Avant-Garde in Eindhoven

1338420961 89
1419579569 79
1432065509 81
1482009268 87

1. Op Secretaressedag hebben we inmiddels een vaste lunchafspraak bij Avant Garde. Maikel Ginsheumer de (voor ons) nieuwe sommelier stond ons bij de lift op te wachten. Hij begeleide ons naar een tafel aan het raam bij de “open” keuken met uitzicht over het veld, prima. Na even kennismaken en gezellig bijkletsen bestelden we het aperitief. Een Duitse Silvaner van Schäfer-Fröhlich die goed beviel. Ernaast een drietal hapjes, keurig gepresenteerd. Een wit “truffel” balletje van banaan en citroengras met erop een toefje crème van pinda. De tweede was een makaron van parmezaan met ertussen gefermenteerde knoflook en mosterdblad, heel subtiel. Op een mooie lepel een semifreddo van avocado met venkel en een toefje crème van drop, erg lekker.

De amuse kwam in tweeën. Een oestertje met sausje van passievrucht en een makaron van kokos, heerlijk. De tweede maakte het meeste indruk, drie structuren van aardappel met crème van waterkers. Heel mooi op smaak en lekker smeuiig.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd. Een Australische Riesling 2015 van Pikes uit de Clare Valley, frisse zuren, complex, subtiele petrol toets en vleugje honing, heerlijk. Op een zwarte bord een complex gerecht. Plakjes oosters gemarineerde tonijn, heerlijke krab salade, grijze garnalen in tempura, balletje van la Ratte aardappel gevuld met kaviaar, toefjes cocktailsaus, wit poeder en blaadjes paksoi. Allemaal hele mooie smaakjes die prima combineren en door de heerlijke wijn werden versterkt, genieten! (9.7)

Verder met Italiaans wit, Possessioni 2016 van Serego Alighieri, bloemig aroma, in de mond aangenaam fris met een subtiel bittertje. Uit de keuken een heel verfijnd gerecht met Indonesische invloeden en mooie kleuren. Stukje gegrilde Noordzeetong, gestoomde dim-sum gevuld met gamba, seroendeng, gefermenteerde prei en een schuimige jus van citroengras. De cuisson van de tong was prima, de gamba was mooi hoog op smaak, de saus heel subtiel. De wijn was keurig in balans. (9.5)

Uit Zuid Afrika een Chardonnay van het huis Vergelegen, een allemansvriend met aangename houttoets. Uit de keuken een mooi stuk kabeljauwrugfilet met ernaast twee stukken met soja gelakte palingfilet, witte asperge, geperste kaviaar, geschoeide zilveruitjes en sabayon van peterselie. Mooie pure smaken waarmee je ruim voldoende kon afwisselen. De kaviaar was mooi hoog op smaak, de paling delicaat, samen met de kabeljauw was de combinatie met de chardonnay optimaal. (9.6)

Uit Argentinie een Cosecha Tardía 2014 van het huis Norton, gemaakt van laat geplukte Grüner Veltliner, mooi geconcentreerd met goede zoet zuurbalans. Uit de keuken een hele mooie kleurrijke presentatie op een speciaal bord. (Het lijkt erop dat het van scherven is gemaakt.) Een reepje van mango, bolletje mousse van chocolade, quenelle witte chocolademousse in een rood jasje, quenelle “Full Moon” olijfolie roomijs, compote van dadel-vijgen, blokjes pitahaya, luchtige krokantjes met toets van Fisherman’s friend en een opgespoten spaghetti van witte chocolade. Goede texturen en veel verschillende smaakjes die goed combineerden. De wijn bleef hiernaast keurig overeind. (9.4)

Als afsluiter nog een krachtige espresso met een vijftal lekkere friandises.

Bediening was zeer goed tot uitstekend verzorgd. Keurige presentaties van gerechten en wijnen in een fijne, gezellige ongedwongen sfeer.

Prijs kwaliteitsverhouding was uitstekend.

Chef Johan van Groeningen en zijn team blijven originele verfijnde gerechten componeren die mooi in balans zijn. Ofwel genieten in een luxe ambiance met fijne bediening. Aanrader voor fijnproevers en levensgenieters.

