Restaurant Witte in Haarlem

Aan de Wagenweg nummer 70, ten zuiden van het centrum van Haarlem, tegenover het prachtige Florapark is in een verassend pand uit 1850, Restaurant Witte gevestigd.

Een open, moderne sfeer aan de voorkant en een warme klassieke ruimte bij de haard dichtbij de keuken. Er zijn 24 couverts, er is persoonlijke aandacht en er wordt met liefde gekookt. Er is een prachtige tuinkamer voor private dining.

Jan Willem Dankelman houdt van eenvoud, eerlijk eten en goede wijn. “Ik heb lang de wereld over gereisd, op de mooiste plekken gegeten en geslapen. Ik wordt blij van een restaurant waar je goed vlees, verse vis en lekkere wijn krijgt, voor een redelijke prijs.

Zet mij maar in een Parijse bistro, met Italiaanse Espresso. Daar voel ik me t meest thuis”. Die sfeer heeft hij meegebracht.

1. Ambiance

1555771972 88
1557732096 88
1620456062 91

1. Karen van Tongeren

Heerlijke intieme sfeer met bevlogen eigenaren, die van hun hobby hun werk hebben gemaakt. Het zijn echte herbergiers, die hun klanten een hele fijne avond willen bezorgen, met een fantastische keuken en mooie wijnen.

2. Gertie Evers

Heerlijk gegeten, ambiance is top! Prijs kwaliteit prima 👌 ofwel we komen zeker keer terug! Un trouvaille 🥰

3. Wat een sympathiek restaurant is Witte. Het eten is heerlijk en de sfeer gezellig. De bediening plezierig. We komen terug!

4. Nadat het COVID-19 virus roet in onze eerste eetafspraak had gegooid, was het gisteravond dan toch tijd om ons buurtrestaurant te beproeven. Het was een aangename verrassing. Het voorgerecht van zalm in een zure saus en de coquilles waren heerlijk. De zalm was ronduit verrukkelijk en hoewel de coquilles een licht korstje miste, waren deze prima van garing. Ik had als hoofdgerecht de zeetong. Deze was prima, maar niet uitzonderlijk. Mijn tafelgenoot had de filetsteak welke zij redelijk vond. Miste wat smaak van het vlees zelf. Al deze gerechten werden begeleid door verschillende wijnen, die zowel bij mij als mijn tafelgenoot in de smaak vielen. Als afsluiting hadden we het kaasplankje en een glaasje Port.
    Het was een fijne avond die mede door de ongedwongen sfeer van de bediening een aanbeveling verdiend.

5. Joof Verhees

Was wederom top, heerlijk gegeten, relaxte sfeer en uitstekende bediening, vriendelijk en attent. Echt een top tent! Een van de betere in Haarlem. En om 22:00 stond iedereen buiten, zoals het hoort tegenwoordig.
    Een echte aanrader.

Eén vorige recensie
  6. Wederom een heerlijke avond gehad. Heerlijk en eerlijk gegeten, smaakvol, vers en met liefde bereid. Prima wijn(advies) en een gezellige entourage. Mooie open keuken. Gastvrijheid ten top!

7. Eric weijers

Heerlijk gegeten maar de ene bediening vergat steeds van alles en we hadden de indruk dat er een paar tafels nogal speciale aandacht nodig hadden en daar hoorden wij duidelijk niet bij! Best wel lang moeten wachten op een tweede fles wijn. Die werd op tafel gezet, niet uitgeschonken en de lege fles niet meegenomen.... jammer want we hebben eerder betere ervaringen bij jullie gehad....

8. Jet de jong

Fantastisch gegeten gisteravond met z’n zessen bij Witte. Heel goede bediening en de chef-kok heeft met zijn Crew super voor ons gekookt. Heerlijke Wijnen. Em nogmaals zeer goede sfeer!! Wij gaan hier zeker vaker terugkomen.

9. Rob van der Veer

Zalig gegeten. Tong, zalm en coquilles tot in perfectie bereid, vergezeld van een prima Chablis. Absolute aanrader!

Uitermate fijne bediening.
    We komen snel weer met nieuwe gasten.

