l'Atelier in Gulpen

1389142010 83
1420215774 86
1521205508 88

1. Paul Snijders

2. Als sinds 2007 in de top 25 van Lekker maar door Michelin nog niet echt gewaardeerd. Het kliekjesmenu gaf voor ons extra aantrekkingskracht, dus gereserveerd voor de lunch op vrijdag.
    Helemaal in het zuidelijke punt van Limburg waar het heuvellandschap voor een vakantiegevoel zorgde. Parkeren kan op een grote parkeerplaats aan de andere zijde van de doorgaande weg. Het restaurant ligt aan een klein pleintje verdeeld over twee panden waar een luifel voor herkenning zorgde. Via een trapje loop je het hoger gelegen deel binnen. Centraal de open keuken met eromheen de tafels. De inrichting is een symbiose tussen modern en klassiek, authentieke elementen zijn in het hoger gedeelte deels bewaard gebleven. De tafels zijn keurig met fijn linnen ingedekt, mooi.

We kregen een tafel aan het raam met uitzicht op de open keuken, fijn. Als aperitief een Spaanse frisse witte van Abadal die erg goed beviel. Ernaast een amuse trio. Loempiaatje met dip van chorizo mayonaise, snackje.
    Op een lepel krokantjes van selderij met eidooier gegaard op -20 graden, afgewerkt met truffel, lekker smeuïg en filmend, met subtiele bite.
    Voor mij de lekkerste was de crème brulee van piccalilly met erop gel en chipje van augurk, lekker fris en crispy.

De amuse was een fijne brunoise van komkommer, erop een ijsje van appel en yuzu en kroepoekje van wasabi, aan tafel afgewerkt met een jus van knolselderie en lavas. Heerlijk licht, fris en kruidig.

Een krokant scheurbroodje kwam op tafel ernaast een heerlijk dipje van licht gekruide crème fraise met pijnboompitjes en olijfolie, niet knoeien was de grootste uitdaging.

De eerste begeleider werd keurig met plezier voor het vak gepresenteerd door de leerling Sommelière. Uit Portugal een Cabriz Reserva 2015 gemaakt van de inheemse Encruzado, mooi aroma met tonen van fris tropisch fruit en een vleugje toast. Op het bord tartaar van koud gerookte zalmforel, erop stukjes zoetzure gele wortel, ijs van vadouvan, grijze garnalen en gepofte wilde rijst, aan tafel aangevuld met een frisse mandarijnenolie. Meteen al wat vollere smaken waarnaast de wijn keurig in balans was. (9,5)

Verder meteen complexe blend uit de Rhône de Aura van Fontaine du Clos, heerlijk fris en verfijnd. Uit de keuken een signature gerecht. Op de huid gebakken wilde zeebaars in een olie van prei, erop zacht gegaarde mosselen, schijfje geschroeide prei en kroepoek krokantjes. Aan tafel aangevuld met een frisse beurre blanc. De baars was keurig gegaard, de zilte toets van de mossel combineerde uitstekend. De wijn vulde het gerecht aan met zijn mooie aroma en heerlijke zuren. (9,75)

In het glas iets heel speciaals, Kritt Pinot Blanc 2015 van Mark Kreydenweiss. Biodynamisch gemaakt, in het aroma een toets van azijn, in de mond heel mineralig met een vleugje calvados, wow. Ernaast een op de huid gebakken filet van bronforel met paaltjes van appel en bleekselderie, stukjes hele verse geitenkaas, borage cress en hazelnoot aan tafel afgewerkt met een sausje van snijbonen. Een mooie smakencombinatie en indrukwekkende wijn spijs, met name door de snijbonensaus. (9,6)

Op een bruin bord gebakken handgedoken Noorse coquilles, bloemkool roosje, krokantje van kippenhuid, gel van augurk en seroendeng, aan tafel afgewerkt met een kerrie-kokossaus. Mooie smaken met Aziatische toetsen. In het glas de Que sa Quo een dikke viognier uit de Ardèche die naadloos aansloot, heerlijk! (9,75)

