• Lid sinds 29 mei 2011

Alles dat u over mij wilt weten is te lezen op mijn blog http://veelkantie.nl/.

Chicken City

Lelystad

Restaurant Diyar

Apeldoorn

Martha-Zaras

Zandvoort

Veelkantie heeft nog geen foto toegevoegd

1. Veelkantie's profielfoto
    Veelkantie heeft gereageerd op een recensie van Restaurant Diyar

Meneer Boer,

Goed dat u onderschrijft dat je bij Diyar bepaald geen top kwaliteit krijgt en de bediening te wensen overlaat. Dat het u persoonlijk allemaal koud laat is natuurlijk uw keuze. Wij mogen graag een restaurant beoordelen op haar kwaliteiten, of de afwezigheid daarvan, en zodoende viel Diyar bij ons bezoek keihard door de mand.

U gaat er kennelijk vanuit dat wij bediening willen die 'buigen als knipmessen'. Waar u deze veronderstelling op baseert is ons een raadsel. Het tegendeel is namelijk waar. Wij mogen graag bediening zien met enige spontaniteit en een persoonlijke informele benadering. Die krijgen wij ook bij restaurants waar wij wel graag komen. Dat staat verre af van bediening die buigt als knipmessen.

Nogmaals. Als wij (Turkse in dit geval) snackbar voedsel en een gelijksoortige bediening willen dan gaan we naar een (Turkse) snackbar. Willen wij in een restaurant eten en de specialiteiten van (in dit geval de Turkse keuken) eten dan gaan we naar een (Turks) restaurant. Helaas bleek deze snackbar kwaliteit en een navrante bediening te bieden. Dus kregen wij geen waar voor het geld. En dat noteren we dan ook keurig netjes in de hoop dat men zich zal verbeteren. Hetgeen kennelijk nog altijd niet gebeurd is aangezien men alleen maar steunt op bonnen met hoge kortingen (via o.a. Vakantieveilingen.nl en het uitdelen van bonnen in de zaak). Ik denk dat een goed restaurant het niet nodig heeft om mensen nagenoeg alleen maar op basis van hoge kortingen te lokken.

Helaas faalt ook u in het weerleggen van de kritiekpunten en maakt u er een persoonlijke aanval van. En dat terwijl u ons niet eens kent. Beetje erg jammer.

2. Veelkantie's profielfoto
    Veelkantie heeft gereageerd op een recensie van Restaurant Diyar

Geachte Otuna,

Wat sympathiek van uw, als verbonden zijnde met een Turks restaurant (zie profiel van Otuna), om het op te nemen voor een ander Turks restaurant. Hoe leuk deze 'solidariteit' van Turken/ Turkse restaurants onderling. Of is de uitbater van Diyar familie van u, of is het misschien een filiaal van u?

Wat erg interessant is, is dat u kennelijk nogal een studie van meneer Veelkantie gemaakt heeft. Dat neemt niet weg dat u er op alle punten nogal ver naast zit. Ik ben beslist geen concurrent van Diyar (ik denk dat omliggende restaurants qua concurrentie hoe dan ook bijzonder weinig te vrezen hebben van Diyar), ik woon niet eens in de buurt van Apeldoorn en ik ben al helemaal geen restauranthouder/ eigenaar/ uitbater.

Uw verdachtmakingen jegens mij hebben natuurlijk weinig te maken met het weerleggen van mijn kritiekpunten inzake Diyar. Jammer dat eet.nu persoonlijke aanvallen faciliteert onder het mom van 'reacties' op een review. Ook de kritiek op een spelfout is natuurlijk een leuke afleidingsmanoeuvre, maar zegt natuurlijk volstrekt niets over de review. Bovendien zou het toch wel zo moeten zijn, als u zich kritiek op de spelling van een ander wilt permitteren, dat uw schrijverijen helemaal foutloos zouden zijn. En dat is zoals u begrijpt niet het geval. Maar goed, ik kijk zelf graag naar de inhoudelijke kant van een reactie dan wel review, in plaats van kinderachtig te fitten op een schrijffoutje. Niet in de laatste plaats omdat dit niets afdoet aan een reviews, maar het fitten wel afdoet aan uw reactie.

Als er een garderobe aanwezig is dan zou het wel zo netjes zijn, en ieder beetje fatsoenlijk restaurant doet dat ook, als het personeel de gasten daar op wijst. Hetgeen overduidelijk niet het geval was omdat alle bezoekers met de jassen over de stoel zaten. Het is onderdeel van de service om gasten zich thuis te laten voelen en niet te behandelen als passanten die maar beter de jas bij de hand kunnen houden. Kennelijk denkt ook restaurant Imroz (uw restaurant?) in Waalwijk daar anders over.

Ik denk niet dat de leeftijd van het personeel een excuus is, of mag zijn. We zijn vaak genoeg in restaurants geweest waar het personeel nog jonger was en die wisten beslist wel hoe je het klanten naar de zin maakt. Maar daar was dan ook een oudere medewerker die toezicht hield op het personeel. Die was er bij Diyar overigens ook, maar die had het kennelijk te druk met andere zaken.

