Als café bestaat De Smederij al sinds 1971. En nog altijd is de Smederij dagelijks tot in de late uurtjes geopend.

In 1988 werd café de Smederij, eetcafé de Smederij. We staan lokaal bekend om onze vele vegetarische gerechten en natuurlijk om de Chateaubriand. We hebben een heel aantal biologische, fairtrade en glutenvrije producten. Een uitgebreid assortiment aan whiskey’s, cognacs, brandy’s en bieren. Met 5 tapkranen hebben wij naast Gulpener pilsener ook altijd vier wisselende bieren op de tap.

Al zo’n 25 jaar is er elke dinsdagavond live Jazz Sessie, olv Diederik Idema. Op YouTube zijn vele filmpjes te vinden die een impressie geven van wat er zich op zo’n dinsdagavond in de Smederij afspeelt.

Eind jaren tachtig zijn wij, Harm en Marion, in de Smederij komen werken. In 1999 hebben we de scepter overgenomen van de eerste eigenaar. Met nog evenveel plezier als in de eerste jaren staan wij met liefde voor u achter de bar, in de bediening of achter het fornuis.

Wellicht tot binnenkort,

Harm van den Bosch en Marion van den Bosch-Schildt

1193872565 89
1201612356 89
1209352148 74
1217091939 75
1511204010 83

1. Wij hebben zoals steeds weer heerlijk gegeten bij de Smederij.

2. Een heel erg gezellig eetcafé. Eten is lekker, huiswijn zwaar oké. Sfeer ongedwongen.

3. Bij binnenkomst een oprecht welkom zonder overdreven poespas. Ruim aanbod tapbier, kan ik zeer waarderen. Gevarieerde kaart, fijne sfeer… topavond.

4. Erg gezellig eetcafe en heerlijk gegeten.

5. Snelle en keurige bediening, biologosch vlees en geweldig bereid door de keuken, lang geleden dat ik zo’n malse tournedos gegeten heb, het was heerlijk!!!

6. Lekker eten, goede bediening en top sfeertje.

7. Hans verschoor

We kwamen om lekker verwend te worden en kregen fantastisch eten fantastisch opgediend. Daarna kwamen de meestertrombonist Pavel Sjerbakov en band ons heerlijke muziek als dessert opdienen. Heerlijke avond en Pavel, spassiba bolshoi😍

8. Heerlijk gegeten met een groep van negen personen, alles kwam mooi op tijd en en te gelijk. Fijne avond gehad!

9. Na een veeeel te lange zomervakantie en dus sluiting, was cafe De Smederij weer open en mijn broer en ik besloten daar wederom te genieten. Waar anders? Het weer werkte mee en we zaten buiten. Behalve de studenten die waarschijnlijk doof zijn, aan de overkant, en de deur dicht SMIJTEN, was het verpozen zoals je in de stad nergens anders kan.
    Moet ik nog meer schrijven?
    Mijn broer betaalde, dus de prijs/kwaliteit heb ik blind op '10' gezet. Be aware: de volgende keer trek ik de doekoes.

10. Douwina

Heerlijk voor een goede prijs. Veel keuze. Aardige mensen.

11. Joanne van der Meulen

Het was opnieuw op alle fronten fantastisch! Geweldig hoe Marion en Harm dit gezellige en goede eetcafé al meer dan 25 jaar runnen.

12. Jean-Paul

Heerlijk gegeten in een gezellig restaurant met een attente vriendelijke bediening!

13. Lekker gegeten in relaxte omgeving. Veel voor weinig dus aanrader :)

14. Olav beek

Turksbrood was niet vers maar hard en taai.
    Ceasarsalade weinig fantasie, veel ijsbergsla, geheel had weinig met Caesar salade te maken.
    Bij hoofdgerecht broccoli met witlof : beiden net te weinig gegaard mag best een stevige byte hebben maar dit was te!
    Franse frietjes waren lekker maar wel veel kleine stukjes… waarom tochaltijd frieten of gebakken aardappelen? Die eens een keer lekker gekookte aardappelen of gepofte.
    Had hier al eerder gegeten: toen was het beduidend beter.

15. Albert Boelen

Prima maaltijd, mooie ambiance, vriendelijke bediening en goeie prijs-kwaliteit verhouding

16. Ria Klijnsma

Goed eten en uitstekende bediening.

