Nieuwste foto's in Hamont-Achel

Laatste updates in Hamont-Achel

1. Thieu Meuffels's profielfoto
    Thieu Meuffels heeft een recensie geschreven voor Frituur Marco

Thieu Meuffels

Alles is goed behalve de friet is erg taai en oud. Vroeger was dit niet zo maar ik heb nu 2 keer friet gegeten maar het blijft het zelfde. Even eens naar een andere zaak kijken.

2. Arnaud de Klerk's profielfoto
    Arnaud de Klerk heeft een recensie geschreven voor Food Emotions

Op basis van de lovende kritieken van Adriaan zijn mijn vrouw en ik ook maar eens afgedaald naar Hamont Achel om bij Food Emotions te gaan eten. Het stel dat de zaak runt heeft jarenlang een hotel gehad elders in het dorp. Ze wilden ook graag een winkel starten om aan particulieren producten te verkopen die in de horeca gebruikt werden. Hier hadden ze een kleine eethoek bij ingericht en het bloed kroop waar het niet gaan kon: Het koken bleek toch leuker. Kortom: Het hotel werd verkocht, de winkel werd kleiner en het restaurant groter. En dat is een zeer goede keuze geweest!

Het pand doet van buiten af niet echt als een restaurant aan. Er zou prima een tuincentrum in kunnen zitten. Van binnen is het modern strak & modern ingericht. We waren wat aan de vroege kant (We hadden de vrijdagavondspits wat overschat), maar we mochten al plaatsenemen in de zeer ruim opgezette zaak.

We begonnen als aperitief met de huiscocktail. Een geweldig samenspel van zoet, bitter en zout. Helaas de ingrediënten niet onthouden. Maar een aanrader! Als amuses kregen we het volgende voorgeschoteld:

Merengue Sanbaizu | Zee-egel | Rundstartaar -> Deze komt direct binnen als een van mijn favoriete amuses ooit. De smaakpapillen zijn gelijk volledig wakker geschud. De merengue gaf een lekkere zacht-krokante bite aan het geheel. Hiermee was de toon van de avond gelijk gezet.

Buñuelos Truffel | Oude Kaas | Grotchampignon -> Ook een fijne crunch met een lekkere romige kaassmaak met het aardse van de truffel/champignon.

Makreel | Oost-Indische Kers | Wasabi -> Als eerste: Nog nooit mijn vrouw met zo veel smaak een gerecht met karnemelk zien eten. Perfecte balans met de wasabi. Top!

Uiteindelijk besloten we te gaan voor het volledige 7-gangen menu, uitgebreid met het supplement Cheesecake Achelse blauwe.

‘Pumpkin Spiced Lobster’ -> Als eerst: Wat een plaatje! Het is bijna zonde om dit aan te snijden. De pompoen was gemaakt van een soort van paté, welke lag op een soort van tartaar van kreeft. De pompoenpitten gaven nog wat extra textuur aan het geheel.

Paling | Sint-Jakobsvrucht | Amandel | Schorseneer -> De amandel kwam terug zowel in de amandelmelk, als echt als stukjes noot boven op de paling & coquilles. Hartig, maar ook lekker zilt & zoet.

Ierse M.O.B Oester | Kimchi |Tomaat -> Wederom een kunstwerkje op je bord, maar die smaken! Het fruitige/hartige tomatenwater, het zilte van de gepocheerde oester, samen met de sterke gefermenteerde smaken van de kimchi… mijn persoonlijk favoriet van de avond. Als je smaakpapillen nog niet wakker waren geweest (schier onmogelijk eigenlijk), dan waren ze dat nu wel. Wauw…

Zeebaars | Sinaasappel | Venkel | Tomatsu Sweet & Spicy -> En hiermee kaan we over naar de favoriet van mijn vrouw. Grotendeels klassieke smaken gecombineerd met wat extra pit van de sweet & spicy tomatsu.

Hert ‘Harlekijn’ | Knolselder | Walnoot | Dooierzwam -> Supermals vlees, de sauzen hoog op smaak. Mooi gepresenteerd met een flink krokant(je) er bij. En hoewel het vlees erg lekker was, was het taartje van knolselder en crunch van walnoot misschien nog wel lekkerder!

Eend | Mole | Witloof | Chocolade -> De eend had er niet zo’n zin in vanavond, dus kregen we fazant. Dit deed verder niets af aan de smaak: Ook een geweldig gerecht! Met name de gefrituurde baby-witlof was een leuke verassing. Er zat een crunch omheen met dezelfde smaken als de mole. Het geheel had een lekkere bitterzoete smaak. Combineerde uitstekend!