10. Gisteravond met 5 vrienden gegeten bij restaurant de Witte en echt een top avond gehad! Het eten was super, de wijnen heerlijk en de eigenaren/ medewerkers zeer vriendelijk, humorvol en gezellig! Dank, we hebben genoten en komen zeker terug!

11. Robert Georgiades

We hebben gisteren bij restaurant Witte heerlijk gegeten en gedronken. Mooie kaart met gerechten en naast de kaart nog extra keuzes. Prettige bediening, een mooie ambiance en relaxed. Prima wijnkaart en we hebben genoten van een mooie rode wijn uit Italië. Een aanrader voor de fijnproever die wil genieten van het eten in een heerlijk restaurant.

12. Frans Heijers

Een zeer ontspannen bistro. Geweldig goed eten. Een vriendelijke en attente bediening.
    Prijs/kwaliteit in orde.

2 vorige recensies
  13. Ontzettend lekker eten, de vis is super vers! Goede tips qua wijn, heel vriendelijke en vrolijke bediening, heel gastvrij. Kortom, een geslaagde avond uit!

14. Het eten was zalig, en op verzoek van mijn vriendin met een handicap werdt het vlees gesneden.
    De sfeer en bediening was top.
    En de wijn was ook heel erg goed.
    Het is zeker voor herhaling vatbaar.

15. Bartel Huibregtsen

Was weer een briljante ervaring, top eten, bijzondere wijn en waanzinnige service.

16. Jolanda Op 't Veld

Via Google dit restaurant buiten het centrum van Haarlem gevonden. No nonsense, leuke ontvangst door de gastheer. Kleine kaart maar juist daarom fijn. Heerlijk en ontspannen gegeten. Verse tonijn als hoofdgerecht. Ook de kokkin was betrokken en kwam ook naar buiten waar wij lekker onder de parasol konden zitten.

17. Marieke Beekman

18. Jan en Liesbeth

Kijk, dat noem ik nou een een sympathiek restaurant. Kleine kaart, no nonsens, maar wat ze maken is dan ook echt goed. Franse bistro gerechten, echte obers ipv studenten. En dat alles voor een redelijke prijs. Dan heb je dus een goede avond. O ja, ze hebben ook nog een fantastische tuin voor mooie zomeravonden.

19. Zoals altijd weer heerlijk gegeten. Dank aan iedereen voor de gastvrijheid.

20. Dick Laarman

Ouderwets heerlijk gegeten, goede traditionele keuken, attente bediening.

21. Zoals altijd: lekker eten, fijne wijn en leuke sfeer

22. In huiselijke sfeer heerlijk gegeten!
    Verrassend en smaakvol!

23. Marc Oostenbroek

Super lekker gegeten. Goede wijntips. Fijne bediening. Gezellige avond gehad.

24. Zoals altijd weer heerlijk gegeten. Te lang geleden dat we bij Jan Willem en zijn TOP team een avondje konden hangen en genieten.

25. hans munting

Het was zoals altijd, gezellig, geweldige bediening en prima eten.

26. Suzanne

Geweldig, zoals altijd!

27. joop van werkhoven

Zoals altijd: hoffelijk, prima bediening en uitstekende kwaliteit eten en wijnen.

28. John Kramer

Vanaf het moment dat je binnen komt wordt je in de watten gelegd. Heerlijk en eerlijk eten met een perfect balans van smaak en presentatie. Perfecte wijnadviezen en een uitstekende selectie. Kortom een restaurant/ bistro waar je heerlijk kan eten, drinken en gast zijn.

29. Heerlijk gegeten. Bekend en vertrouwd. Zonder poespas, gewoon lekker.

30. Guido Elzenaar

Sinds tijden niet zo puur en heerlijk gegeten. Kleine menukaart maar voor ieder wat wils. Alles vers en huisgemaakt.

31. Nicole en Dick

Fijne plek net even buiten het centrum van Haarlem. Goede kaart, lekker eten! Prima plek om terug te keren!

32. Wat hebben we heerlijk gegeten.
    Iets duurder dan we gewend zijn maar het eten was het meer dan waard! Vriendelijke bediening en lekkere pure gerechten!

