• Lid sinds 15 augustus 2010

Batavia Haven

Lelystad

Mansterkas heeft nog geen foto toegevoegd

1. Mansterkas's profielfoto
    Mansterkas vindt de recensie door adriaan voor Goyvaerts leuk
    Internationaal Eindhoven

Het jaarlijkse uitje met andere fijnproevers, helaas was een persoon vanwege ziekte afwezig. “Onze” tafel bij de ingang was verdwenen waardoor we een tafel kregen in het donkere gedeelte (zonder daglicht) met uitzicht op de open keuken. Als aperitief een heerlijke Grand Brut Champagne van Perrier-Jouët geschonken in een glas met bloemmotief in art nouveau stijl, leuk. Ernaast een hapjes trio. Om te starten een cilinder van tomaat gevuld met tomaten mousse afgewerkt met dotjes basilicum crème. Verfijnde smaken met frisse toetsen, erg lekker.
    Smal kletskopje van zwarte sesam waarop toefjes gember gel en wasabi crème. Goede textuur maar beetje zoet.
    Op zeekoraal een soufflé van kikkererwt gevuld met humus gekruid met harissa, smaakvol met Marokkaanse toets.

Gevolgd door een amuse duo. Op kurken een dun krokantje met mousse van Granny Smith en een verjus pastille in de vorm van een “doodskopje”. Verfrissend.
    Tartelette van zoete aardappel waarin een pannacotta van fetakaas afgewerkt met een crème van bosui. Crispy textuur met goede smaakjes. We waren gereed voor het echte werk.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd door de nieuwe sommelier. Weissburgunder van Georg Mosbacher, verleidelijk aroma met ronde tonen, elegant in de mond met verfijnde ronde zuren en tonen van wit fruit. Ernaast een strakke presentatie op een wit bord. Als basis een cilinder van Noordzeekrabsalade aangemaakt met quinoa en appel, erop dotjes crème van dille en kerriemayonaise, takjes verse dille en een krokantje in de vorm van een takje. Ernaast een pastille van kerrie mousse en een zoetzuur rettich rolletje, aan tafel afgewerkt met een vinaigrette van kaffir limoen. Verfijnde smaken waarin de krab centraal stond, de kerrie moest je goed verdelen en het rettich rolletje was een smaakbommetje. De wijn sloot naadloos aan. (8,5)

Uit Nieuw-Zeeland een Pinot Gris 2019 van Wairau River gemaakt in een volle ronde stijl met tonen van kweepeer. Op een prachtig bord zacht gegaarde heilbotfilet op een bedje van parelcouscous in een schuimige beurre blanc gekruid met kervel. Ernaast een quenelle chimichurri van paprika en tomaat, aan de andere zijde een frisse crème met sjalot en romanesco (remoulade stijl). Op de heilbot krokante takjes en toefjes broccoli crème. De heilbot was zeer zacht en sappig, erbij veel verfijnde smaakjes die in balans waren met de sappige wijn. (8,25)

Viognier 2020 uit karaf geschonken van Domaine de Grangeneuve, rond en rijk met tonen van perzik en een redelijk krachtige houttoets. Ernaast een hele mooie presentatie. Centraal een halve, in geklaarde boter gegaarde, Canadese kreeftentaart in een vinaigrette van Thaise basilicum, ernaast een quenelle mooi aangezuurde crème van pompoen. Aan de andere zijde een dun aardappelkrokantje geïntegreerd met rolletje zoetzure pompoen gevuld met enoki. Het geheel was afgewerkt met een schuimige beurreblanc gekruid met vadouvan. Delicate smaken, de kreeft mooi op de voorgrond waarbij verfijnde exotische smaakjes met frisse toetsen. De wijn was met zijn houttoets net iets te krachtig, met kleinere slokjes ging het goed. (8,75)

Voor bij het pièce een rosé 2020 uit Bandol van Gros' Noré geschonken in een prachtig glas. Zalmroze tint, verfijnde stijl met tonen van aardbei en rijpe meloen. Uit de keuken een bruingebakken tarbotfilet in sjalottensaus in de vorm van een kruis, in de hoeken een schuimige beurreblanc. Waarbij een dot crème en opengewerkt krokantje van pastinaak, bitterbal van aardappel met groene kruiden en een cannelloni van prei gevuld met een groene kruidencrème. Apart uitgeserveerd een krokant hoorntje van pastinaak gevuld met een chutney van bleekselderij en venkel afgedekt met een schuim van prei. De tarbot was mooi hoog op smaak, waarbij pure smaken van het garnituur en heerlijke sjalottensaus. De wijn sloot naadloos aan, genieten. (9)

Een bekende Zuid Afrikaanse dessertwijn, versterkte rode Muscadel 2018 van Rietvallei, in het aroma toeten van aardbei en rozijn, in de mond als een lichte siroop met goede zoetzuur balans. Centraal op het bord een strakke ronde ring van kersen mousse in kersengelei waarin een quenelle yoghurtijs aangezuurd met limoen en gemarineerde amarena kersen, op de rand van de ring een merengue en krokantje van kers, toef cremeux van ruby chocolade en blaadje citroenmelisse. Een licht en fris dessert met redelijk krachtige amarena toetsen en aangename texturen waarnaast de wijn keurig in balans was, prima. (8,75)

Als afsluiter nog een krachtige espresso met een viertal lekkere friandises.

Bediening was uitstekend verzorgd, leuk dat het jonge Goyvaerts zusje ook in het team opgenomen is.

Samengevat was het een hele geslaagde middag met veel gezelligheid en culinair genot.
    Moderne gerechten met klassieke bereidingen en gebalanceerde smakencombinaties, ernaast een uitgelezen wijnselectie, fijne bediening en dat tegen concurrerende prijzen. Wij komen terug, bedankt!

2. Mansterkas's profielfoto
    Mansterkas vindt de recensie door adriaan voor Hendrik van Maurick leuk

Op herhaling bij Kasteel Maurick waar de verbouwing inmiddels bijna helemaal voltooid is. Het luxe restaurant heeft een eigen naam gekregen, Hendrik van Maurik. Niek van Lieverloo is nu helemaal bekend met de nieuwe moderne gereedschappen in de keuken en hij heeft zijn tien koppige keuken brigade helemaal onder controle.

We waren netjes op tijd en werden begeleid naar een mooie ronde tafel voor de brandende open haard, fijn. Als aperitief een Custoza, een witte complexe Italiaanse blend met een speciaal etiket van Jheronimus Bosch, die goed beviel. Ernaast op een schijf boomstam een keurig gepresenteerd herfst tafereel. Paddenstoelen van merengue met ertussen crème van piccalilly, krokant blaadje van eekhoorntjesbrood, sandwich van koekjes met ertussen een gelei van eekhoorntjesbrood afgewerkt met een stukje walnoot en een beukennoot cresse. Allemaal gebalanceerde smaken die bij het seizoen passen.

De eerste amuse kwam in een hoog wit schaaltje. Als basis een pastinaakcrème met erop een frisse bereiding van groentjes met een bite, ertussen een lopende eidooier afgedekt met een flinke toef crème van eekhoorntjesbrood. Een verrassend lekkere smakencombinatie, toppie.

Niek presenteerde warme soesjes met vulling van smeuïge kaas gekruid met tandoori, geweldig smaakvol.