Weer iets speciaals uit de Bordeaux, Les Aubelines 2015 van Château Saint Luce Bellevue, goud gele kleur, kruidig en mineralig. Uit de keuken een signature gerecht. Kreeft, stukje van de staart en schaar op een bedje van parelcouscous met lamsoren, stukje wortel en kreeftensabayon waarop gebakken spekjes. Aan tafel afgewerkt met een krachtige kreeftenbisque. Een feestje voor de zintuigen met de complimenten voor de sommelière. (9,8)

Over naar Hongaars rood met de Belzebub 2013 van Vylyan, soepel fruitig met aangename kruidigheid. Werd ik nog even jaloers gemaakt met de langoustines van partner, o,o. Voor mij de "Kuusj" varkens die worden gehoed met liefde voor het dier en natuur. Langzaam gegaard buikspek, zoetzuur gelakt en krokant afgebakken met een geschoeid meloeske en gemalen macadamia aan tafel afgewerkt met de zoetzure eigen saus. Het spek was mooi hoog op smaak met een wat stevige textuur, de wijn maakte de gang compleet. (9,6)

Uit Californië een geconcentreerde Cabernet Sauvignon 2015 van Carnovor, bijna zwarte kleur, in de mond als een vloeibare zwarte bessen confiture met zijde zachte afdronk. De chef presenteerde zelf het pièce, leuk. Traag gegaarde eendenborstfilet (90 minuten op 60 graden) licht krokant afgebakken met een heerlijke rendangsaus, ernaast stoof van de bout afgedekt met een sabayon van kokos, crunch van cashewnoot, structuren van wortel en krokantjes van ui. De cuisson was prima, het jasje was een smaakversterker. De Aziatische smaken waren keurig gedoceerd en de wijn maakte het feestje compleet. (9,75)

Een signature gerecht dat al vanaf 2010 op de kaart staat met een vertrouwde smakencombinatie waar ik helemaal fan van ben. Op een plakje brioche een punt lauwwarme Munsterkaas, ernaast een quenelle ijs van biologische ganzenlever (mooi hoog op smaak) met ernaast kogeltjes van groene appel en toefjes gel van appel gekruid met komijn. Mooie warmkoud beleving met in het glas een Gewurztraminer Vendanges Tardives 2011 van Schoffit, geconcentreerd, kruidig met in de afdronk een toets van rozenblaadjes, top! (9,88)

De dessertwijn was een Vendanges Dorees 2012 uit Gaillac gemaakt van inheemse druiven, rond met tonen van abrikoos en mandarijn, heerlijk. Op het bord een mooie presentatie. Op een crumble van yoghurt verschillende structuren van abrikoos en quenelle sorbetijs van "Dreum van Mestreech". Dat is een speciale thee waarin bloemen en vruchten van Blanche Dael (een winkel in het centrum van Maastricht). Mooie smaken, de toets van thee was slechts subtiel, de wijn versterkte de abrikozentoets. (9,6)

Als afsluiter een krachtige espresso met een zestal goede tot hele goede friandises.

Bediening was uitstekend verzorgd door de twee dames, een hoofdrol voor de leerling Sommelière die met liefde, passie, gezelligheid en humor een echte allrounder is.

Prijs-kwaliteitverhouding was uitstekend.

Samengevat was het een bourgondische middag die boven verwachting was met mooie gerechten en een wijnselectie waar je U tegen zegt. Veel bio en biodynamisch met soms hele verrassende smaken die de gerechten nog net even beter tot zijn recht laten komen, complimenten! Ofwel een aanrader voor de bourgondiër, levensgenieter en wijnliefhebber, bedankt!

3. Elsmann

Uitgebreid genoten van hun verrassingsmenu en het wijnarrangement dat je erbij kunt nemen. De kok leeft zich echt uit en het serverend personeel is terzake kundig. Ze nemen de tijd om uit te leggen wat je geserveerd krijgt en kunnen vragen beantwoorden. Bij het bestellen wordt er gevraagd naar diëten en allergieën.
    Deze maaltijd was een zinnenprikkelende ervaring

4. Wij hebben 17 november met de familie genoten van het wildmenu. Alles was overheerlijk en verrassend, lekkere wijnen erbij, mooi gepresenteerd, zalige amuses, zalige uitgebreide koffie/thee. Fijne bediening, lekker ontspannen. Houden zo! Voor iedereen een aanrader zo een verwennerij verdient iedereen op zijn tijd.