17. Greetje Hingstman

Fijn eetcafé nét uit de drukte van de stad. Met warme gastvrijheid, heerlijk eten voor een hele schappelijke prijs. Ongedwongen, welhaast huiselijke sfeer. Alles wat je van een eetcafé kunt wensen.

18. Altijd leuk, lekker en gezellig, veel keus voor vegetariërs en goed bier! Weer héérlijk gegeten! Daar rijden we graag een stukkie voor om… (na onze verhuizing nu bijna een uur rijden).

19. Prima gegeten, zoals alle keren tot nu toe. Mijn vegetarisch schoteltje was lekker. Ook is het fijn dat er op vegetarisch gebied iets te kiezen valt.
    Volgende keer weer bij de Smederij.

20. Heerlijk gegeten. Echt een aanrader.

21. Fijne avond met op dinsdag live jazz muziek, deze keer van de Smederij Jazz band met Will, Diderik, Han en Jelle Douma. Lekker stukje vlees (lam) met verse groente en salade. Dat doen ze dus echt goed in de Smederij. Buiten gezeten op deze klassieke Groningen locatie. Aanrader.

22. Heerlijke avond gehad. Aten een chateaubriand, was prima bereid. Om 8 uur verzocht de eigenaar tot 2 minuten stilte ivm 4 mei en het was sereen stil in de zaak. Bediening is vriendelijk. Kom er al jaren en het blijft lekker eten, gezellige omgeving en leuke bediening.

23. Annelies

We hebben heerlijk gegeten met ontzettend vriendelijke bediening. Gezellige tent en zeer betaalbaar. Aanrader!

24. Corine Rinzema

Wederom prima gegeten, net als de voorgaande keren😊👍

25. Gezellige sfeer en zeer vriendelijk personeel. Veel biologische en vegetarische gerechten. Een aanrader!

26. M. van Santen

Heerlijk eten, veel scharrel, biologisch of vegetarisch eten. Heel vriendelijk personeel in een gezellige omgeving!

27. Lodewegen

Lekker en gezellig etentje.

28. Vd werff

Gezellig, niet duur, maar het mag wel ietsje uitgebreider.

29. Heerlijk gegeten, vlees was bijzonder mals. Toetjes ook verrassend en lekker. Kwamen keurig vragen toen schaaltje groenten leeg was of we nog een nieuw schaaltje wilden. Hielden ook rekening met het feit dat we daarna nog naar theater gingen. Vlotte, vriendelijke bediening. Komen zeker weer terug!

30. Top eetcafe voor een redelijke prijs!

31. We vinden dit kleine restaurant erg sfeervol. De bediening is erg enthousiast en vriendelijk. Op het menu staan wisselende, verrassende gerechten. Wij komen zeker een keer terug.

32. Ellen Groningen

Heerlijk gegeten met z'n 3en. Ruime keuze, ook als vegetariër. Was moeilijk kiezen :-D Heel lekker klaargemaakt. Fijne bediening. Van die kleine dingen, zoals de hond die zonder te vragen een bakje water krijgt. Ze geven me het gevoel dat ze echt graag willen dat je het fijn hebt. Heel gezellig daar, knusse sfeer. Absoluut een aanrader, iedere keer weer.

33. Ontspannen en gezellig. De kerkbank zat niet meer zo lekker naar een poosje. Goed advies en fijne bediening

34. Teleurstelling op teleurstelling. Ruim van te voren gereserveerd omdat het een verjaardagsetentje was. We kregen de slechtste tafel; bij de wc's en een opslagruimte. Regelmatig een deur tegen de rug gehad van personeel en een ijskoude tochtstroom uit de opslag. We konden een dekentje krijgen! Na het voorgerecht, kwam het hoofdgerecht niet. Ter compensatie drankje gekregen, maar vervolgens kreeg de jarige niet het bestelde. Dus 3 mensen aan het eten en eentje niet. Gezellig!
    Groenten te gaar gekookt. IJs bovenop warme kersen in coupe, zodat er weinig sprake was van warme kersen.
    Advies: vraag waar je komt te zitten als je reserveert! Uitbater is bekend met koudeprobleem. Gasten toch de tafel aanbieden is puur geldelijk gewin en respectloos met gasten omgaan!

