't Smelnehûs in Drachten

Parkeren praktisch naast de deur op "de Markt".
    Na 18:00 gratis parkeren.
    Let op! Donderdagavond koopavond! Betaald parkeren tot 21:00

Vanaf Groningen, Heerenveen, Oosterwolde & Appelscha kunt u bij.
    't Smelnehûs komen door de borden "Drachten- Centrum" en daarna "Drachten-Centrum/West (afslag 29)" te volgen over de A7.

Vanaf Oosterwolde en Appelscha rijdt u dan eerst over de N381 en N31,
    Hier slaat u dan af (afslag 30) richting A7 "Drachten-Centrum/West ".
    Vanuit Heerenveen of Groningen ook de afslag Drachten-Cnetrum nemen.

Aangekomen in Drachten rijdt u door over de Zuiderhogeweg.
    Na de rotonde, verkeerslichten en over de brug naar de volgende verkeerslichten slaat u rechtsaf De Lange west op en rijdt u alsmaar rechtdoor tot de rotonde, hierna doorrijden tot de 1e straat rechts - Oude Nering' en hier afslaan. Nog een stuk rechtdoor totdat u bij het Parkeerterrein de Markt aankomt.
    U neemt het straatje tussen de Kaasboer en de voormalige Kijkshop en dan slaat u vervolgens links af om na een paar meter aan te komen bij 't Smelnehûs, Moleneind NZ 14.

Vanaf Leeuwarden rijdt u over de Wâldwei richting Drachten - afslag "Drachten-Centrum/West" nemen.
    Na de autoweg af te zijn gereden slaat u rechtsaf en komt u bij een rotonde.
    Deze rotonde neemt u halfrond, oftewel rechtdoor.
    Hierna rijdt u Drachten binnen en blijft u alsmaar rechtdoor rijden, over 2 rotondes en bij de stoplichten slaat u linksaf De Lange west op en rijdt u alsmaar rechtdoor tot de rotonde, hierna doorrijden tot de 1e straat rechts - Oude Nering' en hier afslaan. Nog een stuk rechtdoor totdat u bij het Parkeerterrein de Markt aankomt.

Wij wensen u een goede reis en tot ziens in 't Smelnehûs.

Van af het busstation van KNOBELDORFSPLEIN loopt u richting het centrum. Midden in het centrum staat het "carillon" hier gaat u het Moleneind NZ op (Drachten heeft inmiddels een Drachtstervaart). Het 'oude Gemeentehuis' is het prachtig ('s avonds verlichte) monument waar u naar een paar meter heen loopt en u bent gearriveerd bij 't Smelnehus.

ma lunch vanaf 12:00 diner tot 22:00

• 2e Kerstdag – 26 dec

Gesloten

• Oudejaarsdag – 31 dec
  • Nieuwjaarsdag – 1 jan

Sinds 14-02-2017 zijn we na een complete restyle | verbouwing weer geopend en heten u van harte welkom in 't Smelnehûs-restyled.

Het grandcafé biedt u in een sfeervolle omgeving de gelegenheid om een kopje koffie te drinken, te lunchen of te dineren.
Of na afloop van uw theater- of filmbezoek nog even na te genieten van de voorstelling.

Op de 1e etage bevinden zich onze zalen. Deze hebben hun eigen stijl.
Loop gerust even naar boven om een kijkje te nemen.

Wij hebben de Grietmankamer, De Burgemeesterskamer en De Raadskamer (voormalige trouwzaal van het Gemeentehuis)
De zalen zijn geschikt voor: vergaderingen, cursussen, presentaties, recepties, jubileums, personeelsfeestjes en wat u maar te vieren heeft.
Maar ook onze Friese koffietafel, High tea, diner of een van onze warme en koude buffetten.

In overleg kan het gehele grandcafé gereserveerd worden voor een receptie, bruiloftsfeest, presentatie en dergelijke vanaf ±80 tot ±200 personen.

Wij wensen u een aangenaam verblijf toe in 't Smelnehûs, waar de sfeer van toen met het modernisme van heden is verweven.

Graag tot ziens.

1438020363 72
1472089402 69

1. Smelnehûs

2. c.sijtsma

Prima service, heerlijk eten.

3. Bert-Jan van Leeuwen

Mooi en sfeervol restaurant waar ook goed geborreld kan worden. Goede service met personeel dat gastvrij is en liefde voor het vak en producten heeft. Eten (de proeverij) was ruim voldoende en uitstekend bereid.

4. We hebben hier 13 oktober gegeten. Prima en vriendelijke bediening. Het eten was zeer goed en heerlijk! Een aanrader om hier gezellig een hapje te gaan eten daarnaast een heerlijke borrel.De nieuwe inrichting geeft een fijne sfeer om ook alleen voor een borreltje langs te komen. We komen zeker een keer terug!

5. Rinse Tamsma

We hebben hier op 14 Oktober gegeten met gezin plus opa en oma. Lekker eten, zeer goede en attente service. Nieuwe inrichting maakt het Restaurant erg strak en geeft een moderne en hippe sfeer. We komen terug!

6. Het is wel wat merkwaardig als je zo rond 6 uur wat gaat eten in het Smelnehûs, je na een half uur zelf maar eens gaat vragen of je de menukaart ook mag zien.
    Wel kregen we hiervoor keurig excuses aangeboden en kregen we een broodplankje van het huis.
    Het eten was prima in orde, een aanrader is de proeverij.
    Het was duidelijk te merken dat de (jonge) bediening niet op elkaar was ingespeeld, aangezien er 5 verschillende personen bij ons aan tafel verschenen, waarvan een aantal ook dezelfde vraag kwamen stellen.

Het Smelnehûs is een pand dat uitnodigt om na het eten nog even gezellig te blijven hangen. Ook hier liet de bediening het duidelijk afweten, we hebben na 9 uur niemand meer bij onze tafel gehad om te vragen of we nog wat wilden drinken.