Ja ik mag graag een duidelijke en gedetailleerde review schrijven over, onder andere, restaurants. De restaurants die van ons een grote pluim kregen waren daar juist erg blij mee. Het spreekt natuurlijk boekdelen als je als restauranthouder (zoals u kennelijk eveneens bent) daar opeens bezwaar tegen hebt als de review door eigen toedoen wat minder gunstig is. Een gedetailleerde review schrijven lijkt me hoe dan ook niet iets om bezwaar tegen te hebben. Mag ik ook zeggen dat u, wat van uw eigen reviews gelezen hebbende, er zelf ook best wel werk van maakt? U heeft hierboven zelfs nogal een lijvige 'review' over meneer Veelkantie geschreven waarin u zelfs vermeende 'detail over mijn privéleven' poogde toe te lichten. Waar u overigens in faalde, maar dat terzijde.

Overigens neem ik graag de gelegenheid om u en andere te wijzen op de follow-up over Restaurant Diyar. Want de uitbater maakte bezwaar tegen mijn review onder het mom van 'wij verkopen helemaal geen lamsvlees'... Ach, leest u het zelf maar: http://veelkantie.nl/index.php/is-een-rectificatie-restaurant-diyar-review-op-zijn-plaats/

3. Veelkantie's profielfoto
    Veelkantie heeft een recensie geschreven voor Restaurant Diyar

Wij waren helaas niet zo onder de indruk van Restaurant Diyar. En daar zijn een aantal redenen voor. Die noem ik u uiteraard. Ik giet het even een beetje in een verhaalvorm.

De bediening bestond uit drie dames van naar schatting ergens tussen de 18 en 22 jaar. Keurig nette beleefde dames die gasten helaas wel zo nu en dan met je en jij aanspraken. Maar goed, dat schijnt tegenwoordig modieus te zijn. Wij denken daar iets anders over. We werden verder keurig ontvangen, men stond ons netjes te woord en de bediening ging met een lach. De dames waren alleen niet erg spontaan. Het bleef een beetje bij een soort van een keurige plichtpleging.

Wat we ook hebben gemist was een garderobe waar wij onze jassen op konden hangen. Misschien dat men die wel heeft, we hebben hem niet gezien, maar men bood niet aan om onze jassen aan te nemen. En kennelijk niet bij ons alleen, want alle andere gasten hadden de jassen over de achterkant van de stoel hangen. Dat hebben wij, bij gebrek aan beter, ook maar gedaan.

De inrichting was, zoals was te verwachten, protserig Turks met veel wit marmerachtige nep pilaren en dergelijke, en gigantische ornamenten aan het plafond. Wat ook gigantisch is zijn de talloze soort van zithoeken langs de wanden door de hele zaak heen. Leuk voor hele grote gezelschappen, maar voor met z’n tweetjes niet echt uitnodigend. Je zit dan ver tegenover elkaar of op een vreemde manier naast elkaar. En qua bediening is het ook niet heel handig als je ‘knus’ met z’n tweeën helemaal in de u-bocht van deze enorme zithoeken zou gaan zitten. Er waren gelukkig ook, weliswaar nogal krappe, twee en vier persoonstafeltjes in het midden van de zaak. Het zijn dan echter weer zoveel tafeltjes en zo krap op elkaar gepositioneerd dat je het er bijna benauwd van zou krijgen. Op de foto’s, gemaakt met een zogenaamde groothoek lens om het ruimtelijker eruit te laten zien, die men onder andere op de website plaatste, dan in werkelijkheid.

Ik heb bovenstaande oorspronkelijk lichtere foto van het interieur van Restaurant Diyar van een reclame website afgehaald en deze wat bewerkt. Ik heb de foto namelijk ongeveer zo donker en schemerig gemaakt als het binnen in de zaak is. Het was zo donker dat ik moeite had de kaart te lezen. Een beetje schemerig kan beslist de sfeer verhogen en intiemer maken. Maar dit was te.

Al snel vroeg één van de dames of wel iets wilde drinken, dus deden wij onze bestelling. Alleen kwamen de drankjes niet. Juist op het moment dat we er om wilde vragen kwam een andere dame of we al een drankje besteld hadden. Dat hadden we inderdaad. En toen waren ze er ook vrij snel.

Toen meneer en mevrouw Veelkantie overlegde wat ieder van ons zou willen eten raakte we als snel in verwarring. Want als mevrouw Veelkantie, of andersom, een gerecht of een nummer van een gerecht opnoemde bleek die bij de andere niet op de kaart of elders op de kaart van de andere te staan. Er bleken dus meerdere van elkaar verschillende menukaarten in omloop te zijn.

De prijzen op de kaart waren niet exorbitant hoog, maar ook niet bepaald laag. Toen wij naderhand kregen wat wij bestelde waren wij van mening dat de prijzen in verhouding tot hetgeen wij kregen eigenlijk aan de te hoge kant zijn. Nu hadden wij een voucher, waarvan we overigens niet weten wat onze vriend daarvoor betaalde, dus met de prijzen zaten we niet zo. Maar de eerlijkheid gebied ons wel om te zeggen dat we, zonder voucher en wetende wat we in ruil voor de prijzen op de menukaart ontvingen, Restaurant Diyar niet snel meer zouden bezoeken.