2. We bevinden ons deze avond op een aparte locatie want we treden binnen bij Avant-Garde van Groeninge welk gesitueerd is in het PSV stadion. De ontvangst is prima, het restaurant zeer sfeervol en ruim ingericht met een mooie aparte aperitiefplek bij de gashaard.

We nemen plaats, genieten van het uitzicht, bestellen alcoholvrije bubbels (hier verkrijgbaar dus hulde) en meteen volgen meerdere amuses. We kiezen voor een 4-gangen menu vergezeld van maar 1 glas wit en 1 rood in verband met de autorit later op de avond. Lekker brood, boter en olie komt op tafel dus we kunnen beginnen.

Wat volgt is een overheerlijk voorgerecht van paling, komkommer en ganzenlever. Daarna zeetong met slakjes, spek en kruidenboter. Beide gerechten zijn overheerlijk en worden vergezeld van een perfecte, zachte Gewürztraminer uit de Elzas, wat een topwijn!

Het hoofdgerecht is een entrecote van 'Bertha 2' met structuren van knolselderij en Ras El Hanoud. Hierbij een mooie Italiaanse Barbera die een denkbeeldige zon over het bord laat schijnen. Ook dit gerecht is lekker en goed op smaak. Als dessert tenslotte een combinatie van peer en toffee. Mooi van opmaak en lekker (vooral het ijs) maar we missen iets van extra frisheid, waardoor het gerecht nogal zwaar aanvoelt. Daarna voor ons geen koffie of thee meer want we zijn tevreden en voldaan.

Conclusie: vooral de beide visgerechten waren top en op 2* niveau. Maar ook de mogelijkheid om ijswater te kunnen drinken, de ruime hoeveelheid lekker brood, het bankje voor de damestas en het feit dat er een nieuw servet aan tafel verschijnt na een toiletbezoek vallen positief op!

Al met al is Avant-Garde zeker de moeite waard om te bezoeken. Dank voor een fijne avond!

3. Vorige week vrijdag hier met zijn vieren mogen genieten van een 5-gangen arrangement, het was uitstekend verzorgd, vooral de amuse waren leuk gepresenteerd en heerlijk qua smaak! Wij komen hier zeker terug!

4. 12 december hier lunch gebruikt, chapeau voor de kok (en de rest van het team) en voor dit super restaurant met top uitstraling. Heerlijk eten en drinken geserveerd met stijl, professioneel maar vooral ook veel fantasie en een geweldige ambiance. Locatie is 100% top.
    Echt een aanrader voor ieder die voor pure kwaliteit gaat, zonder idioot veel te willen betalen. Enige minpunt is dat er aan dit culinaire feest op enig moment helaas ook een eind komt!

5. Hier nu drie keer mogen dineren en elke keer is het prima geweest. Ook voor mij als vegetariër heerlijke, creatieve gerechtjes.

Wel twee kanttekeningen:
    De uitleg bij de wijnen is wat plichtmatig; wat meer uitleg over waarom juist die wijn zo goed bij het volgende gerecht past, is voor ons toch wel onderdeel van het plezier van een wijnarrangement. Dat missen we wel een beetje bij Avant Garde. De sommelier lijkt minder plezier in zijn werk te hebben dan bijvoorbeeld de sommelier van Cordial.

Tevens zit ik regelmatig met verbazing te kijken naar het gedrag van één van de obers. Hij staat op luide toon het hoogste woord te voeren aan sommige tafels (alsof hij het amusement is en niet het eten), daarbij niet zelden leunend op tafel of de stoel van een van zijn gasten. Zulke manieren, zo'n ongepaste vrijheid, verwacht ik toch eerlijk gezegd niet in een restaurant van verder grote klasse.

6. men. 10147 punten

Laatst zijn we hier geweest met gasten van het werk. Wij vonden het maar een kille tent, geen sfeer (dat was onze mening).

Het eten ging wel, niet erg speciaal. Maar veel te weinig, de borden zijn net kunstwerken. De prijzen zijn dan wel redelijk... hoog. Maar daar komen wij niet voor, kunst bekijk je in de Kunsthal, in het restaurant kom je om te eten.

