Bouwkunde in Deventer

1219697274 90
1339622000 84
1501520381 57

1. José Klappe

Vanavond (24-02-2017) weer eens een bezoek gebracht aan Restaurant Bouwkunde in Deventer. We hadden ons erop verheugd. Meteen bij binnenkomst wisten we het: het was te lang geleden dat we er waren en genoten van de gastvrijheid, de uitstekende keuken en de heerlijke wijnen! Dank aan gastvrouw -sommelier Heleen Boom en Pieter van de Pavoordt die ons met hun team een heel plezierige avond hebben bezorgd na een leuke dag in Deventer. We komen graag nog een keer ♡.

2. BP 166 punten

Hier gegeten met een bon van Social Deal.
    Lekker een avondje samen met mijn vriendin 'wining-and-dining'. Hadden er ons ook echt op verheugd. Hadden er beiden eerder gegeten op het mooie terras, dit keer binnen.

Ontvangst door een jongedame (achteraf een stagiaire) die ietwat zenuwachtig was, maar goed haar best deed.
    Kan (lekkend) water en lekkere olijfjes, de menukaart werd door de gastvrouw gebracht, evenals een glas rode wijn.
    Onze menukeuze doorgegeven aan een andere gastheer, waarin ik aangaf liever geen spinazie of spruitjes te willen. Als amuse een bloemkoolsoepje (heel flauw) en 1 dun sneetje brood met boter en een schaaltje grof zeezout, de wijn bij elk gerecht ook nodig bleken te hebben...

Beiden het voorgerecht (met bijbetaling) van tartaar van rauwe gamba's en een loempia van gamba's, met avocado-crème en verschillende radijssoorten. Mooi opgediend, maar helaas was de tartaar gewoonweg flauw. We misten beiden een zuurtje, iets fris, pikants, wat dan ook. Radijs was wel lekker, samen met 2 enorme bollen avocado-crème en een smakelijke loempia. Maar we zaten gewoon rauwe gamba's te eten zonder smaak.

Er was ons niet gevraagd of we een bijpassende wijn wilden bij het voorgerecht, onze glazen rode wijn bij aankomst waren allang leeg.
    Van te voren de recensies gelezen dat er bij elke gang leuke, bijpassende wijnen door de gastvrouw/sommelier geschonken werden. Helaas is ons niets geadviseerd of aangeboden, en werd er niet naar onze lege glazen gekeken. Een bijpassende wijn bij de gamba's was leuk geweest...

Na het voorgerecht zelf maar om wijn gevraagd, kwam wederom niet. 2e keer gevraagd aan de stagiaire, ze had het al doorgegeven aan de gastvrouw die daarna kwam en zich verontschuldigde voor de stagiaire die net nieuw was. Dit verkondigde ze overigens duidelijk bij elke tafel.
    Sorry hoor, maar de stagiaire had het doorgegeven en als gastvrouw had ze allang moeten zien dat wij al heel lang zonder wijn zaten.
    Ze was overduidelijk drukker met een grote groep (hoog Rotaryclub gehalte) aan een andere tafel. Hier zagen we alle/meer aandacht en veel wijn naar toe gaan.

Deze groep was ook luid en duidelijk aanwezig, waar een aantal gasten zich duidelijke aan irriteerde. Deze groep hadden ze beter in het verlengde gedeelte van het restaurant kunnen zetten.

We kregen uiteindelijk een glas rode wijn, dezelfde als bij aankomst.
    Als hoofdgerecht had ik lende en procureur van kalf. Lende was smakeloos, procureur was keihard van buiten, i.p.v. zacht 'draadjesvlees'. Er lag toch spinazie op mijn bord, ondanks dat ik iets anders had gevraagd. In het midden lag een enorme hoeveelheid, wat venkel moest zijn?? Het smaakte alleen maar naar tomatensaus, écht niet lekker. Jus/saus was ook geen smaak aan te bekennen. Peper erbij gevraagd, gelukkig hadden we nog zout van het brood op tafel staan.
    Uiteindelijk waren de aardappels met de spinazie nog het smaakvolst van het hele bord. En dat terwijl ik niet eens een fan ben van spinazie...
    Er lag overigens nog een soort gebakken rondje op mijn bord, wat moest doorgaan als ravioli, maar waar niks in zat!

Mijn vriendin had met bijbetaling hertenfilet en een worstje van hert. Hert was mooi rood, maar wederom zonder smaak. Het worstje smaakte meer naar orgaanvlees dan naar hert, zwaar en muf. De puree van pompoen en de champignons waren volgens haar het lekkerst. Ook haar jus was flauw en waterig, wat toch niet hoort bij hert, althans, naar ons idee.

En ja hoor... Wederom niemand die naar onze lege glazen keek en/of (een bijpassende) wijn kwam inschenken! Gastheer gezegd dat de procureur keihard was, heb er nog met mijn vinger op getikt. Geen reactie toen hij de borden meenam.

Eigenlijk viel ons het ontzettend tegen, maar het dessert van vossenbessen-parfait en amandelijs maakte het behoorlijk goed, dat was heerlijk! Eindelijk SMAAK!
    Wederom... geen vraag of wij nog iets wilden drinken bij het dessert...
    Pas nadat wij het dessert op hadden, vroeg de gastheer of wij nog koffie wilden.
    Besloten om dit thuis te doen.

