Wiesen in Eindhoven

€€€

In de wijk "de Bergen" in Eindhoven openden Yuri en Jessie Wiesen op 1 juli 2010 een nieuw restaurant.

De inrichting is licht en fris. Dit zie je ook terug komen in de gerechten. Deze zijn het beste te omschrijven als "klassiek in een modern jasje", met invloeden uit de hele wereld.
Het restaurant biedt plaats voor zo'n 40 gasten.
U kunt bij ons terecht voor een heerlijke lunch of een avond gezellig dineren.

Neem een kijkje in onze menukaart!

1375721909 81
1411206550 83
1420077710 78
1437820031 83

1. Onze jaarlijkse lunch bij Wiesen is altijd een speciale middag, het team laat zich dan altijd van zijn beste kant zien. Yuri krijgt zoals voorgaande jaren carte blanche, het menu wordt overigens wel steeds copieuzer, ditmaal 6,5 uur getafeld, een record. Daar John Golsteijn inmiddels een uitgebreid verslag heeft geschreven zal ik me beperken tot de hoogtepuntjes (in mijn beleving) van deze middag.

Het was tropisch weer en we besloten op het terras te starten. Jeanpaul Schiffer, de nieuwe sommelier, presenteerde uitgebreid de vintage champagne 2008 van Moet et Chandon, heerlijk. De scheermes met toefjes gel passievrucht was hiernaast een toppertje. De Hollandse nieuwe met blokjes fruitige rode biet, toefje crème fraise en Anna Gold gepresenteerd op verguld lepeltje deed hier niets voor onder, jammie.

Het zwarte luifel begon te werken als een straalkachel, we besloten naar binnen te gaan waar de airco een aangenamer klimaat verzorgde. Het eerste gerecht was meteen een hit, een zomers gerecht met als basis ceviche van koningsvis (gegaard in het zuur van rabarber) ernaast een quenelle aangezuurde snijboontjes en rolletjes van zoetzure komkommer, erop een espuma van snijboon en karnemelk, verse groene kruiden en plakjes radijs. Heel verfijnd met prima textuur die door de elegante Savatiano 2016 van Mesogeiaki werd aangevuld, mooi. (9.5)

Na het zomers Oosterschelde kreeft gerecht kwam de klapper van de middag. We startte met een hele speciale begeleider uit Kroatië, de Co gemaakt van Malvazija Istarska 2013 geplukt van stokken die grenzen aan de zee. In het aroma tonen van zeegroenten, in de mond zacht en ziltig met in de afdronk een hint van zee-egel, wow. Uit de keuken een stuk keurig gegaarde tarbot op een bedje van aardappel puree, erop een warme gepocheerde Noirmoutier oester en een flinke lepel Anna Gold kaviaar, het geheel was afgewerkt vichyssoise aangemaakt met champagne en olie van lenteui. De tarbot was heerlijk, deze combineerde uitstekend met de oester en de kaviaar die tevens voor een naadloze aansluiting met de heerlijke wijn zorgde. Een topgerecht (9,85)

We gingen verder met Spaanse wit uit Catalonië (ten zuiden van Priorat). De Via Terra gemaakt van Garnatxa Blanca 2016 bloemig aroma, in de mond tonen van geel fruit met een mineralige afdronk en subtiel bittertje. Op het bord een stukje heilbot op een bedje van lamsoor en zeekraal afgewerkt met een royale portie sappige waddenkokkels, krokantje van coquille en beurre blanc. Heel puur met mooie ziltige tonen die de wijn wist te temmen waardoor deze lekkerder werd, keurig. (9,6)

Uit Chili een Viejas Tinajas Muscat 2014 van het huis De Martino gemaakt van hele oude stokken. Beetje troebel in het glas en een herkenbaar aroma van de Muscat druif, in de mond verrassend complex met een zwoele toets, heerlijk. Uit de keuken een klassieker, heel puur. Langoustine met linguini (pasta), antiboise en basilicum olie. Simpel maar puurgenot, de wijn ging er wel wat overheen, dit werd keurig opgelost door terug te schakelen naar Muscat 2012 van Santa Ines, prima. (9,5)