Sander Scheltinga presenteerde met veel achtergrond informatie de eerste begeleider. Een Argentijnse Pinot Grigio 2015 van het huis El Colectivo, gemaakt in een slanke sappige stijl en mooi hoog in zijn zuren. De chef presenteerde zelf zijn gerecht. Een strakke balk van kalfstartaar met een complex en verfijnd garnituur. Cilinders van foie, stukjes hazelnoot, granaatappel pitjes, krokantjes, bundelzwam, augurk, groene appel, cressjes en een lint van ossenstaart gelei. De tartaar was delicaat met een zachte textuur, het garnituur maakte er een ware delicatesse van. Ieder hapje smaakte anders, een genot voor de fijnproever. De wijn was met zijn aangename zuren een echte smaakversterker, mooi. (9.6)

We vervolgde met Grieks wit gemaakt van Muscadet en Rodites, elegant, sappig en verfijnd. Uit de keuken een gerecht met invloeden van over de gehele wereld. Een viertal gebakken pétoncles, cilinder van rijst, schuim van kokos, pindasaus gekruid met serreh, in soja gemarineerde paddenstoelen (sterk gereduceerd), paksoi, enoki, wortel structuren en een saus van Iki bier. Wow, wat een exotische smaakbeleving gecombineerd met hele mooie texturen. Een gerecht waarmee je alle smaak avonturiers gelukkig maakt, heerlijk. (9.6)

Mooie glazen van Lehmann kwamen op tafel voor serieus rood. De 4u uit de Douro met een mooie diepe kleur, in het aroma tonen van zwart fruit, sappig in de mond met mooie zuren, subtiele kruidigheid en een elegante afdronk waarin een vleugje karamel, erg lekker. Het pièce was een keurig getrancheerde, langzaam gegaarde Franse eendenborstfilet met ernaast een complex verfijnd garnituur zoals we inmiddels van Niek gewend zijn. Wortel en mais structuren, partjes vijg, mini aardappel “kroketjes” en toefjes crème van ahorn. Het geheel werd aan tafel afgewerkt met een gereduceerde eigen jus op smaak gebracht met steranijs, heerlijk. De cuisson van de filet was uitstekend, lekker zacht, mooi op smaak en het jasje kon je zonder er iets van te merken eten, prima. De onderdelen in het garnituur waren alle met veel zorg gemaakt met ieder een eigen smaaknuance. De wijn vulde het gerecht aan met zijn heerlijke aroma en frisse tonen. Genieten weer. (9.5)

De dessertwijn was een Australische van Trentham Estate de 'Noble Taminga' 2010. De Taminga is een kruising van de Traminner en de Riesling (twee van mijn lievelingsdruiven). Mooie goudgele kleur, rijk aroma met tonen van exotisch fruit, geconcentreerd in de mond met een uitstekende zoet zuur balans, heerlijk. Op het bord een mooie presentatie. Een grote quenelle vanille roomijs met twee cilinders van karamelmousse wat koek kruim en als smaakmakers krokante blaadjes van laurier en een geweldige saus van drop. Voor de dropliefhebbers een waar feestje, verrassend dat de wijn naast deze intense smaken gewoon overeind bleef. (9.7)

Als afsluiter een uitstekende espresso met een viertal heerlijke friandises die er weer heel verzorgd uit zagen.

Bediening was uitstekend verzorgd door een ingewerkt trio. Sander Scheltinga als sommelier, chef Niek van Lieverloo die regelmatig in het restaurant is te vinden en verschillende presentaties van de gerechten verzorgde en een charmante dame. De puntjes staan hier op de i, complimenten. Niet te vergeten dat de lunch deze middag helemaal uitverkocht was.

Prijs-kwaliteitsverhouding is zeer goed tot uitstekend. Vier gangen chefs menu €48,-, wijnarrangement €26,-, huiswijn €4,50 en koffie arrangement €5,50.

Samengevat kunnen we stellen dat het hier op alle fronten is doorgegroeid naar topniveau waar alle zaken, tot in de kleinste details, keurig verzorgd is. De rondleiding liet zien dat het gehele complex weer in oude glorie is hersteld, we waren behoorlijk onder de indruk. Ik ben benieuwd of de gidsen deze zaak al hebben opgemerkt. Wij vinden het een echte aanrader en voegen het restaurant dan ook graag toe aan onze favorietenlijst.

3. Mansterkas's profielfoto
    Mansterkas heeft gereageerd op een recensie van Lenartz

Wat een prachtige recensie Ad. Deze doet volledig recht aan het heerlijke eten en de gezellige middag die we gehad hebben. Dank!

4. Mansterkas's profielfoto
    Mansterkas vindt de recensie door adriaan voor Lenartz leuk

Het selecteren van een geschikte locatie voor een uitje met proevers moet zorgvuldig gebeuren. Daar de andere nog nooit kennis hadden gemaakt met Lenartz en het een van mijn favorieten is waren we het samen snel eens. Het prikken van een geschikte datum was een grotere uitdaging. Daar de tijd vliegt was het al snel zover, fijn.
    Het weer zat enorm mee, een zonnige herfstdag. Wel was het vandaag extra druk vanwege een wijn spijs wandeling, gezellig. We kregen een grote tafel voor de keuken daar de beloofde chef’s table niet echt voor vijf personen geschikt was.

We startte op het terras in het zonnetje met het aperitief. Een feestelijke Champagne, de cuvée Charles 7 van Canard Duchene, een blanc de blancs geschonken in leuke witte glaasjes. Al snel bleek dat we met de charmante maître Charlotte de Nennie in goede handen waren. We werden begeleid naar onze tafel waar de glazen werden bijgevuld. Beide chef’s kwamen zich nog even aan tafel voorstellen, leuk!
    Het eerste hapje was meteen een voltreffer. Een oester met erop een champagne sabayon, genieten. Ook het tweede hapje mocht er zijn. Een rillettes van gamba met een crème van kimchi en kleine bloedzuring blaadjes. Een delicate smakencombinatie die verrassend goed combineerde met de champagne.

De eerste begeleider was een blend van de drie Pinot soorten uit de Alsace. De cuvée S van het huis Schlumberger waarin de Pinot Gris de hoofdrol opeiste. Een ronde wijn met subtiele honing- en kamille toets. Uit de keuken een hele mooie presentatie op een donker schaaltje. Een plak in soja gemarineerde tonijn met erop een crumble van wasabi. Ernaast een cannelloni van tonijn gevuld met tonijn tartaar. Verder plakjes van radijs soorten, rolletjes zoet zure komkommer, blokje crème van knolselderie, quenelletje kruidige groenten melange met een bite en een ijspastille van limoen. Een uitgekiend, complex smakenpalet dat elkaar mooi aanvulde. De gemarineerde tonijn met verfijnde soja toets was solo al een delicatesse. De wijn sloot naadloos aan, prima. (9.5)

We schakelden door naar Italiaans wit, een aparte blend van Glillo en Viognier van het huis Corte Ibla, aangenaam fris met tonen van tropisch fruit en een vleugje vanille. Uit de keuken een typisch herfst gerecht. Schelvis met structuren van diverse paddenstoelen, een crumble van paddenstoel, toefje mousseline van gerookte aardappel, afgewerkt met een schuimige knoflook jus. De aardse paddenstoelen vulden de vis aan, de wijn was mooi in balans. Een goede overgang naar de wildgerechten. (9.2)

