• Lid sinds 21 februari 2012
  • Man

ik hou van lekker eten+drinken.. heerlijkheden, smaaksensaties.. en de recensies van anderen geven je meestal alvast een indicatie van wat je te wachten staat..
inmiddels vind ik het zelf ook leuk om doorgaans kort mijn culinaire belevingen, bevindingen+belevenissen buitenshuis weer te geven voor weer anderen..
(in regio leeuwarden ruim genomen en regelmatig in denhaag.. en mn. van aziatische keukens intens genietend..)

Lijsten

1. Proefverlof

2. Broodje Bewust

3. KRIST VIS & DIS

Leeuwarden

rudi reppert heeft nog geen foto toegevoegd

Activiteiten

1. rudi reppert's profielfoto
  2. rudi reppert's profielfoto
    rudi reppert heeft gereageerd op een recensie van Smakelijk

Nb. naast een bestelling laten bezorgen (on line te regelen) of zelf ophalen kun je ook gewoon ter plekke 'iets smakelijks' nuttigen in dit vriendelijk ogende eet-afhaal/bezorg-tentje, prachtig en mooi centraal gelegen in hartje Leeuwarden in een van de wel allerleukste winkelstraatjes van Nl, tw. de (oude) Oosterstraat..

3. rudi reppert's profielfoto
    rudi reppert heeft gereageerd op een recensie van Grutto

Mooie beoordeling !? Mooi eindcijfer..

4. rudi reppert's profielfoto
    rudi reppert vindt de recensie door rudi reppert voor Smakelijk leuk
    Nederlands Leeuwarden

Ja hoor, dat was verrassend 'Smakelijk' !!
    Vanavond bij toeval nav. een mini-hand+span-klusje rondom etenstijd voor de zgn. Kickoff van de 48hour happening (wow, zie site) in het kader van het NFF, het altijd beregesellige en prachtige Noordelijk Film Festival, volgende week alhier in Liwwadden, dus ook een avondmaaltje mogen uitkiezen en laten bezorgen.. meegenomen naar huis en met een lekker wijntje erbij de nog steeds gewoon goed warme zgn. Daging Smoor, een rijkelijke runderstoofschotel met gemengde groentes en witte rijst mogen verorberen..
    Nogmaals verrassend, voor herhaling vatbaar, lekker, makkelijk, vlot bezorgd en zo te zien zeer wel betaalbaar (zie site)
    Leuk zo'n toevalstreffer !!

5. rudi reppert's profielfoto
    rudi reppert heeft een recensie geschreven voor Smakelijk
    Nederlands Leeuwarden

Ja hoor, dat was verrassend 'Smakelijk' !!
    Leuk zo'n toevalstreffer !!

6. rudi reppert's profielfoto

Ls,

Waarom dan maar een zo lage 2 als cijfer bij eten (en drinken), dat moet dus haast wel een voor deze zaak vervelende 'vergissing' zijn..
    Zelf bij toeval ook een wel zo smakelijk (bezorg)maal mogen verorberen..

7. rudi reppert's profielfoto
    rudi reppert vindt de recensie door Eowyn voor Proefverlof leuk
    Internationaal Leeuwarden

Prachtige zaak, zeker een aanwinst voor Leeuwarden. Er wordt een op een mooi niveau gekookt en we zijn aangenaam verrast door het verrassingsmenu van de chef. De gastvrouw Geartsje heeft ons attent en informatief bijgestaan, prettige ervaring. We hadden wel een opmerking over het hoofdgerecht en zijn benieuwd hoe men dit oppakt. We komen zeker vaker.

8. rudi reppert's profielfoto
    rudi reppert vindt de recensie door adriaan voor Restaurant O&O leuk

Het restaurant bestaat inmiddels 35 jaar, daar hoort een mooi Jubileum menu bij. Vorig jaar waren we aardig onder de indruk van de verfijnde Aziatische smaken dus gereserveerd voor een lunch op vrijdag.
    De verkeerssituatie voor de deur is gewijzigd (een richtings-verkeer) maar de parkeerplaats is nog van beide zijden te bereiken, fijn. We werden begeleid naar een ronde tafel aan het raam, prima. Monica Tsang kwam met de rijk gevulde aperitief wagen, ze wist onze voorkeur nog, het werd de Spaanse Godello van Lagar da Xestosa die erg goed beviel. Het menu werd nog even doorgenomen deze was op enkele puntjes aan onze voorkeuren aangepast, prima. Leuk dat Helena Tsang de gasten nog even persoonlijk kwam verwelkomen.

