Sfeerlijk

Sfeerlijk

Sprang-capelle

1. Marcel & Nelleke's profielfoto
    Marcel & Nelleke heeft een recensie geschreven voor Sfeerlijk

Nog net voor de 2e corona sluiting konden we hier van het maandelijks wisselende menu genieten (naast de a la carte kaart) en we hebben weer geweldig genoten.

Enid en Michael gaan ook tijdens de sluiting door met het maken van afhaalmenu's wat zeker de moeite waard is en op het niveau van een avondje uit is. Verder is sfeerlijk een vd restaurants die Corona echt serieus nemen, door bijv ook speciale 'vrienden'tafels te hebben staan, zodat mensen uit meerdere gezinnen toch samen (op 1,5m afstand) kunnen dineren. Dat zie je echt maar weinig. (zie foto)

Ons menu was deze keer:
    - voorgerecht: Gamba, rode kool, granny smit en rode biet - Heerlijk frisse starter
    - tussen: Bloemkool-kerriesoep met mosselen, zeekraal en kaviaar - ruikt en smaakt heerlijk en ikzelf had de Ravioli van wilde Eend, knolselderij en hoisin - die smaakt naar meer !! Echt een topper onder de tussengerechten. De eend was zo zacht en de balans was zo goed
    - hoofd: Hertenfilet met madeirasaus [zoete rode wijnsaus] - een wild gerecht met erg goed klaar gemaakt vlees, jummie saus en dubbel gebakken frietjes
    - na: Nougat en stoofpeer met amarettoschuim - dit was een complete verrassing, zo geweldig. Is hiermee in de top-5 van nagerechten voor ons gekomen :)
    De bijpassende wijnen maken het geheel echt af

Ook als vaste gasten, blijven we hier regelmatig verrast worden door de nieuwe smaakcombinaties en altijd heerlijke gerechten.
    Het tussengerecht slaan we eigenlijk nooit over want ook nu was dat gerecht en het dessert de topper van de avond, naast de andere 2 erg goede gerechten. Er is altijd keus uit 2 opties per gang en ik raad aan om altijd het tussengerecht in je keuze mee te nemen

2. Marcel & Nelleke's profielfoto
    Marcel & Nelleke heeft een recensie geschreven voor De Zeester

Heerlijk visrestaurant. Alle vis en salades zien er erg vers uit. Alles is zichtbaar in de vitrine en de keuken is open dus je kan zien hoe alles eruit ziet en bereid wordt. Je kan kiezen uit 1 vd vismenus of zelf je visschotel samenstellen (bijv voor de hele tafel).

Het smaakte erg goed, veel arabische gasten en muziek maar dat maakt de sfeer nog extra gezellig. Lekker eten voor zeer schappelijke prijzen.

3. Marcel & Nelleke's profielfoto
    Marcel & Nelleke heeft een recensie geschreven voor Sfeerlijk

Sfeerlijk heeft iedere maand een heerlijk wisselend keuze menu. De foto's laten de menus van de afgelopen 2 maanden zien.

Bij lekker weer kun je op het terras zitten en binnen is er voldoende ruimte tussen de tafels, zodat je niet het idee krijgt dat je op elkaars lip zit, erg prettig.

Bij het menu in Juni hebben Enid en Michael vooraf een frisse amuse toegevoegd, zodat je smaakpapillen alvast in de juiste stemming komen :)
    Wij hadden deze keer voor 4 van de 6 gangen gekozen, welke echt alle 4 zeer bijzonder smakelijk waren.
    - gepekelde zalm met yuzu (met nog veel meer smaakjes erbij: tip om niet elk onderdeel apart op te peuzelen, maar vooral veel smaken bij elkaar ineens proeven)
    - bouillabaisse
    - ikzelf had de coquille op erwtencreme en wasabi schuim als tussen gerecht gekozen en bestempelde deze meteen als beste coquille variant tot nu toe (en ik heb er echt al een heel aantal op). Deze combinatie was zo goed... de smaken, de basis van erwt, het krokantje, het klein beetje pittig van de wasabi, heerlijk
    - Turf & Surf, oftewel gamba met hoenderfilet en licht pikante tomaten-kokossaus. Die saus is echt...... niet te beschrijven zo lekker en het vlees zoals altijd heerlijk mals
    - witte chocolade & kers waarbij het steeltje van chocolade is gemaakt.
    Bij ieder gerecht zijn, uiteraard zou ik haast zeggen, bijpassende wijnen en samen met het zonnetje op het terras was dit een vernoemenswaardig menu/avond, vandaar deze recentie.

4. Marcel & Nelleke's profielfoto
    Marcel & Nelleke heeft een recensie geschreven voor Van Der Valk

Aan veel dingen kun je merken dat de bediening nog wat moet wennen. De zaal manager doet echter erg zijn best om het in goede banen te leiden, chapo. Sommige van het personeel kan nog wel wat soepeler/spontaner overkomen.
    De porties op zich zijn nog niet helemaal goed uitgewerkt, bijv als voorgerechtje is de salade en carpaccio erg groot en andere daarentegen weer erg klein.
    Ook bij het hoofdgerecht, werden er voor 10 man, 2 heel kleine schaaltjes met friet neergezet. Weliswaar met de opmerking dat we konden bij bestellen maar breng er dan meteen 5 of zo want het is overduidelijk dat als je dit deelt met 10, dat iedereen 4 frietjes heeft.

