’t Schoutenhuys in Den Burg

Gerechies, culinair Texel op z’n best

Parkeren is mogelijk op de Groeneplaats, de Elemert of op de Vogelenzang.

Vanaf station Den Helder reist u met lijn 33 naar de boot. Deze bus vertrekt om 12 minuten over het hele uur en sluit uitstekend aan op de boot. U wordt afgezet bij het loket van TESO, waar u een retourticket voor de bootreis koopt. Vervolgens gaat u lopend de boot op. U verlaat de boot lopend via de rechterzijde. U neemt nu lijn 28 naar Den Burg halte Elemert. Daar stapt u uit en loopt (300 meter) naar Hotel de Lindeboom. Voor meer informatie kunt u terecht bij de chauffeur of bij www.texelhopper.nl.

Waar vroeger recht werd gesproken worden heden ten dagen ‘Gerechies’ genoten. Aan de Vismarkt in het centrum van Den Burg staat voormalig gerechtsgebouw Het Schoutenhuys. Het statige pand dateert uit 1652 en is het oudste stenen gebouw op Texel. Tegenwoordig is Het Schoutenhuys een restaurant, waar sinds twee jaar volgens een even uniek als origineel concept kan worden gedineerd. Schuif ook aan voor ‘Gerechies’ van de Schout. Een culinair verrassingsmenu bestaande uit veertien kleine gerechten die u meevoeren langs het hele smaakpallet.

5. Betalen Master Card Visa pin

1320655163 98
1350195798 89
1421937341 93
1502119065 83

1. Menna en Wim Drent / Winschoten

Zaterdagavond, 23 september 2017 gegeten en genoten van 15 bijzondere gerechten, variërend voorgerecht, hoofdgerecht en dessert begeleid door een heerlijke wijn. De ontvanst en bediening was bijzonder prettig en wij konden in een sfeervolle omgeving op een rustige wijze genieten van dit eten. In de Michelingids wordt het Schouten huys aanbevolen hetgeen wij kunnen beamen.

2. Marianne Schouten

Uitstekend gegeten, voor herhaling vatbaar. Verrassend menu. Tot de volgende keer!

3. l. van bijsterveld

Tijdens het reserveren werd meegedeeld dat wij niet in het Schoutenhuys konden dineren maar naar de Lindeboom moesten. De sfeer in het Schoutenhuys dus niet konden beoordelen. Het zogenaamde hapjes verrassingmenu was lekker en gevarieerd. De tijden tussen de gangen waren te lang. Vergde dus nogal wat uithoudongsvermogen.

4. Ik vond de gerechtjes een leuk idee maar weinig verrassend van smaak. Er mag hier en daar wat meer variatie zijn. Als het echt Texelse producten betreft had er naar mijn idee ook wat meer Texelse presentatie mogen zijn.

5. Vakantie op Texel betekend dus ook een bezoek aan Schoutenhuys in Den Burg. Woensdag dus weer heerlijk genoten, fijne sfeer en bediening.

Heerlijk!! Tot de volgende keer.

Bedankt Micha!

6. fam. Poelmann

Hartelijke ontvangst, aardig zitcomfort. Duidelijk op verzoek aangegeven waar wij niet van houden. Dure wijnkaart, fles van over de €30,- uitgezocht. Wijn heeft niet gelucht en was veel te warm. Naar schatting tegen de 25 graden. Na opmerking werd er gemeld dat zij aan het overwegen zijn misschien een klimaatkast aan te schaffen. Eten was lekker en netjes bereid. Bijzonder dat de serveerster aangaf dat wij een kaasplankje van €3,50 of €5,50 konden kiezen terwijl de prijs van het hoofdgerecht niet gemeld was. In de volgende gang zat geitenkaas waarvan mijn vrouw duidelijk aangaf dat niet te lusten maar dat werd netjes opgelost. Het toiletbezoek was schokkend, een soort jaren tachtig van der Valk toilet wat te smerig was om hier te omschrijven. Na een kopje koffie toe de forse rekening betaald te hebben en na alle klachten geen enkele concessie te hebben gekregen, verlieten wij het pand met een enigszins onbehagelijk gevoel.