De amuse met Thaise invloeden opgebouwd uit vier delen kwam op tafel. Als eerste een blokje mousse van tom kha kai met gelei van rode peper in een crumble van pinda, verrassend sappig in de mond met verfijnde smaken en licht pikant, heerlijk.
    Een kopje met pompoensoep. Krokantje van zoete aardappel, verrassend. Als laatste een viskoekje van de gril met een zoet zure dip, heerlijk.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd door de voor ons nieuwe Sommelière Lisa Snepvangers. Viognier uit de Pays d’Oc Clementine van een Belgische wijnmaker in een elegante stijl. Een tweetraps voorgerecht. Op een mooi zwart bord met reliëf, tartaar van Schotse zalm aangemaakt met een dressing van yuzu en soja, erop schuimpjes van bonito, zoetzure daikon en komkommer, plakjes radijs en kletskopjes van sesam. Delicaat met mooie texturen en frisse toetsen. Apart uitgeserveerd sushi met erop Japanse ebi garnaal op een toef wasabi crème afgewerkt met haringkuit. De sushi was licht knapperig en plakte wat aan de tanden, de smakencombinatie was uitgekiend en verrassend lekker. (9,3)

De viognier werd doorgezet voor bij het inmiddels bekende signature gerecht van de chef. Een keurig bruin gebakken coquille op een bedje van gestoomde glasnoedels met ertussen takjes zeekraal, ringen van bosui en groene sojaboontjes, erop een plakje krokant gebakken lotuswortel en takje Shiso Purple cresse. Ditmaal overgoten met een hele lekkere licht pikante dashi soja saus. Het XO gedeelte van de saus vonden we terug op de coquille. Nog steeds een delicatesse, genieten! (9,5)

Uit de Pfalz een droge Grauer Burgunder Muschelkalk 2016 van Wilhelmshof, lekker sappig en romig. Uit de keuken een proeverij van zeefruit. Siu Mai gevuld met Koningskrab en afgewerkt met forelkuit, heerlijk. Een dim-sum op basis rettich met pikante dip. In een stoommandje Bapao gevuld met Singapore chili kreeft. Het klapstuk was de grote geroosterde garnaal met heerlijke rooktoets waarbij een saus van cashewnoot en nog lekkerder chutney van mango en ananas. Om af te wisselen een schaaltje tapioca kroepoek. De wijn was hierbij keurig in balans. (9,4)

Over naar rood met een Squinzano gemaakt van Negroamaro van het huis Due Palme, zeer zacht en rond met tonen van rijp zwart fruit. Op het bord Nieuw Zeelands lamsrack gegaard in de green egg besprenkeld met Balinese saus waarbij een Spaanse padron peper en krokantje van lotuswortel. Apart uitgeserveerd gebakken trompet de la mort op een bedje van beetgare kailan. Het lam was perfect gegaard, normaal houd ik niet zo van de smaak van vet (dit was grotendeels verdwenen) maar dit combineerde ditmaal uitstekend met de heerlijke Balinese saus. Ruim voldoende afwisseling met het garnituur. De zachte wijn sloot naadloos aan en was een schot in de roos. (9,8)

De dessertwijn kwam uit India, een laat geplukte Chenin Blanc 2014 van het huis Sula, net even complexer en rijker dan de Loire wijnen die ik ken, met tonen van rijp exotisch fruit. Op een mooi groot wit bord een mooie presentatie van verschillende bereidingen van mango, passiefruit, ananas en yuzu erop een flinke quenelle heerlijk lychee-ijs en afgewerkt met een schijf Valrhona Ivoire chocolade. Een dessert waar je blij van wordt mijn lievelings-smaken in verschillende texturen. De wijn sloot hierbij naadloos aan, genieten. (9,7)

Als afsluiter nog een lekkere Nespresso met een drietal keurig gepresenteerde, lekkere friandises.

Bediening was uitstekend verzorgd, we voelden ons weer helemaal in de watten gelegd.

Prijs-kwaliteitverhouding was uitstekend.

Samengevat was het weer een mooie culinaire middag met verfijnde oriëntaalse smaken in een ontspannen ambiance met gezellige bediening. We voegen ze graag toe aan onze favorieten, bedankt!

9. rudi reppert's profielfoto
    rudi reppert vindt de recensie door Ivo voor De Rozario leuk
    Internationaal Helmond

Super goed gegeten, mooi opgemaakte gerechten en er hangt een goede sfeer in het restaurant.
    Ze kwamen op de juiste momenten vragen of alles naar wens was en of we nog wat te drinken luste.