Het Smelnehûs, je kunt er prima eten en laten we het er maar op houden dat de mensen van de bediening nog even de tijd nodig hebben om op elkaar ingespeeld te raken.

7. Harke Bekkema

Naar aanleiding van ons 35 jarig jubileum afgelopen zaterdag heerlijk en gezellig uit eten geweest in 't Smelnehus. Een echte aanrader. Prima eten en vriendelijk vooral meedenkend personeel.

8. Gerrit Fenstra

We waren hier al meerder keren geweest en hadden hele goede ervaringen. Ook nu hebben we heerlijk gegeten. Het is niet alleen het eten, maar ook de sfeer, de vriendelijke bediening.

Een echte aanrader, waar we zeker nog eens terug komen!

9. Prima bediening op een rustige avond. Carpaccio was heerlijk en de spareribs en de zalm lekker. We kenden het restaurant nog in de oude wat shabby sfeer, dit is wel erg netjes.

10. Een rumoerig restaurant dat van binnen gemoderniseerd is, maar buiten nog steeds tafels heeft waar hele hoeken uit missen. Ronduit slordig. Stoelen met scherpe randen waardoor je kleding beschadigd. Als je een goede uitstraling wilt hebben dient ook je meubilair buiten aan alle eisen te voldoen. Ook het eten was van wisselende kwaliteit. Evenals de bediening. Niets voor mij.

11. Gezellige avond gehad, relaxte bediening met prima eten.

12. Heerlijk gegeten.

13. Ronald op der Heijde

Heerlijk genoten en gegeten in een ontspannen sfeer, mooie lokatie en vriendelijk personeel.
    Aanrader !

14. Niesje, Thea, Greet, Nora

Vlotte bediening, leuke kaart, lekker gegeten, niks mis mee. Voor herhaling vatbaar.

15. We hadden wat speciaals te vieren en dat hebben ze geweldig uitgevoerd. Zeker een aanrader om bij het smelnehus uit eten te gaan👌

16. Lekker eten.

17. Het eten is goed, maar verwacht geen culinaire hoogstandjes. Het menu is niet bepaald verrassend. Vriendelijke bediening. Nieuwe (voor mij tenminste) frisse inrichting. Helaas wel harde plastic stoelen die niet lekker zitten als je er een heel diner lang op zit.

18. Margreet Koelewijn

Het eten op zich was goed. De bediening was echter zeer jong en hierdoor gingen er dingen fout. We hadden nog extra patat en groenten besteld maar niet gekregen. Bij navraag bleek het wel uitgeserveerd te zijn alleen bij een andere tafel.
    Bij het opnemen van het dessert bleek de crème brulee genoteerd te zijn als koffie crème. 2 van ons hadden het dessert (ijs) al en van de overige 2 moest de crème brulee nog gemaakt worden. Resultaat was dat we afzonderlijk van elkaar het dessert hadden. Niet echt leuk als je met elkaar uit eten gaat.

19. We hebben heerlijk gegeten en Friso heeft super voor mijn vriendin gezorgd! Zij heeft een gluten en lactose dieet.

20. R. Groninger c.s.

Enthousiast gemaakt door een lovende recensie van Hete Soep, culinaire rubriek in de Leeuwarder Courant, bezochten wij met een vijftal personen 't Smelnehûs. De borrel vooraf genuttigd op het terras. Dat was in de vroege avondzon een prettig vertoeven. Uit de zon werd het toch wat frisser en we besloten binnen de maaltijd te nuttigen. De bestelde voorgerechten werden door het gezelschap als redelijk ervaren, waarbij de mosterdsoep er uitsprong. Bijzonder was dat het gerecht "keuze van soepjes (3) " niet vergezeld ging van brood, terwijl de reguliere soepbestelling dat wel had. Overigens weinig smakelijk en nogal taai brood. Voor het hoofdgerecht kozen we voor de proeverij van hoofdgerechten, normaal een bestelling voor 2 personen. Wij bestelden dat voor 5, volgens de bediening geen probleem. Na enige tijd wachten kwamen er twee planken met de hoofdgerechten. Zonder extra bestek om de porties te delen. Dat moest je kennelijk met je eigen bestek doen. Gelet op de omvang van de porties waren dit twee planken voor vier personen. Toen wij hierover de bediening aanspraken, werd opgemerkt dat de keuken verwittigd zou worden. Terugkoppeling kregen we niet, tot het moment dat er een schaal met 5 stukken vlees (andere smaak) bijgebracht werd.
    De zalm was verrukkelijk; de biefreepjes heerlijk mals; de spareribs goed van smaak, maar weinig vlees; stoofpotje vlees weinig smaakvol en er was varkensvlees wat nogal taai was en weinig smaak had. Kortom, de kwaliteit liep nogal uiteen.
    Van mijn disgenoten kwam aan het eind van de maaltijd, die erg lang duurde, lovende kritieken op de desserts.
    De bediening was sterk afhankelijk van de persoon in kwestie. Wij hebben er drie aan tafel mogen begroeten, waarvan er één niet helemaal in de gaten had wat gastvrijheid inhoudt. Stug in de communicatie, niet terugkoppelen bij opmerkingen, vergeten bestelling koffie aan het eind door te geven aan de bar, waarbij de twee anderen veel meer de rol van gastheer aannamen.
    Al met al onderschrijft onze ervaring niet geheel de lovende recensie van de rubriek Hete Soep.

21. Arnold

Leuke plek in het dorp aan de gracht in een prachtig oud pand. Binnen is een vernieuwd, modern interieur en een menukaart met veel keuze en zelfs nog seizoensgerechten buiten de kaart. De verzorging van het eten is perfect en de smaak prima. Prima plek om heerlijk te eten.

