Lunchroom Het Monument in Den Oever

Het mooiste plekje van de Afsluitdijk!

Het Monument op de Afsluitdijk is aangelegd op de plaats waar de Afsluitdijk uiteindelijk is dichtgemaakt. Dit punt heet de Vlieter. Het Monument bestaat als het ware uit een grote uitkijktoren, een souvenirs winkel en een lunchroom. Ook is er een lange brug voor voetgangers die over de autosnelweg loopt voor mensen, om van de ene naar de andere kant te komen.

De toren is ontworpen door de architect Willem Dudok. De toren is in 1933 gebouwd en in 2006 en 2007 gerestaureerd. De uitkijktoren is ook voor bezoekers te beklimmen, en geeft een prachtig uitzicht over aan de ene kant het IJsselmeer en aan de andere kant de Waddenzee. Vooral met mooi weer kun je van uit de toren een flink eind kijken.

1384320097 77
1428332086 76

1. Voor rolstoelers is deze mooie plek niet toegankelijk. Ik was heel teleurgesteld; er zijn alleen twee trappen. Anno 2017 ook niet meer normaal. Heel jammer.

2. Wij hebben even een tussenstop gemaakt en hier gegeten. We vielen bijna van de bank met prachtig uitzicht over het water van verbazing wat een lekkere friet we voor ons neus kregen en over de gehaktbal en hamburger (XXXL) maar te zwijgen. Het was allemaal van heerlijke kwaliteit, heel lekkere satésaus, het vlees van de gehaktbal was super, en het broodje met hamburger heb ik deels meegenomen in een trommeltje voor later want het was gigantisch. Maar ook super-super lekker!! Complimenten aan de kok!! Dit hadden we niet verwacht!! (En jullie zijn nog aardig ook!! :-)

3. J.C. Boef.

Geweldige bediening. Fantastische locatie. En super schoon. Geweldig om te lunchen dus.

4. Op doorreis naar Duitsland hier ontbeten met lekkere broodjes en prima koffie. Extra melk erbij, geen probleem. Kijk, zo hoort het!

Vooral de inrichting en nostalgische foto's geven deze lunchroom veel sfeer, niets aan veranderen dus.

De bediening had even tijd voor een praatje en wij hopen dat de Afsluitdijk renovatie dit unieke plekje niet aantast!

6. Jochem van der Veen

Op doorreis even een cappuccino gedronken, lekker! Ik wilde hier ook even een broodje nuttigen, maar ik schrok van de prijzen. Daarom maar even doorgereden. Deze tent is niet een aanrader; ongezellig en ze weten wel wat ze voor een broodje vragen!

7. Al 40 jaar regelmatig over de afsluitdijk langs dit eethuisje rijden zonder er te gaan eten was dom. We hebben er gesmuld en genoten van het uitzicht.. Het duurde even voor we door hadden dat we het een en ander zelf konden pakken, maar daar werden we al snel op gewezen. Ben je dol op frites? Kom dan hier maar gerust eten, ze zijn heerlijk! Net zo lekker als de zelfgemaakte gehaktbal. Dit gaat niet weer 40 jaar langsrijden worden, we komen gauw weer terug.
    Tot later, fam. Bonne

8. Jan de Jong

Even tijdens onze vakantie een tussenstop gemaakt. Wanneer je alleen voor koffie komt is het prima. Lekker bakje! De broodjes vond ik niet lekker en vrij prijzig. Ook voor de toiletvoorzieningen moet betaald worden. Ik zou hier niet snel weer stoppen.

9. Een echte aanrader is het broodje "Het Monument" Wat een heerlijke hap voor een zeer schappelijke prijs!

Tip: Vervang de chips voor een beetje frisse salade, dat doen ze met plezier.

10. Wat een ontzettend leuke tent dit. Een en al nostalgie. Met onze kinderen bezocht op de terugreis van vakantie. Zij vonden het ook geweldig en staken veel van de historie op door alle aanwezige materialen in de lunchroom. Ook super gegeten. Ik een ijsselmeerburger, mijn vrouw de waddenschnitzel en de kinderen een pannenkoek. Alles was super lekker. En de prijs, voor wat je hier geserveerd krijgt was dat een enorme meevaller. Volgende keer als wij de dijk over gaan komen wij zeker weer. Ga vooral zo door, ook met de vriendelijke bediening ondanks de drukte die jullie te verwerken hebben.