Bij Yuri is een menu niet compleet zonder Foie. Ernaast van het gerenommeerde chateau Bouscassé de Vendemiaire van 25 Octobere 2009 gemaakt van laat geplukte druiven met een jaar houtrijping. Rijk maar verfijnd met tonen van exotisch fruit, heerlijk. In het schaaltje een stukje keurig bruin gebakken plak foie op een quenelle compote van mango in een saus van miso de afwerking was met blaadje shiso, stukjes hazelnoot en schaafsel van de bonito. Een mooie balans tussen zout en hartig met een bite van hazelnoot waartussen de vette lever een feestje is. De wijn was keurig in balans, genieten weer. (9,7)

Ook het hoofdgerecht en de desserts waren dik in orde maar de specialiteit van Yuri is (in mijn beleving) de bereidingen met producten uit de zee. De wijn begon een beetje zijn tol te eisen waardoor het nog gezelliger werd maar de scherpte van het proeven wel ietsje minder werd.

Bediening was uitstekend verzorgd, Jeanpaul Schiffer heeft zich afgelopen jaren sterk ontwikkeld en heeft inmiddels kennis van zaken, Yuri presenteerde zelf de gerechten, een charmante jongedame zorgde voor ondersteuning .

Prijs kwaliteit vind ik weer ietsje moeilijker, zo’n middag kost natuurlijk wel serieus wat maar omgeslagen naar de prijs per gang kom ik toch weer op uitstekend uit.

Dit was weer een memorabele middag (zelfs tot vroeg in de avond) vol culinair genot en gezelligheid. Leuk dat de smaken van het “testpanel” behoorlijk overeen komen. Na het danken van de chef en de brigade gingen we verzadigd en tevreden huiswaarts.

