• Lid sinds 11 oktober 2009
  • Leeftijd: 64

Bekend in de grootkeukens van restaurants en instellingen.
Op de hoogte van diverse internationale smaak bereidingswijze van gerechten.

Kaatje bij de Sluis

Blokzijl

De Paalkoepel

Haren

Gasterij Inkies

Midwolde

1. Peter's profielfoto
    Peter heeft een recensie geschreven voor Kaatje bij de Sluis

We werden verwelkomd door een vriendelijke dame die ons de tafel aanwees. Deze was bij de ingang en de tafel voor twee personen werd aan een zijde vergezeld door de kaastrolley. Geen goede start; we zouden de hele avond gestoord worden door binnenkomende gasten of mensen die naar het toilet moesten. Bovendien draagt de lucht van sterk geurende kazen niet bij aan de smaakbeleving van de gerechten die zouden komen.

We vragen vriendelijk een andere tafel. Die krijgen we iets verderop, met de vraag of we een aperitief willen. Terwijl we plaatsnemen vraag ik om twee prosecco. Daarop wachtend worden we erg fris omdat we in de luchtstroom zitten van de twee airco’s aan de muur. Aangezien het zomer is zijn we gekomen zonder colbert, vest of trui. We vragen ons ook af of het wel verstandig is in de luchtstroom van een airco te zitten met oog op Covid-19. Nog maar eens gevraagd om een andere tafel. “Dat wordt lastig”, was het antwoord. “Waar wilt u dan zitten?”, wordt vermoeid gevraagd. We wijzen een tafel aan bij het raam. “Die is speciaal gereserveerd”, wordt ons meegedeeld. “Dan de tafel rechts?”, vraag ik?. Ook die is speciaal gereserveerd. “De tafel in het midden?”, vraag ik voorzichtig. Met een zucht van de bediening is het antwoord “jullie mogen daar plaatsnemen”.

Ondertussen zijn de tafels links en rechts van ons nieuwe verblijf ook bezet. Ik begrijp later dat deze tafels niet allemaal speciaal gereserveerd zijn. De afstand tussen tafels/gasten is ook minder dan 1.5 meter.
    We krijgen het 9 gangen amuse menu deze avond. Het blijkt dat onze buren dat ook krijgen geserveerd. We zijn opgetogen, benieuwd maar vooral positief gespannen hoe dit alles zal smaken. We bestellen alvast een fles Allazzo Della Torre I.G.T. Allegrinni 2014. De wijn bevalt ons uitstekend.

Een eerste pre amuse komt en een uitgebreide lijst van ingrediënten wordt ons verteld. Deze lijst van ingrediënten van alle gerechten kunt u terug vinden op de site van Kaatje. Ik kijk ademloos toe hoe het gerechtje op tafel wordt uitgeserveerd. Ademloos, omdat ik bang ben het weg te blazen, zo klein zijn de onderdelen van deze pre amuse, geserveerd in een bakje op niet eetbare maïs. Ik vrees met grote vreze. De olijven zijn droog en het hoorntje met iets zurigs heeft verder niet thuis te brengen smaken. Het balletje macadamia nootjes is net zo onbestendig. Mijn tafelgenoot barst bijna uit in een lachbui. Een fles plat water wordt op tafel gezet.

De eerste echte amuse wordt uitgeserveerd, weer een heel epistel van wat er in zit. Vooral zalm moet het zijn. Ook dit gerecht is moeilijk te definiëren op de smaakpapillen, dus maar eens gevraagd wat het groene toefje was op de zalm. Dat was ik zelf even kwijt. We dachten het te herkennen maar omdat het zo minimaal is konden we het niet thuisbrengen. Het was een pesto van basilicum aldus de dame die ons bediende. Dat hadden wij beiden niet kunnen bedenken. Hoewel de kleur het natuurlijk had kunnen verraden. Helaas is dit hapje zo minimaal dat alle smaakpapillen niet geactiveerd worden. Dat blijkt wel want het was geen pesto maar dille op de zalm.

Dit fenomeen van het niet kunnen plaatsen van smaken zal zich met veel amuse gerechtjes herhalen. Door de kleine hoeveelheid en bereiding komen vooral de smaken niet door. We zijn beide geen rokers en gewend aan goede restaurants. We weten dus wat hoog op smaak betekent met betrekking tot gerechten. Ik zal u de lijst van alle ingrediënten in de amuses verder besparen, maar kan u verzekeren dat deze niet veel bijdragen aan de smaakbeleving van het geheel.

Goed van smaak was de paté, maar deze werd geserveerd in een pillendoos zo groot als de kurk van de wijnfles (zie foto). Ontzettend moeilijk alle smaken goed te proeven met deze hoeveelheden.
    De snoek amuse was aardig maar weer erg vlak van smaak.

Het hennenei met de oude geitenkaas (saus ) werd geserveerd met extra zout, maar de saus was zelf al (te) zout. In dit gerecht was wel basilicum verwerkt, maar dat was lastig terug te vinden qua smaak.
    Dat eitje van de hen werd aan tafel uitgeserveerd alsof het heel bijzonder is. Het was kennelijk zo bijzonder dat de bediening het voor ons aan tafel heeft gekliefd. Ik vraag me vertwijfeld af of er hanen zijn die eieren leggen, nee toch?. Nee, en dus was het gewoon een kippeneitje. Overigens was het een lekker eitje, met een mooie niet gestolde dooier.