De gerechten zijn ok, smaken goed, niets hoogstaands. Als het personeel nog wat meer ingewerkt raakt en echt met hun gasten betrokken raken kan dit best nog een mooie plek worden om iets simpels te eten.

6,3
  5. Marcel & Nelleke's profielfoto
    Marcel & Nelleke heeft een recensie geschreven voor Sultan

Via de diner weken hier geweest en zowel het voorgerecht als hoofd en nagerecht bestonden uit een verzameling van gerechtjes (stuk of 10). Echt heerlijk om mee te maken.

Vriendelijk personeel die elk gerecht goed uitlegde/waar het uit bestond waardoor het gewoon smullen was geblazen. Vooraf werd gevraagd waar we niet van houden zodat je nog wat kan bijsturen. Aangezien elke gang minimal 10 verschillende gerechten bevat kun je eigenlijk altijd wel veel lekkere dingen proeven. De zalm vond ik wat droog maar het vlees was gewoon lekker.

De toetjes schotel is echt iets om voor terug te komen. IJs, vers fruit, choc. mouse, turkse yoghurt met honing/walnoten, baklava, tiramisu etc etc. echt jummie. Hier gaan we zeker nog eens terug komen.

6. Marcel & Nelleke's profielfoto
    Marcel & Nelleke heeft een recensie geschreven voor De Ceulse Kaar

Via de AH actie hier wezen eten. Leuk detail is dat we al langer van plan waren hier te gaan eten maar het er steeds niet van kwam. Via google/linkedIn hadden we gezien dat de Ceulse Caar nu door de chef kok gerund wordt welke zo'n 15 jaar geleden in "de eenhoorn" in Loon op Zand stond (in het bistro gedeelte). Destijds kwamen we daar altijd graag voor gewoon erg goed no-nonse eten. Aan het eind van deze avond blijft het gevoel dat hij het eten op een hoger niveau heeft getild en we hier zeker nog vaker terug zullen komen.

Wat ik zo van het pand gezien heb is dat er 3 kamers zijn waarin de gasten kunnen zitten in deze mooie oude hoeve. Erg leuk is dat in de centrale kamer 2x 1 tafeltje staat in wat mogelijk vroeger bedstedes zijn geweest. Lijkt me sfeervol om daar te zitten. Goed contact met de rest van de zaal/kamer en toch een soort prive-etentje.

Voor de AH actie was een behoorlijk mooi 3 gangen keuze menu uitgezocht. Per gang kun je voor vis of vlees kiezen. Een fris voorgerechtje van zalm tartaar bracht mijn partner naar een heerlijk visgerecht en ikzelf had een super varkenshaasje (heel erg mals) met nog veel bijzondere truffelsaus. Die is echt om nog eens voor terug te komen. Warme en koude groentes erbij en friet om het af te maken. Toetje van de week was ook gewoon erg goed en de bijpassende wijnen waren goed gekozen.

Het eten is zeker heerlijk hier, enkele kleine zaken om de hele belevenis iets te verbeteren zouden zijn:

- geef uitleg bij de gerechten. Met name de jonge bediening zette de gerechten op tafel zonder enige uitleg wat er nu op tafel stond en pas bij het nagerecht (gepresenteerd door de gastvrouw zelf) kwam er uitleg wat elk onderdeeltje nu precies was. Dit help bij het genieten en dus belevenis als geheel.
    - iets wat hiermee samenhangt en wat ik vooral in het begin niet helemaal snapte is dat het bedienend personeel een beetje overdressed is, een beetje te netjes. Vooral als je er dan voor kiest om niets uit te leggen dan klopt het totaal plaatje net niet. Het personeel is (gelukkig) zeker niet stijf en afstandelijk en juist brabants gezellig en open vandaar dat ik hier niet zwaar aan til.
    - wijn uitleg was ok. Als je bijpassende wijnen vraagt is het leuk om te horen waarom gedacht wordt dat juist deze wijn goed bij het gerecht past. Als je voor iedere gang gewoon een huiswijn besteld is dat uiteraard minder van belang. Zou dus nog iets 'mooier' gebracht kunnen worden.
    - De 'hero of the dish', het vlees en de vis leken wat klein toen de borden neer werden gezet maar achteraf was het toch ruim voldoende (en we zijn flinke eters). De bijgerechten maakten dat het toch goed vulde.
    - Frietjes waren zeker lekker en ruim voldoende. Het zou nog lekkerder zijn als dit zelfgesneden frietjes zouden zijn (maar snap dat dit veel meer werk is/mogelijk duurder). Voor een AH menu was dit zeker prima zo.

Leuk om na afloop nog even met de eigenaren (chef-kok en gastvrouw) na te kletsen over hoe ze bij de ceulse caar gekomen zijn. Bevlogen mensen die het vak een warm hart toedragen en dat zie je ook in de gerechten.

Al met al is dit een heel goede ervaring geweest in een mooie ambiance en heerlijk eten en belangrijk: waar voor je geld. Zeer zeker nog meer bezoeken waard

7. Marcel & Nelleke's profielfoto
    Marcel & Nelleke heeft een recensie geschreven voor Ichi

Deze (2e) keer via de AH actie wezen eten. Erg tegenvallend en laatste keer dat we hier geweest zijn (het koppel waarmee we samen waren was hun 3e keer en die waren ook zwaar teleurgesteld en komen gezien vorige ervaringen ook niet meer terug, er zijn genoeg herkansingen gegeven). En daarnaast is het eten ook nog eens erg duur, zeker voor de hoeveelheid en kwaliteit die je krijgt.