Rioja reserva 2011 van het huis Muriel, een wijn die ik thuis ook veel gedronken heb. Ondanks de rijping mooi hoog in zijn zuren met veel donker fruit en de typische vanille toets. Uit de keuken een tweeluik met op het bord zacht gegaarde borstfilet van de patrijs, een kogel paté van de patrijs, wortel structuren en een bosbes, aan tafel afgewerkt met een eigen jus. In het azuur blauwe schaaltje een gekonfijt en gelakt boutje van de patrijs, het pootje er nog aan, grappig. De cuisson van de borstfile was goed de zoete wortel structuren boden een mooi contrast met de zuren van de wijn die het gerecht completeerde. Het boutje was mooi hoog op smaak en zacht van textuur. (9.3)

Voor bij het pièce een exceptionele arrangement wijn. Amarone 2012 van Allegrini, heerlijk aroma als een kersen confiture, in de mond geconcentreerd zwart rijp fruit met subtiele kruidigheid en een fluweel zachte afdronk, groots! Op het witte bord voor ons alle de topper van de middag, zoals het hoort. Een mooie filet van de hertenrug op een cilinder van gestoofde herten sukade, ernaast een uitgebreide collectie rode biet structuren waarvan sommige met heerlijke frisse toetsen. Aan tafel afgewerkt met een wildjus die met chocolade was verrijkt. De cuisson van de rug was prima, de sukade was uitstekend afgekruid en super mals. Met de bietstructuren kon ruim voldoende worden afgewisseld en ze verzachten de wildsmaak, de heerlijke wijn maakte er een feestje van. (9.7)

Ook de dessertwijn mocht er zijn, een Beerenauslese 2015 van Noble House uit de Rheinhessen. Edelzoet met aangename zoet zuur balans, een bonbonnetje. Op het rode bord een mooie presentatie. Als basis een flan van pruim bedekt met twee quenelles pruimen compote, toefjes crème van witte chocolade, toefjes gel van roos en ernaast en een quenelle ijs van pepermunt. Goede smaken maar wel een relatief machtig dessert met veel zoete tonen. De heerlijke wijn bleef verrassend overeind naast de pepermunt en hij vulde het gerecht aan met zijn mooie zuren. (9)

De afsluiter dronken we gezellig buiten op het terras.

Bediening was zeer goed verzorgd met in de hoofdrol de charmante Charlotte de Nennie. De de presentaties van de wijnen waren goed voorbereid en de gerechten werden keurig toegelicht. Ondanks de drukte (ruim 200 gasten) verliep het in een gelijkmatig tempo, complimenten.

Prijs-kwaliteitverhouding was uitstekend.

We hebben een super gezellige culinaire middag beleefd. Verfijnde wildgerechten begeleid door zorgvuldig geselecteerde wijnen. We raden het restaurant aan voor de smaak avonturiers, culi-lovers en levensgenieters.

5. Mansterkas's profielfoto
    Mansterkas vindt de recensie door adriaan voor In De Wulf leuk

Getipt door verschillende koks, met name de wildplukkers. Dit moest ik dus eens gaan beleven zeker met de kennis dat het restaurant eind van het jaar gaat sluiten.
    Kobe Desramaults staat bekend als een van de meest innovatieve chefs die in de OAD lijst van top restaurants van Europa al jaren bovenin te vinden is. (uitleg van OAD te vinden in geweldige documentaire Foodies 2014) In 2014 stond hij zelfs helemaal bovenaan, dit jaar op de vierde plaats.

Het is vanuit Tilburg een behoorlijk lange reis en wanneer je in de buurt komt krijg je al een echt vakantie gevoel. Het restaurant ligt in een geglooid agrarisch landschap tussen wat bomen. Als je wandelt en even stilstaat om te luisteren hoor je buiten het ruisen van de wind het knagen van de koeien en verder niks. Ik mocht ook nog even door de tuin van het restaurant wandelen, waarin een moestuin en wat fruitbomen te vinden zijn. Achter het restaurant ruik je de houtskooloven. Er hangt een wat alternatief sfeertje, leuk.

Vanaf 12 uur mag je binnen, een boerderij waarin de authentieke elementen zowat allemaal nog in tact zijn en die een beetje gemoderniseerd is. Ik nam plaats in de lounge waar het aperitief werd uitgeserveerd. Je wordt al snel opgehaald en mag dan als je wil via de keuken naar het restaurant. Ik wilde graag via de keuken waar een 16 tal koks aan het werk zijn. Een internationaal gezelschap waartussen slechts drie belgen. De meeste zijn stagiaires die graag iets van de unieke manier van werken willen leren.

Het restaurant redelijk strak maar basic ingericht. Geen planten of bloemen decoraties. Ik krijg een plaatsje in de hoek op een kleine verhoging met uitzicht over de tafels, fijn. Er kwam slechts beperkt daglicht binnen maar de tafels zijn keurig met spotjes uitgelicht. Houten tafels zonder linnen, de houten designstoelen zitten goed. Op tafel ligt het menu voor vandaag. Ze hebben een standaard menu en een verkorte versie. Wat ze goed doen is juist de lekkere ingrediënten (noordzeekrab en langoustine) eruit halen voor de verkorte versie waardoor je die dus liever niet neemt.

Ik ga vandaag niet alle rondes uitschrijven maar je kan wel stellen dat ik aardig onder de indruk was van het hele gebeuren. De rondes volgen elkaar in een redelijk snel tempo maar omdat het er zoveel zijn ben je toch zo’ n drie uur bezig. De natuur beleving staat voorop, de bittere toets die de meeste wildpluk ingrediënten hebben is bijna overal in te proeven. De wijnen zijn allemaal biodynamisch en hebben soms ongekende smaken, die overigens niet allemaal in de categorie lekker vallen, maar die gastronomisch wel voor speciale smaakbeleving zorgen naast de uitgekiende smakencombinaties.

Het mosseltje in hooi gerookt was spectaculair. Het gepocheerde eitje met bieslook was door de hoog op smaak zijnde bieslook ongekend.
    De kaviaar op aardappel had nog twee plakjes van een groen blad die de smaakbeleving een verrassende twist gaf.
    Langoustine in zuringblad waar ik normaal zelf nooit voor zou kiezen was een openbaring. De smaken liggen zo ver uit elkaar waardoor ze elkaar aanvullen wat een exclusieve ervaring opleverde.
    Ik ben normaal geen liefhebber van salades maar deze salade van in hooi gerookte spitskool, komkommer, aalbes afgewerkt met een Hollandaise was een ware delicatesse.
    Noordzeekrab met spinazie, berenklauw en mosseljus met ernaast een Vire-Clesse 2009 van Domaine Valle was ongekend.
    Zo kan ik natuurlijk nog wel even doorgaan maar ik wil het bij deze beknopte indrukken laten.

Bediening was zeer goed verzorgd door een groot team, eveneens een internationaal gezelschap waardoor er regelmatig in het Engels werd gesproken. De presentaties zijn beknopt en de jongens uit de keuken presenteerden zelf de gerechten. De sommelier presenteerde de eerste wijnen zelf maar later werd dit door twee jonge dames overgenomen.

Prijs-kwaliteitverhouding beoordeel ik niet, het koste (in mijn beleving) extreem veel geld, menu €170,-, begeleidende wijnen €80,- en aperitief €8,-. Neemt niet weg dat het dan ook een hele exclusieve ervaring was die ik niet had willen missen. Waren er ook nog minpunten, in ieder geval eentje in het bijzonder, dat was dat er nogal wat vervelende vliegen in het restaurant rondvlogen, jammer.