7. We vonden het een hele leuke ervaring om de gerechies van de Schout te proberen! Hoewel de gerechtjes wat ons betreft niet allemaal van topkwaliteit waren (ietwat droge vis, (te) simpele venkelsalade en te lang gekookte pasta) hebben we een ontzettend leuke avond gehad. De service was top, we kregen heerlijke wijnen geserveerd bij het eten en zijn goed geadviseerd. De kaas (optionele toevoeging) hadden we niet willen missen, dit was voor ons één van de beste gangen. Ook het kwarteleitje en het heerlijke kokosijs waren een smakelijke verrassing.
    Al met al een zeer ruime voldoende, maar qua gerechtjes mocht het voor ons hier en daar nog wat verfijnder en hoger op smaak gebracht worden.

8. De Gerechies gegeten en dat waren allemaal lekkere smaakjes. Leuk en lekker en verrassing en voldoende.

9. Nadat we hier in februari al een keer geweest waren vonden we dat we terug moesten komen, de vorige keer enorm goed bevallen namelijk. Van de 14 gerechies waren er zeker 10 anders dan de voorgaande keer maar deze smaakten ook erg lekker, het was zeker weer de moeite waard en de volgende keer als we weer op Texel zijn weet ik zeker dat we er weer heen gaan, want ook voor de prijs hoef je het niet te laten.

10. Heleen de Groot

We hebben afgelopen zaterdag heerlijk gegeten bij 't Schoutenhuys. Al die kleine hapjes samen zorgen er voor dat je voldaan de tafel verlaat. En tevreden! Afwisselend, verrassend en lekker.

11. Een verblijf op Texel is niet compleet zonder de ervaring van Gerechies. De kleine gerechtjes zijn gemaakt van lokale Texelse producten en zijn tongstrelend. De kwaliteit is zeer hoog, zeker in de kwaliteit- prijsverhouding. De sfeer is ongedwongen en heel gastvrij, iedere gast krijgt maximale aandacht en zorg. Op mijn wens om glutenvrij te eten werd goed en flexibel ingespeeld (ook al had ik het niet gemeld bij de reservering). Kortom een ware Texelse belevenis, een echte aanrader!

12. Een leuke en verrassende ervaring en heerlijke gerechtjes, dit met wijnarrangement (optioneel) was top! Er wordt rekening gehouden met 'eet wensen'. Een vriendelijke bediening in een sfeervol pand.
    Alles bij elkaar zeer de moeite waard!

14. Het eten was lekker, sfeer was goed en de bediening was vriendelijk. Prijs voor de gerechtjes vonden wij iets aan de hoge kant. Enige minpunt, de kachel had een paar graden hoger gemogen binnen.

15. BEYERS-VAN DYCK , Dre en Rie

Dit jaar was het 20 jaar geleden dat we de eerste keer naar Texel kwamen. 7 jaar geleden leerden we het Schoutenhuis kennen en vanaf toen aten we elke keer heerlijk bij jullie. Echt top in alle opzichten.

Het is niet voor niks dat ik al een week voor we in Texel waren boekte bij jullie want dat willen we echt niet missen!!
    Dankjewel want we haden weer een avond om nooit te vergeten dankzij jullie.

xxx Dre en Rie

16. Ingrid - 25 oktober 2014

Wij hebben gisteren meer dan voortreffelijk gegeten in het Schoutenhuys! De ‘Gerechies’ waren stuk voor stuk overheerlijk.

De bediening was bijzonder prettig, goed, gastvrij en heel vrolijk. Je kon merken dat de mensen plezier in hun werk hadden.

Kortom een echte aanrader. Wij komen in elk geval gauw weer terug.

17. Adrie v lierop

Het Schoutenhuys heeft ons, als vaste Texel-bezoekers, aangenaam verrast. De prijs-kwaliteit zijn prima in verhouding. Dit "gevoel" wordt bevestigd door de wijze waarop de gerechten worden opgediend en de wijze waarop uitleg wordt gegeven over hetgeen geserveerd is. Alhoewel het pand aan de buitenkant niet direct "uitnodigt" is de sfeer binnen prettig. Het personeel is zeer vriendelijk en voelt prima aan met wie welk praatje gemaakt kan worden. Wat ons betreft gaan we op herhaling.

