De Kromme Dissel in Heelsum

€€€

Eigen terrein. 100 plaatsen.

Lijn 52. Vanaf Arnhem centraal station en vanaf Ede/ Wageningen centraal station.

5. Betalen American Express Diners Club Master Card Visa pin

1447720800 93
1455221915 93
1522731953 94

1. Fam.van Doorn Vink

Staf en bediening, Hart dank voor het perfecte eten en vooral bediening. Alles geruisloos georganiseerd en dat voelt als een Koning Bedankt voor het cadeau. Voor mijn 93 verjaardag. Hoop gauw terug te komen. Mevr. Van Doorn.

2. Na een indrukwekkende eerste ronde in de winter nu geboekt voor een lunch in de zomer. Het was mooi zomerweer, het terras was ingedekt. We kregen een plaatsje onder het luifel, fijn. De tuin heeft rondom een hoge haag. Als aperitief een Chardonnay 2014 van Domaine Trichon die goed beviel. Ernaast een tweetal keurig gepresenteerde krokantjes, lekker. Chef Tonny Berentsen kwam onze wensen doorspreken, prima.

De amuse was weer uit de reizen reeks die ditmaal door zuid Amerika gaat. Die van mij was geïnspireerd op Cuba en gepresenteerd in een sigarenkistje. Met cola gelakt buikspek waarbij bereidingen van amandel en suikerriet, gerookt in sigaar. Mooie smaken waarin de rooktoets van sigaar goed te proeven was.

Ronny Brouwer, sommelier van het jaar was er ditmaal wel. Hij presenteerde keurig redelijk uitgebreid de eerste, hele originele, begeleider. Een sake Azure geschonken uit een Azuur blauwe fles en gemaakt van water uit een bron gevonden in de bodem onder de Grote Oceaan. Een complex drankje, aangenaam droog met een ziltige toets. Op het zwarte bord een strakke presentatie in Japanse stijl. Een mooie plak sashimi van hamachi, erop wakame en een gedroogde grijze garnaal, ernaast gepelde grijze garnalen, gepocheerde oester, quenelle ijs van yuzu en crunch van zeegroenten. Heerlijke ziltige toetsen die mooi combineerden met het heerlijke zoetzure ijs en prima texturen. De sake sloot keurig aan en was duidelijk op zijn lekkerst naast de oester, prima. (9.7)

Verder met een cava geschonken uit een mooie magnum. De Blanca Cusine 2010 gemaakt in een stijl van een rijpe champagne. In een wit schaaltje een op de huid gebakken rode mul op een bedje van gewelde quinoa met ertussen een plak chorizo, ernaast een bruin gebakken pétoncle, gebakken cantharellen, lamsoren en koren asperge. Het geheel was afgewerkt met een krokantje met tandoori en bouillabaisse saus. Heerlijke mediterrane smaken, sappige pétoncle met een naadloos aansluitende cava. (9.7)

Uit de Loire een Cabernet Franc 2015 van La Mine, tikkeltje boers, heerlijk fris en sappig. Op het zwarte bord een bruin gebakken lams haasje met ernaast een stukje van de rib gemarineerd in sinaasappel waartussen eigen saus, lekker plakkerig. Ernaast een cilinder van komkommer gevuld met lamscurry, dubbel gedopte doperwten, toefjes crème van doperwt met druppels zwarte curry (mild) en lepeltjes verse roomkaas. Het haasje was keurig gegaard, super mals met een relatief milde smaak, deze combineerde prima met wijn en garnituur. Saus was lekker puur, helaas geen kannetje op tafel. Genieten weer. (9,6)

De dessertwijn was een Coteaux du Layon van het huis Cady, friszoet, complex met subtiele honingtoets. Op het blauwe bord structuren van braam, vers, gelei, plaatjes merengue, crunch en quenelle sorbetijs waarin wat lavendel was verwerkt. Centraal een cheesecake met druppels vlierbloesem. Verder stukjes rode biet, granité van groene kruiden en een olie van basilicum. Wat een complexiteit met hierin centraal de bramensmaak. De wijn was in balans maar werd door de wat complexe smaken toch wat weggedrukt. Met zijn aroma vulde hij het gerecht aan. (9,6)

Bediening was uitstekend verzorgd, Keurige wijn presentaties en gedetailleerde uitleg van de gerechten op hele correcte en gezellige wijze.

Prijs-kwaliteitverhouding was uitstekend.

Kortom een hele geslaagde middag, verfijnde gerechten met luxe ingrediënten waarin veel te proeven was, begeleid door originele dranken. Wel ietsje kleine porties, wat ik zelf niet erg vind bij deze kwaliteit. Dit kon met het luxe brood, dat bij ieder gerecht werd uitgeserveerd, worden gecompenseerd. Aanrader voor de fijnproever, wijnliefhebber en levensgenieter. We voegen ze graag toe aan onze favorietenlijst, bedankt.