De snoekbaars was een minuscuul gerecht en ook weer niet bijzonder door het gebrek aan verscheidenheid van smaak laagjes. Ik heb de paling bijvoorbeeld niet kunnen proeven.

Dan de lam amuse, deze werd aan tafel gebracht terwijl mijn tafelgenoot het toilet bezocht. De bediening vraagt of ze het terug moet nemen in afwachting van mijn tafelgenoot. Ik zeg haar dat dit niet nodig is, hij zal zo terug zijn. Ze laat de gerechten staan met de mededeling “ik kom zo terug om te vertellen wat het is”. We hebben haar niet meer terug gezien. En de lam, die hebben we slechts even in de mond gehad. We dachten beide dat het procureur van een varkens beer was. U kent die ranzige smaak vast wel. Niet erg plezant. Die smaak kwam waarschijnlijk van de nekspek, of wat het ook is waar het lam in gepakt was?. Het lam zelf was ontzettend droog en zout. Dit gerecht was het toppunt van slecht eten deze avond. Een uitdaging voor een patholoog-anatoom misschien.

Het tafelwater wordt steeds aangevuld en ik begin me af te vragen waarom. Ik vraag de bediening even wat water uit de kraan in deze fles kost. Er wordt ons verteld dat we voor 6 euro per persoon zo veel water kunnen drinken als we willen. De winst wordt uitgekeerd aan een goed doel, aldus de bediening. Welk goede doel is me ondanks de uitleg volledig ontgaan, ook omdat ik dat doel nergens terug kan vinden, niet op de site, niet op de kaart. Er moet veel geld naar dat doel gaan aangezien het kraanwater in Nederland ongeveer 30 cent per 1000 liter kost. Waarom wordt er ineens mijn geld gestopt in een goed doel dat ik niet ken. Serveer dat water nou gewoon voor 2 euro per avond, en daarmee uit. In Frankrijk krijg je plat water meestal voor niets, ook in Michelin restaurants.

Het kwarteltje heb ik besteld met wat extra, namelijk gebakken lever van eend. Beide borden werden uitgeserveerd zonder lever. Ik vraag de bediening waar mijn eenden lever is. Tja, je weet het niet, misschien ergens onder of tussen het gerecht?. De dame van de bediening excuseert zich voor de vergissing want het levertje ligt inderdaad niet op het bord. Daarna neemt ze alleen mijn bord terug. Nog net voor ze zich uit de voeten maakt vraag ik haar het bord van mijn tafelgenoot ook mee terug te nemen. Het is niet leuk voor hem of mij als hij dit gerecht in zijn eentje zou moeten nuttigen, het kan immers even duren voor mijn bord klaar is. Even later komen de borden bloedheet terug en eentje met lever. Helaas zijn de gerechten door de hete oven of salamander verpest. De lever had ik beter niet kunnen bestellen want die was qua consistentie en smaak een aanfluiting.

Het nagerecht was een goed gerecht, en goed van smaak. Dat hadden we graag vaker willen zien gedurende deze avond.
    Nu even optellen, de prosecco heeft 12 euro en 50 cent per glas gekost en de (kleine) lever nog eens een extra 7 euro. De hele avond zou met een fles wijn van 55 euro al met al een kleine 300 euro hebben gekost. Alleen de prosecco, water, wijn en lever was al 100 euro. Als we een keuze van kazen hadden genomen, vier stukjes kaas per persoon was dit nog eens 40 euro extra geweest. Gelukkig hebben wij dit bedrag niet betaald, ons Amuse diner was via een internet site een aanbieding. Onze beide buren hebben wel het volle pond betaald. Beide tafels zijn uiterst stilletjes vertrokken.

Samengevat, als alles prima in orde was geweest zou ik een dergelijk bedrag niet eens erg vinden.

Maar het is lang geleden dat we zo erbarmelijk slecht gegeten hebben in een restaurant. En dit was een van de keren dat het restaurant ook nog bekroond is met een Michelin ster, deze wanprestatie verwacht je dan niet.

Feitelijk vragen we ons af waarom dit restaurant nog een ster heeft. Geen tafellinnen, vies toilet, smaakloos eten, dure extra’s die niets toevoegen. In een goed restaurant hoor je vaak een gezellig gebabbel. Vaak ook een “Oehh en Ahhs” of gegiechel omdat iets zo verrukkelijk smaakt. Dat soort geluiden hebben we de hele avond niet gehoord we hebben zelf ook geen reden gevoeld of moment gehad om te juichen of te applaudisseren vanwege een prestatie uit de keuken.
    Wel hoorden we gelach en plezier vanuit de keuken. Dat waren vast de stagiaire(s), omdat die word geleerd dat je met heel weinig, heel veel kan verdienen. Wat we verder ook de hele avond hebben gehoord was een constant irritant tjilpend / fluitend geluid. Alsof er in de verte een auto alarm af ging. De bediening hoort het ook en vertelt ons dat dit de airconditioner is. Die moet nog altijd gerepareerd worden wordt ons medegedeeld.

Al met al had dit een bijzondere feestelijke avond moeten zijn, we hadden samen wat te vieren. Van dat feestelijke is helemaal niets terecht gekomen. Gelukkig hebben we elkaar prima kunnen vermaken met goede gesprekken.