Al met al, de lovende woorden over de gastvrouw/sommelier over de mooie bijpassende wijnen met uitleg, wij hebben er niets van gemerkt!
    Best dom, zeker als je met een kortingsbon komt. Dan moet men juist iets verdienen door de wijn.
    Al met al, goedkoop avondje voor ons beiden, hebben 2 glazen wijn afgerekend (zelf maar naar de bar gelopen voor de rekening).

Ruime porties, alles flauw en vlak, slechte gastvrouw, aandacht ver te zoeken... Jammer, maar voor ons niet meer!

3. Leo Schoonmade

4. Anne 11 punten

Het is echt een 'ons-kent-ons' tent en dat bepaald zeer de sfeer en de service. De allereerste keer dat we bij Bouwkunde aten was het een feest om er te eten. We bleven teruggaan vanwege deze herinnering, maar het is elke keer een teleurstelling. Het is haast alsof ze je een gunst verlenen terwijl jij de klant bent. De prijs van het eten is aan de hoge kant voor wat je krijgt.

5. Grace en Myrthe

Duidelijk een "ons-kent-ons" tent.
    We voelden ons als een kat in een vreemd pakhuis.
    Toen we wat wilden vragen kregen we een norse, verstoorde blik toegeworpen omdat het personeel met bekende bezoekers aan het keuvelen was.
    Een stel dat een tafel verder zat en exact hetzelfde had besteld als wij kreeg tot onze grote verbijstering een prachtig en verzorgd opgemaakt bord terwijl het er bij ons zo opgekwakt was.
    Tevens duurde het enorm lang voordat wij ons eten geserveerd kregen terwijl veel later binnengekomen gasten al lang aan het door hun bestelde gerecht zaten.
    Bovendien staat het geserveerde voedsel in geen verhouding tot de prijs.

6. Stefan

7. Guido Rijninks

Mooie kaart, waarbij het gekozen menu smaakvol wordt opgediend. Soms mogen de contrasten nog wat worden versterkt. Ook aandacht svp voor een goede wijn spijs combinatie. Jullie weten een verwende Limburger te boeien. Een 2e bezoek is de moeite waard.

8. Eigenlijk altijd verzuimd om een recensie te plaatsen.
    Maar we zijn hier al diverse malen geweest.
    Altijd grandioos en uitstekend van kwaliteit.
    De inmiddels verdiende bib is dan ook helemaal op zijn plaats.
    Vooral in de zomer is het buiten terras net een schilderachtig stukje Frankrijk.

9. Wij hebben er 05-03-2011 gegeten. We hebben een 4 gangen diner genomen. Hebben heerlijk gegeten, het eten met de wijn was perfect! De keuken brigade was perfect! En de bediening deed het heel goed! Dit restaurant is een echte aanrader als je van heerlijk (exclusief) eten houdt voor een mooie prijs kwaliteit verhouding! We komen zeker eens terug!

10. Bij Bouwkunde voel je je helemaal gast. Er heerst een gezellige ongedwongen sfeer. Je wordt op een persoonlijke manier behandeld. Je hebt het idee dat je er al jaren over de vloer komt. Het eten was fantastisch. Je betaalt misschien ietsje meer, maar daarvoor wordt je wel heerlijk verwend.

11. Als ik echt lekker en gezellig uit wil eten ga ik altijd naar Bouwkunde. De ambiance is niet te informeel maar ook niet te gedistingeerd, de bediening is uiterst vriendelijk, attent, niet opdringerig en goed getimed. De kaart wordt regelmatig gewijzigd zodat er altijd wel iets nieuws te ontdekken valt. Bouwkunde is niet het goedkoopste restaurant in Deventer, maar dat hoeft ook niet voor die kwaliteit. De prijs-kwaliteit verhouding van Bouwkunde is in Deventer en omstreken ongeevenaard. Dat geldt vooral voor het artiestenmenu dat dinsdag, woensdag en donderdag geserveerd wordt. Dan eet je een heerlijk vaststaand menu voor slechts €15 per persoon. Tip: staat ie op de kaart, neem de Confit de Canard met zwarte linzen. Die is fantastisch!

12. Waarom is goed uit eten in Nederland toch zo duur? Het voedsel was best lekker, maar veel te weinig (en geen aardappelen, rijst, pasta, o.i.d.). Daarnaast schreeuwend duur. Echt biologisch uit eten gaan verdient lof, maar dit was exorbitant prijzig, jammer!

13. Heerlijk gegeten met zeer goed bijpassende wijnen!

Bediening was erg gezellig en had ondanks de drukte erg veel aandacht voor ons.

Van begin tot eind heerlijk gezeten, zo'n restaurant vind je niet overal meer!

Prijs kwaliteit zeer goed en dan ook nog bijna alle producten van goeie afkomst!

Zeer zeker een aanrader voor iedereen!

14. Janneke

Er was duidelijk verschil in behandeling van vaste klanten en de manier waarop wij werden geholpen. Gastvrouw had totaal geen oog voor ons. Eten was goed, maar niet bijzonder.

15. jeroen sipkema

Heerlijk gegeten, echt een aanrader!

Leuke gerechten met liefde klaargemaakt.

Een uitgebreide wijnkaart, van alle wijnstreken wel iets lekkers.

Wij komen zeker terug!

16. Fam van Schijndel

Waarschijnlijk op het verkeerde moment op de verkeerde plaats gaan eten. Wijn was echt niet goed.

17. Fantastisch gegeten, alles was heerlijk! Dorade op de huid gebakken, perfect! Alle borden mooi opgemaakt. Goede wijnen. Lekkere desserts. Zeer goede prijs/kwaliteit verhouding.