De Rozario in Helmond

1481970293 60
1501419826 62
1509199639 70

1. Ria Hoozemans

Mooi ingrediënten, ambitieuze gerechten, fijne smaakcombinaties, heerlijke textuur, zorgvuldige bereiding, mooi opgemaakt. Wij zijn heel tevreden!

2. We waren ook wel weer nieuwsgierig naar de ontwikkelingen van team Rozario die inmiddels al weer anderhalf jaar geopend zijn. Ditmaal in een uitverkocht huis op de zondagmiddag. We kregen de ronde tafel op het platvorm, hieraan comfortabele lederen draaistoelen. Klein minpuntje was dat er minder licht was.

Als aperitief een goede Sauvignon blanc die in het glas zonder verdere uitleg aan tafel werd uitgeserveerd. Als amuse een “Indische rijsttafel” in drie delen. Op een stoommandje een bundeltje “atjar” gemaakt van zoet zure knolselderij gevuld met piccalilly, afgewerkt met een klein toefje emulsie van gebrande peper, lekker fris en subtiel gekruid.
    In het kommetje gado gado (die ons aan onze reis op Java deed denken), knapperige groentjes met een kruidige pindasaus, erg smaakvol.
    In een bekertje nasi goreng moderne stijl. Als basis een foam van pandan op basis van kokosmelk met serreh, afgewerkt met wat groene kruiden en gepofte wilde rijst, erg lekker.

De eerste begeleider werd keurig door de (voor ons) nieuwe sommelier gepresenteerd. Een Spaanse droge Botani Moscatel van het huis Ordoñez, uitbundig aroma met subtiele kruidigheid en de typische Muscat toets. Chef Jermain presenteerde uitgebreid het eerste gerecht waarin de “nieuwe” meer volwassen stijl van de keuken werd gedemonstreerd. Als basis in roomboter gebakken scholfilet met ernaast een crème van peterseliewortel die op de “big green egg” is gegrild waardoor deze een barbecue toets heeft gekregen, erop stukjes blad van witlof, kaantjes van aardpeer en gebakken Zweedse cantharel. Het geheel was afgewerkt met een saus van noten boter waarop een schuim van mierikswortel en wat geschaafde zwarte truffel. Duidelijk wat vollere smaken in een meer klassieke stijl waarin de barbecue toets goed te proeven was. De contrasterende wijn combineerde verrassend goed, hij vulde het gerecht aan met zijn aroma en zuren. (9,4)

Uit Californië een rijke chardonnay 2016 van Panamera, lekker romig met zelfs een toets van banaan. Souschef Matthew Bijster presenteerde het tweede gerecht, deze was geïnspireerd op zijn stage bij Meliefste. Als basis een stuk dikke palingfilet gelakt in een vinaigrette van steranijs met kruidnagel, ernaast gewelde quinoa afgedekt met een lobbig schuim van aardappel met mais waartussen geroosterde cashewnoten. Het geheel was afgewerkt met pompoenpitten, toefjes gel van limoen en gefrituurde quinoa. Wow, complex met mooie smaakbalans en veel mondbeleving. De frisse toets van de limoen was goed gedoceerd, in de mond een hoofdrol voor de heerlijke paling. De complexe wijn had het er wat moeilijk mee maar met wat grotere slokjes kwam het goed. (9,7)

Matthew kwam met enige trots de barbarie eend laten zien alvorens deze werd bereid, leuk!