5. Pierre Braken

Mooie ambiance, goede bediening en bovenal geweldige, artistieke gerechten.

6. Geweldig feestmaal, niet de eerste keer en zeker niet de laatste keer. Met de kids was weer een verrassing, zonder ster beste restaurant van Limburg. Zonder circus maar puur! Ga zo door en laat de sterren maar elders zitten!👍🎉

7. Geweldige feest lunch. Geweldig genoten van alle amuses, de voortreffelijke 4 gangen lunch, voortreffelijke wijnen. Zeer attente bediening. Dit was voor ons niet de eerste keer maar ook zeker niet de laatste keer.

8. Lidy Manneke

Afgelopen maandag superlekker gegeten in L"Atelier. Prijs/kwaliteit is echt supergoed. Bob arrangement wijn ook goed. Ik zal ieder die eens in Gulpen komt en van lekker eten houdt het echt aanraden.

9. Roger Schols

Fijn restaurant met heerlijke gerechten en goede sfeer. Zeker een aanrader. Menu l'atelier is een prima keuze.

10. Onlangs hier weer eens gegeten en dat beviel uitstekend. Het paasmenu was uitgebalanceerd en de gerechten die ter tafel kwamen waren zonder uitzondering, overheerlijk en prachtig opgemaakt. Het begint al goed met de amuses, de aspergemousse, opgedient als een verse halve asperge is origineel, prachtig uitgevoerd en ook nog eens heel lekker. Daarna eten we koningskrab met kerrie en wortel. Een heerlijk gerecht met uitgesproken smaken. Er wordt vervolgd met coquille met varkensnek en zwarte knoflook. Wederom een voltreffer. Daarna tarbot met smeltende ganzenlever en een schuimige paddestoelensaus. Verrukkelijk gerecht en de vis is fantastisch bereid. Als hoofdgerecht lam op drie manieren. De filet met een prima cuisson, botermals het schenkeltje en van de zwezerik een burgertje gemaakt. Het burgertje is echter wat droog en de minste component van dit gerecht. Daarbij had het hoofdgerecht wat warmer geserveerd mogen worden. Als afsluiter een soort van eigentijdse dame blanche, wederom mooi gepresenteerd en overheerlijk.

De wijnen uit arrangement die we erbij krijgen geschonken, zijn heel lekker, maar doen ons nergens omver blazen. Het tempo ligt vanavond (in tegenstelling tot bij eerdere bezoeken) heel goed en de brigade heeft het goed onder controle. De service is daarbij prima, maar mist ook wel wat flair, flair die op het bord vaak wel aanwezig is. We zaten deze avond in het "oude gedeelte" van het restaurant en dat mist ook wat allure. Eten is in deze zaak absoluut op hoog (michelin-ster) niveau en daarbij zijn de prijzen zeer redelijk te noemen.

11. Op zondagmiddag wezen lunchen. Het was voortreffelijk. We kozen op advies van Ellen een all-in arrangement en daar hebben we geen spijt van gehad. Menu L'Atelier en Lek Vinger Lek Doem zijn beide weer uitermate verrassend en helemaal in de lente sfeer. Vooral de spijs wijn combinaties deden het geheel op een mooi niveau plaatsen. De beste wijn spijs combinatie was voor ons bij het hoofdgerecht, rund en kalfswang, waarbij de cabernet sauvignon met merlot uit noord spanje uit 2008 werd geschonken. Een heerlijke wijn en goed op temperatuur. De diverse amuses voor het voorgerecht waren heerlijk. Zeker samen met de bubbels verrijkt met vlierbloesem. Simpel maar echt lekker fris. Ook de amuse in het midden van het arrangement maakte een heerlijke brug naar de volgende gang. Hans en zijn team, van ons dan ook de welgemeende complimentjes.

Jullie zien dat we de recensie anders maken dan de vorige. Dat is bewust. We denken dat dit beter voor een ieder te lezen is, dan de ellenlange details zoals we de vorige keer e.e.a. omschreven. Nu is ook voor de snelle internetter duidelijk wat onze beleving was. We horen vaak dat de meeste lezers e.e.a. te lang vinden en afhaken met lezen. Dat effect is ook voor jullie dan niet leuk. Vandaar.