2. Lunch bij een van onze favorieten in Eindhoven, Wiesen, op de Kleine Berg.
    Samen met Ad Wijgerde en Sophie Evertse, hadden we deze reservering gemaakt. Misschien wel een van de warmste dagen….Maar de temperatuur in het restaurant is aangenaam door de airco dus helemaal fijn.
    We begonnen buiten op het terras met een bijzondere vintage champagne 2008 van Moet et Chandon. Een heerlijk glas. Hierbij de eerste amuses: radijsje gevuld met een pikant gekruide humus, scheermes met mango en een artisjokblad met een rilette van lam. Mooie hapjes, en hoog op smaak.
    Hierna gingen we naar binnen omdat het toch te warm werd. Aangenaam koel was het restaurant, waar we een ronde tafel kregen. We gingen verder met de volgende amuse: op een lepel, een stukje nieuwe haring met rode biet en kaviaar, heerlijk. Al deze mondvermaakjes waren tot in de perfectie uitgevoerd en mooi van smaak.
    Als laatste amuse een koud soepje van meloen met feta en granite van komkommer. Heerlijk fris en door de feta speciaal, heel aangenaam.
    Bij deze lunch hadden we voor het wijnarrangement gekozen en als eerste wijn een Griekse: Pyrgos Sophias Savatiano. Frisse mineralen beetje citrus. Een niet alledaagse wijn, verrassend.
    Hierbij serveerde Yuri de chef, ceviche van Corina [baarsachtige vis] hij was gegaard in rabarber wat hem een bijzonder aangenaam smaakje gaf. Hierbij schuim van karnemelk en snijboon en een gel van snijboon. Heerlijk fris van smaak, vol romig schuim. Een heerlijk begin.
    We gaan verder met een wijn uit de Alsace Black Tie van het domein Pfaff. Een blend van Pinot Gris en Riesling, aangenaam fris en vol met een klein zoetje. Mooie keuze gemaakt door sommelier Jean Paul Schiffer die ons deze middag aangenaam verraste met niet alledaagse wijnen.
    Hierbij kregen we een klassieker: cocktail van Oosterschelde kreeft met cavaillon meloen, hierop een volle romige emulsie met kerrie en meloen en onder in het glas een basilicum olie en een krokantje van sesam. Kleine bloemblaadjes [goudsbloem en korenbloem]gaven het geheel kleur. Wederom mooie smaken en texturen .
    Ons derde gerecht bestond uit tarbot vergezeld van een oester uit Noirmatier. Olie van lente ui en een schuim van champagne en wederom vergezeld van een flinke lepel kaviaar. Een heerlijk stukje tarbot, mooi gegaard en samen met de volle vlezige oester en de kaviaar verrukkelijk. Hierbij een wijn uit Kroatie, Co Malvazija Istarska. Een frisse volle wijn met een vleugje anijs en honing die dit gerecht prima ondersteunde.
    We gaan verder met zeeduivel, hierbij een stampotje van lamsoor en zeekraal. Beurre blanc met kokkeltjes uit Texel en een krokantje van coquille. Hieruit blijkt weer dat de chef uitblinkt in de vis bereidingen. Hij weet smaken goed te combineren, mooie zilte en zure smaakjes die perfect in balans zijn evenals de cuissons, top. Jean Paul schenkt hierbij een Spaanse witte wijn uit Catalonië ten zuiden van Priorat. Via Terra, Garnatxa Blanca. Een frisse wijn mineralig en smaken van abrikoos meloen en een zweem van kaneel. Ideale combinatie bij het zilte van dit gerecht. Het is een feestje dit alles te proeven.
    Vervolgens langoustine met linguini, hierbij een verfijnde antiboise met tomaat , vleugje knoflook. Heel delicaat en verfijnd met als extra smaakje basilicum. Hoe simpel maar zo lekker kan een bereiding van langoustine zijn. Niets te veel of te weinig bij dit gerechtje. Hierbij een wijn uit Chili. De Santa Ines Muscat. Intens van smaak geparfumeerd complex met een mooie mineraliteit . Helemaal in balans met de antiboise met tomaat, niet te overheersend, zodat het gerecht toch de boventoon voerde.
    We gaan door met deze proeverij en krijgen vervolgens een mooi stukje scholfilet vergezeld van selderij, hazelnoot en pompoenboter. Een heerlijk volle en zalvende smaak die werd ondersteund door een glas witte wijn uit Burgenland, Aus den Dörfern 2015. Blend van Grüner Veltliner en Gemischter Satz. Mooie volle wijn, droog en crispy, citrus . Ook hier weer een prima keuze van wijn spijs die dit gerechtje tot een super smaakbommetje maakt.
    Dan is het de beurt aan Foie Gras met mango, miso, cashewnoot en shiso met flinters bonito [gedroogde tonijn] Een top gerechtje, vol van smaak delicate toevoeging van de shiso en de miso geven het een kleine Aziatische toets die weer een zoetje krijgt door de mango. Als wijn een Vendemiaire uit Zuid West Frankrijk, rijk vol en aromatisch met een lichte citrus toets en een beetje karamel. Wederom een ideale smaakcombinatie voor dit rijke en bijzondere gerechtje.
    We zijn aangekomen bij lamsvlees: Lamsrollade, gestoofde lamsnek een jus van look en thym. Hierbij aardappelmousseline met basilicum, beetje schapenkaas en yoghurt, groene asperges, tuinboontjes en cantharellen. Boterzacht lam, wederom delicaat gekruid. Een romige aardappelmousseline die kracht en pit krijgt door de schapenkaas en yoghurt. Al deze niet voor de hand liggende ingrediënten, maken ook dit gerecht bijzonder smaakvol. We drinken er een Sietejuntos uit Spanje bij. Licht gekoeld. 5% Shiraz 95% Tempranillo. Zacht en fruitige rode wijn die mooi aansluit bij dit krachtige gerecht.
    We zijn aangekomen bij de zoete afsluiters van deze bijzondere en uitgebreide lunch.
    Als eerst Aardbeien Romanoff , een klassieker maar heel lekker. Bereid met geflambeerde Wodka, zodat de saus lauw warm is . Kan alleen maar zeggen goddelijk van smaak. Hierbij een glaasje Merotto, Rosé Brut.Een Spumante uit Italië. Gemaakt van Pnot Noir , in de smaak aardbei en zwarte bessen, zoet en fris.
    Als laatste dessert Framboos met lemoncurd, crème suisse, lychee sorbet met een krokant eiwit rondje. Dit was goddelijk, romig vol en fris zoet. Compliment voor Yuri Ivanov de patissier bij Wiesen die deze heerlijkheid ook zelf uit serveerde. Natuurlijk ook hierbij een laatste slokje. Uit Australië, Trentham Noble Taminga , kruising tussen Traminer,Riesling en Farana. Fris en licht kruidig, zoet exotisch fruit.
    Het was een speciale middag. Samen met culinaire vrienden bij Yuri Wiesen eten was een groot feest.
    Een chef die samen met zijn brigade de Michelinster dik verdiend heeft.
    Een prima sommelier die uitstekend de wijnen verzorgd heeft en vakkundige toelichting gaf. En natuurlijk niet te vergeten de vriendelijke en charmante jongedame in de bediening.
    Al deze factoren samen hebben ervoor gezorgd dat wij een top middag beleefden op culinair top niveau.