Voor de voucher mochten we kiezen uit een voorgerecht, een hoofdgerecht en een nagerecht van de standaard menukaart. We waren dus niet beperkt tot een menu dat bijvoorbeeld alleen speciaal voor voucherklanten bestemd was. En dat was mooi. Wat dan weer minder mooi was is dat het menu wat ons betreft erg beperkt was. Er stond veel op dat je ook bij een beetje Döner zaak zou kunnen bestellen. En dat is jammer want de Turkse keuken is zoveel rijker dan ‘snacks’.

Bij het bestellen keken we even een beetje vreemd op. Want we kozen een voorgerecht en een hoofdgerecht en gaven aan dat we graag later, afhankelijk van de trek die we nog hadden, het nagerecht wilde bestellen. Maar dat kon niet volgens de dame. Alles gerechten moesten in één keer besteld worden. Waarom werd ons niet duidelijk want waarom zou dat niet kunnen, zo druk was het nou ook weer niet, maar de menukaarten moesten weer teruggehaald worden zodat we alsnog een keuze konden maken uit de, wederom wat ons betreft, karige keuze aan nagerechten.

We moeten wel zeggen dat de voorgerechten, ik had gekozen voor een Turkse Linzensoep en mevrouw Veelkantie had gekozen voor ‘scampi’s’, er redelijk snel maar ook weer niet te snel waren. Een prima timing dus!

Alleen kreeg ik de, overigens prima Linzensoep, geserveerd in een heel ondiep nogal plat saladeschaaltje. Dat maakt het soep eten, waar ik toch al niet zo’n ster in ben (thuis slurp ik mijn soepje op ) er niet echt gemakkelijker op.

En uit de aanhalingstekens bij de ‘scampi’s’ begrijpt u vast al dat mevrouw geen scampi’s geserveerd kreeg. Was dat maar waar voor dat geld! En ze kwamen ook niet van de grill maar gewoon uit een pannetje! Mevrouw Veelkantie kreeg gamba, ook wel black tiger shrimp genoemd. Heel veel mensen kennen het verschil niet, zeker niet in gepelde vorm, maar het verschil is ontzettend groot. Zowel in de smaak, de grote en de soort ‘garnaal’. Want scampi is feitelijk geen garnaal maar een kleine kreeft.

Veel restaurants anticiperen erop dat de meeste klanten dit niet weten. Dus schotelt men u doorgaans de veel goedkopere doorgaans Aziatische Black, soms White, Tiger Shrimp (hetgeen men eveneens gamba noemt) voor alsof het om scampi zou gaan. En men komt eigenlijk altijd weg met dit in feite bedrog, want 99% van de klanten denken dat gamba, scampi, en iedere andere ‘garnaal’ die even iets groter is dan een Noorse garnaal, allemaal hetzelfde zijn. Niets is minder waar. Het verschil tussen een scampi en een gamba is echter minstens net zo groot, zo niet nog groter, als tussen een Noordzeegarnaal (de zogenaamde Hollandse garnaal) en een steurgarnaal (de zogenaamde Noorse garnaal) qua smaak, textuur en beslist de kwaliteit. En ook de prijs is evenredig met een Hollandse en Noorse garnaal, want de scampi is heel veel duurder.

Goed, we hebben het laatste maar laten schieten want om te beginnen betalen we er niet voor, en bovendien zijn wij natuurlijk stiekem Restaurant Diyar aan het reviewen. En we willen niet dat men opeens op de hoede is door kritiek te leveren en daardoor meer dan anders hun best doen.

Het moet ons ook van het hart dat het opmaken van borden, zeker bij het voorgerecht, zeker niet tot één van de sterke punten van Restaurant Diyar behoord. Erg karig en zelfs dan erg rommelig.

We kregen binnen een beslist redelijke tijd ons hoofdgerecht geserveerd. We hadden uiteindelijk maar voor de mix van vlees gekozen. Het gerecht kost normaliter € 19,75 per stuk. Dat vonden we het beslist niet waard. En ik denk dat als u de foto van het gerecht en de bijgerechten ziet dat u snapt waarom wij het geen net geen 20 euro waard vonden. Kijkt u even mee wat wij kregen.

Ik begin even met de bijgerechten. ofwel de twee bakjes in het midden. Let wel, dit zijn de bijgerechten voor twee personen! Links ziet u een bakje met een gemengde salade bestaande uit wat komkommer, wat tomaat, wat wortel, een beetje ui en wat ijsbergsla. Er zat hooguit een scheutje azijn over de salade, maar geen olijfolie, geen peper en geen zout. Er stond ook geen olijfolie, peper of zout op tafel. Het was dus een erg karige salade zonder echte smaakmakers.

Rechts ziet u, wederom voor twee personen, een bakje met Franse frietjes. Geen gebakken aardappelschijfjes zoals op de kaart vermeld werd als het bijgerecht. En erg weinig ook. Men had best wel wat van de zout die men overvloedig over de frietjes gooide bij de salade mogen doen.