3. Zalig gegeten in een leuke ambiance, met bediening die de sfeer erg goed aanvoelde. Echte aanrader.

4. Na vele pogingen was het dan eindelijk gelukt om hier eens te reserveren tijdens de restaurantweek. Tijdens het aperitief kregen we een 3-tal heerlijke fingerfoods gevolgd door een 3-tal heerlijke amuses (2x krab en 1 citroen). In overleg met de chef kok besloten we te kiezen voor een 4-gangen menu, wat achtereenvolgens bestond uit:
    ‘Soft shell crab’, curry van Noordzee krab met meloen, crème van wortel, yuzu en Japanse groene thee
    Zeeduivel met gebakken chorizo, rouille en schuim van mossel en saffraan
    Kalfshaas met zwarte curry, zacht gegaarde kalf sukade, doperwtencrème, roomkaas en krokante Iberico ham
    Bloedsinaasappel met ijs van amandel, pure chocolade, rozenblaadjes en basilicum
    Voor het dessert kregen we ook nog een heerlijke dessert amuse met o.a. kokos, ananas en banaan. Alle gerechten waren subliem van smaak en de borden waren schitterend opgemaakt. De bijpassende wijnen waren heerlijk. Ook de bediening was top, maar dat mag je ook wel verwachten in een sterrenrestaurant. Wat hebben wij genoten in deze sfeervolle omgeving en willen chef kok Berentsen en zijn brigade complimenteren met deze sublieme culinaire hoogstandjes. Het kost best wel veel om te eten in zo'n sterrenrestaurant, maar daar heb je natuurlijk wel wat subliems voor. Echt een aanrader dit restaurant!

5. Tegen een aanbieding kunnen we eindelijk eens naar een sterrenrestaurant. We reserveren voor de lunch, het diner zat al dagen vol, en komen aan bij een Saksisch boerderijtje dat letterlijk en figuurlijk in de schaduw ligt van een hotel dat betere tijden gekend lijkt te hebben. We worden verwacht, de voordeur gaat open en onze tafel staat klaar. Voor de tas van mijn vrouw wordt een bijzettafeltje aangeschoven. Hoe attent. De bediening is klasse. Losjes, maar zeker met allure. We worden in de watten gelegd. Als mijn vrouw het toilet gaat bezoeken wordt haar stoel keurig teruggeschoven en haar servet opnieuw gevouwen. Heerlijke verwennerij. De kok komt ons een hand geven en ons alvast een beetje verklappen wat komen gaat. Officieel is het een 3-gangenlunch, maar men komt 6 keer met iets fraais aan tafel. Creativiteit en goddelijke smaken gaan hier hand in hand. Ik heb dorst en bestel een Affligem Tripel. Staat niet op de kaart maar hebben ze dus wel. Blijkt uiteindelijk voor Euro 4 op de rekening te komen. In menig kroeg en eetcafe heb ik daar meer voor betaald. Mijn vrouw laat de wijnen aan de kundige sommelier over en wordt qua smaak en prijs ook zeker niet teleurgesteld. Als ik toch iets moet noemen; de rode wijn. Daar zit weer een prachtig verhaal bij over een Duitse biologische boer, maar de Euro 9 voor deze bodem druivendrank haal ik er niet uit. Daar staat echter weer zoveel prachtigs tegenover. De geweldige amuses en voorgerecht, de heerlijke eend als hoofdgerecht (had ik nog best een extra reep van opgekund) en de toet-amuse waar ze iets met het schuim van een lokaal bier hebben gedaan. Voortreffelijk. We zin uiteindelijk toch Euro 100 armer, maar een culinaire en gastvrije ervaring rijker, om maar eens een cliche te gebruiken.

6. Hebben sinds enkele jaren het genoegen om dit restaurant te mogen ontdekken en dit is een tocht die nog lang niet klaar is (gelukkig).
    Elke keer is het een belevenis van begin tot het einde. De Kromme Dissel heeft al meer dan 40 jaar zijn ster, geweldig gewoon elke keer een feest, zowel het eten als de wijnen, de bediening het keukenteam.
    Ik zou willen dat ik genoeg euro's had dan zaten we er elke dag

7. iensuser

8. De chef kok spreekt zo beeldend dat het water al in de mond loopt. Het wijn arrangement past naadloos op het menu.
    Kortom heerlijk, kost wat maar je krijgt het dubbel terug.
    We hebben alleen die mooie kar met kazen gemist!

