• Lid sinds 21 december 2010
  • Leeftijd: 46

Vrolijke dertiger met een passie voor schrijven en communicatie. Daarnaast gek op een goede maaltijd met dito glas én een muziekliefhebber in hart en nieren.

Restaurant Brick

Jopenkerk

Venezia

Haarlem

Martin van de Velde heeft nog geen foto toegevoegd

1. Martin van de Velde's profielfoto
    Martin van de Velde heeft een recensie geschreven voor OPIUM Restaurant

Internationaal dineren op hoog niveau.

Afgelopen weekend mogen genieten van het nieuwe menu dat Opium in de komende maanden aan haar klanten gaat voorschotelen en ik was onder de indruk. Opium hanteert een formuledie ik graag 'If Thailand was a province of Italy' noem. Het beste uit de Aziatischekeuken wordt gecombineerd met hoogstandjes van het Europese vasteland. Dit resulteerde in een proeverij van uitzonderlijk hoge kwaliteit. Met name de Aziatische hapjes waren van een kwaliteit die je niet snel buiten het continent zelf aan zult treffen.

Sfeer en bediening zijn bij Opium ook dik op orde. Grote ramen kijken uit over de Sloterplas en bij iedere gang werd ons helder verteld wat we gingen eten, lege glazen werden subiet weer gevuld en de Irish Coffee na is een belevenis op zich. Een dj die live plaatjes mixte en een cocktail achteraf die we zelf mochten maken, zorgde voor een complete culinaire beleving.

Als Opium iets aan de akoestiek in het pand gaat doen is het helemaal op orde.

2. Martin van de Velde's profielfoto
    Martin van de Velde heeft een recensie geschreven voor Venezia

Kom er nooit, bestel er altijd. Top pizza's en een snelle en accurate bezorgservice.

3. Martin van de Velde's profielfoto
    Martin van de Velde heeft een recensie geschreven voor Restaurant Brick

Eten bij Brick is als kijken naar een wedstrijd van Ajax. Je ziet al dat talent en je denkt hoe is het mogelijk dat ze zich zelf steeds in de voet schieten. Het eten was erg lekker, de bediening bleef daar ver bij achter. Lang wachten op een nieuwe gang en niemand de even kwam kijken of we wellicht nog een glas wilden drinken en dat terwijl de zaak slechts voor 70% gevuld was.

Als de kwaliteit in de keuken stabiel blijft en de service een sprong maakt, kan gezegd worden dat Haarlem een goede tent rijker is. Doen ze dat niet dan zal brick snel in brak veranderen.

4. Martin van de Velde's profielfoto
    Martin van de Velde is Jeroen gaan volgen.
  5. Martin van de Velde's profielfoto
    Martin van de Velde heeft een recensie geschreven voor Jopenkerk
    Nederlands Haarlem

Haarlem is een parel rijker in de vorm van de Jopenkerk. In mijn geval kan dat vrij letterlijk worden genomen.

Tijdens het eten van een mossel, die kwam als onderdeel van het bedje voor mijn zeeduivel, beet ik op iets hards. Een gang eerder, bij het verorberen van de houtduif, overkwam mij iets soortgelijks. Dat er in een houtduif een kogeltje zit, lijkt mij niet meer dan een teken van kwaliteit, maar in een mossel? Terwijl ik voorzichtig kauwde en het harde deel in mijn servet werkte, schoten mij visioenen van een jager door het hoofd die langs de kustlijn met zijn geweer op mosselen schoot. In mijn servet lag echter een klein crème kleurig balletje. De chef-kok die door de bediening geroepen werd, bevestigde mijn vermoeden. Ik was een parel rijker.

Los van dit amusante verhaal is de Jopenkerk een aanwinst voor Haarlem. Een slimme indeling, een gedurfde aankleding en een stoere keuken met veel bier. Echt een tent die én kwaliteit brengt én er uit durft te springen.

Martin.