Gaan we naar de gemengde vleesschotel. Een leuk model bord om te zien, maar niet echt handig. Want waar laten wij de salade en de frietjes? Links zien we wat Cacik (saus). Die smaakte prima en was exact wat je van de Turkse Cacik mag verwachten. Er was alleen een verdwaald half schijfje komkommer in gevallen. En bij mevrouw Veelkantie toevallig ook. Of was dat de garnering?

Het groene ding wat u ziet liggen bleek een geblakerde peper te zijn. Aan die van mij was alvast een beetje geknaagd, zo leek het. Helaas was de peper steenkoud. Net als het bord overigens. En dat laatste was zeker jammer want de gerechten koelde ontzettend snel af door het koude bord.

Het bruinige goedje onder de peper was een soort van pepersaus. Niet onsmakelijk! Onder de saus lag een stukje lamskotelet. Met zwoerd. Beetje lastig eraf pielen dat zwoerd onder een laag saus. Verder was het stukje lamskotelet prima van kwaliteit, dus ik kan niet zeggen dat het niet lekker was. Redelijk mals. Het stukje kotelet van mevrouw Veelkantie was net even wat malser.

Dan was er, in verhouding, best wel een flink stuk brood. Lekker voor bij de sauzen, maar wel graag gewoon op een schoteltje apart erbij. En maak er dan een paar stukjes van, want wat kost dat nu helemaal? En het had wel welkom geweest als een beetje extra maagvulling, want het was nou niet bepaald overdadig veel, zeg maar… best behoorlijk weinig eten, wat we in totaal kregen.

Boven het gerecht lag een saus, zeker niet onsmakelijk, die ons nog het meeste aan een soort goulash deed denken. In de saus zat wat tomaat en een verdwaald plakje champignon. En uiteraard wat redelijk droge stukjes kipfilet. Nu ben ik best een pittige eter, en daardoor heb ik minder snel in de gaten als iets erg pittig is, maar ik moet mevrouw Veelkantie gelijk geven dat de kok best wel raad wist met de peperbus. En zeker niet alleen in het geval van deze ‘goulash’.

Naast het brood en de ‘goulash’ troffen wij een bolletje rijst aan. Nu kan ik even niet op de naam komen van dit typisch Turkse rijsgerecht, maar dat maakt niet zoveel uit want het leek er toch niet op. Oh ja, pilav. De pilav was zeker niet laf. Erg zout zelfs. En steenkoud en een grote klomp rijst.

Komen we vanzelf bij de Adana Kebab rechts bovenaan het midden van het bord. Ik moet zeggen, die was beslist heel lekker. Onmiskenbaar van lamsvlees. Maar wederom behoorlijk pittig gekruid.

Tussen de ene en de andere spies lag een stukje gegrilde koude tomaat. Niet echt iets noemenswaardigs, een stuk gegrilde paprika had interessanter geweest. Dus gaan we door naar de spies aan de linkerzijde. Wederom lamskotelet. Ofwel de rest van de lamskotelet waarvan we al een stukje onder de pepersaus achtige saus aantroffen. Best lekker, maar wel een beetje eentonig. Was dit de ‘Mix van vier soorten vleesspecialiteiten’? Lam, euh… lam, euh… lam en kipfilet?

De kok heeft zich er weel heel makkelijk vanaf gemaakt moeten we zeggen. Je slaat een lamskotelet in drie stukjes, je doet dan twee stukjes aan een spies en de andere bedelf je onder een pepersaus achtig sausje en je hebt zomaar al twee van de vier ‘vleesspecialiteiten’’ te pakken!

Laat me duidelijk zijn. Het vlees was beslist niet onsmakelijk. Maar daarmee is dan alles wel gezegd wat er valt te zeggen over hetgeen wij zouden willen kwalificeren als ‘holle kies vulling’.

Laten we maar doorgaan naar de nagerechten. Gelukkig had ik een beetje redelijk nagerecht gekozen, want ik kon nog wel een beetje maagvulling gebruiken. Ik koos voor de yoghurt met honing, ‘vers’ fruit en walnoot (schaafseltjes). Ik zet even ‘vers’ bij het fruit tussen aanhalingstekens omdat het een mengelmoes was van inderdaad vers fruit, en fruit uit blik. Wel heerlijke honing en zeer smakelijke Turkse yoghurt. Al met al beslist een lekker gerecht dat zeker voldoende had kunnen zijn als afsluiter, als de rest niet zo, nou ja… ‘minimalistisch’ was.

Had men zowaar toch nog bijna wat goedgemaakt met het nagerecht van meneer Veelkantie. Was het niet dat het gerecht van mevrouw Veelkantie werkelijk een aanfluiting was. Let op, dit nagerecht kost € 6,25. Daarvoor kreeg mevrouw Veelkantie twee inimini stukjes fabrieks baklava en twee toefjes slagroom ter waarde van hooguit € 0,50 aan inkoop. En dan was de baklava ook nog eens niet vers er daardoor gort droog. En dat terwijl men zo’n mooie foto op de website zet!

Achteraf zijn we maar wat blij dat we de circa € 75,- (exclusief fooi) niet hoefde af te rekenen die het etentje ons normaal zou hebben gekost. We rekende alleen onze drankjes af en konden gaan. En dat hebben we ook direct na het eten gedaan. We hadden het wel een beetje gezien daar. Sorry, voor ons geen Restaurant Diyar meer!