35. Jacobien Veneman

We hadden een oude hondje mee. En het was een verrassing een bak water te vinden. Al met al een zeer prettige avond. Komen zeker weer terug.

36. Ontzettend lekker gegeten en er werd heel goed mee gedacht in glutenvrij eten.

37. Wessel Slagter

Leuke sfeer en het eten is er uitstekend!

38. Lekker gegeten, super gezellig en geweldig personeel.

39. Heerlijk gegeten, maar zou toch graag een tip willen geven.
    Misschien is het handig om even tussendoor te vragen of van alles nog genoeg aanwezig is! Zeker voor wat grotere eters! Er waren twee wat grotere eters bij, wilden graag tijdens het eten nog wat extra friet, en salade en niet als alles al op is…

40. Super lekkere en malse tournedos!

41. Fros van der Maden

Lekker, gemoedelijk, gezellig en goed!

42. Dieneke Oranje

Was lekker, je kon ook biologisch vlees kiezen, prima!
    De wijn was matig, gewone tafelwijn, daar mag nog wel in geïnvesteerd worden

43. Hester Straatman

Hartelijke ontvangst, heerlijk en verantwoord eten in een authentiek pand. Tot 1u open en later nog een afzakkertje gehaald. Ook tegen sluitingstijd nog steeds hartelijk en gezellig.

44. Saskia Beerda

Lang geleden voor het laatst geweest en eigenlijk een beetje vergeten. Maar de hernieuwde kennismaking was geweldig. Sfeer nog steeds als 30 jaar geleden en heerlijk gegeten!

45. Heerlijk gegeten en flexibel een hapje gemaakt voor onze baby. Top!

46. M"ohlenpage

Zeer vriendelijke ontvangst.
    Vooraf gerookte vis salade, een paar stukjes gerookte makreel. Weinig smaak aan de rest van de salade.
    Varkenshaas was lekker, partner had runderstoofpotje, was waterig kon voller van smaak zijn. Kaasbroodjes waren stukjes stokbrood met wat gesmolten kaas. Stoofpotje was goed heet de rest was lauw van temperatuur. Cheesecake was lekker.

47. Een heerlijke eenvoudige eetgelegenheid zonder kapsones. Eten is merendeels biologisch en goede vegetarische keus. Sfeervolle jazz op de achtergrond (niet overheersend) prettige persoonlijke bediening. Kortom prima avond uit (zelf gekozen 3 gangen menu voor twee plus drinken: € 58, -)

48. Lekker gegeten in de Smederij voor een schappelijke prijs. Vooraf hadden we beiden de mosterdsoep. Het smaakte goed maar voor mij mag de portie wel iets minder. Ik had daarna heel filet met zalmsnippers en mijn vriend de tournedos. Beide gerechten erg lekker en het juiste formaat😊. Er hangt een gemoedelijke sfeer; het personeel is vriendelijk, voor ons was het niet de eerste keer en het zal ook niet de laatste keer zijn geweest. Ons eerste afspraakje was ook in de Smederij. We blijven er dus goede herinneringen aan houden.

49. Zoals altijd was het eten heerlijk en voor een hele goede prijs, en de bediening is zoals altijd erg aardig, goede sfeer!

50. Jessica Bakker

Heel lekker en gezellig gegeten. Fijne sfeer en bediening. Het eten was goed bereid; smaakte echt goed! Kom zeker terug.

51. Helena Sportel

Lekker gegeten, vriendelijke bediening en aangename sfeer.
    Fijne acoustiek en muziek op juiste achtergrondsterkte.

52. ank lammers

we kwamen ongeveer een uur later dan was gereserveerd, omdat ik naar het verkeerde adres was
    gereden. tuinbouwstraat ipv tuinstraat. geen probleem voor de smederij. het eten was heerlijk, een goed gebakken vis en broer at een entre côte, mooi medium gebakken. Heerlijke gemengde groente en een salade, lekker gebakken frites. dat alles smakelijk klaar gemaakt.
    het dessert was ruim en goed van smaak: sinaasappelsap met ijs en slagroom en citroenijs met amarettini's.
    voor mij was het dessert aan de ruime kant, maar ook dit was goed van smaak en combinatie.
    kortom: we komen terug.