Voorgerechtje van kip op een bedje van sla, tussengerecht van wat sushi's en dan hoofdgerecht van zalm of vlees. Voorgerecht was 'ok', niet erg speciaal en zou ook in een frans restaurant gegeven kunnen zijn. Tussengerecht was amper de moeite waard (1 van ons 4 lust geen vis en zou iets anders krijgen... niet dus, waardoor we onze komkomer sushi maar aan hem gegeven hebben en we met ons 3en de andere restjes opgemaakt hebben). Hoofdgerecht was gewoon slecht. Het vlees gerecht was koud, de frietjes (2 van de 4) waren slap en hooguit lauw te noemen en de zalm had zeker geen krokant velletje en was veel te ver doorgebakken (uitgedroogd). Het enigste wat nog goed was, was de gebakken rijst.

2 tafels die na ons kwamen waren eerder weg/kregen eten eerder dan wij. Meerdere keren om drinken moeten vragen terwijl het toch niet druk was en er meer dan genoeg bediening rond liep.

Prijs/kwaliteit verhouding (zelfs met AH actie) is ronduit slecht. Iedereen heeft thuis nog wat te eten gemaakt en de hele beleving was erg mager. Ik kan bijna altijd wel iets positiefs melden over een restaurant bezoek maar deze keer kan ik niks verzinnen. Hooguit de ene sushi die we in het tussengerecht op hebben was wel ok, maar amper beter dan de all-you-can-eat sushi restaurant dat hier voorheen inzat (en nu deel eigenaar van dit restaurant is). De ovale tafels zijn wel een aanwinst maar de rest van de aankleding/tegenvloer etc voelt erg klinish en koud aan. Helaas een verlies voor eetmogelijkheden in kaatsheuvel en het zal mij benieuwen hoelang dit restaurant het gaat volhouden met deze aanpak. Veel te duur voor wat je krijgt, kwaliteit ondermaats, slecht aandacht voor gasten, veel te dure wijnen waardoor ze zichtzelf boven in de markt zien maar daarbij de andere voorwaarden daarvoor niet kunnen waarmaken.

3,2
  8. Marcel & Nelleke's profielfoto
    Marcel & Nelleke heeft een recensie geschreven voor Marmaris

Daarnet even met ons team wezen eten. Ook hier hebben ze gelukkig hot shoarma. Het vlees was echt heel goed en de hoeveelheid was enorm. Als saus zouden ze nog curry/tomaat kunnen toevoegen maar erg goede shoarma. Volgende keer dat we weer in Geldrop spelen, komen we weer langs :)

9. zie mijn bericht van ong. 2 maanden geleden. Als ik restaurants in kaatsheuvel zoek, zie ik nog steeds 1 michelin ster staan bij de molen. Als ik op het restaurant klik, zie ik hem niet meer.
    De molen is uit de michelin gids gehaald (terecht gezien de nieuwe eigenaar, nieuwe chef, nieuw concept) dus misschien ook maar de recenties weghalen omdat die nog op de vorige 'de molen' sloegen?

10. Marcel & Nelleke's profielfoto
    Marcel & Nelleke heeft Taj Mahal toegevoegd als favoriet restaurant

Taj Mahal

Welkom in ons indiaas specialiteiten restaurant!
    € -

• West-Europees
    Olympiaweg 8 Waalwijk
  12. Marcel & Nelleke's profielfoto
    Marcel & Nelleke heeft een recensie geschreven voor Sfeerlijk

Sfeerlijk heeft bij ons een trackrecord van heerlijke gerechten en ook deze woensdag was dat (uiteraard) weer het geval. Het was gezellig druk binnen en we hadden het geluk dat we de 1e avond van een nieuwe aanwinst in de bediening mochten meemaken (die onder de bezielende vleugels van Enid haar eerste activiteiten mocht ontplooien :) ).

Zoals gewoonlijk kan Enid het menu zo heerlijk uitleggen, dat het water ons al in de mond loopt en we toch maar weer voor een 4 gangen menu gaan. Die keuze maken we eigenlijk bijna altijd ter plekke op basis van wat we horen en hoe Enid de bereidingen/smaken uitlegt. Chantal, de andere ervaren kracht in de bediening deze avond zorgt ondertussen voor het knabbeltje vooraf, de lekkere broodjes en de drankjes zodat we langzaam warm draaien voor het culinaire avontuur van deze avond.

De keuzes die we deze avond gemaakt hebben zijn 4 van de 6 gangen uit het maandelijks wisselende maandmenu
    ◾Langoustine, rolletjes butternut pompoen gevuld met espuma van langoustines, rode biet sellofaan, hazelnootcremé, peer en pompoen brunoise
    ◾Gebakken zeebaars op gesmoorde schorseneren en bundelzwammen, chips van truffelaardappel
    ◾Gebakken lendebiefstuk met truffelsaus op roerbakken groenten, mousseline en frieten met mayonaise
    ◾Mousse van mokka, cremeux van chocolade, bastogne, citrus kletskop en zoethout gel

Voordat we voor het tussengerecht kozen, werden we nog even mee in de keuken genomen omdat we niet zo van de meeste paddestoelen houden en Enid bod spontaan aan om even te kijken hoe ze eruit zien. Gerust gesteld zijn we daarna toch maar voor dit gerecht gegaan ;)
    Trouwens het komt wel vaker voor vaker dat mensen wordt aangeboden in de keuken te kijken of ze iets wel lusten/hoe het eruit ziet als ze niet zeker van een gerecht zijn, je hoeft daar echt geen vaste gast voor te zijn. Geeft ook wel aan hoe open en vrij ze omgaan met gasten en hoe hygienisch de keuken eruit ziet dat ze gasten er een blik in laten werpen.