Helaas kunnen we geen foto's op eet.nu plaatsen. Maar de foto´s kunt u aantreffen op http://veelkantie.nl/?p=11821

2,9
  4. Veelkantie's profielfoto
    Veelkantie heeft Martha-Zaras toegevoegd als favoriet restaurant
    • Grieks
    Haltestraat 7 Zandvoort
  5. Veelkantie's profielfoto
    Veelkantie heeft een recensie geschreven voor Martha-Zaras

Toen wij nog een zaak hadden in Amsterdam kwamen we, zomer en winter, minstens om de week in Zandvoort. We hadden daar zo onze vaste stekjes om wat te eten, te drinken en te verpozen. Helaas kwam daar een einde aan toen de zaak failliet ging.
    In één tentje waren we bijzonder geïnteresseerd. Zaras. Een Grieks eethuisje die wij op nagenoeg iedere trip naar Zandvoort bezochten om er een eenvoudige maar lekkere Gyrosschotel of iets dergelijks te eten.

We liepen eerst eens langs om te zien of we de eigenaar, Christos Zaras, konden ontdekken. Maar die zagen we niet. De tent was ook flink verbouwd, zo zagen wij bij een vluchtige blik naar binnen. Zou hij de tent verkocht hebben? Dat zou wel jammer zijn…

Even verderop in de straat dronken wij een biertje op het terras, maar op de terugweg trok ik de stoute schoenen aan en stapte naar binnen.

Ik herkende een gezicht van een man die destijds ook al bij hem in de bediening werkte en vroeg of Christos nog de eigenaar was. En dat was gelukkig nog het geval. Maar Christos was een maandje naar Griekenland met zijn familie.

De man, waarvan we toen en nu nog altijd niet de naam weten, herkende ons wel direct. En dat is toch wel bijzonder na een jaar of 6.

We kregen een rondleiding door de volledige verbouwde zaak en werden voorgesteld aan de broer van Christos die bij afwezigheid van Christos de zaak in het oog hield. En later zouden we er achter komen dat je dit zeker wel aan deze mannen over kunt laten.

De zaak was erg mooi geworden. Uiteraard veel Griekse elementen. De zaak was ook een stukje doorgetrokken en de keuken was naar achteren verplaatst. Het zag er erg gezellig uit. Veel meer als restaurant dan als het eethuisje van toen.

Na nog een lekkere strandwandeling te hebben gemaakt, een biertje te hebben gedronken bij een niet zo wereldse strandtent en nog wat gewinkeld te hebben kregen we honger van de zeelucht. Na een snelle overpeinzing besloten we om een hapje te gaan eten bij Zaras. Dat is ons destijds altijd wel goed bevallen, dus waarom nu niet?

Al snel bleek dat niet alleen het interieur meer veranderde in dat van een heus restaurant, maar ook het eten had een metamorfose ondergaan. Weliswaar stonden er nog exact dezelfde gerechten op de kaart en zelfs aan de prijs was in zeker 6 jaar nagenoeg niets verandert, maar de gerechten waren in kwaliteit met reuzenstappen vooruit gegaan. En ik denk dat de eer daarvoor zeker gaat naar de zeer sympathieke dame en haar hulpje in de keuken.

Voorheen kookte Christos, bijgestaan door één of twee assistenten in zowel de keuken alsook in de bediening, de gerechten zelf. En dat deed hij behoorlijk goed… maar niet zo goed als de dame die hij sedert 5 maanden, zo vernam ik van haar, in de keuken heeft staan.

Men had tegenwoordig zelfs een saladebar waar je de lekkerste dingen, inclusief de prijs, vandaan kon halen. Zoals een gewoonweg fantastische Griekse Aardappelsalade, heerlijke pepers.

Ikzelf had een Mixed Grill. En die was gewoonweg heerlijk. Al het vlees, en dat was behoorlijk wat, was op excellente wijze bereid. Heerlijk gekruid en stuk voor stuk supermals. Die rare ‘schnitzel’ die tussen de vleessoorten op het menu stond bleek een prachtig stuk lamsvlees te zijn. Ik kreeg het met moeite op. Maar omdat het allemaal zo lekker was, was het moeilijk om te stoppen met eten.

Mevrouw Veelkantie had een Bifteki schotel. Heerlijk lamsgehakt gevuld met feta. Daarbij ook nog wat Gyros en wat andere ingrediënten. En ook deze Bifteki was ronduit heerlijk van smaak en op een bijna volmaakte wijze bereid. En ook in dit geval was het dusdanig veel dat mevrouw Veelkantie het gerecht niet in z’n geheel op kreeg.

Dochter Veelkantie en haar vriendje namen een Gyros schotel. Ik zou in herhalingen vervallen als ik dit moest omschrijven. Met andere woorden… ook dat was voortreffelijk en een enorm portie!

Als afsluiter nam meneer Veelkantie nog een kopje cafeïnevrije koffie, mevrouw Veelkantie een gewoon bakkie met een glaasje Amaretto en voor de tortelduifjes bestelde ik een extra grote Banana royal. Met twee lepels. En die maakte de mevrouw in de keuken ‘Extra Special’ voor hen.

