De Leeuw van Vlaanderen in Gulpen

1434752087 100
1436820575 100
1471984870 92
1478190334 92

1. Heerlijk gegeten voor een mooie prijs. Gezellige en goede bediening. Zeker aan te bevelen als je in Gulpen bent en lekker wilt eten.

2. van den borne jan

Wij hebben er tweemaal gegeten en het was prima in orde. Zeker een aanrader voor wie Gulpen bezoekt.

3. Op naar de Zeeuw in de Leeuw van Vlaanderen. Zo noemt Tom zich momenteel omdat de mosselen overheerlijk zijn, en als dit product een beetje in je roots zit, dan hoef ik niet veel meer te schrijven. Deze vinden dan ook gretig aftrek bij de bewoners in de omgeving en de toeristen. De geur kwam tot op het terras en daardoor was het honger gevoel niet meer te stoppen.

Gelokt door de mosselen, en even als appetizer wat bitterballen bij de Mystic Peach wilden we toch naar het momentele 3-gangen menu. Dit bestond uit een salade met scholfilet, een hoofd met varken en een na met chocola.

Dat was dus geen slechte keuze.

De salade met het gebakken scholfilet was hoog op smaak. Want er was met zeg maar 2 dressings gewerkt. De frisse dressing op de salade werd versterkt in de smaak door de warmte van het gepaneerde gebakken scholfilet samen met de lauwwarme kreeftensaus. De chenin blanc smaakte hier heel goed bij.

Als hoofdgerecht mochten wij genieten van een overheerlijke malse varkenslende van het Duroc varken. Dit roodbruine varken staat bekend om zijn malse en sappige maar vooral volle en pure smaak. Tom had het sous-vide gegaard op lage temperatuur, daarna teruggekoeld en bij bereiding lekker hoog aangezet om een krokantje aan de buitenkant toe te voegen. We hebben gesmuld want de mosterdsaus vulde met een zachte smaak dit product keurig aan. De groentjes waren knapperig en vol van kleur.

Het dessert was een genot. Heerlijk canelletjes choco mousse, met super fluweelzacht cremig bolletje hazelnootijs en een puntje taart plus slagroom en drupjes mooie rode zoetzure vruchten coulis.

Het terras was gezellig en het nieuwe meubilair zit goed. Het ontspant bij een langere zit en tevens kan er buiten goed aan gegeten worden. Maxi en Tom, wederom bedankt voor de verwennerij en het toelichten van de diverse bordjes. Het was knus gezellig en ongedwongen. Logisch dat er een breed publiek bij jullie welkom is en zich ook welkom voelt.

Kort bij en toch even ver weg ;-)

4. Tom en Maxi (kok en gastvrouw) zorgen er iedere keer weer voor dat het een waar feest is. Bourgondisch Hartelijk en Persoonlijk zouden voor mij en mijn vrouw de kernwoorden zijn die hier overheersen.

Tom is een kok die echt met enorm veel plezier zijn werk doet. Hij komt vaak de keuken uit om het eten zelf te serveren of om te kijken of alles naar wens is.
    Maxi is een schitterende vrouw die echt weet waar ze het over heeft met betrekking tot een wijntje of biertje. Zij is een hartelijk persoon die graag een praatje met je maakt over van alles en nog wat.

Beide zorgen er voor dat het resultaat dan ook op en top is.
    Het restaurant zou wellicht wat warmer aangekleed mogen worden (wat voller zullen we maar zeggen) maar laat je niet misleiden. De warmte vanuit uitbater en gastvrouw maken alles meer dan goed.

Tom en Maxi, tot binnenkort! Wij komen zeker nog een keer terug.

5. Tom en Maxi hebben hun draai gevonden. De zaak krijgt "body". Men steekt er dan ook op dit moment behoorlijk wat uurtjes in. En dat is te merken. Gisteren op het terras wezen eten en het maandmenu September was heel lekker.

We begonnen met een gerookte forel met mierikswortel. Twee heerlijk zacht gerookte moten forel, met mierikswortel creme voor de spicy touch, en dat op een bedje van sla met daarbij julienne gesneden worteltjes voor het zoetje, met daarbij een licht zuurzoete frisse dressing. Els nam een witte chardonnay en ik probeerde een rüdesheimer spätlese.

Het hoofdgerecht was een eendenborst met rode pepersaus. Mooi rosé en boterzacht. Het huidje had iets knapperiger c.q. krokanter gemogen. Het borstje lag op jonge groentjes met daarbij een spies van aardappeltjes in de schil. Een leuke tafelstandaard met daarin vlaamse patat, knapperig en met volle aardappel smaak, met belsche mayo als bijlage. We dronken er wat rode cabernet sauvignon bij.