Rest ons bij het afrekenen nog een nare bijsmaak en de gedachte “hier gaan we nooit meer eten” al wordt het ons aangeboden met geld toe. En tip voor mezelf, volgende keer beter de commentaren van anderen lezen, want we zijn niet de enige met deze ervaring blijkt.

2. Peter's profielfoto
    Peter heeft een bericht geschreven voor Marie
  3. Peter's profielfoto
    Peter heeft een recensie geschreven voor De Paalkoepel

Peter

Op uitnodiging van twee dierbare vrienden uit eten bij de Paalkoepel.

Bij aankomst zie je dat de ligging van restaurant de Paalkoepel prachtig is. Gisteren was het de zoveelste hete dag, en je waant je ergens aan een mediterraan meer in Italië.

De bediening is jong en enthousiast de keuken Frans… dat beloofd wat.

Eerst maar eens wat te drinken bestellen. Een koel biertje en een flesje koude Rosé, dachten we.

Het bier was redelijk koel, maar de rosé net niet lauw. De ober verteld ons dat de fleshouder een bodempje van ijsblokjes heeft en dat het vast niet lang duurt voordat de rosé koeler is. U snapt zelf dat dit niet gaat werken want de eerste glazen rosé zijn niet koud.

Het restaurant is nagenoeg leeg en het terras redelijk gevuld. Dat zal de rest van de avond zo blijven.

Dan maar eens bestellen van de Franse (kaart) keuken. Als we de menukaart doorlezen denken we dat er een drukfout is gemaakt. De kaart lijkt in de verste verte niet Frans. Eerder een ratjetoe van europa met hier en daar wat Brexit hapjes. De keuken komt vast uit Frankrijk of de eigenaar heet Frans.

We bestellen en na dik een uur wachten bij een nagenoeg leeg restaurant (op het terras na) toch maar eens gevraagd wanneer het eten komt. Bij die vraag ook meteen maar aangegeven dat we ons echt flauw voelen en of er misschien wat stokbrood kan komen met wat boter om de eerste honger te stillen.
    We krijgen een excuus van de ober, en deze bied een glas rosé aan ter compensatie voor het wachten. Daar zaten we eerlijk gezegd niet op te wachten. We hebben trek. Dat broodje met boter was ons liever.

De oplossing dient zich snel aan. Een van de tafel genoten had als voorgerecht ambachtelijk brood met spreads and bites. Dat werd uitgeserveerd en we dachten dat is vast het stokbrood maar dan anders. Verkeerd gedacht, het was 1 van de bestelde voorgerechten. Wij (de andere 3) moeten nog even wachten op onze entrees. Dan maar begonnen met het delen van de pizza stukjes, bruinbrood met nog meer bruinbrood. Een bakje met wat sausjes en ander spul. Al met al niet bepaald hoogstaand.

De andere gerechten komen na nog meer wachten op tafel. Een tafelgenoot heeft het verrassingsmenu besteld 3 gangen. Met de boodschap dat hij geen vis en geen komkommer wil. U raad het vast, er komt een Italiaanse (pasta)salade met makreel en schijfjes komkommer. Dat enorme bord salade gaat terug naar de keuken en komt even later (10 minuten) terug zonder komkommer maar met de vis. De makreel lijkt al even gelegen te hebben en is lauw. Niet van de pan maar van de hete keuken. De kruiden zijn overheersend Marokkaans of ergens vanuit de noord Afrikaanse regio lijkt het maar kan de sterke lucht van de makreel niet camoufleren. De salade word niet met plezier genuttigd en uiteindelijk met de vis niet gegeten ter zijde geschoven.

Een ander heeft de dagsoep, en dat is een garnalensoepje. Qua smaak en uiterlijk niet bijzonder maar ook niet slecht. Ikzelf heb de carpaccio besteld. Ook die lijkt al even gelegen te hebben in een hete keuken. De kleur is wat grijzig en het ruikt een beetje naar vleeswaar wat te lang in de auto heeft gelegen bij een hete zomerdag. Omdat het verder niet naar verrotting ruikt durf ik het aan de carpaccio te nuttigen. De smaken komen helaas niet overeen met wat de kaart beloofd. Hoe moeilijk is het een carpaccio uit te serveren. Het heeft vast te maken met het feit dat het een Italiaans gerecht is. En dat is lastig met een franse keuken.

Dan de hoofdgerechten. Die zijn grotendeels een aanfluiting. Er is een gamba risotto besteld. Dat lijkt eerder op iets dat over blijft nadat iemand onwel is geworden. De opmaak van het bord maakt dat je dit denkt. Alles een beetje van hetzelfde. De smaak schijnt redelijk te zijn aldus mijn tafelgenoot. De ander heeft het verrassingsmenu en krijgt een biefstuk voor zijn neus die erg veel op een gehaktbal lijkt. De ober serveert het met veel theater uit en zegt daarbij wat het stuk vlees is. Het zou een rib-eye zijn maar daar lijkt het helemaal niet op. De ober stottert wat en zegt dat ik gelijk heb. Vervolgens word uitgelegd dat het een steak is van het een of ander rund.