Al met al hebben we een geweldige avond gehad bij Zaras. We hebben werkelijk heerlijk gegeten. Het was reuze gezellig. We werden als vorsten bediend en aan het einde van de rit viel de rekening ons ontzettend mee (€ 84,00). Een betere afsluiting van een heerlijk dagje Zandvoort aan Zee hadden we ons niet kunnen bedenken.

Of het moet natuurlijk de prachtige adembenemende lucht zijn boven de Noordzee zijn waarop we getrakteerd werden op de terugweg naar de auto.

6. Veelkantie's profielfoto
    Veelkantie heeft een recensie geschreven voor Chicken City
    Kleine eetwaren Lelystad

Had onze dochter ons er niet op attent gemaakt dat er een nieuwe eetgelegenheid bij was gekomen in Lelystad, dan hadden we het nog altijd niet geweten.

Men heeft kennelijk vrijwel niets aan promotie gedaan want ook veel kennissen wisten niet van het bestaan van Chicken City af. Wij hebben van de eventuele promotie die men deed niets voorbij zien komen. En je kunt niet verwachten dat men jouw heerlijke kippetjes op afstand al ruikt en vanzelf komt.

Nu zit Chicken City ook niet echt op een locatie, het pand waar voorheen Bimbello zat aan de Neringweg, waar je regelmatig langs komt. Zeker niet nu men al maandenlang bezig is aan de herstructurering van de wegen rondom deze locatie.

Maar naar wat wij hebben begrepen is Chicken City al sinds half maart 2011 open. Maar wij vernamen, zoals gezegd via onze dochter, daar niet eerder van dan ergens einde april.

Verschillende keren deden wij een poging om deze tent eens uit te proberen, maar stonden telkens voor een gesloten deur. We vreesden al dat het al gedaan was met de uitbaters en de tent aan gebrek aan belangstelling te onder was gegaan. Dat zou wel heel erg snel zijn geweest, maar voor Lelystadse begrippen geen raar fenomeen. We hebben met veel bombarie tenten de deuren zien openen om nog geen maand later weer te sluiten en nooit meer open te gaan.

Gisteren had de uitbater meer geluk. Want hoe vaak krijg je de kans op onbezoldigde reclame van meneer Veelkantie, toch? Met andere woorden, Chicken City was gewoon open! Verrassing!

De tent bleek gesloten te zijn geweest vanwege ‘de trouwerij van de broer van de uitbaatster’. De uitbaatster bleek een stevige, naar wij schatten Marokkaanse mevrouw te zijn. En dat verklaart wel iets waarom je minstens een week dicht bent voor zoiets als ‘de trouwerij van je broer’. Marokkaanse huwelijksfeestjes nemen wel een paar dagen in beslag.

De uitbaatster vertelde dat ze het niet aandurfde om de tent tijdens haar afwezigheid over te laten aan het personeel. Dus besloot ze om de deuren gesloten te houden.

En misschien had ze daar wel gelijk in. Als voormalige ondernemers weten we dat het lastig is om de tent over te laten aan het personeel. Als wij al eens een weekje op vakantie gingen dan kelderde de omzet die week met minstens 50% en werden we de godganse dag gebeld omdat men spontaan alle basis zaken vergeten was die men normaliter alle dagen deed.

Wij deden in luxe consumentenelektronica, maar in geval van een eetgelegenheid ligt dat nog wat gevoeliger. Je kunt in dat geval vaak maar één keer een klant iets slechts voorschotelen en deze komt nooit weer. En met deze klant vaak nog tal van andere potentiële klanten die via negatieve mond op mond reclame liever geen risico nemen. Want vergis je als ondernemer niet in de kracht van mond op mond reclame. Die kan dodelijk zijn voor jouw zaak. En laten we dan over een negatief stukje op Veelkantie maar zwijgen.

Goed, we troffen Chicken City geopend aan en een vriendelijke uitbaatster achter de toonbank. Zo ver zo goed!

De tent doet lekker fris aan. Het interieur is netjes, uiteraard heel en als nieuw, de vloeren en tafeltjes waren schoon en er is niets aan te merken op de inrichting. Behalve dat het misschien wat aan de donker kant is binnen. Dat doet niet alleen wat schemerig aan voor de klanten, maar ook kan het daardoor op afstand lijken alsof de zaak dicht is.

Meneer Veelkantie nam een box met daarin diverse stukken kip. Zo kon ik de meeste soorten kip die men serveert in één keer proeven. Mevrouw Veelkantie bestelde een cheeseburger in de veronderstelling dat het dan om een kipkaasburger zou gaan. Dat bleek niet het geval te zijn. Dat mag misschien nog iets duidelijker op de borden vermeld worden.

De cheeseburger was overigens van goede kwaliteit en hield een beetje het midden tussen een simpele burger van McDonalds en een cheeseburger van de Febo. Minder klef dan de eerste, iets dikker dan de tweede. Gewoon een lekkere cheeseburger. Kosten € 2,25. En dat valt mee.