Goede sfeer en vriendelijke bediening die ook nog enige afstand bewaard. Mooi terras maar helaas met keuken/ hotelgeluiden.

9. Veel en vriendelijk personeel. Het eten wat we kregen van het culinair arrangement was goed, maar ik ging wel met honger naar bed (heb zelden zo weinig te eten gekregen). Gelukkig hoort het ontbijt ook bij dit arrangement en gingen we niet met honger naar huis.

10. Afgelopen zaterdag een TOPAVOND gehad!

We hadden het 5 gangen menu, daarnaast werden 2 amuses en 1 toetje extra geserveerd. Alles was gewoon top! Mooie smaken, kunstige opmaak, voorteffelijke wijnen en een leuke sfeer. Bediening was correct, maar gelukkig ook informeel. Echt een aanrader!

11. Uitgebreid diner met 12 personen genuttigd in de Kromme Dissel. Was in één woord 'SUPER'. Dit is niet gewoon uit eten gaan, maar echt een belevenis. Voor een avond genieten kun je hier terecht.

12. Super,

Wij komen al een aantal jaren in de Kromme Dissel. Elke keer weer verrassend eten en geweldige wijnen met top gastheerschap. Gewoon super.

13. Deze week een 'werklunch' gehad in het hotel, Klein Zwitserland. Als dit een voorproefje is van een diner in het restaurant, dan ga ik daar van dromen.

14. Erwin Vesterink

15. Ongeveer 1 x per 1.5 jaar gaan we hier eten, onder het motto: " als je niet vaak uit eten gaat, moet het geweldig zijn als je eens gaat!"

Absolute tongue-in- the-cheek- sfeer.

Zelden zoveel humor ervaren onder bedienend personeel.

En als we dan weer eens langskomen krijg je te horen : " He dat zijn weer bekende gezichten!" Ongelofelijk.

16. We zijn hier enorm verwend, verrast en verzadigd geweest.

Bediening die het helemaal snapt en een geweldige kaart.

Gerechten zijn met zorg en aandacht bereid en de wijnen door de sommelier voor ons gekozen en ingeschonken waren niet te vergeten lekker.

Een top culi-ervaring! Daar ga je naar de Kromme Dissel voor.

17. De bediening is er heel gezellig, er is een gezellige sfeer en het eten is heerlijk.
    Echt helemaal te gek.

18. de 4 zussen

Een verademing een restaurant waar grapjes worden gemaakt.

Eten top bediening leuk.

Ga zo aub door, wij waren echt uit die avond.

Komen zeker terug met de mannen!

19. Als verjaardagscadeau voor mijn man dit sterren restaurant uitgezocht.

Hier wordt je verwend!!!! Het bedienend personeel is super aardig en weet ook waar ze over praat. De sommelier is ook erg kundig. De kok nog meer!

Wat hebben we hier lekker gegeten. Je wordt niet weggekeken aan het einde van de avond. Mijn man kreeg op zijn dessert bordje in chocolade letters geschreven: Gefeliciteerd!

Ik had aan het begin van de avond een keer gezegd dat het een verjaardagcadeau was voor mijn man en dat hij dus geen kaart mocht zien met de prijzen. Dat hadden ze dus onthouden!! Zo attent, ik kreeg er bijna tranen van in m'n ogen. Als ik geld in overvloed had, zou ik hier zo vaak komen als ik kon! Helemaal top!

(En als je wilt kan je er ook blijven slapen, dan kan je beide van de heerlijke wijnen genieten).

20. Een ware belevenis om je bij de Kromme Dissel copieus te laten verwennen. Haute cuisine op een geheel eigen wijze. De amusante toelichting op de gerechten (incl. opmerkelijk anekdotes) is fascinerend. De beurtelingse aandacht van alle gastheren/vrouwen voor onze tafel zorgde voor een zeer geslaagd en intiem avondje. "Beergoed"!Met onze speciale dank aan Peter de B.

21. herman bergsma

Voor de tweede keer hier gegeten en wederom hebben wij enorm genoten. De persoonlijke aandacht, sfeer, gezelligheid en natuurlijk het heerlijke eten hebben ons een intens mooie culinaire avond bezorgd. Ons tweejaarklijkse huwelijk had niet beter kunnen worden ingevuld. Dank. Tot de volgend jaar. Monique en Herman Bergsma

22. Mirte Schot

Heerlijk restaurant met eindelijk eens echt lekker vegetarisch eten! En de toetjes zijn helemaal om te smullen!! Echt een aanrader. Wel duur en je eet veel dus ga met een speciale gelegenheid. Op zondagavond kun je een mooie deal krijgen, eten bij kromme dissel en slapen bij Bilderberghotel voor schappelijke prijs.