Cheesecake Achelse blauwe -> Onze extra gang welke 100% een aanrader is! Dat moet ook wel met 200% liefde als ingrediënt. Met een redelijke zachte blauwaderkaas, iets zachter gemaakt van smaak door deze te mengen met een roomkaas en er dan eigenlijk een soort van mega-bonbon van maken door de witte chocolade korst. Geniaal & zalig!

Cannelé | Vanille | Framboos | Kardemon -> Prima combinatie van zoet/zuur en daarmee een lekkere frisse afsluiting van 8 heerlijke gangen.

Het is een aardig stukje rijden vanuit Breda, maar het is het meer dan waard. Lekker eten, maar hier en daar zeer verrassende smaakcombinaties. Je merkt dat hier met passie gekookt wordt. Ook de zwarte brigade was meer dan plezierig. Een fijne ongedwongen sfeer. Het restaurant heeft een zeer fijne akoestiek waardoor je op een normaal niveau met elkaar kan blijven praten. Dit restaurant is echt een verborgen pareltje.

Ook benoemingswaardig: Een wijnarrangement voor deze 7 gangen was slechts 45 euro (incl. water). Dit is echt een koopje! En dan is het ook nog eens fijn dat je merkt dat je in België bent: De glazen worden niet zo zuinig ingeschonken als in Nederland. De wine-spice combinatie was ook echt perfect! Dus hoef je niet terug te rijden? Zeker een wijnarrangement nemen!

Verder: Een dikke aanrader!

3. Pee's profielfoto
    Pee heeft een recensie geschreven voor Domein de Bever

De cappuccino was zo koud dat zelfs de suikerklontjes nog grotendeels zichtbaar waren na het in een slok leegdrinken van dit brouwsel. De aardige serveerster zou het doorgeven, maar deze koude drank (4 stuks aan onze tafel) prijkte gewoon op de rekening.
    Ook het feit dat het zeer correcte en vriendelijke bedienende personeel aan mijn bejaarde echtgenote geen kleine portie (kindermenu) mocht verkopen raakt kant noch wal zeker gezien het feit dat de meeste ouderen nu eenmaal veel minder eten. Helaas schijnt dat nog niet tot de eigenaar/exploitant doorgedrongen te zijn temeer we van het bedienend personeel begrepen dat deze vraag zeer regelmatig gesteld werd door ouderen.
    Kortom een flexibiliteit van een eiken houten plank van de eigenaar/exploitant die schijnbaar liever eten weggooit dan aan de wensen van zijn/haar gasten tegemoet te komen.

4,3
  4. Marjon Hendrikx's profielfoto
    Marjon Hendrikx heeft een recensie geschreven voor Frituur de Statie

Superlekker!
    Vers gesneden friet en hele goede bediening!

5. Marjon Hendrikx's profielfoto
    Marjon Hendrikx heeft gereageerd op een recensie van Frituur de Statie

Helaas kan ik geen enkele volgens jou “ordinaire reaktie” bespeuren!
    Jouw bericht cq “recensie lijkt dan ook eerder persoonlijk gericht te zijn?!
    Das geen probleem echter kom dat gewoon even in mijn gezicht vertellen.
    Verder hoeft u zich geen zorgen te maken over ons ondernemerschap,wij doen dit al meer dan 40 jaar dus weten echt wel dat het niet gewoon wat “frietjes bakken” is!!
    Echter…. Bedankt voor uw bezorgdheid!

6. Hi 😊's profielfoto
    Hi 😊 heeft gereageerd op een recensie van Frituur de Statie

😂 Precies, dat dus, onprofessioneel en ordinaire.
    Vooral ook blijven gooien met uitroeptekens met het reageren op recensies ipv iets aan je houding tegenover je klanten te doen. De kop in het zand steken noemen ze dat. En of het nou een anoniem recensie is of niet, en een volgens u verzinsel is “wat overigens velen klanten kunnen tegenspreken” misschien moet u iets te harte nemen en de spiegel eens voorhouden. Maat ach, ondernemerschap is een vak en sommige mensen menen met wat frietjes te bakken ze een volwaardige ondernemer zijn, hier blijk weer dat DAT WEL een verzinsel is.

7. Marjon Hendrikx's profielfoto
    Marjon Hendrikx heeft gereageerd op een recensie van Frituur de Statie

Anonieme of reakties of verzinsels reageren wij helaas Niet op!!
    Beter idd voor jullie om naar een “gezellige frituur” te gaan!