Na een pauze het nagerecht van vanille ijs met warme kersen en slagroom. Heel lekker. Als afsluiting nog wat nageborreld met Tongerlo Blond.

Dit menu à € 21,50 is zeker een aanrader. Vooral omdat Tom op deze eerlijke borden een mooie smaakbalans neerzet. Hij houd het simpel maar puur en dat spreekt ons erg aan. Het product moet zijn werk doen. Dit wordt binnenkort reserveren wil je zeker zijn van een plekje. Wij verheugen ons op de winter met mooie vlaamse gerechten in deze gezellige warme zaak.

Misschien nog een tip. De mosselen die andere mensen hadden besteld geurden zo heerlijk, dat wij die in ieder geval gauw gaan proberen.

6. Heel erg lekker gegeten, hoge kwaliteit en een nette prijs. Super gezellige avond gehad, in alle rust buiten op het terras kunnen zitten en genieten van het uitzicht. Later op de avond lekker onder de warmtelamp gezeten, gewoon in een woord spectaculair! Ik zou zeggen ga zo door en tot de volgende keer!

7. Sinds een paar weekjes is de zaak heropend met als trotse eigenaren de heer Tom Heijboer en zijn echtgenote Maxi. Een kort en krachtige kaart waarvan we gisteren het hoofdgerecht de Limousin biefstuk namen en als nagerecht Maxi's taart du jour met een cappuccino.

De heer Heijboer bij ons bekend van Thermaetel, het hotel van Thermae 2000, inmiddels eigendom van Apollo Hotels & Resorts te Valkenburg, alwaar hij de scepter zwaaide in de keuken van Pure en ons menig keer buiten de kaart om heeft verrast met 4 en 5 gangen menu's met fantastische wijn-smaak combinaties. Ook op de chateaus van de heer Oostwegel (Neercanne) hebben we van hem en zijn collega's al eens van mooie culinaire verrassingen mogen genieten.

Gisteren kregen we een prachtig biefstukje van het Limousin rund. Er werd netjes gevraagd hoe we de gaarheid van het biefstuk wensten, en dat is belangrijk, want het Limousinvlees is veel sneller gaar. De cuisson à point (medium) die we kozen was perfect. Volgens ons had het vlees na het braden ook even gerust en dat is wat ons betreft het eventuele iets langer wachten altijd waard. Het bord had mooie knapperige jonge groentjes zoals boontjes, broccoli en wortel. De biefstuk was daar mooi op gepositioneerd en bovenop de biefstuk een klontje heerlijk gekruide gezouten roomboter. Als bijlage was er een puntzak patat rechtop in een chromen standaard op een bordje waarop wat zelfgemaakte vlaamse mayonaise stond. De biefstuk was krachtig gekruid en goed lekker gezouten maar niets was overheersend. We dronken er Tongerlo blond (Rob) en een Finca Terra Chardonnay (Els) bij. Een frisse wijn met aroma's van citrusvruchten met zijn oorsprong Mendoza Argentinië.

Als nagerecht kozen we Maxi's taart "Du Jour". Lekker met chocola en roomboter met een hint kokos dachten we. Maar dat weten we niet helemaal zeker. Maar super lekker samen met de cappuccino.

De boodschap is duidelijk nemen we aan. De Leeuw van Vlaanderen gromt weer ;-)

We hebben wel een suggestie/wens. De belgische bieren zou ik in de zomer aanpassen, maar de bestaande merken zou ik houden, maar ik zou de zwaardere donkere soorten even parkeren en deze richting de winter weer schenken. Als suggestie hebben we de Brugse Zot en het De Koninck voor het hele jaar. Van Charles Quint, en Tongerlo zou ik dan de lichte soorten in voorjaar/zomer schenken, en in najaar/winter de zwaardere soorten. Uiteraard snappen we als e.e.a. vanwege contractuele afspraken niet mogelijk is.

8. Wij gaan komend weekend naar Limburg, en wel Gulpen en dacht ik reserveer een leuk restaurant voor het avond eten. Dus ik kijk op de site, maar bij de menukaart staan geen prijzen. Nu dacht ik geen nood, ik bel even, vraag en reserveer dan. Maar helaas, de juffrouw die mij te woord stond, snapte eerst niet wat ik wilde. Toen ze dat wel begreep, kreeg ik te horen dat de menukaart op de site niet klopte, de tijden dus ook niet en dat ze geen restaurant zijn. Hmmmmm schijnbaar lees ik dan fout, want op de site staat toch echt dat ze bv ook voorgerechten hebben en dat je er s'avonds ook kunt eten. Dus niet, jammer.