Over naar rood met een terug gekoelde Schioppettino van Dario Coos, elegant met tonen van donker fruit en subtiele kruidigheid, heerlijk. Jermain presenteerde een nieuw gerecht. Als basis Japanse rijst met erop stukken makreel pepesan, stukjes verse bloedsinaasappel, gepofte wilde rijst, crumble van wasabi en sesam en dotjes schuim van kokos met serreh. Complexe smaak met veel mondbeleving. In de mond kwam de toets van rijst bij iedere hap terug waardoor het in mijn beleving een lekker eet gerecht was. De wijn werd door de specerijen een stuk lekkerder, erg goed gekozen. (9)

De wijn werd doorgezet voor bij het signature gerecht van de chef. In een bronskleurige schaaltje, de rendang van sukade in een jus van kokos met serreh, erop taugé, krokante zaden en een quenelle ijs van mango. Wow een smaak bommetje, de rendang was redelijk pikant afgekruid, heerlijk. De smaak van wijn kwam er even niet aan de pas maar hij was als “blusmateriaal” een prima aanvulling. (9,7)

Uit Italië een Toscana Rosso 2015 van Pelofino. Diepe robijn rode kleur, vol met zwart fruit, tonen van rijpe braam en subtiele kruidigheid. De op het karkas gebraden eend werd nog even aan geshowd waarna hij weer de keuken in ging voor de laatste bewerking. Het garnituur kwam eerst op tafel. Apart uitgeserveerd rolletjes van tempura gevuld met gekonfijte eendenbout. Op het bord een blokje polenta met toefjes crème van bataat, rolletje rettich met hierin enoki, gebakken cantharel en een crumble van pinda. De chef vulde dit aan met de keurig getrancheerde eendenborst en de eigen saus die met sinaasappel en vadouvan op smaak was gebracht. De cuisson van de eend was top en hij was mooi op smaak. In de saus een prima sinaasappel toets die naadloos aansloot. Met het garnituur kon ruim voldoende worden afgewisseld. De rolletjes van de bout waren erg lekker, zeker wanneer je ze in de saus depte. De wijn was keurig in balans, genieten. (9,6)

Als afsluiter nog een lekkere geconcentreerde espresso van Bean Brothers met ernaast drie lekkere friandises.

Bediening was uitstekend verzorgd, chef Jermain presenteerde samen met sous Matthew Bijster de gerechten met veel achtergrond informatie de gerechten, de wijnen werden keurig door Peter toegelicht. We voelde ons weer helemaal in de watten gelegd.

Prijs-kwaliteitverhouding blijft uitstekend.

Samengevat kunnen we stellen dat we weer genoten hebben van de mooie gerechten met veel smaakbeleving en goede texturen met ernaast goed geselecteerde wijnen. Een klein minpuntje blijft de akoestiek, daar stond dan weer de gezellige service tegenover. Een aanrader voor de avontuurlijke proevers en levensgenieters.

3. Super goed gegeten, mooi opgemaakte gerechten en er hangt een goede sfeer in het restaurant.
    Ze kwamen op de juiste momenten vragen of alles naar wens was en of we nog wat te drinken luste.

Tip: reserveer voor chefs table.

4. Vorige week gegeten bij de Rozario. Hele kleine tafeltjes, waar eten net op kan. Amuses prima, men had nog een klein stukje brood voor ons over (geef dan niets) 1 zielig broodje Portionering niet in verhouding tot de prijzen. Ik zit niet in een sterrenzaak!! Porties erg klein voor erg veel geld. De smaak was wel goed, maar ook geen explosies of zo.
    Prijzig wijnarrangement.
    Misschien dat men hier komt om een van tv-bekende kok te zien, maar al met al is het niet veel meer dan een gemiddeld restaurant om de hoek.
    Zal heel wat moeten gebeuren willen we nog eens gaan.

5. Hier voor de tweede keer gegeten sinds de zaak open is, het was beter en minder lawaai. Het advies van de serveerster om een tafeltje beneden te nemen. was juist.

Wij namen het 5-gangenmenu met bijpassende wijnen en dat was een juiste keuze met als nagerecht kaas (zonder meerprijs), mooi.