22. Wij liepen gewoon hier op vrijdagavond 31-3 naar binnen zonder reservering en werden verwezen naar een gezellig hoekje in de sfeervolle zaak. Een heerlijk speciaal biertje (Texels van de tap) vormde de inleiding tot een prima maaltijd: carpaccio/mosterdsoep en stoofpotje/kipsaté. Eén minpuntje: de kipsaté had iets te lang op de grill gelegen waardoor er hier en daar een zwart randje aan zat. Dit werd echter gecompenseerd met een gratis kop thee na het eten voor mijn lief. De bediening was vlot en zeer vriendelijk. Al met al een aanrader en zeker om nog 'ns binnen te lopen.

23. Marjan groenen

Goed verzorgd.
    We waren tevreden.
    Leuk het nieuwe interieur
    We hadden eigenlijk maar een puntje..
    In de loop van de avond steeds minder wijn in onze glazen.
    Toch wel jammer steeds minder gevuld.

24. Anoniem

Super restaurant met top eten en bier en super leuke bediening een aanrader!

25. Marleen

Bij binnenkomst netjes ontvangen. Na de bestelling van het drankje duurde het erg lang voordat de kaart kwam. Net als bij het voorgerecht en het hoofdgerecht. Het is mooi verbouwd, maar erg rumoerig. We konden elkaar en de bediening amper verstaan. Water werd constant bijgeschonken, maar er werd niet gevraagd of we wat anders wilden drinken. Bij het dessert bleek dat het vanille ijs op was, wat in bijna elk dessert voorkomt.
    De bediening was netjes, maar duurde lang. Lekker gegeten.

26. Bij binnenkomst hebben zich zeker 3 personen beziggehouden met onze reservering. Toen we eenmaal op onze plek zaten en iets te drinken hadden besteld en de kaart kregen duurde het nog 3 kwartier voordat onze bestelling opgenomen werd. Toen we eenmaal bediend werden was de bediening prima. Het hoofdgerecht was uiteindelijk smaakvol. Het nagerecht (de ananas met drank) was onder de maat. De ananas was niet rijp en de drank was verder te zoeken. Kortom qua logistiek kan hier e.e.a. zeker nog verbeterd worden.

27. Tot in de puntjes verzorgd, heerlijk gegeten en vriendelijke bediening in een prachtige ambiance. Aanrader!

28. Afgelopen donderdag een personeelsborrel gehad. De zaak is erg mooi en modern gerenoveerd. Er gang een goede en warme sfeer. Bij binnenkomst wordt je hartelijk begroet. We hadden een lange tafel achterin de zaak waardoor we wat afgeschermd zaten van de andere gasten. Het eten en drinken was goed verzorgd. Een aanrader om nog eens terug te gaan!

29. Gerda de Vries

We hebben lekker gegeten in het compleet vernieuwde en sfeervolle restaurant. Voor een gezellig avondje uit, hapje en een drankje, is dit een zeer geschikte locatie.

30. Prinsen B.M.

Afgelopen vrijdag 10-03-2017 uit eten geweest vanwege ons 12,5 jarig huwelijk. Heerlijk gegeten!! Perfecte service. Net eventjes dat extra stukje aandacht. Echt een super avond gehad. Dankzij Friso en Erwin.

31. Ontvangst prima. Ambiance top. Bediening jong maar vriendelijk en opgeleid. Eten goed.

Fijne avond gehad! Voor herhaling vatbaar.

32. Gisteravond mijn afscheidsetentje van mijn werk gevierd in het Smelnehûs. Erwin en Friso hebben er voor gezorgd dat het een heerlijke avond werd! Veel creativiteit in de gerechten en het smaakte allemaal heerlijk! Vooral het dessert was een smakelijk feestje! Dank je wel Smelnehûs! Marja

33. Wat is het Smelnehus prachtig gemoderniseerd! Mooie kleurstelling, leuke indeling en leuke meubels. Het eten was heerlijk! Super👍🏻

34. Den hartogh

Communicatie onderling komt rommelig over, iedereen lijkt dezelfde taak te hebben zoals bar en bedienen. Ook loopt de bediening haastig en straalt geen kalmte uit, lijkt geen overzicht te zijn. Misschien een tip dit beter te verdelen, veel verschillende gastheren en of vrouwen aan tafel. We hebben hierdoor lang op ons hoofdgerecht moeten wachten, we werden hiervan niet op de hoogte gebracht.
    De gastheer is erg geschikt voor het werk, humor en geeft de gasten een goed gevoel! Verder heerlijk eten, ga zo door met deze geweldige plek om tal van fantastische gerechten kunnen te bieden!

35. Heerlijk gegeten. Heel vriendelijk personeel. Gastvrij.

36. H.Straver-Bellekom

Voor het eerst uitgebreid gedineerd met 4 personen. Hiervoor wel eens geluncht en koffie gedronken, maar dit is weer wat anders. We zijn ook hierover zeer tevreden. Goede kwaliteit, prima bediening. Een aanrader!!!

37. Gister gegeten bij Smelnehus, wel een erg beperkte menukaart en totaal anders dan op de website.
    brood op broodplankje niet echt vers en geen huisgemaakte kruidenboter of tapenade.
    Als je mosterdsoep op de kaart zet met droge worst zou het fijn zijn als er ook daadwerkelijk droge worst in de soep zou zitten, ipv spekjes.

Spareribs waren prima . Jammer van de cocktail met 5 fruitvliegje die toch in rekening werd gebracht.

38. JanWillem Gunnink

We hebben op behoorlijk hoog tempo (omdat we weinig tijd hadden) prima gegeten.
    De bediening hield er prima rekening mee dat we in een tijd-slot zaten.

39. De maaltijd was smaakvol en we hebben genoten van het samenzijn in het grand-café / restaurant. Wat me overigens wel opviel was de staat van de vloerbedekking in de kleine ruimte voor aan de weg. Die is wel aan een schoonmaakbeurtje toe.

40. Gert-Wim Schaap

Wederom heerlijk gegeten in het Smelnehus. Aanrader! We komen zeker terug.

