La Cubanita

Leiden

Bistro Entrekoos

Leiden

Ruud Fray heeft nog geen foto toegevoegd

1. Ruud Fray's profielfoto
    Ruud Fray heeft een recensie geschreven voor Grand Café de Stadthouder

Vrijdagmiddag 24 juli met vier personen op het terras geborreld en gegeten. De bediening was, ondanks de drukte, uitstekend. Snel en attent waren de steekwoorden. Ook het eten was voor het grootste deel prima in orde. Het Libanese flatbread, de groene asperges, de albongidas, ze waren zeker naar tevredenheid. Dat was niet het geval bij de 'gebakken' mosselen. Dat bleken tot teleurstelling van mijn vrouw gewoon gekookte mosselen in de schelp. 'Ja, ze zijn gekookt en daarna in de schelp gebakken'''was de uitleg. Onzin natuurlijk. Naderhand de Stadthouder een mail gestuurd met de suggestie de tekst op de kaart te veranderen of de serveersters de klant te waarschuwen bij een bestelling. Géén antwoord gehad. Onfatsoenlijk en onverstandig in een tijd dat een restaurant zich in positieve zin moet onderscheiden.

2. Ruud Fray's profielfoto
    Ruud Fray heeft een recensie geschreven voor Bistro Entrekoos

Onze vooroordelen omtrent Entrekoos werden niet lang geleden keihard onderuit gehaald en gisteren werd dit nog eens bevestigd. Het is geen veredeld hamburgerrestaurant waar het vlees achteloos op je bord wordt gesmeten. De ontvangst is allervriendelijkst en geïnteresseerd. De inrichting is warm en sfeervol. Bij een wijntje krijg je de kans om de kaart te bestuderen. Ja, die is beperkt en hun specialiteit is vanzelfsprekend de entrecote. Die wordt geserveerd in 200 gram of 300 gram. We kozen voor het medium rare 200 grams exemplaar en het was een uitstekende keuze: heerlijk mals, precies goed gebakken en kruidig. De frietjes waren top. Dat klinkt gek, maar dat is zeker niet onbelangrijk. Wat groenvoer erbij voor de broodnodige vitamines maakte het af. Ondertussen kwam de bediening op de juiste tijden even informeren of alles in orde was. Oh ja, nog even over de wijn. Er is een ruime keuze, maar schrieperig als we zijn kozen we voor een open fles huiswijn, een Merlot voor maar 12 euro. Lekker en fruitig en geen hoofdpijnwijn. Al met al een prima plek om eens lekker te eten. We komen er terug!

3. Ruud Fray's profielfoto
    Ruud Fray heeft een recensie geschreven voor La Cubanita

Zeer smakelijk, een heel uitgebreide keuze en een attente en vriendelijke bediening. Voeg daar nog eens een warme Caribische ambiance bij en je hebt tapasrestaurant La Cubanita aardig omschreven. Daarom waren we er ook zaterdag voor de derde keer in korte tijd.

Dit restaurant heeft zo’n vijftig verschillende tapas op de kaart staan: koud en warm; vis, vlees en vegetarisch. Dit maakt de keus en makkelijk en moeilijk. Makkelijk, omdat je altijd wel wat van je gading kan vinden en moeilijk, omdat er zoveel heerlijke gerechtjes op staan.

We konden geen gebruik maken van het midweek arrangement, waarbij men onbeperkt kan eten voor €17,50. Dat kon wat ons betreft de pret niet drukken. Alleen het uitzoeken is al de moeite waard. Voorpret is al het halve gebeuren nietwaar? De bakjes, die vrij rap na de bestelling op tafel worden gezet waren weer een weldaad voor oog en neus. Jawel, de kleur van het voedsel is heel belangrijk (de groene bloemkool is ooit jammerlijk mislukt; men wil geen groene, maar een blanke bloemkool!). En neus, tja, vers bereid en goed gekruid eten ruikt ook buitengewoon, zeker bij La Cubanita.

Een uurtje later schoven onze vrienden voldaan hun lege bakjes en bordjes naar het midden. “Dit is”, zo vertelde een van hen, “het beste wat ik in járen heb gehad als ik uit eten was”. De vette grijns, die op mijn gezicht kwam moet tot achter in de zaak te zien zijn geweest. Ik had blijkbaar weer een paar volgelingen gevonden. Hen nog een keer uitnodigen om hier een vorkje te prikken zou zeker niet aan dovemans oren gericht zijn. Ik ga zo even mijn agenda ter hand nemen en een mailtje versturen ……..