De flinke kartonnen doos met kipstukken moest ik wel delen met mevrouw Veelkantie. Niet alleen omdat twee meer proeven dan één, maar zeker ook omdat het voor één persoon gewoon teveel was. Ik trof in de doos namelijk drie zogenaamde Chicken Strips (stukken gepaneerde en gefrituurde kipfilet), een gepaneerde en gefrituurde Drumstick en vijf stuks gepaneerde en gefrituurde Chickenwings aan. Kosten € 6,75. En dat is een redelijke prijs voor behoorlijk wat kip.

We concentreerden ons volledig op de kip. Het is immers een kiprestaurant in de stijl van Kentucky Fried Chicken. Willen we hamburgers en patat eten dan zijn er voldoende alternatieven.

Je kunt, naar wij later pas begrepen, kiezen tussen fried (gefrituurd) of grilled (gegrild). De vraag of wij onze kip gefrituurd of gegrild wilde hebben is ons echter niet gesteld want dan had ik zeker voor gegrild gekozen! Gefrituurde kip is weliswaar gegarandeerd krokant, als het vet maar heet genoeg is, maar de smaak van gegrild is zoveel lekkerder. Jammer dat we geen keuze kregen.

De kip was in alle formaten en soorten mooi gaar en niet te gaar. Zo eet ik de kip thuis wel het liefst, zo gaar dat het van het botje valt, maar snap dat dit in een kiprestaurant waar je moet koken naar alle monden niet kan. Men heeft dus prima de juiste voorgaring gedaan.

Ook waren de kipstukken goed tot redelijk krokant. Ik hou wel van lekker kruidig dus sommige stukken waren mij iets te licht gekruid. Alhoewel drie van de vijf kipvleugeltjes kennelijk hot & spicy waren. Die smaakten me dan ook het beste. Mevrouw Veelkantie vond de smaak prima in orde. Het beslagje om de kip was niet te dik en gelukkig ook door en door gaar. Er is niets smeriger dan gefrituurd maar alsnog ongaar beslag om wat dan ook.

De bediening was vriendelijk en vlot. We mochten aan het tafeltje, bij het raam omdat we de rest van de zaak wat te donker vonden zoals ik al opmerkte, plaatsnemen en de bestelling werd gebracht. Het zal nog geen minuut of vijf geduurd hebben. En dat is behoorlijk vlot voor het feit dat de kip, alhoewel duidelijk voorgegaard, nog gefrituurd moest worden.

Al met al waren we goed te spreken over deze eerste keer bij Chicken City. We gaan binnenkort nog wel een keer langs. Moet ik dan onze indruk bijstellen dan zal ik dat zeker doen, maar daartoe zie ik vooralsnog geen aanleiding.

7. Veelkantie's profielfoto

• Chinees-Indisch
    • Sushi
    Agoradek 101-102 Lelystad
  9. Veelkantie's profielfoto
    Veelkantie heeft Tennessee toegevoegd als favoriet restaurant
    • Pizzeria
    • Italiaans
    Bruggestraat 12 Harderwijk
  11. Veelkantie's profielfoto
    Veelkantie heeft een recensie geschreven voor Pizza di Mama

Leuk restaurant. Vlotte bediening. Aardige bescheiden eigenaren en leuk personeel die de moeite nemen voor een praatje en een grapje.

Lekker eten, misschien iets pretentieloos, maar daarom is het ook een pizzaria en geen Italiaans restaurant.

Komen er al jaren met veel plezier. Helaas de laatste jaren wat minder, hetgeen niet met de kwaliteit van het restaurant te maken heeft, maar als we er tegenwoordig al eten dan is het nog altijd even goed.

Prijzen zijn zeer acceptabel en de kwaliteit is gewoon goed. Niets mis mee!

12. Veelkantie's profielfoto
    Veelkantie heeft een recensie geschreven voor Jerusalem

Laatste keer viel de shoarma erg tegen. Taai en erg veel kruiden. Had ook het idee dat het restaurant nog nauwelijks Israëlisch te noemen is. Herkende de taal die gesproken werd niet als Joods.

Is geen erg sfeervolle tent. Doet vooral oud en rommelig aan.

3,5
  13. Veelkantie's profielfoto
    Veelkantie heeft een recensie geschreven voor Tennessee

Altijd goed eten bij dit restaurant. De spareribs zijn (alhoewel niet zo lekker als ik ze zelf maak ( ;) ) voortreffelijk en ook de andere gerechten mogen er absoluut zijn.

De saladebar is karig en wel heel erg rauw en koud.

Drankjes zijn niet duur. Prijzen van de gerechten zijn zeker acceptabel.

Jammer genoeg zijn er wat zaken van de kaart verdwenen die wij erg lekker vonden. De keuze is redelijk beperkt.

Bediening kan beter. Zijn wat ongeïnteresseerd en beetje plichtmatig. Wel vlotte service. Zitten meestal niet al te lang te wachten.

Gaan er altijd met veel plezier heen en komen goed gevuld en voldaan weer terug.

14. Veelkantie's profielfoto
    Veelkantie heeft een recensie geschreven voor Nieuw China
    Chinees-Indisch Lelystad

Afhaal eten is altijd prima in orde, alhoewel ik geen menu meer neem met kippensoep. Daar is een kip met veel gang doorheen gejaagd en zit kraak nog smaak aan.