41. Het eten was prima en de bediening top.

42. Ellie de Stürler

Leuke bediening. Er werd echt aandacht aan je besteed. Goed punt om met vrienden uit Leeuwarden af te spreken als je in Oosterwolde een hotel hebt. We gaan dit zeker vaker doen.

43. Met een collega lunchen. Tot onze verbazing geen enkel vegetarisch gerecht op de kaart, terwijl je zelfs in een snackbar een groentenkroket kan bestellen. Op mijn vraag waarom er geen vegetarische gerechten op de kaart staan, kregen we het antwoord dat dat meer iets is voor de randstad of het westen van het land.......
    Toch maar uitgelegd dat het niet zo is en dat het heel normaal is om vegetarische of beter vegan gerechten op de kaart te hebben.
    De menukeuze - een broodje mozzarella, tomaat, parmaham - werd geserveerd zonder ham. Ter compensatie een extra tomaat. Niet echt een creatieve uitblinker.
    De prijs voor drankjes en de prijs kwaliteit verhouding voor dit gerecht scoort dan ook slecht, een optie voor verbetering.

44. Truus Top - Hettinga

Heerlijk gegeten, lekkere wijnen, zeer attente bediening en een rustige plek met voldoende privacy om gezellig bij te praten met de vrienden. We hebben ervan genoten van half zes tot tegen half tien!

45. Zaterdag naar 't Smelnehus voor twee koffie. Tot nu toe, altijd prima bediening en lekkere koffie. Twee Latte besteld. Echter na een kwartier kwam de verkeerde bestelling, wederom twee Latte besteld. Na twintig minuten kwam iemand vragen of wij al hadden besteld. Jawel, twee Latte! Na 5 minuten kwam wederom de verkeerde bestelling. Even later werd ons gevraagd als wij de bestelling nog wel wilde. Ja zeker, maar binnen 5 minuten. En jawel, binnen 5 minuten kwam er twee Latte. Helaas werd er een Latte over de tafel gegooid, dus alsnog wachten op een Latte. Bij afrekening moesten wij ook nog eens het volle pond betalen, ruim 7 euro voor twee Latte! Wij komen dus niet meer terug.

46. Gezellig café/restaurant! Leuke bediening, heerlijke koffie/thee en het nagerecht warme brownie met perenijs vanile saus en slagroom mmm 😋 Echt een aanrader! Wij komen zeker terug en dan gaan we het hoofdgerecht proeven ;)

47. Even op het terras gezeten, muntthee besteld voor 3 personen. Helaas was er alleen appelgebak. Niet onze favoriet, dus geen gebak voor ons vandaag. Muntthee bestond uit 5-6 oude blaadjes munt... Retour gedaan, toen kregen we een paar blaadjes vers geplukte munt. Betaal je 2,85 voor. Erg jammer!!

48. Wij hebben prima gegeten bij 't Smelnehûs. Ook de bediening was oké. We komen er wel vaker en dat zullen we zeker nog wel een paar keer herhalen. Familie Bliek

49. Online geboekt, tafel was nog niet klaar toen we binnen waren. Bediening gevraagd naar een gerecht wat het nou precies was, wist het niet en moest het even vragen.

50. Anneke Dijkstra

Vandaag super lekker gegeten en een goede bediening. Echt een aanrader.

52. Nelleke Andringa

Onze ervaring is een gezellige sfeer. We komen regelmatig een kopje thee/koffie drinken.

53. Goed eten maar totaal chaos qua bediening.

54. Na de vorige keer had ik een herkansing beloofd, omdat het eten wel erg zout was. Vanavond met 3 personen- zoonlief was deze keer ook mee- gegeten. Omdat we alle drie zin hadden in een Tournedos hebben wij deze alle drie besteld. Prima stukjes vlees. Jammer dat mijn vrouw een zeen trof. De aardappeltjes, patatten en sla waren van goede kwaliteit. De aardappelpuree op het bord was erg boterig en bovendien niet warm. De sperziebonen waren vers. Wij zien liever (maar dat is persoonlijk) de saus apart geserveerd. Helaas kwam de bediening na het serveren van het hoofdgerecht niet even terug. Er was ook geen bockbier meer voorradig, terwijl daarvoor wel veel reclame werd gemaakt. Wij hebben het bij het hoofdgerecht gelaten. Na afloop en betaling trof ik de oprichter van het restaurant nog even en heb uitgelegd dat er zo omzet verloren gaat. Hij noemde dit zelf aandacht verslapping. Wij kregen als tegemoetkoming een bon voor een volgend etentje. Naar alle waarschijnlijkheid wordt deze wel benut.

55. Leuk eetcafé met leuk personeel en heerlijk eten.

56. Een broodje besteld met grijze garnalen en op de kaart staat truffelaardappel met dikke yoghurt etc.

Er kwamen twee boterhammen met een berg kant en klare aardappelschijven in vette mayonaise. Toen ik bij de bediening zei dat het op de kaart anders staat en het niet te eten is, de calorierijke smakeloze vette aardappelen, moest ik een behoorlijke discussie voeren om mijn gelijk te krijgen. Uiteindelijk mocht ik iets anders uitzoeken.

Daarnaast is de bediening traag, 15 minuten wachten op een consumptie. En tja de inrichting... ook smakeloos

57. Jan de Waard

Een erg leuk grand café met super aardige bediening. Vooral het meisje met de oorbelletjes was heel attent en behulpzaam. Het eten was erg lekker, de sfeer was goed. We konden vooraf nog lekker buiten in het zonnetje zitten met een drankje en een hapje, kortom een top locatie!

58. Irende de Vries

't Smelnehûs, een hartstikke gezellig restaurant, al jaren een goede naam. We komen altijd met veel plezier terug. Het eten is goed, ziet er heerlijk en prachtig opgemaakt uit, luxe lunch broodjes, fantastisch! Wel valt het ons op dat er vaak veel te veel personeel is, overal zien we zwarte shirtjes. En dan wanneer het druk is, moeten wij alsnog heel erg lang wachten op onze bestelling en toen we ernaar vroegen werden we door de wat oudere dames in de bediening vooral afgesnauwd dat het eraan kwam. Dat is jammer, daar zou wat aan gedaan kunnen worden.