33. René Geskes

Wat een verademing weer. Het bestaat nog, op zijn Parijs eten maar dan midden in Haarlem.
    Mooi en knus restaurant, goeie plek (naast Café De Tapuit - dus daar kun je mooi eerst een borrel drinken), vakkundige bediening en geweldig eten. De huiswijn was ook uit de kunst.
    Deze mensen doen het uit liefde voor het vak en niet voor het snelle geld.

34. R. Mutsaerts

Heerlijk eten tegen een goede prijs i.c.m. Goed gastheerschap.

35. Margreet Doodeman

We hebben heerlijk gegeten met zn achten.
    De sfeer bij Witte is gezellig en warm.
    De open haard geeft een huislijke sfeer en de gerechten zijn eerlijk, puur en bijzonder.
    Fijne bijpassende wijnen.
    We komen zeker terug.

36. Lekker gegeten, goede en aardige service. Komen zeker terug. Vond beetje jammer dat er geen menu is. Enige echte minpuntje waren de stoelen, die vonden we niet comfortabel en hard.

37. Cathelijne

Zoals altijd heerlijk gegeten. Goed wijnadvies erbij. Kortom hele fijne avond!

38. Heerlijk eten en drinken bij fijn restaurant. De Buratta vooraf was zalig. Tafeltjes niet dicht bij elkaar. Uitstekende gastheren zorgen voor de rest.

39. Heerlijke avond! Flexibel met een 5e onverwachte stoel erbij. En geweldige gastheer EN sommelier.
    Limoncello is fantastisch! Aanrader dus.

40. Rbsw@planet

Prima maaltijd, goede ingrediënten. Akoestiek kan beter, maar daaraan wordt volgens zeggen binnenkort gewerkt. Zeker een aanrader.

41. Anne Marie

Overheerlijk gegeten bij dit knusse restaurant. De passie voor koken van de chef is te proeven in de gerechten. De zeetong is een aanrader!

42. fam.Lommerse

Was gezellig eten was goed en prijs kwaliteit redelijk.

Leuke sfeer.

Kom beslist nog eens terug.

43. Renda van der Burg

Prima gegeten, leuk restaurant, erg aardige bediening.

44. Ons etentje met een vriendengezelschap was, volgens verwachting, helemaal geslaagd, mede dankzij de zeer aangename ambiance, de voortreffelijke kwaliteit van eten en drinken en niet op de laatste plaats de uiterst plezierige en vakkundige bediening.
    En we weten zeker dat wij hier nog dikwijls terug zullen (gaan) komen!
    LvN

45. Robbert-Jan

Ik heb hier eind september met veel plezier gegeten en gedronken! Wat een feest, heerlijke Franse, klassieke gerechten! Met de volle aandacht voor de sauzen! Die zijn hier erg goed. Service loopt ook lekker op rolletjes, heerlijke setting en ontspannen genieten bij Jan-Willem. Volledig waar voor je geld, wil je een mooie zeetong eten in Haarlem, dan zou ik zeker gaan. Ook de kazen bij het dessert zijn prima overigens.

46. Leuk sfeervol klein restaurantje met aantrekkelijke kaart en meer dan vriendelijke bediening. Wij zijn er gaan eten voorafgaand aan voorstelling in de stadsschouwburg en het ging prima. We komen zeker terug.

47. Heerlijk gegeten met een groep van 8, goede service en gezellige sfeer. Nieuwe favoriete resto.

48. Wat een aangename verrassing is dit sfeervolle restaurant. Voortreffelijk gegeten en gedronken, echt een ontdekking.

49. Heel intiem en gezellig restaurant. Kleine kaart, maar verrassend lekker.
    We komen zeker terug om de overige gerechten te proeven.

50. Rob Verstraten

Eten was heerlijk en de bediening uitstekend. Een aanrader!

