De Zwaan in Etten-Leur

€€€

Voor de deur (betaald tot 18.00 uur) muv vrijdagavond
    In de parkeergarage, uitgang raadhuisplein
    Valet Parking

trein vanuit Breda of Roosendaal (station op 5 minuten lopen)

di lunch 12:00 - 14:30 diner 18:00 - 21:30

• All-inclusive

5. Betalen Visa Master Card pin Diners Club American Express

di lunch 12:00 - 14:30 diner 18:00 - 21:30

1220004704 95
1231965647 95
1465204038 87

1. Warme gezellige sfeer. Lekkere amuses en een heerlijk diner met verassende cocktails en heerlijk passende wijnen. Dus al met al een fantastische avond.

2. We kregen via de nieuwsbrief, ter ere van het 25 jarig jubileum van eigenaar Ronald Peijnenburg, een aanbieding die we niet konden weigeren. Dit deden we dan ook niet dus meteen een datum gereserveerd.

We werden verwelkomd door Gerlinde Polak (voor ons een nieuw gezicht) die ons voor ging naar de tafel die we vorige keer ook hadden. De airco draaide waardoor het aangenaam koel was. Natuurlijk kwam Ronald Peijnenburg ook even langs om wat bij te kletsen.

Een feestelijke start met de Reserve Imperiale Champagne van Moet & Chandon, lekker! Ernaast een drietal hapjes. Een moderne uitvoering van salade niçoise, krokantje van biet met toefje kippenlever en de meest verrassende was de kogel van aardpeer gevuld met een gel van koffie, lekker.

De amuse werd door Willem-Jan Klomp gepresenteerd. Hollandse nieuwe op een pannacotta afgewerkt met structuren van appel. Erg lekker.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd door Gerlinde Polak, een Riesling Kabinett Feinherb van Schloss Reinhardshausen, loepzuiver, heerlijk aroma en een sappige afdronk. Op het bord, licht gepekelde zalm gerold in nori met erop wat wakame, crème van avocado, plakjes radijs en gepofte rijst ernaast rolletjes van komkommer en aan tafel afgewerkt met een saus van komkommer op smaak gebracht met wat Sambai azijn. Lekkere smaken die aan sushi deden denken. Een licht gerecht waarbij de wijn keurig aansloot. (8,5)

De wijn werd doorgezet bij de soto ajam. In de kom als basis fijne reepjes van de Walnoothoeve hoender, erop een gepocheerd hoeve ei, peterselie blaadjes, plakjes gegrilde coquille, gepofte wilde rijst en krokant van de kippenhuid. Aan tafel aangevuld met een heerlijke kippenbouillon gekruid met gember en serreh. Een verrassend lekker soepje. De kruiden vulde de wijn aan, die om goed te combineren met wat grotere slokjes gedronken moest worden, waardoor het glas net iets te snel leeg was. (9)

De tweede wijn was een Zuid Afrikaanse Fleur du Cap 2014 gemaakt van Semillon, ongefilterd en hout gerijpt, rijk aroma met tonen van toast en abrikoos, vol in de mond met een lange afdronk, heerlijk. Uit de keuken de surf en turf. Als basis een meer dan 24 uur gegaarde rundernek filet in eigen jus, erop een gegrilde scholfilet en een quenelle mousseline van bloemkool, ernaast bruingebakken bloemkool roosjes. Het geheel was afgewerkt met geschaafde truffel. De rundernek dat een erg goede cuisson en was mooi hoog op smaak, deze werd duidelijk zachter door de schol waardoor de match met de witte wijn optimaal was. De bloemkool gaf het gerecht een lichte bite. Een mooie ronde. (9.3)

Voor bij het pièce was een bijzondere bourgogne geselecteerd, die door de ervaren Willem-Jan Klomp werd gepresenteerd. Een Pinot Noir Premier Cru 2012 van het huis Bouchard, heerlijk aroma, in de mond sappig kersenfruit met subtiele kruidigheid en een elegante afdronk, heerlijk! Op het bord, drie bereidingen van lam, twee koteletten, getrancheerd stukje van de rug en een gekruid worstje. Ernaast handgerolde couscous, structuren van pompoen, gepofte tomaatjes en stukken groene asperge. Aan tafel afgewerkt met een eigen jus afgekruid met ras el hanout (kannetje bleef op tafel, toppie!) De koteletten hadden een uitstekende cuisson, om te zuigen. Het worstje was uitstekend afgekruid, wat de wijn positief beïnvloede. Smaken waren keurig in balans, een prima ronde. (9.5)