De amuse was een rijst tafeltje met mooi op gemaakte gerechtjes.
    Het eerste gerecht was drie verschillende manieren van Zalm, lekker en mooi gerecht.
    Het tweede gerecht Gamba's met een mooie schuim, heerlijk.
    Het derde gerecht, kalfswang met diverse manier van tomaat. Super lekker met vooral de geur van de kalfswang
    Het hoofdgerecht in twee borden met in de hoofdzaak lam.
    Het nagerecht, 5 mooie kazen met een glaasje Madeira HEERLIJK. Als afsluiting een koffie met bonbons.

Bij de gerechten mooie wijnen met een goede uitleg net als bij de gerechten zelf, een piepklein minpuntje, men heeft maar eenmaal brood gebracht zodat men niet even kon neutraliseren.

Hier komen wij graag nog eens terug, tot een volgende keer.

6. Han Hofman

We hebben niet kunnen eten. De reservering was onbekend en er werd ons verteld dat ze geen zaken met u deden. Heel vervelend voor ons onze gasten. Ik weet niet wat ik er van moet denken. We zijn zwaar teleurgesteld

7. Loes en Theo van Dulmen

Bijzondere gastronomie door:
    . Juiste afstemming zoet, zuur, bitter, zout en umami
    . Timing van de bediening
    . Complementaire wijn arrangement
    . Ergonomisch meubilair, ontspannen gericht op service.
    . Juiste prijs voor topkwaliteit

Gelukkig een restaurant dat zich niet richt op veel voor weinig, maar zich richt op goed en gezond.

8. Vandaag gegeten bij Rozario. De tafels zijn erg klein, als je een bord voor je krijgt heb je geen plaats meer over.
    Amuses waren lekker. 1 zielig broodje was alles wat je aan brood kreeg. Porties erg klein voor erg veel geld. Als je de prijzen wilt voeren van een sterren zaak zal je je porties toch echt aan moeten passen. Als we al onze gerechtjes bij elkaar zouden voegen zou je nog geen hand vol eten hebben. Erg jammer. De smaak was wel goed hoor!
    Wijn arrangement erg duur voor weinig erg weinig wijn. 4 glaasjes wijn gehad voor jawel €26.
    Maar helaas geen 2e keer meer voor ons.

9. Vooraf gereserveerd voor een 3 gangen menu. Het eten was heerlijk maar de porties zijn erg klein.
    Je moet geen grote eter zijn want dan ga je met honger van tafel. Jammer dat je steeds zelf moet vragen om nog iets te drinken te bestelen. Wanneer het hoofdgerecht geserveerd wordt en er staan lege glazen wordt er niet gevraagd of je nog iets wil drinken. Jammer! Ook jammer dat er problemen met de verlichting waren.
    Wij vonden de prijs erg hoog voor datgene wat geboden werd. Nog veel potentie tot verbetering.

10. Heel weinig gekregen voor veel geld, nee wij komen er niet meer , eigenaar heeft niets aan ons gevraagd wel aan de buren alle tijd... onderscheid, dit moet niet.

11. Eten verbluffend en verrassend. Lekkere smaaksensaties.

Vriendelijke bediening maar weinig aandacht in de interactie. De stroom viel nl. steeds uit en het was er koud. We hadden liever gezien dat dit (neem ik aan incident) aan ons werd gecommuniceerd.

Na afloop een espresso en een thee bestelt om op te warmen. De thee werd leuk gepresenteerd maar had er ook graag iets lekkers bij gewild en een schoteltje voor het gebruikte zakje.

Het driegangen lunchmenu werd te snel geserveerd, drie kwartier in totaal. Door de thee na afloop nog wel wat kunnen rekken. Anders hadden we na een uur buiten gestaan.

12. adriaan

19269 punten
  13. Op herhaling bij Rozario, ditmaal met brigades die zijn ingewerkt in een opgefrist restaurant. Het is een stuk moderner en hipper geworden. De bruine kleuren zijn grotendeels verdwenen, wit is de hoofdkleur wat het een stuk ruimtelijker maakt. Het keukenvenster is vergroot zodat er meer interactie is. De bruin lederen armstoelen zijn vervangen door kleine kuipstoeltjes met prima pasvorm. Op het hoge gedeelte zijn er langs de muren banken gekomen wat het geheel een beetje strakker maakt met een brede doorloop.