Terug naar het menu: ikzelf ging voor de bijpassende wijnen en mijn partner deed het rustiger aan, die was de bob.
    Bij het voorgerecht waren de langoustines heerlijk en het bijzondere 'blaadje' van gedroogde rode biet een mooie verrassing. In 2 woorden: heerlijk gerecht
    De andere 3 gerechten waren ook gewoon heeeeeeerlijk. Alles is even vers, mals, bijzonder, heerlijk, goed klaargemaakt etc etc. Het is altijd weer genieten. Ik had me telkens weer voorgenomen om eerst een foto te maken van het gerecht, maar telkens als het gerecht voor onze neuzen gezet werden, roken die zo lekker en de uitleg van het gerecht deed daar nog een stapje bovenop, dat ik iedere keer al een hap genomen had, voordat ik me weer herinnerde dat ik een foto moest maken... Dit gezegd hebbende, kan ik me eigenlijk geen beter compliment bedenken dan wat ik hierboven beschreven heb :)

Na afloop kwam de chef, Michael nog langs (zoals bij alle andere tafels) en zitten we ons nu alvast stilletjes lekker te maken voor het komende kerstmenu dat we ook bij Sfeerlijk gaan genieten.

Als afsluiter: ja, we zijn beide bevooroordeeld omdat we hier minimaal 1x per maand komen en gelijk voeg ik daar aan toe dat Sfeerlijks sfeer/service aanpak over de jaren gelijk gebleven is (dus ook als je geen vaste gast bent wordt je enorm in de watten gelegd). + wij komen bij veel andere restaurants dus we hebben wel degelijk referentie materiaal wat eten/smaak/sfeer/service betreft en Sfeerlijk blijft voor ons gewoon een topper.

13. Marcel & Nelleke's profielfoto
    Marcel & Nelleke heeft een recensie geschreven voor Taj Mahal

Erg goede India restaurant. We komen hier meestal met z'n 2en (vroeg op de avond, dan is het nog rustig en als we weggaan zit het bomvol), maar deze keer was ik hier met een flinke groep collega's (wat later op de avond). Taj Mahal zit ALTIJD helemaal vol, zo nu ook deze keer, maar tot onze verbazing bleken ze een 2e 'filiaal' geopend te hebben, 2 deuren verderop :)

Dit is een wat kleiner pand met een eigen keuken (mogelijk dat ze via de achterzijde met elkaar in verbinding staan). We hebben de ober/chef vrije keuze gegeven en kregen diverse voorgerechten/hoofdgerechten die allemaal helemaal op gingen. Iedereen heeft zitten smullen wat ik ook niet anders verwacht had. Erg aan te bevelen (en we hebben toch al best veel India eten op, ook in India/Nepal zelf).

14. Marcel & Nelleke's profielfoto
    Marcel & Nelleke heeft een recensie geschreven voor Ichizai

Positieve zaken:
    - als het rustig in de zaak is: erg lekkere sushi en andere koude/warme gerechten.
    - Mooie combi van sushi en fushion met andere werelddelen/gerechten, erg veel keuze.
    - mooie aankleding
    - bediening mooi aangekleed.
    - all you can eat principe (bestel wel gewoon veel verschillende rechten want de gerechten komen (uiteraard) niet allemaal tegelijk op tafel gezien het verschil in bereidingstijd)
    - behoorlijk attente bediening als het nog vrij rustig is. (ruimen goed lege schalen/bordjes op, checken voor drinken en checken of we nog iets tekort komen, ophalen van bestellijst etc)

Negatieve zaken:
    - te veel tafels voor wat de keuken aankan. Graag minder tafels zodat de keuken en bediening de drukte kan bijhouden
    - in de grote zaal staan de tafels voor 2 personen te vlak bij elkaar. Haal er 1 a 2 weg zodat je wat minder bij elkaar op schoot zit
    - als het 'volle' bak is, hangt er een blauwe walm vlak bij de keukens. Vanaf je tafel ruik je het niet, maar het ziet er niet uit
    - als het druk is, lopen de wachttijden ERG op, en worden er vaker gerechten erg laat of gewoon niet geleverd. Ook worden de gerechten dan wat minder van kwaliteit (door de snelheid)

We blijven hier terug komen maar gaan wel vroeg op de avond, zodat het nog rustig is en de gerechten ook voldoende snel komen en ook met zorg klaar gemaakt zijn. Als het drukker wordt, wordt het echt een slag minder wat kwaliteit en wachten op gerechten betreft. Hun zaak in Kaatsheuvel is/was eigenlijk gewoon een stapje beter wat kwaliteit en snelheid betreft. Helaas is daar de keuze wat minder en zijn ze nu aan het verbouwen (veel klanten uit kaatsheuvel zijn nu naar waalwijk overgestapt).

15. Marcel & Nelleke's profielfoto
    Marcel & Nelleke heeft een recensie geschreven voor Boteco Lucio 91

Vlak bij het vondelpark gelegen en een lekkere kennismaking met de braziliaanse keuken. Wij waren hier met 4en wezen eten omdat dit restaurant ook aan de AH-actie meedeed en we toch in de 'buurt' waren na een avondje Rai-Theater. Er was een speciale menukaart om uit te kiezen en we zochten eigenlijk allemaal wel specifiek braziliaanse gerechten uit. Dat is ook 1 van de leuke dingen om eens een nieuwe keuken te proberen.