Eerlijk gezegd weet ik echt niet wat er uit zijn mond kwam maar het is me niet duidelijk geworden wat het vlees was. Wat het vlees ook is, het was redelijk mals. De groente garnituur op het bord, niet overkookt maar ook niet bijzonder smakelijk. Bij de steak zou een truffel saus zijn. Die is er naast gevallen denk ik. De vleug die ik proef is meer een druppel goedkope truffel olie gemaakt van aardgas. Die olie is goed herkenbaar en niet prettig voor de neus, laat staan de mond. De aardappel garnituur en frieten zijn warm.

Ikzelf heb de lamschotel besteld. Qua opmaak is deze lamfile exact hetzelfde als het bord met de steak van onduidelijke afkomst. Het stoofvlees stukje is erg smaakvol. De twee kleine stukjes lamfilet zijn doorgeslagen en neigen naar leversmaak. De garnituur is zoals eerder beschreven. Al met al net eetbaar bij gebrek aan beter.

De dame aan tafel heeft de maaltijdsalade met gerookte zalm besteld. Voordat deze op tafel werd gezet kon je hem halverwege de keuken en de tafel al ruiken. Het zal wel aan het warme weer liggen, maar ik heb het vermoeden dat de keuken grote moeite heeft producten koel te houden. De zalmflakes zijn ter zijde geschoven en verder niet genuttigd. Omdat na zo lang wachten toch wat maagvulling nodig is heeft ze de salade verder wel genuttigd.

Het nagerecht bestaat uit oma’s ijs? Of iets van die strekking in de naamgeving. Dat zal wel gekozen zijn vanwege de advocaat die gebruikt is. Ikzelf heb Ierse koffie en als verassing de andere tafelgenoot een bord met 5 verschillende zoetigheden. Al met al zijn de nagerechten zijn goed.

De conclusie is dat het uitzicht prachtig is. En dat je er met veel genoegen een nagerecht kunt nuttigen op het terras. De bediening doet zijn best. Maar het eten uit de keuken, gefabriceerd in Frankrijk, of van Frans is een complete aanfluiting. Het mag zeker niet de geadverteerd worden als Franse keuken.

Hier ga ik alleen nog zitten vanwege het uitzicht, als het bij de buren van de Paalkoepel te druk is.

2,1
  4. Peter's profielfoto
    Peter heeft een recensie geschreven voor Gasterij Inkies

Gisteren gegeten bij Inkies met vrienden.

Ben blij te vernemen dat Midwolde (Ommelanden) er een leuk/goed restaurant bij heeft. De kaart is ruim voldoende en de prijzen zijn alleszins redelijk voor wat je krijgt.

Ikzelf had bijvoorbeeld een voorgerecht met lamskotelet en geitenkaas. Dat gerecht was zo groot dat het het predicaat hoofdgerecht niet zou misstaan. Mijn tafelgenoten hadden carpaccio en, een kwartet van vis. Dat alles was zeer smaakvol en ook ruim voldoende.

De hoofdgangen bestonden uit 2 x steak du chef (ik denk kogel biefstuk) met wat extra dingetjes die ik niet ga verklappen want dat was/is een verrassing. Ikzelf had een entrecote (300 gram) met kruidenboter en slechts 1 groene asperge. Waarom zeg ik slechts ? Omdat bij de gerechten 1 kom gemengde salade werd geserveerd en twee soorten aardappel. Te weten frites en gebakken aardappel. Wat ik miste was een extra groente. De steaks waren goed bereid mals en smaakvol.

Het nagerecht was bedoeld te delen met een tafelgenoot, sinaasappel parfait met crème brullee en sinaasappel bolletje ijs.

En daar komen we helaas op wat gemiste puntjes op de i.

Het hoofdgerecht was besteld zonder komkommer in eventuele salade. 2 Tafelgenoten vinden dat absoluut niet lekker. Helaas was de gemengde salade geserveerd met komkommer. We sturen dat niet terug omdat dan de rest koud word.
    Als je dan een extra bijgerecht (groente) niet krijgt blijf over, twee aardappel bijgerechten en dat is dan jammer.

Het nagerecht was sinaasappel parfait met nog andere dingetjes. Helaas miste de parfait en sinaasappel bolletje ijs op het bord. In plaats daarvan twee bolletjes vanille ijs met crème brullee.
    Het was niet vreselijk druk, dus dit soort foutjes zouden eigenlijk niet hoeven te gebeuren.

Vandaar eten/drinken een 7. Dat had dus een 9 kunnen zijn.

De wijn was uitstekend, en we hebben ons erg op ons gemak gevoeld bij Inkies.

Slotconclusie... van harte aanbevolen!!

5. Peter's profielfoto
    Peter heeft een recensie geschreven voor De Pompstee

Een avond uit eten bij de Pompstee met 10 anderen. Niet iets wat ik direct zou doen maar we hebben gebruik gemaakt van de AH bonnen. Het werd dus een vastgesteld 3 gangen menu.

Bij het betreden van het restaurant was er 1 tafel bezet en de rest was leeg. Toen iedereen zat werd ons het menu uitgelegd. De soep is een medley van 3 soepen aldus de dame van de bediening en we konden voor het hoofdgerecht kiezen tussen vlees vis en vegetarisch. Het vlees was kip (in mijn beleving is dat gevogelte en word dit niet als vlees aangediend), De vis was slibtong en de vegetarische schotel een Cannelloni gevuld met ricotta en spinazie. Het nagerecht opnieuw een medley van diverse.