59. carmen jackson

Bedankt Personeel,
    We hebben heerlijk genoten, en lekker gegeten. Lunch en gewoon even zitten is ook altijd gezellig bij jullie.
    Groet, C.Jackson

60. Coby, Nicolet en Marchien

Op woensdagavond heerlijk gegeten aan een mooi tafeltje voor het raam. Een glaasje besteld, waar we een schaaltje brood met roomboter, kruidenboter en tapenade bij kregen. Het voorgerecht, een garnalentaartje met een zalmbonbon was prachtig opgemaakt, rijkelijk voorzien van heerlijke Hollandse garnaaltjes; een aanrader! Vervolgens als hoofdgerecht een verrukkelijke zeewolf; prima licht aangebakken en van een zelden geproefde malsheid. Het puntje spaghettitaart was een bijzondere combinatie daarbij, maar het smaakte uitstekend! Het bakje sla was klein, maar er wordt tijdig gevraagd of er van alles genoeg is, dus een kniesoor die daar op let. Degene die een tournedos had besteld, meldde dat ook deze goed gebakken en heel mals was.
    Daarna twee maal - zoals we als vaker deden - de heerlijk Pavlova, een prachtig opgemaakt merenque met ijs en vruchtjes. De brownies met ijs voor nummer drie waren ook erg lekker.
    De bediening was zeer correct en vriendelijk.
    Kortom, het was een zeer geslaagd etentje, zeker voor herhaling vatbaar.
    Een compliment aan de kok en de bediening is zeker op zijn plaats!!
    Tot ziens, Smelnehûs!!

61. Hendrik

De bediening op het terras was ontspannen en klantvriendelijk. De tomatencrêmesoep was 'gewoontjes', (zou van Unox geweest kunnen zijn) de 2 tongetjes prima, worteltjes mooi bijtgaar, rijst lekker pittig gekruid, gebakken aardappelpartjes en frites goed knapperig van buiten, zacht van binnen. Toch geen 8 vanwege de soep en omdat het bijgeleverde kommetjes sla wat betreft hoeveelheid en inhoud weinig voorstelde. Bang om eten te moeten weggooien??? Bied dan de mogelijkheid aan om naar behoefte meer geleverd te krijgen. Het suikerbroodwentelteefje met ijsbolletje en véél slagroom (mag minder van mij) versierd met verse vruchtjes was heerlijk evenals de lekker sterke koffie (die ik zwart drink), die ik meteen kon drinken zonder mijn mond te verbranden. De prijs kan ik niet exact terugrekenen ivm een gedeelde afrekening, maar die vind ik aan de hoge kant.

62. sasja

63. Prijzen zijn van dusdanig niveau dat je meer kwaliteit op alle gebieden verwacht. Personeel doet haar werk maar niet meer dan dat.Hoofdgerecht, vlees prima maar groente had wel meer mogen zijn. Sla niet echt bijzonder, weinig aandacht aan besteed. Nagerecht was na lang wachten prima. Al met al rechtvaardigen de prestaties niet de prijzen.

64. Leuke plek, aardige mensen, prima bediening, gezellige sfeer
    Eten niet geweldig, koffie niet echt warm.
    Soep niet warm, schnitzel met een overdaad aan deeg.
    Groente schaars en slecht.
    Sla een zesje.

65. J van der Zee

21-2-2013 In een heerlijke ontspannen sfeer gezellig kunnen eten en genieten van een prima keuken en aangename bediening. Absoluut niet het gevoel dat je weg gekeken wordt. Een fijne avond in een prima sfeer. Voor herhaling vatbaar.

66. Hier op 29 december gegeten, het eten en de sfeer is prima in orde voor een grand café. Gewoon een leuke avond met een paar vrienden kan hier heel goed.
    De bediening is vriendelijk en vlot.

67. Het was een topavond bij het Smelnehus!
    Met vrienden hebben we ons laten verrassen, wat echt een aanrader is. De gerechten waren bijzonder van smaak, geen traditionele alledaagse hap. Zo proef je eens iets heel anders. Dit samen met de gezellige sfeer en de vriendelijke bediening maakte de avond voor ons compleet. Wij komen weer!

68. Hans grijp in, dit kan echt niet langer zo! Slechte bediening te vergelijken met het vroegere Oostblok. Duurt veel te lang allemaal enz.... Snap ook niks van die gereseveerde tafels kost jullie omzet want er zit vaak niemand aan die tafel's. Zoek een goede ober die er boven op zit en de rest goed aanstuurt en jullie omzet zal omhoog gaan. Wat het eten betreft ook niet meer om vrolijk van te worden. De prijzen van een Grandcafe met het niveau van een slecht dorpshuis!

69. Toen wij hier op een vrijdagmiddag met een groepje wat gingen drinken, hebben we eerst in 2 uurtjes 2x drinken gehad! De bediening was traag! Ze hebben daar "bediening" wat alleen de troep mag opruimen, en "bediening" wat alleen drinken mag opnemen. Erg onhandig! Eén iemand wou een kopje koffie, daar hebben we 20 minuten op gewacht! Dit hebben we toen gemeld bij de bar, en toen waren ze het weer vergeten!! De 3e keer, dus in totaal na een half uur kwam dan eindelijk het bakje koffie. Er kwamen steeds meer mensen bij, op het laatst zaten we met een stuk of 10 man (dit was om 17:30 en we waren 13:45 binnen gekomen met zijn 4-en) en dat kon de bediening blijkbaar niet waarderen. We hoorden ze over ons "praten" en niet op een leuke manier! Terwijl we niet vervelend waren, en gewoon wat probeerden te bestellen wat niet altijd lukte.. (we zijn geen groep tieners, maar een groep dertigers met kinderen)

De tafels werden niet afgeruimd, wat er op neerkwam dat het een grote bende leek!