In het kort gezegd: heerlijke kennismaking met deze keuken. Enkele aparte smaken geproefd welke schijnbaar veel in de braziliaanse keuken gebruikt worden en alles was even lekker, bijzonder en goed bereid. Verder een knus restaurant, met zuid amerikaanse bediening wat het wel bijzondere sfeer geeft. Voor herhaling vatbaar.

16. Marcel & Nelleke's profielfoto
    Marcel & Nelleke heeft een recensie geschreven voor Kriti

Via de AH actie hier wezen eten (dus 1 persoon eet gratis) en in het kort: dit is anders dan een 'normale' Griek (in de goede zin van het woord)

Buiten valt al op dat dit een à la carte Griek is, die echter ook een tapas menu aanbied. Bij binnenkomst valt op dat er zeker wel Griekse invloeden in de zaak te zien zijn, maar over het geheel toch een moderne uitstraling heeft. Niet de standaard Griekse afbeeldingen aan de muur, her en der blauw licht en enkele Griekse pilaren/beelden maar niet overdreven veel.

Ook de menu kaart is anders. Hier vind je niet de bekende Griekse schotel namen (zoals Olympia schotel etc.) maar wordt beschreven wat je krijgt. De gerechten zijn echter wel gewoon Grieks maar dan wel van een iets 'hoger' niveau dan de Grieken waar we tot nu toe zijn geweest.

Vooraf hadden we beide voor de proeverij van hapjes gekozen. Dit was een selectie van 9 verschillende voorgerechtjes en deze was echt heel erg goed. Vooral de zongedroogde tomaten salsa was heerlijk en de kreeft was ook erg goed. Bij de tonijn was citroen gebruikt wat een verrassende smaak eraan gaf. Gewoon allemaal meer op smaak dan een doorsnee Griek.

Als hoofdgerecht ging mijn partner voor een meer 'normale' vlees schotel, welke er erg verzorgd uitzag. Verse salade erbij (niet de schaaltjes die je er anders bijkrijgt) en verse frietjes. Ikzelf ging voor de ossehaas met feta in een pittige saus van pomodori tomaten. Nog steeds Griekse smaken en bereiding maar toch anders en heerlijk en mooi opgemaakt met zorg voor de bijgerechten die al op het bord lagen.

Punt ter verbetering is de wachttijd. De zaak zat bijna vol, dat moet ik ze meegeven, maar het was toch echt kantje boord wat betreft wachttijden (vooral tussen het voorgerecht en hoofdgerecht).

Vriendelijk personeel en een ervaring rijker stapten we voldaan naar buiten

17. Marcel & Nelleke's profielfoto
    Marcel & Nelleke heeft een recensie geschreven voor De Kibbeling

Na een dagje strand zijn we hier weer gaan eten (in de zomer ook al toevallig dit tentje gevonden) en hoewel het een 'eenvoudige' eterij is zoals op de gevel staat is het eten hier geweldig !

Het is ook een vishandel, dus de kaart laat uiteraard alleen vis zien (een standaard kaart en dagverse vis). Gerechten die varieren van 8-15 euro welke een flink stuk vis omvatten, lekkere frietjes, erg verse salade met wat aankleding, aardappel salade etc. Gewoon een lekker bord eten na een dagje strand.

Ikzelf had voor kibbelingen gekozen (lekker gekruid) en mijn partner voor zalm. En hier wordt de zalm gewoon nog in de boter gebakken. Duurt iets langer, maar smaakt veel beter.

De vorige keer kregen onze honden (op het terras) ongevraagd een bakje water, deze keer niet, dus dat is een klein puntje dat beter kan.

Erg aan te raden als je in de buurt bent.

18. de molen in kaatsheuvel is opnieuw open. (sinds 1 oct)
    Nieuwe eigenaars, nieuwe chef en nieuwe positionering (geen michelin ster meer)

19. nieuw in Westkapelle: http://www.dekibbeling.nl/
    (een eterij, wel heerlijk na een dagje strand :) )

20. Marcel & Nelleke's profielfoto
    Marcel & Nelleke heeft een recensie geschreven voor De Luwte

We hadden met ons 2en hier via het 'maasroute' menu gegeten. Een vast 3 gangen menu met 2 drankjes voor net geen 60 euro.
    De luwte ligt wat verscholen in het centrum van Waalwijk, in een oude boerderij, waarbij ze er ook een serre aangebouwd hebben. Wij zaten in het serre gedeelte wat nieuwer is, maar wat minder sfeervol aanvoelt (we konden ook zo in de keuken kijken wat natuurlijk soms best grappig is om te zien)

Het menu op zich was vrij goed. Vooraf een zelfgemaakt krokantje (hadden wat kruiden in gemogen) en natuurlijk wat brood. Het voorafje was kunstig gemaakt en de lekkerste onderdelen waren de langoustine em de buikspek (helaas geen krokant korstje).

Het hoofdgerecht was een diamanthaas (zou ook eend kunnen zijn geweest, geen uitleg helaas) en smaakte goed.
    Nagerecht was een creme swiss, ijs van wite chocolade.