Tip: reserveer voor chefs table.

10. rudi reppert's profielfoto
    rudi reppert vindt de recensie door adriaan voor De Rozario leuk
    Internationaal Helmond

We waren ook wel weer nieuwsgierig naar de ontwikkelingen van team Rozario die inmiddels al weer anderhalf jaar geopend zijn. Ditmaal in een uitverkocht huis op de zondagmiddag. We kregen de ronde tafel op het platvorm, hieraan comfortabele lederen draaistoelen. Klein minpuntje was dat er minder licht was.

Als aperitief een goede Sauvignon blanc die in het glas zonder verdere uitleg aan tafel werd uitgeserveerd. Als amuse een “Indische rijsttafel” in drie delen. Op een stoommandje een bundeltje “atjar” gemaakt van zoet zure knolselderij gevuld met piccalilly, afgewerkt met een klein toefje emulsie van gebrande peper, lekker fris en subtiel gekruid.
    In het kommetje gado gado (die ons aan onze reis op Java deed denken), knapperige groentjes met een kruidige pindasaus, erg smaakvol.
    In een bekertje nasi goreng moderne stijl. Als basis een foam van pandan op basis van kokosmelk met serreh, afgewerkt met wat groene kruiden en gepofte wilde rijst, erg lekker.

De eerste begeleider werd keurig door de (voor ons) nieuwe sommelier gepresenteerd. Een Spaanse droge Botani Moscatel van het huis Ordoñez, uitbundig aroma met subtiele kruidigheid en de typische Muscat toets. Chef Jermain presenteerde uitgebreid het eerste gerecht waarin de “nieuwe” meer volwassen stijl van de keuken werd gedemonstreerd. Als basis in roomboter gebakken scholfilet met ernaast een crème van peterseliewortel die op de “big green egg” is gegrild waardoor deze een barbecue toets heeft gekregen, erop stukjes blad van witlof, kaantjes van aardpeer en gebakken Zweedse cantharel. Het geheel was afgewerkt met een saus van noten boter waarop een schuim van mierikswortel en wat geschaafde zwarte truffel. Duidelijk wat vollere smaken in een meer klassieke stijl waarin de barbecue toets goed te proeven was. De contrasterende wijn combineerde verrassend goed, hij vulde het gerecht aan met zijn aroma en zuren. (9,4)

Uit Californië een rijke chardonnay 2016 van Panamera, lekker romig met zelfs een toets van banaan. Souschef Matthew Bijster presenteerde het tweede gerecht, deze was geïnspireerd op zijn stage bij Meliefste. Als basis een stuk dikke palingfilet gelakt in een vinaigrette van steranijs met kruidnagel, ernaast gewelde quinoa afgedekt met een lobbig schuim van aardappel met mais waartussen geroosterde cashewnoten. Het geheel was afgewerkt met pompoenpitten, toefjes gel van limoen en gefrituurde quinoa. Wow, complex met mooie smaakbalans en veel mondbeleving. De frisse toets van de limoen was goed gedoceerd, in de mond een hoofdrol voor de heerlijke paling. De complexe wijn had het er wat moeilijk mee maar met wat grotere slokjes kwam het goed. (9,7)

Matthew kwam met enige trots de barbarie eend laten zien alvorens deze werd bereid, leuk!

Over naar rood met een terug gekoelde Schioppettino van Dario Coos, elegant met tonen van donker fruit en subtiele kruidigheid, heerlijk. Jermain presenteerde een nieuw gerecht. Als basis Japanse rijst met erop stukken makreel pepesan, stukjes verse bloedsinaasappel, gepofte wilde rijst, crumble van wasabi en sesam en dotjes schuim van kokos met serreh. Complexe smaak met veel mondbeleving. In de mond kwam de toets van rijst bij iedere hap terug waardoor het in mijn beleving een lekker eet gerecht was. De wijn werd door de specerijen een stuk lekkerder, erg goed gekozen. (9)

De wijn werd doorgezet voor bij het signature gerecht van de chef. In een bronskleurige schaaltje, de rendang van sukade in een jus van kokos met serreh, erop taugé, krokante zaden en een quenelle ijs van mango. Wow een smaak bommetje, de rendang was redelijk pikant afgekruid, heerlijk. De smaak van wijn kwam er even niet aan de pas maar hij was als “blusmateriaal” een prima aanvulling. (9,7)