Fijn dat we weer te gast mochten zijn. Bedankt voor het Navenant Magazine, en tot van de zomer. Want jullie terras willen toch eindelijk eens gebruiken.

12. Hans Kinkartz

13. Al jaren in de Lekker top 20 en nog steeds geen Michelin ster dus dat maakt nieuwsgierig en vraagt om een bezoek.

De ontvangst is hartelijk en de inrichting zeer apart maar wel gezellig. We krijgen een mooie plaats met zicht op de keuken toegewezen en nadat we het aperitief voor ons hebben staan gaat het meteen los met mooie amuses zoals een soepje van asperges met schuim van gerookte paling, aspergemousse met gelei van ham, eigeel en krokant van aardappel en een lekkere crème van ganzenlever met een schuim van diverse soorten fruit.

We kiezen voor het 'Moederdagsmenu' en begeleidende Bob-wijnen voor de tafelheer.
    Het eerste gerecht bestaande uit coquilles, gevuld met een tartaar van wilde Canadese Zalm met linten van gerookte asperge en venkelzaad is mooi van opmaak en goed van smaak maar er ontbreekt m.i. het frisse van komkommer of het licht zure van Yuzu. Doe er vervolgens nog een krokantje bij en je hebt een perfect gerecht. De witte wijn uit Spanje bij dit gerecht is trouwens een sensatie. Heerlijk!

We gaan verder met naturel gepocheerde Canner mini kreeft met asperge, zeekraal en kreeftsabayon. Mooie compositie en een lekker gerecht maar de krachtige smaak van de kreeftsabayon brengt zoveel geweld met zich mee zodat de zachte kreeft een beetje ondersneeuwt.

Vervolgens een ballotine van Anjou duif, omwikkeld met spek, een saus van bosbessen, raapstelenstamppot en ganzenlever. Lekker gerecht met veel smaak en een lekkere saus. Vermeldenswaardig is het feit dat tafelgenote geen ganzenlever eet en daarvoor een ballotine van gevogelte erbij krijgt. Goede service.

Het hoofdgerecht bestaat uit zeer mals Texels lam, Ossobucco, lamsnek en filet met asperges, tuinboontjes, krieltjes en Vadouvainsaus. Heerlijk gerecht waarbij wat extra van die lekkere saus het helemaal compleet zou maken.

Na een dessertamuse met onder meer ijs van kruidnagel, crème van mascarpone en mango sluiten we af met diverse structuren van aardbei, yoghurt, witte chocolade en Lievevrouwebedstro. Een soms zoet maar soms ook fris nagerecht wat op het bord en in het glaasje erbij ook nog eens goed uitziet.

Al met al een zeer geslaagde avond gehad. Verwacht hier geen stoeltje voor de damestas, je servet wordt hier niet opgevouwen als je even van tafel bent en je krijgt hier geen lezing van 5 minuten over de productie van de betreffende wijnen.

Wat je wel kunt verwachten is heerlijk op niveau eten met lekkere wijnen erbij voor schappelijke prijzen. Die eerste Michelin ster zal dan ook niet lang meer op zich wachten.

14. Lekker gegeten, mooi menu L'Atelier. Sfeer in restaurant kon beter, beetje mat. Eten lekker, maar aan de krappe kant voor een 6 gangen menu. Goeie bediening.

15. Ooit een van de betere restaurants van Limburg, maar de keren dat we sinds 2010 zijn gaan eten was het zeer matig, het personeel onvriendelijk, slecht georganiseerd (kerstmis) en vonden we de gerechten niet bij elkaar passen...of van die klasse die we gewend waren. En open voor kritiek staan ze ook niet.

16. hw 156 punten

kwamen hier iedere maand jaar, maar de laatste jaren vinden wij het bar slecht. Het eten is niet meer bijzonder en vaak zelfs niet eens gaar en service is ver beneden peil. Hoogmoed. Dus hier komen we niet meer. Jammer want vroeger had het echt potentie om een ster te krijgen.