Bediening:
    Dit was heel erg verschillend: 1e gang werd neergezet zonder maar iets te vertellen en de bijpassende wijn werd ingeschonken zonder iets speciaals te vermelden
    Bij de 2e gang werd door iemand anders de wijn ingeschonken met veel meer uitleg en kon zelfs even geproefd worden. Ook hier geen uitleg wat het gerecht was (wel na een tijdje werd er gevraagd of eea voldoende was)
    Bij de 3e gang werd deze keer wel uitgelegd wat we nu op het bord hadden liggen en werd er oprecht smakelijk eten gewenst.
    Al met al dus een heel erg diverse beleving van het eten en er lopen dus wel 'goede' gastvrouwen rond.

Het eten was op zich best goed maar niet super bijzonder voor wat je eigenlijk zou verwachten. De inkijk in de keuken liet ook zien dat er vrij weinig 'afwerking' op de gerechten hoefde plaats te vinden. Best jonge koks (nou hoeft dat zeker geen probleem te zijn) maar het lijkt meer op een productiekeuken ipv dat de passie/bijzondere bereidingen eraf spat.
    De prijs was deze keer goed, omdat dit via een 'aanbieding' ging, maar als je gewoon de normale prijs zou moeten betalen zijn er diverse andere (betere) alternatieven wat best jammer is, want het heeft wel de potentie om iets echt moois te zijn/worden.

21. Marcel & Nelleke's profielfoto
    Marcel & Nelleke heeft een recensie geschreven voor Tandoori

Hier gegeten via de AH actie waarbij je hier alle gerechten van de menu kaart gewoon mocht kiezen.
    In het kort: goed Indiaas restaurant, gerechten zijn minder spicy dan je verwacht (dus aangepast aan de westerse smaak). Niet zo goed als India restaurants als bijv in Nijmegen of Utrecht, maar toch wel beter dan de meeste andere. Alle gerechten zijn iig vers (alleen wat veel gebruik van ui) en de salade is erg westers maar zeker ook vers. (altijd wel een goede graadmeter)

Service: pas na dik 5 kwartier nadat we binnen waren, kregen we ons voorgerecht. Dat is veel te lang wachten. Andere tafels hadden hier ook al een probleem mee.

Wat ons betreft zijn ze nog niet helemaal ingericht op zoveel gasten en bijv ook wordt er niet gevraagd of je nog iets te drinken wil, maar worden wel lege flesjes en glazen meegenomen zonder dat je de kans hebt om te zeggen dat je nog iets wil drinken. Dat mag wat commercieler/gast bewuster.

Het voorgerecht + hoofdgerecht is meer dan voldoende om vol te zitten en de koffie na is lekker.

22. Marcel & Nelleke's profielfoto

• Japans
    Marktstraat 1 Kaatsheuvel
  23. Marcel & Nelleke's profielfoto
    Marcel & Nelleke heeft een recensie geschreven voor Minos Pallas

Goede Griek. Gisteren tijdens de kermis hier gegeten (aangepaste kaart) en de gebakken feta en mixed grill die we beide hadden was gewoon goed. Bakje frietjes erbij en salade om het af te maken. Enig puntje van aandacht was de salade op het bord. Die lag er al langer op (veel borden klaargezet s'morgens vanwege de te verwachtte drukte?), dus die zag er wat uitgedroogd uit.
    Er lopen in ieder geval echte Grieken rond in de bediening dus dat zal in de keuken ook wel zo zijn.

24. Marcel & Nelleke's profielfoto
    Marcel & Nelleke heeft een recensie geschreven voor Paradijs
    Chinees-Indisch Utrecht

Hier weer eens met een groep (oude bekenden) wezen eten. We lieten de chef de vrije hand zodat er wat warme voorgerechten werden geserveerd en ook de hoofdgerechten was een selectie van hetgeen paradijs op de kaart heeft staan. We waren met 8 personen dus er werden nogal wat verschillende gerechten op tafel gezet.
    Paradijs is een chinees die gelukkig afwijkt van hetgeen je normaal in chineese restaurants krijgt. Alle gerechten waren erg lekker en meer traditioneel klaargemaakt dan je normaal ziet. Handig dat we aan een ronde tafel zaten met een draaiplateau zodat je goed bij alle gerechten kunt.

Geslaagde avond.

25. Marcel & Nelleke's profielfoto
    Marcel & Nelleke heeft een recensie geschreven voor Heeren van Sprang

Vorige week zijn we hier via de dinerdagen als kennismaking gaan eten. Voorheen zat hier een ander restaurant in en volgens de gezellig kletsende gastvrouw bestaan ze nu een half jaar. Het pand ziet er gezellig uit en ons tafeltje had een sfeervol uitzicht op de kerk van Sprang. Het kennismakingsmenu was een 3-gangen verrassingsmenu en bestond uit mooi opgemaakte borden en vooral goed smakende gerechten. Dit was een doordeweekse dag en ik heb niet opgeschreven wat we nu gehad hebben maar kan me nog wel herinneren dat onze voorgerechtborden helemaal schoon (bijna gelikt) mee terug gingen en dat de bijpassende wijn erg lekker smaakte. Het was een op vat gerijpte witte wijn welke het zachte/zuurtje had wat geweldig bij de zalm paste maar ook de body en kracht bij de andere ingrediënten. Het hoofdgerecht was een goed klaar gemaakte eend, weinig op aan te merken, misschien iets meer saus. Nagerecht kan ik me niet meer herinneren maar smaakte uitstekend en ook hier een mooie bijzondere bijpassende wijn. Telkens een goed verhaal/uitleg waarom voor deze wijn bij dit gerecht gekozen is, daar hou ik wel van.