18. Heerlijk en diverse gerechtjes/bijgerechtjes! Leuke bediening.

19. Heerlijk gegeten (14 gerechtjes), prima service en zeer goede prijs-kwaliteitverhouding. Bij een volgend bezoek aan Texel gaan we zeker weer een bezoek brengen aan het Schoutenhuys.

20. Heel verrassend en echt alles was lekker. Dit is een top culinaire restaurantbeleving op een gezellig sfeervolle plek, met een geweldige gastvrije bediening.
    Een top aanrader!

21. BigAppleLover

22. Anne-lise Terlouw

Ja super, ik kan niet anders zeggen. Altijd als wij op Texel zijn gaan we gerechties eten. Heerlijk eten en altijd een verrassing wat je krijgt, super aardig personeel en een leuke sfeer. Ik zeg doen!

23. Laatst hier wezen eten met de familie. In één woord geweldig! We hebben gekozen voor het 'Gerechies' menu. We kregen 14 verschillende gerechies van voor gerechies tot hoofd gerechies tot na gerechies. Alles was even lekker klaar gemaakt door de kok. De wijn die we erbij geschonken kregen sloot perfect aan bij de verschillende hapjes. Het is eigelijk een soort Texel Tapas, maar daarmee doe je het concept misschien wel tekort. Voornamelijk lokale specialiteiten en als hoofd twee keer vis en twee keer vlees met bijpassende wijnen. Superlatieven komen te kort om dit te omschrijven. Ben je een keer op Texel, zorg dat je de Gerechies meemaakt. Met recht een culinaire ervaring voor het hele gezin.

24. Verrassend eten met een fijne smaak. Goede vlotte gastheer en fijne bijpassende wijnen. Aan te bevelen bij een bezoek aan Texel / Den Burg.

25. Heerlijk eten, erg smaakvol. Jammer dat we bijna weer hetzelfde voor geschoteld kregen als een paar weken geleden.
    Bediening is een beetje gehaast, de ober had veel tafels te bedienen. De stoelen zitten niet fijn voor zo'n lange zit. Het restaurant is prachtig.

26. In februari gegeten in dit mooie, sfeervolle restaurant. De gerechten zijn echt een feestje. Wij hebben er genoten, o.a. waddenzeegarnalen, heilbot, en lamsrack en nog 11 andere heerlijkheden.. Bij ons volgende bezoek aan het prachtige eiland gaan we hier zeker weer eten!
    Hulde aan het personeel.

27. Afgelopen vrijdag met 2 personen hier gegeten.
    "De Gerechies" waren erg goed. Bij reservering doorgegeven dat er 1 persoon vegetarisch was en ze hebben het hele menu voor deze persoon aangepast. Goede bediening en gemoedelijke sfeer zorgen voor een fijne avond. Een aanrader voor iedereen die een lekker avondje uit eten wil op Texel.

28. A.Bijkerk

We hebben met een groep van 14 personen heel lekker gegeten in het Schoutenhuys. We hadden allemaal gekozen voor de Gerechies. Dat is zeer goed bevallen. Complimenten voor de aandacht en service van het personeel. Er werd rekening gehouden met allergieën en smaak voorkeuren. Echt een onthoudertje voor een volgend bezoek aan Texel.

29. Wij waren afgelopen week hier te gast.
    Hebben ontzettend genoten van de gerechtjes.
    Het was een feest van begin tot eind.
    Zeer fijne geraffineerde smaakjes.
    Komen wanneer we weer op Texel zijn gegarandeerd terug.
    Met groet J.Smits

30. Op 29-7 en 30-7 gegeten in 't Schoutenhuys. Een zeer gezellig restaurant met een zeer enthousiaste bediening. Wij hebben de Gerechies besteld. De Gerechies zijn 14 verschillende gerechtjes (volwaardig 4 gangen menu). Ieder gerechtje is weer anders en het eten is voortreffelijk. De volgende avond dus weer geweest voor de Gerechies. Geen enkel gerechtje was, zoals de site ook belooft, hetzelfde als de vorige avond en het was weer genieten. Kortom, wil je lekker eten, ga dan naar 't Schoutenhuys en bestel de Gerechies.