Uit Italië een Toscana Rosso 2015 van Pelofino. Diepe robijn rode kleur, vol met zwart fruit, tonen van rijpe braam en subtiele kruidigheid. De op het karkas gebraden eend werd nog even aan geshowd waarna hij weer de keuken in ging voor de laatste bewerking. Het garnituur kwam eerst op tafel. Apart uitgeserveerd rolletjes van tempura gevuld met gekonfijte eendenbout. Op het bord een blokje polenta met toefjes crème van bataat, rolletje rettich met hierin enoki, gebakken cantharel en een crumble van pinda. De chef vulde dit aan met de keurig getrancheerde eendenborst en de eigen saus die met sinaasappel en vadouvan op smaak was gebracht. De cuisson van de eend was top en hij was mooi op smaak. In de saus een prima sinaasappel toets die naadloos aansloot. Met het garnituur kon ruim voldoende worden afgewisseld. De rolletjes van de bout waren erg lekker, zeker wanneer je ze in de saus depte. De wijn was keurig in balans, genieten. (9,6)

Als afsluiter nog een lekkere geconcentreerde espresso van Bean Brothers met ernaast drie lekkere friandises.

Bediening was uitstekend verzorgd, chef Jermain presenteerde samen met sous Matthew Bijster de gerechten met veel achtergrond informatie de gerechten, de wijnen werden keurig door Peter toegelicht. We voelde ons weer helemaal in de watten gelegd.

Prijs-kwaliteitverhouding blijft uitstekend.

Samengevat kunnen we stellen dat we weer genoten hebben van de mooie gerechten met veel smaakbeleving en goede texturen met ernaast goed geselecteerde wijnen. Een klein minpuntje blijft de akoestiek, daar stond dan weer de gezellige service tegenover. Een aanrader voor de avontuurlijke proevers en levensgenieters.

11. rudi reppert's profielfoto
    rudi reppert vindt de recensie door Ria Hoozemans voor De Rozario leuk

Ria Hoozemans

Mooi ingrediënten, ambitieuze gerechten, fijne smaakcombinaties, heerlijke textuur, zorgvuldige bereiding, mooi opgemaakt. Wij zijn heel tevreden!

12. rudi reppert's profielfoto
    rudi reppert vindt de recensie door adriaan voor Restaurant Breda leuk
    Internationaal Amsterdam

Ze stonden al weer even op onze wensenlijst. Bij onze eerste poging was reserveren via hun site niet gelukt. Het zag er ditmaal wederom zo uit, dus de telefoon gepakt, dat ging meteen goed. Geboekt voor een lunch op de zaterdag. Het restaurant is makkelijk te vinden en op loopafstand vanaf station Amsterdam Centraal.
    We waren ruim op tijd en mochten een tafeltje uitkiezen, fijn. Het werd er een aan het raam van de voorgevel met zitplaatsen op de bank en wel naast elkaar. De inrichting is bistrostijl, rechthoekige tafels met hieraan thonet stoelen en langs de muur banken bekleed met groen fluweel. Op de achtergrond een jazzy muziekje.

Als aperitief een frisse witte, het werd een Menetou Salon van Jean Teiller die erg goed beviel. Kiezen van de kaart was makkelijk, je geeft het aantal gangen op met persoonlijke wensen. De amuse kwam op tafel, een trio van paprika. Om te starten kroepoek van parmezaan gevuld met paprika crème, goede smaak met mooie textuur. Gevolgd door een taco met een chutney van groene paprika afgewerkt met crumble van schapenkaas, mooi hoog op smaak. Als laatste gazpacho van paprika, lekker pikant en mooi hoog op smaak, een goede start.

De eerste begeleider werd keurig door de maître gepresenteerd. Fledermaus Rood 2016, een natuurwijn gemaakt van de Fruhburgunder, beetje boers met tonen van rood fruit en een sappige afdronk, speciaal. Op het bord plakken rode biet gelakt met een frambozen vinaigrette, eronder stukken haring met gerookte crème fraise en wat haringkuit. Een hele mooie smakencombinatie waarbij de wijn naadloos aansloot. (9,3)

Uit Zeeland een Auxerrois 2015 van De Kleine Schorre in een mooie volle Pinot Blanc stijl. In een schaaltje blaadjes botersla met zacht gegaarde mosselen afgewerkt met takjes wilde venkel en een oester beurre blanc saus. Relatief simpel maar verrassend lekker met een heerlijk frisse saus die de koppeling naar de wijn vlekkeloos liet verlopen. (9,3)