Samengevat kan ik stellen dat het een echte aanrader is, maar niet voor iedereen. Je moet als je hier naartoe gaat wel open staan voor zeer vernieuwende originele smakencombinaties die overigens allemaal wel toegankelijk zijn. Ik heb zelf bij geen enkele ronde een negatieve ervaring. Voor hen die een speciale beleving willen (en het kunnen betalen) is het een must. Ben er snel bij, want eind 2016 sluit de zaak.

6. adriaan

Ik kwam er wat later achter dat er in de Piushaven een goed restaurant was geopend. Chef Hein Schlahmilch had Cas Spijkers, in zijn hoogtijdagen bij de Swaen in Oisterwijk, als leermeester gehad. Hierdoor waren mijn verwachtingen (ik verklap t vast) te hoog. De bedoeling van Hein is niet het topniveau maar wel de bovenkant van het midden segment.

Reserveren voor de lunch ging helaas niet daar de dinerkaart allen s'avonds wordt uitgeserveerd. Het menu is normaliter een “shared dining” menu, gelukkig kon dit wel aangepast worden, met voor ieder een eigen portie.

Het restaurant ligt op de hoek van de straat aan de haven met voor de deur een terras en een terras aan de waterkant. De inrichting is redelijk basic met een industriële look. De vierkanten tafels zijn niet gedekt, de stoelen zitten comfortabel.

Als aperitief ditmaal eens gegaan voor de champagne, een schappelijk geprijsde Brut van Pol Roger die erg goed beviel. Als amuse een Slow-escargot op een bedje van zoete aardappelpuree, erover een zachte aioli. Aan tafel afgewerkt met een vleugje truffelolie uit een verstuiver, wat een lekker aroma veroorzaakte. De verrassend, grote slak was keurig gegaard en smaakte goed.

De eerste begeleider werd beknopt gepresenteerd door Debby Wild. Een Grüner Veltliner van Steininger uit Kamptal, in het aroma tonen van lentebloesem in de mond subtiel rond met tonen van appel. Uit de keuken een salade met huisgerookte vissoorten, (zalm, forel en makreel) stukjes tomaat, kappertjes en rode ui, en afgewerkt met een walnoten dressing. Ernaast een lekker warm maisbroodje met wakame boter. De zalm was erg goed, de forel oké en de makreel was wat te ver en ietsje aan de zoute kant. De rucola en mogelijk de walnoten Dessing verstoorde de combinatie met de wijn die een bittertje in de afdronk kreeg, jammer. (7)

In een mooi groot glas een Italiaanse Vermentino 2015 van Trastella, aangenaam fris met tonen van citrus en perzik, lekker. In het schaaltje, garnituur voor de bisque van strandkrabbetjes. Zalm, witvis, garnalen, kokkels en doperwten. Ernaast een sneetje stokbrood met rode currypasta en haringkuit. De bisque werd aan tafel uit een glazen kannetje geschonken. Hij was mooi hoog op smaak met, voor mij, net wat teveel peper. Hierdoor werden de lekkere smaken van het garnituur wat overschaduwd. De currypasta was verrassend lekker. De wijn vulde het gerecht keurig aan met zijn mooie zuren. (7.5)

Voor het hoofdgerecht was een Rioja crianza 2013 van Ramon Bilbao geselecteerd, een echte allemans-vriend, wel ietsje te warm geschonken. Het hoofdgerecht was eigenlijk meer een proeverij van verschillende bereidingen die allemaal, in mijn beleving, niet zo goed bij elkaar passen. De Gekonfijte eendenbout gelakt met een wijnsaus was lekker. In het schaaltje stukjes gestoofde kwartel in een kruidige saus. De kwartel was voor mij niet meer te herkennen helaas, het eindproduct was oké. De derde bereiding was een Lamskotelet met een krokant jasje wat me aan een snack deed denken. Het garnituur bestond uit Frekeeh gekruid met Ras el Hanout, paaltjes van rode paprika, peultjes en balletjes pomme duchesse. De wijn combineerde goed. (6)

De dessertwijn was een versterkte, Grenat Rivesaltes 2012 van het huis Cazes. In het aroma tonen van donker fruit in de mond redelijk geconcentreerd met een zachte afdronk. Op het bord verschillende soorten vers fruit, aardbeien, kersen, rode bessen en Inca bessen. Verder een mousse van kers en een erg lekkere sorbet van bloed sinaasappel. De wijn sloot keurig aan. (7)

Als afsluiter nog een lekkere espresso van Catunambu en een drietal lekkere pralines.

Bediening was goed verzorgd door een tweetal vriendelijke dames. Goede uitleg bij de gerechten en beknopte uitleg bij de wijnen.

Prijs-kwaliteitverhouding was goed, viergangenmenu €27,50 (aanbieding, normaal €45,- incl. champagne), wijnarrangement €22,50, champagne €9,50 en koffiearrangement €2,30.

Samengevat kan ik stellen dat het menu voor een culinaire fijnproever niet helemaal aan de wat hogere verwachtingen voldoet. Neemt niet weg dat het zeker wel zeker een plaats is waar de gemiddelde voorbijganger met veel plezier eet. Het was deze woensdagavond dan ook bijna helemaal uitverkocht.

7. Mansterkas's profielfoto
    Mansterkas vindt de recensie door adriaan voor Meliefste leuk

adriaan

Vorig jaar aangenaam kennis gemaakt, we zijn benieuwt naar de ontwikkelingen van dit jonge team. Het was prima weer, goede temperatuur, aangename bries en een getemperde zon waardoor het terras de beste optie was. Met uitzicht over de jachthaven en het water, mooi.

Als aperitief een Riesling van Siener uit de Pfalz die goed beviel. Het eerste hapje was een sandwich van kaaskoekjes met ertussen een crème van mimolette, erop een toefje frisse gel. Lekker hartig.

In een houten schaal die de natuur reflecteert vonden we, tussen het touw, twee kussentjes van gebrand brood, gevuld met een crème van piccalilly. Erg lekker, ietsje minder fris dan verwacht.

Een rariteit was de gedroogde wortel die geïnfuseerd was met wortelsap. Erop gerookt zout, toefjes gefermenteerde wortel, bloemen blaadjes, basilicum en duizendblad. Een hele speciale textuur, beetje taai maar mooi hoog op smaak, met aangename smaak accenten, verrassend.

Het lekkerste hapje werd gepresenteerd door de chef zelf. Op een schaaltje gevuld met stukken hout, tarteletje met Hollandse nieuwe afgewerkt met een royaal assortiment kruiden- en bloemenblaadjes. Heerlijk!

Als laatste een hoorntje van filodeeg gevuld met een crème van kippenlever, gel van algen en afgewerkt met forelkuit, ook weer erg lekker, de lever in de hoofdrol.

We waren gereed voor het echte werk, Geert Rutten (Sommelier) presenteerde op kundige wijze de eerste begeleider. Uit zuid Italië een Doride Ciro bianco van het huis De Luca gemaakt van Greco, die mij een beetje aan een appelwijn deed denken. Op het bord een mooie presentatie. Twee stukken makreel, die op gaan in het garnituur van doperwt, sugarsnap, groene asperge, verse kruiden en een granité van zuring, die de smaakmaker op het bord was. De groentes hadden een aangename bite, de granité was zoetzuur met een toets van groene appel en venkel, die de wijn positief beïnvloede. De makreel was mild, deze gaf het gerecht een aangename textuur. Een prima start.