9. Vanmiddag op het terras (met warmtelamp) genoten van een rosé-tje en een Tongerlo blondje vergezeld met wat bitterballen. De ober maakte ons lekkere trek toen hij ons liet weten dat er heerlijk verse roodbaars was. Die hebben we dan ook gekozen. Hij was heerlijk verpakt in een krokant, maar luchtig jasje, en lag bovenop wat jonge groentjes zoals haricots verts, peultjes en schijfjes wortel. Ik zou zweren dat er in het beslag wat bier was gebruikt. Smaakte top samen met wat vlaamse friet. Lekker !!

10. Rob en Els

11. Deels aangepaste kaart en de mosselen met venkel in pastis niet meer te vinden. Dat hadden we de laatste keer beloofd om te komen proberen. Maar de stoofpotjes waren rijkelijk op diverse manieren voorhanden. Lamsstoofpotje, stoofvlees potje, vispotje, kip stoofpotje, en luikse ballen stoofpotje. We hebben beide een stoofpotje gekozen. Het stoofvlees en de luikse ballen. Beide gerechten waren heerlijk en goed op smaak. Lekker belgisch bourgondisch. Krokante vlaamse patat en knapperige sla met lekkere dressing. Wederom een lekkere franse droge fruitige rosé en de tongerse blonde op 't vat was genieten.

12. Aangezien we al een tijdje bij het langsrijden het stoofpotje van rund vermeld hebben zien staan, zijn we vandaag even gestopt en hebben op het terras e.e.a. genuttigd. Ben zelf al een aantal dagen niet zo lekker en had thuis geen puf om zelf wat te maken. Het stoofpotje is met dit warme weer niet direct een gerecht waar je voor zult kiezen. Echter de jonge groentjes en de lekkere knapperige salade en vlaamse boeren frietjes erbij waren heerlijk. Het stoofpotje (een kleine zwarte Creuset) was gevuld met groentjes zoals boontjes, wortel geschaafd en courgette. Daarbij gevuld met stukjes mager gestoofd rund en balletjes runder gehakt. Het geheel was heerlijk op smaak en geurde voortreffelijk. De jus waar alles in had gegaard was rijk van smaak en de frietjes erin dompelen was natuurlijk heerlijk. Ik dronk er een Tongerlo's blond bij wat dan ook een perfecte match was. Als we allebei dit hadden gekozen, dan was het een dikke 10 geweest voor eten & drinken. Els had de pasta scampi (ruime 8) die heerlijk geurde en de saus had een rijke tomaat pesto basilicum smaak. De scampi waren van redelijk formaat en goed gebakken. De franse rose was er voortreffelijk erbij. We zaten aan het gebouw onder de luifel bij de heerlijk geurende lavendel. Wat gelijk uitnodigde waren de geopende grote parasols. Voor ons altijd een teken dat er leven is. Het was genieten op z'n belsch. Ik ga zeker nog eens terug voor de mosselen met venkel in pastis. Het enige aandachtspunt is het terras en dan bedoel ik de vloer. Veel mensen struikelen en/of stoten zich aan de tegels of de bakstenen. De bediening is uitermate voorzichtig want veel glazen zijn topzwaar (lang en hoog) en dan hoeft er maar een kleine oneffenheid te zijn en je tablet met drank gaat verloren. En dat vind ik dan weer ontzettend jammer van al dat lekkere belgische nat. ;)

13. Op zondagmiddag wezen eten. Vooraf carpaccio. Als hoofd kabeljauw in Livar gewikkeld. En na, het Valdieu kaasje met honingsaus. Het hoofdgerecht sprong er met kop en schouder bovenuit. Een goede portie. Prachtige luchtige bourgondische jus met veel smaak. Daarin waren de diverse jonge groentjes perfect. Dit bord was zeker een 9. De bediening was correct waarbij de jongedame er positiever uit sprong als de heren. Zij bediende met een lach en ook alsof ze er zin in had en dat misten we bij de heren. Voor de rest correct. De bieren, zoals het Tongerlo blond, waren heerlijk op temperatuur. De rose was lekker droog-fruitig. Al met al een aanrader. Misschien een tip. Geef het terras een opknapbeurt en maak altijd de parasols open. Ze zijn mooi groot en het nodigt meer uit om eronder te eten.