Een speciale Alsace 2015 de La grange de l’oncle Charles, een blend van verschillende druivensoorten, complex beetje romig met een mooie afdronk. In een schaaltje plakken gekonfijte aardappel in een vis beurre blanc afgewerkt met dunne plakjes sjalot gemarineerd een een Japanse dashi. Wederom relatief eenvoudig zodat je het idee krijgt dat je het zelf kunt reproduceren. Ook nu weer een verrassend goede smakencombinatie met een hoofdrol voor de frisse beurre blanc. De wijn was keurig in balans. (9,3)

Voor bij het pièce een natuurwijn, Les Rennes van Pierre Boyat uit de Beaujolais, in het glas troebel oranje geel, complex aroma, speciaal! Op het bord een filet van parelhoen, welke gepekeld was in een bad met sinaasappel en hooi, erop plakjes rode druif, gepofte parelgort en een royale portie trompet de la mort, ernaast een bolletje crème van blauwe druif en een eigen jus getrokken in hooi. De cuisson van de hoen was prima de smakencombinatie was weer uitstekend, de wijn sloot verrassend goed aan en maakte het gerecht compleet. (9,5) Ik was inmiddels erg nieuwsgierig geworden wie de wijnen bij de gerechten selecteerde, ik was behoorlijk onder de indruk. Het bleek het de jonge dame achter de laptop. Elske Mostert die, ondanks ze niet zelf de wijnen heeft gepresenteerd, toch meteen op mijn lijst met favoriete sommeliers is terecht gekomen.

Als overgang een pre dessert. Een custard van witte chocolade waarop een quenelle ijs van pastinaak in een vloeibare karamel aangemaakt met Jack Daniels. Dit lepelde heerlijk weg.

De dessertwijn was een Brachetto d'acqui van Guasti Clement, met in het aroma tonen van framboos en roos, in de mond soepel en rond. Uit de keuken structuren van schapenyoghurt. Als basis de yoghurt met erop een quenelle ijs, schotsen en gel van hibiscus, eromheen een saus van gefermenteerde braam. Licht en fris met mooie smaken waarbij de Brachetto naadloos aansloot. (9,3)

Als afsluiter nog een krachtige espresso met een kogel gevuld met gezouten karamel, heerlijk! Nog even een kijkje in de keuken waar we Vladimir Gijsbertha (Auberge du Bonheur, Prikkelz, Redemption) in actie kunnen zien, leuk!

Bediening was zeer goed verzorgd, door hele vriendelijke en gezellige jonge dames met een hoofdrol voor maître Anne de Boer.

Prijs-kwaliteitverhouding vond ik uitstekend,

Samengevat kunnen we stellen dat het een speciale beleving was. Relatief eenvoudige gerechten met hele goede smakencombinaties waarbij uitstekend geselecteerde wijnen in een bistro ambiance. Ik snap helemaal waarom ze bij de beste restaurants van Amsterdam behoren. Aanrader voor de levensgenieters en wijnliefhebbers.

13. rudi reppert's profielfoto

15. rudi reppert's profielfoto
    rudi reppert heeft gereageerd op een recensie van De Saffraan

Ja, Sterwaardig toch !?

16. rudi reppert's profielfoto
    rudi reppert vindt de recensie door rudi reppert voor De Saffraan leuk

Inmiddels tijdje terug alweer op het dek-terras van deze prachtige Klipper een onvergetelijke lunch mogen genieten, culinair gewoon meer dan geweldig goed, vandaar ook mijn/onze likes hieronder..
    Het was een met enige 'mazzel' zonovergoten heerlijke belevenis, smikkelen en smullen..
    Ja, louter de smaakpupillen puur-prikkelende mini-sensatietjes per gang/amuse..
    En uitstekende begeleidende wijntjes (en die werden soms per gang ook nog 'ns lekker bijgevuld..)
    Wat een plezierige service en (mede met dank aan Groupon) dus niks mis met Prijs/kwaliteit, haha..
    Wij komen hopenlijk, vast en zeker, heel erg graag en met alle plezier nog eens terug..
    (Waarschijnlijk zo ergens rondom het ook al zo grandiose Amersfoort-Jazz-Festival)
    Geesje en Grru..

17. rudi reppert's profielfoto
    rudi reppert heeft een recensie geschreven voor De Saffraan

Ja, louter de smaakpupillen puur-prikkelende mini-sensatietjes per gang/amuse..
    Geesje en Grru..

18. rudi reppert's profielfoto
    rudi reppert vindt de recensie door Mo voor De Saffraan leuk

Niet verwacht zo'n sfeer aan te treffen op een schip! Alles zeer fijn op elkaar afgestemd, keuken, eten, bediening en wijnen!