Het duurde erg lang voordat alles goed was opgenomen door de bediening (slechts 1 dame). Vooral de drankjes waren lastig voor haar. Na lang wachten kwam de eerste gang, 3 soepen in picardieglaasjes. Te weten mosterd, uien en nog iets. Ik heb het niet allemaal willen (kunnen) eten want dat zou meer dan een halve liter soep zijn geweest. De soep was niet heel slecht maar ook niet bijzonder.

Veel later werden de hoofdgerechten uitgeserveerd. Helaas was voor meer dan 4 personen incluis mijzelf de vis nog koud en rauw van binnen. Dus de dame van de bediening maar eens gevraagd of dat beter kan. Zij informeerde ons dat de vis zo gegeten werd en twijfelde aan ons. Ze zou het de kok vragen. Mijn opmerking was dat als ik sushi wilde ik wel naar een Japans restaurant zou gaan. Dus graag terug naar de keuken was nogmaals het verzoek. Het meisje kwam terug met het bericht dat de kok ook wel vond dat het wat rauwig was.
    Op dat moment werden alle andere borden met rauwe vis terug genomen naar de keuken.

Ik heb begrepen dat het gevogelte en de vega schotel was wel goed op temperatuur waren. Een en ander werd geserveerd met patat en witlof met ham en kaas en een niet memorabele salade. Tegen de tijd dat de anderen waren uitgegeten kwamen de bordjes met de tong weer op tafel. Het is een bijzondere keuken in de Pompstee. Mijn slibtongetjes waren ineens de helft kleiner. De bijgerechten waren intussen koud. Op naar het nagerecht. Dat was een groot bord met slagroom, ijs, cake, brownie, pannacotta, en mousse. Kennelijk al dat over was in de koeling.

Ik snap dat je voor een lage prijs niet veel kunt verwachten maar laat het dan op zijn mist goed en smakelijk zijn. Al met al voor mij niet de beste ervaring. Wat gebeurd er als het restaurant vol zit? Dan gaat het vast helemaal mis en word het een lange zit vrees ik.

Conclusie, er was voldoende te eten, maar te zeggen dat dat de kok heeft laten zien dat hij meer dan 1 jaar opleiding heeft gehad heb ik niet kunnen ervaren. Veel en smaakloos voer. Mijn oma kon dit ook en ze was geen goede kok. Niet voor herhaling vatbaar. Gelukkig was het gezelschap wel erg leuk.

3,2
  6. Peter's profielfoto
    Peter heeft een recensie geschreven voor De Postwagen

2015 kerst afgesloten met buren en vrienden in de Postwagen.

We hebben er het kerstdiner gehad. Zoals ik al eens eerder heb beschreven is dit restaurant een aanwinst voor Tolbert en omgeving. Ook dit keer was het warme welkom door het personeel bij het betreden van het restaurant weer even gemeend en hartelijk.

Over het diner kan ik eigenlijk kort zijn. Er zijn maar weinig restaurants die met de kerst een zeer goed (lees uitstekend) vastgesteld diner serveren. De kwaliteit en kwantiteit was weer precies goed. Elk bord en gerecht is met zorg bereid en opgemaakt. Menig restaurant kan hier een voorbeeld aan nemen. Het is denk ik ook niet voor niets dat de Postwagen altijd goed bezet is.

Wederom was het personeel uiterst vriendelijk en alert. Bij de Postwagen wordt de gast, als vorst behandeld. Niets is te veel en je wordt aan aan tafel met een grote glimlach en met even zoveel plezier bediend en aangesproken. Ouderwetse gastvrijheid van mensen die hun gasten weten te waarderen.

Hartelijk dank voor een heerlijke avond!!

7. Peter's profielfoto
    Peter heeft een recensie geschreven voor De Postwagen

Omdat het niet mijn gewoonte is met kerst uit eten te gaan simpelweg vanwege het feit dat het over het algemeen niet bepaald goed toeven is in restaurants gedurende de kerst periode.

Over het algemeen is het vreselijk duur en niet te eten. Ik kan u meedelen blij verrast te zijn met de Postwagen. Een verademing hier te kunnen eten tijdens de kerst.

We hebben er met 6 volwassen en twee kids gegeten. Voor de volwassenen het 6 gangen kerst menu en de kids wat ze lekker vinden. Ik ben blij dat de chef in de keuken er voor gekozen heeft gerechten te maken die hij goed kent. Hoe vaak gebeurd het niet dat een kok ineens gaat denken dat hij voor een ster moet koken en gerechten op tafel zet die een normaal mens niet kan uitspreken laat staan eten. Als je je verstand gebruikt en je gewoon houd aan wat je kent dan kom je als keukengarde niet voor verassingen te staan als de wilde horde (de gasten) allemaal op het zelfde moment komen aanschuiven voor het kertsdiner.

Was het een simpel menu dan ? Nou nee.

1. Vittelo tonato, tartaar van Gronings weiderund, chorizo-kroket en een glaasje Hollandse garnalenmousse
    2. Kleine paprikaroomsoep met espuma-room (of Kleine oosterse kippensoep)
    3. Marbre van Noorse zalm en heilbotfilet met schuimige botersaus
    voor de niet vis eter. Cannelloni van spinazie en gorgonzolasaus
    4. Spoom van bloedsinaasappelijs en mint
    5. Biefstuk van de haas met rode portjus met salie en krokantje van Grana Padano
    Aangevuld met een garnituur van 4 warme groenten, twee soorten aardappels en gemengde salade.
    6. Appelcreampie, hazelnootchocolade-lolly, crème brûlée van bitterkoekjes en amaretto sortbet triopunt

Voor de kids een fruitsalade en patatjes met kroketten en frikandel en dessert.