51. Lekker eten, vriendelijke en deskundige bediening, een heerlijke ervaring!

52. Gisteravond met 2 vriendinnen voor het eerst gegeten bij Restaurant Witte en werden positief verrast. Een van mijn vriendinnen is glutenvrij (wat ik bij de opmerkingen bij het reserveren erbij heb gezet) en zonder dat we het nogmaals benoemd hebben bij binnenkomst kreeg zij glutenvrij brood toen wij een 'gewoon' broodje kregen. Bij de uitleg bij de menukaart werd hier ook aandacht aan besteed. Het eten was 'puur', eerlijk en heerlijk. De menukaart heeft voor elk wat wils en is gevarieerd en wordt zo gebracht dat je bijna niet kunt kiezen. De wijn was heerlijk. De bediening reuze attent en wat heel fijn is dat er gevraagd wordt of de volgende gang door kan komen. Hierdoor heb jezelf de keus om alles achter elkaar te laten komen of om wat ruimte er tussen te hebben. De chef komt nog even langs lopen wat een zeer persoonlijke touch geeft. Al met al genoten van een heerlijk avondje dineren met gezellig gezelschap en heerlijk eten! Zeker voor herhaling vatbaar en een aanrader voor de buurt maar zeker ook voor mensen die wat verder wonen.

53. M.waagmeester

Heerlijk gegeten, zeer vriendelijke bediening!
    Aanrader!

54. Caroline H Will

Leuk buurt restaurant. Goed eten en goede service. Aanrader!!

55. Anneke Algra

Voor de vierde keer hier gegeten en het was wederom een feestje. Ze hebben hier begrepen wat eten, sfeer en service betekend voor gasten/klanten. Ook de wijnen zijn van prima tot uitstekend. Voor elke portemonnee wel iets lekkers.

56. Adeline ter Poorten

Heerlijk gegeten, bijzondere gerechten! Prettige ambiance, keurig en klantvriendelijk personeel. Een aanrader!

57. Anoniem

We hebben gister met 9 personen heerlijk gegeten. Niet te grote kaart maar voor ieder wat wils. We hoefden niet al te lang op de gerechten te wachten wat prettig is met kinderen. Aardige bediening. De stoelen waren wel aan de harde kant.

58. Goed eten, prima wijn, ontspannen sfeer, niet goedkoop.
    De bediening, man en vrouw, liet diverse steken vallen, m.i. meer uit onkunde dan uit ongeinteresseerdheid. Wel vriendelijk maar klunzig, duidelijk een beroepsswitch op latere leeftijd.
    Enthousiasme kan een gebrek aan techniek niet compenseren. De prijs staat hier niet in goede verhouding tot de kwaliteit.

59. Fred & Co

Wij hadden hoge verwachtingen toen we hier kwamen eten vanwege de geweldige recensies. Misschien wel iets te hoog, want onze verwachtingen werden niet helemaal waargemaakt. Het restaurant ziet er gezellig uit, wel lawaaiig als de voordeur openstaat en er verkeer langsraast. De akoestiek is niet optimaal, gesprekken voeren daarom ook niet heel gemakkelijk, althans als je aan de voorkant zit. De bedienende heren waren heel aardig, beetje 'popiejopie', maar we moesten vier keer vragen om een karaf kraanwater. Het was erg warm die dag maar ijsklontjes zaten er niet in. We hadden het eten besteld, en wilden wijn bestellen aan de hand van onze dinerkeuze, maar ook nu duurde het enige tijd voordat er iemand kwam vragen welke wijn we wilden hebben. De voorgerechten waren goed van smaak, bij de soep kwam geen schijfje brood. De steak van het hoofdgerecht was goed, echter de kalfsoesters waren nogal vlak van smaak en niet erg mals. De zwartpootkip leek niet helemaal gaar want kwam moeilijk van het bot af. Kunnen ons voorstellen dat het voor vrienden/kennissen van de eigenaar en de medewerkers een andere ervaring is dan voor onbekende nieuwkomers zoals wij. Al met al vonden wij het een beetje pretentieus voor de kwaliteit die er geleverd wordt.

60. Wat hebben we er weer heerlijk gegeten.
    Eten top, wijn top, sfeer super gezellig.
    Bedankt voor een top avond.

61. Het eten is onwaarschijnlijk lekker. Zo puur en eerlijk. Waar vind je dat nog?

62. 17-Mei onze trouwdag gevierd.
    Wat een waanzinnig mooie zaak, en idem eten alsof het spreekwoordelijke engeltje…
    Wij kregen ook een zeer goed wijnadvies van de leuke, gezellige en bekwame bediening.
    Jammer dat wij niet elke dag kunnen.
    Onze bescheiden mening,
    WAAR BLIJFT DIE STER?
    Echt een zeer grote aanrader.
    Het bruidspaar.

