Als café bestaat De Smederij al sinds 1971. En nog altijd is de Smederij dagelijks tot in de late uurtjes geopend.

In 1988 werd café de Smederij, eetcafé de Smederij. We staan lokaal bekend om onze vele vegetarische gerechten en natuurlijk om de Chateaubriand. We hebben een heel aantal biologische, fairtrade en glutenvrije producten. Een uitgebreid assortiment aan whiskey’s, cognacs, brandy’s en bieren. Met 5 tapkranen hebben wij naast Gulpener pilsener ook altijd vier wisselende bieren op de tap.

Al zo’n 25 jaar is er elke dinsdagavond live Jazz Sessie, olv Diederik Idema. Op YouTube zijn vele filmpjes te vinden die een impressie geven van wat er zich op zo’n dinsdagavond in de Smederij afspeelt.

Eind jaren tachtig zijn wij, Harm en Marion, in de Smederij komen werken. In 1999 hebben we de scepter overgenomen van de eerste eigenaar. Met nog evenveel plezier als in de eerste jaren staan wij met liefde voor u achter de bar, in de bediening of achter het fornuis.

Wellicht tot binnenkort,

Harm van den Bosch en Marion van den Bosch-Schildt

1191966046 89
1199229208 89
1206492370 87
1366281928 80
1504282001 85

1. Ontzettend lekker gegeten en er werd heel goed mee gedacht in glutenvrij eten.

2. Wessel Slagter

Leuke sfeer en het eten is er uitstekend!

3. Lekker gegeten, super gezellig en geweldig personeel.

4. Heerlijk gegeten, maar zou toch graag een tip willen geven.
    Misschien is het handig om even tussendoor te vragen of van alles nog genoeg aanwezig is! Zeker voor wat grotere eters! Er waren twee wat grotere eters bij, wilden graag tijdens het eten nog wat extra friet, en salade en niet als alles al op is…

5. Heerlijk eten, leuke sfeer, prima bediening, wat wil een mens nog meer.

6. Super lekkere en malse tournedos!

7. Fros van der Maden

Lekker, gemoedelijk, gezellig en goed!

8. Dieneke Oranje

Was lekker, je kon ook biologisch vlees kiezen, prima!
    De wijn was matig, gewone tafelwijn, daar mag nog wel in geïnvesteerd worden

9. Hester Straatman

Hartelijke ontvangst, heerlijk en verantwoord eten in een authentiek pand. Tot 1u open en later nog een afzakkertje gehaald. Ook tegen sluitingstijd nog steeds hartelijk en gezellig.

10. Saskia Beerda

Lang geleden voor het laatst geweest en eigenlijk een beetje vergeten. Maar de hernieuwde kennismaking was geweldig. Sfeer nog steeds als 30 jaar geleden en heerlijk gegeten!

11. Heerlijk gegeten en flexibel een hapje gemaakt voor onze baby. Top!

12. M"ohlenpage

Zeer vriendelijke ontvangst.
    Vooraf gerookte vis salade, een paar stukjes gerookte makreel. Weinig smaak aan de rest van de salade.
    Varkenshaas was lekker, partner had runderstoofpotje, was waterig kon voller van smaak zijn. Kaasbroodjes waren stukjes stokbrood met wat gesmolten kaas. Stoofpotje was goed heet de rest was lauw van temperatuur. Cheesecake was lekker.

13. Moi!
    Ons regelmatige onregelmatige bijeenkomst is altijd in de Smederij. Wo denn sonst! Alleen of gezamenlijk, in de Smederij ben je 'één van ons'. Oh ja, het eten en zo: lekker en gezellig. Tot een volgende keer.
    Moi
    Jan

14. Een heerlijke eenvoudige eetgelegenheid zonder kapsones. Eten is merendeels biologisch en goede vegetarische keus. Sfeervolle jazz op de achtergrond (niet overheersend) prettige persoonlijke bediening. Kortom prima avond uit (zelf gekozen 3 gangen menu voor twee plus drinken: € 58, -)

15. Lekker gegeten in de Smederij voor een schappelijke prijs. Vooraf hadden we beiden de mosterdsoep. Het smaakte goed maar voor mij mag de portie wel iets minder. Ik had daarna heel filet met zalmsnippers en mijn vriend de tournedos. Beide gerechten erg lekker en het juiste formaat😊. Er hangt een gemoedelijke sfeer; het personeel is vriendelijk, voor ons was het niet de eerste keer en het zal ook niet de laatste keer zijn geweest. Ons eerste afspraakje was ook in de Smederij. We blijven er dus goede herinneringen aan houden.

16. Zoals altijd was het eten heerlijk en voor een hele goede prijs, en de bediening is zoals altijd erg aardig, goede sfeer!