11. Zuiderwijk

Even gestopt om een bakkie te doen met een broodje. Denk gezellig hier. Komt personeel de tafel schoonmaken, vraagt niks. Gaat weer weg. Horen we van andere mensen dat je zelf je bestelling moet doen binnen.
    Daarna afrekenen voor 2 kleine kopjes koffie en 2 kleine broodjes gezond, dat zit op een gewoon puntje 12€. Hiervoor zelf bestellen en terug brengen. Schandalig. Slechte service. Stop hier niet meer.

12. Stanly Terpstra

13. Geweldig is het hier...prachtige lokatie en uitstekende bediening! perfecte sfeer, ga zo door....

14. Geesje Stel

Dagje strand nog even bij het monument een kopje koffie drinken.De koffie heerlijk, zonder om mij heen te kijken naar huis.
    Bij thuis komst merk ik dat mijn portomonnee niet in mijn tas zat, ik hoefde niet lang na te denken waar ik hem verloren was. Naar het monument gebeld, en jawel Alex had hem gevonden. Ik blij en de volgende dag nog maals 300km gereden om mijn portomonnee op tehalen.
    We werden ontvangen met koffie en koek, gelukkig zijn er ook nog mensen die goud eerlijk zijn.
    Nogmaals hartelijk dank,
    Geesje en Herman

15. Anne-Marie

Wat een verschrikkelijk slechte bedrijfsvoering en onvriendelijk personeel! Als je alleen van het toilet gebruik wilt maken, kost je dat 1 euro per persoon. Er is zelfs een dame aangesteld om te bewaken dat de toiletbezoekers ook wat consumeren. Dat consumeren is nog niet zo gemakkelijk, na ongeveer 20 minuten in de rij staan, kun je uiteindelijk naar buiten lopen met je kopje koffie. Dit kopje wordt persoonlijk door de enige werkende medewerker gezet, hij moet echter ook afrekenen. 3 Collega's die in de keuken staan te niksen, staan er bij en kijken er naar. Het verschuiven van de stoelen op het terras komt te staan op een uitbrander van de sjacherijnige medewerkster. Kortom: hou je plas en behoefte aan koffie liever op!

16. Wat een verademing.Leuk personeel dat probeert het een ieder naar de zin te maken. We troffen prachtig weer en het terras was echt een eye-opener. Nieuwe banken waar je met je hele gezin heerlijk kan aanschuiven om van het uitzicht en de heerlijke uitsmijter/kwaliteitskroketten kunt genieten.
    Een aanrader voor iedereen die ook in deze moeilijke tijden met een gerust hart kan aanschuiven om daar tegen een redelijke prijs van uitzicht en gebodene te genieten.
    Een aanrader !!!!

Pieter

17. Beste Gerard,
    Uit de reactie komt de frustratie over het eigen broodje eten op het terras al naar voren. Maar Gerard er staat op elke
    pic-nic tafel toch duidelijk aangegeven dat het niet toegestaan is!!. Je gaat bij een ander restaurant toch ook niet zitten om een voorgerechtje te bestellen en daarna je eigen meegbrachte eten daar te gaan nuttigen? Nee om dan op zo`n manier de boel te gaan afbranden is niet netjes, zeker niet daar je niets tegen ons zegt terwijl wij je bij het weggaan nog een prettige dag wensen. De romige kippensoep en de gehaktbal was trouwens schoonop.
    Als je uitleg wil hebben over de toiletten dan kan je dat gewoon aan ons vragen. Het was voor jou niet eens van toepassing, want zoals je weet is het toilet voor gasten gratis. Het Monument heeft geen water aansluiting, geen stroom aansluiting en geen riolering. Daarom is het noodzakelijk dat er een euro betaalt moet worden, en dan kan het voor ons nog niet eens uit!
    Beste Gerard, Mocht je verder nog uitleg willen dan kan je altijd even contact met mij opnemen. En wees voortaan zo sportief om je frustraties niet op deze manier weg te schrijven!
    Alex Terpstra

18. Soep van de dag gegeten; kippensoep. Het was een soort kalfssoep/juliennesoep met hier en daar een stukje kip. Er zat geen smaak aan; en dat voor 3,95. Toen we onze soep wilden opeten op het terras aan een picknick bank werd ons verboden om een meegebracht broodje erbij te nuttigen; erg kinderachtig. Een vriend had een gehaktbal besteld die niet eten was, hij heeft de helft laten staan. Overigens smaakten de ijsjes prima, maar die waren daar niet gemaakt. Nooit meer soep en gehaktballen daar. Trouwens voor een toilet bezoek zonder consumptie betaal je een euro!