We kregen het zelfde tafeltje aan het raam als vorige keer en gingen uiteraard voor het chefs menu. Als aperitief een Sauvignon Blanc die aardig was. De eerste hapjes stonden al op tafel, krokantjes van kippenhuid die in de tafeldecoratie waren verstopt. Uitstekend gemaakt met goede smaak en textuur. Ernaast een subtiel gekruide luchtige dip, lekker.

Op een boomstammetje een cannelloni van hertenvlees gevuld met roomkaas en pistache, die smaakte naar meer.

De driepoot was leuk aangekleed met mos en hout, erop een blokje ananas licht gegaard in de green egg, lekker sappig. Bereidingen van meloeskes met een heerlijk aroma en een pikante sandwich, die nog even na brandde. Dit kon dan weer geblust worden met de steen van cacaoboter gevuld met tzatziki, verstopt tussen het mos, leuk.

Ze hadden een verrassing in petto, een hele mooie sommelière die op leuke, kundige en laagdrempelige wijze de eerste wijn presenteerde. De Spaanse Sao blanc 2014 gemaakt van voornamelijk Macabeo op hout gefermenteerd en gerijpt, rijk en vol met een toets van rijpe abrikoos. Matthew Bijster de sous chef presenteerde het tweetrapsgerecht en zette aan tafel de puntjes op de i, leuk. In het witte schaaltje gebakken paddenstoelen en carpaccio van paddenstoelen met een crème van witte groentes, centraal zwarte rijst, aan tafel afgewerkt met een vinaigrette van biologische tamari soja. Heel smaakvol, lekker hartig met aardse tonen, waarnaast de wijn verrassend overeind bleef.

In een zwart schaaltje een remoulade van schorseneren waarin spek, bieslook en crème fraîche. Erop een stuk gebakken schelvis met cressjes. Aan tafel afgewerkt met een schuimige paddenstoelensaus en rasp van de Belper Knolle (Zwitsers top kaasje). Een heerlijk gerecht wat je in wintersferen brengt. (9.6)

Voor naast het mega complexe gerecht was een speciale wijn geselecteerd. Een blend van maar liefst 17 voornamelijk inheemse druivensoorten, geplukt van oude stokken. De Portugese Aguia Moura 2015 Reserva, heerlijk! Op het bord krokant gebakken wilde zeebaarsfilet, tartaar van zeebaars aangemaakt met bonito, een sushi rolletje, gepofte wilde rijst, toefjes mayonaise van miso, blaadje little gem (sla), stukjes umeboshi pruim, plakjes radijs, quenelle ijs van tropisch fruit en een vinaigrette van soja en sesam. De bedoeling was om alle smaken tegelijk te proeven, wat voor mij niet te doen was. Wel ontzettend veel smaak- en mondbeleving en heel veel afwisseling. De Engelsen omschrijven dit passend met slechts een woord, mindblowing, wow. (9.8)

Verder met Italiaans rood, de Mio Rosso 2014 van het huis Gianpiero Marrone gemaakt van Barbera en Nebbiolo. Vol met sappig rood en zwart fruit. Op het bord een uit elkaar getrokken erwtensoep. Centraal een bombe van geconcentreerde erwten crème eromheen wortelstructuren, rookworst, katenspek en toefjes crème van knolseldrij met pompoen pit. Het geheel was afgewerkt met een jus de veau. Mooie geconcentreerde smaken die zeker aan een goed gevulde erwtensoep deden denken. De wijn vulde het gerecht aan met zijn sappige fruit, zelf werd hij door de rooktoets van de worst aangevuld, mooi. (9.4)