19. rudi reppert's profielfoto
    rudi reppert vindt de recensie door adriaan voor De Saffraan leuk

adriaan

19269 punten

Saffraan stond nog op onze verlanglijst en een Groupon aanbieding trok ons over de streep. Het is vanaf Tilburg wel een stuk rijden maar goed te doen. Parkeren kan in de parkeergarage, en voor de liefhebbers zijn er ook volop gratis plaatsen aan de andere kant van het water. Aan de waterkant liggen volop boten en het is even zoeken naar de juiste. De klipper ligt, makkelijk gezegd, het dichtst bij de oude stadspoort “De koppelpoort” .
    Je loopt over een loopbrug naar de ingang en dan het trapje af naar het “ruim”. Je komt uit bij de kleine bar met uitzicht in de keuken. Links is een kleine zaal en rechts is de grotere zaal waar een tafel voor ons gereserveerd was. De inrichting is onlangs aangepakt, een moderne sfeervolle stijl. Langs de muren zijn op verschillende plaatsen gecapitonneerde banken met hieraan kleine vierkante tafels, in de ruimte staan een aantal ronde tafels met hieraan moderne kuipstoelen die goed zitten. De patrijspoorten zitten boven ooghoogte en laten slechts beperkt licht binnen waardoor ze aangewezen zijn op kunstlicht. De tafels zijn keurig met spots uitgelicht en er is verder indirect licht van onder af langs de muren, mooi. Tafels zijn niet ingedekt, wel kregen we een linnen servet. Het boot gevoel krijg je overigens niet omdat de boot erg goed gestabiliseerd is.

Als aperitief een witte wijn uit Italië de Norico die bij het assortiment krokantjes een bittertje in de afdronk kreeg maar verder goed beviel. De eerste amuse was een “groentesoep” die op een kunststof blokje werd uitgeserveerd. Een “droge” soep die de smaak van groentesoep benaderde, leuk.
    Gevolgd door een amuse trio, hoorntje met piccalilly, krokant cilindertje gevuld met crème van sjalot en een blokje rode biet met krokant jasje. Goede smaken en mooie textuur.

De eerste begeleider is een Nederlandse, de Rivaner+ 2013 van de Kleine Schorre met bloemig aroma en mooie zuren. Ernaast, op een mooi groen bord, een compacte presentatie van noordzeekrabsalade met erop avocado crème, fijne stukjes aardappel krokant, tomaat bereiding en haringkuit, ernaast een transparante tomatengel. Hele verfijnde smaken die keurig in balans waren en waarbij de wijn naadloos aansloot.

Ook de tweede begeleider kwam uit Nederland, de LingeWit “cuvée '13” , strak en slank met mooie zuren. Uit de keuken tonijn met Thaise specerijen. Voor ons beide de topper van de middag. Dungesneden plakken tonijn, opgevouwen tot kussentjes met erop koriander, gember en krokantje toast. Aan tafel afgewerkt met een pikante, hartige saus met kokos en kaffir. Delicate smaken met een uitgesproken specerijentoets die versterkt werd door de verfijnde zuren van de wijn, heerlijk!

Verder met een Oostenrijkse blend van Anton Bauer die de stijl van de Nederlandse wijnen doorzet. Ernaast een Klassieker van de chef. Schelvis met oester, kokkel, inktvisringetjes en lente ui, afgewerkt met een kokossaus subtiel gekruid met citroengras. De vis was net gaar, heerlijk sappig en zeer delicaat. De saus was zoetig, dit combineerde verrassend met de ziltige toets van het garnituur en werd aangevuld door de frisse tonen van de wijn. Een hele mooie ronde weer.

Uit chili een vollere witte van Tarapaca, een blend uit 2014. Ernaast een gerecht wat we herkende van de Leuf. Een mooi stuk langzaam gegaarde zalm met hierop een keurig gegaarde langoustine, ernaast bospeenstructuren en een saus van wortel met sinaasappel en gember. De zalm was niet gerookt en om te lepelen. De aardse tonen van de zalm werden wat versterkt. De wijn was keurig in balans en de langoustine was een snoepje.

We schakelden over naar rood met een Pinot Noir 2011 van Irony uit Californië met krachtig aroma, mooi vol in de mond. De zwezerik was precies goed gegaard, net krokant zonder een extra korstje dat de smaak (vaak negatief) beïnvloed en net niet te weeïg. De geweldige saus maakte er een feestje van. De wortel en pompoen waren gemarineerd in kardemom met sinaasappel en deze gaven verrassende smaak accenten. De wijn werd naast het gerecht veel eleganter en fruitiger, een uitstekende ronde weer.