Door met een Riesling 2013 van Siener, van de wijngaard Rotligend gelegen op de helling van de Kastanienberg. Duidelijk voller dan het aperitief, met een fijne mineraliteit, heerlijk. In een zwart schaaltje een stuk gelakte paling op een bedje van wakame met ernaast stukjes courgette en bundelzwammen in een dashi bouillon die heerlijk aangezuurd was. Afwerking met verse kruiden en een speciaal lila bloemetje (met smaak en textuur, wow!). De paling die normaliter de hoofdrol opeist werd nu één met het garnituur, erg goed gedaan De wakame zorgde voor een aangename bite, de wijn was keurig in balans. Genieten!

Uit Zuid Afrika een rijke Viognier met Chenin blanc 2015 van David en Nadia, beetje ingetogen aroma, vol in de mond met een toets van perzik. Op het bord een fleurige compositie met een grote geschoeide langoustine, structuren van wortel (heerlijk aangezuurd) en citrus afrikaantjes. Een speciale schroei bereiding overigens, want de langoustine was behoorlijk doorgegaard, een lekker sappige textuur en een ziltige toets, geweldig lekker. De zuren van de wortel hadden een smaak versterkende invloed op de wijn die met zijn rijke smaak het gerecht aanvulde, prima!

Even een klein overgangsgerecht voor het pièce. Stukjes kreeftenschaar in een basilicum bouillon overgoten met karnemelkstampers en takjes duizendblad. Erg lekker.

Rood uit Spanje (Priorat) in een kleurloze fles, de 4 Gotes 2014, kersenrode kleur met in het aroma tonen van bosfruit in de mond sappig met kruidigheid en een stevige afdronk. Op het bord een keurige balk van de lamsrug, ernaast een quenelle couscous met basilicum en groene olijven, een gebrande groene asperge, dubbel gedopte tuinbonen, stukjes zilverui en aan tafel afgewerkt met een kalfsjus. Het lam had een uitstekende cuisson en een milde smaak. De couscous was verrassend lekker (smeuïg met basilicum toets), evenals de gebrande toets van de asperge. De wijn werd soepeler naast het gerecht, hij vulde het gerecht aan, met zijn zuren en kruidigheid, een hele mooie ronde weer.

De dessertwijn (onlangs nog gedronken), Cerdon 2015 van Renardat-Fache, licht mousserend met in het aroma tonen van aardbei in de mond zacht met relatief weinig suikers. Uit de keuken een hele originele presentatie. In een zwart schaaltje een struik met takjes van koek met aan het eind toefjes gel van magnolia. Deze waren gestoken in een kogel ijs van magnolia welke op een bedje van mascarpone lag dat bedekt was met een poeder van witte chocolade. Magnolia kende ik van de parfums, dit proefde je ook, leuk. Lekker licht en fris, de wijn versterkte de smaak. Een speciale ronde weer.

Voor de laatste ronde waren twee wijnen geselecteerd. De eerste keuze van de sommelier had mijn duidelijke voorkeur. Dit was een hele speciale. Hij was reeds een week van tevoren open gemaakt, verrassend! Een Pinot Gris Maceration 2014 uit de Alsace, zonder enige toevoegingen gemaakt door Jean Marc Dreyer. Beetje troebel met een lichte rode kleur, complex aroma met tonen van aardbei en een hint van karamel, in de mond erg hoog in zijn zuren, wow. Uit de keuken een strakke presentatie, linten van rabarber op een bedje van verse aardbei, een quenelle aardbeien ijs in een saus van rode bessen. Hele mooie pure smaken die de wijn helemaal tot zijn recht deed komen, super.

Als afsluiter nog een krachtige espresso in een leuk klein kopje en een viertal lekkere friandises, waarbij de witte chocolade kogel gevuld met een vloeibare bolus in positieve zin opviel.

Bediening was uitstekend, op een ontspannen informele wijze, met Anuschka Meliefste als maître. Geert Rutten als sommelier, (een sterke aanwinst) met goede presentaties en een keurige wijnselectie. De inmiddels uitgebreide keuken brigade presenteerde zelf om beurten de gerechten, super!

Prijs-kwaliteitsverhouding was uitstekend, vijf gangen menu €50,-, huiswijn €6,50, begeleidende wijnen €6,50 en koffiearrangement €4,50.

De keuken is doorontwikkeld. Waren we vorige keer al aardig onder de indruk door het gebruik van gefermenteerde smaakjes en verse kruiden. De balans, in het gebruik ervan, is geoptimaliseerd. Erg goede uitgekristalliseerde gerechten met prima cuissons, uitstekende smaakbalansen met ernaast uitgelezen wijnen die naadloos aansluiten. Wij worden fan en het volgende bezoek zal zeker minder lang op zich laten wachten. Niet dichtbij maar een reis waard.

8. Mansterkas's profielfoto
    Mansterkas vindt de recensie door adriaan voor Bord'Eau leuk

adriaan

We kregen via de nieuwsbrief een wel hele interessante activiteit binnen, “Bord'eau Goes Green”. Dit hield in dat er samen met wijnspecialist Regina Meij een wijn/spijs middag werd georganiseerd, waarbij de absolute topwijnen van Nikolaihof (het oudste wijnhuis van Oostenrijk) werden gepresenteerd. De wijnmakers Nikolaus & Anna Sahs waren eveneens aanwezig. Nikolaus gaf op deze middag veel achtergrond informatie over de geschiedenis van het wijnhuis en hij presenteerde de wijnen op een uitgebreide wijze.

Natuurlijk verloopt zo'n middag helemaal anders dan een reguliere middag, alle tafels liepen synchroon, wat voor de bediening een hele uitdaging was. Bij ieder gerecht werden twee wijnen geselecteerd die overigens royaal geschonken werden waardoor je bij de gerechten die later op de middag werden geserveerd zelfs vier glazen had om te combineren met de gerechten. De wijnen kwamen grotendeels uit de privé collectie, het waren bijna allemaal dubbele magnums, die je zelden ziet. Er was erg veel tijd gestoken in de keuze van de wijnen en bijpassende gerechten, dat was te proeven, complimenten!

We startten met een sekt gemaakt van riesling, die boven verwachting was. Ernaast een tweetal heerlijke amuses. Onze tafelgenoten die Bord'Eau nog niet kende waren meteen onder de indruk.

Dat je met groentes ook iets speciaals kunt doen, bleek uit het vegetarische gerecht. Een melange van seizoensgroeten met pistache olie en toefjes crème van Pierre Robbert. Vooral de beide wijnen maakte de beleving compleet.

De Noordzeekrab met avocado (die inmiddels in mijn favorietenlijst staat) was wederom groots. Leuk was het dat de ene wijn duidelijk beter combineerde bij de beignet en de andere bij de salade.

Het tarbotgerecht was een primeur. De tarbot was gepocheerd in gerookte olie en lag in soepje van Hokkaido zee-egel waarin enkele lamsoren. De tarbot werd door chef Richard van Oostenbrugge voorzien van een koude gelei gemaakt van de kop van de vis. Ernaast twee topwijnen, die door de mineraliteit in het gerecht helemaal tot hun recht kwamen, wat een genot.