Eten in het restaurant is altijd dik in orde. Ook het onbeperkt wokken voor een vaste prijs (vanaf 5 personen is de drank inbegrepen in de prijs) is prima in orde. Aardige mensen die al jaren hun stinkende beste doen.

15. Veelkantie's profielfoto
    Veelkantie heeft een recensie geschreven voor De Oude Nelis

Wilde onlangs per pin wat afrekenen en moest € 0,25 extra betalen voor de pintransactie (werkelijke kosten nog geen halve cent per transactie!). Eerste keer en laatste keer geweest.

16. Veelkantie's profielfoto
    Veelkantie heeft een recensie geschreven voor Fresh-Food Restaurant Aight

Een waardeloze tent. Hebben er verschillende keren gegeten omdat dit de enige nog enigzins 'acceptabele' tent is die op onaardse tijden (vijf uur in de ochtend) open is, maar daar is alles mee gezegd.

Aardige eigenaar maar ranzig eten en ongezellig. Hangt soms een zeer agressieve sfeer omdat veel dronken kroeggangers er hun vetgehalte zitten op te hogen.

Onlangs een patatje kapsalon van ze gegeten en dat leek helemaal nergens op.

2,9
  17. Veelkantie's profielfoto
    Veelkantie heeft een recensie geschreven voor Misto Eetcafé

Hebben hier diverse keren gegeten met wisselende resultaten.

De ene keer is het wel in orde en de andere keer is het waardeloos.

Pizza eten we er niet meer want die zijn gewoon niet lekker. De shoarma is wel redelijk goed. Niet echt overdreven goed, maar wel oké.

Het was alleen een beetje raar dat we twee kleine en twee grote broodjes shoarma bestelden, en die keurig op een bord geserveerd kregen, maar er qua hoeveelheid vlees en zelfs het broodje geen verschil zat tussen groot en klein. Heb voor de zekerheid nog maar eens navraag gedaan en gewezen op het feit dat zowel de grote als de kleine shoarma even groot waren, maar de man liet ons weten dat het toch echt grote en kleine shoarma zijn.

4,3
  18. Veelkantie's profielfoto
    Veelkantie heeft een recensie geschreven voor Rose

In de afgelopen jaren hele wisselende ervaringen opgedaan bij dit restaurant.

De eerste keer dat wij er met een ploegje mensen aten was alles geweldig in orde en was de sfeer fantastisch. Zeker met de live muziek en de buikdanseres. We dachten dat het een blijvertje zou zijn, maar helaas.

We zijn de daaropvolgende twee keer weggelopen omdat de kwaliteit ver onder de maat was en we de voorgerechten met tussenpozen van meer dan een half uur kregen. De ene was dan allang uitgegeten, de andere was net aan het eten en weer een ander moest nog wachten. En dat terwijl wij de enige in het restaurant waren!

De reden die ons toen gegeven werd was dat de kok na een ruzie was weggelopen.

We hebben dit restaurant een paar maanden later nog een herkansing gegeven, maar toen was het bijkans nog slechter. Hebben niet eens meer om een verklaring gevraagd en hebben afgerekend wat we verbruikt hadden, hetgeen de drankjes waren want het eten hebben we in het uur dat we er zaten niet voorbij zien komen, en zijn naar een ander restaurant gegaan.

Van een kennis vernamen we dat het restaurant inmiddels verschillende keren van eigenaar wisselde, maar hebben na onze slechte ervaringen er nooit meer gegeten.

Ik geef daarom nu geen recensie omdat wij geen recente ervaringen hebben met dit restaurant. Misschien geven wij de nieuwe eigenaar nog eens een kans. En hopelijk benut men die kans dan volop.

19. Veelkantie's profielfoto
    Veelkantie heeft een recensie geschreven voor De Griek

Ik moet binnenkort ook maar eens een review over De Griek op mijn blog plaatsen. Zijn er in de afgelopen 20 jaar zeer regelmatig geweest.

We hebben door heel Europa bij heel veel Griekse Restaurants gegeten, bijzonder goede restaurants, maar De Griek in Lelystad blijft absoluut één van onze favoriete Grieken die maar niet uit onze top 5 Griekse Restaurants wil verdwijnen.

Altijd heerlijk gegeten en altijd prima bediening. De Griek is beslist ons favoriete restaurant in Lelystad.

20. Veelkantie's profielfoto
    Veelkantie heeft een recensie geschreven voor HJ Snacks

We kwamen er al nooit omdat de prijzen op het bord bij de verschillende bekers drinken/ milkshake kwamen niet overeen met wat je in werkelijkheid kreeg. Heb daar eens een keer wat van gezegd en kreeg een grote mond.

Vanmiddag toch in de verleiding gekomen om er een patatje en frikandel speciaal te bestellen. Wat een rotzooi kregen we. Vieze vette smakeloze patat en een frikandel die van puur varkensvlees gemaakt moet zijn. Hebben de boel na een paar happen zo in de vuilnisbak gedeponeerd.

Daar eten we nooit meer!

1,4