Deze ervaring zijn we toch weer rijker.

7. Prima keuken, unieke smaken vergezeld van een aantal mooie wijnen. leuke bediening, restaurant iets te stijfjes voor een moderne tijd.

8. Bart

9. Wat een toptent! Alleen het uitzicht op het veld en tribunes van het PSV stadion is al onbetaalbaar! Mooi opgemaakte, lekkere gerechtjes waar de wijnen goed bij aansloten. Relaxte sfeer, vlotte bediening, mooi interieur. Dit alles in combinatie met het goed betaalbare menu Verwennerij maakt dat wij een topavond hebben gehad!

10. foodlover

11. Gisteren na een telefonische reservatie kennis gemaakt met het restaurant. Het was een fijne belevenis, het eten was heerlijk en de opmaak verrassend. We waren erg blij met onze lunch. Tot we vandaag aan vrienden, die een lekkere verfijnde keuken weten te waarderen, onze culinaire belevenis vertelden.

Ter begeleiding van het verhaal werd de website geopend. Toen viel mijn oog op de aanbieding betreffende de lunch. Wij hebben € 47.50 betaald exclusief dranken terwijl de aanbieding € 44.50 all in is.

Ik telefoneerde hier over. Doch de insteek van het restaurant is bikkelhard : vooraf de website tot in detail bestuderen en passend reserveren. Mijn opmerking dat bij mijn reservatie niets verteld was over de verwenlunch, werd weggewuifd. De aanbiedingen zijn er, maar het is duidelijk de bedoeling dat er zo weinig mogelijk mensen ze gebruiken. Anders is het zakelijk niet interessant en snijdt het restaurant zich financieel in de vingers.

Hetgeen een fijne belevenis had moeten zijn, krijgt op deze manier een zure nasmaak. Dit geeft ons geen goed gevoel.

Ons zien ze niet meer terug. Want het is ons duidelijk geworden dat je bij “Avant Garde Van Groeninge” als nieuwe klant niet meetelt. Je bent in de eerste plaats welkom vanwege je geld en pas daarna om te genieten van alles.

12. Bernard Slothouber

Wij zijn in de restaurant week, op 30 september, weer eens gaan eten, proeven, kijken en vooral genieten in Avant Garde!
    Aan niets was het te merken, dat er een speciaal menu werd geserveerd en de gasten werden er, zoals gewoonlijk, perfect bediend, verzorgd en in de watten gelegd.
    De opmerking dat het er soms wat saai is wil ik hiermee weerleggen. De keuken brigade had er echt zin in en was zeer geanimeerd, in volle harmonie de meest lekkere gerechten en amuses aan het bereiden!
    Een bijzonder compliment voor de bedieningsbrigade, die op de juiste momenten de humor combineerde met een perfecte bediening! Chapeau, voor ons zijn jullie het favoriete restaurant in Eindhoven!

13. Top restaurant waar met aandacht wordt gewerkt en een super sfeer.

14. dnitaliaan

Tijdens een middagje shoppen besloten om hier eens te gaan lunchen. Ik had goede verhalen gehoord, maar zag er een beetje tegenop om in een voetbalstadion te gaan eten.

Er was een aanbieding :

Luncharrangement € 44,50 per persoon.

Dinsdag tot en met vrijdag serveren wij u een luncharrangement. Een 3 gangen-menu inclusief een glas huiswijn, 2 glazen bijpassende wijn, ijswater en mokka en/of theeservies met huisgemaakte friandises.

Nu drink ik geen alcohol, dus vroeg ik of ze alcoholvrije cocktails hadden. Helaas niet... Gelukkig is water een goed alternatief.

Eten: het is volslagen idioot om op te staan in een restaurant en te gaan klappen en joelen. Maar ik kan niet anders concluderen dan dat het eten hier echt fabuleus is!

Amuses, talrijk en allemaal smaakexplosies. Voorgerecht van eend, mals en perfect. Hoofdgerecht van snoekbaars, perfecte cuisson.

En een dessert met witte chocolade en mooi ijs, top.

Na, heerlijke espresso met echt lekkere friandises (zo lekker dat ik deze 2 maal bestel).

