Hier zie je hoe de meningen over de restaurants in Harderwijk verdeeld zijn.

Heerlijk gegeten.
    Prachtige borden.
    Goede service.

T’ Nonnetje bestaat alweer 20 jaar, daar hoort natuurlijk een jubileum menu bij. We waren wat eerder vertrokken om nog een wandeling langs de geheel vernieuwde boulevard te maken, die erg mooi geworden is. Voordeel was ook dat de enthousiaste chef Michel van der Kroft de bereiding van zijn nieuw ontwikkelde zuurdesembrood uitgebreid kon demonstreren, leuk.

Het was zomers dus streken we neer op het terras waar sommelier Edger Groeneveld een heerlijke Cava presenteerde. De Mim Brut Reserva, heerlijk aroma, vol en lang. Ernaast een krokant souffleetje met vulling van crème fraise en toefje pikante crème, een fijne start.

De amuse was een flinke, eigenlijk meer een klein gerecht. Witte en groene asperge met een quenelle aardappelsalade, sorbetijs en krokantje van peterselie, een ring van lintasperge gevuld met Hollandaise en een vinaigrette waarin stukjes hardgekookt ei. Lekker licht, verfijnd en zomers.

Het broodje kwam met enige trots op tafel, keurig gepresenteerd in een linten strik, leuk.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd met kennis van zaken door de ervaren sommelier. Chardonnay 2016 uit Nieuw-Zeeland, de Craggy Range van Kidnappers, lekker fris met toets van hout en mooie mineraliteit. Op het bord een couscoussalade met mosselen, kokkels en Hollandse garnalen waarbij ziltige groentjes, dille en verschillende bereidingen van venkel, aan tafel afgewerkt met een jus van mossel en cava. Verfijnde smaken met sappige zilte toetsen die prima combinerden met de heerlijke wijn. (9,6)

De chef presenteerde verse paling met een goed verhaal over leverancier Dupan en hoe er duurzaam mee wordt gewerkt. Ernaast een Duitse rode wijn gemaakt van de voor mij onbekende Lemberger 2016 gemaakt door Rainer Schnaitmann. Heerlijk sappig met mooie zuren en aangename kruidigheid. Op het bord een stuk gelakte paling en een stukje aubergine die dezelfde bereiding heeft ondergaan (45 min. in de oven gepoft en om de 5 min. lakken met soja), zoetzure roos van rammenas, toefjes crème van aubergine waarop blaadjes oost indische kers, aan tafel afgewerkt met een vinaigrette waarin de “lak”. De paling was heerlijk met een textuur van buikspek en mooi aardse tonen die de wijn lekkerder maken. De wijn vulde het gerecht aan met zijn zuren en kruidigheid, een perfecte match, top! (9,8)

De chef gaf aan dat je niet bij t Nonnetje gegeten hebt als je zijn “ode aan zijn Portugese vrouw” niet hebt geproefd. Ravioli’s gevuld met een lopende Portugese schapenkaas (uit Serra da Estrela) met salieboter, wilde spinazie, grot champignons en jonge courgette. Het geheel was afgewerkt met zoetzure rode kool, bieslook en goudsbloemen. Op twee kilometer van het huis in Portugal maakt Dirk Niepoort de witte Conciso 2014, complex en geconcentreerd, die hierbij naadloos aansloot. Je waande je even in Portugal, genieten! (9,7)

Het pièce was een proeverij van het geitenbokje (Paul Damen – Exclubeef), dat kom je niet vaak tegen. Stoof van de nek (schouder), plakjes van de bout, kotelet en het haasje met een crème van kervelknol, asperge, meiknolletjes, bitterbal van geit aan tafel afgewerkt met een eigen jus geparfumeerd met kamille. Het vlees was keurig gegaard en delicaat van smaak, het deed mij aan melklam denken. Ernaast pure smaken en een mooie saus. De elegante Passetoutgrains uit de Bourgogne van Pierre d’ Heilly maakt de gang compleet. (9,75)

Voor bij het dessert was een een MR Moscatel van Telmo Rodriguez uit Malaga geselecteerd, gemaakt van ingedroogde druifjes, geconcentreerd met hele mooie zoet zuur balans, heerlijk. De passiesier presenteerde het dessert. Parfait en pannacotta van avocado waarbij verschillende structuren van rabarber en een quenelle yoghurtijs met rabarber, aan tafel afgewerkt met een rabarber vinaigrette met avocado olie. Mooie pure smaken met de rabarber als rode draad. (9,5)

Als afsluiter een krachtige Buscaglione espresso met de hemelse modder, die we van de lepel konden likken, grappig.
    Verder een “pasteis de nata” een Portugese specialiteit die prima gelukt was. Aroma van kaneel, lekker warm romig van binnen met krokante korst. Als laatste nog een drietal lekkere friandises.

Bediening was vandaag uitstekend verzorgd met een hoofdrol voor de enthousiaste chef Michel van der Kroft en de ervaren sommelier Edger Groeneveld.