Zoals gezegd het is geen sterrenrestaurant, maar dit menu was met grote zorg bereid en op tafel gezet door de keukengarde en bedienend personeel. De wijnen waren ook plezant en vriendelijk geprijsd.

De borden heet en het eten uitstekend bereid, maar vooral smakelijk en vers. Niets aan te merken op de bereiding, werkelijk alles was goed.

Nouja goed, als ik dan toch wat moet zeggen.... Ik heb een beetje zout op de vis gedaan, voor mij was hij wat flauw, maar wel zeer goed van smaak en vers. Beter zelf wat meer zout toevoegen dan dat je het er af moet schrapen (vind ik).

Het blijft altijd een genot te zien hoe een restaurant als een geoliede machine werkt. Hoewel het toch een prestatie is alle gangen een voor een warm, en bij alle gasten bijna gelijktijdig op tafel te dienen.

Je merkt niets van stress bij het bedienend personeel, allemaal even alert en opgewekt. We werden zelfs herkend van de laatste keer, en warm welkom geheten.

Kijk, dan geen Michelin ster maar wel een maar een hartelijk applaus en veel dank voor deze fijne kerst avond in de Postwagen. En voor de prijs hoeft u het niet te laten, niet tijdens de kerst of er na.

Zeggen dat dit een aanrader is doet dit restaurant te kort. Het is veel meer dan een aanrader. Ga er eten en oordeel zelf.

8. Peter's profielfoto
    Peter schreef:

Helaas was de recensie over de Postwagen al verzonden voordat ik nog wat kon veranderen aan de spelling en tekst opmaak. Excuus daarvoor. Zou mooi zijn als je dat als schrijver alsnog kan veranderen.

9. Peter's profielfoto
    Peter heeft een recensie geschreven voor De Postwagen

De postwagen in Tolbert is een tijdje geleden tot de grond toe afgebrand, maar nu volledig herbouwd.
    En hoe ! Wat een geweldig restaurant van buiten en binnen. Toen ik met mijn andere 3 gasten binnen liep werden we begroet door elk personeelslid die ons maar zag binnen komen. En dat deden ze met elke gast. Een warm welkom dus. We werden snel naar onze tafel gewezen in een druk en sfeervol restaurant. Ondanks dat het druk was is het geluid dragelijk, een goede akoestiek dus. Het lucht klimaat is ook aangenaam warm en fris (schoon), want dat is wel eens anders in een bomvolle restaurants.

We bestelden 4 voorgerechten en 4 hoofdgerechten. Een flesje rode wijn en een paar glazen witte wijn.
    Die allen heel goed te drinken waren.
    Nadat de wijn was ingeschonken en we de tijd hadden om rustig een keuze te maken lieten de entrees niet al te lang op zich wachten.

Steaktartaar van Gronings weiderund, Carpaccio van dungesneden ossenhaas van Gronings weiderund en een vitello tonnatto. (verkeerd gespeld op de website).

Alle entrees waren kakel vers en goed van smaak. Slechts een opmerking, de kok gebruikt erg veel grof zout. De carpaccio vond mijn tafelgenoot zo zout dat deze retour is gegaan naar de keuken. Zonder enig probleem werd er snel een nieuwe uitgeserveerd en deze keer was hij niet zout maar wat zoetig ?
    Ik had zelf de Steak tartaar. Deze was heel vers, maar helaas ook aan de zoute kant. De tartaar werd opgediend onder een salade met dressing en had de vorm van een burger. Eerlijk gezegd vind ik de klassieke wijze van opdienen van een tartaar met zichtbare zuurtjes zoals augurk, kappertjes etc en grover gesneden vlees met een rauwe eidooier beter. Maar de smaak van dit gerecht buiten het iets te veel aan zout ook prima met de gekookt ei partjes aan de zijkant. De vitello tonnatto was in een woord fantastisch.

Dan de hoofdgerechten. Varkenshaas met serranoham en brie (ook weer verkeerd gespeld op de site), malse biefstuk van de haas (Gronings weiderund) met portjus, drie op de huid gegaarde zeebaarsfilets met een luchtige provencaalse botersaus en stoofschotel van rund gegaard in balsamico, honing en basilicum. Er werden in wel hele kleine schaaltjes bij geserveerd: gebakken aardappeltjes met spekjes (die ook weer heel zout waren), een schaaltje patatjes (niet krokant), een warme groenten garnituur met drie groenten (waar zie je dat nog), een schaaltje met gemengde hele verse salade in met goede dressing.

De opmaak en smaak van alle gerechten waren echt geweldig goed. Alleen vond de kok het weer nodig veel zout te gebruiken. En dat was jammer.
    Het mooie is dat we dit hebben besproken met de overigens uiterst vriendelijke bediening, en die hebben dat ook doorgegeven aan de keuken. Wij hopen dat de chef het aan de gasten gaat overlaten om extra zout toe te voegen.
    Want zijn gerechten zijn ook zonder zout helemaal prima. Liever iets te weinig zout bij het opdienen en zelf wat toevoegen, dan te veel in het gerecht en het niet kunnen verwijderen.