En nu komt de klapper. Bij het afrekenen is de prijs van de drank van het menu gehaald en blijft er een rekening over van 30 Euro. Ik heb me nog nooit schuldig gevoeld bij het afrekenen maar hier was prijs kwaliteit volledig uit balans. Maar dan wel in de positieve zin. In de laatste 2 weken van het jaar is Avant garde favoriet restaurant van 2010 geworden. Niet alleen door het heerlijke eten, maar ook door gastheerschap en gastvrijheid.

M'n eerste 10 die ik ooit weggeven heb.

15. Ik vind het eten uitstekend en de uitzicht op het veld ook! Perfecte verzorging en de sfeer is erg goed, vooral de kachel heeft voordelen!

Ronduit: Fantastisch!

PS: echt een aanrader.

16. mitch

17. Paul 15 punten

Ik heb alle sterrenrestaurants in Nederland wel zo'n beetje gehad en ook velen in het buitenland. Zelf ben ik groot liefhebber van de Toscaanse of Abruzzese keuken. Maar in Nederland niet te vinden.

Als je in staat om door de psv-locatie "heen" te kijken en gaat voor eten kom je hier telkenmale weer terug.

Ik vind de ontvangst zeer gastvrij en naast een formele ontvangst wordt wel degelijk gelachen aan tafel. Ook de sfeer en ontvangst aan de "open haard" vind ik stijlvol. Maar goed. Dit is een kwestie van smaak.

Kortom hier is een topkok actief en in mijn perceptie wordt de kok hier zwaar onderschat door de "kenners".

18. Het eten was heerlijk en alles was uitstekend verzorgd. Veel variatie, mooi opgemaakte borden en verrassende combinaties. Uitstekende bediening, maar wel een beetje stijf. De locatie is echter onprettig en zonder ziel. Je voelt je opgesloten in een hokje. Zonder uitzicht, als je niet toevallig het geluk hebt om naar de doelpalen van PSV te kunnen kijken.

19. Half december met vriend een feestarrangement gereserveerd. De mondvermaakjes en amuses waren goed, maar de rest van het diner (buiten 1 tussengerecht om) was flauw en vlak van smaak. Ook werd een heerlijk stukje tongfilet verpest door er avocado (die bruin! was geworden) en een schuim van citroengras bij te serveren. Zonde van de heerlijke smaak van de tong!

Daarnaast was de bediening stijf en ongeïnteresseerd (behalve één jongere jongen) en de sommelier had een standaardpraatje klaar over de wijn, die onvoldoende was (alleen het land, het wijnhuis en de druif, niets over de smaken!) en ook nog eens niet altijd klopte. Als we verder vroegen liep hij snel weg... De wijnen waren wel oké qua smaak.

Hadden hier niet eerder gegeten, maar wel in soortgelijke restaurants en het viel ons al met al tegen. Zeker voor die prijs!

Restaurant was wel heel mooi aangekleed voor Kerst en het uitzicht op het veld is natuurlijk indrukwekkend.

20. Heerlijk eten en lekkere wijn erbij gedronken. Wordt ook geweldig opgediend/gepresenteerd. Compliment, want de wijnen passen uitstekend bij de gerechten. Ambiance is klasse. Rustig restaurant, sfeer ietsje minder. Ze zijn er gewoon heel correct maar het kan allemaal wat losser.

21. arno 75 punten

Eten is er lekker, maar voorspelbaar. Net onder het sterren niveau vind je het dezelfde kwaliteit maar dan toch al gauw €25 goedkoper.

Bediening heel formeel. Eigenlijk wat stijfjes als je wat begint te vragen, dan komt men wel los.

22. Het eten was uitermate goed en verzorgd. Jammer dat de bediening wat stijfjes is. Inderdaad, zoals al aangegeven zeer rustig!
    Geweldig uitzicht in het stadion dat wel!

23. Het eten is altijd goed verzorgd.
    Het valt een beetje tegen dat vaak niet zo veel tafels bexzet zijn.
    Ik heb een keer hier gezeten alleen met mijn man!
    Het blijt wel een restaurant met klasse.