Prijs-kwaliteitverhouding vond ik uitstekend.

Kortom een heerlijke beleving op het terras. Genoten van mooie kwaliteitsproducten, keurig bereid en van Portugese specialiteiten waarbij uitgelezen en zorgvuldig geselecteerde wijnen. Dit in een hele gezellige sfeer op het terras met uitzicht over de vismarkt. We voegen ze dan ook graag toe aan onze favorieten. Bedankt!

3. Indiaas Harderwijk

Wim Heideveld

Wederom heerlijk gegeten bij Mamta, het eten is er heerlijk, prima sfeer en leuke bediening. TOP.

van der Kerff

Heerlijk gegeten, we waren wat vroeger dan afgesproken omdat we graag op het terras wilde zitten.
    Er werd op alle mogelijke manieren met ons meegedacht, super!

5. Nederlands Harderwijk

AS

Neem je tijd, schuif aan en geniet van de goede sfeer, eten, drinken en de vriendelijkheid, maar vooral van de onbevangenheid van het personeel! Dank jullie wel allemaal en ga zo door👏

Hilda Riemer

De kwaliteit van het eten was goed.
    Vele tafels waren leeg, met daarop een bordje gereserveerd. Daarom konden we achterin een plaatsje krijgen. De verwarming werd hoger gezet. Na het desert werd ons meegedeeld dat we voorin konden zitten, wegens een afzegging. We stonden op het punt om weg te gaan. Zinlose actie dus. Tot onze verbazing waren de gereserveerde tafels nog steeds leeg.
    Zeer irritant dat men vijf keer vroeg of alles naar wens was. Dat is 4 keer te veel.

Patat veel te kort gebakken.
    Frikandel special ook niet lekker.
    Berehap goed.
    Gehakt bal zeer goedkoop vlees 1 hap gehad rest niet op gegeten.
    Vriendelijke mensen maar moeten nog veel leren (net overgenomen)

peter Mannie

Heerlijk vegetarisch gegeten samen met mijn partner op 24 maart. Uitstekend Grieks restaurant waar alles vers is. Vlotte bediening (oprechte gastvrijheid) in een prachtig pand gelegen aan de nieuwe boulevard van Harderwijk.

Lekker gegeten maar bekrompen beleid met drinken inclusief. Voor 15 euro kan je drinken inclusief doen. Maar alleen per tafel. Want stel dat de ander een slokje bier van je neemt die geen all in heeft… nou dus niet voor all in gekozen maar op einde toch veel meer rekening drank dan 15 euro pp en toen kon achteraf de deal niet meer. Heel slecht. Ga liever naar de wok dat ik weet waar ik aan toe ben.

Ziet er heel leuk en gezellig uit.
    Bediening onvriendelijk en onkundig.
    Drankjes kwamen laat, of helemaal niet.
    Vlees was koud. Vis teveel verbrand.
    Kortom nooit weer.

RJ Nijlie

B. Schippers

We gingen voor het eerst, na de diagnosestelling van glutenintolerantie, uiteten. Op de website stond naast de menukaart ook een uitgebreide glutenvrije menukaart. Personeel kwam het eten goed gescheiden brengen. Dus niet alles naast elkaar. Nee eerst het glutenvrije eten dan de rest. Er waren stickertjes geplakt wat glutenvrij was. Daardoor kon het personeel zich niet vergissen. Bij de rekening lagen snoepjes. Toen ernaar gevraagd werd of deze glutenvrij waren werd dat door de ober nagevraagd. Er werd een nieuwe zak geopend omdat ze dan wisten dat het glutenvrij was. Heel attent en zeer vriendelijk personeel. We gaan daar zeker naar terug.

De pizza's zijn altijd goed belegd met verse ingrediënten. Ik neem altijd de tandoori chicken, precies pittig genoeg (ik houd van pittig, als je niet erg van pittig houd en deze geen aanrader).

Ook goede service! Er was een foutje gemaakt bij de pizza van mijn vriend, die hebben ze prima recht gezet, ook al was het druk door de actieweek.

Goed bezig!

Chris Berger

Erg kleine portie hoofdgerecht. Het hoofdgerecht leek wel een voorgerecht. Voor wat je kreeg behoorlijk prijzig. Smaken lekker. Bijpassende wijn prima. Maar waarom zulke kleine porties?

15. Snackbar Harderwijk

Heerlijk gegeten, mooi en schoon sfeer, zeer vriendelijk ontvangst, voor herhaling vatbaar.

Tijdens een middagje Harderwijk kwamen we toevallig uit bij deze verrassende zaak. Bijzonder leuk aangekleed, heerlijk georganiseerde chaos, je ontdekt overal weer iets anders. We hebben lekker gesmuld van de nachos en borrelplankje. Jammer dat we niet dichterbij wonen, anders hadden we een nieuwe vaste stek gevonden. Goede kwaliteit/prijs-verhouding. Wij vinden het een aanrader!

