• Lid sinds 3 augustus 2016

1. -

Erosa

Zaandam

Neeltje W heeft nog geen foto toegevoegd

1. Neeltje W's profielfoto
    Neeltje W heeft een recensie geschreven voor Erosa

Er werd gejubeld in de Zaanstreek. Erosa zou een restaurant zijn waar je heerlijk kon eten tegen een schappelijke prijs. Als foodie die behoorlijk teleurgesteld is geraakt als het gaat om eten in de Zaanstreek (bij restaurants, want op het gebied van pure, zalige producten is Zaanstreek volgens mij rijzende ster!) waagde ik de sprong. Met vriendin die allergisch is voor een E-nummer reserveerden we (met vermelden van de allergie).
    Het restaurant oogt knus, type 'Spaanse bodega in Nederland' (in Spanje TL-licht, hier sfeervol). Degene die ons welkom heette bracht ons onze eerste bestelling, een fles wijn mét daarbij (ongevraagd) karaf water. Fijn! Hij gaf direct aan dat hij geen sommelier was: "Openen en inschenken, ik ben daar nog niet heel handig in". Daarmee, met eerlijk en open zijn, scoor je bij mij direct punten. Bij de menukaart kwam (naar ik denk) de eigenaar uitleg geven. Met de allergie van vriendin was rekening gehouden, sterker nog: er waren ook gerechten apart voor haar klaar gemaakt. "Maar u hoeft ze niet te bestellen hoor!".
    De kaart biedt een mix van Spaanse, Griekse en Turkse gerechten. "3 gerechtjes per persoon is meestal wel voldoende". Dus doken we de kaart in om zes uiteenlopende gerechten te bestellen.
    De doorsnee tapas-restaurants vallen mij vaak ontzettend tegen. Patatas bravas zijn vaak te droog en de smaak van de meeste gerechten worden overheerst door knoflook. Maar niet bij Erosa! We werden blij verrast met stuk voor stuk heerlijke gerechtjes, die stuk voor stuk verschilden van smaak! Geen eenheidsworst, geen overdadige knoflook.
    We hadden (te) weinig tijd om echt goed te genieten omdat onze film bijna begon. Nog wel even een cappuccino toe... Voor het eerst in TIJDEN een gloeiend hete cappuccino!! Geen bakkie dat je zomaar achterover kan slaan, geen laffe mix van koffie met te lang opgeklopte dus lauwe smaakloze melk. En dan kregen we ook nog eens een likeur van het huis toe.
    Er werd gejubeld in de Zaanstreek. Heb je me gehoord? Wat heerlijk om na het wat tegenvallende brouwerij Hoop (alwaar ik de kip gortdroog vond) en Het Heerenhuis (veel te zoute gerechten) een restaurant te weten waar de smaakbeleving hoog in het vaandel staat. Met uiterst vriendelijk, open en beleefd personeel, met een gezellige ambiance... Een absolute aanrader!