Voor het pièce was het nog even improviseren voor Julienne de sommelière daar de chef een switch maakte van eend naar zo juist geariveerde spartel verse kabeljauw. Het werd een rijke chardonnay 2013 uit Californië van het huis Mirassou. De chef presenteerde zelf het gerecht. In de pan gebakken filet in een lichte kruidensaus, ernaast een crème van pompoen, aardappel marsala, roti rolletje met pompoen vulling, voor de bite nog wat beetgare groene groentjes, aan tafel afgewerkt met een Indonesische saus op basis van kokos en serreh. Hele mooie pure maken met exotische toetsen. De cuisson was uitstekend, de wijn keurig in balans, genieten. (9.4)

Als afsluiter nog een krachtige espresso Puro met een drietal lekkere friandises. Voor partner een suikervrije bereiding van chocolade met mango waar ze zichtbaar van genoot.

Bediening was uitstekend verzorgd, chef Jermain presenteerde zelf veelal met passie en detail de gerechten, evenals Matthew Bijster de sous die het voorgerecht presenteerde. Sommelière Julienne van der Meij is een echte aanwinst met haar goede presentaties, en nog belangrijker, goede selecties van de begeleidende wijnen. We voelden ons weer helemaal in de watten gelegd.

Prijs-kwaliteitverhouding was ondanks de lichte verhoging uitstekend.

Was het vorige keer al een verrassing, nu staat de keuken als een huis dat bruist van creativiteit. De bediening is inmiddels goed op elkaar ingewerkt, dat was nodig want het was helemaal uitverkocht deze zaterdagmiddag. Een klein minpuntje hierbij is het geluidsniveau.
    Hiermee vestigt het team zich tussen de toppers van regio Eindhoven, we voegen ze daarom graag toe aan onze favorieten. Een absolute aanrader voor de avontuurlijke fijnproevers en levensgenieters.

14. Rini Coolen

Te veel licht in restaurant. Niet sfeervol. Te kleine porties. In de diepe borden, niet gemakkelijk te eten.

15. Super lekker gegeten met heerlijke smaakbeleving en passende wijnen! Was top, we komen zeker terug! 👍

16. Verschrikkelijke bediening. En na het eten kun je meteen door naar de frietzaak :(

17. Onze ervaringen zijn niet goed.
    A la Carré eten was niet mogelijk op zaterdagavond. Dat bleek pas toen we er al waren. Dat had men vooraf moeten vertellen bij de reservering.
    Verschil in bediening tussen vaste klanten en eerste bezoekers. Geen gewoon kraan water, maar een dure fles bronwater. Minder aandacht.
    Kleine tafels, zodat amuses niet goed op de tafel paste.
    Op zich lekker gegeten maar veel brood er bij. En de verhouding prijs - kwaliteit -bediening is niet goed. Wij gaan er in ieder geval niet meer eten

18. Op uitnodiging van vrienden een fantastische avond gehad.
    Een 5-gangenmenu met verrassende en zeer mooie wijnen gecombineerd.
    Bediening was goed en zeker de passie en liefde voor de wijn werd door de gastvrouw perfect verwoord.
    Ga hier zeker terug, aanwinst voor de regio ✅

19. Zijn daar wezen eten 's middags voor de lunch. Koste €25,- en wat we kregen was echt schandalig weinig. De bediening was ook niks, totaal geen horecaervaring. Toen we klaar waren kwam ze met de broodjes aan. Ongelooflijk wij waren er en nog een ander stel. Verder niemand.

Wij kwamen er voorheen regelmatig. Maar nu met de nieuwe eigenaar komen we niet meer terug. Zeker als je net begint is het belangrijk dat de prijs kwaliteit en de hoeveelheid met elkaar overeenkomen.

20. Hier op vrijdagavond met mijn vrouw gegeten, bij binnenkomst werden wij keurig ontvangen door een jonge bediende, en konden een tafel die voor twee was ingedekt uitkiezen. Jammer dat dit enkel “boven was” hier is de akoestiek nog niet best als het drukker is.