Dat er absoluut niet was bespaard op de wijn bleek dat er de Riesling Vinothek 1997 werd uitgeserveerd. Het parade paartje van het bedrijf. Een wijn die 17 jaar op hout heeft gerijpt, weliswaar in hele grote vaten. Wat een verfijning en complexiteit met een elegante, lange afdronk. Ernaast de Grüner Veltliner Smaragd 1999, die duidelijk ietsje heftiger was met een subtiele petrol toets. Uit de keuken een borstfilet van de Anjou duif in een eigen jus, afgewerkt met paddenstoeltjes, iets wat je niet verwachte naast de witte wijnen. De combinatie was buitengewoon geslaagd en de wijnen waren zeker in balans, waarbij de Grüner Veltliner Smaragd mijn voorkeur genoot.

De kunst van het weglaten werd bij het dessert wel extreem doorgevoerd. Een plak kaas, de Romero van Familie Verweij uit IJsselstein. Dit alles ten dienste van de wijnen die deze middag zeker op de voorgrond stonden. Twee wijnen gemaakt van de Neuburger, een jonge 2014 en een belegen variant uit 1997 die duidelijk voller en rijker was.

De espresso mochten we op het terras nuttigen zodat er voldoende tijd was om het restaurant weer op te frissen voor de avond.

Bediening was zoals altijd, grote klasse. Ondanks de drukte werden de borden toch synchroon (per 2) ingezet. Een oplettend team, alles werd aangevuld alvorens het op was, complimenten. We voelden ons deze middag weer helemaal in de watten gelegd.

Prijs-kwaliteitsverhouding was uitstekend, de all-in prijs voor deze geweldige middag was slechts €125,-. Met complimenten voor de organisatie!

Samengevat kunnen we kort zijn, dit was een memorabele middag.

9. Mansterkas's profielfoto
    Mansterkas vindt de recensie door adriaan voor Perceel leuk

adriaan

Vorige keer waren we er in de winter, ditmaal gereserveerd in de zomer. De reis duurde wat langer dan gepland maar we waren er gelukkig toch nog op tijd. Maarten koek stond ons al op te wachten, leuk. Het terras was vanwege het mindere weer niet ingedekt, we kregen een plaatsje aan het raam, prima. Het schaaltje met emping gekruid met Ras el Hanout, stond al op tafel, jammie. Als aperitief de witte huiswijn, een uit zuid west Frankrijk gemaakt van Gros Manseng en Sauvignon die erg goed beviel. De eerste drie hapjes zagen er geweldig uit, aangekleed met veel bloemetjes. Maar ook smaaktechnisch dik in orde.

De oester wilde we ook wel, ditmaal uitgevoerd met Lapsang souchong thee en dille olie. Keurig gepresenteerd, een hele grote Gillardeau oester met een zeer delicate smaak, super.

De tweede amuse was Hollandse nieuwe op een aardappel krokantje met een lekkere dip, prima.

De laatste amuse was een asperge soepje met een verrassende smaak component, de rode grapefruit die aan het soepje een hele andere beleving gaf, mooi.

De eerste begeleider werd door Maarten uitvoerig toegelicht, een Australische Pikes White Mullet 2014, een blend waarin de riesling de boventoon voert, mooi aroma en complex met heerlijke zuren in de mond. Op het bord een tartaar van dorade met erop roosjes van pata negra ham, tussen komkommer schijfjes quenelles van aardappel en groene blaadjes, ernaast toefjes crème van komkommer en een sausje van venkel. Een heerlijk licht gerecht met delicate smaakjes die prima samen smelten met de zuren van de heerlijke wijn.

Over naar een Franse Albariño 2015 van Laurent Miquel, bloemig aroma met tonen van grapefruit, fris in de mond met aangename mineraliteit en een rijke afdronk. Uit de keuken een forelfilet met erop stukjes kreeft en stukjes fetakaas afgewerkt met bloemetjes. Ernaast een quenelle spitskool met gedopte tuinboontjes, afgewerkt met daslook olie en een schuimige kreeftensaus. De forel die vorige keer in mijn beleving wat te gronderig was, was ditmaal veel subtieler. De kreeft en feta zorgde voor een goede balans en een aangename textuur. Allemaal relatief lichte smaken die keurig in balans waren met de wijn.

Over naar rood met de Pinot Noir 2015 Estate Series van Errazuriz, mooie heldere robijn rode kleur, in het aroma tonen van kers, aardbei en subtiele rooktoets, sappig in de mond met een elegante afdronk. Op het witte bord twee bereidingen van lam. Een balk van de rug, keurig doorgegaard met krokant gebakken vetrandje en een stukje uit de nek, langzaam gegaard met hele zachte textuur. Ernaast witte asperge en een crème van tamarillo (boomtomaat) met hierop krokant van brood, zaden en zilte groentjes. Aparte uitgeserveerd een bakje met mousseline van aardappel met krokante spelt en verse bieslook. De filet was mooi op smaak en het krokantje vetje gaf een extra dimensie, ook de cuisson sprak me erg aan. Net ietsje verder dan de medaillons die ik wel vaker op het bord heb. Het stukje uit de nek was behoorlijk hoog op smaak. De wijn was een prima ondersteuner en vulde het gerecht met zijn aroma, frisheid en aardse tonen aan.

De dessertwijn was weer een originele, Cerdon 2015 van Renardat-Fache, licht mousserend met in het aroma tonen van aardbei in de mond zacht met relatief weinig suikers. Op het bord een klassieke combinatie. Verse aardbei en een quenelle basilicum ijs met mousse van appel en pistachenootjes. Mooie smaken gecombineerd met aangename structuren.

Als afsluiter een krachtige espresso met een viertal lekkere friandises waarin de gezouten karamel met jasje van popcorn in positieve zin opviel.

Bediening was zeer goed tot uitstekend verzorgd ondanks het uitverkochte huis. Maarten Koek (door Heerlijk uitgeroepen tot Fromager van 1016) presenteerde op kundige wijze de wijnen. Sharon Tetterlo is een top gastvrouw die alle gasten op hele vriendelijk en zachtaardige wijze aandacht geeft. De leerling Marjolijn Moes was ook kundig in het presenteren van de gerechten.

Prijs-kwaliteitsverhouding is goed tot zeer goed, huiswijn koste €5,25, oester €4,50, vier gangen menu €44,50 begeleidende wijnen en het koffie garnituur €7,50.

Kortom een hele mooie beleving deze middag en terecht dat Perceel in de toplijst van Nederland staat. De signatuur van Jos Grootscholten, met het gebruik van verse kruiden en bloemen is deze middag zeer goed tot zijn recht gekomen, temeer daar het nu het seizoen van de bloemen is. We voegen Perceel dan ook graag toe aan onze favorieten lijst.

10. Mansterkas's profielfoto
    Mansterkas heeft gereageerd op een recensie van Wiesen

Een hele dikke amen. Alleen die cheesecake komt me wel erg bijzonder voor.😄

11. Mansterkas's profielfoto
    Mansterkas vindt de recensie door adriaan voor Wiesen leuk

adriaan

Ditmaal afgesproken met een viertal recensie schrijvers die ik heb leren kennen via Smulweb. Eentje viel er helaas af. Na afstemmen werd het een lunch op een dinsdag.
    Bij binnenkomst aangenaam verrast door het nieuwe, chique interieur. Warme tinten, achter de ingang mooie bar waarachter rechts de vierkante tafels met langs de wand een lange bank waarboven een gecapitonneerde wand. Aan de linker zijde de ronde tafels met armstoelen. De ramen zijn met horizontale lamellen wat geblindeerd waardoor het een stukje donkerder is, dan gewend. Voor de warme dagen is er een prima airconditioning, fijn!