53. Sini dekker

Met vrienden buiten gegeten. Hartelijke bediening en uitstekende prijs kwaliteitverhoudihg! Een aanrader.

54. Wouter Greevink

Zeer leuke gelegenheid, mooi rustig, leuke sfeer, gevarieerde doch normale menukaart zonder teveel poespas en natuurlijk was het erg lekker!

55. Ons favoriete eetcafé in Groningen! Weer heerlijk gegeten, lekker vers, goeie smaken en niet duur.
    Bediening vriendelijk en laagdrempelig. De eigenaar gastvrij.
    Een aanrader!

56. Stel uit Nijmegen

Goed gegeten. Gezellige sfeer.

57. Wij komen al jaren in de Smederij, het eten is altijd heel goed en de sfeer super gezellig. Fijne bediening, biologisch vlees, heerlijke wijn. Genoeg keuze op het menu en voor elk wat wils. We blijven komen!

58. We hebben hier met acht man/vrouw gegeten. Praktisch, allemaal hadden we iets anders besteld en iedereen was vol lof. We hadden een soort reünie en hebben dus vrij lang aan tafel gezeten, maar dat was geen enkel probleem. Vriendelijke bediening, gezellige sfeer, knusse entourage... Kortom: een geslaagd etentje. Zeker een restaurant om aan te bevelen!

59. Was hier voor het eerst en vond het een groot succes. Uitgebreide kaart, normale prijzen en het eten was superlekker! Wij komen hier zeker terug.

60. De Smederij is typisch een eetcafé waar je met regelmaat blijft terugkomen. Dit was zeker al onze vijfde keer in pakweg twee jaar. Alle keren goed, alle keren lekker en alle keren vriendelijke en meedenkende bediening. Gezellige ambiance en goed bereikbaar... (Qua parkerenkosten is Groningen wel erg prijzig.)

61. Het is een zeer gemoedelijk en sfeervol restaurant, ook voor een gezin met kinderen goed te doen na een dagje shoppen

62. Lekker gegeten en vriendelijke bediening! Een uitstekend adres om een hapje te eten voordat je naar de schouwburg gaat.

63. Heerlijk, sfeervol, vriendelijk, betaalbaar. Binnenkort weer

64. hans & marjolein

Goed laagdrempelig. No nonsens inrichting. Gewoon gezellig.

65. Harrie Klomp

We wilden voorafgaand aan de schouwburgvoorstelling lekker en goed eten EN op tijd zijn bij de voorstelling. Dat kan allemaal in de Smederij. Je wordt goed geholpen en de mogelijkheden van de "borden" nodigen uit tot meer.

66. De sfeer was gezellig, het eten kwam snel maar de entrecote was te droog en koud, de kruidenboter bleef bijvoorbeeld hard en had een vreemde smaak, helaas. De tip was dan ook voor de bediening. De exta frietjes die we bestelden hoefden we niet bij te betalen. We hebben er ooit veel beter gegeten.

67. Goed eten voor een niet al te hoge prijs. Minpuntje, de soep was niet warm genoeg maar heel lauw. Erg jammer.

68. De sfeer, de bediening en het heerlijke eten waren prima. Gaan hier zeker weer naar toe!!

69. Ondanks dat het druk was, was het personeel attent en vriendelijk.

70. Heerlijk gegeten. Aardige bediening. Ook nog sterretjes voor de jarige.

71. Heerlijk stukje vlees gehad! Super mals en perfect gebakken! Bijgerechten heerlijk en alles precies genoeg (niet bomvol of met knorrende maag vertrokken). Super gezellig sfeer, lekker normaal, geen poespas, echt Nederlands. Zeker aan te raden! Ook vegetarisch was heerlijk volgens gezelschap. Twijfel? Nee, gewoon lekker reserveren!

72. Altijd gezellig bij de Smederij. En prima eten. Daarnaast altijd prettige bediening, lekkere biertjes en wijnen. Dus goed toeven daar!

73. Mieke Rinzema

Heerlijk eten voor een geweldige prijs. Vriendelijk personeel en hele fijne sfeer.
    Aanrader!

74. Het eten was prima! Toen we binnen kwamen was het nog wat leeg maar gedurende het etentje liep het helemasl vol met een heel gemengd gezelschap waardoor ik moet zeggen dat het een prima sfeer was. Mijn beide tafelgenoten waren er nog nooit geweest maar beide zeiden dat ze er zeker weer heen zouden gaan.