Het eerste drankje was een droge Sherry en een Cava, toen kwam de kaart, wat direct opviel was dat het a-la-carte beperkt was, daar stond wel tegenover dat er een keuze was voor een drie-vier-vijf of zes gangen verrassingsmenu of een drie-gangen keuzemenu, wij gingen voor de vijf gangen met bijpassende wijnen.

Het was van het eerste gerecht de pladijs met een soepje van ? en een gamba tot en met het kaasplankje geweldig, het waren allemaal mooi en goed verzorgde gerechtjes die mooi bij elkaar kwamen en de meeste goed met de bijpassende wijn gingen. Er was een tussengerechtje, het bij 62 graden gegaard ei met truffel, dat mijn vrouw niet zo bijzonder vond (de zachte dooier).
    Maar het gerechtje hierna, de sukade van rund was bijzonder lekker (signatuur van de chef) net als het hoofdgerechtje, de bavette gewoon heerlijk.

Verder was alles zeer goed en zeker het kaasplankje. De kazen waren mooi op temperatuur en dat komt de smaak alleen maar ten goede, een pluim hiervoor.

Als afsluiter een koffie met een whisky een Caol Ila van twaalf jaar, heerlijk.

Wij komen hier zeker terug en reserveren dan beneden, dat is volgens de jongedame die ons heeft geholpen minder lawaaiig als het druk is (bedankt voor de tip).

21. Mark van Deurzen

Wij hadden ons erg verheugd op ons diner bij De Rozario's, en waren benieuwd of alle media aandacht zich in de praktijk aan de wensen voldoet.
    Het bleek achteraf een teleurstelling te zijn geweest.
    Prijs/ kwaliteit verhouding vond ik naar mijn mening niet in verhouding. De gerechten werden zeer creatief, en kleurrijk, gepresenteerd. Zeker Instagram waardig! Helaas was het qua smaak niet zoals het werd gepresenteerd, weinig prikkelende smaakcombinaties was onze mening.
    De bediening was niet goed op elkaar ingespeeld, en hadden naar mijn mening weinig kennis van wat ze serveerden. Het klonk erg ingestudeerd. Jammer dat de gastvrouw een verveelde houding had, we voelden ons niet erg welkom geheten. Van een klein afstandje konden we de chef zien, en horen, hij had energie voor 10 waardoor dit ergens wel weer werd gecompenseerd in de sfeerbeleving. Jammer dat hij niet bij ons even langs de tafel was gekomen om even een praatje te maken zoals hij dat in de media had aangegeven.

22. marina rhoe

Het was erg gezellig en lekker ook het wijnarrengement was ook kloppend. Vriendelijk personeel we komen zeker na de verbouwing terug

23. Ook wij waren benieuwd naar De Rozario. Veel in de media, dus we waren erg nieuwsgierig! Toevallig liepen we er op een gezellige warme weekendavond langs, binnen was het nog goed druk dus besloten we op het terras een drankje te nuttigen.

Ze hebben tig soorten Gins en tonics, de bartender had er echt iets lekkers van gemaakt. En de meiden en heren in de bediening waren ook erg aardig en spontaan. We hadden eigenlijk nog wel zin in een kleine (vervroegde) late night snack, dus wilden we de kaart nog wel zien. Ons werd wel verteld dat het dan wel even kon duren, omdat de meeste mensen binnen menu hebben en we als laatste binnen waren gekomen "achteraan" moesten sluiten. Snap het eigenlijk ook wel, maar wel jammer! Ik had graag al wat lekkers (van het eten) geproefd. Maar omdat de oppas thuis zat te wachten was dit niet haalbaar voor ons.

Nog wel superleuk gepraat met de hoofd-bediening! Ze heeft ons nog de tekeningen van de plannen voor de verbouwing laten zien en verteld wat ze gingen doen, onder andere de akoestiek (gelukkig! Want het interieur past totaal niet bij het team en het was inderdaad lawaaiig binnen). Heeft ze ons tonkabonen laten zien, ruiken en zelfs een beetje ijs laten proeven met de bijhorende wodka die ze zelf maken.