Kortom: Het is een mooie zaak, waar we eerst altijd met veel plezier kwamen met de hele groep, maar waar de bediening de boel helaas niet goed aanpakt en de sfeer dan automatisch ook minder is. Jammer, want het blijft een mooie zaak. We deden hier vaak onze "einde van de maand vrijdagmiddagborrel" met een grote groep. En volgens mij moet je daar toch erg blij mee zijn als restaurant zijnde, in deze moeilijke tijd. Met de baas is niks mis mee, het gaat hier puur om de "bediening". Je hoort als bediening niet over je gasten te praten, en al helemaal niet zodat ze het kunnen horen! Wij voelden ons niet gewenst in ieder geval..

Of we nog een keer heen gaan? We zullen zien.. misschien krijgen ze nog een kans..

70. Gisteren dagje drachten gedaan. Als afsluiter hier wezen eten. Helemaal top! Wat een sfeer had het gisteren op het terras. Het zat helemaal vol en dan verwacht je lange wachttijden. Maar dit was niet het geval. We zaten nog maar net en toen konden we ons drankje al bestellen. Deze kwam ook vlot inclusief ons broodplankje vooraf. We hebben allebei de vkabeljauw filet. Dzee was heerlijk en snel geserveerd. Daarna nog het friese dessert gehad met suikerbrood uniek en ook weer heerlijk. Echt een aanrader. Als afsluiter zijn we toch maar even nog gaan borrelen, iets langer dan gepland. Omdat het zo gezellig was! Bedankt voor de goede en snelle service vanuit keuken en bediening. Onze vakantie zit er op. Maar als we weer een dagje Friesland plannen komen we zeker terug!

71. We hadden gedacht een leuke zaak en een lekker etentje, maar dit is ons vies tegengevallen. De botermalse schnitzel wat we hadden besteld was echt taai met harde stukken erin echt niet te eten dit hebben we dan ook aangegeven maar er is niets mee gedaan als antwoord kregen we ja dat is varkensvlees mevrouw, nou ik weet ook wel waar de schnitzel vandaan komt en het bakje mayonaise had al een droog korstje dan nog even iets over de drankenprijs die is hoger dan op de site is aangegeven maar dat buiten beschouwing
    Dus al met al voor ons een tegenvaller en niet voor herhaling vatbaar zoals is ook al zei tegen de bediening

72. Toen de gastheer me net in mn winterjas hees en ons een prettige avond wenste dacht ik, waarom heb ik nog geen recensie geschreven over het Smelnehus? Het is zeker de 10e keer dat we er hebben gegeten en dat moet eigenlijk worden gevierd. Wow 10e keer ergens eten, dan moet het telkens wel goed bevallen hoor ik je denken en dat klopt, het Smelnehus is uitnodigend, mooi statig gebouw, gezellig van binnen en gewoon, zou bijna het woord knus willen gebruiken. Zitten aan de bar, leestafel of gelijk aan een tafeltje aan het raam, keuze te over. Zag laatst Frank Boeijen met zn band met een gelukzalige grijns op het gezicht het Smelnehus verlaten, wat zou hij hebben gegeten vroeg ik me nog af? Beetje gek om Frank Boeijen dan aan te spreken met “Mag ik van u geen handtekening, maar wel weten wat u heeft gegeten?” Dat is gek dat doe je niet. Maar als ik moet gokken dan heeft hij net als ik de spareribs gehad. Toe nu toe ging ik volgens mij altijd voor de spareribs want die zijn meesterlijk! En ja dat moet eigenlijk in dit geval in hoofdletters, het liefst fluoriserend en knipperend maar dat kan helaas niet in een recensie, dus u moet me maar geloven op mijn woord en mijn blauwe ogen. Toen de gastheer tijdens het eten vroeg of ze weer lekker waren en ik mijn vingers aflikte om mijn “ja, heerlijk” kracht bij te zetten, zijn we aan de praat geraakt en werden mijn vriendin en ik deelgenoot van een Smelnehus keukengeheim. Helaas kan ik dat niet met u delen, maar weet dat ze de marinade in eigen huis maken en de ribs lang genoeg laten liggen zo dat ze de marinade goed kunnen opnemen. De ribs worden geserveerd met knoflook en barbecuesaus, gebakken aardappeltjes, franse frietjes en sallade. Onder de ribs een bedje van rode kool en vandaag heel verassend een rolletje spek met zuurkool. Als je er gaat eten, niet vragen naar de kaart of de specials aanhoren, sla met een vuist zachtjes op tafel en vraag om de ribs, want Karel beveelt ze aan. Als toetje voor de echte bourgondiër, neem het kaasplankje, waarom dat het “plankje” heet mag Joost weten want de plank is te groot voor dat verkleinwoordje en aan tafel krijg je van de bediening (ik gok hotelschool) keurig uitleg over de verschillende kazen. Dan mag je na de uitleg, want we weten graag wat we eten, zelf bepalen of je ze in de mosterd of de zoete marmelade met uitjes dipt, of alle twee, neem er wel een port bij dan is het een gekkenhuis van mooie smaken. Mijn vriendin ging ook voor de ribs, en dat is geen grote vlees eter, kan je nagaan hoe lekker ze zijn. Haar toetje was een wentelteefje van Fries suikerbrood met ijs. Laten we het daarbij? Neen we gaan voor koffie, espresso, van bonen gebrand door liefhebbers en waar ze wedstrijden mee winnen. I kid you not, kijk maar eens naar de machines in de zaak waar ze de koffie mee maken, dat is geen speelgoed, dat is het echte werk en dat proef je. Oh je lust geen koffie? Je wil thee? Prima bestel dan de verse munt thee en wees niet verbaasd als ze vragen of je hem met zwarte thee wil, ik zeg doen, honing er bij en genieten maar. Ze hebben er tevens met de hand gerolde Jasmijn thee, ik wist niet dat het bestond, als je een bril hebt gaat hij beslaan terwijl je boven je kopje hangt en kijkt hoe de bolletjes open gaan. Genoeg gepraat en gejubeld ik krijg al weer trek. Eet smakelijk.