We starten wat later dan gepland omdat het op de snelweg behoorlijk tegen zat. John trakteerde op het aperitief, niets minder dan de Grand vintage champagne de 2006 van Moët & Chandon, minera-lig en complex, heerlijk. Ernaast het borrel garnituur. Kletskopjes met sesam en een luchtige crème dip, gemaakt van meloen en pata negra, gekruid met kerrie. Ernaast een wafeltje van groene olijf met parmezaan crème en een desem krokantje met cremeux van feta kaas en mint waarop een toefje crème van doperwt. Keurige presentaties en lekkere smaken.

Gevolgd door een krokantje van gefermenteerde knoflook en in een klein schaaltje een cilinder vega tartaar van watermeloen en tomaat waarop een dooiertje van savora mosterd aan tafel afgewerkt met een jus van snijbonen.
    De topper van de hapjes was de lauwwarme Zeeuwse platte, gepresenteerd in de schelp op een stukje roerei, afgewerkt met Avruga kaviaar en een luchtige Champagnebotersaus, heerlijk!

De eerste begeleider werd door Jesse Dean gepresenteerd, die duidelijk in topvorm was. Pinot Blanc 2014 van Markus Molitor, in het aroma tonen van geel fruit en bloemen aangenaam fris en rijk in de mond met een ronde afdronk. Yuri zelf presenteerde het gerecht. Licht krokant gebakken langousti-ne met ernaast tartaar van langoustine afgewerkt met Avruga kaviaar en nog een lauwwarm geprakt aardappeltje met yoghurt en blokjes van de citroen schil. Het aroma van de gebakken langoustine was verleidelijk, de smaak groots, de tartaar met ziltige accenten smolt op de tong, zalig. De citroen pimpte de heerlijke wijn, erg goed gekozen. Een ronde waar we allemaal stil van werden, super.

De tweede wijn was een Spaanse uit de Ribeiro, de witte van Casal de Arman gemaakt van voornamelijk Treixadura, lichte kleur met verfijnde smaakjes. In het schaaltje filet Americain van Hollands beter leven kalf, erop twee gepocheerde kwarteleitjes, plakje oude opleg kaas en toefjes ansjovis mayonaise groentjes, afgewerkt met een Hollandaise. Lekker maar na de geweldige langoustine even een stapje terug. De wijn was voor mij de hoofdrolspeler van deze ronde.

Door met Italiaans wit, cuvée Flors di Uis 2013 van Vie di Romans, heerlijk aroma, romig en complex in de mond, heerlijk. Op het bord een stukje kreeftenstaart op een bedje van huisgemaakte macaroni met ernaast een geblancheerd sherrytomaatje afgewerkt met een romige saus en verse groene kruidentakjes. Relatief eenvoudig maar geweldig smaakvol met een aangename textuur, waarnaast de wijn naadloos aansloot. Met deze ronde laat Yuri zien dat hij zich aan het doorontwikkelen is in de kunst van het weglaten. Simpel met hele pure smaken van kwaliteitsproducten, keurig.

Door met een geweldige Riesling 2013, de nr.1 van Fusser, met een uitbundig aroma waarin een aangename petroltoes, in de mond heerlijke zuren. Op het bord een klassieker. Op dunne aardappel-schijfjes gebakken, sappige grietfilet, op een bedje van ziltige groentjes met asperge, ernaast een zeer fruitige choronsaus die voor de koppeling naar de wijn zorgde en een salsa van tomaat. Mooie smaken en een hele mooie wijn spijs beleving, genieten!

We schakelden over op rood met een Pinot Noir 2013 uit Zuid Afrika van het huis Iona, transparant met sappig kersenfruit en een subtiele aardse toets, heerlijk. Ter vergelijk ook nog een slokje van de Chardonnay 2015 van Iona die ook erg lekker was. In het schaaltje een bruin gebakken coquille, erop een toastje met en plakje gesmolten ganzenlever, ernaast een gebakken asperge afgewerkt met een klassieke jus verrijkt met morilles. Mooie smaken met keurige bereidingen. De Saus zorgde ervoor dat de heerlijke Pinot Noir beter in balans is dan de Chardonnay die met zijn subtiele rook-toets ook wist te charmeren.

Weer terug naar wit met een Oostenrijkse Beerenauslese van Sauvignon gemaakt door Tement. Een geweldige rijke neus met exotisch fruit en een mooie zuurgraad, rond in de mond, als een bonbon-netje. Uit de keuken een drieluik met bereidingen van ganzenlever. Als eerste de Ferrero Rocher a la Yuri pure chocolade met stukjes hazelnoot gevuld met lever en afgewerkt met bladgoud, een echt bonbonnetje.
    Ernaast een pastei van lever gecombineerd Label rouge kip, ernaast toefjes gel van Granny Smith, mooi van smaak en textuur.
    Het lekkerst was voor mij het stukje gebakken lever met rabarber en een jus met vanille, die erg goed aansloot bij de wijn, die met zijn zuren de smaken nog wat versterkte.
    Oeps, Ben was vergeten aan te geven dat hij geen orgaanvlees wilde, hij had hier achteraf overigens zeker geen spijt van, een topronde weer.

Voor het pièce was de cuvée Lea van het huis Lafage geselecteerd, geconcentreerd met tonen van zwarte bes, subtiele vanille toets en een elegante afdronk. Op het witte bord rollade van Iers lam met ertussen basilicum blaadjes, verder asperges, dubbel gedopte tuinboontjes, gebakken paddenstoelen en een heerlijke saus met gepofte look en citroentijm. Het kannetje mocht op tafel blijven, super! Het lam had een prima cuisson de basilicum zorgde voor een verrassende toets die de kruidigheid van de wijn wat versterkte, heerlijk.

Ben ging voor de kaas, de andere voor het zoet uit de keuken. We gingen nog even buiten op het terras zitten. Als begeleider een licht mousserende rode Brachetto d'Acqui van Valle Belle Rose. Een transparant rode kleur met in het aroma hints van framboos en rozenblaadjes. Op het bord een mooie presentatie van verse aardbei met rabarber structuren, bereidingen van yoghurt en witte chocolade.

Als afsluiter nog een krachtige espresso met een gezouten fudge, pâte de fruit van appel , pure cho-colade karamel, makaron met pistache en een cheesecake van Citroën op harde wener.

Bediening was uitstekend verzorgd Jesse Dean was duidelijk in topvorm, goede presentaties van de wijnen met veel gezelligheid, Yuri presenteerde zelf de gerechten. We zijn deze middag weer he-lemaal in de watten gelegd, toppie.

Prijs-kwaliteitsverhouding zeer goed tot uitstekend, hoewel er wel een serieus prijskaartje aan hangt. Het zes gangen tapas menu met signature gerechten koste €66,50, wijnarrangement ca. €49,- en de vintage champagne €15,- (van John), het koffie arrangement (weet ik niet meer precies).

Duidelijk voor herhaling vatbaar en de gehele middag tevreden gezichten aan de tafel. Aanrader voor levensgenieters en wijnliefhebbers.