Pas op voor de heerlijke chouffe n'ice. 10 procent maar je proeft het er niet aan. Verraderlijk spul!

75. Jan Zeeman

Het is elke keer een thuiskomen bij De Smederij; een interieur zoals dat bij een kroeg hoort, maar wel schoon, bediening dat oog en oor heeft voor ons als klanten, de Westmalle smaakt er als nergens anders en het eten is altijd lekker. Dus, heb ik jullie nu verrast met mijn geschrijf? Ik hoop van niet; zo is het nu eenmaal altijd in ..... De Smederij

76. W.Koebrugge

Hartelijke ontvangst. Leuke indeling ruimte.
    Wij namen hoofd- en nagerecht. Heerlijk vleesgerecht met verrukkelijke Franse frietjes en verse salade. Lekker toetje
    Regelmatig vragen of alles goed ging en hele schaal nieuwe frietjes erbij.

77. Mooi menuutje voor € 22,95. Aardige mensen. Keurig op de afgesproken tijd klaar in verband met theaterbezoek.
    Eet.nu maakte tot drie keer toe een fout bij de reservering. Na rechtstreeks contact mer de Smederij kwam het goed.

78. Heel gezellig en knus. Kogelbiefstuk was droog en iets te hard gegaan maar werd direct opnieuw gemaakt en was toen heerlijk. Lekkere biertjes en heerlijk eten.

79. Wij hebben hier met een grote groep gegeten, en het was erg lekker. Eten kwam goed op tijd en porties waren precies goed! Marjon is een geweldige gastvrouw en dit is dus zeker een aanrader!

80. Heerlijk gegeten , leuke sfeer. We waren er deze dinsdag, dus er was ook een jazz sessie! Echt gezellig, het eten is prima: vooral de patat!

81. De quiche was droog en krokant doordat een puntje (oude) groententaart in de oven was opgewarmd. Geen aanrader. De gebakken aardappels waren zacht, onbestemd en de mayo: zoetige frietsaus, niet goed. Wel lekker: de muntthee. Bediening verder wel aardig, maar een goede keuken was er niet deze avond. Dat was hier vroeger wel eens anders!

82. Lekker, gastvrij, vriendelijk!

83. Heerlijk gegeten!

Gezellige sfeer en werkelijk een heerlijke maaltijd!

84. Gezellige sfeer, dichtbij centrum, vriendelijk personeel. Aanrader.

85. hugo

86. pascale

Sfeer uitstekend. Menukaart goed. Bediening zeer vriendelijk. Het werd ons aangeraden door iemand die we hadden aangesproken op straat en had dus niets te veel gezegd.

87. Heerlijk eetcafé-eten, ruime (ook) vegetarische keuze, gezellige en attente bediening en leuk om te zitten. Wat wil je nog meer???

88. Saartje en Ragnar

vrijdagavond heerlijk gegeten met z'n tweetjes. Goede bediening, eten goed warm opgediend in hete bakjes en op warme borden. Lekkere porties, verse groenten, kortom uitstekend!

89. Heerlijk gegeten. Voortreffelijke keuken, aardige en persoonlijke bediening (kan eventueel iets vlotter). De ambiance is zonder meer prettig, maar het gebruik van een kussentje voor op de houten banken is niet verkeerd. De prijs/kwaliteit is zonder meer goed. Goed bezet en reserveren is wel gewenst.

90. Ricky Stevens

Bij binnenkomst leuke sfeer ziet er gezellig uit. Bediening ging bij ons mis verkeerde gerecht werd geserveerd dus moest mijn vriend wachten. Daarna goed gemaakt met koffie alleen kreeg dezelfde vriend Espresso. Wel vriendelijke mensen en fouten maken is menselijk maar ik kom er niet weer

91. Gezellig goed eten voor een mooie prijs.

92. Laurens

Ik mis alleen de topless-bediening nog! voor de rest heerlijk gegeten!

93. Helemaal top! Fijne sfeer, vriendelijke, prettige bediening en heerlijk eten! Een heerlijke avond gehad!

94. Heerlijk gegeten! Gevarieerde kaart, niet te duur, en vriendelijke bediening! Ik kom zeker terug!