73. Al jaren een prachtig plekje voor een gezellige borrel of een overheerlijk hapje eten! Friso een expert in de koffie en thee en geboren gastheer en Erwin een top kok in de keuken! Erg tevreden!

74. Vanmiddag weer eens in het Smelnehus geweest omdat ze er lekkere koffie met appelgebak hebben. Vorige ervaringen van ons zijn ook niet echt positief wat de bediening betreft, maar vanmiddag is echt de laatste keer geweest dat we er komen. Het was er erg druk maar gelukkig kwam er een tafeltje vrij. Dit werd afgeruimd, maar niet schoongemaakt de kruimels bleven liggen. We bestelden koffie en appelgebak, eerst werd de koffie gebracht. Dit hadden we op en na 10 minuten nog steeds geen appelgebak. De twee dames achter ons hadden het zelfde probleem en deden hun beklag bij de ober. Die zei: ik kan er niets aan doen, de baas is vrij. Ook wij deden ons beklag en zeiden je kunt ons de appelgebak brengen met nieuwe koffie (op jullie kosten) dit voorstel lijkt me redelijk fatsoenlijk, maar er werd niets mee gedaan. We hebben uiteindelijk de koffie afgerekend en weer ons beklag gedaan, maar er werd geen excuses gemaakt. Ook de toiletten roken naar urine (dames) als je de toiletruimte binnenkwam. Het was 16 uur en de laatste controle volgens de aftekenlijst was om 11 uur geweest. En dat op zo'n drukke zaterdag, bah! Voor ons geen Smelnehus weer.

75. r reindersma

Het is gewoon een top tent, wij blijven er graag komen. Wil je lekker genieten, laat je dan maar gauw zien. Tot gauw gr. een tevreden klant.

76. J. Hansma

Heerlijk gegeten

77. Sorry mensen, zie weliswaar bijna uitsluitend positieve reacties, maar kan hier onmogelijk in meegaan dit keer. Al moet ik toegeven dat ik een aantal keren bijzonder positief was over deze tent. Afgelopen weekend geweest en mag wel zeggen dat het totaalplaatje buitengewoon slecht was. Allereerst was de tent bijna leeg op vrijdagavond, wat mij al bijzonder vreemd overkwam, het was namelijk meestal redelijk druk. Met mijn vriendin wilde ik bij het raam gaan zitten, maar de tafels bij het raam waren gereserveerd. De bestelling kon niet snel genoeg geplaatst worden totdat er een groep mensen binnenkwam. Bestelling was al geplaatst maar wij waren duidelijk 'belangrijke klanten' af. De ribeye was bij mijn vriendin wel goed. Bij mij was ie niet mals, zenig zelfs. Verder was de bijgeleverde patat werkleijk niet te eten, zo zout als ie was. Snap er niets van, kom er toch zeer regelmatig eten, maar deze 'vaste klant' zijn ze tot mijn spijt kwijt. Bijzonder slecht dit keer. Jammer hoor. Als jullie zo doorgaan zullen er nog weinig mensen bij jullie komen eten. Echt zonde, want het was altijd een fijne zaak.

78. Het was goed toeven op het terras: ik beveel dit aan bij mijn zeeuwse ''kennissen''..

79. Gezellig, lekker en voor herhaling vatbaar! Leuke avond gehad... mij zie je er nog eens terug!

80. jikke 33 punten

Een paar weken terug hier met vrienden gegeten. We hadden een tafel gereserveerd omdat het donderdags wel druk kan zijn, bij binnenkomst werden we al opgewacht en onze jassen aangenomen. Het eten was overheerlijk maar ook de bediening was top. Dit is in het verleden wel eens minder geweest maar nu kwam geregeld iemand langs om even te vragen of allles goed smaakte en of er nog genoeg van alles was en of er ook nog iets te drinken moest komen.

Wij komen zeker weer.

81. Leuke ambiance op de donderdagavond, eten prima prijs/kwaliteit verhouding.

Een echte aanrader.

82. Het Smelnehus is helemaal top!

83. laurens en eva

We komen zeker vaker langs!

Goede service, en lekker eten.

84. We zochten een restaurant ergens tussen Leeuwarden en Groningen om met vrienden te eten. We kozen via internet voor het Smelnehûs vanwege de gevarieerde kaart en de vriendelijke prijs.

Het was een dinsdagavond en er zaten veel mensen, dat gaf al een goed gevoel. We hebben er heerlijk gegeten, je had geen last van anderen en veel privacy aan tafel. Een echte ontdekking!

Mijn sjaal was uit mijn jas gevallen, die bleef achter. Toen ik de dag erna hierover belde zegde men toe mij de sjaal kosteloos na te zenden. Top!

85. Piet en Ria

Afgelopen zaterdag gegeten bij It Smelnehus en het eten was zeer goed ; we hebben voortreffelijk gegeten, alles goed op smaak en voldoende. Puntje van kritiek is echter de bediening ; deze was weinig attent en reageerde niet of nauwelijks als we wat te drinken wilden bestellen. Daar laat je omzet liggen, niet waar? Voor de rest geen commentaar, de keuken heeft het goed voor elkaar zo te proeven, nu de bediening nog!

86. rinze en nanda

Na een lange werkdag heerlijk gegeten met mijn vrouw, een lekker Fries menu en een theater menu met een lekker wijntje.

Bedankt voor de mooie gezellige avond, een goed begin van het weekend.

87. Afgelopen zaterdag met mijn vrouw wezen eten op aanraden van vrienden.

Het eten was heerlijk, de bediening vlot en gezellig.

Zeker een aanrader om hier heen te gaan voor een super verzorgde avond.