Toen ik onderweg naar het toilet even vluchtig de keuken in liep (had het netjes gevraagd hoor), schrok ik wel van de omvang van de keuken. Erg klein en warm! Knap van die mannen in de keuken dat ze ondanks de hitte en krapheid toch iedereen een ware smaaksensatie willen en kunnen geven.

Kortom, ik hoop hier snel een lekker menu te kunnen eten! Ik verheug me er erg op. Ik kreeg wel een tip mee om te reserveren via de telefoon of de Rozario site met Resengo (?!?).

24. peter rissenbeek

Op woensdag met een groep van 11 naar De Rozario is niet aan te bevelen. De keuken heeft niet de capaciteit voor een volle zaak (terwijl de meeste mensen zullen reserveren veronderstel ik). Voor een 3 gangen menu zit je van 19.00 tot 23.00 uur.

De bediening doet zijn best, maar is duidelijk niet op het niveau wat je mag verwachten. De doorloop van de gerechten is echt te laag. Als je het menu neemt van 32,50 kun je daarna nog even om de hoek nog een hapje gaan eten.

De gerechten zijn smakelijk en zien er top uit. Maar als geheel voldoet het zeker niet aan de verwachting

25. Heerlijk gegeten! We hadden het verrassingsmenu met bijpassend wijnarragement, echt een aanrader! We komen zeker terug 👍🏽

26. De kwaliteit van het eten was fantastisch. Jammer dat we zo lang op iedere gang moesten wachten, bijna een uur. En brood werd pas bij voorgerecht neergezet. Amuse werd vergeten. Bediening was niet alert, niet tijdig het juiste bestek. Veel te lang wachten na het eten met tafel leeg ruimen, dat dan ook maar weer half doen. Het wijnarrangement kwam niet tegelijk met de gangen, rekening niet goed opgesteld (arrangement teveel). Dat was allemaal wel een domper op de avond. Zou daarom niet snel terug gaan. Er was genoeg personeel daar lag het niet aan. Het ontbrak jammer genoeg aan efficiëntie en alertheid.

27. Jermain de Rozario had al zeven jaar in de keuken van het restaurant op deze locatie gestaan alvorens hij besloot om zich te gaan door ontwikkelen in de keuken van onze top favoriet Soenil Bahadoer. Twee weken geleden was de tijd rijp om voor zichzelf te beginnen. Het interview met de journalist was wel wat uit zijn verband getrokken maar heeft zeker veel publiciteit opgeleverd. Alle avonden van de eerste weken waren mede hierdoor op korte termijn helemaal uitverkocht, prima. Wij waren ook erg benieuwd, gelukkig viel de drukte tijdens de lunch mee.
    Het restaurant ligt aan de rand van het centrum, in het uitgaans-gebied van Helmond met langs het water vele terrasjes. Het interieur is ongewijzigd maar zal op korte termijn nog worden aangepakt. Nu is het binnen achter de verhoging nog relatief donker vanwege de hoge lambrisering en eikenvloer. Wel sfeervol, met een gewelfd plafond. Aan de voorzijde is het achter de glazen wand duidelijk lichter en lijkt het op een serre. Een terras is er ook maar dit is at is vanwege de redelijk drukke straat wat minder aantrekkelijk.
    We mogen zelf een tafel uitzoeken en het werd een tweetje in de “serre”. De keurige kaart werd uitgereikt, menu's zijn prettig geprijsd. Het “De Rozario” menu start bij €38,- (vier gangen) en loop op naar €57,- (zes gangen), het drie gangen keuze menu kost €32,50.

Als aperitief een Italiaanse witte wijn die goed bevalt. Chef Jermain presenteerde vanmiddag zelf de gerechten en hapjes zelf, dit met veel achtergrond informatie, leuk! We starten met krokantjes gepresenteerd op een vijzel met een huisgemaakte Japanse mayonaise die subtiel pikant was, heerlijk.