17. Jessica Bakker

Heel lekker en gezellig gegeten. Fijne sfeer en bediening. Het eten was goed bereid; smaakte echt goed! Kom zeker terug.

18. Helena Sportel

Lekker gegeten, vriendelijke bediening en aangename sfeer.
    Fijne acoustiek en muziek op juiste achtergrondsterkte.

19. ank lammers

we kwamen ongeveer een uur later dan was gereserveerd, omdat ik naar het verkeerde adres was
    gereden. tuinbouwstraat ipv tuinstraat. geen probleem voor de smederij. het eten was heerlijk, een goed gebakken vis en broer at een entre côte, mooi medium gebakken. Heerlijke gemengde groente en een salade, lekker gebakken frites. dat alles smakelijk klaar gemaakt.
    het dessert was ruim en goed van smaak: sinaasappelsap met ijs en slagroom en citroenijs met amarettini's.
    voor mij was het dessert aan de ruime kant, maar ook dit was goed van smaak en combinatie.
    kortom: we komen terug.

20. Sini dekker

Met vrienden buiten gegeten. Hartelijke bediening en uitstekende prijs kwaliteitverhoudihg! Een aanrader.

21. Wouter Greevink

Zeer leuke gelegenheid, mooi rustig, leuke sfeer, gevarieerde doch normale menukaart zonder teveel poespas en natuurlijk was het erg lekker!

22. Ons favoriete eetcafé in Groningen! Weer heerlijk gegeten, lekker vers, goeie smaken en niet duur.
    Bediening vriendelijk en laagdrempelig. De eigenaar gastvrij.
    Een aanrader!

23. Stel uit Nijmegen

Goed gegeten. Gezellige sfeer.

24. Wij komen al jaren in de Smederij, het eten is altijd heel goed en de sfeer super gezellig. Fijne bediening, biologisch vlees, heerlijke wijn. Genoeg keuze op het menu en voor elk wat wils. We blijven komen!

25. We hebben hier met acht man/vrouw gegeten. Praktisch, allemaal hadden we iets anders besteld en iedereen was vol lof. We hadden een soort reünie en hebben dus vrij lang aan tafel gezeten, maar dat was geen enkel probleem. Vriendelijke bediening, gezellige sfeer, knusse entourage... Kortom: een geslaagd etentje. Zeker een restaurant om aan te bevelen!

26. Was hier voor het eerst en vond het een groot succes. Uitgebreide kaart, normale prijzen en het eten was superlekker! Wij komen hier zeker terug.

27. De Smederij is typisch een eetcafé waar je met regelmaat blijft terugkomen. Dit was zeker al onze vijfde keer in pakweg twee jaar. Alle keren goed, alle keren lekker en alle keren vriendelijke en meedenkende bediening. Gezellige ambiance en goed bereikbaar... (Qua parkerenkosten is Groningen wel erg prijzig.)

28. Het is een zeer gemoedelijk en sfeervol restaurant, ook voor een gezin met kinderen goed te doen na een dagje shoppen

29. Lekker gegeten en vriendelijke bediening! Een uitstekend adres om een hapje te eten voordat je naar de schouwburg gaat.

30. Heerlijk, sfeervol, vriendelijk, betaalbaar. Binnenkort weer

31. hans & marjolein

Goed laagdrempelig. No nonsens inrichting. Gewoon gezellig.

32. Harrie Klomp

We wilden voorafgaand aan de schouwburgvoorstelling lekker en goed eten EN op tijd zijn bij de voorstelling. Dat kan allemaal in de Smederij. Je wordt goed geholpen en de mogelijkheden van de "borden" nodigen uit tot meer.

33. De sfeer was gezellig, het eten kwam snel maar de entrecote was te droog en koud, de kruidenboter bleef bijvoorbeeld hard en had een vreemde smaak, helaas. De tip was dan ook voor de bediening. De exta frietjes die we bestelden hoefden we niet bij te betalen. We hebben er ooit veel beter gegeten.

34. Goed eten voor een niet al te hoge prijs. Minpuntje, de soep was niet warm genoeg maar heel lauw. Erg jammer.

35. De sfeer, de bediening en het heerlijke eten waren prima. Gaan hier zeker weer naar toe!!

36. Ondanks dat het druk was, was het personeel attent en vriendelijk.

37. Heerlijk gegeten. Aardige bediening. Ook nog sterretjes voor de jarige.

38. Heerlijk stukje vlees gehad! Super mals en perfect gebakken! Bijgerechten heerlijk en alles precies genoeg (niet bomvol of met knorrende maag vertrokken). Super gezellig sfeer, lekker normaal, geen poespas, echt Nederlands. Zeker aan te raden! Ook vegetarisch was heerlijk volgens gezelschap. Twijfel? Nee, gewoon lekker reserveren!