2 vorige recensies
  63. Goed verzorgd, heerlijk. Heerlijke witte Grave bij de voorgerechten en de asperges; top!

64. Heerlijk gegeten en uitstekende service!
    We hebben genoten en komen zeker vaker terug.

65. Top restaurant met een prachtige kaart en dito kwaliteit en vooral een geweldige relaxte sfeer.
    Van harte aanbevolen!

66. Franca Blomjous

Heerlijk zo’n goed (buurt)restaurant! De zalm met zuringsaus is echt super!
    No nonsens gewoon goed.

67. Frederique Sijstermans van Gruting

Sfeervol, goede kaart en heerlijke wijn. De service van de heren was uitstekend! Absoluut een aanrader en we komen graag terug.

68. Nvanbergem@gmail.com

Heerlijk gegeten! Al eerder geweest zeker niet de laatste keer.😉

69. Yvonne van Loosbroek

Voor de tweede keer deze week gegeten bij restaurant Witte! Weer goed op alle fronten!

70. Carolyn

Heerlijk gegeten in gezellige sfeer. Goede kwaliteit producten met zorg bereid. Zeker de moeite waard om te bezoeken. Prijs kwaliteit is uitstekend.

71. We hebben heerlijk gegeten. Werden zeer gastvrij ontvangen, ondanks wat slordigheden in het reserveringsproces.

72. Allereerst was de bediening uitermate service gericht zeer vriendelijk en relaxed.
    Het eten was zonder franje eerlijk smakelijk.
    Kortom geslaagde avond.

73. Eva Poppink

Geweldig goed gegeten! Wat een heerlijk restaurant. Echt uit eten maar met een huiskamergevoel en fantastische keuken en uitstekende service. Het was subliem!

74. Piet Jorritsma

Mooie aanwinst voor Haarlem

Voor de eerste keer bij restaurant Witte gegeten. Leuke zaak met een mooie kaart. Niet een te uitgebreide kaart met kwalitatief leuke gerechten. Goed van smaak allemaal.
    Goede wijnen en alles is redelijk geprijsd. Goede bediening. En wat een verademing is: je zit er ruim en alles is niet op elkaar gepropt. Een mooie zaak als je iets speciaals zoekt. Naar ons idee een leuke aanwinst voor Haarlem.

75. Zaterdagavond wederom heerlijk gegeten en uitstekend & ongedwongen bediend door de beide heren. Genoten dus!
    (En het eten zou een 10 geweest zijn als de Burata en de Steak Tartare iets minder koud zouden zijn geweest. Maar dus wel een dikke 9+ )

76. Jeannette Weemhoff

Heerlijk gegeten, fijne sfeer.

77. Hans Terhoeven

Witte is een fijn relaxt restaurant. Top bediening en super lekker eten.
    Een echte aanrader.

78. Steffen Grit

Van tevoren heel prettig overleg over het door ons gevraagde concept van een walking dinner. Mooie gerechtjes, goed klaar gemaakt. We hadden met 17 man een heel gezellige avond en (met name) de heren van Witte hebben goede reclame gemaakt met deze avond!

79. Eerlijke en herkenbare keuken. Verstand van zaken in keuken en bediening. Compacte kaart met voor ieder wat wils.
    Aanwinst voor Haarlem.

80. Linda en Mike

Klassieke Franse keuken. Gewoon heerlijke gerechten, Mooie wijnen, en bij binnenkomst een warm welkom, vriendelijke en goede bediening.

81. Ik heb op 6december met vrienden gedineerd in restaurant Witte.
    Het was een prima ervaring, een ruime zitplaats, geen muziek. Het eten werd keurig opgediend, en last but nog least was de smaak voortreffelijk.
    Een echt avondje “uit eten”

82. Bas van Donselaar

Restaurant Witte belooft een klassieke Franse keuken en serveert inderdaad het beste wat dat land aan culinairs te bieden heeft: steak tartare, sole meuniere, coquilles etc. Je proeft dat Witte werkt met de beste producten, die goed bereidt en er verder geen poespas bij levert. Eerlijk eten noemt men dat. De chef weet er echter ook heerlijke sauzen bij te maken die de gerechten nog net wat verfijnder maken. Naast de prima wijnen is ook het bedienend personeel de moeite van het vermelden waard: ervaren krachten met kennis van zaken waarmee ook nog een onderhoudend gesprek te voeren valt. Kortom, een aanrader!