3. natee

4. Erg lekker gegeten. Vriendelijke bediening. Rustige locatie in hartje centrum. Enige minpunt is de kaaskast midden in de zaak. Geur hiervan is te sterk voor omliggende tafeltjes. De reactie van de gastvrouw hierop vonden wij nogal vreemd: tja, kaas ruikt nu eenmaal sterk. Meerdere klachten hierover toen wij er waren.

5. Cas Pikaar

6. Marc Veeger

Mijn moeder werd op 23 februari 2016 95 jaar en we gingen uit eten bij de wiesen.

Naar aanleiding van de reservering kregen wij een bevestigingsmail (zie foto), naam fout geschreven (dat kan) maar geen titel en hun eigen woonplaats (2x) kunnen ze ook niet schrijven. Dat tot hier aan toe.

We worden binnen links in de hoek geplaatst aan een ronde tafel. Als je richting de hoek zat kwam je er niet meer uit en voor de bediening was er ook geen doorkomen aan op die plaats met als gevolg spullen werden wederzijds aangereikt en teruggeven. Hier werd dan op gereageerd met "je kunt en mag hier ook met je handen eten". Ok.

De bestelling werd opgenomen. Alles kon. Maar later bleek de ene had een 8 gangen menu en de andere een 3 gangenmenu (helaas mijn moeder) besteld. Dus wat bleek mijn moeder zat 5 rondes te koekeloeren. Na dit gemeld te hebben zij men "u heeft zelf besteld" .

Dit klopt uiteraard maar een beetje begeleiding hierin als "ster" restaurant lijkt mij op zijn plaats. Om kort te gaan allemaal niet zo leuk op zo'n respectabele leeftijd.

Vervolgens heb ik een recensie (zie foto) bij de wiesen geplaatst maar hun accepteren blijkbaar alleen positieve recensies om op hun site te plaatsen. Toen vervolgens de rekening. Deze is dan ook keurig door mijn moeder voldaan.

Ps. Bij vertrek werd mijn moeder keurig naar buiten geholpen door de ober. Trek uw plan.

Met vriendelijke groet,
    Marc Veeger

7. Mark Dirks

Geen

Via internet geboekt voor twee personen. Bevestiging ontvangen voor akkoord. Volgende dag wederom een herrinnering ontvangen. Daarna tot mijn stomme verbazing een telefoontje gehad van Wiessen, dat wij gereserveerd hadden aan een grote tafel met twee personen! Dat dat ongezellig zou zijn voor ons, dus dat wilde ze graag annuleren! En dat op de dag van onze reservering zelf.