Naar Italië met de Primitivo van Doppio Passo, mooie rode robijn rode kleur, in het aroma tonen van kersen en pruimen, in de mond soepel met een elegante afdronk. Het pièce was Veluws hert. Een keurig stuk van de rug op een bedje van geroosterde venkel met ernaast een wokkel van rode biet en een mousseline van koolrabi, aan tafel afgewerkt met een jus van lapsang souchong thee met een hint van chocolade. De cuisson van de hert was erg goed, de jus had een heerlijke rooktoets die naadloos aansloot bij de wijn.

In het dessert zitten verschillende smakencombinaties vandaar dat er werd gekozen voor twee verschillende begeleiders. Als basis de klassieke Sainte Croix du mont, cuvée de l'Enclos 2012 van Haut Mayne met als aanvulling de spätlese Seewinkel 2013 van Tschida die beduidend lichter en frisser was. Het dessert werd uitgeserveerd door de jonge patissier, leuk. Een tweetraps gerecht met keurige opmaak. Op het bord een kopje, dat we herkennen van paaseiland, gemaakt van een mousse van mokka met ernaast een quenelle heerlijk mandarijnenijs waarbij de Tschida het mooiste combineerde.
    Ernaast in een kokosnoot als basis een zalf van banaan met hierop structuren van mango, quenelle ijs van rum en een kogel van kokos. Mooie pure smaken die weer beter combineerden met de klassieker.

Espresso lusten we nog maar er was geen plaats meer voor de friandises.

Bediening was zeer goed verzorgd met Monique Korteschiel in de hoofdrol, op een correcte en zeer gezellige wijze met veel achtergrond informatie.

Prijs-kwaliteitsverhouding was uitstekend, menu was met Groupon bon slechts €44,50, huiswijn €4,75, wijnarrangement (halve glazen) €35,- en espresso €3,-.

Team Saffraan presteerde helemaal volgens verwachting, die overigens erg hoog lag, en des te minder snappen we de inspecteurs van het rode boekje die het team afgelopen jaar flink te kort hebben gedaan. De gerechten van de ervaren Kars van Wechem zijn verfijnd met mooie en regelmatig originele smaken en is in onze beleving zeker een omweg waard. Over de wijnkeuzes ook niks dan lof, in een lichte ondersteunende stijl die mij persoonlijk erg aanspreekt. Kortom, een aanrader voor de levensgenieter en fijnproever.Team Saffraan presteerde helemaal volgens verwachting, die overigens erg hoog lag, en des te minder snappen we de inspecteurs van het rode boekje die het team afgelopen jaar flink te kort hebben gedaan. De gerechten van de ervaren Kars van Wechem zijn verfijnd met mooie en regelmatig originele smaken en is in onze beleving zeker een omweg waard. Over de wijnkeuzes ook niks dan lof, in een lichte ondersteunende stijl die mij persoonlijk erg aanspreekt. Kortom, een aanrader voor de levensgenieter en fijnproever.

20. rudi reppert's profielfoto
    rudi reppert vindt de recensie door Richard en Ria voor De Saffraan leuk

Richard en Ria

Wat een verwennerij, elk gerecht bevatte een explosie van smaken, vriendelijke en vlotte bediening, we hebben een fantastische en onvergetelijke avond gehad. Mooie locatie, kortom een aanrader.

Bediening en Keukenbrigade: terug met die ster. Jullie verdienen hem dubbel en dwars.

21. rudi reppert's profielfoto
    rudi reppert heeft gereageerd op een recensie van Restaurant de Vrijheid

Nb. Zomers dus een van de wel allermooiste terrassen van Friesland/Nl/EU/Heelal.. Grru..

22. rudi reppert's profielfoto
    rudi reppert heeft gereageerd op een recensie van Sems

Prijs/kwaliteit moest eigenlijk ook een 9 (negen) zijn, sorry.. graag correctie bvd.

23. rudi reppert's profielfoto
    rudi reppert vindt de recensie door rudi reppert voor Sems leuk
    Internationaal Leeuwarden

Tijdje terug alweer, maar toch, wij hebben hier heerlijk gegeten en gedronken, haha.. zonder gekheid, prima sfeer, plezierige service, goed verzorgde en zeer wel smakelijke creaties..
    Concept was zoiets als je stelt je eigen menu samen aan de hand van meerdere keuzes van/op de kaart.. en ja, dat was best wel zo lekker allemaal en ook niet onbetaalbaar, integendeel, gewoon redelijk geprijsd.. daarnaast uitstekende wijnkaart en in overleg enkele daarvan dus begeleidend mogen genieten..
    Bedankt, het was culinair gezien geweldig en een meer dan plezierig avondje uit, goed voor U!!
    Sjoddy..!?