Het tweede hapje zat onder een stolp die gevuld was met wierook. Op een blokje verse gember een stukje subtiel gemarineerd buikspek met ernaast een beeldje van Boeddha, grappig.

Bij het laatste hapje verteld de chef dat hij een echte gin liefhebber is en dat hij inmiddels een uitgebreide gin collectie in huis heeft. De oester met salty fingers en citrusfruit werd dan ook besprenkeld met Saffron gin, dit zorgde voor een aangenaam aroma.

De eerste wijn werd beknopt toegelicht door Maick Coolen, “sommelier” in opleiding. Hij heeft enkele jaren in Italië gewoond en vandaar zijn voorliefde voor deze wijnen. Geselecteerd, een Pinot Grigio 2014 van Albino Armani, elegant met een toetsen van rijpe appel. Op het bord ingrediënten uit Helmond. Twee stukken gerookte paling met rode biet structuren. Voor textuur een quenelle, in rodebietensap gekookte, quinoa. Smaakaccenten met de beukennoten cressjes en toefjes crème van knolselderij, afgewerkt met een soja vinaigrette. Een prima smakencombinatie, heerlijk. De wijn paste maar kwam door de rijke smaken wat op de achtergrond.

De tweede begeleider werd een cocktail, op een side tabel samengesteld. als basis een gekruide tomaten bouillon waarbij wat Celery gin, fris met in het aroma tonen van selderie. Uit de keuken een tweetraps gerecht met ongeveer dezelfde opbouw. Dunne plakken sepia met erop tomaat structuren en zilte groentjes (oa. lamsoor en zeekraal). In het witte schaaltje overgoten met een heldere tomaten bouillon en in het glazen schaaltje overgoten met een hartige beurreblanc. De sepia had een delicate smaak met een goede textuur. Een heerlijk zomers gerecht waarbij de cocktail verrassend goed aansloot.

Over naar rood met een Schioppettino 2013 van Dario Coos vol donker fruit met tonen van amarena en vanille en een elegante afdronk. In een blauw schaaltje een stukje runder bavette op een bedje van kimchi, ernaast een quenelle mango ijs, blokjes uitgebakken tempé en mini lente-ui. Normaliter ben ik geen bavette liefhebber maar deze ging op in de heerlijke smaken van het garnituur. Vooral het mango ijs was verrassend in de combinatie. De wijn vulde het gerecht keurig aan met zijn heerlijke aroma en verfijnde tannines.

Voor bij het pièce een Rosso di Montalcino 2013 van Tenute Niccolai, krachtig en geconcentreerd. Op het bord een stuk hoenderfilet geflankeerd door gebakken ganzenlever en krokant gebakken kalfszwezerik met asperge structuren (groene en witte), cilinder polenta, aan tafel afgewerkt met een five spices saus van miso. De cuisson van de hoender was goed en echt lekker werd hij in combinatie de ganzenlever en krokante zwezerik, die groots was (zonder jasje en toch krokant). De saus zorgde voor de koppeling naar de wijn, die met zijn zuren het gerecht aanvulde, keurig.

Als afsluiter nog een krachtige espresso Puro met stukje boterkoek.

Bediening was goed tot heel goed verzorgd met Jermain in de hoofdrol die de gerechten keurig met passie presenteerde, Maick Coolen is goed bezig en volop in ontwikkeling.

Prijs-kwaliteitsverhouding was zeer goed tot uitstekend, viergangen menu €38,-, wijnarrangement €25,-, en koffiearrangement €2,-.

We waren aangenaam verrast met de stand van zaken in de keuken, niet te vergeten dat het restaurant nog geen twee weken open is. Helmond heeft hiermee nu een restaurant met aantrekkingskracht voor culinaire liefhebbers. Met deze kaart zal de bib van Michelin niet lang op zich laten wachten.