19. Piet Geertsma

Ik kom al vele jaren bij het monument aan voor een kop koffie
    in de lunchroom. Er is een nieuwe eigenaar sinds augustus 2011, en dat merk je meteen. Er heerst een goede sfeer en een enthousiasme bij het voltallige personeel incl.de eigenaar.
    Ook het assortiment van broodjes is perfect en smaakt uitstekend. Ik zeg altijd dat de prijs en de kwaliteit de basis is voor een goed bedrijf. En dat vind je zeker op deze prachtige lokatie.

20. Wij zijn gister voor het eerst in het monument geweest, en wat een leuke gezellige lunchroom. We hebben daar een overheerlijke monument uitsmijter gehad met een lekkere capuccino, wat was dat lekker. Heel leuk personeel en wat een leuke eigenaar en eigenares. Toppie. Dus ik raad iedereen die daar langs komt om niet door te rijden maar om gewoon even een tussenstop te maken en zelf te kijken hoe sfeervol het daar is. Wij komen hier zeker terug. En wat een fantastische uitzicht.

21. Jan-Hendrick van der Domme

Toen wij voor een tussenstop even bij het Monument langsgingen, kwamen we erachter dat het echt een enorm leuke tent is. Het eten was heel erg goed, en onze broodjes werden heel snel geleverd. De sfeer was heel gezellig, en het zag er ook heel leuk uit. De service vonden we heel goed, want toen we een beetje water vroegen voor onze hond kregen we dat meteen, en kregen we zelfs complimenten dat onze hond heel lief was. De volgende keer gaan we zeker weer langs, want het eten is echt top en het personeel bijzonder aardig.

22. Wat een leuke tent. Knus, historisch, klantvriendelijk en een gezellige sfeer.

Een grote aanrader zijn de geweldige broodjes!

Ik raad iedereen aan om een stop te maken bij Het Monument.

23. Piet en Monique westerhuis

Wij komen elk weekend langs het monument en doen regelmatig een hapje en een drankje in het restaurant.Er is veel verandert sinds er een nieuwe eigenaar in zit en gelukkig ALLEMAAL POSITIEF.
    Erg klant vriendelijk geworden en heerlijke broodjes.
    Wij hopen nog vele malen hier iets tekunnen nuttigen.

24. Jaarlijks stoppen wij hier terug van onze vakantie.

De geweldige ambiance, vriendelijk en vlot personeel. Het is te merken dat er een nieuwe eigenaar inzit, de kaart is na jaren iets aangepast en zal meer worden veranderd. Het is een klein restaurant waar je geen culinaire hoogstandjes van kan verwachten, maar het is gewoon goed. Is het druk, moet je iets langer wachten maar goed er is genoeg om naar te kijken.

25. Beste Marijn,

Jammer dat je op deze wijze reageert. Er was inderdaad een misverstand over het wel of niet vegetarisch bestellen van de hamburger. Echter dit misverstand is met de betreffende heer, overigens niet de baas!, uitgesproken en je hebt keurig netjes je geld terug gekregen. Om dan op deze wijze te reageren. Tja, je kunt blijkbaar niet iedereen tevreden stellen. Ik zou het meer waarderen als je contact met mij had opgenomen indien er nog onvrede was.

Alex.

26. Onderweg naar onze vakantiebestemming hier even gegeten. Echt een vreselijke tent. Arrogant en onklantvriendelijk personeel! We hebben meer dan 20 minuten op een broodje hamburger en een cheeseburger (die trouwens vegetarisch zou zijn maar dat was niet Zo) gewacht! Vervolgens werd er door de kok even naar de baas geschreeuwd of hij ooit van een vegetarische cheeseburger had gehoord! Balletent! Hier komen we echt nooit meer.

1,1
  27. Wij hebben een stop gemaakt bij dit lunchroom.

Met heel mooi weer met een hapje en een drankje hebben wij hier heerlijk gezeten op het buiten terras.

28. marcel van t hof

Op weg naar Drenthe voor een verjaarsweekendje weg gestopt op de afsluitdijk bij Lunchroom 't Monument. Erg onvriendelijk personeel, zelfs geen beetje water voor ons 2.5 kilo kleine hondje (35 graden), dan koopt u maar een flesje water zei de ongastvrije vrouw achter het buffet, geen service, geen leuk begin. Zeker niet aan te bevelen om een koffie stop te maken.

29. Marco Douma

Bijzonder ongastvrij behandeld als wielrenner bij deze toko, waar overigens gewoon gerookt wordt.

Een "Goeiemorgen" moest er bijna uitgetrokken worden.

Bijna uit het toilet geweerd en een 2e kop koffie geweigerd omdat we ons krentebolletje genuttigd hebben op het terras.

Niet representatief voor Friesland en Noord-Holland.