De volgende ronde had een risico factor, of je houd ervan of je vind het helemaal niks, o,o. Normaal houd ik wel van moderne uitdagende smaken combinaties, zeker die met kaas. Nu viel ik helaas, evenals partner, in de tweede categorie. Wat nog erger was, was dat het gerecht (waarschijnlijk door de walnoot) de heerlijk wijn een hele bittere afdronk gaf, zonde. (geen score)

Over naar een bekende dessertwijn, Moscato d'Asti 2014 van G. D. Vajra die door de late pluk van de druiven net iets geconcentreerder was, in aroma en smaak, dan gewend. Uit de keuken een limoen taartje. Een heerlijke cremeux van limoen met erop balletjes van appel en afgewerkt met een luchtig krokantje van verveine. Hele mooie smaken, keurig in balans. (9)

De laatste ronde bestond uit een viertal “stenen” bestrooid met een grof poeder van groen thee. De stenen waren gemaakt van een hele dunne chocolade laag met ieder een eigen vulling. Mango, passievrucht, kokos en gember. De bedoeling was om de smaken te combineren. Een originele ronde met mooie smaken, de wijn was voor mij net ietsje te licht om goed te combineren met de vollere smaken. (8.8)

Als Afsluiter een krachtige Buscaglione espresso met en vijftal lekkere friandises.

Bediening was zeer goed tot uitstekend verzorgd door een sterk team, dat op het eind nog werd aangevuld door Inge Wollerich. Een minpuntje vond ik dat de wijnen per twee gerechten werden ingezet. Wat, zo bleek wel weer, tot concessies leidde.

Prijs-kwaliteitverhouding was goed tot zeer goed, we hoorde bij de eerste 250 aanmeldingen van de actie en betaalde hierdoor per persoon all-in €100,-.

Kortom, het was weer een hele fijne, middag vullende, culinaire reis. Op naar het volgende jubileum, bedankt!

3. AG 20 punten

Smaakvolle amuses, zeer uitgebalanceerd voorgerecht van pata negra met eendelever, prachtig hoofdgerecht van lam met passende ondersteuning. Wijnassortiment dat werd aangeboden uitstekend afgestemd op gerecht met aanstekelijke presentatie door de bediening. Patisserie bij koffie was lekker, had net iets pittiger of verrassender gemogen. Sfeer op de markt van Etten-Leur fijn, entourage ook. Bediening was uitstekend, zij het dat we tijdens de rustige lunchuren op culinair avontuur kwamen en daardoor alle aandacht konden genieten. Prijs/kwaliteitverhouding is uitstekend. Dit restaurant is een aanrader.

4. Bijzonder klantvriendelijk en gastvrij, perfecte balans eten en wijnarrangement, in juiste proporties overheerlijke gangen. De combinatie witvis en vlees in eenzelfde gerecht met rosé was voortreffelijk.

5. Gisteren bijzonder genoten van een bezoek. Het ontvangst, de bediening en de gerechten waren allemaal dik in orde. De gerechten waren stuk voor stuk mooie kunstwerken en extra's werden zeker niet opgedrongen. Het totale diner nam bijna 4 uur in beslag, maar met de kwalitatief goede stoelen was dit geen probleem. Als er een verbeterpunt genoemd moet worden, dan is het de persoonlijke aandacht aan tafel. Zo werd het mandje met broodjes al snel van de tafel gehaald zonder de vraag of het had gesmaakt en of er nog een extra broodje gewenst was. Het brood was volgens ons ook afgebakken, en niet vers gebakken. Verder alles tip top in orde.

6. Edwin Koster

7. Fijne en goede bediening, mooi restaurant! Alle gerechten van uitstekende kwaliteit!

8. Pieter 451 punten

Op dinsdag 31 maart een hapje gegeten bij dit leuke restaurant met een collega. We worden hartelijk ontvangen, waarna we twee amuses kregen voor we aan het zes gangen menu begonnen. Beiden hebben we gekozen voor het bobmenu wat de wijn betreft, dit koste 27,50 voor 6 halve glazen bijpassende wijn. Eten was lekker, zie de kaart. Porties hadden wat ons betreft iets groter mogen zijn. Al met al een leuke avond.