12. Mansterkas's profielfoto
    Mansterkas heeft gereageerd op een recensie van Las Tapas

Eens. Als de aandachtspunten op een fatsoenlijke manier waren verwoordt op Facebook is het flauw dat dit dan verwijderd wordt.

13. Mansterkas's profielfoto
    Mansterkas vindt de recensie door MB voor Las Tapas leuk

Wij hebben gisteren met zijn drieën gegeten bij las Tapas. Het eten was goed. Alleen de service was erg belabberd. We hebben er 3 uur gezetten en hebben welgeteld 3 rondjes kunnen doen. Wij weten als je tapas gaat eten dat het niet snel gaat, maar dit is wel echt belachelijk. We zijn later maar nog even naar een snackbar gegaan om toch een beetje het gevoel te krijgen dat we wat hebben gegeten.

De dames die het eten uitserveerden, liepen wel lekker door wat ze konden uitserveren. Alleen de chef-kok en de dame achter de bar waren erg onhygiënisch bezig. Ijsblokjes werden met de blote hand gepakt terwijl er een tang bij lag. En de kok: als het naast het bord viel, werd het gewoon op het bord gelegd en het brood kwam redelijk aangebrand bij ons aan tafel.

Voor ons was dit de eerste keer en ook meteen de laatste keer. Je zet op Facebook en wordt meteen verwijderd. En dat vind ik onbeschoft.

14. Mansterkas's profielfoto
    Mansterkas heeft een recensie geschreven voor Batavia Haven

Ambiance.

Het restaurant ligt werkelijk op een toplocatie. In de Bataviahaven met uitzicht op het Markermeer. De ijzeren(buiten)trap naar boven om bij de ingang te komen is ietwat ongelukkig. Je moet na het nuttigen van een b.v. Wijnarrangement erg goed op je tellen passen met de weg naar beneden. Van binnen ziet het restaurant er supergezellig uit, mooie gedekte tafeltjes, een mooie bar, een grote kast met daarin wijnen en waters. In het midden van het restaurant een tafel met likeuren e.d. En een tafel waar de wijnen worden geschonken. Praktisch overal in het restaurant heb je d.m.v. De vele ramen uitzicht over het Markermeer, de haven of de Bataviastad.

Het eten.

Opwinding in Lelystad waar het qua horeca over het algemeen meer dan bedroevend is gesteld. Een nieuw restaurant met een meer dan een uitnodigende kaart waarop o.a. Oesters, kreeft en kalfszwezerik. Wel zijn vooral de hoofdgerechten behoorlijk aan de prijs. Anjo Schimmel en Jaap Stoker zijn de nieuwe eigenaren en voormalig eigenaren van restaurant Olive in Deventer, een restaurant met over het algemeen goede kritieken. Omdat we met dit soort nieuwe restaurants eerst eens willen proberen wat ze te bieden hebben had ik bij de reserving aangegeven dat we gebruik zouden maken van het try-out menu (17,50 p.p.)

We werden vriendelijk ontvangen en kregen een leuk tafeltje met uitzicht op de haven. Het menu bestond uit 3 gangen met als voorgerecht een kreeftensalade, hoofdgerecht een krokant gebakken tong (ongeveer 350 gram) en als nagerecht een chocoladefantasie. Ik vroeg nog aan de mevrouw of ik het hoofdgerecht mocht vervangen voor een vleesgerecht maar dat was niet mogelijk i.v.m. De inkoop van producten. Geen probleem voor mij.

Als amuse kregen we een bolletje ganzenleverpaté met sesamzaad. De paté was lekker maar dat sesamzaad was geen goed idee, veel te overheersend waardoor de smaak van de pate volledig wegviel.

Aardig vlot kwam er een andere mevrouw met 2 mooie grote diepe borden met daarop de kreeftensalade. De kreeftensalade bestond uit kreeftenvlees, Hollandse garnalen, diverse soorten sla, tomaten met een lichte mayonaise. De salade was werkelijk verukkelijk. De kreeft was mals en zacht een feest om te eten. Daarbij kregen we broodjes met olie om in te dippen. Hoewel de broodjes niet vers waren afgebakken waren ze toch erg lekker.

Ongeveer 25 minuten daarna kregen we het hoofdgerecht, krokant gebakken tong op een bedje van groenten met daarbij een kreeftensaus. De tong is niet echt mijn smaak. Ik ben niet zo`n liefhebber van vis met graat maar dat is puur persoonlijk. De groenten waren overigens lekker en de vis viel eigenlijk helemaal niet tegen. De kreeftensaus had wel iets uitgesprokenere van smaak gemogen. Daarbij een kleine salade en gebakken aardappelpartjes in schil met kruiden. Zowel de vis en de aardappelen waren behoorlijk flauw maar een beetje zout en peper deed wonderen.

Lekker.

Na het hoofdgerecht kwam een andere dame onze tafel afruimen en vroeg of we nog wat drinken wilden. We gaven aan dat we een lekker drankje wilde hebben bij het dessert. Ik ben namelijk dol op dessertwijn e.d. Je kon duidelijk merken dat deze dame nieuw was in de bediening maar ze ging het vragen. Nog geen 5 minuten later kwam de eigenaresse met een Eiswein waarbij ze een kleine uitleg gaf. Toen werd het dessert gebracht. Ons werd smakelijk eten gewenst zonder dat de dame uitlegde wat we kregen.

Op het langwerpige bord lag een stukje, volgens mij, hazelnootcake, een grote gesneden aardbei, een bolletje slagroom, een bolletje chocoladeijs en een krokant chocoladecocos hoorntje met daarin wat chocoladepasta. Het dessert was ook erg lekker maar voor de eiswein te zwaar. Bij het dessert had m.i. Beter een rode desserwijn of nog beter sherry of port gepast. Maar dat is denk ik ook weer persoonlijk. Toen de dame onze borden kwam weghalen vroeg ik wat we precies gegeten hadden maar dat kon ze ons niet vertellen.

De wijn.

Ik heb zelf geen verstand van wijn en een klein beetje van dessert wijn. We hebben witte en rode wijn gedronken en die waren gewoon lekker. De dessertwijn was heerlijk maar ik vond deze niet passen bij het vrij zware dessert. De wijn kon daar niet echt tegenop.

De bediening.

De bediening (met uitzondering van de eigenaresse) is nog ietwat onervaren maar wel vriendelijk. We mistten de uitleg over het eten terwijl de eigenaresse dat wel deed bij de tafels die zij bediende. Niet dat het storend overkwam maar is zeker een aandachtspunt. Bij een volgend bezoek zou ik me er wel aan storen en er ook wat van zeggen. Nu hou ik het vooralsnog op een opstartfoutje. Het eten werd met een precies goede timing gebracht.

Extra informatie.

Het try-out menu is ons goed bevallen en n.a.v. Deze avond zullen we zeker nog een keer terugkomen om a la carte te eten (en te ervaren of vooral de hoofdgerechten de prijsklasse waard zijn).

We waren in totaal 54 euro kwijt en het was het geld zeker waard.

Daar wil wel als noot bij vermelden dat ik de prijs kwaliteit gewaardeerd heb op het try-out menu. Ik weet niet hoe deze is als we a la carte gaan eten want vooralsnog lijken mij de prijzen vooral die van de hoofdgerechten (te) duur.