8. Hi 😊's profielfoto
    Hi 😊 heeft een recensie geschreven voor Frituur de Statie

Uitbaatster heeft zo nu en dan een erg kort lontje tegen haar eigen betalende klanten. Andere klanten/omstaanders (en ik) voelen zich op zo’n momenten erg ongemakkelijk, ook nadat de uitgebrande klant weg is, meent de uitbaatster er met andere klanten over door te moeten blijven gaan.
    Fijn dat er genoeg andere gezellige Frieturen zijn die hun klanten meer waarderen. Je hoeft tenslotte niet iedereen leuk te vinden, maar blijft ten alle tijden professioneel en respectvol.

9. adriaan's profielfoto
    adriaan heeft een recensie geschreven voor Food Emotions

Met zonnig weer richting Hamont voor een kennismakingslunch bij een gastronomisch restaurant welke voor september 2022 nog een delicatesse winkel met lunch mogelijkheden was. Parkeren kan voor de deur op de royale eigen parkeerplaats, prima. De zaak was duidelijk groter dan verwacht en verdeeld over twee verdiepingen. Een ruimtelijke inrichting met natuurlijke tinten, links een bar met nog een klein winkelgedeelte, rechts de deels open keuken en koffiebar. We werden begeleid naar een ronde tafel aan het raam waar helaas niet veel daglicht was omdat de zwarte lamellen vanwege de zon bijna helemaal gesloten waren.
    Als aperitief een Oostenrijkse Scheurebe 2020 van Hannes Sabathi die zeer goed beviel. Het eerste hapje zag er keurig uit. Op een roggebrood krokantje een plakje appel en praline van gekonfijte eendenbout in een jasje van rode kool, afgewerkt met crumble van kippenhuid. Mooi hoog op smaak met krachtige zuren, heerlijk.

In de mosselschelp een sappige mossel gemarineerd in gerookte thee met ansjovisolie, afgewerkt met een dun krokantje van olijf, erg lekker.

Door met een hele mooie merengue van sambai-zu gevuld met delicate tartaar van tonijn en afgewerkt met een dotje gel van bonito. Een feestje voor de smaakpapillen.

In een schaaltje een quenelle ijs van bisque op een brunoise van gepofte knolselderij afgewerkt met gemalen koffie. Een verrassende smakencombinatie.

Het laatste hapje was een brioche met buikspek en reuzel waarop de naam van hun varken welke achter het restaurant leeft. Waarbij een quenelle roomboter aangemaakt met Achelse blauwe en roomboter waarop zwarte zoutkristallen.

De sommelière in opleiding zette de Scheurebe door bij de eerste gang. Uit de keuken een oogstrelende presentatie. Plakken van gekonfijte Canadese kreeftenstaart waarnaast panna cotta van schorseneer verrijkt met rundermerg gevuld met kreeftentartaar, dotjes crème van lavas, verse kruidenblaadjes en haringkuit. Aan tafel afgewerkt met een vinaigrette van schorseneer en lavas. Luxe smaken met een mooie merg toets die door de zuren van de wijn werden aangevuld. (9)

Door met een luxe Bourgogne Chardonnay 2017 van Jean-Louis Chavy. Ernaast twee bereidingen van coquille. In het schaaltje een grote bruin gebakken coquille met stukje corail in een beurreblancsaus met schuim van zee egel, afgewerkt met julienne van koolrabi en oesterblad. In de schelp de koude bereiding met stukken licht geschroeide coquille op koolrabi-spirulina crème afgedekt met schuimige amandelmelk, erop stukjes codium en matcha poeder. We zijn met de warme bereiding gestart dat was niet helemaal optimaal. De toets van zee egel miste we terwijl we bij de koude bereiding wel het ziltige codium wel proefde. De voortreffelijke wijn maakte het feestje compleet. (8,75)

Over naar rood met een Lemberger 2019 van Dautel, transparant diep rood in het glas. In de mond krachtige zuren, lichte body en subtiel kruidige afdronk. De chef presenteerde zelf de perfect gebakken medaillon van hertenkalf met een krokante korst van amandel en rode biet waarbij een violet aardappeltaartje met kweepeer en sjalot, stukje zwarte noot uit Périgord, bundelzwam en opengewerkt krokantje, aan tafel afgewerkt met een verrukkelijke saus op basis van zoethout en kweepeer. Apart uitgeserveerd een taco van gekonfijte knolselderij waarop een plakje traag gegaard hertenkalf met enoki en ringen van sjalot. Top cuisson met verfijnde smaken die werden versterkt door de zuren van de wijn. (9)