Via internet reserveren kun je echter alleen maar aangeven met hoeveel personen je komt eten, en Wiessen geeft dan een beschikbare datum aan! Dat wij enige invloed via internet hebben op een soort tafel klopt niet. Wilde mijn partner verassen, maar gezien de laatste recensies hebben we blijkbaar geluk bij deze eenzijdige annulering door Wiessen.

Niet echt ster waardig.

8. Zeer kleine porties en veel te duur. Ben na €200,00 afrekenen voor 2 personen met honger weggegaan.

9. Koen 5 punten

Al regelmatig hier geweest, gewoon top. Goede gerechten, veel smaak, top wijn erbij 👍 Kom regelmatig in diverse top, maar hier is de prijs kwalitijd helemaal top!!

10. Saskia Dreverman

Heerlijk gegeten! Top gerechtjes en allemaal even bijzonder.

12. Al meerdere keren geweest met mijn vriend, gaan iedere keer weer zat en gelukkig naar huis! Heerlijke gerechten, veel smaak. Wijnen passen goed bij de gerechten. Geweldige sommelier! Wij gaan graag naar Wiesen.

13. Eten was goed maar naar mijn mening net geen michelin ster waardig. Bijv. Avant Garde, Karpendonkse hoeve, Boreas ook allemaal met een ster maar alle 3 stukken beter. Qua prijs veel te duur voor zeer kleine porties, wel prijzen naar die michelin ster dus. Wat echter vooral tegen viel was de sfeer en service. Een klein doorsnee restaurant zonder enige uitstraling en dan de bediening zeer beneden de maat. De man die opdiende deed zijn best maar de mevrouw die daar kennelijk de lakens uitdeelde was ronduit arrogant en onvriendelijk. Ook enige privacy bij het eten ontbrak.

14. Gerwin

15. Eerste keer heerlijk gegeten en bediening was ook super. Tweede keer "maandag" arrangement genomen. Porties erg klein, aandacht van bediening beneden peil. Serveerster liep 2x gewoon door ondanks dat ze duidelijk de aandacht die we vroegen opgemerkt had. Jammer, de smaak was namelijk prima maar we gingen met honger van tafel.

16. Veel sterrenzaken bezocht, nog nooit zo zout gegeten. Blijkbaar houdt de Nederlander nog steeds van veel zout in tegenstelling tot ¨Zweden, Noorwegen of België. Voor ons geen ster waard.

17. Heerlijk gegeten afgelopen zaterdagavond met z'n viertjes. Alles was af. Smaak was super en ook de mensen waren erg vriendelijk. We zaten in een prettige en ontspannen sfeer....aan dat geheel was niks mis mee. Wij vonden alleen dat de dames van het personeel netjes en correct gekleed waren maar de heren blijven daar een beetje op achter. Vallen een beetje buiten de boot in het geheel. Maar dat doet verder absoluut niets af aan de smaaksensatie...

18. Beetje sneu...
    Dat je je restaurant zo vol moet proppen.
    Dat een tafel van 6 personen tegen de deur moet zitten, die constant open en dicht gaat (let wel: we hebben het over november).
    Dat die tafel dan ook nog niet genoeg ruimte heeft om mensen erdoor te laten gaan.
    Dat je als je tot het ongelukkige gezelschap van die avond behoort, je je meer ergert aan de ambiance dan dat je van het eten kunt genieten, dus helaas hier geen oordeel over.
    Dat je eigenlijk beter had moeten weten want een kennis van je had dit ook, een paar maanden eerder, meegemaakt met zijn gezelschap en deze ervaring gedeeld met het restaurant! Helaas niets mee gedaan dus...

19. Eten, bediening alles goed. Maar.. we kwamen om 19.15 binnen en vroegen rond 21.00 of het menu rond 22.30 afgerond kon worden. Geen probleem. Aan het einde diverse keren vriendelijk gevraagd waar het laatste dessert toch bleef. Uiteindelijk om 23.30 opgestapt. Toevallig kwam het dessert toen net aan. Niet meer genomen. Bij het verlaten van de zaak de eigenaar hier op aan gesproken. En toen kreeg ik toch de wind van voren. Verderop hoorde ik hem nog hierover uitweiden tegen andere gasten.