Op het eind van de avond een fles wijn cadeau gehad als excuus voor het vele zoutgebruik. Dat had echt niet gehoeven maar is wel een erg vriendelijk gebaar.

Nog even over de bediening. Het is verfrissend in een restaurant te zitten met allert en uiterst vriendelijk personeel. Te vaak kom ik in restaurants waar het lijkt alsof het een gunst lijkt dat je er mag eten.

De Postwagen is een genot te vertoeven en in mijn optiek in vergelijk met bepaalde restaurants in Leek een belangrijk gastronomisch pareltje voor deze regio.

De gerechten zijn zeer smaakvol en behalve het teveel aan zout, zeer goed bereid. Het personeel is in een woord GEWELDIG. Hier kom ik zeker vaker, alleen of met gasten.

Eten en drinken had met een 10 beloond kunnen worden ware het niet dat te veel zout het tot een 8 heeft moeten maken. Dat is erg jammer maar makkelijk door de keuken te herstellen.

10. Peter's profielfoto
    Peter heeft een recensie geschreven voor Ramires
    Zuid-Amerikaans Leek

Eens gegeten met vrienden bij Ramires in Leek.

Bij binnenkomst blij verrast door de aankleding van het restaurant en het vriendelijke bedienend personeel. We waren erg benieuwd of we wat van de Portugese keuken zouden proeven zoals ik dat zelf meermalen heb mogen ervaren in Portugal zelf.

We worden aan tafel gezet op een verhoging bij het raam. Het hele restaurant is goed verlicht behalve de tafels bij het raam. We hebben de menukaart bekeken met het licht van onze GSM telefoons totdat het personeel de lampen even wat hoger zette zodat we het zonder bijlichten konden lezen. De kaart te hebben gezien beloofd het een leuke en lekkere avond te worden. Nadat we de keuze hebben gemaakt word het licht weer gedimd. We zijn in duisternis in afwachting van wat er komen gaat.

Wat hebben we besteld:
    Portugese mosselen met knoflook en koriander, T-T-bonesteak met gebakken aardappels en groenten, diverse tapas van de week, varkenshaastfilet gegrild met tijm, groenten en frites, carpaccio met cipriani saus, tournedos, verse gesauteerde aardappels, Iberico Ham, knoflook en wijnsaus.

We krijgen een amuse in de vorm van een tapas. Twee schaaltjes voor 3 personen met daarop drie kleine schaaltjes van 3cm doorsnee gevuld met knetter harde knoflookboter, tomaat in kleine blokjes gesneden, champignons gemarineerd in “ik zou het niet weten” ook in blokjes en 4 kleine crackers. Door gebrek aan kruiden, peper en zout een totaal laf en smaakloos gerecht dat bovendien onmogelijk op de crackers te krijgen is omdat de lepels te groot waren en de substanties te grof of te klein.

Dan de entrees.
    De mosselen waren kokkels in room met koriander en vissaus. Op zichzelf een smakelijk gerechtje maar als je mossels verwacht en magere kokkels krijgt, toch maar eens vragen. Antwoord van de bediening “het zijn wel mossels”. Wij hebben op onze smarttelefoon (het gratis wifi netwerk werkt prima) het verschil tussen een mossel en kokkel laten zien en de bediening ging nog maar eens vragen aan de kok. De uitslag is dat het steenmossels zijn (en die lijken op kokkels). Maakt ook niet meer uit maar zet dan op de kaart Portugese steenmossels.

Mijn tafelgenoot had de tapas van de dag.
    Een schaaltje met tomaat in blokjes, wortel in plakjes, iberico ham, en nog een vleeswaar met gerookte worst in blokjes, wat kleine zwarte olijven en iets om het geheel als transportmiddel naar de mond te kunnen brengen. Met jawel een blok keiharde knoflookboter. De groenten waren weer eens gezegend met een gebrek aan kruiden, peper, zout en dus smaakloos. De ham was van een varkensbeer en zoals u weet ruikt en smaakt het dan naar pis of een ouwe sok. De worstjes in blokken was gerookt en dat was inderdaad goed te proeven. Al met al een mislukt gerecht.

Tafelgenoot drie had de carpaccio met cipriani saus en daar was gelukkig niet veel op aan te merken. Behalve dat op de carpaccio een deegbakje met een stukken gesneden salade werd geserveerd. Het lijkt er op dat we deze avond niet veel hoeven te kauwen.

Dan de hoofdgerechten.
    Tja, de varkensfilet met tijm was zonder tijm en weer was de peper en zoutpot niet te vinden in de keuken. Ik begrijp best dat je dat zelf aan tafel kunt doen maar een beetje op smaak brengen is toch echt de taak van een kok. We begrijpen ook niet helemaal waarom je een mooie varkenshaas in een filets snijd. Ze worden dan droog na het grillen. Het bijgerecht patat en een mix van jawel in blokjes gesneden groenten ook weer smaakloos.

De tournedos. Die is medium besteld en kwam aldus op tafel met wat half slappe aardappel chips en sla in een bakje ook weer in hapklare brokken. Bovenop een uitgebakken stuk iberico ham van diezelfde stinkende beer.
    Na een paar stukjes van tournedos gesneden te hebben komt mijn tafelgenoot tot de conclusie dat het vlees wel heel mals is. Er zit geen structuur aan. Het is net alsof je katoen uit elkaar trekt. Het lijkt er op dat het vlees gemarineerd is in bicarbonaat soda en dat lost vlees als het ware op. Het heeft dan geen structuur meer.
    De ober erbij gehaald en die vond het er ook vreemd uitzien maar geeft aan dat het op originele Portugese manier gemarineerd is.