Mooi restaurant met goede gerechten en prima bijpassende wijnen.

26. Marcel & Nelleke's profielfoto
    Marcel & Nelleke heeft een recensie geschreven voor Wok Garden

Afgelopen zaterdag hier (weer) met een groep gegeten. Je ziet dat de eigenaar blijft investeren in zijn zaak. Een gedeelte van de 'uitgifte balies' waren aangepast/beter neergezet en ook bij de bakplaat leek het erop dat er nog meer soorten vlees aanwezig was.

Voor een wok restaurant is dit echt een goede restaurant.
    Alle ingredienten zien er gewoon goed en vers uit, de bakplaat en wok worden goed bijgehouden. Deze zaterdag werd er bij drukte ook de 2e bakplaat bemand (kan natuurlijk toeval zijn geweest).

Iedereen in de bediening is behulpzaam en heeft veel aandacht voor hygiene (als een gast eens iets op de grond laat vallen, ruimt de bediening dat erg snel weer op. Dus niet zoals je bij sommige andere restaurants zien, dat ze het niet 'zien' of even aan de kant schuiven).

Het toetjesbuffet maakt er een geslaagde avond van en zelfs de goede koffie na is mogelijk.

Kortom, een zeer goed wok restaurant met fatsoenlijke ruimte tussen de tafels

27. Marcel & Nelleke's profielfoto
    Marcel & Nelleke heeft een recensie geschreven voor De Treeswijkhoeve

Tijdens de restaurantweken kozen we voor dit restaurant om eens kennis mee te maken. 2 sterren legt natuurlijk de lat hoog dus waren onze verwachtingen dat ook.

Het restaurant ligt mooi aan het bos (helaas ook een drukke provinciale weg ervoor) in een oude hoeve, die van binnen flink aangepakt is. Het uitzicht op de tuin is prachtig, de 2 'eetzalen' zouden wat intiemer mogen zijn. Nu heb je bij sommige tafels het idee dat je in de toonzaal op het podium zit.

Onze kennis making begon meteen al wat slecht. Nadat we naar onze tafel waren begeleid en het aperitief op tafel was gezet, werden we 15-20 minuten niet meer bezocht..... zelfs tafels die na ons binnenkwamen kregen al veel eerder enkele amuses.
    Na die tijd wachten kwam de chef aan tafel om het menu toe te lichten (aangepaste porties ivm de restaurantweek/menu en werd uiteraard geprobeerd om een 5e gang te verkopen, welke we idd erbij namen omdat die zo lekker klonk). De chef had ook een 'brabants worstebroodje' bij zich als 1e amuse, welke daarna werd opgevolgd door nog enkele heerlijke dingen. De eigengemaakte kroepoek was niet helemaal goed gelukt (sommige stukken waren niet krokant geworden). Het zijn minieme dingen maar bij een 2 ster verwacht je alleen maar perfectie (toch weer die hoge verwachtingen). Het (zelf gerookte) rookvlees in een sigarendoosje was grappig en uiteindelijk waren we na 6-7 amuses klaar voor het voorgerecht.

Tijdens de amuses en voorgerecht konden we nog smullen van het heerlijke brood wat ook op tafel stond (1 van de 2 dingen die men niet zelf maakte). Echt geweldig hoe dat smaakt.

De gerechten op zich heb ik niet opgeschreven omdat we vooral op de bijzondere smaken aan het letten waren en de grappige/onverwachte zaken in bijv een salade waar ineens een klein bevroren smaakexplosie in zat. De 5 gangen waren mooi verdeeld over vis en vlees, de smaken sloten mooi aan op elkaar en het complete menu was lekker. Leuk om te zien dat er 2 nagerechtjes werden geserveerd (slechts 1 gang maar omdat het iets verschillende smaken waren werden ze apart geserveerd). Over het hele menu genomen waren er veel geconcentreerde smaken, texturen, kleuren etc en de onderdelen apart en gecombineerd waren mooi gekozen. De chef kookt graag met oosterse smaken en dat proef je.

Ikzelf had het wijnarrangement genomen en het waren mooie combinaties van wijn-gerecht. De combinatie bij het voorgerecht was echter de beste van de avond. ERG bijzonder was het om bij het nagerecht een witte wijn te krijgen van 25 jaar oud! En die smaakte ook geweldig. Nooit geweten dat ook witte wijn een dergelijke leeftijd kan bereiken.

Enkele verbeterpuntjes (buiten de kroepoek dan):
    Het hoofdgerecht was wat klein (dit zou een hoofdgerecht moeten zijn). Dit mag iets uitgebreider / meer aangekleed. Ik vond het bijna storend dat we 4-5 verschillende mensen bediening aan onze tafel hadden gedurende de avond. Dat draagt niet echt bij aan een goede interactie en beleving. Prijs kwaliteit vond ik minder. Zelfs met de actieprijs en het toch wel lekkere eten (heeft ook veel voorbereidingstijd en bewerkingen dat zie/proef je) is dit niet geheel in verhouding tot de prijs. De wijnen zijn goed complex en lekker, maar dat mag ook wel voor 10 eur/glas. 200 euro met z'n tweeen voor een avondje eten is behoorlijk. Er stond ook nog een fout op de rekening (een fles water extra ipv 1 tonic extra maar dat heb ik maar zo gelaten en het prijsverschil als fooi voor de bediening gezien).

