken en bereidingen waren toppie.

Hoofdgerecht vlees bestond uit een goed gevulde schaal hertenragout waarop preiselbeeren en quenelle pompoenpuree, afgewerkt met witlof blaadjes, mosterdzaden en kruidenblaadjes. Volle smaken met prima texturen die de laatste gaatjes in onze maag vulde.

Als afsluiter een espresso met een zandkoekje.

Bediening was goed tot zeer goed verzorgd op gezellige wijze met beknopte presentaties.

Samengevat was het wel iets anders dan we gewend zijn, geen luxe maar (h)eerlijk eten, absoluut een aanrader. Zoals de chef zelf zegt: ”Vlotte en kwaliteitsvolle gerechten die zo puur mogelijk worden gebracht. Eerlijk eten zo als ik het graag heb.” Dit tegen bescheiden prijzen in een huiselijke ambiance, bedankt.