Wij kunnen eerlijk gezegd geen marinade proeven. Na overleg met de kok beloofd de kelner een nieuwe tournedos. Zo gezegd zo gedaan. Het nieuwe stuk word op een ander bord uitgeserveerd en is nagenoeg rood of rauw. Als het stuk vlees 3 x 3 x 4 cm dan is het slecht 2 mm rondom gebakken, bovendien vond ik het naar lever smaken. Het vlees word terug genomen en later verder doorbakken opnieuw uitgeserveerd. Nu komt de leversmaak echt tot zijn recht en het word verder niet geconsumeerd.

Dan de T-bone steak. Goed medium gebakken maar weer smaakloos bij gebrek aan peper en zout. Nadat het vlees van de schrik in de keuken bekomen was is het gaan relaxen op het bord dat even later wel een slachthuis leek vanwege het bloedbad. Niet om het een of ander maar ik heb toch echt liever dat vlees rust voordat het op het bord gaat. Onder het vlees, jawel een sortering van groenten in kleine blokjes opnieuw smaakloos. Bij geserveerd nog meer hapklare sla en een bakje met gelukkig lekkere gebakken aardappel.

De wijn was prima.

Conclusie:
    Jammer dat dit mooie restaurant een slechte kok heeft. Want met zo’n menukaart verwacht je echt een authentiek Portugese keuken met bijbehorende smaken. Helaas was dat niet het geval.

De tournedos is na enig gesputter en woorden met de ober en kok niet betaald. In dit restaurant komen wij niet meer terug. Met deze prijzen en de prestatie van de kok voelen wij ons toch enigszins bekocht.

Jammer, het had zo leuk kunnen zijn maar het is helaas weer een dorpsrestaurant met een smakeloze keuken!

3,1
  11. Peter's profielfoto
    Peter heeft een recensie geschreven voor Jantje Zag Eens Pruimen Hangen

Peter

Zondag een groot feest voor mijn vriend gehouden.

In aanloop daar naartoe goede ondersteuning door het personeel en de keuken.

We hebben gekozen voor het 4 gangen buffet, ik kan niet anders zeggen dan dat alles uitstekend gebalanceerd en op smaak was (met dank aan de eigenaar/chef). Van geen enkele gast een negatief geluid gehoord en dat waren er toch 45 in totaal. De wijnen bij de gerechten waren erg lekker, wanneer onze gasten wat anders wilden drinken werd daar snel voor gezorgd. De locatie is ook fantastisch, wat een heerlijke omgeving midden in de stad, en nog genoeg ruimte om te parkeren ook.

Van 16.00u tot 01.00u een geweldig feest gehad, niet alleen door de blije gasten, maar zeker ook door het fantastische werk van het personeel in de keuken en op de vloer.

Nogmaals hartelijk dank, we zullen dit feest nog lang met plezier herinneren.

We kunnen Jantje zeker aanbevelen!

12. Peter's profielfoto
    Peter heeft een recensie geschreven voor Da Vinci

Het was altijd een plezier er te eten maar nu is dat plezier vergaan. Er met 3 personen gegeten en het was erg slecht. Wel druk, misschien zegt dat wat over de erbarmelijke smaak van de stadjers.
    Wij hadden 3 gangen. Carpaccio Da Vinci, totaal smakeloze kalfscarpaccio (of was het wat anders) op een bed van sla met een veel te dikke balsamico saus, basilicum en een paar plakken parmezaanse kaas. De andere ingrediënten ten opzichte van het vlees waren zo sterk van smaak dat het vlees totaal smaakloos word. Mijn andere tafelgenoot had minestrone soep, deze was erg waterig en nogal smakeloos. Toen hij bij de bediening ging vragen hoe dit zo kon komen was het antwoord “we gebruiken altijd verse ingrediënten” Dus als het vers is, is het smakeloos? De hoofdgerechten waren ook dramatisch. Ik had pasta di mare, een loei heet bord met spaghetti in een tomatensaus gevuld met wat stukjes vis, mosselen en Hollandse garnalen in de schil? Ik vind het niet erg grote gamba’s uit hun jasje te halen maar deze kleine garnalen in een zeer hete saus? Dat heeft meer te maken met een luie kok. Ik heb het dan ook niet gegeten. Mijn andere tafelgenoot had pene met garnalen. Tjonge, ja de Italiaanse keuken is simpel en puur van smaak. Maar je kunt ook doorslaan. De penne plakte aan elkaar, de saus was room met pesto en wat garnalen (wel uit de jas). De tweede tafelgenoot had spaghetti met zalm. Sorry jongens, proeven jullie niks voordat het de keuken uitgaat? Het was ronduit slecht. De ober kwam nog vragen of het gesmaakt had. Het antwoord is “het smaakt altijd, maar als u vraagt of het goed gesmaakt heeft, is het antwoord nee” .
    Voorlopig heb ik het helemaal gehad met Da Vinci. Zeker omdat dit nu de tweede keer is dat ik er slecht heb gegeten.

Ps. De huiswijn was wel goed.

Peter.

2,6