83. J.Broekman

Gisteravond hebben we heel lekker gegeten bij restaurant Witte en zullen dit zeker doorgeven aan anderen.
    Ook de service was prima.
    We komen zeker terug.

84. Zeer gezellig restaurant, lekker kleinschalige met een perfecte persoonlijke benadering. Uitstekend wijnadvies en verzorgde gerechten. Srrvice met een lach. Zeker terugkomen!

85. Lambertus Wip

Lekker gegeten! Leuke ambiance, leuke bediening! 1 Klein verbeterpuntje wat mij betreft: Bij de schol een roomsausje (mag apart) serveren.

86. Een hele leuke plek, met heerlijk eten en goede wijnen. Toen we klaagden over te harde muziek werd die meteen zachter gezet.

87. Onze eerste bezoek was meteen in de roos.

Wat een heerlijke plek om te eten, drinken, jezelf te zijn en jezelf te laten verwennen door een enthousiaste equipe.

Witte geeft je een een warm gevoel in maag en geest.

88. Heerlijk gegeten en erg goede service. Zeker voor herhaling vatbaar!

89. Leuke entree, Frank heet ons welkom. Goede sfeer en direct contact met onze ‘buurtafel’. Kaart is simpel maar toegankelijk. Huiskamergevoel ontbreekt enigszins in de achterruimte. Personeel lijkt niet opgeleid of gemotiveerd om in de zaak te werken. Dame in bediening is eigenlijk gewoon ‘chagerijnig’. We zijn meermaals.
    Verkeerd geïnformeerd over de kaart, en de eerste drankjes kwamen pas na 40 min. Zullen helaas geen tweede keer terug gaan.

90. Toch hoge verwachting als je de sumiere site leest.
    Eten is niet bijzonder.
    Eenvoudig en kleine porties.
    Niet nog een keer.

91. Top gegeten en top service! Heerlijk klassiek Frans eten, zalm met zuring sterrenniveau.

92. H K l e uve r

Geweldig eten in een evenzo super ambiance met een bijzonder gedreven chefkok-eigenaar, kundige bediening en mooie, sappige coquilles en een zeer goede steak tartare. Aanrader dus!

93. Echt, wat een heerlijke avond hebben hier gehad! Personeel is leuk, grappig en aardig. Het eten voortreffelijk! De wijn was verrukkelijk. De sfeer uitstekend, de aankleding sfeervol. Leuke open haard, mooie tuin. We komen zeker terug.

94. Bettie van Achthoven

Het was een 1e kennismaking met restaurant Witte. Het was een heerlijk diner in een prettige sfeer en vriendelijke bediening.

95. Judith Veenman

"Uit de losse pols zijn we hier gaan eten". Wat een bijzonder restaurant. we werden zeer hartelijk en spontaan ontvangen, een vlotte bediening met inhoudelijk juiste tips met betrekking tot de gerechten en wijn, huiselijk sfeer, goed eten, lekker. We hebben genoten van deze wonderlijke verrassing.

96. Brendan Bank

Heerlijk gegeten bij Witte. Gezellig en sfeervol. Kaart precies goed en mooie smaken. Perfecte bediening.

97. Dorien wijstma

Heerlijk, klassiek eten in een fijne sfeer. Ook de bediening is aardig en gezellig. Wat een fijne, waardevolle plek in deze buurt van Haarlem.

98. Hendrik de Swaaf

Wat hebben wij hier fantastisch gegeten: de coquilles waren werkelijk subliem, de kalfsoesters perfect en het kaasplankje formidabel! En een prachtige superwijn maakte de avond volledig! Een absolute aanrader: geen ingewikkelde toestanden maar producten van hoge kwaliteit in een smaakvolle omgeving. Humor, passie en professionaliteit zijn allemaal aanwezig! Hier komen wij zeker terug!

99. Top restaurant! Heerlijk gegeten, relaxte sfeer!

Volgende pagina