20. Meerdere malen geweest, elke keer een sensatie. Over smaak kun je discussieren maar heb je daar geen zin in dan moet je hier een avond beleven. Alles klopt en je valt van de ene in de andere verbazing. Huiswijn top, amuses meer dan fantastisch, eten (het woord eten is hier niet op zijn plaats, een geweldige ervaring is beter op zijn plaats) is grandioos. Hier staat een topteam met zin te werken en dat merk en ervaar je aan alles. Bedankt voor deze ervaring , geld kun je overal uitgeven maar hier krijg je er waarde voor terug... Mark

21. Yes, weer een top zaak erbij in Eindhoven.
    Met de aankomende kerst zijn we daar weer.

Heerlijk gegeten, mooie zaak, vriendelijke bediening

Marc

complimenten !!!

22. Bart

23. K. van Oorschot

Afgelopen zaterdag met z'n zessen wezen eten bij Wiesen. De smaken van de gerechten waren goed, de porties waren echt veel te klein. Ik ga regelmatig in de betere horeca eten, dus ik ben echt wel wat gewend, maar deze porties waren echt belachelijk klein. En zeker als een 5 gangen verrassingsmenu € 52,50 kost. Als hoofdgerecht hadden we een stukje ossenhaas die bij 2 van de zes ook nog eens onder de pezen zat.

24. Duidelijk een goede, moderne kok met hart voor de zaak.

25. Vandaag voor de lunch bij Wiesen aangeschoven, op het terrasje in de zon. Lunchkaart biedt voldoende keuze. I.v.m. stevige trek kozen wij voor de Wiesen Steak. En die was prima. Bediening netjes. Komen zeker nog eens terug voor de avondkaart.

26. adrie notenboom

Gisteren bij Wiesen gegeten. Geweldige ervaring.

Eten: van begin tot einde genoten, de bediening zeer vriendelijk en de sfeer heel warm. Fijn publiek. Zeer mooie inrichting...

Kortom, we zullen zeker nog vaak bij dit restaurant te vinden zijn.

A. Notenboom.

27. Laat ik met de positieve zaken beginnen. Het eten bij Wiesen is in orde. De Bouillabaisse was, ondanks het feit dat deze te zout was, toch erg smakelijk. Ook de kalfshaas met zwezerik was perfect rosé en de smaakcombinaties waren goed. Hetzelfde geldt voor de zalm en de salade met Pekingeend (hoewel de portie erg klein is). Het interieur van Wiesen is modern en sfeervol, ondanks de slechte akoestiek waardoor het erg lawaaiig is. Daarnaast is een tafel bij de deur niet aan te bevelen aangezien je hier door het ontbreken van een tochtsluis/deur behoorlijk op de tocht zit. Het publiek heeft een hoog snob-gehalte maar dat is kennelijk inherent aan de locatie. Grootste tegenvaller was de bediening. Niet het personeel, want dat deed z’n best, maar de gastvrouw heeft het niet begrepen. Ze kon zichtbaar de drukte niet aan en was erg nors en kortaf. Bij binnenkomst duurde het lang voordat we werden verwelkomd, de broodjes (waarom in een zak?) werden op tafel gekwakt, de wijn werd geserveerd zonder enig oogcontact of commentaar en we hebben ruim 45 minuten moeten wachten op het hoofdgerecht. Hierdoor hebben we, ondanks het eten, aan deze avond een negatief gevoel overgehouden. Als je deze (behoorlijke) prijzen rekent moet alles wel kloppen! Deze avond heeft bewezen dat een restaurant runnen meer inhoudt dan alleen lekker koken. Als Wiesen deze puntjes op de i kan zetten heeft Eindhoven er weer een zeer goed restaurant bij.

28. Wij vonden het allemaal wel meevallen in dit restaurantje.

De gerechten zijn niet bepaald goedkoop als je kijkt naar de grootte van de porties.

Kleine tafeltjes en veel te duur.