88. Gisteravond lekker gegeten.

Iberico ribstuk was top! Precies goed, mijn vrouw had de rib-eye van Roodbont, die was ook erg lekker. Zeker een aanrader! Leuke en vlotte bediening, top!

89. Volgens mij heeft het Smelnehus een behoorlijke opknapbeurt nodig op verschillende terreinen. Zo is het interieur toe aan vervanging en bovendien is de prijs kwaliteitsverhouding volledig zoek.

Het personeel heeft geen gevoel hoe je een klant moet serveren. De tafels werden niet schoongemaakt bij binnenkomst, de wijnglazen waren vies, het eten is tot 2 keer teruggestuurd omdat het niet gaar was. Een bestelling is niet aangekomen maar wel berekend en alsof dat niet genoeg was bleek dat wij ook nog een verkeerde rekening onder ogen kregen bij de kassa. Na al onze ervaringen van die avond besloten wij om toch even iets tegen de eigenaar of bedrijfsleider te zeggen maar die bleek helaas niet aanwezig.....

......het wordt tijd voor iets nieuws (intern, want er loopt genoeg expertise rond volgens mij).

90. Zeer teleurstellend: reservering was niet doorgegeven, waardoor we 1 1/2 uur hebben zitten wachten! We hadden nog een half uur tijd om het diner te nuttigen! We konden ook niet meer kiezen wat we graag wilden, want dat duurde te lang.

Bovendiens was een deel van het eten koud.

91. Ge-wel-dig.....Bediening keurig, heel attent en vlot, eten is heel goed, en ziet er prachtig uit. Prijs kwaliteit staat goed in verhouding, en heel gezellige ambiance, niet te druk, maar gezellig druk....wij gaan dit zeker vaker doen....onze complimenten.....heb helemaal geen minpuntjes...

92. Afgelopen zaterdag na een dagje zeilen heerlijk gegeten voor een goede en eerlijke prijs. Bediening was vlot en erg sympathiek, eten was erg lekker en origineel. Echte aanrader!

93. Kortgeleden op een donderdagavond wezen eten in het Smelnehus. Eten was redelijk, duurde allemaal wel een beetje lang.

Veel lawaai aan de bar, bediening had ook meer oog voor de mensen aan de bar. Het schijnt een ontmoetingsplek te zijn voor mensen die op zoek zijn naar een relatie, het nieuwe champino, volgens geruchten.

Het personeel moet zicht wat meer richten op de mensen die er eten.

94. Geen idee waar dit restaurant zijn status aan denkt te ontlenen.

Het was ons al eens eerder opgevallen, dat het hier zeer rommelig aan toegaat.

Geen enkele begroeting als je binnen komt, alleen na lang aandacht trekken komt er iemand vragen wat je wilt bestellen. Vervolgens zeer amateurisch indekken van de tafel. Hoewel indekken, een papieren placemat met het bestek aan de verkeerde kant neergelegd, hoe is het mogelijk....

Dan een eeuwigheid wachten op het eten. Er gebeurt in de tussentijd ogenschijnlijk helemaal niets. Na een halfuur maar eens gevraagd waar de uitsmijter en de salade blijven. Ober verdwijnt naar de keuken en laat zich de eerste vijf minuten niet meer zien. Voor ons voldoende reden om de drankjes maar te betalen en het pand teleurgesteld te verlaten.

Nee, voor ons geen Smelnehus meer. Eerst maar eens een cursus klantvriendelijkheid volgen en de organisatie verbeteren.

95. Ik was tot nu toe erg positief over het Smelnehus, maar kort geleden kwamen we hier op een donderdagavond. Het zat vol met mensen die wat kwamen drinken aan de bar (hierdoor rumoerig, maar dat hoort nu eenmaal bij het Smelnehus).

We hebben erg lang moeten wachten op ons drinken, hierna erg lang moeten wachten op de kaart (hier twee keer naar gevraagd). Toen er na een tijd wachten nog steeds niemand kwam om onze bestelling op te nemen, hebben we het drinken betaald en zijn naar een ander restaurant gegaan waar ze een stuk attenter waren.

We hebben het gemeld, maar op ons weg-gaan werd onverschillig gereageerd.

Jammer, kom hier voorlopig niet weer, want het eten kan dan wel lekker zijn (ze hebben de prijzen verhoogd volgens mij), maar service is ook ontzettend belangrijk!

96. Helemaal top!

Ga hier zeker vaker komen!

97. Anneke Dijkstra

Afgelopen week er gegeten, de nieuwe kaart is bijzonder goed te noemen, prettige bediening in een gezellige authentieke ambiance. Zeker voor herhaling vatbaar!

98. Totaal uit z'n jasje gegroeid, verandering van personeel, zeker in de keuken heeft het restaurant niet goed gedaan.
    Het eten is bijzonder matig geworden.
    Zo kan ik mij ook nog herinneren dat ik er een fetasalade had besteld, alleen er was uitermate weinig feta verwerkt in de salade. Na terugkomst uit de keuken was dit nog steeds minimaal.
    Bij het laatste bezoek in een groot gezelschap was het vlees van meerdere mensen niet gaar.

Tafels worden in de avonduren vaak niet meer schoongemaakt, waardoor je in de eetresten van je voorgangers zit.

Ik kan eigenlijk alleen m'n complimenten geven over de koffie. Die is buitengewoon goed te noemen.

Rest mij te zeggen dat het Smelnehus misschien iets teveel op de arrogantie leunt omdat men geen concurrentie heeft op haar gebied. En daardoor heel veel steken laat vallen.
    Ben benieuwd naar nieuwe ontwikkelingen in Drachten!

99. Anneke

100. Prima restaurant waar je voor een redelijke prijs een lekkere en smakelijke hap kunt eten.

Soms kan het er wel wat rumoerig zijn maar de kwaliteit maakt dat ruimschoots goed.

De bediening zou soms wat attenter kunnen zijn.

Volgende pagina