24. rudi reppert's profielfoto
    rudi reppert heeft een recensie geschreven voor Sems

Sjoddy..!?

Ja, ook wij hebben alhier op deze werkelijk waar schitterende locatie aan het Pikmeer nabij Grou culinair hoogstaand en meer dan gewoon geweldig goed mogen toeven en tafelen. Ja hoor, zeer wel smakelijke en prachtig opgemaakte creaties met mooie, zeer welpassende begeleidende wijnen. Bijzonder plezierige ambiance, fijne sfeer en uitstekende service.
    Uit goed voor U en dat gaat onsinziens dus ook zeker zeker op voor een avondje in alle opzichten heerlijk mogen genieten in de Vrijheid dus.
    Enfin, niet bepaald goedkoop (zonder Groupon, haha.) en helaas ook niet echt makkelijk te bereiken zonder auto, maar overigens wat ons betrof dus toppie.
    Reuze bedankt en hopelijk (ooit) tot ziens.

26. rudi reppert's profielfoto
    rudi reppert heeft een recensie geschreven voor Restaurant de Vrijheid

Reuze bedankt en hopelijk (ooit) tot ziens.

27. rudi reppert's profielfoto
    rudi reppert heeft gereageerd op een recensie van Club Satay

Onlangs in een opwelling in de buurt zijnde bijna voor een herkansing naar binnen gegaan..
    Maar toen zag ik vooraf opeens al die echt niet passende woorden, ze serveren er Nasi Ramas.. dat Ramas slaat helemaal nergens op, woord bestaat gewoon niet, heeft geen enkele betekenis (in het Maleis of Bahasa Indonesia) bedoelen ze misschien Nasi Rames !? (graag nog wel beetje oefenen op de juiste uitspraak..)
    En ja, ze doen ook nog steeds aan (wilt U) Nasi, Bami of Rijst !? Tsja..
    Bami hoe !? En Nasi of Rijst !? Nogmaals Nasi Putih is (gekookte) witte rijst en met Nasi bedoelen 'jullie' danook vast zoiets als Nasi Goreng (=goed opgebakken rijst met wat ouwe restantjes lekkers daardoorheen..) zeg dat dan, zie mijn hierbovenstaande recensie van 2 jaar geleden, gewoon gratis tips, niks van opgepikt dus !?
    Toch wel, de Sate Kambing blijkt van de kaart verdwenen (toen was de 'stomme' vraag nog, wilt U Geit of Lam !? hahaha.. hoezo, Sate Kambing is immers echt niks anders dan op de houtskoolgrill geroosterde stukjes Geitebokje vlees.. Enak=lekker !!)
    Nu serveert men hier, als eerste item op de menukaart zgn. Sate Domba (=Schaap) als zijnde Sate Lam (=Anak Domba, Anak betekent immers kind.. Lam, kind vh Schaap) Tsja..
    Al deze slechts simpele taalonkundige ellende (van het Maleis, Bahasa Indonesia) vooraf alleen al, weerhield mij er dus van om het weer eens te willen proberen en naar binnen te stappen om zgn. 'authenthiek' Indonesisch te mogen gaan tafelen..
    Overigens, vraagje !? is er al een heuse houtskoolgrill !? (Of komt de Sate/Satay nog steeds van de bakplaat !?)
    IK vind m'n becijfering hierboven eigenlijk wat geflatterd ruim voldoende uitvallen, een mager zesje gemiddeld was meer op z'n plaats geweest.. grru..

28. rudi reppert's profielfoto
    rudi reppert heeft gereageerd op een recensie van Tandjong Priok

Hallo An,

Bedankt..

Groetje,

Rudi

29. Indonesisch Arum

Jolanda Kuijper

Top! Zeer verfijnd eten, Esther kan geweldig koken en we hopen in de toekomst van kookkunst te blijven genieten. Lieve attente serveerster.

30. rudi reppert's profielfoto
    rudi reppert heeft gereageerd op een recensie van Tandjong Priok

Hallo Eet.nu luitjes..

Tandjun Priok staat 'slechts' te koop, dwz. de boerderij-locatie te Arum.. van sluiting blijkt bij navraag 'gelukkig' dus absoluut nog geen sprake..
    (wel staan 'ze' met een wel zeer voordelig 3 of 4 gangen menu-arrangement op Groupon, enak = lekker !!)

Meer activiteiten