Het was een leuke/boeiende ervaring met nog ruimte voor verbetering (vandaar geen 10 voor het eten want dan moet het echt helemaal perfect zijn).

28. Marcel & Nelleke's profielfoto
    Marcel & Nelleke heeft een recensie geschreven voor De Sinjoor

Als verrassing werden we hiermee naartoe genomen en was ik verbaasd om de signoor hier aan te treffen. Ik dacht dat deze alleen in tilburg bestond.

De menukaart is flink uitgebreid en bevat veel klassieke gerechten. Geen heel verrassende gerechten maar wel gewoon goed eten en wat betere smaken dan een standaard eetcafe.

Ikzelf had gekozen voor de salade met geitenkaas (warm/lauw kaasje met mosterd-honing dressing en spekjes). Mijn partner de gerookte ierse zalm Smakelijke keuzen.

Als hoofdgerecht had zij de tagliatelle met gerookte zalm en ik de steak gorgonzola. Mijn vlees was voor 80% goed klaar gemaakt en 20% had nog wel even kunnen hebben... Klein minpuntje in een verder prima gerecht.

Ik ging nog voor de lekkere aardbijen als toetje en ook het stel waar we mee op pad waren hadden nog een lekker nagerecht.

De hele zaak zat bomvol (op een zaterdag) en zonder reserveren kom je hier bijna niet binnen. Gewoon lekker eten, eetcafe achtige uitstraling, ok bediening, prijs is toch best stevig als je voor 3 gangen gaat. Leuk detail is dat je de keuken kan zien (afgescheiden door een raam met het restaurant).

29. Marcel & Nelleke's profielfoto
    Marcel & Nelleke vindt de recensie door Marcel & Nelleke voor Sfeerlijk leuk

Afgelopen week is hier, heel naar, ingebroken en is de hele keuken en bar leeggehaald... Zelfs de koelcel etc was leeg. Professionele bendes schrikken nergens voor terug...

Daarom zijn nog maar eens extra langs geweest om Enid en Michael via die weg te sponsoren en een hart onder de riem te steken. Kunnen ze wel gebruiken nu.

Goed om te zien dat ze beide gewoon weer de schouders eronder zetten en positief blijven naar de gasten toe. En nog steeds weet Enid je te mee te slepen op de culinaire reis langs al hun gerechten, hoe die gemaakt worden, wat er zo lekker aan is etc etc. Je loopt al te watertanden voordat je nog maar iets geproeft hebt. Dit is niet een droge opsomming van de ingredienten die erin zitten maar gaat veel verder en ik heb dit nog bij geen ander restaurant zo goed zien gebeuren. Hier begint je restaurant ervaring gewoon al bij het begin

Deze keer weer eens het 4-gangen maandmenu genomen. (uiteindelijk is het een 6 gangen menu maar kun je zelf bepalen hoeveel gangen je neemt en ook welke gangen).
    Zoals altijd werden er weer een huis gemaakte knabbeltje vooraf gegeven en 2 kleine broodjes vooraf en boter, olijfolie en/of zeezout.

Als voorgerecht hadden we de heerlijke start met de Salade van huisgerookte scharrel kipfilet, little gems, gepofte rode paprika, gegrilde courgette, krokantje van mais, rucola en een mayonaise van framboos. Toppers hier waren zeker de gerookte kip, gepofte rode paprika en de framboos was een heerlijke combi met de rest van dit gerecht.

We hadden als tussengerecht deze keer niet voor de soep gekozen maar de Gestoomde schelvis, gefrituurde mossel, schuim van mossel en kerrie met een kruidenslaatje van venkel, bieslook en kervel, hummus van erwtjes en citroen en dat alles met goed bijpassende wijnen.

Het hoofdgerecht was de Duroc varkensfilet met pruimensaus en tutti frutti, roerbakken groenten, mousseline van bospeen en verse frieten met mayonaise. Ook hier zijn alle gerechten weer zelf gemaakt/geselecteerd/biologisch verkregen. Ik hou normaal niet zo van pruimen maar Michael heeft mij al diverse keren lekkere gerechten gegeven met ingredienten die ikzelf thuis niet zo snel zou nemen en me echt iedere keer weten te overtuigen dat die toch ook wel heel erg lekker zijn. Vandaag dat ik ook voor de pruimensaus ging en ook deze keer smaakte die heerlijk en de combinatie met de rest van het gerecht was weer jummie. Sfeerlijk's handgeschilde frietjes blijven ook heeeeeeerlijk

Als toetje namen we niet de kaas, maar de Claufoutis van blauwe bessen, hangop van griekse yoghurt, gel van blauwe bes en kletskop van citroen (vergezeld van een Muscat) en was een mooie afsluiting van het diner.

Na afloop zijn we nog even de keuken/magazijn etc ingeweest om te kijken wat de inbraak nu allemaal teweeg heeft gebracht (het fysieke, niet het geestelijke) en hartverwarmend om te zien dat Enid en Michael van alle kanten geholpen worden/zijn om weer hun bedrijf draaiend te kunnen houden.

Beide hebben gewoon zoveel passie voor eten, kunnen dit zo goed overbrengen en leggen hun gasten zo in de watten dat aan de kant van de gasten hier ook wel eens speciale aandacht voor gegeven kan worden.

(sommige foto's zijn wat donker, zal ik de volgende keer meer rekening mee houden)

Meer updates