9. Na wat bladeren in de online Michelin gids besloten om hier ons 15-jarig jubileum te vieren. We werden uitermate vriendelijke ontvangen en naar onze tafel geleid. Nadat het eerste glaasje drinken op tafel stond kwamen de eerste amuses al voorbij die gelijk de toon zetten voor de rest van de avond.
    We hebben een 6-gangen diner op welke eigenlijk stuk voor stuk hoogtepunten waren. Gemarineerde zalm met wasabi mayonaise, de tijgerzeewolf. De 3 bereidingen van lam. De eendenlever. Het was allemaal heerlijk. Alleen de garnering bij de eendenlever vond ik zo zo. Over de 6 gangen en de amuses hebben we zo'n 3,5 uur gedaan. Er zit voldoende tijd tussen de gangen om rustig te eten en te praten, zonder dat je je afvraagt waar de volgende gang blijft.
    Het restaurant zit in een mooi oud pand, welke van binnen vrij modern is ingericht, waarbij er een grote kunstverzameling aan de muur hangt welke verzameld is door de vader van de eigenaar. Van mij had de inrichting iets warmer gemogen, maar mijn tafelgenote vond het juist prima zo...
    De bediening was formeel, maar wel vriendelijk. Een uitzondering was de dame in de bediening: Daar spatte de vriendelijkheid & hartelijkheid vanaf. Ze heeft ons ook nog een kleine rondleiding in de wijnkelder gegeven.
    Kortom: een geslaagde avond...

10. Hier eergisteren genoten ven het menu "de verleiding". Super lekker 4 gangen menu met drie wijnen erbij, aperitief en koffie, all in 80,00 euro. Super gezellige avond gehad

11. Je komt hier voor een relaxte avond en die krijg je ook. Mede te danken door het personeel wat de tent maakt. Fantastische sommelier, fijne ambiance en mooie, sterwaardige gerechten.

Roland peijnenburg mag wel ook wat meer bij mensen die hij niet van gezicht kent een praatje maken, hij laat zich nu vaak alleen zien bij tafels die hij kent terwijl na meerdere malen hij ons nog steeds niet herkent, een klein puntje van kritiek, maar dat mag verder geen naam hebben in dit fijne restaurant wat een verrijking is voor Etten-leur.

12. Ik ben geboren en getogen in Etten-Leur. Restaurant de Zwaan heb ik altijd gezien als elitair want duur. Maar toch, inmiddels weer ruim een jaar geleden, de stoute schoenen aangetrokken en met mijn vrouw een tafeltje tussen de kunst gereserveerd. Meester Roland ontving ons enthousiast en hartelijk en de hele avond was van begin tot eind een bijzondere heerlijke belevenis. Wij hebben ons laten verrassen en verwennen met het voorgerechten menu en bijpassende wijnen. Gedurende de avond werden we door de gastheren en -dames van "de Zwaan" op aangename wijze goed verzorgd, kregen net die toelichting op de gerechten en de wijn die het nog specialer maakte. Spontaan een glas champagne tussendoor omdat we onze 22e huwelijksdag vierden. Het was een hele mooie avond.

13. Prima gegeten, uitgebreid naar 6-gangen menu.

Wijnarrangement was prima. Wij hadden het BOB arrangement.

Met name de tartaar van Ossehaas en de gegrilde heilbot met truffel waren erg goed.

14. Dd 10.6. heerlijk gegeten, prima ambiance, prima geselecteerde wijnen bij het diner. Op naar 2 sterren.

Komen zeker een keer terug.

Fa. Geffroy Oosterhout.

15. Van Geel

Wij aten er tijdens een actie van het restaurant. Bij binnnekomst werden we zeer hartelijk verwelkomd. Tot we aangaven dat we in het kader van de actie kwamen. De blik van de man die ons ontving bevróór. Wij werden vanaf dat moment duidelijk gezien als minderwaardig aan de"reguliere" gasten. Verdere vriendelijkheid is ook niet meer getoond. We zijn netjes geholpen zoals het hoort, maar daar hield het mee op.
    Op de gerechten was niets aan te merken, de entourage vonden wij, vier vrienden, een hoop poeha. Leuk dat broodjes met een tang keurig rechts van je worden geserveerd en dat de soep in een práchtig design bord wordt geserveerd, maar we hadden een hartelijke bediening met of zonder actieweek wel meer op prijs gesteld.

16. P&M

17. Mooi verbouwde zaak, prachtige schilderijen en zeer professionele en bijzonder aardige bediening.

Eten was zeer verfijnd: coquilles met creme brulee, kreeft met parelhoender, en een top souffle! Heerlijke avond!

18. Duurste maar ook met afstand het beste restaurant van Etten-Leur (en van West-Brabant). De Michelinster wordt zonder meer waargemaakt, zowel in keuken als bediening (één hulpserveerster uitgezonderd).