17. Nederlands Harderwijk

Lia Goené

Al eerder hier gegeten en dat was heerlijk. Dus opnieuw gereserveerd voor de verjaardag van mijn man. Lang gereden met de auto, verkleumd door Harderwijk (hagel, natte sneeuw, storm), en een klein kwartiertje voor openingstijd (18.00 uur) bij De Basiliek aangekomen. Helaas! we werden weer de kou in gestuurd, letterlijk werd gezegd: gaat u nog maar een rondje lopen want we zijn nog niet open. Pardon? Beteuterd liepen we de Vischmarkt weer op. Toen teruggegaan en de reservering geannuleerd. Is dit de gastvrijheid van (Michelinsterrenrestaurant) De Basiliek? Dan hoeft het dus niet meer.

Henk van de Beek

Uitstekend van begin tot eind.
    Dit is een geweldig restaurant waar alles tot in de puntjes is geregeld met de nadruk op de beste verzorging van de gasten. Wij hebben genoten van de atmosfeer, de wijnkeuze en het heerlijke menu. Wat een plezier en wat een lieve mensen. De sfeer wordt nog versterkt door de locatie op de historische Vischmarkt.
    Een echte aanrader.
    Henk van de Beek
    Lelystad

Rob van Twuijver

Een van mijn favoriete restaurants in Harderwijk, het eten is heerlijk!

Gert en Lisa

Je komt binnen en het gevoel is lekker. Warme verlichting en temperatuur was heerlijk. Er staat bij reserveren een krijt bordje op de tafel met de familienaam :-) leuk!

Vandaag hier heerlijk gegeten! Pizza's zijn iets duurder dan dat wat we gewend zijn, maar zijn het geld zeker waard.
    Ook het dessert smaakte heerlijk, verse producten.

Onze dochter mocht bij vertrek een cadeautje grabbelen en ging zingend de deur uit! 'Hier wil ik weer heen!'. Voor herhaling vatbaar dus 👍

Tot 3x aan toe koud vlees gehad. Eigenaresse erbij gehaald. Volgende keer beter zegt ze. Duurde weer een kwartier voor je je vlees krijgt. Bordje wordt al weggehaald voor je uitgegeten bent. Er werken onervaren jonge meisjes. Cubanita in Almere is 10 x beter. Daar kan Cubanita in Harderwijk nog wat van leren.

23. Nederlands Harderwijk

Wij hebben 27 dec een smaakvol verrassings menu van 7 gangen mogen eten. Het was ronduit fantastisch. Met heerlijke wijnen champagne vooraf. Echt een grote verrassing… de hele avond heeft ook veel indruk gemaakt op mijn Zwitserse broer en moeder. Heel hartelijk dank voor deze culinaire ervaring. Wij komen terug!

Op zaterdag 16 december j.l. was ik met mijn gezin (6 personen) bij de Graaf van Gelre voor een lunch. Het was erg druk. Mijn dochter en ik bestelden een broodje " Kipspek" Nadat het broodje gebracht was en na een paar hapjes bleek dat mijn kip uiterlijk er goed uit zag, maar van binnen nog erg rauw/koud was. Ik heb de serveerster geroepen en het broodje teruggegeven . Ze bood haar verontschuldigingen aan en zou een nieuw broodje laten maken. Het duurde vervolgens wel ruim 20 minuten voordat het broodje werd gebracht. Mijn gezin was al uitgegeten ik vond het niet meer leuk/gezellig om alleen te gaan eten. Tijdens het eten bleek dat bij het broodje van mijn dochter ongeveer één derde van het vlees rauw/koud was. We hebben ons beklag gedaan, de manager zou komen, maar vervolgens niets gezien/gehoord. Uiteindelijk telefoonnummer achtergelaten en ik zou worden gebeld, Nu, een week later, niets meer gehoord. Al met al helemaal niet afgehandeld zoals men zou verwachten. Wij gaan hier echt niets meer eten !!!!

Erg lekker gegeten, we waren met een groep van 11 en iedereen heeft genoten van zijn/haar gerechten. Bediening was ook top!

Wat ik wel bijzonder vond, is dat aardappels/friet bij besteld moesten worden en niet al standaard als bijgerecht erbij hoorden. Opzich geen probleem, alleen kon groente niet bij besteld worden en dat was jammer aangezien er niet veel groente op het bord lag. Verder helemaal top!

Danny Wajer

Astrid Kok

R. Kersten

Lekkerste ribbetjes ooit! Personeel is hartstikke goed! Wordt zelfs gevraagd of t vlees wel van t botje valt. En jaah… dat doet ie! Kort om… top tent!

29. Indiaas Harderwijk

Erg lekker gegeten. Keuze uit mild/medium/vrij pittig/zeer pittig. Alleen het dessert viel wat tegen. Daar maakt men zich iets te makkelijk vanaf. Paar bolletjes ijs, nepslagroom en iets chocoladesaus. Niet echt leuk aangekleed. Ook geen typische Indiase desserts op de menukaart terwijl die er best zijn. Maar we gaan hier zeker nog eens eten!

30. Indiaas Harderwijk

Hein & Margreet