Voor bij het pièce een Italiaanse Ninì Susumaniello 2021 van Sanchirico, donkere tint, krachtig aroma met ronde tonen, in de mond verrassend elegant met een ronde afdronk. Uit de keuken het meesterwerkje van deze middag. In de schaal plakken perfect gegaarde hazenrug op een licht pikante mole (tussen de 30 en 40 ingrediënten) afgedekt met een schuimige witlofsaus. Ernaast een witlofstronkje met een krokant jasje van mosterd, oregano en geraspte cacaoboon. Verrassende smaken waar we helemaal blij van werden waarbij de wijn naadloos aansloot en ietsje gespierder werd. (9,5)

Als dessertwijn de bekende Spätlese 2017 van Tschida, redelijk complex aroma met tonen van tropisch fruit, in de mond een prima zoetzuur balans. De patissier presenteerde zijn dessert welke tweetraps uitgevoerd was. Op een dik bord met geribbelde rand een plakje specerijenkoek waarop een cremeux van pompoen in een jasje van mandarijnen gelei afgewerkt met dotje citrusgel en groene kruidenblaadjes.
    In het schaaltje iets uitbundigere smaken. Onderin gemarineerde mandarijntjes met een dikke quenelle kaneelijs, lobbig schuim van pompoen en crumble van pompoenpitten met granola. Pure smaken, niet te zoet met goede texturen waarbij de wijn in balans was. (8,25)

Bediening was zeer goed tot uitstekend verzorgd op gezellige wijze door drie dames. De Sommelière is nog in opleiding.

Samengevat was het duidelijk boven verwachting en was het voor ons een echte ontdekking. Het keukenteam is helemaal op elkaar ingespeeld, ze werken al meerdere jaren samen, dat merk je. De ambitie van de jonge chef is serieus. Verfijnde gerechten op hoog niveau met klassieke basis en hier en daar een speelse twist opgebouwd met luxe ingrediënten waarnaast een keurig geselecteerde wijnen. Dit in een fijne ambiance tegen democratische prijzen. Wij voegen ze graag toe aan onze favorietenlijst. Bedankt.

10. Chris van leuken's profielfoto
    Chris van leuken heeft een recensie geschreven voor Domein de Bever

Chris van leuken

Lekker makkelijk om te zeuren over bediening en wachttijden enz. Mooie locatie, goede bediening. Blij dat je daar nog terecht kan met het gebrek aan personeel tegenwoordig. Als je gehaast bent moet je lekker thuisblijven en niet zeuren. Super locatie!

11. Bart's profielfoto
    Bart heeft een recensie geschreven voor Piramide

Het eten was heerlijk, personeel super vriendelijk en mooie zaak!

12. Verplancke Erica's profielfoto
    Verplancke Erica heeft een recensie geschreven voor Brasserie de Achelse Kluis

Verplancke Erica

Nooit meer, zaten daar een half uur, klanten die er na ons toe komen krijgen eten, voor ons was het, de keuken is gesloten alle begrip voor personeels tekort maar moet dan wel voor iedereen zijn.
    Wat verder zeer vriendelijk bediend door 2 meisjes die een heel terras bedienden, bij jullie liepen er zeker 5 rond en dan liep het nog in het honderd.
    Zo zie je maar wie wil werken doet het met liefde is bij jullie zeker niet het geval.

13. Marjon Hendrikx's profielfoto
  14. Ruben's profielfoto
    Ruben heeft een recensie geschreven voor Frituur de Statie

Zalige verse frietjes & vlees + vlotte bediening.

15. m.van rijn's profielfoto
    m.van rijn heeft een recensie geschreven voor Frituur Johan

m.van rijn

Altijd goed eten en goede sfeer.

16. C. Nauta's profielfoto
    C. Nauta heeft een recensie geschreven voor Domein de Bever

C. Nauta

Teveel om het te beschrijven. Met korte woorden het "ik vertrek" Verhaal. We moesten b.v ruim 1 1/2 uur wachten op de lunch en wij vieren hebben toen besloten om er niet langer op te wachten, mede door de smoesjes die er verzonnen werden waarom het zolang duurde. Nooit meer.

3,9
  17. Chris's profielfoto
    Chris heeft gereageerd op een recensie van El Real 050

Beste Men,

Bedankt voor je bericht, het restaurant is op gesloten gezet en 15 punten zijn toegevoegd aan je profielscore!

Groetjes,

Trees

Gesloten.

19. Marjon Hendrikx's profielfoto
    Marjon Hendrikx heeft gereageerd op een recensie van Frituur de Statie

Zou je aub ook punten willen geven bij jullie beoordeling?
    Thankx!!

20. Marjon Hendrikx's profielfoto

Dankjewel!!!
    dit is waar we het voor doen!😜