In De Wulf in Dranouter

€€€

1. Getipt door verschillende koks, met name de wildplukkers. Dit moest ik dus eens gaan beleven zeker met de kennis dat het restaurant eind van het jaar gaat sluiten.
    Kobe Desramaults staat bekend als een van de meest innovatieve chefs die in de OAD lijst van top restaurants van Europa al jaren bovenin te vinden is. (uitleg van OAD te vinden in geweldige documentaire Foodies 2014) In 2014 stond hij zelfs helemaal bovenaan, dit jaar op de vierde plaats.

Het is vanuit Tilburg een behoorlijk lange reis en wanneer je in de buurt komt krijg je al een echt vakantie gevoel. Het restaurant ligt in een geglooid agrarisch landschap tussen wat bomen. Als je wandelt en even stilstaat om te luisteren hoor je buiten het ruisen van de wind het knagen van de koeien en verder niks. Ik mocht ook nog even door de tuin van het restaurant wandelen, waarin een moestuin en wat fruitbomen te vinden zijn. Achter het restaurant ruik je de houtskooloven. Er hangt een wat alternatief sfeertje, leuk.

Vanaf 12 uur mag je binnen, een boerderij waarin de authentieke elementen zowat allemaal nog in tact zijn en die een beetje gemoderniseerd is. Ik nam plaats in de lounge waar het aperitief werd uitgeserveerd. Je wordt al snel opgehaald en mag dan als je wil via de keuken naar het restaurant. Ik wilde graag via de keuken waar een 16 tal koks aan het werk zijn. Een internationaal gezelschap waartussen slechts drie belgen. De meeste zijn stagiaires die graag iets van de unieke manier van werken willen leren.

Het restaurant redelijk strak maar basic ingericht. Geen planten of bloemen decoraties. Ik krijg een plaatsje in de hoek op een kleine verhoging met uitzicht over de tafels, fijn. Er kwam slechts beperkt daglicht binnen maar de tafels zijn keurig met spotjes uitgelicht. Houten tafels zonder linnen, de houten designstoelen zitten goed. Op tafel ligt het menu voor vandaag. Ze hebben een standaard menu en een verkorte versie. Wat ze goed doen is juist de lekkere ingrediënten (noordzeekrab en langoustine) eruit halen voor de verkorte versie waardoor je die dus liever niet neemt.

Ik ga vandaag niet alle rondes uitschrijven maar je kan wel stellen dat ik aardig onder de indruk was van het hele gebeuren. De rondes volgen elkaar in een redelijk snel tempo maar omdat het er zoveel zijn ben je toch zo’ n drie uur bezig. De natuur beleving staat voorop, de bittere toets die de meeste wildpluk ingrediënten hebben is bijna overal in te proeven. De wijnen zijn allemaal biodynamisch en hebben soms ongekende smaken, die overigens niet allemaal in de categorie lekker vallen, maar die gastronomisch wel voor speciale smaakbeleving zorgen naast de uitgekiende smakencombinaties.

Het mosseltje in hooi gerookt was spectaculair. Het gepocheerde eitje met bieslook was door de hoog op smaak zijnde bieslook ongekend.
    De kaviaar op aardappel had nog twee plakjes van een groen blad die de smaakbeleving een verrassende twist gaf.
    Langoustine in zuringblad waar ik normaal zelf nooit voor zou kiezen was een openbaring. De smaken liggen zo ver uit elkaar waardoor ze elkaar aanvullen wat een exclusieve ervaring opleverde.
    Ik ben normaal geen liefhebber van salades maar deze salade van in hooi gerookte spitskool, komkommer, aalbes afgewerkt met een Hollandaise was een ware delicatesse.
    Noordzeekrab met spinazie, berenklauw en mosseljus met ernaast een Vire-Clesse 2009 van Domaine Valle was ongekend.
    Zo kan ik natuurlijk nog wel even doorgaan maar ik wil het bij deze beknopte indrukken laten.

Bediening was zeer goed verzorgd door een groot team, eveneens een internationaal gezelschap waardoor er regelmatig in het Engels werd gesproken. De presentaties zijn beknopt en de jongens uit de keuken presenteerden zelf de gerechten. De sommelier presenteerde de eerste wijnen zelf maar later werd dit door twee jonge dames overgenomen.

Prijs-kwaliteitverhouding beoordeel ik niet, het koste (in mijn beleving) extreem veel geld, menu €170,-, begeleidende wijnen €80,- en aperitief €8,-. Neemt niet weg dat het dan ook een hele exclusieve ervaring was die ik niet had willen missen. Waren er ook nog minpunten, in ieder geval eentje in het bijzonder, dat was dat er nogal wat vervelende vliegen in het restaurant rondvlogen, jammer.

Samengevat kan ik stellen dat het een echte aanrader is, maar niet voor iedereen. Je moet als je hier naartoe gaat wel open staan voor zeer vernieuwende originele smakencombinaties die overigens allemaal wel toegankelijk zijn. Ik heb zelf bij geen enkele ronde een negatieve ervaring. Voor hen die een speciale beleving willen (en het kunnen betalen) is het een must. Ben er snel bij, want eind 2016 sluit de zaak.