17. Super was het. Hebben een arrangement in v.d.Valk Kasteel Terworm en zijn in Gulpen gaan lunchen. Super was het. Nu vanavond nog. Wij gaan zeer voldaan morgen weer naar huis. Wat is Limburg toch bourgondisch. Komen heel snel weer terug

18. Karin 598 punten

Dit restaurant is naar mijn mening een top10 restaurant in Nederland. Creatieve combinaties, prachtig gepresenteerd; fabuleuze wijnarrangementen en een top bediening.
    Dat er winst gedraaid kan worden in dit restaurant terwijl voor deze kwaliteit eten zo weinig geld wordt gevraagd, is me een raadsel.

Als extra pluspunt zijn de eigenaren absoluut niet pretentieus en houden het publiek dat arrogant wel even het eten komt beoordelen liever buiten de deur. Mijn favoriete restaurant in Nederland.

19. Eerste keer dat ik in een top restaurant ben geweest. Wat een ongelofelijk lekker eten en smaakcombinaties die ik nog nooit eerder op heb gehad! Ik had een Bob-wijnarrangement maar als mijn glas leeg was kwam de sommelier steeds aanvullen! Echt top!! We gaan in mei weer, inc met hotel.
    Iedereen moet een keer in zijn leven dit meegemaakt hebben!
    Verder waren de tafels ver genoeg van elkaar gescheiden dus je voelde je wel op je gemak. Personeel dat overal veel vanaf wist en meteen zag als je iets nodig had!

20. Marouk

Heerlijk gegeten, prima sfeer, vriendelijke bediening!

21. mitch

22. Robert&Fenny

3x is scheepsrecht. En hoe! Voor de 3e maal op rij top gerechten, top plaatjes, top wijnen en............... top bediening!

Wat wil een mens nog meer.

23. Hans en Marijke

Bij toeval terecht gekomen op het terras van L'Atelier. Genoten van alle heerlijke gerechten. Ze verdienen een ster!

Wij komen terug als weer in Limburg zijn.

24. JSC

25. Ralph

26. Rob Bleijenga - Voorburg

Op 4 September 2009 mochten wij hier voor het eerst dineren.

Zeker met grote letters, in een woord klasse hebben er geen andere woorden voor tot de volgende keer.

Groeten,

Rob en Cora Bleijenga.

27. Paulien de Kovel

We hebben twee keer bij L'Atelier gedineerd en beide keren was het fantastich. De laatste keer was in Augustus 2008.

Alles wat we kregen was even lekker. Gewoon genieten van elke hap.

Een ander enorm pluspunt aan dit restaurant is dat een van de dames een passie heeft voor wijnen en daar ontzettend veel over weet te vertellen. Als zij verteld over een wijn, dan wil je hem gewoon proeven.

28. geert zeelen

Leukste bedienig die ik ken met eten iedere keer anders en lekker onbegrijpelijk dat de ster uitblijft volgens mij moet pirelli maaar eens een gids gaan uitgeven mischien dat deze wel wakker hunnen blijven.

Gewoon zo doorgaan als ze het niet willen zien kunnen wij gelukkig wel blijven proeven van deze kleine kunstwerkjes.

29. Dhr en Mvr. Stoffer

Prijs/kwaliteit prima, Friese gastvrouw verstaat haar vak.
    Lekkere huisapp. goed wijnadvies.
    We hadden menu lek vinger lek dum, prima op elkaar afgestemd voorafgaand aan een reeks amuses.
    Qua keuken/bediening zeker een * waardig.
    Tot de volgende keer. Suc6

30. Annie en Hube

Top. Puur genieten.
    Zeker een ster waard.

31. roman en margret 16november

een echte aanrader!

32. Wat was het een heerlijke avond, het menu was erg goed (alleen het hoofdgerecht viel een klein beetje tegen, dat was het enige minpuntje) Vooral de amuse, voor- en tussen gerecht waren voortreffelijk. Ook de bediening was zeer goed op elkaar ingespeeld en Jennifer heeft echt plezier in haar werk, dat straalt gewoon van haar af. Aanrader!

33. Suzanne

Subliem en uitmuntend!

34. Sterren eten voor een mooie prijs. Uitzonderlijk heerlijk. De ene verassing na de ander. Het ene nog lekkerder dan het ander. Ster waard!

35. Uitzonderlijk goed dineren hier. Het 5-gangen l'Atelier menu is werk uit de kunst! Compliment!