39. Altijd gezellig bij de Smederij. En prima eten. Daarnaast altijd prettige bediening, lekkere biertjes en wijnen. Dus goed toeven daar!

40. Mieke Rinzema

Heerlijk eten voor een geweldige prijs. Vriendelijk personeel en hele fijne sfeer.
    Aanrader!

41. Het eten was prima! Toen we binnen kwamen was het nog wat leeg maar gedurende het etentje liep het helemasl vol met een heel gemengd gezelschap waardoor ik moet zeggen dat het een prima sfeer was. Mijn beide tafelgenoten waren er nog nooit geweest maar beide zeiden dat ze er zeker weer heen zouden gaan.

Pas op voor de heerlijke chouffe n'ice. 10 procent maar je proeft het er niet aan. Verraderlijk spul!

42. Jan Zeeman

Het is elke keer een thuiskomen bij De Smederij; een interieur zoals dat bij een kroeg hoort, maar wel schoon, bediening dat oog en oor heeft voor ons als klanten, de Westmalle smaakt er als nergens anders en het eten is altijd lekker. Dus, heb ik jullie nu verrast met mijn geschrijf? Ik hoop van niet; zo is het nu eenmaal altijd in ..... De Smederij

43. W.Koebrugge

Hartelijke ontvangst. Leuke indeling ruimte.
    Wij namen hoofd- en nagerecht. Heerlijk vleesgerecht met verrukkelijke Franse frietjes en verse salade. Lekker toetje
    Regelmatig vragen of alles goed ging en hele schaal nieuwe frietjes erbij.

44. Mooi menuutje voor € 22,95. Aardige mensen. Keurig op de afgesproken tijd klaar in verband met theaterbezoek.
    Eet.nu maakte tot drie keer toe een fout bij de reservering. Na rechtstreeks contact mer de Smederij kwam het goed.

45. Heel gezellig en knus. Kogelbiefstuk was droog en iets te hard gegaan maar werd direct opnieuw gemaakt en was toen heerlijk. Lekkere biertjes en heerlijk eten.

46. Wij hebben hier met een grote groep gegeten, en het was erg lekker. Eten kwam goed op tijd en porties waren precies goed! Marjon is een geweldige gastvrouw en dit is dus zeker een aanrader!

47. Heerlijk gegeten , leuke sfeer. We waren er deze dinsdag, dus er was ook een jazz sessie! Echt gezellig, het eten is prima: vooral de patat!

48. De quiche was droog en krokant doordat een puntje (oude) groententaart in de oven was opgewarmd. Geen aanrader. De gebakken aardappels waren zacht, onbestemd en de mayo: zoetige frietsaus, niet goed. Wel lekker: de muntthee. Bediening verder wel aardig, maar een goede keuken was er niet deze avond. Dat was hier vroeger wel eens anders!

49. Lekker, gastvrij, vriendelijk!

50. Heerlijk gegeten!

Gezellige sfeer en werkelijk een heerlijke maaltijd!

51. Gezellige sfeer, dichtbij centrum, vriendelijk personeel. Aanrader.

52. hugo

53. pascale

Sfeer uitstekend. Menukaart goed. Bediening zeer vriendelijk. Het werd ons aangeraden door iemand die we hadden aangesproken op straat en had dus niets te veel gezegd.

54. Heerlijk eetcafé-eten, ruime (ook) vegetarische keuze, gezellige en attente bediening en leuk om te zitten. Wat wil je nog meer???

55. Saartje en Ragnar

vrijdagavond heerlijk gegeten met z'n tweetjes. Goede bediening, eten goed warm opgediend in hete bakjes en op warme borden. Lekkere porties, verse groenten, kortom uitstekend!

56. Heerlijk gegeten. Voortreffelijke keuken, aardige en persoonlijke bediening (kan eventueel iets vlotter). De ambiance is zonder meer prettig, maar het gebruik van een kussentje voor op de houten banken is niet verkeerd. De prijs/kwaliteit is zonder meer goed. Goed bezet en reserveren is wel gewenst.

57. Ricky Stevens

Bij binnenkomst leuke sfeer ziet er gezellig uit. Bediening ging bij ons mis verkeerde gerecht werd geserveerd dus moest mijn vriend wachten. Daarna goed gemaakt met koffie alleen kreeg dezelfde vriend Espresso. Wel vriendelijke mensen en fouten maken is menselijk maar ik kom er niet weer

58. Gezellig goed eten voor een mooie prijs.

59. Laurens

Ik mis alleen de topless-bediening nog! voor de rest heerlijk gegeten!

60. Helemaal top! Fijne sfeer, vriendelijke, prettige bediening en heerlijk eten! Een heerlijke avond gehad!

61. Heerlijk gegeten! Gevarieerde kaart, niet te duur, en vriendelijke bediening! Ik kom zeker terug!